In baza
prevederilor art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si (3) si art.
1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin.
Art. I. - Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata
pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin.
(2) si art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice
nr. 2.222/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.043
din 29 decembrie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prin prezentele instructiuni se reglementeaza modul de
justificare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere pentru
operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si
art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal.
(2) Justificarea scutirilor prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143
alin. (2) si art. 1441 din Codul fiscal se face de catre persoana impozabila
care poate avea calitatea de furnizor/prestator sau, dupa caz, de beneficiar.
Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se aplica numai in situatia in care locul
operatiunii se considera a fi in Romania, conform prevederilor art. 132 si 133
din Codul fiscal. In cazul serviciilor pentru care ar fi aplicabile prevederile
art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, daca nu se pot prezenta dovezi din care sa
rezulte ca beneficiarul este o persoana impozabila, se aplica regulile prevazute
la art. 133 alin. (3)-(6) din Codul fiscal pentru stabilirea locului prestarii
serviciilor, iar daca, potrivit acestor reguli, locul prestarii este in Romania,
prestatorul poate aplica o scutire de TVA prevazuta de Codul fiscal, in
conditiile justificarii acesteia conform prezentelor instructiuni, in caz
contrar operatiunea fiind taxabila.
(3) In sensul prezentelor instructiuni:
a) prin contract se intelege si comanda, urmata de executarea acesteia;
b) prestatorul este orice persoana care actioneaza in nume propriu si factureaza
o prestare de servicii;
c) beneficiarul este persoana pe numele careia a fost emisa o factura pentru o
prestare de servicii sau pentru o livrare de bunuri;
d) prin furnizor se intelege orice persoana impozabila care realizeaza o livrare
de bunuri in sensul art. 128 alin. (1) sau alin. (2) din Codul fiscal, respectiv
producatorul bunurilor sau proprietarul bunurilor ori comisionarul care
actioneaza in nume propriu, dar in contul comitentului;
e) sunt considerate livrari de bunuri, in sensul art. 143 alin. (1) lit. a) si
b) din Codul fiscal, bunurile transportate din Romania in afara Comunitatii
Europene, denumita in continuare Comunitate, chiar si in lipsa unei tranzactii
comerciale;
f) in scopul aplicarii prezentelor instructiuni, livrarile de bunuri care sunt
transportate din teritoriul comunitar, astfel cum este definit la art. 1252 din
Codul fiscal, in afara Comunitatii, chiar si cele prevazute la lit. e), sunt
denumite exporturi, iar furnizorul mentionat la lit. d) este denumit exportator.
(4) Pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor
economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul
faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de
taxa se va face in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la
care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.
(5) Daca pentru operatiuni scutite de taxa sunt emise facturi pentru valoarea
totala ori partiala a unor operatiuni inaintea faptului generator de taxa sau
sunt emise facturi pentru avansuri, scutirea se justifica in conformitate cu
prevederile prezentelor instructiuni, in termenul prevazut la alin. (4), de la
data faptului generator de taxa.
(6) In cazul in care nu sunt prezentate documentele de justificare a scutirii de
taxa la data efectuarii controlului si pentru operatiunea in cauza a intervenit
faptul generator, organele de inspectie fiscala au dreptul de a suspenda
inspectia fiscala pana la data prezentarii acestora.
(7) Suspendarea inspectiei fiscale nu poate depasi termenul prevazut la alin.
(4) si se va face cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(8) Daca inspectia fiscala a fost deja efectuata si, ulterior expirarii
termenului prevazut la alin. (4), fara sa depaseasca termenul legal de
prescriptie, persoana impozabila intra in posesia documentelor de justificare a
scutirii de taxa, aceasta poate solicita organelor fiscale competente
reverificarea perioadei respective, in conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(9) Scutirile cu drept de deducere sunt aplicate in masura in care persoanele
impozabile pot justifica scutirea cu documentele prevazute de prezentele
instructiuni. Aplicarea regimului de taxare pentru operatiuni scutite cu drept
de deducere de catre persoanele impozabile nu va fi sanctionata de organele de
inspectie fiscala."
2. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, in conformitate cu
prevederile art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, livrarile de bunuri
expediate sau transportate in afara Comunitatii de furnizor sau de alta persoana
in contul sau. Prin persoana care expediaza sau transporta bunuri in afara
Comunitatii in contul furnizorului se intelege orice persoana care face
transportul. Scutirea se aplica numai in situatia in care, potrivit prevederilor
contractuale dintre furnizor si cumparator, transportul bunurilor in afara
Comunitatii este in sarcina furnizorului, care poate face transportul cu
mijloace proprii sau poate apela la o alta persoana pentru efectuarea
transportului.
(2) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se
justifica de catre exportator cu urmatoarele documente:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal, sau, daca transportul bunurilor nu presupune o tranzactie,
documentele solicitate de autoritatea vamala pentru intocmirea declaratiei
vamale de export;
b) unul dintre urmatoarele documente:
1. declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din
spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama acordat
de autoritatea vamala; sau
2. documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire
din spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala; sau
3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de
biroul vamal;
c) documente din care sa rezulte ca transportul este realizat de furnizor ori in
numele sau, cum sunt: documentul de transport, comanda de cumparare, de vanzare
sau contractul, documentele de asigurare."
