CONTRACT DE AUDIT FINANCIAR
Incheiat astazi
.., intre:
.., cu sediul in
.., inregistrata la Registrul Comertului sub nr.
., cod fiscal
, reprezentata legal prin
, in calitate de
., denumit in continuare BENEFICIAR, pe de o parte
si
., cu sediul in
, inregistrata la Registrul Comertului sub nr.
.., cod fiscal
., auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor
Financiari din Romania (CAFR) cu numar de autorizatie
, reprezentata legal
prin
, in calitate de Administrator, auditor finaciar, membru al CAFR cu
numar de certificat
, denumit in continuare PRESTATOR, pe de alta parte.
Articolul 1 OBIECTUL CONTRACTULUI
1. Obiectul prezentului contract consta in exercitarea activitatii profesionale
de audit intern in conformitate cu OUG 75/1999 privind activitatea de audit
intern si Legea 133/2002 pentru aprobarea OUG 75/1999.
Articolul 2 DURATA PRESTARII SERVICIILOR
2.1. Serviciile mentionate in prezentul contract vor fi prestate pe o durata
nedeterminata incepand cu data de 01.06.2005.
2.2. Articolul 7.7. va continua sa produca efecte si in cazul expirarii duratei
prestarii serviciilor mentionate la pct. 2.1., precum si in cazul rezilierii sau
anularii prezentului contract pentru orice motive.
Articolul 3 DESCRIEREA AUDITULUI INTERN SI RAPOARTE
3.1. Obiectivele auditului intern constau in (art.20 din OUG 75/1999 modificata
cu Legea 133/2002):
a) verificarea conformitatii activitatilor din entitatea economica auditata cu
politicile, programele si managementul acestuia, in conformitate cu prevederile
legale ;
b) evaluarea gradului de adecvare si aplicare a controalelor financiare si
nefinanciare dispuse si efectuate de catre conducerea unitatii in scopul
cresterii eficientei activitatii entitatii economice ;
c) evaluarea gradului de adecvare a datelor/informatiilor financiare si
nefinanciare destinate conducerii pentru cunoasterea realitatii in entitatea
economica ;
d) protejarea elementelor patrimoniale bilantiere si extrabilantiere si
identificarea metodelor de prevenire a fraudelor si pierderilor de orice fel.
3.2. PRESTATORUL va furniza BENEFICARULUI urmatoarele:
3.2.1. Raport de audit intern asupra segmentelor auditate.
3.2.2. Scrisoare confidentiala adresata conducerii
.. asupra principalelor
deficiente ale sistemului de control intern si asupra altor aspecte identificate
pe parcursul auditului intern si care, in opinia PRESTATORULUI, ar trebui
prezentate conducerii.
3.3. Acestea vor fi intocmite in limba romana.
3.4. Raportul intocmit in limba romana va prevala in orice situatie.
Articolul 4 UTILIZAREA RAPORTULUI DE AUDIT INTERN
4.1 Raportul de audit intern este realizat pentru a fi utilizat in mod exclusiv
pentru informarea BENEFICIARULUI. In vederea utilizarii raportului de audit
intern, a unei/unor parti din acesta sau a unor menituni referitoare la
denumirea PRESTATORULUI, conform clauzelor prezentului contract, BENEFICIARUL va
trebui sa obtina consimtamantul prealabil scris al PRESTATORULUI, atat asupra
modului de utilizare a raportului/partii(lor) din raportul de audit intern, cat
si asupra continutului informatiei(ilor) ce va (vor) fi comunicate tertilor.
PRESTATORUL nu va putea refuza in mod abuziv acordarea consimtamantului.
4.2 BENEFICIARUL va trebui sa obtina acordul PRESTATORULUI pentru publicarea sau
transmiterea catre terti a raportului de audit intern.
Articolul 5 TARIFUL PRESTATORULUI SI PLATA ACESTUIA
5.1. Tariful PRESTATORULUI se calculeaza in functie de timpul petrecut de
personalul implicat in auditul intern, precum si de nivelul de pregatire si
gradul de raspundere al acestora.
5.2. In baza celor de mai sus, se estimeaza tariful PRESTATORULUI la 25.000.000
lei lunar. Tariful nu inculde TVA.
5.3. Plata se va face pe baza facturii emise de PRESTATOR.
5.4. Facturile vor fi achitate in termen de 3 zile calendaristice de la primirea
acestora de catre BENEFICIAR. In cazul nerespectarii termenului mentionat sau in
cazul unei plati, BENEFICIARUL va datora PRESTATORULUI penalitati in cota de
0.1%.
