Nr. 3
Documentele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului, inregistrarea
fiscala si autorizarea functionarii societatilor si companiilor nationale*:
1. Cererea de inregistrare (original);
2. Copie de pe exemplarul din Monitorul Oficial, Partea I, in care s-a publicat
actul normativ de infiintare a societatii sau a companiei nationale;
3. Actul constitutiv al societatii/companiei (original);
4. Dovezile privind sediul social / secundar (copie);
5. Dovezile privind efectuarea varsamintelor aporturilor la capitalul social (copii);
6. Actul de numire a persoanelor imputernicite sa reprezinte statul in adunarea
generala, daca nu s-au numit prin actul constitutiv (copie);
7. Actul de numire a administratorilor/membrilor consiliului de supraveghere/directoratului/directorilor/cenzorilor/auditorilor,
daca acestia nu au fost numiti prin actul constitutiv (copie);
8. Actele de identitate ale administratorilor/directorilor/cenzorilor/auditorilor
financiari (copie certificata);
9. Declaratiile date pe propria raspundere, dupa caz, de catre fondatori/membri
ai consiliului de supraveghere/administratori/membri ai directoratului/directori/cenzori
sau persoane fizice reprezentante ale persoanei juridice numita administrator
sau cenzor, din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru
detinerea acestor calitati (original);
10. Specimenele de semnatura ale reprezentantilor societatii/companiei
(original);
11. Certificatele de cazier fiscal pentru reprezentantii legali ai societatii/companiei
care au domiciliul/ resedinta/sediul in Romania sau pentru persoanele fizice sau
juridice straine, care au aceasta calitate si sunt inregistrate fiscal in
Romania sau, dupa caz, declaratia autentica pe propria raspundere a persoanei
fizice/reprezentantului persoanei juridice straine care nu este inregistrata
fiscal in Romania din care sa rezulte ca nu are datorii fiscale in original si,
dupa caz, traducerea realizata de un traducator autorizat a carui semnatura sa
fie legalizata de un notar public;
12. Declaratia-tip pe propria raspundere (original), semnata de persoanele
imputernicite din care sa rezulte, dupa caz, ca:
- persoana juridica nu desfasoara, la sediul social sau la sediile secundare,
activitatile declarate, o perioada de maximum 3 ani (model 1);
- persoana juridica indeplineste conditiile de functionare prevazute de
legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitarveterinar, protectiei mediului
si protectiei muncii, pentru activitatile precizate in declaratia-tip (model 2);
13. Daca este cazul:
- actele de inregistrare ale fondatorilor persoane juridice (original sau copie
certificata si, dupa caz, traducerea realizata de un traducator autorizat a
carui semnatura sa fie legalizata de un notar public);
- hotararea organului statutar privind participarea la constituirea societatii a
fondatorilor persoane juridice romane (copie certificata) sau straine (original
si traducerea realizata de un traducator autorizat a carui semnatura sa fie
legalizata de un notar public);
- mandatul pentru persoana abilitata sa semneze actul constitutiv in numele si
pe seama fondatorului persoana juridica romana (copie certificata) sau straina
(original si traducerea realizata de un traducator autorizat a carui semnatura
sa fie legalizata de un notar public);
- declaratia fondatorilor/administratorilor/membrilor directoratului/directorilor
privind datele de identificare a societatii de registru independent privat
autorizat care tine registrul actionarilor;
- avizele prealabile prevazute de legile speciale (copie);
- imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie pentru
persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original).
14. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale:
- taxa judiciara de timbru, in original;
- timbre judiciare;
- taxa de registru;
- tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
NOTA:
- Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu
originalele, sub semnatura, cu mentionarea in clar a numelui, de catre
persoanele care, potrivit legii, pot intocmi si semna cererea.
In cazul persoanelor fizice/juridice nerezidente, actele se vor depune in
original sau copii certificate si traducerea realizata de un traducator
autorizat a carui semnatura sa fie legalizata de un notar public.
- Solutionarea cererii revine in competenta judecatorului delegat care poate
dispune administrarea si a altor acte doveditoare decat cele enumerate.
- Redactarea actelor, obtinerea autentificarii sau, dupa caz, darea de data
certa, acordarea de indrumari pentru completarea corecta a cererii de
inregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistenta din
cadrul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal.
- Formularele se distribuie la sediul ORC sau se pot prelua de pe Internet (www.registrulcomertului.ro/www.onrc.ro).