3. La articolul 3, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care livrarea de bunuri se refera la bunuri cumparate in
Romania de calatori persoane fizice, nestabiliti in Comunitate, care sunt
transportate in bagajul personal al calatorului, scutirea de taxa pe valoarea
adaugata se aplica potrivit procedurilor si conditiilor stabilite prin ordin
distinct al ministrului finantelor publice."
4. Articolele 4-6 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Sunt scutite de taxa, potrivit prevederilor art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal, prestarile de servicii, inclusiv transportul si
serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 141 din
Codul fiscal, legate direct de exportul de bunuri.
(2) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal,
pentru serviciile de transport de bunuri legate direct de exportul de bunuri, se
justifica de prestator in masura in care locul prestarii serviciilor este
considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul
fiscal, si daca aceasta ar fi fost persoana obligata la plata taxei conform art.
150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o scutire de taxa.
Documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal, sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza efectiv
serviciul de transport, documentul specific de transport, daca acesta contine
cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu beneficiarul;
c) documentele specifice de transport prevazute la alin. (4), in functie de
tipul transportului, sau, dupa caz, copii de pe aceste documente;
d) documente din care sa rezulte ca bunurile transportate au fost exportate.
Exemplul 1: A factureaza catre B un transport din Italia in Elvetia. Ambele
companii sunt persoane impozabile stabilite in Romania. Locul serviciului de
transport este in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, cu toate
ca locul exportului de bunuri este in Italia. Fiind un transport aferent unui
export de bunuri, prestatorul va justifica scutirea de taxa, deoarece
beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in Romania si prestatorul ar
fi avut obligatia platii taxei daca operatiunea nu ar fi fost scutita de taxa.
Acelasi rationament s-ar aplica si in cazul in care transportul ar fi efectuat
din Romania in Turcia sau in orice alta tara din afara Comunitatii, intre doua
persoane impozabile stabilite in Romania.
Exemplul 2: A factureaza catre B un transport din Italia in Elvetia. A este o
persoana impozabila stabilita in Romania, iar B este o persoana impozabila
stabilita in Italia. Locul serviciului de transport este in Italia, conform art.
133 alin. (2) din Codul fiscal si in conditiile stabilite prin normele de
aplicare a acestui articol. In acest caz, serviciul fiind neimpozabil in
Romania, nu este necesara justificarea scutirii de taxa. Desi operatiunea
reprezinta o prestare intracomunitara de servicii, A nu va fi obligat sa inscrie
aceasta operatiune in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul
fiscal, fiind scutita de taxa in statul beneficiarului.
Exemplul 3: A factureaza catre B un transport din China in SUA. Ambele companii
sunt persoane impozabile stabilite in Romania. Locul serviciului de transport
este in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Nefiind un
transport aferent unui export de bunuri din teritoriul Comunitatii, nu este
aplicabila nicio scutire de taxa. Persoana obligata la plata taxei este
prestatorul conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, care va emite o factura
cu TVA catre B.
(3) Daca locul serviciului de transport de bunuri este in Romania si
beneficiarul ar fi persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul
fiscal, daca operatiunea nu ar fi scutita, acesta justifica scutirea de taxa
prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru serviciile de
transport legate direct de exportul de bunuri, cu:
a) factura emisa de prestator sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza
efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport, daca acesta
contine cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu prestatorul;
c) documentele specifice de transport prevazute la alin. (4), in functie de
tipul transportului, sau, dupa caz, copii de pe aceste documente;
d) documente din care sa rezulte ca bunurile transportate au fost exportate din
Comunitate.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi
considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de
servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor
operatiuni.
Exemplu: A factureaza catre B un transport din Italia in Elvetia. A este o
persoana impozabila stabilita in Franta, iar B este o persoana impozabila
stabilita in Romania. Locul serviciului de transport este in Romania, conform
art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Fiind un transport aferent unui export de
bunuri, beneficiarul va justifica scutirea de taxa, deoarece prestatorul nu este
o persoana impozabila stabilita in Romania si beneficiarul ar fi avut obligatia
platii taxei conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, daca operatiunea nu ar
fi fost scutita de taxa. Desi operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara
de servicii, B nu ar avea obligatia sa inscrie aceasta operatiune in declaratia
recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca justifica scutirea
de taxa.
(4) In aplicarea prevederilor alin. (2) si (3), se considera documente specifice
de transport, in functie de tipul transportului:
a) in cazul transportului auto: Conventia referitoare la contractul de transport
international de marfuri pe sosele (CMR), carnetul TIR si, dupa caz, documentul
de tranzit vamal comunitar T1;
b) in cazul transportului feroviar: scrisoarea de trasura, documentul de
transport international pe caile ferate, care sa poarte stampila statiei de
expeditie, documentul de transmitere a vagonului la calea ferata vecina, care sa
confirme iesirea marfii din Comunitate, si, dupa caz, documentul de tranzit
vamal comunitar T1;
c) in cazul transportului multimodal cale ferata-naval: scrisoarea de trasura si
foaia de conosament si, dupa caz, documentul de tranzit vamal comunitar T1;
d) in cazul transportului prin conducte: documentul emis de transportator,
cuprinzand date referitoare la bunurile transportate, si, dupa caz, documentul
de tranzit vamal comunitar T1.
