Redam mai jos principalele aspecte surprinse de noile modificari:
Scutirea de impozit a profitului reinvestit
(1) Profitul investit in productia si/sau achizitia de echipamente tehnologice (masini,
utilaje si instalatii de lucru), astfel cum sunt prevazute in subgrupa 2.1 din
Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor
fixe, folosite in scopul obtinerii de venituri impozabile, este scutit de
impozit.
(2) Profitul investit potrivit alin. (1) reprezinta soldul contului de profit si
pierdere, respectiv profitul contabil cumulat de la inceputul anului, utilizat in acest scop
in anul efectuarii investitiei. Scutirea de impozit pe profit aferenta investitiilor realizate se acorda
in limita impozitului pe profit
datorat pentru perioada respectiva.
(3) Pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2009, in aplicarea facilitatii se
ia in considerare profitul contabil inregistrat incepand cu data de 1 octombrie
2009 si investit in activele mentionate la alin. (1) produse si/sau achizitionate dupa aceeasi data.
Au fost adaugate, ca si cheltuieli nedeductibile, amenzile catre
autoritatile straine. In acest sens, normele metodologice precizeaza:
Prin autoritati romane/straine se intelege totalitatea institutiilor,
organismelor si autoritatilor din Romania si din strainatate care urmaresc si incaseaza amenzi, dobanzi/majorari
si penalitati de intarziere, executa
confiscari, potrivit prevederilor legale."
Plati anticipate trimestriale la impozitul pe profit
(6) Contribuabilii prevazuti la alin. (1) lit. a) au obligatia de a declara si
efectua trimestrial plati anticipate, in contul impozitului pe profit anual, in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent,
actualizat cu indicele de inflatie (decembrie fata de luna decembrie a anului
anterior), estimat cu ocazia elaborarii bugetului initial al anului pentru care
se efectueaza platile anticipate, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare
trimestrului pentru care se efectueaza plata. Impozitul pe profit pentru anul
precedent, pe baza caruia se determina platile anticipate, este impozitul pe
profit datorat conform declaratiei privind impozitul pe profit pentru anul
precedent, fara a lua in calcul platile anticipate efectuate in acel an.
(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (6), contribuabilii prevazuti la alin.
(1) nou-infiintati efectueaza plati anticipate in contul impozitului pe profit
la nivelul impozitului minim anual aferent primei transe de venituri totale, prevazuta la art. 18 alin. (3), recalculat
in mod corespunzator pentru perioada
impozabila respectiva.
100. Pentru aplicarea prevederilor art. 34 alin. (6) din Codul fiscal,
contribuabilii care in anul precedent au fost platitori de impozit pe veniturile
microintreprinderilor efectueaza platile anticipate trimestriale, datorate in
contul impozitului pe profit, in suma de o patrime din impozitul pe veniturile
microintreprinderilor datorat in anul fiscal precedent, actualizat cu indicele
de inflatie (decembrie fata de luna decembrie a anului anterior), estimat cu
ocazia elaborarii bugetului initial al anului pentru care se efectueaza platile
anticipate."
Taxa pe valoarea adaugata
Livrarea de bunuri
Art. 128. - (1) Este considerata livrare de bunuri transferul dreptului de a
dispune de bunuri ca si un proprietar.
(2) Se considera ca o persoana impozabila, care actioneaza in nume propriu, dar
in contul altei persoane, in calitate de intermediar, intr-o livrare de bunuri,
a achizitionat si livrat bunurile respective ea insasi, in conditiile stabilite
prin norme.
(3) Urmatoarele operatiuni sunt considerate, de asemenea, livrari de bunuri, in
sensul alin. (1):
a) predarea efectiva a bunurilor catre o alta persoana, ca urmare a unui
contract care prevede ca plata se efectueaza in rate sau a oricarui alt tip de
contract care prevede ca proprietatea este atribuita cel mai tarziu in momentul platii ultimei sume scadente, cu exceptia contractelor de leasing;
b) transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, in urma executarii
silite;
c) trecerea in domeniul public a unor bunuri din patrimoniul persoanelor
impozabile, in conditiile prevazute de legislatia referitoare la proprietatea publica
si regimul juridic al acesteia, in schimbul unei despagubiri.
