Procedura de scoatere din evidenta contribuabililor declarati inactivi ca
urmare a unei erori materiale
1. Contribuabilii declarati inactivi ca urmare a unei erori materiale se scot
din evidenta contribuabililor inactivi, din oficiu, de catre organul fiscal
competent sau la solicitarea scrisa a reprezentantului legal al contribuabilului
declarat inactiv, dupa caz.
2. In cazul in care un contribuabil constata ca, din eroare materiala, a fost
inscris in lista contribuabililor declarati inactivi, poate solicita eliminarea
din lista, prin depunerea la organul fiscal competent, direct sau prin
imputernicit, a unei cereri.
3. Dupa primirea cererii, organul fiscal competent verifica in evidentele
fiscale proprii daca respectivul contribuabil a fost declarat inactiv ca urmare
a unei erori materiale a organului fiscal.
4. Daca intre datele si documentele furnizate de contribuabil prin cerere si
datele din evidenta fiscala exista neconcordante privitoare la conditiile pe
baza carora contribuabilul a fost declarat inactiv, organul fiscal competent
solicita prezenta contribuabilului la sediul sau, in vederea clarificarii
situatiei fiscale, prin transmiterea notificarii prevazute in anexa nr. 3.
4.1. Notificarea se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar se
comunica contribuabilului, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul
fiscal al acestuia.
4.2. In cazul in care contribuabilul notificat nu se prezinta, pentru
clarificarea situatiei fiscale in termen de 15 zile de la data comunicarii
notificarii, solicitarea de eliminare din lista contribuabililor declarati
inactivi se respinge.
4.3. In acest caz, compartimentul de specialitate intocmeste o nota care
cuprinde in mod obligatoriu motivatia respingerii si la care se anexeaza
notificarea transmisa contribuabilului. Nota se supune aprobarii conducatorului
organului fiscal competent.
4.4. Motivatia respingerii cererii de eliminare din lista contribuabililor
declarati inactivi se comunica, in scris, contribuabilului.
4.5. In cazul in care contribuabilul revine cu o noua cerere, se reia procedura
prevazuta la pct. 1-4.
5. Daca organul fiscal competent constata, din oficiu sau ca urmare a
solicitarii contribuabilului, ca un contribuabil a fost declarat inactiv ca
urmare a unei erori materiale, compartimentul de specialitate intocmeste un
referat, care contine in mod obligatoriu:
- datele de identificare ale contribuabilului (denumire, domiciliu fiscal, cod
de identificare fiscala);
- numarul si data Monitorului Oficial al României, Partea I, in care a fost
publicat ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin
care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
- daca propunerea de scoatere din evidenta contribuabililor inactivi este
facuta, din oficiu, de catre organul fiscal sau ca urmare a unei cereri a
contribuabilului (numarul si data cererii);
- descrierea situatiei care a condus la inscrierea contribuabilului in evidenta
contribuabililor declarati inactivi din eroare materiala;
- propunerea de scoatere din evidenta contribuabililor declarati inactivi din
eroare materiala.
6. Referatul se semneaza de catre persoana care l-a intocmit, se vizeaza de
conducatorul compartimentului de specialitate si de catre conducatorul organului
fiscal.
7. Referatul vizat de catre conducatorul organului fiscal si, dupa caz, cererea
contribuabilului se inainteaza spre aprobare directorului executiv al directiei
generale a finantelor publice coordonatoare.
8. In cazul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili referatul
se aproba de catre directorul general.
9. Pe baza referatelor aprobate se intocmesc listele cuprinzând datele de
identificare ale contribuabililor declarati inactivi ca urmare a unei erori
materiale.
10. Listele si propunerea de eliminare din lista contribuabililor inactivi,
semnate de directorul executiv/directorul general, se transmit in format
electronic, scanate, de directiile generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti, precum si de Directia generala de administrare a marilor
contribuabili catre Directia generala de tehnologia informatiei.
11. Procedura prevazuta la pct. 5-10 se desfasoara in maximum 3 zile lucratoare.
12. Zilnic, Directia generala de tehnologia informatiei transmite Directiei
generale proceduri pentru administrarea veniturilor lista cuprinzând datele de
identificare ale contribuabililor eliminati din lista contribuabililor inactivi,
in vederea parcurgerii etapelor de aprobare si publicare in Monitorul Oficial al
României, Partea I, a ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala pentru eliminarea din lista a contribuabililor declarati inactivi ca
urmare a unei erori materiale.
13. Regimul stabilit pentru contribuabil la indreptarea erorii materiale
referitoare la inscrierea in lista contribuabililor inactivi, prevazut la pct.
10, se aplica in mod corespunzator sediilor secundare infiintate de
contribuabilul respectiv.
14. Contribuabilii declarati inactivi ca urmare a unei erori materiale se
elimina din lista si isi pastreaza calitatea de contribuabili activi pe toata
perioada de la data publicarii in Monitorul Oficial al României, Partea I, a
ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin care au
fost declarati inactivi si pâna la eliminarea din lista contribuabililor
inactivi.
15. In cazul contribuabililor declarati inactivi ca urmare a unei erori
materiale si eliminati din lista, se anuleaza si scoaterea din evidenta
persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA. In acest caz, se mentine
data inregistrarii in scopuri de TVA initiala, contribuabilul pastrându-si
aceasta calitate inclusiv pe perioada cuprinsa intre data inscrierii in lista
contribuabililor inactivi si data eliminarii din aceasta lista.
16.1. Daca, in urma solicitarii depuse de contribuabil, organul fiscal constata
ca respectivul contribuabilul nu a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori
materiale compartimentul de specialitate intocmeste o nota care va cuprinde in
mod obligatoriu motivatia respingerii cererii. Nota se supune aprobarii
conducatorului organului fiscal competent.
16.2. Motivatia respingerii cererii de eliminare din lista contribuabililor
declarati inactivi se comunica, in scris, contribuabilului.
17. Documentatia care a stat la baza aprobarii/respingerii cererii de eliminare
din lista contribuabililor inactivi se arhiveaza la dosarul fiscal al
contribuabilului.