|
23 Aprilie 2009
contabilitateafirmei.ro
Ajutor de stat - "Bani pentru completarea echipei"
(Ordin nr. 308 din 26/03/200)
Ordin nr. 308 din 26/03/2009 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru ocuparea fortei de munca "Bani pentru completarea echipei" (M. Of. nr. 256 din 17/04/2009)
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT
pentru ocuparea fortei de munca "Bani pentru completarea echipei"
I. Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedura instituie o schema transparenta de ajutor de
stat pentru ocuparea fortei de munca, denumita "Bani pentru completarea
echipei", aferenta Programului operational sectorial "Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013", axa prioritara 5 "Promovarea masurilor active de ocupare",
domeniul major de interventie 5.1 "Dezvoltarea si implementarea masurilor active
de ocupare" si domeniul major de interventie 5.2 "Promovarea sustenabilitatii pe
termen lung a zonelor rurale �n ceea ce priveste dezvoltarea resurselor umane si
ocuparea fortei de munca".
(2) Acordarea ajutorului de stat �n cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se
va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al
Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare
compatibile cu piata comuna �n aplicarea art. 87 si 88 din Tratat (Regulament
general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat �n Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008.
(3) Prezenta schema de ajutor de stat este exceptata de la obligatia de
notificare catre Comisia Europeana, �n conformitate cu prevederile
Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
(4) Prezenta schema de ajutor de stat se aplica pe �ntreg teritoriul Rom�niei,
�n toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
II. Baza legala
Art. 2. - Prezenta schema de ajutor de stat este elaborata �n conformitate cu:
a) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
b) Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a
programului operational de ajutor comunitar din partea Fondului Social European
�n conformitate cu obiectivul "Convergenta" �n Rom�nia (POS DRU);
c) Hotar�rea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a
cheltuielilor efectuate �n cadrul operatiunilor finantate prin programele
operationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si al ministrului
economiei si finantelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de
eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile �n cadrul operatiunilor
finantate prin Programul operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013";
e) Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 600/2008
pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii privind implementarea
Programului operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
f) Legea nr. 346/2004 privind stimularea �nfiintarii si dezvoltarii
�ntreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
III. Definitii
Art. 3. - �n sensul prezentei scheme de ajutor de stat urmatorii termeni se
definesc astfel:
a) ajutor de stat - orice masura care �ndeplineste toate criteriile prevazute la
art. 87 alin. 1 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene;
b) schema de ajutor - orice act pe baza caruia, fara sa fie nevoie de masuri de
punere �n aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale
�ntreprinderilor definite �n cadrul actului �ntr-un mod general si abstract,
precum si orice act pe baza caruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate
de un proiect specific uneia sau mai multor �ntreprinderi, pentru o perioada
nedefinita de timp si/sau pentru o valoare nedefinita;
c) ajutoare individuale - ajutoarele acordate pe baza unei scheme de ajutor;
d) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei si
Protectiei Sociale, prin Autoritatea de management pentru Programul operational
sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" (AMPOSDRU) sau prin organismele
intermediare;
e) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale, prin AMPOSDRU;
f) �ntreprindere - reprezinta orice entitate implicata �ntr-o activitate
economica, indiferent de forma juridica a acesteia, inclusiv persoane fizice
care desfasoara activitati economice �n mod independent, asociatii familiale,
parteneriate sau asociatii care desfasoara activitati economice, �n conformitate
cu prevederile Legii nr. 346/2004;
g) �ntreprinderi mici si mijlocii (IMM) - �ntreprinderile care �ndeplinesc
criteriile prevazute �n anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei
din 6 august 2008;
h) �ntreprinderi mari - �ntreprinderile care nu �ndeplinesc criteriile prevazute
�n anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
