SCHEMA DE AJUTOR DE STAT
pentru ocuparea fortei de munca "Bani pentru completarea echipei"
I. Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedura instituie o schema transparenta de ajutor de
stat pentru ocuparea fortei de munca, denumita "Bani pentru completarea
echipei", aferenta Programului operational sectorial "Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013", axa prioritara 5 "Promovarea masurilor active de ocupare",
domeniul major de interventie 5.1 "Dezvoltarea si implementarea masurilor active
de ocupare" si domeniul major de interventie 5.2 "Promovarea sustenabilitatii pe
termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveste dezvoltarea resurselor umane si
ocuparea fortei de munca".
(2) Acordarea ajutorului de stat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se
va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al
Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare
compatibile cu piata comuna în aplicarea art. 87 si 88 din Tratat (Regulament
general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008.
(3) Prezenta schema de ajutor de stat este exceptata de la obligatia de
notificare catre Comisia Europeana, în conformitate cu prevederile
Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
(4) Prezenta schema de ajutor de stat se aplica pe întreg teritoriul României,
în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
II. Baza legala
Art. 2. - Prezenta schema de ajutor de stat este elaborata în conformitate cu:
a) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
b) Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a
programului operational de ajutor comunitar din partea Fondului Social European
în conformitate cu obiectivul "Convergenta" în România (POS DRU);
c) Hotarârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a
cheltuielilor efectuate în cadrul operatiunilor finantate prin programele
operationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si al ministrului
economiei si finantelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de
eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operatiunilor
finantate prin Programul operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013";
e) Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 600/2008
pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii privind implementarea
Programului operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
f) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiintarii si dezvoltarii
întreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
III. Definitii
Art. 3. - În sensul prezentei scheme de ajutor de stat urmatorii termeni se
definesc astfel:
a) ajutor de stat - orice masura care îndeplineste toate criteriile prevazute la
art. 87 alin. 1 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene;
b) schema de ajutor - orice act pe baza caruia, fara sa fie nevoie de masuri de
punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale
întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general si abstract,
precum si orice act pe baza caruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate
de un proiect specific uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioada
nedefinita de timp si/sau pentru o valoare nedefinita;
c) ajutoare individuale - ajutoarele acordate pe baza unei scheme de ajutor;
d) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei si
Protectiei Sociale, prin Autoritatea de management pentru Programul operational
sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" (AMPOSDRU) sau prin organismele
intermediare;
e) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale, prin AMPOSDRU;
f) întreprindere - reprezinta orice entitate implicata într-o activitate
economica, indiferent de forma juridica a acesteia, inclusiv persoane fizice
care desfasoara activitati economice în mod independent, asociatii familiale,
parteneriate sau asociatii care desfasoara activitati economice, în conformitate
cu prevederile Legii nr. 346/2004;
g) întreprinderi mici si mijlocii (IMM) - întreprinderile care îndeplinesc
criteriile prevazute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei
din 6 august 2008;
h) întreprinderi mari - întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevazute
în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
i) intensitatea ajutorului - cuantumul ajutorului exprimat ca procentaj din
cheltuielile eligibile ale proiectului; toate cifrele folosite sunt valori
înaintea deducerii impozitelor directe; ajutoarele platite în mai multe transe
se actualizeaza la valoarea lor în momentul acordarii ajutorului; rata dobânzii
care urmeaza sa fie aplicata în scopul actualizarii este rata de referinta