(5) Scutirea de taxa pentru transporturile de bunuri prevazute la art. 143 alin.
(1) lit. c) din Codul fiscal se aplica si in cazul transporturilor combinate.
Justificarea scutirii se realizeaza pe baza documentelor prevazute la alin. (2),
in cazul prestatorului, sau la alin. (3), in cazul beneficiarului, precum si a
documentelor specifice fiecarui tip de transport care intra in componenta
transportului combinat, conform alin. (4).
(6) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal,
pentru serviciile accesorii transportului legat direct de exportul de bunuri, se
justifica de catre prestatorul serviciilor, in masura in care locul prestarii
serviciilor este considerat a fi in Romania in conformitate cu prevederile art.
133 din Codul fiscal si daca acesta ar fi fost persoana obligata la plata taxei
conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu ar fi aplicata
o scutire de taxa. Documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa
sunt:
a) contractul incheiat cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal;
c) documentele din care sa rezulte ca sunt servicii accesorii unui transport de
bunuri care au fost exportate din Comunitate.
Exemplul 1: A factureaza catre B un serviciu de descarcare de bunuri efectuat in
Elvetia, aferent unui transport din Italia in Elvetia. Ambele companii sunt
persoane impozabile stabilite in Romania. Locul serviciului de descarcare este
in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Fiind un serviciu
accesoriu unui transport aferent unui export de bunuri, prestatorul va justifica
scutirea de taxa, deoarece beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in
Romania si prestatorul ar fi avut obligatia platii taxei daca operatiunea nu ar
fi fost scutita de taxa.
Exemplul 2: A factureaza catre B un serviciu de descarcare de bunuri efectuat in
Elvetia, aferent unui transport din Italia in Elvetia. A este o persoana
impozabila stabilita in Romania, iar B este o persoana impozabila stabilita in
Italia. Locul serviciului de descarcare este in Italia, conform art. 133 alin.
(2) din Codul fiscal si in conditiile stabilite prin normele de aplicare a
acestui articol. In acest caz, serviciul fiind neimpozabil in Romania, nu este
necesara justificarea scutirii de taxa. Desi operatiunea reprezinta o prestare
intracomunitara de servicii, A nu va fi obligat sa inscrie aceasta operatiune in
declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, operatiunea
fiind scutita de taxa in statul beneficiarului.
Exemplul 3: A factureaza catre B un serviciu de incarcare de bunuri in camioane,
serviciul fiind efectuat pe teritoriul Serbiei. Bunurile sunt transportate din
Serbia in Elvetia. Ambele companii sunt persoane impozabile stabilite in
Romania. Locul serviciului de incarcare este in Romania, conform art. 133 alin.
(2) din Codul fiscal. Nefiind un serviciu accesoriu unui transport aferent unui
export de bunuri din teritoriul Comunitatii, nu este aplicabila nicio scutire de
taxa. Persoana obligata la plata taxei este prestatorul, conform art. 150 alin.
(1) din Codul fiscal, care va emite o factura cu TVA catre B.
(7) Daca locul serviciilor accesorii transportului legat direct de exportul de
bunuri este in Romania, scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. c)
din Codul fiscal se justifica de beneficiarul serviciilor, daca acesta ar fi
persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, in situatia
in care operatiunea nu ar fi scutita, pe baza urmatoarelor documente:
a) contractul incheiat cu prestatorul serviciilor;
b) factura emisa de prestator;
c) documentele din care sa rezulte ca serviciile sunt accesorii unui transport
de bunuri care au fost exportate.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi
considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de
servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor
operatiuni.
Exemplu: A factureaza catre B un serviciu de descarcare de bunuri efectuat pe
teritoriul Elvetiei. Bunurile sunt transportate din Italia in Elvetia. A este o
persoana impozabila stabilita in Franta, iar B este o persoana impozabila
stabilita in Romania. Locul serviciului de descarcare este in Romania, conform
art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Fiind un serviciu accesoriu unui transport
legat direct de un export de bunuri, beneficiarul va justifica scutirea de taxa,
deoarece prestatorul nu este o persoana impozabila stabilita in Romania si
beneficiarul ar fi avut obligatia platii taxei conform art. 150 alin. (2) din
Codul fiscal, daca operatiunea nu ar fi fost scutita de taxa. Desi operatiunea
reprezinta o achizitie intracomunitara de servicii, B nu ar avea obligatia sa
inscrie aceasta operatiune in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564
din Codul fiscal, daca justifica scutirea de taxa.
(8) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal,
pentru alte prestari de servicii legate direct de exportul de bunuri, se
justifica de catre prestatorul serviciilor, in masura in care locul prestarii
serviciilor este considerat a fi in Romania in conformitate cu prevederile art.