i) intensitatea ajutorului - cuantumul ajutorului exprimat ca procentaj din
cheltuielile eligibile ale proiectului; toate cifrele folosite sunt valori
�naintea deducerii impozitelor directe; ajutoarele platite �n mai multe transe
se actualizeaza la valoarea lor �n momentul acordarii ajutorului; rata dob�nzii
care urmeaza sa fie aplicata �n scopul actualizarii este rata de referinta
stabilita de Comisia Europeana pe baza unor criterii obiective si publicata �n
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe internet, aplicabila la momentul
acordarii ajutorului;
j) numar de angajati - numarul de unitati de munca pe an (UMA), respectiv
numarul de persoane angajate cu norma �ntreaga pe parcursul unui an, activitatea
cu norma redusa si munca sezoniera reprezent�nd fractiuni ale UMA;
k) lucrator defavorizat - orice persoana care:
- nu a avut un loc de munca regulat remunerat �n ultimele 6 luni; sau
- nu a absolvit o forma de �nvatam�nt secundar ori nu detine o calificare
profesionala (ISCED 3); sau
- are v�rsta de peste 50 de ani; sau
- traieste singura, av�nd �n �ntretinerea sa una ori mai multe persoane; sau
- lucreaza �ntr-un sector ori profesie �n care dezechilibrul repartizarii
posturilor �ntre barbati si femei este cu cel putin 25 % mai mare dec�t media
dezechilibrului repartizarii posturilor �ntre barbati si femei �n toate
sectoarele economice si care apartine grupului de gen minoritar; sau
- este membra a unei minoritati etnice dintr-un stat membru si care are nevoie
sa �si dezvolte profilul lingvistic, formarea profesionala sau experienta de
munca pentru a-si �mbunatati sansele de a obtine un loc de munca stabil;
l) lucrator extrem de defavorizat - orice persoana care a fost �n somaj cel
putin 24 de luni;
m) lucrator cu handicap - orice persoana:
- recunoscuta ca fiind �n situatie de invaliditate conform legislatiei
nationale; sau
- care sufera de o deficienta recunoscuta ca urmare a unui handicap fizic,
mental sau psihologic;
n) �ncadrare �n munca protejata - �ncadrarea �ntr-o �ntreprindere �n care cel
putin 50% din lucratori sunt cu handicap;
o) produse agricole �nseamna:
- produsele enumerate �n anexa I la tratat, cu exceptia produselor pescaresti si
de acvacultura reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 privind
organizarea comuna a pietelor �n sectorul produselor pescaresti si de
acvacultura;
- produsele clasificate la codurile NC 4502, 4503 si 4504 (articole din pluta);
- produsele care imita sau �nlocuiesc laptele si produsele lactate, mentionate
�n Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 de instituire a unei organizari comune a
pietelor agricole si privind dispozitii specifice pentru anumite produse
agricole (Regulamentul unic OCP);
p) prelucrarea produselor agricole - orice operatiune efectuata asupra unui
produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un
produs agricol, cu exceptia activitatilor realizate �n exploatatii agricole,
necesare pentru pregatirea unui produs animal sau vegetal pentru prima v�nzare;
r) comercializarea produselor agricole - detinerea sau expunerea unui produs
agricol �n vederea v�nzarii, a punerii �n v�nzare, a livrarii sau a oricarei
alte forme de introducere pe piata, cu exceptia primei v�nzari de catre un
producator primar catre rev�nzatori sau prelucratori si a oricarei alte
activitati de pregatire a produsului pentru aceasta prima v�nzare; o v�nzare
efectuata de un producator primar catre consumatorii finali este considerata
comercializare �n cazul �n care aceasta are loc �n locatii distincte, rezervate
�n acest scop;
s) �ntreprindere aflata �n dificultate, �n cazul �n care:
A. beneficiarul este o �ntreprindere mica sau mijlocie - este �ntreprinderea
care �ndeplineste urmatoarele conditii:
(i) �n cazul societatilor cu raspundere limitata, mai mult de jumatate din
capitalul social a disparut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut �n
ultimele 12 luni; sau
(ii) �n cazul societatilor comerciale �n care cel putin unii dintre asociati au
raspundere nelimitata pentru creantele societatii, mai mult de jumatate din
capitalul propriu asa cum reiese din contabilitatea societatii a disparut, peste
un sfert din acest capital fiind pierdut �n ultimele 12 luni; sau
(iii) indiferent de tipul societatii comerciale �n cauza, �n cazul �n care
�ndeplineste criteriile prevazute de legislatia nationala pentru a face obiectul
procedurilor colective de insolventa;
(iv) un IMM cu o vechime de mai putin de 3 ani nu se considera a fi �n
dificultate �n aceasta perioada �n sensul prezentei scheme de ajutor de stat, cu
exceptia cazului �n care �ndeplineste conditiile prevazute la lit. A. pct.
