Ordinul aproba Normele privind determinarea, retinerea si virarea impozitului
pe castigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare, obtinut de
persoanele fizice.
Abrogari: La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga
Instructiunea nr. 12/2005 privind determinarea, retinerea si virarea impozitului
pe castigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare, obtinut de
persoanele fizice, aprobata prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr. 80/2005, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
94 din 1 februarie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
NORME privind determinarea, retinerea si virarea impozitului pe castigul de
capital rezultat din transferul titlurilor de valoare, obtinut de persoanele
fizice
Normele aprobate de prezentul ordin stabilesc metodologia de determinare,
retinere si virare a impozitului pe castigul de capital rezultat din transferul
titlurilor de valoare, altele decat partile sociale, obtinut de persoanele
fizice, fiind adoptate in conformitate cu prevederile art. 67 alin. (8) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal.
Un set de definitii este oferit pentru a usura aplicarea prezentelor norme,
respective:
1. valori mobiliare - instrumentele financiare definite in conformitate cu
prevederile art. 2 alin. (1) pct. 33 din Legea nr. 297/2004 privind piata de
capital, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare
Legea nr. 297/2004;
2. instrumente financiare derivate - instrumentele financiare definite in
conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) pct. 12 din Legea nr. 297/2004;
3. titluri de participare - instrumentele financiare definite in conformitate cu
prevederile art. 2 alin. (1) pct. 32 din Legea nr. 297/2004;
4. intermediari - entitatile definite conform art. 2 alin. (1) pct. 14 din Legea
nr. 297/2004 (inclusiv intermediarii institutii de credit care presteaza numai
activitati de custodie), precum si platitorii de venit atunci cand este cazul;
5. stock option plan - un program initiat in cadrul unei societati comerciale
ale carei valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata
sau tranzactionate in cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare, prin care
se acorda angajatilor acestei societati comerciale dreptul de a achizitiona un
numar determinat de actiuni emise de societatea respectiva la un pret
preferential;
6. simbol - codul de identificare/ISIN alocat pentru fiecare instrument
financiar tranzactionat pe o piata reglementata/sistem alternativ de
tranzactionare in vederea identificarii titlului de valoare;
7. costuri aferente - costurile tranzactiilor cu titluri de valoare care sunt
compuse din comisioanele percepute de intermediari, precum si orice alte costuri
ce pot fi dovedite prin documente justificative. Pot fi costuri aferente
costurile legate de transferul de proprietate, evidentierea pozitiei in contul
de investitii, transferul catre depozitarul central etc. si care pot fi dovedite
prin documente justificative;
8. portofoliu - suma pozitiilor evidentiate intr-un cont de investitii sau
intr-un cont in marja pe tipuri, clase, serii de titluri de valoare ce apartin
unei persoane fizice, denumita si investitor, contribuabil sau client.
Va oferim spre analiza, in functie de necesitati, informatii privind:
Determinarea pretului de cumparare si calcularea castigului din transferul
titlurilor de valoare
Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului
Obligatiile intermediarilor si ale societatilor de administrare a investitiilor
Intermediarii au obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului aplicat
asupra castigului realizat din tranzactiile cu titluri de valoare, altele decat
titlurile de participare, pentru fiecare tranzactie de vanzare sau la scadenta,
in cazul instrumentelor financiare derivate, acest impozit reprezentand o plata
anticipata in contul impozitului anual datorat. Cota de impozit aplicata de
catre intermediari asupra castigului evidentiat la momentul vanzarii este de 1%.
Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului apartine acelui
intermediar care administreaza si realizeaza activitati de custodie privind
fondurile banesti si titlurile de valoare, altele decat titlurile de
participare, apartinand contribuabilului.
Calcularea si evidentierea impozitului se realizeaza la data efectuarii
tranzactiei de vanzare sau la scadenta, in cazul instrumentelor financiare
derivate, iar retinerea impozitului se realizeaza in momentul decontarii
tranzactiei de vanzare sau al decontarii efectuate la scadenta, in cazul
instrumentelor financiare derivate, iar termenul de virare si declarare a
impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a
fost retinut.