133 din Codul fiscal si daca acesta ar fi fost persoana obligata la plata taxei
conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o
scutire de taxa. Documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) contractul incheiat cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal;
c) documentele din care sa rezulte ca prestarile de servicii efectuate sunt
legate direct de exportul de bunuri.
Exemplele prezentate la alin. (6) vor fi avute in vedere corespunzator si pentru
serviciile prevazute de prezentul alineat.
(9) Daca locul altor servicii legate direct de exportul de bunuri este in
Romania, scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul
fiscal se justifica de beneficiarul serviciilor, daca acesta ar fi persoana
obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, in situatia in care
operatiunea nu ar fi scutita, pe baza urmatoarelor documente:
a) contractul incheiat cu prestatorul serviciilor;
b) factura emisa de prestator;
c) documentele din care sa rezulte ca prestarile de servicii sunt legate direct
de exportul de bunuri.
Exemplul prezentat la alin. (7) va fi avut in vedere corespunzator pentru
serviciile prevazute de prezentul alineat.
Art. 5. - (1) Sunt scutite de taxa, potrivit prevederilor art. 143 alin. (1)
lit. d) din Codul fiscal, prestarile de servicii, inclusiv transportul si
serviciile accesorii transportului, legate direct de importul de bunuri, daca
valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate
potrivit art. 139 din Codul fiscal.
(2) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal,
pentru serviciile de transport de bunuri legate direct de importul de bunuri, se
justifica de prestator, in masura in care locul prestarii serviciilor este
considerat a fi in Romania in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul
fiscal si daca aceasta ar fi fost persoana obligata la plata taxei conform art.
150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o scutire de taxa.
Documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza efectiv
serviciul de transport, documentul specific de transport, daca acesta contine
cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu beneficiarul;
c) documentele specifice de transport prevazute la alin. (4), in functie de
tipul transportului, sau, dupa caz, copii de pe aceste documente;
d) documentele din care sa rezulte ca bunurile transportate au fost importate in
Comunitate si ca valoarea serviciilor este inclusa in baza de impozitare a
bunurilor importate.
Exemplul 1: A factureaza catre B un transport din Elvetia in Italia. Ambele
companii sunt persoane impozabile stabilite in Romania. Locul serviciului de
transport este in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, cu toate
ca locul importului de bunuri este in Italia. Fiind un transport aferent unui
import de bunuri, prestatorul va justifica scutirea de taxa, deoarece
beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in Romania si prestatorul ar
fi avut obligatia platii taxei daca operatiunea nu ar fi fost scutita de taxa.
Acelasi rationament s-ar aplica in situatia in care bunurile ar fi transportate
din orice alt stat din afara Comunitatii in Romania, locul importului de bunuri
fiind in Romania, daca serviciul de transport este realizat de un prestator
persoana impozabila, stabilit in Romania, catre un beneficiar persoana
impozabila, stabilit in Romania.
Exemplul 2: A factureaza catre B un transport din Elvetia in Italia. A este o
persoana impozabila stabilita in Romania, iar B este o persoana impozabila
stabilita in Italia. Locul serviciului de transport este in Italia, conform art.
133 alin. (2) din Codul fiscal si in conditiile stabilite prin normele de
aplicare a art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. In acest caz, serviciul fiind
neimpozabil in Romania, nu este necesara justificarea scutirii de taxa de catre
A. Desi operatiunea reprezinta o prestare intracomunitara de servicii, A nu va
fi obligat sa inscrie aceasta operatiune in declaratia recapitulativa prevazuta
la art. 1564 din Codul fiscal, operatiunea fiind scutita de taxa in statul
beneficiarului.
Exemplul 3: A factureaza catre B un transport din China in SUA. Ambele companii
sunt persoane impozabile stabilite in Romania. Locul serviciului de transport
este in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Nefiind un
transport aferent unui import de bunuri in Comunitate, nu este aplicabila nicio
scutire de taxa. Persoana obligata la plata taxei este prestatorul A, conform
art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, care va emite o factura cu TVA catre B.
(3) Daca locul serviciilor de transport direct legate de importul de bunuri, a
caror valoare este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit
art. 139 din Codul fiscal, este in Romania, scutirea de taxa prevazuta la art.
143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal se justifica de beneficiarul serviciilor,
daca acesta ar fi persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul
fiscal, in situatia in care operatiunea nu ar fi scutita. Documentele pe baza
carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) factura emisa de prestator sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza
efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport, daca acesta
contine cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu prestatorul;
c) documentele specifice de transport prevazute la alin. (4), in functie de
tipul transportului, sau, dupa caz, copii de pe aceste documente;
d) documentele din care sa rezulte ca bunurile transportate au fost importate in
Comunitate si ca valoarea serviciilor este inclusa in baza de impozitare a
bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal sau echivalentului
acestui articol din legislatia altui stat membru.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi
considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de
servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor
operatiuni.