(iii);
B. beneficiarul este o �ntreprindere mare - este �ntreprinderea care fie se
regaseste �n una dintre situatiile prevazute la lit. A. pct. (i), (ii) sau
(iii), fie prezinta simultan simptome obisnuite ale unei �ntreprinderi aflate �n
dificultate, cum ar fi: cresterea pierderilor, scaderea cifrei de afaceri,
cresterea volumului stocurilor, supracapacitate, scaderea fluxului de numerar,
�ndatorare crescuta, cresterea sarcinilor financiare si scaderea sau disparitia
valorii activului net.
IV. Obiectivul schemei de ajutor de stat
Art. 4. - Obiectivul general al prezentei scheme de ajutor de stat este
cresterea ocuparii fortei de munca, prin facilitarea integrarii pe piata muncii
a lucratorilor defavorizati, lucratorilor extrem de defavorizati si cu handicap,
respectiv atragerea si mentinerea acestora pe piata muncii.
V. Domeniul de aplicare
Art. 5. - (1) �n cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se acorda ajutoare de
stat �ntreprinderilor care activeaza �n toate sectoarele, cu exceptia
urmatoarelor:
a) ajutoarelor care favorizeaza activitatile �n domeniul prelucrarii si
comercializarii produselor agricole, �n urmatoarele cazuri:
(i) atunci c�nd valoarea ajutorului este stabilita pe baza pretului sau a
cantitatii unor astfel de produse achizitionate de la producatori primari sau
comercializate de catre �ntreprinderile �n cauza; sau
(ii) atunci c�nd acordarea ajutorului este conditionata de obligatia de a fi
directionat, partial sau integral, catre producatorii primari;
b) ajutoarele care favorizeaza activitatile �n sectorul carbunelui.
(2) De asemenea, prezenta schema de ajutor de stat nu se aplica:
a) ajutoarelor destinate activitatilor legate de exporturi, adica ajutoarelor
direct legate de cantitatile exportate, de �nfiintarea si exploatarea unei
retele de distributie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de
export;
b) ajutoarelor conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale
fata de produsele importate.
VI. Beneficiarii schemei de ajutor de stat
Art. 6. - Prezenta schema de ajutor de stat se adreseaza �ntreprinderilor �n
conformitate cu definitia stabilita la art. 3 lit. f).
VII. Conditii de eligibilitate pentru activitati, beneficiari si propuneri de
proiecte
Art. 7. - Activitatile eligibile �n cadrul prezentei scheme de ajutor de stat
sunt cele care vizeaza �ncadrarea �n munca a lucratorilor defavorizati, a
lucratorilor extrem de defavorizati, a lucratorilor cu handicap, precum si
compensarea costurilor suplimentare generate de �ncadrarea �n munca a
lucratorilor cu handicap.
Art. 8. - (1) Beneficiarii prezentei scheme de ajutor de stat pentru ocuparea
fortei de munca sunt �ntreprinderile care vor �ncadra �n munca lucratori
defavorizati, extrem de defavorizati si cu handicap, cu respectarea obiectivelor
prezentei scheme de ajutor de stat.
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii
trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinz�nd informatii cu privire la
�ncadrarea unei �ntreprinderi �n categoria IMM-urilor, prevazut �n anexa nr. 1
la Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Poate beneficia de masurile de ajutor de stat, prevazute �n prezenta schema
de ajutor de stat, �ntreprinderea care �ndeplineste urmatoarele conditii:
a) este o organizatie legal constituita �n Rom�nia si �si desfasoara activitatea
pe teritoriul Rom�niei;
b) apartine categoriilor de beneficiari eligibili �n conformitate cu
Documentul-cadru de implementare (DCI) a POS DRU si cu Ghidul solicitantului;
c) solicitantul respecta prevederile comunitare si nationale privind informarea
si publicitatea;
d) nu se afla �n situatia de insolventa sau lichidare, afacerea sa nu este
condusa de un administrator judiciar, nu are restrictii asupra activitatilor
sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispozitia creditorilor;
e) nu �nregistreaza datorii publice, nu are �nt�rzieri la plata taxelor,
obligatiilor si a altor contributii la bugetul de stat, bugetele speciale si
bugetele locale, prevazute de legislatia �n vigoare;
f) nu este �ntreprindere �n dificultate, �n conformitate cu definitia de la art.
