Prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 117/2010 pentru modificarea Legii
nr. 571/2003 privind Codul Fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 891/2010, au fost
aduse o serie de modificari si completari Codului de Procedura Fiscala, pe care
le prezentam, sintetic, mai jos.
Potrivit noilor prevederi, incepand cu 1 ianuarie 2011, pentru contribuabilii
care au sedii secundare, platitor de obligatii fiscale este contribuabilul,
inclusiv pentru impozitul pe venitul din salarii datorat de salariatii care isi
desfasoara activitatea la sediile secundare inregistrate fiscal.
Competenta pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare ca platitoare de
salarii si venituri asimilate salariilor, revine organului fiscal in a carui
raza teritoriala acestea se afla situate.
Dispozitii speciale privind verificarea persoanelor fizice platitoare
de impozit pe venit
In situatia in care organele de inspectie fiscala constata ca evidentele
contabile sau fiscale ori declaratiile fiscale sau documentele si informatiile
prezentate in cursul inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale
sunt incorecte, incomplete, false, precum si in situatia in care acestea nu
exista sau nu sunt puse la dispozitie, organele de inspectie vor ajusta baza
impozabila si, respectiv, vor stabili obligatia fiscala prin utilizarea
metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor sau a cheltuielilor,
reglementate potrivit legii.
Metodele indirecte utilizate de organele fiscale pentru
stabilirea bazei impozabile ajustate sunt:
- metoda sursei si cheltuirii
fondului, care consta in compararea cheltuielilor efectuate cu
veniturile declarate in perioada supusa verificarii;
- metoda fluxurilor de trezorerie,
care consta in analiza conturilor bancare si a fluxurilor de numerar, pentru a
stabili miscarile de disponibilitati banesti si asocierea acestora cu sursele de
venit si utilizarea lor;
- metoda patrimoniului,
care consta in determinarea venitului impozabil pe baza cresterii valorii
patrimoniului net al unui contribuabil pe parcursul unui an fiscal. Cresterea
sau descresterea valorii patrimoniului net se determina prin compararea valorii
patrimoniului net la inceputul perioadei cu cea de la sfarsitul perioadei.
Procedura de aplicare a metodelor indirecte se va aproba prin hotarare a
Guvernului.
Organul fiscal are dreptul de a efectua o verificare fiscala prealabila
documentara a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanelor fizice cu
privire la impozitul pe venit reglementat de titlul III din Codul Fiscal.
Prin situatie fiscala personala se intelege totalitatea drepturilor si a
obligatiilor de natura patrimoniala, a fluxurilor de trezorerie si a altor
elemente de natura sa determine starea de fapt fiscala reala a contribuabilului
pe perioada verificata.
Verificarea consta in compararea intre veniturile declarate de contribuabili
sau de platitorii de venit si situatia fiscala personala a contribuabilului.
Daca organul fiscal constata o diferenta semnificativa intre veniturile
declarate de contribuabili sau de platitorii de venit si situatia fiscala
personala, acesta continua verificarea prin comunicarea avizului de verificare
si stabileste baza impozabila ajustata prin utilizarea metodelor indirecte.
Diferenta este semnificativa daca intre veniturile estimate calculate in baza
situatiei fiscale personale si veniturile declarate de contribuabili sau de
platitorii de venit este o diferenta mai mare de 10%, dar nu mai putin de 50.000
lei.
In situatia in care organul fiscal constata diferente semnificative, acesta
solicita contribuabilului prezentarea, in termen de cel mult 60 de zile de la
comunicarea avizului de verificare, sub sanctiunea decaderii, de documente
justificative sau alte clarificari relevante pentru situatia sa fiscala.
Termenul se poate prelungi cu 30 de zile, o singura data, la solicitarea
justificata a contribuabilului, cu acordul organului fiscal.
Verificarea se desfasoara la sediul organului fiscal sau, la cererea
persoanei supuse verificarii, la domiciliul sau la domiciliul/sediul persoanei
care ii acorda asistenta.
Avizul de verificare va cuprinde temeiul juridic al verificarii, data de
incepere a verificarii, perioada ce urmeaza a fi supusa verificarii,
posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a verificarii (se poate
solicita o singura data pentru motive justificate) si solicitarea de informatii
si inscrisuri relevante pentru verificare.
Raportul de verificare si decizia de impunere
Rezultatul verificarii va fi consemnat intr-un raport scris in care se vor
prezenta constatarile din punct de vedere faptic si legal, acesta va sta la baza
emiterii deciziei de impunere sau, dupa caz, a unei decizii de incetare a
procedurii de verificare, in cazul in care nu se ajusteaza baza impozabila.
Atentie! Prin abrogarea derogarilor privind termenele de
plata a impozitului pe venitul din salarii si contributiilor sociale, respectiv
plata trimestriala/semestriala a acestora de catre anumite categorii de
platitori, prevazute la art. 111 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de Procedura Fiscala, persoanele juridice platitoare de impozit pe
veniturile microintreprinderilor, asocierile fara personalitate juridica
constituie intre persoane fizice, persoanele fizice care au calitatea de
angajator, asociatiile, fundatiile sau alte entitati fara scop patrimonial, vor
calcula si vira lunar obligatiile mentionate.