Exemplu: A factureaza catre B un transport din Elvetia in Italia. A este o
persoana impozabila stabilita in Franta, iar B este o persoana impozabila
stabilita in Romania. Locul serviciului de transport este in Romania, conform
art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, cu toate ca locul importului de bunuri este
in Italia. Fiind un transport aferent unui import de bunuri, beneficiarul va
justifica scutirea de taxa, deoarece prestatorul nu este o persoana impozabila
stabilita in Romania si beneficiarul ar fi avut obligatia platii taxei conform
art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, daca operatiunea nu ar fi fost scutita de
taxa. Desi operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara de servicii, B nu
are obligatia sa inscrie aceasta operatiune in declaratia recapitulativa
prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca ar justifica scutirea de taxa.
(4) In aplicarea alin. (2) si (3), se considera documente specifice de
transport, in functie de tipul transportului:
a) in cazul transportului auto: Conventia referitoare la contractul de transport
international de marfuri pe sosele (CMR), carnetul TIR si, dupa caz, documentul
de tranzit vamal comunitar T1;
b) in cazul transportului feroviar: scrisoarea de trasura, documentul de
transport international pe caile ferate, care sa poarte stampila statiei de
expeditie, documentul de transmitere a vagonului la calea ferata vecina, care sa
confirme intrarea marfii in Comunitate, si, dupa caz, documentul de tranzit
vamal comunitar T1;
c) in cazul transportului multimodal cale ferata-naval: scrisoarea de trasura si
foaia de conosament si, dupa caz, documentul de tranzit vamal comunitar T1;
d) in cazul transportului prin conducte: documentul emis de transportator,
cuprinzand date referitoare la bunurile transportate si, dupa caz, documentul de
tranzit vamal comunitar T1.
(5) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal,
pentru prestarile de servicii accesorii transportului si alte prestari de
servicii, direct legate de importul de bunuri, daca valoarea acestora este
inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul
fiscal, se justifica de prestator, in masura in care locul prestarii serviciilor
este considerat a fi in Romania in conformitate cu prevederile art. 133 din
Codul fiscal si daca acesta ar fi fost persoana obligata la plata taxei conform
art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o scutire de
taxa. Documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu beneficiarul;
c) documentele din care sa rezulte ca prestarile de servicii sunt accesorii
transportului bunurilor importate in Comunitate sau sunt servicii aferente
importului de bunuri in Comunitate si ca valoarea serviciilor este inclusa in
baza de impozitare a bunurilor importate.
Exemplul 1: A factureaza catre B un serviciu de descarcare de bunuri efectuat in
Italia, aferent unui transport din Elvetia in Italia. Ambele companii sunt
persoane impozabile stabilite in Romania. Locul serviciului de descarcare este
in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, cu toate ca locul
importului de bunuri este in Italia. Fiind un serviciu accesoriu unui transport
direct legat de un import de bunuri, prestatorul va justifica scutirea de taxa,
deoarece beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in Romania si
prestatorul ar fi avut obligatia platii taxei daca operatiunea nu ar fi fost
scutita de taxa. Fiind un serviciu prestat intre doua persoane impozabile
stabilite in Romania, nu este considerat un serviciu intracomunitar.
Exemplul 2: A factureaza catre B un serviciu de descarcare de bunuri efectuat in
Italia, aferent unui transport din Elvetia in Italia. A este o persoana
impozabila stabilita in Romania, iar B este o persoana impozabila stabilita in
Italia. Locul serviciului de descarcare este in Italia, conform art. 133 alin.
(2) din Codul fiscal si in conditiile stabilite prin normele de aplicare a
acestui articol. In acest caz, serviciul fiind neimpozabil in Romania, A nu
trebuie sa justifice scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. d)
din Codul fiscal. Desi operatiunea reprezinta o prestare intracomunitara de
servicii, A nu va fi obligat sa inscrie aceasta operatiune in declaratia
recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, fiind scutita de taxa in
statul beneficiarului.
Exemplul 3: A factureaza catre B un serviciu de descarcare de bunuri din
camioane, serviciul fiind efectuat pe teritoriul Elvetiei. Bunurile sunt
transportate din Serbia in Elvetia. Ambele companii sunt persoane impozabile
stabilite in Romania. Locul serviciului de descarcare este in Romania, conform
art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Nefiind un serviciu accesoriu unui
transport aferent unui import de bunuri in teritoriul Comunitatii, nu este
aplicabila nicio scutire de taxa. Persoana obligata la plata taxei este
prestatorul A, conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, care va emite o
factura cu TVA catre B.
(6) Daca locul serviciilor accesorii transportului si altor prestari de
servicii, direct legate de importul de bunuri a caror valoare este inclusa in
baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal,
este in Romania, scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. d) din
Codul fiscal se justifica de beneficiarul serviciilor, daca acesta ar fi
persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, in situatia
in care operatiunea nu ar fi scutita, cu urmatoarele documente:
a) factura emisa de prestator;
b) contractul incheiat cu prestatorul;
c) documentele din care sa rezulte ca serviciile respective sunt accesorii
transportului bunurilor importate sau sunt aferente importului de bunuri in
Comunitate si ca valoarea serviciilor este inclusa in baza de impozitare a
bunurilor importate.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi
considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de
servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor
operatiuni.