3 lit. s) din prezenta schema de ajutor de stat;
g) nu a fost subiectul unui ordin de recuperare �n urma unei decizii anterioare
a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal si
incompatibil cu piata comuna sau, �n cazul �n care a facut obiectul unei astfel
de decizii, aceasta a fost deja executata si ajutorul a fost integral recuperat,
inclusiv dob�nda de recuperare aferenta;
h) reprezentantul legal al �ntreprinderii nu a fost supus unei condamnari de tip
res judicata �n ultimele 36 de luni de catre nicio instanta judecatoreasca, din
motive profesionale sau de etica profesionala;
i) reprezentantul legal al �ntreprinderii nu a fost condamnat de tip res
judicata pentru frauda, coruptie, implicare �n organizatii criminale sau �n alte
activitati ilegale, �n detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii
Europene;
j) reprezentantul legal al �ntreprinderii nu furnizeaza informatii false;
k) beneficiarul este direct responsabil de pregatirea si implementarea
proiectului si nu actioneaza ca intermediar pentru proiectul propus a fi
finantat;
l) �ndeplineste si alte conditii specificate �n cererea de propuneri de proiecte
si �n Ghidul solicitantului, fara a aduce atingere prevederilor legale �n
materie de ajutor de stat.
Art. 9. - Criteriile de eligibilitate ale cererii de finantare sunt urmatoarele:
a) proiectul este relevant pentru obiectivele specifice ale axei prioritare 5,
respectiv domeniului major de interventie;
b) grupul/grupurile-tinta si activitatile proiectului sunt �n concordanta cu
conditiile axei prioritare, respectiv domeniului major de interventie;
c) bugetul proiectului respecta limitele prevazute de prezenta schema de ajutor
de stat;
d) proiectul respecta perioada maxima de implementare si perioada de transmitere
a cererilor de finantare;
e) proiectul este implementat �n Rom�nia.
Art. 10. - �ndeplinirea conditiilor de eligibilitate este verificata de catre
administratorul schemei de ajutor de stat �n conformitate cu Ghidul
solicitantului si prezenta schema de ajutor de stat.
VIII. Selectia si evaluarea proiectelor
Art. 11. - Selectia si evaluarea proiectelor se efectueaza de catre
administratorul schemei de ajutor de stat �n conformitate cu Ghidul
solicitantului.
IX. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 12. - Ajutorul se acorda sub forma de finantari nerambursabile �n una sau
mai multe transe. Transele se actualizeaza la valoarea de la momentul acordarii
ajutorului.
Art. 13. - (1) Valoarea minima a unei cereri de finantare pentru prezenta schema
de ajutor de stat trebuie sa fie de 10.000 euro (echivalent �n lei).
(2) Plafonul maxim al ajutorului acordat unei �ntreprinderi conform prevederilor
prezentei scheme de ajutor de stat este de 2.000.000 euro/�ntreprindere pentru 2
(doi) ani consecutivi.
Ajutoare pentru �ncadrarea �n munca a lucratorilor defavorizati sub forma de
subventii salariale
Art. 14. - (1) Intensitatea ajutorului nu depaseste 50% din costurile eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt costurile salariale pe o perioada de maximum 12
luni de la recrutare. �n cazul �n care, atunci c�nd lucratorul respectiv este un
lucrator extrem de defavorizat, costurile eligibile sunt costurile salariale pe
o perioada de maximum 24 de luni de la recrutare.
(3) Atunci c�nd �ncadrarea �n munca nu reprezinta o crestere neta a numarului de
angajati �n �ntreprinderea �n cauza �n comparatie cu media pe cele 12 luni
anterioare, postul sau posturile trebuie sa fi devenit vacant(e) ca urmare a
demisiei, a unui handicap, a pensionarii pentru limita de v�rsta, a reducerii
voluntare a timpului de lucru sau a �ncetarii raporturilor de munca pentru
abatere profesionala, si nu ca rezultat al reducerii unor posturi.
(4) Cu exceptia cazului concedierii legale pentru abatere profesionala,
lucratorul defavorizat are dreptul la mentinerea locului de munca pentru o
durata minima corespunzatoare celei prevazute de legislatia nationala sau de
orice contracte colective care reglementeaza contractele de munca.
(5) Atunci c�nd durata �ncadrarii �n munca este mai mica de 12 luni sau, dupa
caz, 24 de luni, ajutorul se reduce proportional �n mod corespunzator.
