NR. 8
Documentele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului, inregistrarea
fiscala autorizarea functionarii organizatiilor cooperatiste de credit prevazute
de O.U.G. nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului
(cooperative de credit si case centrale ale cooperativelor de credit)*:
1. Cerere de inregistrare (original);
2. Dovada verificarii disponibilitatii si a rezervarii firmei si/sau a emblemei
(original);
3. Actul constitutiv (original);
4. Autorizatia de constituire a cooperativei de credit emisa de casa centrala la
care aceasta urmeaza sa se afilieze sau, dupa caz, autorizatia colectiva de
constituire a retelei acordata de Banca Nationala a Romaniei (copie);
5. Dovezile privind efectuarea varsamintelor aporturilor la capitalul social
variabil (copie);
6. Declaratiile date pe proprie raspundere de administratori/directori/cenzori
din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor
calitati (originale);
7. Dovada privind acceptarea expresa a mandatului de administrator/membru al
directoratului ori a insarcinarii de cenzor/auditor de catre persoanele care au
fost numite prin actul constitutiv (original);
8. Specimenele de semnatura ale persoanelor imputernicite (original);
9. Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, directorilor,
membrilor consiliului de supraveghere, membrilor directoratului, cenzorilor,
auditorilor persoane fizice (copii certificate);
10. Aprobarea prealabila pentru conducatori emisa de casa centrala sau, dupa caz,
de B.N.R. (copie);
11. Certificatele de cazier fiscal pentru reprezentantii legali ai organizatiei
cooperatiste, care au domiciliul/ resedinta/sediul in Romania sau pentru
persoanele fizice sau juridice straine, care au aceasta calitate si sunt
inregistrate fiscal in Romania sau, dupa caz, declaratia autentica pe propria
raspundere a persoanei fizice cetatean strain in nume propriu sau ca
reprezentant al persoanei juridice straine care nu este inregistrata fiscal in
Romania din care sa rezulte ca nu are datorii fiscale in original si, dupa caz,
traducerea realizata de un traducator autorizat a carui semnatura sa fie
legalizata de un notar public;
12. Actele de inregistrare ale cooperativelor de credit persoane juridice
fondatoare ale caselor centrale (copii);
13. Copia actului de inregistrare a fondatorilor persoane juridice (copie
certificata), hotararea organului statutar al acestora privind participarea la
constituirea organizatiei cooperatiste precum si mandatul persoanei care a
semnat actul constitutiv in numele si pe seama fondatorului persoana juridica
(original), in cazul caselor centrale ale cooperativelor de credit;
14. Dovezile privind sediul principal / secundar al organizatiei (copii);
15. Daca este cazul, avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective
cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip,
original);
16. Declaratia-tip pe propria raspundere semnata de persoanele imputernicite
(original), din care sa rezulte, dupa caz, ca:
- organizatia nu desfasoara, la sediul social sau la sediile secundare,
activitatile declarate o perioada de maximum 3 ani (model 1);
- organizatia indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia
specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectie mediului si
protectiei muncii, pentru activitatile precizate in declaratia-tip (model 2).
17. In cazul caselor centrale ale cooperativelor de credit, dovada deciziei de
asociere (original) si/sau actele constitutive ale cooperativelor de credit
implicate (copii certificate);
18. Daca este cazul, imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau
delegatie pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale
(original);
19. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale:
- taxa judiciara de timbru, in original;
- timbre judiciare;
- taxa de registru;
- tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
NOTA:
- Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu
originalele, sub semnatura, cu mentionarea in clar a numelui, de catre
persoanele care, potrivit legii, pot intocmi si semna cererea.
- Solutionarea cererii revine in competenta judecatorului delegat care poate
dispune administrarea si a altor acte doveditoare decat cele enumerate.
- Redactarea actelor, obtinerea autentificarii sau, dupa caz, darea de data
certa, acordarea de indrumari pentru completarea corecta a cererii de
inregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistenta din
cadrul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal.
- Formularele se distribuie la sediul ORC sau se pot prelua de pe Internet (www.registrulcomertului.ro/www.onrc.ro).
- Cererea de inregistrare, inscrisurile prevazute de lege si dovezile privind
plata taxelor si tarifelor legale, precum si timbrele judiciare corespunzatoare,
indosariate si numerotate, se depun de catre solicitant la ORCT direct, prin
posta, cu scrisoare cu valoare declarata si confirmare de primire, sau prin
mijloace electronice. Cererea transmisa in forma electronica va avea incorporata,
atasata sau logic asociata semnatura electronica extinsa, in acest caz urmand a
se depune dovada achitarii timbrului judiciar.