Exemplu: A factureaza catre B descarcarea bunurilor din camion efectuata in
Italia. Bunurile au fost transportate din Elvetia in Italia. A este o persoana
impozabila stabilita in Franta, iar B este o persoana impozabila stabilita in
Romania. Locul serviciului de descarcare direct legat de importul de bunuri este
in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, cu toate ca locul
importului este in Italia. Fiind un serviciu accesoriu unui import de bunuri,
beneficiarul B va justifica scutirea de taxa, deoarece prestatorul A nu este o
persoana impozabila stabilita in Romania si beneficiarul ar fi avut obligatia
platii taxei conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, daca operatiunea nu ar
fi fost scutita de taxa. Desi operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara
de servicii, B nu ar avea obligatia sa inscrie aceasta operatiune in declaratia
recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca ar justifica
scutirea de taxa.
Art. 6. - (1) Sunt scutite de taxa, potrivit prevederilor art. 143 alin. (1)
lit. e) din Codul fiscal, prestarile de servicii efectuate in Romania asupra
bunurilor mobile achizitionate ori importate in vederea prelucrarii in Romania
si care ulterior sunt transportate in afara Comunitatii de catre prestatorul
serviciilor sau de catre client, daca acesta nu este stabilit in Romania, ori de
alta persoana in numele oricaruia dintre acestia. Scutirea de taxa pe valoarea
adaugata prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal se aplica
prestarilor de servicii de prelucrare si in cazul in care prestatorul de
servicii care efectueaza aceste servicii in baza unui contract incheiat cu un
client nestabilit in Romania achizitioneaza sau importa bunuri in vederea
incorporarii in produsul prelucrat ori in vederea utilizarii in legatura directa
cu produsele prelucrate. Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit.
e) din Codul fiscal se aplica pentru prestarile de servicii pentru care locul
prestarii se considera in Romania, conform prevederilor art. 133 din Codul
fiscal, si se justifica cu documentele prevazute la alin. (3) sau (4), dupa caz.
Orice bun incorporat in produsul prelucrat, ambalajele sau alte bunuri utilizate
in legatura directa cu produsul prelucrat sunt accesorii serviciilor realizate
si nu vor fi tratate ca livrari de bunuri, ci ca fiind parte a serviciului
prestat.
(2) In cazul bunurilor importate in Romania in vederea prelucrarii, calitatea de
importator o poate avea, conform prevederilor pct. 59 din Normele de aplicare a
titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, fie proprietarul bunurilor, fie
persoana impozabila inregistrata conform art. 153 din Codul fiscal, care importa
bunuri in Romania in regimul vamal de perfectionare activa in sistem de
rambursare, prevazut la art. 114 paragraful 1 lit. (b) din Regulamentul (CEE)
nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal
Comunitar, in vederea prelucrarii, cu conditia ca bunurile rezultate ca urmare a
acestor operatiuni sa fie reexportate in afara Comunitatii sau sa fie
achizitionate de catre persoana impozabila respectiva. In situatia in care
bunurile rezultate in urma prelucrarii nu sunt reexportate in afara Comunitatii,
prestatorul de servicii care a importat bunurile in Romania in vederea
prelucrarii pierde dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente
importului, cu exceptia cazului in care achizitioneaza bunurile rezultate in
urma prelucrarii. In situatia in care locul prestarii este considerat a fi in
Romania conform prevederilor art. 133 din Codul fiscal, daca bunurile rezultate
in urma prelucrarii nu sunt reexportate in afara Comunitatii, prestarile de
servicii de prelucrare nu sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata. Daca
serviciile sunt prestate catre un beneficiar persoana impozabila, stabilit in
alt stat membru, locul prestarii se considera in statul membru in care este
stabilit beneficiarul conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal si in
conditiile stabilite prin normele de aplicare a acestui articol, serviciile
fiind neimpozabile in Romania. Totusi, prestatorul nu are obligatia de a depune
declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca
prestarea de servicii este scutita de TVA in statul beneficiarului.
(3) Scutirea de taxa prevazuta la alin. (1), pentru prelucrarea bunurilor mobile
corporale achizitionate din Romania sau din alte state membre ori importate de
catre clientul care nu este stabilit in Romania, se justifica de prestatorul
serviciilor cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu clientul care nu este stabilit in Romania;
b) factura pentru serviciile de prelucrare efectuate, care trebuie sa contina
informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
c) copie de pe unul dintre urmatoarele documente:
1. declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din
spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama acordat
de autoritatea vamala; sau
2. documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire
din spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala; sau
3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de
biroul vamal;
d) documentul de transport care atesta ca bunurile rezultate in urma prelucrarii
parasesc Comunitatea, daca transportul bunurilor in afara Comunitatii intra in
sarcina prestatorului de servicii, sau, dupa caz, copie de pe acest document,
daca transportul bunurilor in afara Comunitatii intra in sarcina clientului
nestabilit in Romania.