Ajutoare pentru �ncadrarea �n munca a lucratorilor cu handicap sub forma de
subventii salariale
Art. 15. - (1) Intensitatea ajutorului nu depaseste 75% din costurile eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt costurile salariale pentru perioada �ncadrarii �n
munca a lucratorului cu handicap.
(3) Atunci c�nd recrutarea nu reprezinta o crestere neta a numarului de angajati
�n �ntreprinderea �n cauza �n comparatie cu media pe cele 12 luni anterioare,
postul sau posturile trebuie sa fi devenit vacant(e) ca urmare a demisiei, a
unui handicap, a pensionarii pentru limita de v�rsta, a reducerii voluntare a
timpului de lucru sau a �ncetarii raporturilor de munca pentru abatere
profesionala, si nu ca rezultat al reducerii unor posturi.
(4) Cu exceptia cazului concedierii legale pentru abatere profesionala,
lucratorii au dreptul la mentinerea locului de munca pentru o durata minima
corespunzatoare celei prevazute de legislatia nationala sau de orice contracte
colective care reglementeaza contractele de munca.
(5) �n cazul �n care durata �ncadrarii �n munca este mai mica de 12 luni,
ajutorul se reduce proportional �n mod corespunzator.
Ajutor pentru compensarea costurilor suplimentare generate de �ncadrarea �n
munca a lucratorilor cu handicap
Art. 16. - (1) Intensitatea ajutorului nu depaseste 100% din costurile
eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt costurile, altele dec�t costurile salariale care
fac obiectul art. 15, care sunt suplimentare fata de cele pe care �ntreprinderea
le-ar fi suportat daca ar fi angajat lucratori fara handicap, pentru perioada de
�ncadrare �n munca a lucratorului �n cauza.
(3) Costurile eligibile sunt urmatoarele:
(i) costurile de adaptare a spatiilor;
(ii) costurile privind �ncadrarea �n munca a personalului pentru timpul utilizat
exclusiv �n scopul acordarii de asistenta lucratorilor cu handicap;
(iii) costurile adaptarii sau dob�ndirii echipamentelor ori ale dob�ndirii si
validarii programelor informatice pentru utilizarea acestora de catre lucratorii
cu handicap, inclusiv facilitati tehnologice adaptate sau de asistenta, care
sunt suplimentare fata de cele pe care beneficiarul le-ar fi suportat daca ar fi
angajat lucratori fara handicap;
(iv) atunci c�nd beneficiarul ofera locuri de munca protejate, costurile de
constructie, instalare sau extindere a spatiilor �n cauza, precum si orice
costuri de administrare si transport ce rezulta direct din �ncadrarea �n munca a
lucratorilor cu handicap.
X. Efectul stimulativ al ajutorului
Art. 17. - (1) Ajutoarele acordate �n baza prezentei scheme de ajutor de stat
trebuie sa aiba un efect stimulativ.
(2) Ajutoarele acordate IMM-urilor �n baza prezentei scheme de ajutor de stat
sunt considerate a avea un efect stimulativ daca, �nainte de a demara proiectul
pentru care solicita ajutor, beneficiarul depune o cerere de finantare.
(3) �n cazul ajutoarelor acordate �ntreprinderilor mari, efectul stimulativ
trebuie examinat de catre autoritatea care administreaza schema. �n acest sens,
aceasta verifica, �naintea acordarii ajutorului �n cauza, �n plus fata de
�ndeplinirea conditiei prevazute la alin. (2), daca cererea de finantare si
documentele �nsotitoare contin date suficiente, din care sa rezulte �ndeplinirea
a cel putin unuia dintre urmatoarele criterii:
a) o crestere substantiala a dimensiunii proiectului/activitatii ca urmare a
ajutorului;
b) o crestere substantiala a domeniului de aplicare a proiectului/activitatii ca
urmare a ajutorului;
c) o crestere substantiala a valorii totale a cheltuielilor suportate de
beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordarii ajutorului;
d) o crestere substantiala a ritmului de finalizare a proiectului/activitatii �n
cauza.
(4) �n cazul ajutoarelor acordate pentru a compensa costurile suplimentare
generate de �ncadrarea �n munca a lucratorilor cu handicap, mentionate la art.