5.5. Tariful are in vedere accesul si cooperarea deplina a conducerii si
personalului BENEFICIARULUI, existenta unor evidente contabile corespunzatoare,
precum si intreaga disponibilitate a conducerii BENEFICIARULUI la cererile de
prezentare detaliata de informatii solicitate la anumite date, necesare pentru
finalizarea auditului intern in termenul stabilit prin programul de audit anual.
5.6. Orice activitati efectuate de PRESTATOR la solicitarea BENEFICIARULUI,
legate de alte obiective decat cele mentionate in prezentul contract, vor fi
platite de BENEFICIAR dupa tarifele obisnuite ale PRESTATORULUI, in functie de
pozitia si experienta personalului implicat. Termenii de referinta specifici,
precum si tariful pentru aceste activitati vor fi convenite anterior, prin act
aditional sau contract distinct (daca este cazul), cu respectarea principiului
independentei.
Articolul 6 OBLIGATIILE PARTILOR
6.1 Obligatiile PRESTATORULUI
6.1.1. PRESTATORUL va efectua o examinare obiectiva a ansamblului activitatilor
entitatii economice in scopul furnizarii unei evaluari independente a
managementului riscului, controlului si proceselor de conducere a acestuia.
6.1.2. PRESTATORUL va numi o persoana insarcinata cu ansamblul relatiilor dintre
reprezentantii BENEFICIARULUI si ai PRESTATORULUI.
6.1.3. PRESTATORUL va utiliza personal calificat, angajati sau colaboratori, cu
nivelul de experienta cerut de obiectul misiunii, precum si cu o buna cunoastere
a sistemului economic romanesc si a activitatii BENEFICIARULUI.
6.1.4. PRESTATORUL poate utiliza serviciile prestate de sub-contractori, in
situatia in care acest lucru este considerat necesar de catre PRESTATOR.
6.1.5. PRESTATORUL va respecta programul de lucru si datele sedintelor care vor
fi convenite impreuna cu reprezentantii BENEFICIARULUI. Acestea vor putea fi
modificate cu acordul ambelor parti.
6.1.6. PRESTATORUL va intocmi rapoartele mentionate la articolul 3 din prezentul
contract.
6.2 Obligatiile BENEFICIARULUI.
6.2.1. BENEFICIARUL se obliga sa plateasca tariful in conditiile preazute la
articolul 5 al prezentului contract.
6.2.2. BENEFICIARUL va pune la dispozitia PRESTATORULUI documente si alte
informatii relevante considerate de catre PRESTATOR suficiente pentru efectuarea
auditului intern. In acest sens BENEFICIARUL se obliga sa puna la dispozitia
PRESTATORULUI, la solicitarea acestuia, toate documentele sale contabile, orice
alte documente si acte ale BENEFICIARULUI, incluzand toate procesele verbale ale
tuturor Adunarilor Generale ale Actionale, ale Consiliului de Administratie si
ale Comitetului de Directie, precum si informatiile si explicatiile necesare,
solicitate de catre PRESTATOR, in scopul realizarii obiectului prezentului
contract. BENEFICIARUL se obliga sa permita accesul PRESTATORULUI la toate
documentele sau declaratiile din sistemul auditat. BENEFICIARUL se obliga sa
permita PRESTATORULUI sa discute in mod liber cu orice persoana aflata in
subordinea sau sau sub controlul sau care ar putea furniza informatii in vederea
realizarii obiectului prezentului contract.
6.2.3. BENEFICIARUL va pune la dispozitie spatii adecvate de lucru pentru
personalul PRESTATORULUI pe toata durata efectuarii auditului intern.
6.2.4. BENEFICIARUL este responsabil pentru proiectarea, intretinerea unor
proceduri de control care sa asigurre un nivel corespunzator de protectie a
activelor si care sa asigure inregistrarea corecta a fiecarei tranzactii. De
asemenea, BENEFICIARUL este responsabil pentru definirea de nivele de protectie
adecvate, pentru identificarea obiectivelor de control corespunzatoare acestora
si pentru asigurarea realizarii acestor obiective prin procedurile de control
existente.
6.2.5. BENEFICIARUL se obliga ca, in termen de 5 zile calendaristice de la data
primirii rapoartelor finale, sa notifice in scris PRESTATORULUI indeplinirea de
catre acesta din urma a obligatiilor pe care le are conform acestui contract.