(4) Scutirea de taxa prevazuta la alin. (1), pentru prelucrarea bunurilor mobile
corporale importate de catre prestatorul de servicii, se justifica de prestator
cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu clientul care nu este stabilit in Romania;
b) factura pentru serviciile prestate, care trebuie sa contina informatiile
prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
c) autorizatia de perfectionare activa in sistem de rambursare;
d) declaratia vamala pentru regimul vamal de perfectionare activa in sistemul de
rambursare;
e) dovada exportului bunurilor rezultate in urma prelucrarii, reprezentata de
unul dintre urmatoarele documente:
1. declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din
spatiul comunitar si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama acordat de
autoritatea vamala; sau
2. documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire
din spatiul comunitar si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala; sau
3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de
biroul vamal;
f) documentul de transport, care atesta ca bunurile rezultate in urma
prelucrarii parasesc Comunitatea, daca transportul bunurilor in afara
Comunitatii intra in sarcina prestatorului de servicii, sau, dupa caz, copie de
pe acest document, daca transportul bunurilor in afara Comunitatii intra in
sarcina clientului nestabilit in Romania.
Exemplul 1: A factureaza catre B servicii de confectionare produse textile,
materiile prime fiind achizitionate din Franta de catre client, respectiv de B.
A este o persoana impozabila stabilita in Romania, iar B este o persoana
impozabila stabilita in Elvetia. Locul prestarii serviciilor fiind in Romania
conform art. 133 alin. (7) din Codul fiscal, deoarece beneficiarul este o
persoana impozabila stabilita in afara Comunitatii, A trebuie sa justifice
scutirea de TVA, intrucat ar fi avut obligatia platii taxei daca operatiunea nu
ar fi fost scutita de taxa.
Exemplul 2: A factureaza catre B servicii de confectionare produse textile,
materiile prime fiind achizitionate din Franta de catre client, respectiv de B.
A este o persoana impozabila stabilita in Romania, iar B este o persoana
impozabila stabilita in Italia. Locul prestarii serviciilor se considera a fi in
Italia, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal si in conditiile stabilite
prin normele de aplicare a acestui articol, serviciile fiind neimpozabile in
Romania. Desi operatiunea reprezinta o prestare intracomunitara de servicii,
prestatorul nu are obligatia de a depune declaratia recapitulativa prevazuta la
art. 1564 din Codul fiscal, daca prestarea de servicii este scutita de TVA in
statul beneficiarului, respectiv in Italia."
5. La articolul 7, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Partea din transportul international de persoane pentru care se
aplica scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal
este transportul pentru care locul prestarii se considera a fi in Romania,
potrivit art. 133 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal."
6. La articolul 8, alineatele (4)-(6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza fie de
furnizor/prestator, fie de beneficiar, pe baza documentelor care atesta ca
livrarile de bunuri si prestarile de servicii sunt destinate scopurilor
prevazute de lege. Scutirea prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul
fiscal se aplica atat pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii
realizate in beneficiul direct al armatorilor de nave, cat si in situatia in
care intre furnizori/prestatori si armator se interpune un agent de nava.
Scutirea de taxa pentru prestarile de servicii prevazute la art. 143 alin. (1)
lit. h) pct. 1 si 3 din Codul fiscal se justifica de catre prestatorul
serviciilor, in masura in care locul prestarii serviciilor este considerat a fi
in Romania in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal si daca
acesta ar fi fost persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin. (1)
din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o scutire de taxa. Daca locul
prestarilor de servicii prevazute la art. 143 alin. (1) lit. h) pct. 1 si 3 din
Codul fiscal este in Romania, scutirea de taxa se justifica de beneficiarul
serviciilor, daca acesta ar fi persoana obligata la plata taxei conform art. 150
din Codul fiscal, in situatia in care operatiunea nu ar fi scutita.
Exemplul 1: A factureaza catre B servicii de reparatii ale unei nave destinate
transportului maritim, serviciile fiind efectuate pe teritoriul Romaniei. A este
o persoana impozabila stabilita in Romania, iar B este o persoana impozabila
stabilita in Norvegia. Locul prestarii serviciului fiind in Romania conform art.
133 alin. (7) din Codul fiscal, deoarece beneficiarul este o persoana impozabila
nestabilita in Comunitate, prestatorul trebuie sa justifice scutirea de taxa,
intrucat ar fi fost persoana obligata la plata taxei daca operatiunea nu era
scutita.
Exemplul 2: A factureaza catre B servicii de reparatii ale unei nave destinate
transportului maritim. A este o persoana impozabila stabilita in Dubai, iar B
este o persoana impozabila stabilita in Romania. Locul prestarii serviciului
este in Romania conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, deoarece
beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in Romania. Prestatorul
nefiind stabilit in Romania, beneficiarul trebuie sa justifice scutirea de taxa,
intrucat ar fi fost persoana obligata la plata taxei daca operatiunea nu era
scutita.