16, conditiile prevazute la alin. (2) si (3) se considera �ndeplinite �n cazul
respectarii conditiilor prevazute de art. 16 alin. (2) si (3).
(5) �n ceea ce priveste ajutoarele pentru recrutarea lucratorilor defavorizati
sub forma de subventii salariale si ajutoarele pentru �ncadrarea �n munca a
lucratorilor cu handicap sub forma de subventii salariale mentionate la art. 14
si 15, conditiile prevazute la art. 17 alin. (2) si (3) se considera �ndeplinite
�n cazul �n care ajutorul duce la o crestere neta a numarului de lucratori
defavorizati/cu handicap �ncadrati �n munca.
XI. Reguli privind cumulul ajutoarelor
Art. 18. - (1) Ajutoarele acordate conform prezentei scheme de ajutor de stat
pot fi cumulate cu orice alt ajutor exceptat �n temeiul Regulamentului (CE) nr.
800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, �n masura �n care aceste ajutoare
vizeaza diferite costuri eligibile identificabile.
(2) Pentru a stabili daca plafonul maxim al ajutorului si intensitatile maxime
ale acestuia sunt respectate este luata �n considerare valoarea totala a
ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subventionat,
indiferent daca ajutorul respectiv este finantat din surse locale, regionale,
nationale sau comunitare.
(3) Ajutorul acordat �n conformitate cu prezenta schema de ajutor de stat nu va
fi cumulat cu niciun alt tip de ajutor exceptat �n temeiul Regulamentului (CE)
nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 sau cu ajutorul de minimis care
�ndeplineste conditiile prevazute de Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.998/2006
din 15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratat ajutoarelor de
minimis ori cu orice alte fonduri comunitare legate de aceleasi costuri
eligibile, care se suprapun partial sau integral, �n cazul �n care un astfel de
cumul ar conduce la depasirea intensitatii maxime a ajutorului sau a valorii
maxime aplicabile acestui ajutor �n conformitate cu prevederile prezentei scheme
de ajutor de stat.
(4) Prin derogare de la alin. (3), ajutoarele �n favoarea lucratorilor cu
handicap prevazute la art. 15 si 16 pot fi cumulate cu ajutoarele exceptate �n
temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 cu
privire la aceleasi costuri eligibile care depasesc cel mai �nalt prag aplicabil
prevazut de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, cu
conditia ca acest cumul sa nu conduca la o intensitate a ajutorului care sa
depaseasca 100% din costurile relevante �n orice perioada �n care lucratorii �n
cauza sunt angajati.
XII. Modalitatea de implementare a schemei de ajutor de stat
Art. 19. - (1) Pentru a beneficia de ajutor �n baza prezentei scheme de ajutor
de stat, �n conformitate cu Ghidul solicitantului, �ntreprinderile beneficiare
trebuie sa �nainteze o cerere de finantare administratorului schemei de ajutor
de stat, �nainte de a demara proiectul pentru care solicita finantarea.
(2) Cererea de finantare va fi �nsotita de documente care sa contina:
a) date economico-financiare prin care sa se demonstreze ca beneficiarul nu este
�ntreprindere �n dificultate conform definitiei prevazute la art. 3 lit. o) si
p), precum si de o declaratie pe propria raspundere �n acest sens;
b) o declaratie scrisa pe propria raspundere, �nsotita, daca este cazul, de
documente corespunzatoare, �n vederea verificarii �ndeplinirii conditiilor
prevazute la art. 8 alin. (3) lit. f);
c) sectorul/sectoarele �n care se acorda ajutorul �n cadrul prezentei scheme de
ajutor de stat;
d) activitatile si costurile eligibile aferente proiectului pentru care se
solicita ajutor de stat;
e) informatii cu privire la cresterea neta a numarului de lucratori defavorizati
sau cu handicap �ncadrati �n munca ca urmare a acordarii ajutoarelor pentru
recrutarea lucratorilor defavorizati si/sau ajutoarelor pentru �ncadrarea �n
munca a lucratorilor cu handicap.
(3) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii
trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinz�nd informatii cu privire la
calificarea unei �ntreprinderi ca IMM, prevazut �n anexa nr. 1 la Legea nr.