6.2.6. BENEFICIARUL se obliga sa numeasca un responsabil insarcinat cu
coordonarea andamblului de relatii intre reprezentantii PRESTATORULUI si ai
BENEFICIARULUI.
6.2.7. BENEFICIARUL se obliga sa respecte programul de lucru si datele
sedintelor care vor fi convenite impreuna cu reprezentantii PRESTATORULUI.
Acestea vor putea fi modificate cu acordul ambelor parti.
6.2.8. In cazul in care se intocmesc de catre BENEFICIAR documentatii de
marketing care fac referinta la PRESTATOR sau la raportul acestuia, va fi
solicitat consimtamantul PRESTATORULUI care va trebui sa isi exprime acordul
asupra acestor referinte in avans si in scris. Nu sunt permise utilizarea
raportului prestatorului sau referinte la acesta, in materialele destinate
publicului larg sau pentru orice alte scopuri, fara permisiunea scrisa a
PRESTATORULUI. In particular, BENEFICIARUL in ceea ce priveste mentionarea
numelui acestuia, insotita sau nu de informatii din raportul de audit intern in:
- orice ferta publica;
- in documente intocmite ori depuse confor legislatiei privind valorile
mobiliare;
- in orice tranzactii cu actiunile beneficiarului sau
- pentru obtinerea de finantare.
Articolul 7 LIMITAREA RASPUNDERII PRESTATORULUI
7.1. PRESTATORUL nu raspunde pentru conformitatea sau neconformitatea raportului
fata de interesele generale sau specifice (legate de o anumita tranzactie) ale
vreunui tert. Activitatea PRESTATORULUI nu va fi planificata sau desfasurata din
perspectiva asteptarilor sau planurilor vreunei terte persoane ori a unei
tranzactii specifice planificate de BENEFICIAR.
7.2. In nici un caz, cuantumul despagubirilor ce ar putea fi datorate de
PRESTATOR in baza raspunderii civile contractuale ca urmare a nerespectarii sau
a indeplinirii necorespunzatoare a obligatiilor prevazute in prezentul contract
nu poate depasi suma egala cu tariful de la pct.5.2.
7.3. PRESTATORUL nu va fi tinut raspunzator pentru eventualele daune cauzate
BENEFICIARULUI sau oricarui tert ca urmare a folosirii informatiilor curpinse in
rapoarele intocmite de PRESTATOR in baza prevederilor prezentului contract. In
nici un caz, sumele ce urmeaza a fi platite cu titlul de despagubire nu pot
depasi suma ce urmeaza a fi platita cu titlu de tarif pentru serviciile
prestate, suma mentionata in articolul 5 al prezentului contract.
7.4. Raspunderea PRESTATORULUI va fi angajata numa in caz de culpa grava sau
dol. De asemenea, PRESTATORUL nu va fi obligat la plata despagubrilor atunci
cand nu si-a putut executa obligatiile fatorita intervenirii unui caz fortuit
sau de forta majora.
7.5. In nici un caz, PRESTATORUL nu va rapunde pentru pierderi, costuri sau
cheltuieli determinate de sau in legatura cu neglijenta sau omisiunea, frauda
ori de interpretari gresite sau greseli intentionate ale BENEFICIARULUI, ori ale
conducerii acestuia sau ale oricarei alte entitati conexe sau rezultand din
orice documente frauduloase sau prezentari eronate ce provin din partea
BENEFICIARULUI sau reprezentantilor sai si care sunt puse la dispozitia
PRESTATORULUI.
7.6. Activitatea desfasurata de PRESTATOR pentru intocmirea rapoartelor de audit
intern va include esantioane statistice ale tranzactiilr si ale soldurilor
semnificative. Semnificativ se defineste ca fiind un eveniment sau tranzactie
care ar putea influenta deciziile economice ale beneficarilor. Prin urmare,
testarea ar putea sa nu identifice toate erorile existente in evidentele
contabile ale BENEFICIARULUI.
7.7. BENEFICIARUL este pe deplin raspunzator de achitarea ricaror despagubiri
si/sau penalizari care rezulta din erorile existente in evidentele contabile si
accepta faptul ca PRESTATORUL nu poate fi tinut raspunzator in aceasta privinta.
Aceasta obligatie persista si dupa terminarea prezentului contract.
Articolul 8 RASPUNDEREA BENEFICIARULUI
8.1. BENEFICIARUL va raspunde pentru modul de inregistrare a operatiunilor in
contabilitate in conformitate cu reglementarile aplicabile pentru exercitiul
financiar respectiv si OMFP 94/2001 / IFRS. Efectuarea de catre PRESTATOR a
auditului intern nu inlatura raspunderea BENEFICIARULUI in ce priveste
modalitatile si continutul inregistrarilor contabile si intocmirea situatiilor
financiare.