stabilita de Comisia Europeana pe baza unor criterii obiective si publicata în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe internet, aplicabila la momentul
acordarii ajutorului;
j) numar de angajati - numarul de unitati de munca pe an (UMA), respectiv
numarul de persoane angajate cu norma întreaga pe parcursul unui an, activitatea
cu norma redusa si munca sezoniera reprezentând fractiuni ale UMA;
k) lucrator defavorizat - orice persoana care:
- nu a avut un loc de munca regulat remunerat în ultimele 6 luni; sau
- nu a absolvit o forma de învatamânt secundar ori nu detine o calificare
profesionala (ISCED 3); sau
- are vârsta de peste 50 de ani; sau
- traieste singura, având în întretinerea sa una ori mai multe persoane; sau
- lucreaza într-un sector ori profesie în care dezechilibrul repartizarii
posturilor între barbati si femei este cu cel putin 25 % mai mare decât media
dezechilibrului repartizarii posturilor între barbati si femei în toate
sectoarele economice si care apartine grupului de gen minoritar; sau
- este membra a unei minoritati etnice dintr-un stat membru si care are nevoie
sa îsi dezvolte profilul lingvistic, formarea profesionala sau experienta de
munca pentru a-si îmbunatati sansele de a obtine un loc de munca stabil;
l) lucrator extrem de defavorizat - orice persoana care a fost în somaj cel
putin 24 de luni;
m) lucrator cu handicap - orice persoana:
- recunoscuta ca fiind în situatie de invaliditate conform legislatiei
nationale; sau
- care sufera de o deficienta recunoscuta ca urmare a unui handicap fizic,
mental sau psihologic;
n) încadrare în munca protejata - încadrarea într-o întreprindere în care cel
putin 50% din lucratori sunt cu handicap;
o) produse agricole înseamna:
- produsele enumerate în anexa I la tratat, cu exceptia produselor pescaresti si
de acvacultura reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 privind
organizarea comuna a pietelor în sectorul produselor pescaresti si de
acvacultura;
- produsele clasificate la codurile NC 4502, 4503 si 4504 (articole din pluta);
- produsele care imita sau înlocuiesc laptele si produsele lactate, mentionate
în Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 de instituire a unei organizari comune a
pietelor agricole si privind dispozitii specifice pentru anumite produse
agricole (Regulamentul unic OCP);
p) prelucrarea produselor agricole - orice operatiune efectuata asupra unui
produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un
produs agricol, cu exceptia activitatilor realizate în exploatatii agricole,
necesare pentru pregatirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;
r) comercializarea produselor agricole - detinerea sau expunerea unui produs
agricol în vederea vânzarii, a punerii în vânzare, a livrarii sau a oricarei
alte forme de introducere pe piata, cu exceptia primei vânzari de catre un
producator primar catre revânzatori sau prelucratori si a oricarei alte
activitati de pregatire a produsului pentru aceasta prima vânzare; o vânzare
efectuata de un producator primar catre consumatorii finali este considerata
comercializare în cazul în care aceasta are loc în locatii distincte, rezervate
în acest scop;
s) întreprindere aflata în dificultate, în cazul în care:
A. beneficiarul este o întreprindere mica sau mijlocie - este întreprinderea
care îndeplineste urmatoarele conditii:
(i) în cazul societatilor cu raspundere limitata, mai mult de jumatate din
capitalul social a disparut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în
ultimele 12 luni; sau
(ii) în cazul societatilor comerciale în care cel putin unii dintre asociati au
raspundere nelimitata pentru creantele societatii, mai mult de jumatate din
capitalul propriu asa cum reiese din contabilitatea societatii a disparut, peste
un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
(iii) indiferent de tipul societatii comerciale în cauza, în cazul în care
îndeplineste criteriile prevazute de legislatia nationala pentru a face obiectul
procedurilor colective de insolventa;
(iv) un IMM cu o vechime de mai putin de 3 ani nu se considera a fi în
dificultate în aceasta perioada în sensul prezentei scheme de ajutor de stat, cu
exceptia cazului în care îndeplineste conditiile prevazute la lit. A. pct.
(iii);
B. beneficiarul este o întreprindere mare - este întreprinderea care fie se
regaseste în una dintre situatiile prevazute la lit. A. pct. (i), (ii) sau
(iii), fie prezinta simultan simptome obisnuite ale unei întreprinderi aflate în
dificultate, cum ar fi: cresterea pierderilor, scaderea cifrei de afaceri,
cresterea volumului stocurilor, supracapacitate, scaderea fluxului de numerar,
îndatorare crescuta, cresterea sarcinilor financiare si scaderea sau disparitia
valorii activului net.