(5) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata nu se acorda pentru livrarile de
bunuri sau prestarile de servicii destinate construirii navelor prevazute la
art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal. Livrarile de bunuri destinate
construirii navelor prevazute la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal sau
pentru orice alt tip de nave pot fi scutite de taxa pe valoarea adaugata,
conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, daca livrarea
respectiva se incadreaza intr-o masura de simplificare prevazuta prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(6) Prin transport international, in sensul art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul
fiscal, se intelege transportul care are fie punctul de plecare, fie punctul de
sosire in afara tarii, fie ambele puncte in afara tarii."
7. La articolul 9, alineatele (5)-(7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(5) In cazul companiilor aeriene care nu sunt stabilite in Romania, in scopul
aplicarii scutirilor se va considera ca activitatea acestora consta intotdeauna,
in principal, in transportul international de persoane si/sau de marfuri
efectuat cu plata. In cazul companiilor aeriene stabilite in Romania, Directia
generala aviatie civila din cadrul Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii va emite un certificat care atesta faptul ca activitatea
acestora consta, in principal, in transportul international de persoane si/sau
de marfuri efectuat cu plata, care va fi transmis in copie
furnizorilor/prestatorilor, ca document justificativ pentru aplicarea scutirii.
Certificatul va fi eliberat la solicitarea companiilor aeriene, dupa cum
urmeaza:
a) in cazul in care certificatul este solicitat in anul curent pentru anul
urmator, va fi avuta in vedere activitatea desfasurata in anul solicitarii si
certificatul va fi valabil de la data de 1 ianuarie pana la data de 31 decembrie
a anului calendaristic urmator;
b) in situatia in care certificatul nu a fost solicitat in anul curent pentru
anul urmator, va fi avuta in vedere activitatea desfasurata in anul precedent si
certificatul va fi valabil de la data emiterii pana la data de 31 decembrie a
anului in care a fost eliberat;
c) in cazul companiilor aeriene nou-infiintate, certificatul va fi eliberat in
anul infiintarii pe baza planului de afaceri prezentat Directiei generale
aviatie civila din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si va
fi valabil de la data emiterii pana la data de 31 decembrie a anului in care a
fost eliberat.
(6) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata nu se acorda pentru livrarile de
bunuri sau prestarile de servicii destinate construirii aeronavelor prevazute la
art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal. Livrarile de bunuri destinate
construirii aeronavelor prevazute la art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal
sau pentru orice alt tip de aeronave pot fi scutite de taxa pe valoarea adaugata
conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, daca livrarea
respectiva se incadreaza intr-o masura de simplificare prevazuta prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(7) Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza pe baza
documentelor care atesta ca livrarile de bunuri si prestarile de servicii sunt
destinate scopurilor prevazute de lege si a certificatului prevazut la alin. (5)
pentru companiile aeriene stabilite in Romania. Scutirea prevazuta la art. 143
alin. (1) lit. i) din Codul fiscal se aplica atat pentru livrarile de
bunuri/prestarile de servicii realizate in beneficiul direct al companiilor
aeriene, cat si in situatia in care intre furnizori/prestatori si compania
aeriana se interpune un agent de nava. Scutirea de taxa pentru prestarile de
servicii prevazute la art. 143 alin. (1) lit. i) pct. 1 si 3 din Codul fiscal se
justifica de catre prestatorul serviciilor, in masura in care locul prestarii
serviciilor este considerat a fi in Romania in conformitate cu prevederile art.
133 din Codul fiscal si daca acesta ar fi fost persoana obligata la plata taxei
conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o
scutire de taxa. Daca locul prestarilor de servicii prevazute la art. 143 alin.
(1) lit. i) pct. 1 si 3 din Codul fiscal este in Romania, scutirea de taxa se
justifica de beneficiarul serviciilor, daca acesta ar fi persoana obligata la
plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, in situatia in care operatiunea
nu ar fi scutita."
8. La articolul 9, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul
(8), cu urmatorul cuprins:
"(8) In sensul art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, transportul
international are intelesul de la art. 8 alin. (6)."
9. La articolul 11, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Conform art. 1441 din Codul fiscal, sunt scutite de taxa
serviciile prestate de intermediarii care actioneaza in numele si in contul
altei persoane, in cazul in care aceste servicii sunt prestate in legatura cu
operatiunile scutite prevazute la art. 143 si 144 din Codul fiscal, cu exceptia
operatiunilor prevazute la art. 143 alin. (1) lit. f) si la art. 143 alin. (2)
din Codul fiscal. Scutirea de taxa se justifica de prestator in masura in care
locul prestarii serviciului de intermediere este considerat a fi in Romania
conform art. 133 din Codul fiscal si daca acesta ar fi persoana obligata la
plata TVA conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu s-ar
aplica o scutire de TVA. Beneficiarul serviciului de intermediere are obligatia
sa justifice scutirea de taxa daca locul prestarii este considerat in Romania
conform art. 133 din Codul fiscal si in situatia in care acesta ar fi persoana
obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, daca operatiunea nu
ar fi scutita."
Art. II. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, si intra in vigoare la 1 ianuarie 2010.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucuresti, 21 decembrie 2009.
Nr. 3.419.