- Cererea de inregistrare, inscrisurile prevazute de lege si dovezile privind
plata taxelor si tarifelor legale, precum si timbrele judiciare corespunzatoare,
indosariate si numerotate, se depun de catre solicitant la ORCT direct, prin
posta, cu scrisoare cu valoare declarata si confirmare de primire, sau prin
mijloace electronice. Cererea transmisa in forma electronica va avea incorporata,
atasata sau logic asociata semnatura electronica extinsa, in acest caz urmand a
se depune dovada achitarii timbrului judiciar.
- Inscrisurile a caror inregistrare, mentionare sau publicare se solicita la
ORCT vor fi tehnoredactate de catre solicitant in limba romana, vor fi lizibile,
fara stersaturi sau adaugari, sub sanctiunea respingerii acestora.
* * *
1. Actul constitutiv trebuie sa contina clauzele prevazute de art. 8 din Legea
nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv
precizarea domeniului si a activitatii principale. Toate activitatile inscrise
in actul constitutiv vor fi codificate conform Nomenclatorului CAEN actualizat
prin Ordinul nr. 337/2007 al Presedintelui Institutului National de Statistica,
iar obiectul de activitate se va exprima prin clase CAEN de patru cifre pentru
activitati;
2. Dovezile privind efectuarea varsamintelor aporturilor la capitalul social se
pot face, dupa caz:
- pentru aporturile in numerar, foaie de varsamant, ordin de plata sau chitanta
CEC;
- pentru aporturile in natura subscrise la capitalul social: titlul de
proprietate (facturi, titluri de proprietate asupra bunurilor imobile, inclusiv
certificatul de sarcini al acestor bunuri); daca este cazul, raportul de
evaluare a bunurilor intocmit de persoanele autorizate in conditiile legii.
3. Documentele care atesta drepturile de folosinta asupra spatiilor cu
destinatie de sediu social si/sau de sedii secundare pot fi: extras de carte
funciara, in termen de valabilitate la depunere, dar nu mai vechi de 30 de zile,
contract de vanzare-cumparare, contract de donatie in forma autentica,
certificat de mostenitor, act notarial de iesire din indiviziune sau de
delimitare a proprietatii, hotarare judecatoreasca definitiva privind
proprietatea sau folosinta/uzufructul, hotararea judecatoreasca definitiva de
iesire din indiviziune, proces verbal de receptie a constructiei, act de
adjudecare a imobilului vandut in cadrul executarii silite, contract de schimb,
contract de inchiriere (inregistrat la Administratia Finantelor Publice, pentru
cel incheiat intre persoane fizice si persoane juridice; neinregistrat la
Administratia Finantelor Publice, pentru cel incheiat intre persoane juridice),
contract de subinchiriere, contract de concesiune, contract de leasing imobiliar,
contract de comodat, contract de uz, contract de uzufruct, certificat de rol
fiscal/rol agricol in termen de valabilitate sau orice alt act juridic care
confera dreptul de folosinta, la alegerea solicitantului. Extrasul de carte
funciara si certificatul de rol fiscal/rol agricol se
depun in original, celelalte documente urmand a fi depuse in copie certificata
de parte sau in copie legalizata.
4. Declaratiile date pe propria raspundere de catre persoanele care, potrivit
legii, au aceasta obligatie, pot fi facute in forma autentica de notarul public,
in forma atestata de avocat in conditiile Legii nr. 51/1995, modificata, sau cu
darea de data certa prin serviciile de asistenta din cadrul ORC.
5. Specimenele de semnatura ale reprezentantilor societatii se depun la oficiul
registrului comertului odata cu cererea de inregistrare, daca au fost numiti
prin actul constitutiv si pot fi date in forma autentica la notarul public, in
fata judecatorului delegat, a directorului ORC sau a inlocuitorului acestuia
care va certifica semnatura;
6. Taxele legale pot fi achitate in numerar sau cu card bancar la casieriile ORC,
precum si cu mandat postal, ordin de plata etc.
7. Daca s-a optat pentru transmiterea documentelor, care atesta inregistrarea in
registrul comertului, prin posta, se percepe un tarif aprobat prin ordin al
ministrului justitiei.
* Prezentul fluturas constituie un ghid general pentru informarea comerciantilor
in legatura cu obligatiile ce le revin pentru indeplinirea formalitatilor
legale, in vederea efectuarii inregistrarilor in registrul comertului si/sau
autorizarea functionarii in baza declaratiilor tip pe propria raspundere.