IV. Obiectivul schemei de ajutor de stat
Art. 4. - Obiectivul general al prezentei scheme de ajutor de stat este
cresterea ocuparii fortei de munca, prin facilitarea integrarii pe piata muncii
a lucratorilor defavorizati, lucratorilor extrem de defavorizati si cu handicap,
respectiv atragerea si mentinerea acestora pe piata muncii.
V. Domeniul de aplicare
Art. 5. - (1) În cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se acorda ajutoare de
stat întreprinderilor care activeaza în toate sectoarele, cu exceptia
urmatoarelor:
a) ajutoarelor care favorizeaza activitatile în domeniul prelucrarii si
comercializarii produselor agricole, în urmatoarele cazuri:
(i) atunci când valoarea ajutorului este stabilita pe baza pretului sau a
cantitatii unor astfel de produse achizitionate de la producatori primari sau
comercializate de catre întreprinderile în cauza; sau
(ii) atunci când acordarea ajutorului este conditionata de obligatia de a fi
directionat, partial sau integral, catre producatorii primari;
b) ajutoarele care favorizeaza activitatile în sectorul carbunelui.
(2) De asemenea, prezenta schema de ajutor de stat nu se aplica:
a) ajutoarelor destinate activitatilor legate de exporturi, adica ajutoarelor
direct legate de cantitatile exportate, de înfiintarea si exploatarea unei
retele de distributie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de
export;
b) ajutoarelor conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale
fata de produsele importate.
VI. Beneficiarii schemei de ajutor de stat
Art. 6. - Prezenta schema de ajutor de stat se adreseaza întreprinderilor în
conformitate cu definitia stabilita la art. 3 lit. f).
VII. Conditii de eligibilitate pentru activitati, beneficiari si propuneri de
proiecte
Art. 7. - Activitatile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat
sunt cele care vizeaza încadrarea în munca a lucratorilor defavorizati, a
lucratorilor extrem de defavorizati, a lucratorilor cu handicap, precum si
compensarea costurilor suplimentare generate de încadrarea în munca a
lucratorilor cu handicap.
Art. 8. - (1) Beneficiarii prezentei scheme de ajutor de stat pentru ocuparea
fortei de munca sunt întreprinderile care vor încadra în munca lucratori
defavorizati, extrem de defavorizati si cu handicap, cu respectarea obiectivelor
prezentei scheme de ajutor de stat.
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii
trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinzând informatii cu privire la
încadrarea unei întreprinderi în categoria IMM-urilor, prevazut în anexa nr. 1
la Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Poate beneficia de masurile de ajutor de stat, prevazute în prezenta schema
de ajutor de stat, întreprinderea care îndeplineste urmatoarele conditii:
a) este o organizatie legal constituita în România si îsi desfasoara activitatea
pe teritoriul României;
b) apartine categoriilor de beneficiari eligibili în conformitate cu
Documentul-cadru de implementare (DCI) a POS DRU si cu Ghidul solicitantului;
c) solicitantul respecta prevederile comunitare si nationale privind informarea
si publicitatea;
d) nu se afla în situatia de insolventa sau lichidare, afacerea sa nu este
condusa de un administrator judiciar, nu are restrictii asupra activitatilor
sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispozitia creditorilor;
e) nu înregistreaza datorii publice, nu are întârzieri la plata taxelor,
obligatiilor si a altor contributii la bugetul de stat, bugetele speciale si
bugetele locale, prevazute de legislatia în vigoare;
f) nu este întreprindere în dificultate, în conformitate cu definitia de la art.
