VANZAREA UNUI PACHET MAJORITAR DE ACTIUNI UNEI ASOCIATII A
SALARIATILOR SI CONDUCERII SOCIETATILOR COMERCIALE
Vanzarea unui pachet majoritar de actiuni unei asociatii a salariatilor si
conducerii societatilor comerciale se poate face in conditiile Normelor
metodologice privind vanzarea actiunilor societatilor comerciale care se
privatizeaza - aprobate prin H.G. nr. 264/1992 -, din care este extrasa
procedura ce va fi prezentata in continuare.
Salariatii si conducerea societatii comerciale se constituie, in conditiile
legii, intr-o asociatie in vederea cumpararii pachetului de actiuni ale
societatii comerciale respective.
Vanzarea prezentata mai sus are loc in urmatoarele situatii:
- cand asociatia isi exercita drepturile preferentiale;
- cand asociatia face o oferta de cumparare integrala sau majoritara a
actiunilor societatii comerciale respective, prin negociere directa.
DOCUMENTE NECESARE
Pentru ca vanzarea unui pachet majoritar de actiuni unei asociatii a
salariatilor si conducerii societatilor comerciale, sa poata avea loc sunt
necesare prezentarea de catre vanzator a urmatoarelor documente:
I. Documentele care se intocmesc in diferite faze ale vanzarii prin negociere
directa prevazute de art. 16 Normele Metodologice aratate mai sus si care sunt
urmatoarele:
a) prezentarea generala a societatii comerciale, care se adreseaza unui numar
mare de investitori potentiali in vederea testarii interesului acestora in
legatura cu societatea comerciala. Acest document cuprinde:
- o scurta descriere a societatii comerciale, inclusiv informatii financiare de
baza;
- informatii privind sectorul din care aceasta face parte;
b) documentatia de prezentare a societatii comerciale se transmite, cu aprobarea
Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si
Mijlocii, acelor investitori care au exprimat un interes real de a investi;
c) raportul de investigare este intocmit de reprezentantul cumparatorului
potential - in cazul cand acesta solicita verificarea informatiilor cuprinse in
documentatia de ofertare -, cu acordul Agentiei Nationale pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, numai dupa verificarea bonitatii;
d) proiectul contractului de vanzare-cumparare, care poate fi initiat de ori
care dintre parti, reprezentand baza de negociere.
II. Documentatia de vanzare conform art. 30 din Normele Metodologice aratate mai
sus va cuprinde urmatoarele:
A. Informatiile referitoare la societatea comerciala, conform anexei nr. 6 si
anume:
- Documentatia de prezentare a Societatii Comerciale -
Structura-cadru
1. Rezumatul documentatiei de prezentare a societatii comerciale
2. Scurt istoric si descrierea societatii comerciale, precum si a sectorului din
care face parte
3. Informatii despre piata societatii comerciale
4. Politica de marketing si de vanzari
5. Informatii despre activitatea de productie a societatii comerciale si despre
furnizori
6. Organizare, conducere si personal
7. Sistemul financiar-contabil al societatii comerciale
8. Investitii:
a) realizate;
b) necesare.
9. Informatii referitoare la dreptul de proprietate:
a) teren;
b) cladiri;
c) alte elemente de patrimoniu.
10. Analiza avantajelor, punctelor slabe, oportunitatilor si riscurilor pentru
societatea comerciala
11. Informatii financiare:
a) bilantul societatii comerciale;
b) contul de profit si pierderi;
c) prognoze pentru urmatorii 3-5 ani;
d) comentarii privind situatia financiara.
12. Cadrul economic si politic, oportunitatea investitiilor in Romania (pentru
investitorii straini)
13. Lista principalilor masini si utilaje.
B) ANUNTUL de vanzare prin licitatie prevazut de Normele metodologice privind
procedurile de privatizare si conditiile de organizare si desfasurare a
vanzarilor de actiuni, de parti sociale si de active, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 457/1997.
Vanzatorul are obligatia de a publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a, si in mijloacele de informare in masa, inclusiv in sistem electronic,
listele cu societatile comerciale care urmeaza sa fie privatizate si de a
intocmi documentele de oferta.
Listele cuprind informatii referitoare la:
- denumirea si sediul social al societatii comerciale;
- numarul de inmatriculare la Oficiul Registrului comertului si codul fiscal;
- obiectul de activitate;
- cifra de afaceri, profitul brut conform ultimului bilant contabil;
- capitalul social Inregistrat la Oficiul Registrului comertului;
- numarul total de actiuni;
- numarul de actiuni oferite la vanzare si procentul acestora din totalul
actiunilor;
- structura actionariatului.