346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) �nainte de primirea ajutorului, �ntreprinderea beneficiara trebuie sa
transmita administratorului schemei de ajutor de stat o declaratie pe propria
raspundere cu privire la ajutoarele de stat si de minimis primite pentru
aceleasi cheltuieli eligibile, �n vederea verificarii de catre acesta a
respectarii regulii privind cumulul ajutoarelor.
(5) �n cazul �n care beneficiarul este eligibil pentru a primi o alocare
specifica �n cadrul prezentei scheme de ajutor de stat si este selectat pentru
finantare �n urma procesului de evaluare si selectie, administratorul schemei de
ajutor de stat �i comunica �n scris cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi
acordat �n baza schemei de ajutor de stat.
(6) Beneficiarul �ncheie cu administratorul schemei de ajutor de stat un
contract de finantare.
(7) �n cazul �n care beneficiarul nu este eligibil sa primeasca o alocare
specifica �n cadrul prezentei scheme de ajutor, administratorul schemei de
ajutor de stat �i comunica �n scris acest lucru.
Art. 20. - Procedura de implementare si derulare a schemei de ajutor de stat se
desfasoara dupa cum urmeaza:
a) lansarea schemei de ajutor de stat si a Ghidului solicitantului aferent;
b) primirea si �nregistrarea cererilor de finantare si a documentelor-suport;
c) verificarea administrativa (verificarea conformitatii cererilor de finantare
si a documentelor-suport) - numai cererile de finantare care trec de aceasta
etapa vor putea face obiectul etapei urmatoare;
d) verificarea eligibilitatii solicitantului si a proiectului (inclusiv efectul
stimulativ) - numai cererile de finantare care trec de aceasta etapa vor putea
face obiectul etapei urmatoare;
e) selectia cererilor de finantare;
f) �ntocmirea si semnarea contractelor de finantare;
g) depunerea cererii de prefinantare, �nsotita de documentele justificative;
h) acordarea prefinantarii, �n conformitate cu prevederile legale �n vigoare;
i) depunerea cererilor de rambursare, �nsotita de documentele justificative;
j) acordarea finantarii nerambursabile, dupa verificarea eligibilitatii
cheltuielilor;
k) monitorizarea implementarii cererilor de finantare conform prevederilor
contractelor de finantare.
XIII. Durata schemei de ajutor de stat
Art. 21. - Prezenta schema de ajutor de stat se aplica de la data lansarii p�na
la 31 decembrie 2010, �n limita fondurilor alocate pentru aceasta schema de
ajutor de stat.
XIV. Bugetul schemei de ajutor de stat
Art. 22. - Sursa de finantare pentru prezenta schema de ajutor de stat este
Programul operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", dupa
cum urmeaza:
1. �n cazul ajutoarelor acordate �n cadrul domeniului major de interventie 5.1
"Dezvoltarea si implementarea masurilor active de ocupare", valoarea totala
estimata a ajutorului de stat care va fi acordat �n cadrul prezentei scheme, pe
�ntreaga durata de aplicare a acesteia, este de aproximativ 108.000.000 lei
(echivalent a 29.189.189 euro), defalcata dupa cum urmeaza:
+------------------------------------------------------------------------------+
� An � 2009 � 2010 � TOTAL �
+--------------+--------------------+-------------------+----------------------�
� Lei � 54.000.000 � 54.000.000 � 108.000.000 �
+------------------------------------------------------------------------------+
Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 91%, restul de
9% fiind din contributia publica nationala.
2. �n cazul ajutoarelor acordate �n cadrul domeniului major de interventie 5.2
"Promovarea sustenabilitatii pe termen lung a zonelor rurale �n ceea ce priveste
dezvoltarea resurselor umane si ocuparea fortei de munca", valoarea totala
estimata a ajutorului de stat care va fi acordat �n cadrul prezentei scheme, pe
�ntreaga durata de aplicare a acesteia, este de aproximativ 118.650.000 lei
(echivalent a 32.067.568 euro), defalcata dupa cum urmeaza:
+------------------------------------------------------------------------------+
� An � 2009 � 2010 � TOTAL �
+--------------+--------------------+-------------------+----------------------�
� Lei � 59.325.000 � 59.325.000 � 118.650.000 �
+------------------------------------------------------------------------------+
Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 85,94%, restul
de 14,06% fiind din contributia publica nationala.