3 lit. s) din prezenta schema de ajutor de stat;
g) nu a fost subiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare
a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal si
incompatibil cu piata comuna sau, în cazul în care a facut obiectul unei astfel
de decizii, aceasta a fost deja executata si ajutorul a fost integral recuperat,
inclusiv dobânda de recuperare aferenta;
h) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnari de tip
res judicata în ultimele 36 de luni de catre nicio instanta judecatoreasca, din
motive profesionale sau de etica profesionala;
i) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat de tip res
judicata pentru frauda, coruptie, implicare în organizatii criminale sau în alte
activitati ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii
Europene;
j) reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizeaza informatii false;
k) beneficiarul este direct responsabil de pregatirea si implementarea
proiectului si nu actioneaza ca intermediar pentru proiectul propus a fi
finantat;
l) îndeplineste si alte conditii specificate în cererea de propuneri de proiecte
si în Ghidul solicitantului, fara a aduce atingere prevederilor legale în
materie de ajutor de stat.
Art. 9. - Criteriile de eligibilitate ale cererii de finantare sunt urmatoarele:
a) proiectul este relevant pentru obiectivele specifice ale axei prioritare 5,
respectiv domeniului major de interventie;
b) grupul/grupurile-tinta si activitatile proiectului sunt în concordanta cu
conditiile axei prioritare, respectiv domeniului major de interventie;
c) bugetul proiectului respecta limitele prevazute de prezenta schema de ajutor
de stat;
d) proiectul respecta perioada maxima de implementare si perioada de transmitere
a cererilor de finantare;
e) proiectul este implementat în România.
Art. 10. - Îndeplinirea conditiilor de eligibilitate este verificata de catre
administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate cu Ghidul
solicitantului si prezenta schema de ajutor de stat.
VIII. Selectia si evaluarea proiectelor
Art. 11. - Selectia si evaluarea proiectelor se efectueaza de catre
administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate cu Ghidul
solicitantului.
IX. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 12. - Ajutorul se acorda sub forma de finantari nerambursabile în una sau
mai multe transe. Transele se actualizeaza la valoarea de la momentul acordarii
ajutorului.
Art. 13. - (1) Valoarea minima a unei cereri de finantare pentru prezenta schema
de ajutor de stat trebuie sa fie de 10.000 euro (echivalent în lei).
(2) Plafonul maxim al ajutorului acordat unei întreprinderi conform prevederilor
prezentei scheme de ajutor de stat este de 2.000.000 euro/întreprindere pentru 2
(doi) ani consecutivi.
Ajutoare pentru încadrarea în munca a lucratorilor defavorizati sub forma de
subventii salariale
Art. 14. - (1) Intensitatea ajutorului nu depaseste 50% din costurile eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt costurile salariale pe o perioada de maximum 12
luni de la recrutare. În cazul în care, atunci când lucratorul respectiv este un
lucrator extrem de defavorizat, costurile eligibile sunt costurile salariale pe
o perioada de maximum 24 de luni de la recrutare.
(3) Atunci când încadrarea în munca nu reprezinta o crestere neta a numarului de
angajati în întreprinderea în cauza în comparatie cu media pe cele 12 luni
anterioare, postul sau posturile trebuie sa fi devenit vacant(e) ca urmare a
demisiei, a unui handicap, a pensionarii pentru limita de vârsta, a reducerii
voluntare a timpului de lucru sau a încetarii raporturilor de munca pentru
abatere profesionala, si nu ca rezultat al reducerii unor posturi.
(4) Cu exceptia cazului concedierii legale pentru abatere profesionala,
lucratorul defavorizat are dreptul la mentinerea locului de munca pentru o
durata minima corespunzatoare celei prevazute de legislatia nationala sau de
orice contracte colective care reglementeaza contractele de munca.
(5) Atunci când durata încadrarii în munca este mai mica de 12 luni sau, dupa
caz, 24 de luni, ajutorul se reduce proportional în mod corespunzator.