Articolul 9 LIMITARI ALE AUDITULUI INTERN
9.1. Procedurile de audit intern efectuate in legatura cu obiectivele specifice
de control implica limitari inerente deoarece se efectueaza pe esantionare
statistice si, in conscinta, pot exista erori sau nereguli care sa nu fie
detectate. Procedurile de control nu pot garanta depistarea asocierii ilegale
sau improrii, in special a unor reprezentanti ai BENEFICIARULUI detinand functii
de conducere sau raspundere.
9.2. Responsabilitatea pastrarii in siguranta a activelor BENEFICIARULUI, a
existentei unor controale interne corespunzatoare, precum si prevenirea si
detectarea fraudelor, erorilor si a neconformitatii cu legislatia si
reglementarile revine BENEFICIARULUI. PRESTATORUL va planifica auditul intern
astfel incat sa existe o probabilitate rezonabila de a fi detectate erorile
materiale din sistemul auditat sau din evidentele contabile, dar examinarea
PRESTATORULUI nu va putea detecta toate acele greseli, fraude sau erori ori
cazuri de neconformitate semnificative, ce pot exista.
9.3. PRESTATORUL va discuta cu BENEFICIARUL, in special in zonele cu probleme de
interpretare, iar PRESTATORUL poate sugera ajustari pe care BENEFICIARUL sa le
aiba in vedere.
Articolul 10 DREPTURI DE PROPRIETATE INTELECTUALA
10.1. Dreptul de autor asupra raportului intocmit in baza prezentului contract
se naste si ramane in patrimoniul PRESTATORULUI, chiar si dupa achitarea
tarifului prevazut la articolul 5 al prezentului contract.
Articolul 11 CONFIDENTIALITATEA
11.1. Partile convin anticipat si in mod expres sa considere confidentiale toate
informatiile, datele si documentele obtinute, legate de indeplinirea obiectului
prezentului contract si se obliga sa nu le divulge sau sa le transmita tertilor
pe toata durata prezentulu contract si pe o perioada de 2 ani de la terminarea
acestuia, decat cu acordul scris al celeilalte parti.
11.2. Partile prezentului contract au obligatia de a pastra fata de terte parti
confidentialitatea tuturor informatiilor referitoare la relatia lor
contractuala, dupa cum se stipuleaza in contract. Partile nu vor divulga
informatiile contractuale decat cu acordul scris al celeilalte parti. Daca una
di parti dvulga anumite informatii, si prin aceasta prejudiciaza cealalta parte
contractuala, anumite informatii, si prin aceasta prejudiciaza cealalta parte
contractuala, prima parte va avea obligatia de a plati despagubiri. Cu toate
acestea, PRESTATORUL va avea dreptul sa mentioneze numele BENEFICIARULUI si
natura serviciilor prestate in documentele de marketing intocmite de catre
acesta.
11.3. Prevederile alineatului precedet nu se aplica in cazul in care aceste
informatii sunt publice sau sunt solicitate conform legii.
Articolul 12 MODIFICAREA CONTRACTULUI
12.1. Prezentul contract poate fi modificat numai in baza unui act aditional
semnat de ambele parti contractante.
Articolul 13 INCETAREA CONTRACTULUI
13.1. Prezentul contract inceteaza inurmatoarele cazuri:
13.1.1. Prin acordul ambelor parti;
13.1.2. Prin denunatarea unilaterala de catre una din parti; denuntarea isi
produce efectele in termen de 3 zile de la data expedierii pe adresa celeilalte
parti a unei notificari scrise, prin scrisoare recomandata cu confirmare de
primire;
13.1.3. Prin imposibilitatea indeplinirii obiectului prezentului contract;
13.1.4. In cazul falimentului uneia sau ambelor parti;
13.1.5. In celelalte cazuri expres prevazute de legea romana drept cazuri de
incetare a contractului.
13.2. In toate cazuri, daca legea nu dispune astfel, BENEFICIARUL se obliga sa
plateasca PRESTATORULUI tariful, calculat in conformitate cu revederile
articoului 5 al prezentului contract, proprotional cu serviciile prestate pana
in momentul prezentului contract.