(4) Sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata urmatoarele
operatiuni:
a) preluarea de catre o persoana impozabila a bunurilor mobile achizitionate sau
produse de catre aceasta pentru a fi utilizate in scopuri care nu au legatura cu
activitatea economica desfasurata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau
partilor lor componente a fost dedusa total sau partial;
b) preluarea de catre o persoana impozabila a bunurilor mobile achizitionate sau
produse de catre aceasta pentru a fi puse la dispozitie altor persoane in mod
gratuit, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a
fost dedusa total sau partial;
c) preluarea de catre o persoana impozabila de bunuri mobile corporale
achizitionate sau produse de catre aceasta, altele decat bunurile de capital prevazute la art. 149 alin. (1) lit. a), pentru a fi utilizate
in scopul unor operatiuni care nu dau drept integral de deducere, daca taxa aferenta bunurilor
respective a fost dedusa total sau partial la data achizitiei;
d) bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face
referire la alin. (8) lit. a)-c).
(5) Orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre
asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de
lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia
transferului prevazut la alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuata cu
plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a
fost dedusa total sau partial.
(6) In cazul a doua sau mai multe transferuri succesive ale dreptului de
proprietate asupra unui bun, fiecare transfer este considerat o livrare separata
a bunului, chiar daca bunul este transportat direct beneficiarului final.
(7) Transferul tuturor activelor sau al unei parti a acestora, efectuat cu
ocazia transferului de active sau, dupa caz, si de pasive, indiferent daca este
realizat ca urmare a vanzarii sau ca urmare a unor operatiuni precum divizarea,
fuziunea ori ca aport in natura la capitalul unei societati, nu constituie
livrare de bunuri daca primitorul activelor este o persoana impozabila.
Primitorul activelor este considerat a fi succesorul cedentului in ceea ce priveste ajustarea dreptului de deducere prevazuta de lege.
Locul prestarii de servicii (cea mai importanta modificare in materie de TVA,
pe relatie intracomunitara)
Principala modificare face referire locul prestarii serviciului:
(2) Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care
actioneaza
ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are
stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre
un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care
persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a
serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care
primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de
prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste
servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
(3) Locul de prestare a serviciilor catre o persoana neimpozabila este locul
unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca
serviciile sunt prestate de la un sediu fix al prestatorului, aflat in alt loc
decat locul in care persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii
economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul
sediu fix. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a
serviciilor este locul unde prestatorul isi are domiciliul stabil sau resedinta
obisnuita.
Principalele exceptii de la regula de baza sunt:
a) locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii
efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de
experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu
functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping,
de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de
pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate
de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier;
b) locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse, in
cazul serviciilor de transport de calatori;
c) locul prestarii efective, in cazul serviciilor principale si auxiliare legate
de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de
divertisment sau alte activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile,
inclusiv serviciile prestate de organizatorii acestor activitati;
d) locul prestarii efective, pentru serviciile de restaurant si catering, cu
exceptia celor prestate efectiv la bordul navelor, al aeronavelor sau al
trenurilor pe parcursul unei parti a unei operatiuni de transport de calatori
efectuate in cadrul Comunitatii;
Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital
Art. 149. - (1) In sensul prezentului articol:
a) bunurile de capital reprezinta toate activele corporale fixe, definite la
art. 1251 alin. (1) pct. 3, a caror durata normala de functionare este egala sau
mai mare de 5 ani, precum si operatiunile de constructie, transformare sau
modernizare a bunurilor imobile, exclusiv reparatiile sau lucrarile de
intretinere a acestor active, chiar in conditiile in care astfel de operatiuni
sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau orice
alt contract prin care activele fixe corporale se pun la dispozitia unei alte
persoane;
b) bunurile care fac obiectul inchirierii, leasingului, concesionarii sau
oricarei alte metode de punere a acestora la dispozitia unei persoane sunt
considerate bunuri de capital apartinand persoanei care le inchiriaza, le da in
leasing sau le pune la dispozitia altei persoane;
c) ambalajele care se pot utiliza de mai multe ori nu sunt considerate bunuri de
capital;
d) taxa deductibila aferenta bunurilor de capital reprezinta taxa achitata sau
datorata, aferenta oricarei operatiuni legate de achizitia, fabricarea,
constructia, transformarea sau modernizarea acestor bunuri, exclusiv taxa
achitata sau datorata, aferenta repararii ori intretinerii acestor bunuri sau
cea aferenta achizitiei pieselor de schimb destinate repararii ori intretinerii
bunurilor de capital.