Ajutoare pentru încadrarea în munca a lucratorilor cu handicap sub forma de
subventii salariale
Art. 15. - (1) Intensitatea ajutorului nu depaseste 75% din costurile eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt costurile salariale pentru perioada încadrarii în
munca a lucratorului cu handicap.
(3) Atunci când recrutarea nu reprezinta o crestere neta a numarului de angajati
în întreprinderea în cauza în comparatie cu media pe cele 12 luni anterioare,
postul sau posturile trebuie sa fi devenit vacant(e) ca urmare a demisiei, a
unui handicap, a pensionarii pentru limita de vârsta, a reducerii voluntare a
timpului de lucru sau a încetarii raporturilor de munca pentru abatere
profesionala, si nu ca rezultat al reducerii unor posturi.
(4) Cu exceptia cazului concedierii legale pentru abatere profesionala,
lucratorii au dreptul la mentinerea locului de munca pentru o durata minima
corespunzatoare celei prevazute de legislatia nationala sau de orice contracte
colective care reglementeaza contractele de munca.
(5) În cazul în care durata încadrarii în munca este mai mica de 12 luni,
ajutorul se reduce proportional în mod corespunzator.
Ajutor pentru compensarea costurilor suplimentare generate de încadrarea în
munca a lucratorilor cu handicap
Art. 16. - (1) Intensitatea ajutorului nu depaseste 100% din costurile
eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt costurile, altele decât costurile salariale care
fac obiectul art. 15, care sunt suplimentare fata de cele pe care întreprinderea
le-ar fi suportat daca ar fi angajat lucratori fara handicap, pentru perioada de
încadrare în munca a lucratorului în cauza.
(3) Costurile eligibile sunt urmatoarele:
(i) costurile de adaptare a spatiilor;
(ii) costurile privind încadrarea în munca a personalului pentru timpul utilizat
exclusiv în scopul acordarii de asistenta lucratorilor cu handicap;
(iii) costurile adaptarii sau dobândirii echipamentelor ori ale dobândirii si
validarii programelor informatice pentru utilizarea acestora de catre lucratorii
cu handicap, inclusiv facilitati tehnologice adaptate sau de asistenta, care
sunt suplimentare fata de cele pe care beneficiarul le-ar fi suportat daca ar fi
angajat lucratori fara handicap;
(iv) atunci când beneficiarul ofera locuri de munca protejate, costurile de
constructie, instalare sau extindere a spatiilor în cauza, precum si orice
costuri de administrare si transport ce rezulta direct din încadrarea în munca a
lucratorilor cu handicap.
X. Efectul stimulativ al ajutorului
Art. 17. - (1) Ajutoarele acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat
trebuie sa aiba un efect stimulativ.
(2) Ajutoarele acordate IMM-urilor în baza prezentei scheme de ajutor de stat
sunt considerate a avea un efect stimulativ daca, înainte de a demara proiectul
pentru care solicita ajutor, beneficiarul depune o cerere de finantare.
(3) În cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mari, efectul stimulativ
trebuie examinat de catre autoritatea care administreaza schema. În acest sens,
aceasta verifica, înaintea acordarii ajutorului în cauza, în plus fata de
îndeplinirea conditiei prevazute la alin. (2), daca cererea de finantare si
documentele însotitoare contin date suficiente, din care sa rezulte îndeplinirea
a cel putin unuia dintre urmatoarele criterii:
a) o crestere substantiala a dimensiunii proiectului/activitatii ca urmare a
ajutorului;
b) o crestere substantiala a domeniului de aplicare a proiectului/activitatii ca
urmare a ajutorului;
c) o crestere substantiala a valorii totale a cheltuielilor suportate de
beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordarii ajutorului;
d) o crestere substantiala a ritmului de finalizare a proiectului/activitatii în
cauza.
(4) În cazul ajutoarelor acordate pentru a compensa costurile suplimentare
generate de încadrarea în munca a lucratorilor cu handicap, mentionate la art.