Articolul 14 FORTA MAJORA
14.1. Debitorul obligatiilor contractuale va fi exonerat de executrea unor
asemnea obligatii contractuale daca executarea este impiedicata sau intarziata
de orice actiune sau cauza mai presus de controlul uneia dintre parti si pe care
o asemenea parte nu a putut-o prevedea sau evita, cu conditia ca partea, ale
carei obligatii au fost efectuate, sa informeze promt, in termen de maxim 120
ore de la producerea situatiei de Forta Majora, cealalta parte, asupra unor
asemenea cauze si va depune toate eforturile de a-si duce la indeplinire
obligatiile sale. Daca situatia de Forta Majora dureaza mai mult de 9 luni,
prezentul contract va inceta. Sunt considerate cazuri de Forta Majora, fara a se
limita la, urmatoarele: razboi, inundatii, cutremure, conditii meteorologice
periculoase, ordine ale autoritatilor de stat sau locale etc.
Articolul 15 COMUNICAREA PE SUPORT ELECTRONIC
15.1. Cu exceptia situatiei in care BENEFICIARUL solicita in mod expres
prezentarea raportului de audit intern si a celorlalte documente pe suport de
hartie, PRESTATORUL va comunca BENEFICIARULUI toate documentele realizate in
executarea prezentului contract pe suport electronic.
15.2. Transmiterea electronica de informatii nu este pe deplin sigura si nici
lipsita de erori. Informatiile transmise pe aceasta cale pot fi interceptate,
modificate, pierdute, distruse, pot ajunge cu intarziere sau pot fi incomplete,
iar utilizarea lor poate ridica anumite riscuri. Ca urmare, desi inainte de a
transmite informatii pe suport electronic, PRESTATORUL va pune in practica
proceduri rezonabile din punct de vedere comercial pentru a depista cei mai
cunoscuti virusi la momentul respectiv si fara a tine seama de nici o garantie,
atat PRESTATORUL, cat si angajatii, agentii si colaboratorii sai nu vor fi
tinuti responsabili de catre BENEFICIAR din nici un motiv (independent de orice
alte prevederi ale acestui contract), fie ca acesta este stipulat de contract,
fie ca reprezinta un prejudiciu (inclusiv din neglijenta) sau altfel, cu
referire la orice eroare sau omisiune rezultata din/sau in legatura cu
comunicarea electronica de informatii catre BENEFICIAR si cu gradul de siguranta
al acestor informatii si inclusiv (dar nu exclusiv) actele sau omisiunile
furnizorilor de servicii ai PRESTATORULUI. PRESTATORUL nu va fi scutit de o
astfel de raspundere in cazul unor acte, omiiuni sau interpretari eronate care
reprezinta acte penale, necinstite sau frauduloase din partea angajatilor,
agentilor sau colaboratorilor PRESTATORULUI.
15.3. In cazul in care informatiile transmise se refera la aspecte care prezinta
o importanta semnificativa pentru BENEFICIAR, este recomandabila solicitarea
unei copii scise a acestora de la PRESTATOR. In cazul in care BENEFICIARUL
doreste ca PRESTATORUL sa protejeze cu parola toate sau anumite documente
transmise, BENEFICIARUL va comunica optiunea sa catre PRESTATOR, pentru ca
acesta sa ia masurile corespunzatoare.
Articolul 16 LEGEA CONTRACTULUI. ARBITRAJUL
16.1. Prezentul contract este guvernat de legea romana.
16.2. Orice neintelegere rezultata din valabilitatea, executarea si
interpretarea prezentului contract va fi solutionata in mod amiabil. Cand
aceasta nu este posibila, litigiul va fi depus spre solutionare Curtii de
Arbitraj International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei,
dezbaterile urmand sa aiba loc in limba romana/engleza si potrivit regulilor
procedurale ale acestei Curti de Arbitraj.
Articolul 17 DISPOZITII FINALE
17.1. Toate notificarile si comunicarile privind prezentul contract, se vor face
in scris si vor fi transmise la urmatoarele adrese:
- pentru BENEFICIAR: [persoana de contact], adresa
, fax
, telefon
- pentru PRESTATOR: [persoana de contact], adresa
, fax
, telefon
Orice schimbare a adreselor mentionate mai sus, va fi notificata in scris
celeilalte parti, in timp util.
Incheiat astazi
, in Bucuresti, in doua exemplare, cu valoare egala, cate
unul pentru fiecare parte (PRESTATOR si BENEFICIAR), partile garantand prin
prezenta ca reprezentanii, ale caror semnaturi apar mai jos, au fost si sunt la
data incheierii acestui contract legal investiti sa incheie prezentul conract
PRESTATOR BENEFICIAR