58. Sistemul informatic de prelucrare automata a datelor la nivelul fiecarei
unitati trebuie sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in
conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, controlul si pastrarea
acestora pe suporturi tehnice.
La elaborarea si adaptarea programelor informatice vor fi avute in vedere
urmatoarele:
a) cuprinderea in procedurile de prelucrare a reglementarilor in vigoare si a
posibilitatii de actualizare a acestor proceduri, in functie de modificarile
intervenite in legislatie;
b) cunoasterea adecvata a functiilor sistemului de prelucrare automata a datelor
de catre personalul implicat si respectarea acestora;
c) gestionarea pachetelor de produse-program, asigurarea protectiei lor
impotriva accesului neautorizat, realizarea confidentialitatii datelor din
sistemul informatic;
d) stabilirea tipului de suport pentru pastrarea datelor de intrare,
intermediare sau de iesire;
e) solutionarea eventualelor erori care pot sa apara in functionarea sistemului
informatic;
f) verificarea completa sau prin sondaj a modului de functionare a procedurilor
de prelucrare prevazute de sistemul informatic;
g) verificarea totala sau prin sondaj a operatiunilor economico-financiare
inregistrate in contabilitate, astfel incat acestea sa fie efectuate in
concordanta stricta cu prevederile actelor normative care le reglementeaza;
h) verificarea prin teste de control a programului informatic utilizat.
59. Sistemele informatice de prelucrare automata a datelor in domeniul
financiar-contabil trebuie sa raspunda la urmatoarele criterii considerate
minimale:
a) sa asigure concordanta stricta a rezultatului prelucrarilor informatice cu
prevederile actelor normative care le reglementeaza;
b) sa precizeze tipul de suport care asigura prelucrarea datelor in conditii de
siguranta;
c) fiecare data inregistrata in contabilitate trebuie sa se regaseasca in
continutul unui document, la care sa poata avea acces atat beneficiarii, cat si
organele de control;
d) sa asigure listele operatiunilor efectuate in contabilitate pe baza de
documente justificative, care sa fie numerotate in ordine cronologica,
interzicandu-se inserari, intercalari, precum si orice eliminari sau adaugari
ulterioare;
e) sa asigure reluarea automata in calcul a soldurilor conturilor obtinute
anterior;
f) sa asigure conservarea datelor pe o perioada de timp care sa respecte
prevederile Legii nr. 82/1991, republicata;
g) sa precizeze procedurile si suportul magnetic extern de arhivare a
produselor-program, a datelor introduse, a situatiilor financiare sau a altor
documente, cu posibilitatea de reintegrare in sistem a datelor arhivate;
h) sa nu permita inserari, modificari sau eliminari de date pentru o perioada
inchisa;
i) sa asigure urmatoarele elemente constitutive ale inregistrarilor contabile:
- data efectuarii inregistrarii contabile a operatiunii;
- jurnalul de origine in care se regasesc inregistrarile contabile;
- numarul documentului justificativ sau contabil (atribuit de emitent);
j) sa asigure confidentialitatea si protectia informatiilor si a programelor
prin parole, cod de identificare pentru accesul la informatii, copii de
siguranta pentru programe si informatii;
k) sa asigure listari clare, inteligibile si complete, care sa contina
urmatoarele elemente de identificare, in antet sau pe fiecare pagina, dupa caz:
- tipul documentului sau al situatiei;
- denumirea unitatii;
- perioada la care se refera informatia;
- datarea listarilor;
- paginarea cronologica;
- precizarea programului informatic si a versiunii utilizate;
l) sa asigure listarea ansamblului de situatii financiare si documente de
sinteza necesare conducerii operative a unitatii;
m) sa asigure respectarea continutului de informatii prevazut pentru formulare;
n) sa permita, in orice moment, reconstituirea continutului conturilor, listelor
si informatiilor supuse verificarii; toate soldurile conturilor trebuie sa fie
rezultatul unei liste de inregistrari si al unui sold anterior al acelui cont;
fiecare inregistrare trebuie sa aiba la baza elemente de identificare a datelor
supuse prelucrarii;
o) sa nu permita:
- deschiderea a doua conturi cu acelasi simbol;
- modificarea simbolului de cont in cazul in care au fost inregistrate date in
acel cont;
- suprimarea unui cont in cursul exercitiului financiar curent sau aferent
exercitiului financiar precedent, daca acesta contine inregistrari sau sold;
- editarea a doua sau a mai multor documente de acelasi tip, cu acelasi numar si
continut diferit de informatii;
p) sa permita suprimarea unui cont care nu are inregistrari pe parcursul a cel
putin 2 ani (exercitii financiare), in mod automat sau manual;
r) sa prevada in documentatia produsului informatic modul de organizare si tipul
sistemului de prelucrare:
- monopost sau multipost;
- monosocietate sau multisocietate;
- retea de calculatoare;
- portabilitatea fisierelor de date;
s) sa precizeze tipul de organizare pentru culegerea datelor:
- preluari pe loturi cu control ulterior;
- preluari in timp real cu efectuarea controlului imediat;
- combinarea celor doua tipuri;
t) sa permita culegerea unui numar nelimitat de inregistrari pentru operatiunile
contabile;
u) sa posede documentatia tehnica de utilizare a programelor informatice
necesara exploatarii optime a acestora;
v) sa respecte reglementarile in vigoare cu privire la securitatea datelor si
fiabilitatea sistemului informatic de prelucrare automata a datelor.
60. Elaboratorii de programe informatice au obligatia de a prevedea, prin
contractele de livrare a programelor informatice, clauze privind intretinerea si
adaptarea produselor livrate, precum si clauze privind eliminarea
posibilitatilor de modificare a procedurilor de prelucrare automata a datelor de
catre utilizatori.
Unitatile de informatica sau persoanele care efectueaza lucrari cu ajutorul
sistemului informatic de prelucrare automata a datelor poarta raspunderea
prelucrarii cu exactitate a informatiilor din documente, iar beneficiarii
raspund pentru exactitatea si realitatea datelor pe care le transmit pentru
prelucrare.
61. Utilizatorul trebuie:
- sa se asigure de perenitatea documentatiei, a diferitelor versiuni ale
produsului-program;
- sa organizeze arhivarea datelor, programelor sau produselor de prelucrare
astfel incat informatiile sa poata fi reprocesate;
- sa detina la sediul sau, pe perioada neprescrisa, manualul de utilizare
complet si actualizat al fiecarui produs-program utilizat.
62. Pe perioada neprescrisa se va organiza o gestiune a versiunilor,
modificarilor, corecturilor si schimbarilor de sistem informatic,
produse-program si sistem de calcul.
Daca unitatea, in cursul acestei perioade, a schimbat sistemul de calcul,
respectiv de prelucrare a datelor, trebuie sa se efectueze o reconciliere intre
datele arhivate si versiunile noi ale produselor-program si ale echipamentelor
de calcul.
Arhivele pe suport magnetic trebuie "improspatate" periodic pentru a asigura
accesibilitatea datelor.
63. Responsabilitatile ce revin personalului unitatii cu privire la utilizarea
sistemului informatic de prelucrare automata a datelor se stabilesc prin
regulamente interne.