16, conditiile prevazute la alin. (2) si (3) se considera îndeplinite în cazul
respectarii conditiilor prevazute de art. 16 alin. (2) si (3).
(5) În ceea ce priveste ajutoarele pentru recrutarea lucratorilor defavorizati
sub forma de subventii salariale si ajutoarele pentru încadrarea în munca a
lucratorilor cu handicap sub forma de subventii salariale mentionate la art. 14
si 15, conditiile prevazute la art. 17 alin. (2) si (3) se considera îndeplinite
în cazul în care ajutorul duce la o crestere neta a numarului de lucratori
defavorizati/cu handicap încadrati în munca.
XI. Reguli privind cumulul ajutoarelor
Art. 18. - (1) Ajutoarele acordate conform prezentei scheme de ajutor de stat
pot fi cumulate cu orice alt ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (CE) nr.
800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, în masura în care aceste ajutoare
vizeaza diferite costuri eligibile identificabile.
(2) Pentru a stabili daca plafonul maxim al ajutorului si intensitatile maxime
ale acestuia sunt respectate este luata în considerare valoarea totala a
ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subventionat,
indiferent daca ajutorul respectiv este finantat din surse locale, regionale,
nationale sau comunitare.
(3) Ajutorul acordat în conformitate cu prezenta schema de ajutor de stat nu va
fi cumulat cu niciun alt tip de ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (CE)
nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 sau cu ajutorul de minimis care
îndeplineste conditiile prevazute de Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.998/2006
din 15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratat ajutoarelor de
minimis ori cu orice alte fonduri comunitare legate de aceleasi costuri
eligibile, care se suprapun partial sau integral, în cazul în care un astfel de
cumul ar conduce la depasirea intensitatii maxime a ajutorului sau a valorii
maxime aplicabile acestui ajutor în conformitate cu prevederile prezentei scheme
de ajutor de stat.
(4) Prin derogare de la alin. (3), ajutoarele în favoarea lucratorilor cu
handicap prevazute la art. 15 si 16 pot fi cumulate cu ajutoarele exceptate în
temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 cu
privire la aceleasi costuri eligibile care depasesc cel mai înalt prag aplicabil
prevazut de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, cu
conditia ca acest cumul sa nu conduca la o intensitate a ajutorului care sa
depaseasca 100% din costurile relevante în orice perioada în care lucratorii în
cauza sunt angajati.
XII. Modalitatea de implementare a schemei de ajutor de stat
Art. 19. - (1) Pentru a beneficia de ajutor în baza prezentei scheme de ajutor
de stat, în conformitate cu Ghidul solicitantului, întreprinderile beneficiare
trebuie sa înainteze o cerere de finantare administratorului schemei de ajutor
de stat, înainte de a demara proiectul pentru care solicita finantarea.
(2) Cererea de finantare va fi însotita de documente care sa contina:
a) date economico-financiare prin care sa se demonstreze ca beneficiarul nu este
întreprindere în dificultate conform definitiei prevazute la art. 3 lit. o) si
p), precum si de o declaratie pe propria raspundere în acest sens;
b) o declaratie scrisa pe propria raspundere, însotita, daca este cazul, de
documente corespunzatoare, în vederea verificarii îndeplinirii conditiilor
prevazute la art. 8 alin. (3) lit. f);
c) sectorul/sectoarele în care se acorda ajutorul în cadrul prezentei scheme de
ajutor de stat;
d) activitatile si costurile eligibile aferente proiectului pentru care se
solicita ajutor de stat;
e) informatii cu privire la cresterea neta a numarului de lucratori defavorizati
sau cu handicap încadrati în munca ca urmare a acordarii ajutoarelor pentru
recrutarea lucratorilor defavorizati si/sau ajutoarelor pentru încadrarea în
munca a lucratorilor cu handicap.
(3) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii
trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinzând informatii cu privire la
calificarea unei întreprinderi ca IMM, prevazut în anexa nr. 1 la Legea nr.