In termen de cel mult 60 de zile de la data publicitatii, vanzatorul are
obligatia de a intocmi documentele de oferta si de a publica lista cu
societatile comerciale la care s-au intocmit aceste documente.
III. In situatia in care vanzarea are loc cand asociatia face o oferta de
cumparare integrala sau majoritara a actiunilor societatii comerciale
respective, prin negociere directa, asociatia prezinta un plan de afaceri pentru
o perioada de 3-5 ani, conform modelului din anexa nr. 10 din Normele
Metodologice aratate mai sus, acesta aratand in felul urmator:
- Plan de afaceri -
Model
1. Sumar
2. Prezentarea societatii comerciale si a strategiei acesteia:
a) istoricul societatii comerciale, situatia generala prezenta si viitoare a
acesteia;
b) strategia de dezvoltare a activitatii societatii comerciale.
3. Piata societatii comerciale:
a) identificarea si descrierea pietei societatii comerciale;
b) principalii clienti si concurenti ai societatii comerciale;
c) principalii furnizori ai societatii comerciale;
d) perspectivele pietei.
4. Produsele/serviciile societatii comerciale:
a) prezentare si descriere;
b) dezvoltarea produselor;
c) procesul de fabricatie;
d) controlul de calitate;
e) tehnologii, echipamente si investitii minime necesare.
5. vanzare si marketing:
a) metode de vanzare;
b) canale de distributie.
6. Organizare, conducere si personal:
a) organizare (anexa);
b) conducerea societatii;
c) personal (calificat, sex, varsta, vechime in societatea comerciala).
7. Informatii financiare:
a) bilant;
b) contul de profit si pierderi;
e) prognoze financiare pentru 3-5 ani.
ETAPELE VANZARII ACTIUNILOR
1. In situatia in care asociatia isi exercita drepturile preferentiale, etapele
vanzarii difera dupa cum vanzarea are loc prin:
- negociere directa, etapele sunt prevazute de Capitolul III, Sectiunea 1,
Litera C din Normele Metodologice privind vanzarea actiunilor societatilor
comerciale care se privatizeaza;
- licitatie, etapele sunt prevazute de Capitolul III, Sectiunea 2, Litera C din
Normele Metodologice privind vanzarea actiunilor societatilor comerciale care se
privatizeaza.
2. In situatia in care asociatia prezinta un plan de afaceri pentru o perioada
de 3-5 ani, asa cum am mai aratat mai sus, negocierea intre Agentia Nationala
pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii si asociatie
se realizeaza pe baza planului de afaceri prezentat de cumparator si a evaluarii
societatii comerciale efectuate in conditiile art. 9 din Normele Metodologice de
mai sus.
- Evaluarea Societatii Comerciale -
Evaluarea societatii comerciale, conform art. 9, are drept obiectiv stabilirea
valorii de piata a acesteia, in vederea vanzarii. Consiliul imputernicitilor
statului autorizeaza intocmirea evaluarii. Rezultatele evaluarii societatii
comerciale vor fi prezentate intr-un raport de evaluare, intocmit conform anexei
nr. 5 din aceleasi norme si care cuprinde:
1. Metodele de evaluare folosite
Se vor utiliza cel putin doua din urmatoarele metode:
a) metoda activului net actualizat;
b) metoda fluxurilor financiare actualizate;
c) metoda comparatiilor de piata;
e) metoda capitalizarii veniturilor.
2. Scenariile de evaluare utilizate in cadrul fiecarei metode de evaluare
3. Ipotezele tehnico-economice care stau la baza scenariilor de evaluare
4. Alte elemente pentru fiecare metoda de evaluare si fundamentarea acestora
5. Prezentarea calculelor aferente fiecarui scenariu
6. Rezultatele evaluarii
7. Specificarea surselor de informatii
8. Concluzii si recomandari.
INCHEIEREA CONTRACTULUI DE VANZARE-CUMPARARE
Contractul de vanzare-cumparare se incheie in termen de 30 zile de la terminarea
negocierilor. Contractul de vanzare-cumparare se semneaza de catre cumparator si
presedintele Agentiei Nationale pentru privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici si Mijlocii, in baza autorizarii date de consiliul
imputernicitilor statului al societatii comerciale respective, in numele
vanzatorului. Principalele elemente ale contractului de vanzare-cumparare sunt
cuprinse in anexa nr. 8 din Normele Metodologice aratate mai sus, acesta aratand
in felul urmator:
- Contract de Vanzare-Cumparare -
Elemente principale
1. Parti
2. Obligatiile partilor
3. Pretul si modalitatea de plata a pretului
4. Investitii in societatea comerciala
5. Executarea obligatiilor si sanctiuni
6. Garantii si compensatii
7. Protectia salariatilor
8. Clauze speciale.