XV. Efecte si beneficii
Art. 23. - Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de stat se vor obtine
urmatoarele efecte si beneficii:
a) cresterea numarului lucratorilor defavorizati sau cu handicap care si-au
gasit un loc de munca;
b) reducerea somajului de lunga durata;
c) facilitarea integrarii durabile pe piata muncii a lucratorilor cu handicap.
Art. 24. - (1) Numarul estimat de beneficiari de ajutor de stat este de 250
�ntreprinderi �n cazul ajutoarelor acordate �n cadrul domeniului major de
interventie 5.1 "Dezvoltarea si implementarea masurilor active de ocupare".
(2) Numarul estimat de beneficiari de ajutor de stat este de 270 �ntreprinderi
�n cazul ajutoarelor acordate �n cadrul domeniului major de interventie 5.2
"Promovarea sustenabilitatii pe termen lung a zonelor rurale �n ceea ce priveste
dezvoltarea resurselor umane si ocuparea fortei de munca".
XVI. Reguli privind raportarea si monitorizarea ajutorului de stat
Art. 25. - Raportarea si monitorizarea ajutoarelor de stat acordate �n baza
prezentei scheme se va realiza �n conformitate cu legislatia comunitara si cu
prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de
stat, pus �n aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
175/2007, publicat �n Monitorul Oficial al Rom�niei, Partea I, nr. 436 din 28
iunie 2007.
Art. 26. - Furnizorul de ajutor de stat pastreaza evidenta detaliata a
ajutoarelor acordate �n baza prezentei scheme de ajutor de stat pe o durata de
cel putin 10 ani de la data la care ultima alocare specifica a fost acordata �n
baza schemei de ajutor de stat. Aceasta evidenta trebuie sa contina toate
informatiile necesare pentru a demonstra respectarea conditiilor de exceptare
impuse de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, inclusiv
informatii despre statutul oricarei �ntreprinderi al carei drept de a beneficia
de ajutor sau de un bonus depinde de statutul sau de IMM, informatii privind
efectul stimulativ al acordarii ajutorului si informatii care fac posibila
stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile.
Art. 27. - (1) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a supraveghea
permanent ajutoarele de stat acordate, aflate �n derulare, si de a dispune
masurile care se impun �n cazul �ncalcarii conditiilor impuse prin prezenta
schema de ajutor de stat sau prin legislatia nationala ori comunitara aplicabila
la momentul respectiv.
(2) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a transmite Consiliului
Concurentei, �n formatul si �n termenul prevazut de Regulamentul privind
procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus �n aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, toate datele si informatiile
necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national.
(3) �n cazul �n care exista �ndoieli serioase cu privire la datele transmise de
catre furnizor, Consiliul Concurentei poate sa solicite date si informatii
suplimentare si, dupa caz, sa faca verificari la fata locului.
(4) �n cazul �n care furnizorul nu are date definitive privind valoarea
ajutorului de stat, acesta va transmite Consiliului Concurentei valori
estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor si corectiile legale, anulari, recalculari,
recuperari, rambursari, se raporteaza Consiliului Concurentei p�na la data de 31
martie a anului urmator anului de raportare.
Art. 28. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite
Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurentei, �n termen de 20 de
zile lucratoare sau �n termenul fixat �n cerere, toate informatiile pe care
Comisia Europeana le considera necesare pentru evaluarea respectarii
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
Art. 29. - Administratorul prezentei scheme de ajutor de stat are obligatia de a
pune la dispozitia furnizorului de ajutor de stat, �n formatul si �n termenul
solicitat de acesta, toate datele si informatiile necesare �n vederea
�ndeplinirii procedurilor de raportare si monitorizare ce cad �n sarcina
furnizorului conform art. 25-28.
XVII. Dispozitii finale
Art. 30. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurentei o
fisa de informatii referitoare la prezenta schema de ajutor de stat, �n forma
prevazuta �n anexa III la Regulamentul CE nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august
2008, �n vederea transmiterii catre Comisia Europeana, �n termen de 20 de zile
lucratoare de la intrarea �n vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat.
Aceste informatii vor fi publicate �n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe
pagina de internet a Comisiei Europene. Schema de ajutor de stat si Ghidul
solicitantului se publica integral pe pagina de internet a furnizorului
ajutorului de stat, http://www.fseromania.ro, precum si pe pagina de internet a
administratorului schemei de ajutor de stat.
|
|
|
|
. |
Ultimele discutii in forum
|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
.. |
|
|
|