- Inscrisurile a caror inregistrare, mentionare sau publicare se solicita la
ORCT vor fi tehnoredactate de catre solicitant in limba romana, vor fi lizibile,
fara stersaturi sau adaugari, sub sanctiunea respingerii acestora.
* * *
1. Actul constitutiv si / sau actul aditional se intocmeste pe baza actului
constitutiv cadru stabilit de casa centrala si trebuie sa contina, in afara
elementelor prevazute de lege si clauzele prevazute de art. 364 sau, dupa caz,
de art. 371 din O.U.G. nr. 99/2006. Toate activitatile inscrise in statut vor fi
codificate conform Nomenclatorului CAEN actualizat prin Ordinul nr. 337/2007 al
Presedintelui Institutului National de Statistica, iar obiectul de activitate se
va exprima prin grupe CAEN de trei cifre pentru domenii si prin clase CAEN de
patru cifre pentru activitati;
Actul constitutiv va avea forma autentica daca printre bunurile subscrise ca
aport in natura la capitalul social se afla un teren, in celelalte cazuri fiind
suficienta darea de data certa, acordata, in conditiile legii, de catre notarul
public sau de catre serviciul de asistenta din cadrul ORC, atestarea de catre
avocat in conditiile Legii nr. 51/1995, modificata, sau incheierea actului sub
semnatura privata;
2. Documentele care atesta drepturile de folosinta asupra spatiilor cu
destinatie de sediu social si/sau de sedii secundare pot fi: extras de carte
funciara, in termen de valabilitate la depunere, dar nu mai vechi de 30 de zile,
contract de vanzare-cumparare, contract de donatie in forma autentica,
certificat de mostenitor, act notarial de iesire din indiviziune sau de
delimitare a proprietatii, hotarare judecatoreasca definitiva privind
proprietatea sau folosinta/uzufructul, hotararea judecatoreasca definitiva de
iesire din indiviziune, proces verbal de receptie a constructiei, act de
adjudecare a imobilului vandut in cadrul executarii silite, contract de schimb,
contract de inchiriere (inregistrat la Administratia Finantelor Publice, pentru
cel incheiat intre persoane fizice si persoane juridice; neinregistrat la
Administratia Finantelor Publice, pentru cel incheiat intre persoane juridice),
contract de subinchiriere, contract de concesiune, contract de leasing imobiliar,
contract de comodat, contract de uz, contract de uzufruct, certificat de rol
fiscal/rol agricol in termen de valabilitate sau orice alt act juridic care
confera dreptul de folosinta, la alegerea solicitantului. Extrasul de carte
funciara si certificatul de rol fiscal/rol agricol se depun in original,
celelalte documente urmand a fi depuse in copie certificata de parte sau in
copie legalizata.
3. Dovezile privind efectuarea varsamintelor aporturilor la capitalul social se
pot face, dupa caz:
- pentru aporturile in numerar, foaie de varsamant, ordin de plata sau chitanta
CEC;
- pentru aporturile in natura subscrise la capitalul social: titlul de
proprietate (facturi, titluri de proprietate asupra bunurilor imobile, inclusiv
certificatul de sarcini al acestor bunuri), daca este cazul, raportul de
evaluare a bunurilor intocmit de persoanele autorizate in conditiile legii.
4. Declaratiile date pe propria raspundere de catre persoanele care, potrivit
legii, au aceasta obligatie, pot fi facute in forma autentica de notarul public,
in forma atestata de avocat in conditiile Legii nr. 51/1995, modificata, sau cu
darea de data certa prin serviciile de asistenta din cadrul ORC;
5. Specimenele de semnatura ale reprezentantilor organizatii cooperatiste de
credit se depun la oficiul registrului comertului odata cu cererea de
inregistrare, daca au fost numiti prin actul constitutiv si pot fi date in forma
autentica la notarul public, in fata judecatorului delegat, a directorului ORC
sau a inlocuitorului acestuia care va certifica semnatura;
6. Taxele legale pot fi achitate in numerar sau cu card bancar la casieriile ORC,
precum si cu mandat postal, ordin de plata etc.;
7. Daca s-a optat pentru transmiterea documentelor, care atesta inregistrarea in
registrul comertului, prin posta, se percepe un tarif aprobat prin ordin al
ministrului justitiei.
* Prezentul fluturas constituie un ghid general pentru informarea comerciantilor
in legatura cu obligatiile ce le revin pentru indeplinirea formalitatilor legale,
in vederea efectuarii inregistrarilor in registrul comertului si/sau autorizarea
functionarii in baza declaratiilor tip pe propria raspundere.