346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Înainte de primirea ajutorului, întreprinderea beneficiara trebuie sa
transmita administratorului schemei de ajutor de stat o declaratie pe propria
raspundere cu privire la ajutoarele de stat si de minimis primite pentru
aceleasi cheltuieli eligibile, în vederea verificarii de catre acesta a
respectarii regulii privind cumulul ajutoarelor.
(5) În cazul în care beneficiarul este eligibil pentru a primi o alocare
specifica în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat si este selectat pentru
finantare în urma procesului de evaluare si selectie, administratorul schemei de
ajutor de stat îi comunica în scris cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi
acordat în baza schemei de ajutor de stat.
(6) Beneficiarul încheie cu administratorul schemei de ajutor de stat un
contract de finantare.
(7) În cazul în care beneficiarul nu este eligibil sa primeasca o alocare
specifica în cadrul prezentei scheme de ajutor, administratorul schemei de
ajutor de stat îi comunica în scris acest lucru.
Art. 20. - Procedura de implementare si derulare a schemei de ajutor de stat se
desfasoara dupa cum urmeaza:
a) lansarea schemei de ajutor de stat si a Ghidului solicitantului aferent;
b) primirea si înregistrarea cererilor de finantare si a documentelor-suport;
c) verificarea administrativa (verificarea conformitatii cererilor de finantare
si a documentelor-suport) - numai cererile de finantare care trec de aceasta
etapa vor putea face obiectul etapei urmatoare;
d) verificarea eligibilitatii solicitantului si a proiectului (inclusiv efectul
stimulativ) - numai cererile de finantare care trec de aceasta etapa vor putea
face obiectul etapei urmatoare;
e) selectia cererilor de finantare;
f) întocmirea si semnarea contractelor de finantare;
g) depunerea cererii de prefinantare, însotita de documentele justificative;
h) acordarea prefinantarii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
i) depunerea cererilor de rambursare, însotita de documentele justificative;
j) acordarea finantarii nerambursabile, dupa verificarea eligibilitatii
cheltuielilor;
k) monitorizarea implementarii cererilor de finantare conform prevederilor
contractelor de finantare.
XIII. Durata schemei de ajutor de stat
Art. 21. - Prezenta schema de ajutor de stat se aplica de la data lansarii pâna
la 31 decembrie 2010, în limita fondurilor alocate pentru aceasta schema de
ajutor de stat.
XIV. Bugetul schemei de ajutor de stat
Art. 22. - Sursa de finantare pentru prezenta schema de ajutor de stat este
Programul operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", dupa
cum urmeaza:
1. În cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de interventie 5.1
"Dezvoltarea si implementarea masurilor active de ocupare", valoarea totala
estimata a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe
întreaga durata de aplicare a acesteia, este de aproximativ 108.000.000 lei
(echivalent a 29.189.189 euro), defalcata dupa cum urmeaza:
+------------------------------------------------------------------------------+
¦ An ¦ 2009 ¦ 2010 ¦ TOTAL ¦
+--------------+--------------------+-------------------+----------------------¦
¦ Lei ¦ 54.000.000 ¦ 54.000.000 ¦ 108.000.000 ¦
+------------------------------------------------------------------------------+
Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 91%, restul de
9% fiind din contributia publica nationala.
2. În cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de interventie 5.2
"Promovarea sustenabilitatii pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveste
dezvoltarea resurselor umane si ocuparea fortei de munca", valoarea totala
estimata a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe
întreaga durata de aplicare a acesteia, este de aproximativ 118.650.000 lei
(echivalent a 32.067.568 euro), defalcata dupa cum urmeaza:
+------------------------------------------------------------------------------+
¦ An ¦ 2009 ¦ 2010 ¦ TOTAL ¦
+--------------+--------------------+-------------------+----------------------¦
¦ Lei ¦ 59.325.000 ¦ 59.325.000 ¦ 118.650.000 ¦
+------------------------------------------------------------------------------+
Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 85,94%, restul
de 14,06% fiind din contributia publica nationala.