(2) Taxa deductibila aferenta bunurilor de capital, in conditiile in care nu se
aplica regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine, se
ajusteaza, in situatiile prevazute la alin. (4) lit. a)-d):
a) pe o perioada de 5 ani, pentru bunurile de capital achizitionate sau
fabricate, altele decat cele prevazute la lit. b);
b) pe o perioada de 20 de ani, pentru constructia sau achizitia unui bun imobil,
precum si pentru transformarea sau modernizarea unui bun imobil, daca valoarea
fiecarei transformari sau modernizari este de cel putin 20% din valoarea totala
a bunului imobil astfel transformat sau modernizat.
(5) Ajustarea taxei deductibile se efectueaza astfel:
a) pentru cazurile prevazute la alin. (4) lit. a), ajustarea se efectueaza in
cadrul perioadei de ajustare prevazute la alin. (2). Ajustarea deducerii se face
in perioada fiscala in care intervine evenimentul care genereaza ajustarea si se
realizeaza pentru toata taxa aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare,
incluzand anul in care apare modificarea destinatiei de utilizare. Prin norme se
stabilesc reguli tranzitorii pentru situatia in care pentru anul 2007 s-a
efectuat ajustarea prevazuta la alin. (4) lit. a) pentru o cincime sau, dupa
caz, o douazecime din taxa dedusa initial;
Perioada fiscala
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), perioada fiscala este trimestrul
calendaristic pentru persoana impozabila care in cursul anului calendaristic
precedent a realizat o cifra de afaceri din operatiuni taxabile si/sau scutite
cu drept de deducere si/sau neimpozabile in Romania conform art. 132 si 133, dar
care dau drept de deducere conform art. 145 alin. (2) lit. b), care nu a depasit
plafonul de 100.000 euro al carui echivalent in lei se calculeaza conform
normelor, cu exceptia situatiei in care persoana impozabila a efectuat in cursul
anului calendaristic precedent una sau mai multe achizitii intracomunitare de
bunuri.
(61) Prin exceptie de la prevederile alin. (2)-(6), pentru persoana impozabila
care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza
o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, perioada fiscala devine luna
calendaristica incepand cu:
a) prima luna a unui trimestru calendaristic, daca exigibilitatea taxei aferente
achizitiei intracomunitare intervine in aceasta prima luna a respectivului
trimestru;
b) a treia luna a trimestrului calendaristic, daca exigibilitatea taxei aferente
achizitiei intracomunitare intervine in a doua luna a respectivului trimestru.
Primele doua luni ale trimestrului respectiv vor constitui o perioada fiscala
distincta, pentru care persoana impozabila va avea obligatia depunerii unui
decont de taxa conform art. 1562 alin. (1);
c) prima luna a trimestrului calendaristic urmator, daca exigibilitatea taxei
aferente achizitiei intracomunitare intervine in a treia luna a unui trimestru
calendaristic.
Declaratia recapitulativa
Art. 1564. - (1) Orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA
conform art. 153 sau art. 1531 trebuie sa intocmeasca si sa depuna la organele
fiscale competente, pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare unei luni
calendaristice, o declaratie recapitulativa in care mentioneaza:
a) livrarile intracomunitare scutite de taxa in conditiile prevazute la art. 143
alin. (2) lit. a) si d), pentru care exigibilitatea taxei a luat nastere in luna
calendaristica respectiva;
b) livrarile de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare
prevazute la art. 1321 alin. (5) efectuate in statul membru de sosire a
bunurilor si care se declara drept livrari intracomunitare cu cod T, pentru care
exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva;
c) prestarile de servicii prevazute la art. 133 alin. (2) efectuate in
beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in
Comunitate, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in care acestea
sunt impozabile, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna
calendaristica respectiva;
d) achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile, pentru care exigibilitatea de
taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva;
e) achizitiile de servicii prevazute la art. 133 alin. (2), efectuate de
persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei conform art. 150
alin. (2), pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna
calendaristica respectiva, de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar
stabilite in Comunitate.
Au fost eliminate masurile de simplificare pentru Societatile aflata
in insolventa. Pentru aceasta, in vederea solutionarii situatiilor tranzitorii
se aduce un exemplu:
Exemplu: o persoana impozabila aflata in stare de insolventa a emis facturi
partiale si/sau de avansuri in cursul anului 2009. Faptul generator de taxa are
loc dupa data de 1 ianuarie 2010. La regularizarea facturilor partiale si/sau de
avansuri emise in anul 2009 se va mentine regimul aplicat la data exigibilitatii
de taxa, respectiv taxarea inversa, furnizorul/prestatorul fiind obligat la
plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal numai pentru diferenta intre valoarea livrarii/prestarii
si sumele facturate in anul 2009."