F. Arhivarea si pastrarea registrelor si a documentelor
financiar-contabile
50. Persoanele prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicata, au
obligatia pastrarii in arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte
documente contabile, precum si a documentelor justificative care stau la baza
inregistrarii in contabilitate.
Pastrarea registrelor si a documentelor justificative si contabile se face la
domiciliul fiscal sau la sediile secundare, dupa caz.
Registrele si documentele justificative si contabile se pot arhiva, in baza unor
contracte de prestari de servicii, cu titlu oneros, de catre alte persoane
juridice romane care dispun de conditii corespunzatoare. Si in acest caz,
raspunderea privind arhivarea documentelor financiar-contabile revine
administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are
obligatia gestionarii unitatii beneficiare.
Unitatea care a incredintat documentele spre arhivare, respectiv unitatea
beneficiara, va instiinta organul fiscal teritorial de care apartine despre
aceasta situatie.
Cu ocazia controalelor efectuate de organele abilitate, persoanele juridice sunt
obligate, la cerere, sa prezinte la domiciliul fiscal documentele solicitate.
Organele de control ale Ministerului Economiei si Finantelor pot interzice
arhivarea registrelor, a documentelor justificative si contabile si in alte
locatii decat la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, daca considera ca
acestea nu sunt pastrate corespunzator.
51. Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul
de pastrare a registrelor si a documentelor justificative si contabile este de
10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia
au fost intocmite, cu exceptia celor prevazute la pct. 52, 53 si 54.
52. Facturile aferente bunurilor de capital, respectiv bunurilor imobile, care
stau la baza determinarii taxei pe valoarea adaugata deductibile pentru
persoanele impozabile cu regim mixt si persoanele partial impozabile in
conformitate cu prevederile Codului fiscal, se vor pastra conform termenului
prevazut la art. 149 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare.
53. Documentele prevazute in anexa nr. 4 se pot pastra pe o perioada de numai 5
ani daca necesitatile proprii ale unitatii nu impun pastrarea acestora pe o
perioada de timp mai mare.
54. Documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu
durata de viata mai mare de 10 ani se pastreaza, de regula, pe o perioada de
timp mai mare, respectiv pe perioada de utilizare a bunurilor.
55. In caz de incetare a activitatii persoanelor prevazute la art. 1 din Legea
nr. 82/1991, republicata, documentele contabile se arhiveaza in conformitate cu
prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sau se predau la arhivele statului, in
conformitate cu prevederile legale in materie, dupa caz.
56. Arhivarea documentelor justificative si contabile se face in conformitate cu
prevederile legale si cu urmatoarele reguli generale:
- documentele se grupeaza in dosare, numerotate, snuruite si parafate;
- gruparea documentelor in dosare se face cronologic si sistematic, in cadrul
fiecarui exercitiu financiar la care se refera acestea. In cazul fuziunii sau al
lichidarii societatii, documentele aferente acestei perioade se arhiveaza
separat;
- dosarele continand documente justificative si contabile se pastreaza in spatii
amenajate in acest scop, asigurate impotriva degradarii, distrugerii sau
sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor;
- evidenta documentelor la arhiva se tine cu ajutorul Registrului de evidenta,
potrivit legii, in care sunt consemnate dosarele si documentele intrate in
arhiva, precum si miscarea acestora in decursul timpului.
57. Eliminarea din arhiva a documentelor al caror termen legal de pastrare a
expirat se face de catre o comisie, sub conducerea administratorului sau a
ordonatorului de credite, dupa caz. In aceasta situatie se intocmeste un
proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de
evidenta al arhivei.