Obligatia de calcul, retinere si virare a impozitului reprezentand plata
anticipata in contul impozitului anual datorat revine, in cazul rascumpararii
titlurilor de participare pentru fiecare tranzactie, societatilor de
administrare a investitiilor. Pentru entitatile prevazute la art. 120 din Legea
nr. 297/2004, obligatia de calcul, retinere si virare a impozitului reprezentand
plata anticipata in contul impozitului anual datorat revine, in cazul
rascumpararii titlurilor de participare pentru fiecare tranzactie,
intermediarilor la care aceste entitati au cont deschis.
Obligatiile contribuabilului
Persoana fizica va avea obligatia ca, pe baza documentelor justificative emise
de intermediar, sa evidentieze in declaratia privind venitul realizat
urmatoarele:
a) castigul net anual/pierderea neta anuala obtinut/obtinuta din transferul
titlurilor de valoare detinute in portofoliu cel mult 365 de zile inclusiv;
b) castigul net anual/pierderea neta anuala obtinut/obtinuta din transferul
titlurilor de valoare detinute in portofoliu mai mult de 365 de zile.
Persoanele fizice vor anexa la declaratia privind venitul realizat documentele
justificative eliberate de catre intermediari privind castigul/pierderea
declarat/declarata si cuantumul impozitului virat in cursul anului fiscal de
catre intermediar/societatea de administrare a investitiilor.
In toate situatiile in care un client a efectuat tranzactii cu titluri de
valoare prin intermediul mai multor intermediari/societati de administrare a
investitiilor pe parcursul aceluiasi an fiscal, la depunerea declaratiei privind
venitul realizat acesta va anexa documentele justificative eliberate de catre
toti/toate intermediarii/societatile de administrare a investitiilor.
In situatia in care castigul/pierderea s-a realizat ca urmare a transferurilor
directe de proprietate asupra valorilor mobiliare, efectuate in conformitate cu
reglementarile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare privind transferurile
directe, persoana care realizeaza venitul impozabil are obligatia calcularii si
virarii impozitului. Documentele justificative, precum si dovada virarii
impozitului se vor anexa la declaratia privind venitul realizat.
Termenul pentru virarea impozitului reprezentand plati anticipate este cel
prevazut la art. 67 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal (n.a. pana la data de 25
inclusiv a lunii urmatoare celei în care a fost retinut), iar termenul pentru
virarea diferentelor de impozit stabilit pe baza deciziei de impunere este cel
prevazut la art. 84 alin. (6) din Codul fiscal, potrivit caruia "Diferentele de
impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuala se platesc in
termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere,
perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite
potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.".
Determinarea castigului net anual si regularizarea impozitului
Metoda de calcul al castigului net anual/pierderii rezultat/rezultate din
transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile
mobiliare, in cazul societatilor inchise
Castigul net anual se determina la sfarsitul anului fiscal asupra intregului
portofoliu detinut de contribuabil in anul respectiv si reprezinta diferenta
pozitiva dintre castigurile si pierderile obtinute pe categorii de venituri
impozabile, diferentiate in functie de cotele de impozit, inregistrate in cursul
anului ca urmare a transferurilor titlurilor de valoare.
Pierderile se vor compensa din castigurile obtinute pe categorii de venituri
impozabile diferentiate in functie de cotele de impozit, fiecare pierdere fiind
dedusa din categoria corespunzatoare.
Pierderea sau castigul net anual se va determina distinct pe cele doua categorii
de titluri de valoare grupate dupa data detinerii, in functie de cotele
diferentiate de impozitare.
(4) In calculul castigului net/pierderilor generate de transferul titlurilor de
valoare care se impoziteaza cu cota de 1% se vor include toate
castigurile/pierderile obtinute din transferul titlurilor de valoare instrainate
dupa 1 ianuarie 2007, daca au fost detinute in portofoliu mai mult de 365 de
zile.