XV. Efecte si beneficii
Art. 23. - Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de stat se vor obtine
urmatoarele efecte si beneficii:
a) cresterea numarului lucratorilor defavorizati sau cu handicap care si-au
gasit un loc de munca;
b) reducerea somajului de lunga durata;
c) facilitarea integrarii durabile pe piata muncii a lucratorilor cu handicap.
Art. 24. - (1) Numarul estimat de beneficiari de ajutor de stat este de 250
întreprinderi în cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de
interventie 5.1 "Dezvoltarea si implementarea masurilor active de ocupare".
(2) Numarul estimat de beneficiari de ajutor de stat este de 270 întreprinderi
în cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de interventie 5.2
"Promovarea sustenabilitatii pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveste
dezvoltarea resurselor umane si ocuparea fortei de munca".
XVI. Reguli privind raportarea si monitorizarea ajutorului de stat
Art. 25. - Raportarea si monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza
prezentei scheme se va realiza în conformitate cu legislatia comunitara si cu
prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de
stat, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28
iunie 2007.
Art. 26. - Furnizorul de ajutor de stat pastreaza evidenta detaliata a
ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat pe o durata de
cel putin 10 ani de la data la care ultima alocare specifica a fost acordata în
baza schemei de ajutor de stat. Aceasta evidenta trebuie sa contina toate
informatiile necesare pentru a demonstra respectarea conditiilor de exceptare
impuse de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, inclusiv
informatii despre statutul oricarei întreprinderi al carei drept de a beneficia
de ajutor sau de un bonus depinde de statutul sau de IMM, informatii privind
efectul stimulativ al acordarii ajutorului si informatii care fac posibila
stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile.
Art. 27. - (1) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a supraveghea
permanent ajutoarele de stat acordate, aflate în derulare, si de a dispune
masurile care se impun în cazul încalcarii conditiilor impuse prin prezenta
schema de ajutor de stat sau prin legislatia nationala ori comunitara aplicabila
la momentul respectiv.
(2) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a transmite Consiliului
Concurentei, în formatul si în termenul prevazut de Regulamentul privind
procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, toate datele si informatiile
necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national.
(3) În cazul în care exista îndoieli serioase cu privire la datele transmise de
catre furnizor, Consiliul Concurentei poate sa solicite date si informatii
suplimentare si, dupa caz, sa faca verificari la fata locului.
(4) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea
ajutorului de stat, acesta va transmite Consiliului Concurentei valori
estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor si corectiile legale, anulari, recalculari,
recuperari, rambursari, se raporteaza Consiliului Concurentei pâna la data de 31
martie a anului urmator anului de raportare.
Art. 28. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite
Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurentei, în termen de 20 de
zile lucratoare sau în termenul fixat în cerere, toate informatiile pe care
Comisia Europeana le considera necesare pentru evaluarea respectarii
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
Art. 29. - Administratorul prezentei scheme de ajutor de stat are obligatia de a
pune la dispozitia furnizorului de ajutor de stat, în formatul si în termenul
solicitat de acesta, toate datele si informatiile necesare în vederea
îndeplinirii procedurilor de raportare si monitorizare ce cad în sarcina
furnizorului conform art. 25-28.
XVII. Dispozitii finale
Art. 30. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurentei o
fisa de informatii referitoare la prezenta schema de ajutor de stat, în forma
prevazuta în anexa III la Regulamentul CE nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august
2008, în vederea transmiterii catre Comisia Europeana, în termen de 20 de zile
lucratoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat.
Aceste informatii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe
pagina de internet a Comisiei Europene. Schema de ajutor de stat si Ghidul
solicitantului se publica integral pe pagina de internet a furnizorului
ajutorului de stat, http://www.fseromania.ro, precum si pe pagina de internet a
administratorului schemei de ajutor de stat.