In calculul castigului net/pierderilor anuale generate de transferul titlurilor
de valoare care se impoziteaza cu cota de 16% se vor include toate
castigurile/pierderile obtinute din transferul titlurilor de valoare instrainate
dupa 1 ianuarie 2007, daca au fost detinute in portofoliu mai putin de 365 de
zile inclusiv.
Intermediarul/societatea de administrare a investitiilor are obligatia de a
elibera contribuabilului sau reprezentantului fiscal al acestuia, pana la data
de 28 februarie a anului urmator celui pentru care se face calculul, o fisa de
portofoliu cu titlu de document justificativ, avand continutul cuprins in anexa
nr. 3, respectiv in anexa nr. 4, care vor evidentia castigul anual/pierderea
anuala realizat/realizata de client pentru partea de titluri de valoare/titluri
de participare evidentiate in contul acestuia, precum si cuantumul impozitului
calculat si retinut in cursul anului fiscal de catre intermediar/societatile de
administrare a investitiilor.
Intermediarii au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si
retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal
competent, pana in ultima zi a lunii februarie, inclusiv, a anului curent,
pentru anul expirat.
In situatia in care castigul/pierderea anuala s-a realizat ca urmare a
transferurilor directe de proprietate asupra valorilor mobiliare, efectuate in
conformitate cu reglementarile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare privind
transferurile directe, se vor anexa la declaratia privind venitul realizat
documentele justificative aferente.
Determinarea castigului net/pierderii nu este influentata de categoria de
titluri de valoare care a generat pierderea sau castigul si nici de numarul de
intermediari prin care contribuabilul a obtinut castiguri sau pierderi in cursul
anului fiscal.
Evitarea dublei impuneri - Impozitarea persoanei fizice nerezidente
Daca un contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o
conventie pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si
capital, prevaleaza prevederile conventiei pentru evitarea dublei impuneri.
Persoana fizica nerezidenta beneficiara a castigului in Romania trebuie sa
justifice dreptul de a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei
impuneri incheiate intre Romania si statul sau de rezidenta, prin prezentarea
certificatului de rezidenta fiscala sau a unui document prin care se atesta
rezidenta fiscala.
Obligatiile fiscale, declarative si de pastrare a certificatului de rezidenta
fiscala al beneficiarului castigului revin, dupa caz, reprezentantului
fiscal/imputernicitului desemnat in Romania, conform legii, de catre beneficiar.
In cazul in care tranzactia se efectueaza prin intermediar, iar persoana fizica
nerezidenta beneficiara a castigului din Romania transmite un singur original al
certificatului de rezidenta fiscala sau al documentului care atesta rezidenta
fiscala unui singur intermediar sau platitor de venituri rezident roman,
primitorul certificatului de rezidenta fiscala sau al documentului care atesta
rezidenta fiscala va transmite, la solicitarea celorlalti intermediari sau
platitori de venit care au relatii contractuale cu beneficiarul de castig, o
copie tradusa si legalizata a certificatului de rezidenta fiscala a
beneficiarului de castiguri din Romania sau a documentului care atesta rezidenta
fiscala. Costurile generate de operatiunea de legalizare si comunicare sunt in
sarcina persoanei fizice nerezidente sau a reprezentantului
fiscal/imputernicitului, desemnat potrivit legii. Pe copia legalizata primitorul
certificatului de rezidenta fiscala sau al documentului care atesta rezidenta
fiscala, in original, va semna cu mentiunea ca detine originalul acestuia.
In cazul in care persoana fizica nerezidenta beneficiara a castigului din
Romania nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau documentul care atesta
rezidenta fiscala, se vor aplica prevederile titlului III din Codul fiscal.
Pentru aplicarea prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri
certificatul de rezidenta fiscala poate fi prezentat in termenul si in
conditiile stabilite in Hotararea Guvernului nr. 44/2004 privind Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare.