|
23 Aprilie 2009
contabilitateafirmei.ro
Ajutor de stat - "Bani pentru formare profesionala"
(Ordin nr. 309 din 26/03/2009)
Ordin nr. 309 din 26/03/2009 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica "Bani pentru formare profesionala" (M. Of nr. 256 din 17/04/2009)
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT pentru formare profesionala generala si specifica
"Bani pentru formare profesionala"
I. Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedura instituie o schema transparenta de ajutor de
stat pentru formare profesionala generala si specifica denumita "Bani pentru
formare profesionala", aferenta Programului operational sectorial "Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013" pentru:
a) axa prioritara 2 "Corelarea �nvatarii pe tot parcursul vietii cu piata
muncii", domeniul major de interventie 2.1 "Tranzitia de la scoala la viata
activa" si domeniul major de interventie 2.3 "Acces si participare la FPC";
b) axa prioritara 3 "Cresterea adaptabilitatii lucratorilor si a
�ntreprinderilor", domeniul major de interventie 3.2 "Formare si sprijin pentru
�ntreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii".
(2) Acordarea ajutoarelor pentru formare profesionala �n cadrul prezentei scheme
de ajutor de stat se va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului
(CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor
categorii de ajutoare compatibile cu piata comuna �n aplicarea art. 87 si 88 din
Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat �n
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008.
(3) Prezenta schema de ajutor de stat este exceptata de la obligatia de
notificare catre Comisia Europeana, �n conformitate cu prevederile
Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
(4) Prezenta schema de ajutor de stat se aplica pe �ntreg teritoriul Rom�niei,
�n toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
II. Baza legala
Art. 2. - Prezenta schema de ajutor de stat este elaborata �n conformitate cu:
a) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
b) Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a
programului operational de ajutor comunitar din partea Fondului Social European
�n conformitate cu obiectivul "Convergenta" �n Rom�nia (POS DRU);
c) Hotar�rea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a
cheltuielilor efectuate �n cadrul operatiunilor finantate prin programele
operationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si al ministrului
economiei si finantelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de
eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile �n cadrul operatiunilor
finantate prin Programul operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013";
e) Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 600/2008
pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii privind implementarea
Programului operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
f) Legea nr. 346/2004 privind stimularea �nfiintarii si dezvoltarii
�ntreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
III. Definitii
Art. 3. - �n �ntelesul prezentei scheme de ajutor de stat, urmatorii termeni se
definesc dupa cum urmeaza:
a) ajutor de stat - orice masura care �ndeplineste toate criteriile prevazute la
art. 87 alin. 1 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene;
b) schema de ajutor - orice act pe baza caruia, fara sa fie nevoie de masuri de
punere �n aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale
�ntreprinderilor definite �n cadrul actului �ntr-un mod general si abstract,
precum si orice act pe baza caruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate
de un proiect specific uneia sau mai multor �ntreprinderi, pentru o perioada
nedefinita de timp si/sau pentru o valoare nedefinita;
c) ajutoare individuale - ajutoarele acordate pe baza unei scheme de ajutor;
d) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei si
Protectiei Sociale prin Autoritatea de management pentru Programul operational
sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" (AMPOSDRU) sau prin organismele
intermediare;
e) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale prin AMPOSDRU;
f) �ntreprindere - orice entitate implicata �ntr-o activitate economica,
indiferent de forma juridica a acesteia, inclusiv persoane fizice care
desfasoara activitati economice �n mod independent, asociatii familiale,
parteneriate sau asociatii care desfasoara activitati economice, �n conformitate
cu prevederile Legii nr. 346/2004;
g) �ntreprinderi mici si mijlocii (IMM) - �ntreprinderile care �ndeplinesc
criteriile prevazute �n anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei
din 6 august 2008;
h) �ntreprinderi mari - �ntreprinderile care nu �ndeplinesc criteriile prevazute
�n anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
i) intensitatea ajutorului - cuantumul ajutorului exprimat ca procentaj din
cheltuielile eligibile ale proiectului; toate cifrele folosite sunt valori
�naintea deducerii impozitelor directe; ajutoarele platite �n mai multe transe
se actualizeaza la valoarea lor �n momentul acordarii ajutorului; rata dob�nzii
care urmeaza sa fie aplicata �n scopul actualizarii este rata de referinta
stabilita de Comisia Europeana pe baza unor criterii obiective si publicata �n
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe internet, aplicabila la momentul
acordarii ajutorului;
j) numar de angajati - numarul de unitati de munca pe an (UMA), respectiv
numarul de persoane angajate cu norma �ntreaga pe parcursul unui an, activitatea
cu norma redusa si munca sezoniera reprezent�nd fractiuni ale UMA;
k) formare generala - formare cu un continut care nu este aplicabil exclusiv sau
preponderent postului actual ori viitor al angajatului �n �ntreprindere, �nsa
care ofera calificari ce pot fi transferate �ntr-o mare masura catre alte
�ntreprinderi sau catre alte domenii de activitate. Formarea este considerata
"generala" daca, de exemplu:
- este organizata �n comun de �ntreprinderi independente diferite sau daca este
disponibila pentru angajati ai unor �ntreprinderi diferite;
- este recunoscuta, certificata sau validata de autoritati ori organisme publice
sau de alte organisme ori institutii carora un stat membru sau Comunitatea
Europeana le-a acordat competentele necesare;
l) formare specifica - formare cu un continut aplicabil direct si principal
postului actual sau viitor al angajatului �n �ntreprindere si care ofera
calificari ce nu pot fi transferate catre alte �ntreprinderi ori alte domenii de
activitate sau care pot fi transferate numai �ntr-o masura limitata;
m) t�nar absolvent - persoana fizica cu v�rsta cuprinsa �ntre 15 si 24 de ani,
aflata �ntr-o relatie contractuala de munca cu un angajator, �n primele 6 luni
de la angajare la primul loc de munca cu contract individual de munca �ncheiat
pe o perioada de minimum 24 de luni;
n) mentor - angajat al unei �ntreprinderi, cu o experienta de cel putin 2 ani �n
domeniul calificarii respective, care asista, �ndruma si evalueaza activitatea
profesionala a tinerilor angajati, �n vederea adaptarii acestora la cerintele
primului loc de munca;
o) program de mentorat - program de asistare, �ndrumare si evaluare a
activitatii profesionale a tinerilor absolventi, destinat adaptarii acestora la
cerintele primului loc de munca, cu contract individual de munca �ncheiat pe o
perioada de minimum 24 de luni;
p) personal angajat - personalul cu contract de munca la data �nceperii cursului
de formare profesionala;
q) lucrator defavorizat - orice persoana care:
- nu a avut un loc de munca regulat remunerat �n ultimele 6 luni; sau
- nu a absolvit o forma de �nvatam�nt secundar ori nu detine o calificare
profesionala (ISCED 3), sau
- are v�rsta de peste 50 de ani; sau
- traieste singura, av�nd �n �ntretinerea sa una ori mai multe persoane; sau
- lucreaza �ntr-un sector ori �ntr-o profesie �n care dezechilibrul repartizarii
posturilor �ntre barbati si femei este cu cel putin 25% mai mare dec�t media
dezechilibrului repartizarii posturilor �ntre barbati si femei �n toate
sectoarele economice si care apartine grupului de gen minoritar; sau
- este membru al unei minoritati etnice dintr-un stat membru si care are nevoie
sa �si dezvolte profilul lingvistic, formarea profesionala ori experienta de
munca pentru a-si �mbunatati sansele de a obtine un loc de munca stabil;
r) lucrator extrem de defavorizat - orice persoana care a fost �n somaj cel
putin 24 de luni;
s) lucrator cu handicap - orice persoana:
- recunoscuta ca fiind �n situatie de invaliditate, conform legislatiei
nationale; sau
- care sufera de o deficienta recunoscuta ca urmare a unui handicap fizic,
mental sau psihologic;
t) produse agricole �nseamna:
- produsele enumerate �n anexa I la tratat, cu exceptia produselor pescaresti si
de acvacultura reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 privind
organizarea comuna a pietelor �n sectorul produselor pescaresti si de
acvacultura;
- produsele clasificate la codurile NC 4502, 4503 si 4504 (articole din pluta);
- produsele care imita sau �nlocuiesc laptele si produsele lactate, mentionate
�n Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 de instituire a unei organizari comune a
pietelor agricole si privind dispozitii specifice pentru anumite produse
agricole (Regulamentul unic OPC);
u) prelucrarea produselor agricole - orice operatiune efectuata asupra unui
produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un
produs agricol, cu exceptia activitatilor realizate �n exploatatii agricole,
necesare pentru pregatirea unui produs animal sau vegetal pentru prima v�nzare;
v) comercializarea produselor agricole - detinerea sau expunerea unui produs
agricol �n vederea v�nzarii, a punerii �n v�nzare, a livrarii sau a oricarei
alte forme de introducere pe piata, cu exceptia primei v�nzari de catre un
producator primar catre rev�nzatori ori prelucratori si a oricarei alte
activitati de pregatire a produsului pentru aceasta prima v�nzare; o v�nzare
efectuata de un producator primar catre consumatorii finali este considerata
comercializare �n cazul �n care aceasta are loc �n locatii distincte, rezervate
�n acest scop;
w) �ntreprindere aflata �n dificultate, �n cazul �n care:
A. beneficiarul este o �ntreprindere mica sau mijlocie - �ntreprinderea care
�ndeplineste urmatoarele conditii:
(i) �n cazul societatilor cu raspundere limitata, mai mult de jumatate din
capitalul social a disparut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut �n
ultimele 12 luni; sau
(ii) �n cazul societatilor comerciale �n care cel putin unii dintre asociati au
raspundere nelimitata pentru creantele societatii, mai mult de jumatate din
capitalul propriu asa cum reiese din contabilitatea societatii a disparut, peste
un sfert din acest capital fiind pierdut �n ultimele 12 luni; sau
(iii) indiferent de tipul societatii comerciale �n cauza, �n cazul �n care
�ndeplineste criteriile prevazute de legislatia nationala pentru a face obiectul
procedurilor colective de insolventa;
(iv) un IMM cu o vechime de mai putin de 3 ani nu se considera a fi �n
dificultate �n aceasta perioada, �n sensul prezentei scheme de ajutor de stat,
cu exceptia cazului �n care �ndeplineste conditiile de la pct. (iii);
B. beneficiarul este o �ntreprindere mare - �ntreprinderea care fie se regaseste
�n una din situatiile prevazute la lit. A. pct. (i), (ii) sau (iii), fie
prezinta simultan simptome obisnuite ale unei �ntreprinderi aflate �n
dificultate, cum ar fi: cresterea pierderilor, scaderea cifrei de afaceri,
cresterea volumului stocurilor, supracapacitate, scaderea fluxului de numerar,
�ndatorare crescuta, cresterea sarcinilor financiare si scaderea sau disparitia
valorii activului net.
IV. Scopul si obiectivele schemei de ajutor de stat
Art. 4. - Scopul prezentei scheme de ajutor de stat este promovarea formarii
profesionale generale si specifice.
Art. 5. - Principalele obiective ale prezentei scheme de ajutor de stat sunt:
a) �mbunatatirea tranzitiei de la scoala la viata activa;
b) dezvoltarea capacitatii �ntreprinderilor de a sprijini cresterea nivelului de
calificare a angajatilor;
c) cresterea nivelului de calificare a angajatilor;
d) cresterea nivelului de perfectionare, respectiv specializare a angajatilor;
e) �mbunatatirea accesului si participarii la formare profesionala continua.
V. Domeniul de aplicare
Art. 6. - (1) �n cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se acorda sprijin
financiar �ntreprinderilor ce activeaza �n toate sectoarele economice, cu
exceptia ajutoarelor care favorizeaza activitatile �n domeniul prelucrarii si
comercializarii produselor agricole, �n urmatoarele cazuri:
a) atunci c�nd valoarea ajutorului este stabilita pe baza pretului sau a
cantitatii unor astfel de produse achizitionate de la producatori primari ori
comercializate de catre �ntreprinderile �n cauza; sau
b) atunci c�nd acordarea ajutorului este conditionata de obligatia de a fi
directionat, partial sau integral, catre producatorii primari.
(2) De asemenea, �n cadrul prezentei scheme de ajutor de stat nu se acorda
ajutoare:
a) destinate activitatilor legate de exporturi, adica ajutoarelor direct legate
de cantitatile exportate, de �nfiintarea si exploatarea unei retele de
distributie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de
produsele importate.
VI. Conditii de eligibilitate pentru activitati, beneficiari si cereri de
propuneri de proiecte
Art. 7. - (1) Activitatile eligibile �n cadrul prezentei scheme de ajutor de
stat sunt activitatile ce vizeaza formarea profesionala generala si specifica.
(2) Activitatile eligibile cuprinse �n cadrul domeniului major de interventie
2.1 "Tranzitia de la scoala la viata activa" sunt programele de mentorat care
sprijina tinerii angajati �n prima etapa a primului lor loc de munca
important1). �n acest context, rolul mentorilor este de a facilita procesul de
adaptare a tinerilor angajati la cerintele specifice locului de munca si
postului ocupat.
(3) Activitatile eligibile cuprinse �n cadrul domeniului major de interventie
2.3 "Acces si participare la FPC" sunt: actualizarea strategiilor/planurilor de
dezvoltare a resurselor umane si FPC a angajatilor la initiativa angajatorilor
sau de catre acestia din urma.
(4) Activitatea eligibila cuprinsa �n domeniul major de interventie 3.2 "Formare
si sprijin pentru �ntreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii"
este formarea profesionala a angajatilor prin programe de perfectionare,
respectiv specializare. Conform Ordonantei Guvernului nr. 129/2000, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, perfectionarea, respectiv
specializarea, reprezinta pregatirea profesionala care conduce la dezvoltarea
sau completarea cunostintelor, deprinderilor ori competentelor profesionale ale
unei persoane care detine deja o calificare, respectiv dezvoltarea competentelor
�n cadrul aceleiasi calificari, dob�ndirea de competente noi �n aceeasi arie
ocupationala sau �ntr-o arie ocupationala noua, dob�ndirea de competente
fundamentale/cheie ori competente tehnice noi, specifice mai multor ocupatii.
Formarea profesionala se realizeaza prin programe de formare profesionala care
cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica �n
vederea realizarii obiectivelor de formare de competente pentru un anumit
domeniu. Programele de formare profesionala asigura dob�ndirea unor competente
profesionale �n conformitate cu standardele ocupationale, respectiv standardele
de pregatire profesionala, recunoscute la nivel national. �n cazul
perfectionarii si specializarii furnizorul de formare profesionala autorizat va
elibera certificat de absolvire.
___________
1) Primele 6 luni ale primului loc de munca pentru care persoana respectiva are
�ncheiat un contract de munca de cel putin 24 de luni.
Art. 8. - (1) Beneficiarii ajutorului de stat pentru formare profesionala sunt
�ntreprinderile ai caror angajati participa la cursurile organizate �n cadrul
proiectelor de formare profesionala, cu respectarea obiectivelor prezentei
scheme de ajutor de stat.
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii
trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinz�nd informatii cu privire la
�ncadrarea unei �ntreprinderi �n categoria IMM-urilor, prevazut �n anexa nr. 1
la Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Poate beneficia de masurile de ajutor de stat prevazute �n prezenta schema
de ajutor de stat �ntreprinderea care �ndeplineste urmatoarele conditii:
a) este o organizatie legal constituita �n Rom�nia si �si desfasoara activitatea
pe teritoriul Rom�niei;
b) apartine categoriilor de beneficiari eligibili �n conformitate cu
Documentul-cadru de implementare (DCI) a POS DRU si cu Ghidul solicitantului;
c) solicitantul respecta prevederile comunitare si nationale privind informarea
si publicitatea;
d) nu se afla �n situatia de insolventa sau lichidare, afacerea sa nu este
condusa de un administrator judiciar, nu are restrictii asupra activitatilor
sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispozitia creditorilor;
e) nu �nregistreaza datorii publice, nu are �nt�rzieri la plata taxelor,
obligatiilor si a altor contributii la bugetul de stat, bugetele speciale si
bugetele locale, prevazute de legislatia �n vigoare;
f) nu este �ntreprindere �n dificultate, �n conformitate cu definitia de la art.
3 lit. w);
g) nu a fost subiectul unui ordin de recuperare �n urma unei decizii anterioare
a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal si
incompatibil cu piata comuna sau, �n cazul �n care a facut obiectul unei astfel
de decizii, aceasta a fost deja executata si ajutorul a fost integral recuperat,
inclusiv dob�nda de recuperare aferenta;
h) reprezentantul legal al �ntreprinderii nu a fost supus unei condamnari cu
valoare res judicata �n ultimele 36 de luni de catre nicio instanta
judecatoreasca, din motive profesionale sau de etica profesionala;
i) reprezentantul legal al �ntreprinderii nu a fost condamnat cu valoare res
judicata pentru frauda, coruptie, implicare �n organizatii criminale sau �n alte
activitati ilegale, �n detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii
Europene;
j) reprezentantul legal al �ntreprinderii nu furnizeaza informatii false;
k) beneficiarul este direct responsabil de pregatirea si implementarea
proiectului si nu actioneaza ca intermediar pentru proiectul propus a fi
finantat;
l) �ndeplineste si alte conditii specificate �n cererea de propuneri de proiecte
si �n Ghidul solicitantului, fara a aduce atingere prevederilor legale �n
materie de ajutor de stat.
Art. 9. - Criteriile de eligibilitate ale cererii de finantare sunt urmatoarele:
a) proiectul este relevant pentru obiectivele specifice ale axei prioritare si
ale domeniului major de interventie;
b) grupul/grupurile-tinta si activitatile proiectului sunt �n concordanta cu
conditiile axei prioritare si ale domeniului major de interventie, precum si cu
cele ale cererii de propuneri de proiecte;
c) bugetul proiectului respecta limitele prevazute de prezenta schema de ajutor
de stat;
d) proiectul respecta perioada maxima de implementare si perioada de transmitere
a cererilor de finantare;
e) proiectul este implementat �n Rom�nia.
Art. 10. - �ndeplinirea conditiilor de eligibilitate de la art. 8 si 9 este
verificata de catre administratorul schemei de ajutor de stat �n conformitate cu
prevederile Ghidului solicitantului si ale prezentei scheme de ajutor de stat.
VII. Selectia si evaluarea proiectelor
Art. 11. - Selectia si evaluarea proiectelor se efectueaza de catre
administratorul schemei de ajutor de stat �n conformitate cu prevederile
Ghidului solicitantului.
VIII. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 12. - Ajutorul se acorda sub forma de finantari nerambursabile �n una sau
mai multe transe. Transele se actualizeaza la valoarea de la momentul acordarii
ajutorului.
Art. 13. - (1) Valoarea minima a unei cereri de finantare pentru prezenta schema
de ajutor de stat trebuie sa fie de 10.000 euro (echivalent �n lei).
(2) Valoarea maxima a ajutorului acordat unei �ntreprinderi pentru un proiect de
formare profesionala nu va depasi 2.000.000 euro (echivalent �n lei)/2 (doi) ani
consecutivi.
Art. 14. - (1) Intensitatea ajutoarelor nu va depasi:
a) 25% din cheltuielile eligibile pentru formare specifica;
b) 60% din cheltuielile eligibile pentru formare generala.
(2) Intensitatea ajutorului poate fi majorata, p�na la o intensitate maxima de
80% din costurile eligibile, dupa cum urmeaza:
a) cu 10%, daca formarea profesionala este acordata lucratorilor cu handicap sau
defavorizati;
b) cu 10%, daca ajutorul este acordat unei �ntreprinderi mijlocii, si 20%, daca
ajutorul este acordat �ntreprinderilor mici.
(3) Intensitatea ajutoarelor acordate �n sectorul transportului maritim poate
ajunge la 100% din costurile eligibile, indiferent daca proiectul se refera la o
formare specifica sau la una generala, daca sunt �ndeplinite urmatoarele
conditii:
a) beneficiarul formarii nu este membru activ al echipei, ci este supranumerar
la bord; si
b) formarea are loc la bordul unor nave �nscrise �n registrele Comunitatii
Europene.
(4) �n cazurile �n care proiectul de ajutor implica at�t componente de formare
generala, c�t si componente de formare specifica, care nu pot fi separate pentru
calcularea intensitatii ajutorului, precum si �n cazurile �n care caracterul
specific sau general al proiectului de ajutor pentru formare nu poate fi
stabilit, se aplica intensitatile ajutoarelor aplicabile formarii specifice.
Art. 15. - Contributia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii,
credite bancare negarantate de stat, aport al actionarilor, altii dec�t
organisme ale statului, sau din alte surse private. Nu sunt considerate
contributie proprie fondurile obtinute din masuri de sprijin financiar din
partea statului sau care sunt obtinute ca efect al unor astfel de masuri.
IX. Cheltuieli eligibile
Art. 16. - (1) Cheltuielile eligibile ale proiectului de formare pe baza carora
se calculeaza intensitatea ajutorului de stat sunt urmatoarele:
a) costurile de personal ale formatorilor;
b) cheltuielile de deplasare ale formatorilor si participantilor la formare,
inclusiv cheltuielile de cazare;
c) alte cheltuieli curente, precum cele pentru materiale si furnituri direct
legate de proiect;
d) amortizarea instrumentelor si echipamentelor, �n masura �n care acestea sunt
utilizate exclusiv pentru proiectul de formare �n cauza;
e) costurile serviciilor de �ndrumare si consiliere privind proiectul de
formare;
f) costurile de personal ale participantilor la proiectul de formare si
costurile indirecte generale (costuri administrative, chirie, cheltuieli
generale), p�na la maximum totalului celorlalte costuri eligibile mentionate la
lit. a)-e). �n privinta costurilor de personal ale participantilor la formare,
se iau �n considerare numai orele �n care participantii participa efectiv la
formare, dupa deducerea eventualelor ore lucratoare.
(2) Cheltuielile eligibile trebuie dovedite prin documente justificative si
trebuie sa fie transparente si grupate pentru fiecare categorie �n parte.
X. Efectul stimulativ
Art. 17. - (1) Ajutoarele acordate �n baza prezentei scheme de ajutor de stat
trebuie sa aiba un efect stimulativ.
(2) Ajutoarele acordate IMM-urilor �n baza prezentei scheme de ajutor de stat
sunt considerate a avea un efect stimulativ daca, �nainte de a demara proiectul
de formare pentru care solicita ajutor, beneficiarul depune o cerere de
finantare.
(3) �n cazul ajutoarelor acordate �ntreprinderilor mari, efectul stimulativ
trebuie examinat de catre autoritatea care administreaza schema. �n acest sens,
aceasta verifica, �naintea acordarii ajutorului �n cauza, �n plus fata de
�ndeplinirea conditiei prevazute la alin. (2), daca cererea de finantare si
documentele �nsotitoare contin date suficiente, din care sa rezulte �ndeplinirea
a cel putin unuia dintre urmatoarele criterii:
a) o crestere substantiala a dimensiunii proiectului/activitatii ca urmare a
ajutorului;
b) o crestere substantiala a domeniului de aplicare a proiectului/activitatii ca
urmare a ajutorului;
c) o crestere substantiala a valorii totale a cheltuielilor suportate de
beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordarii ajutorului;
d) o crestere substantiala a ritmului de finalizare a proiectului/activitatii �n
cauza.
XI. Reguli privind cumulul ajutoarelor
Art. 18. - (1) Ajutoarele acordate conform prezentei scheme de ajutor de stat se
pot cumula cu alte tipuri de ajutoare exceptate �n temeiul Regulamentului (CE)
nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, �n masura �n care aceste ajutoare
vizeaza diferite costuri eligibile identificabile.
(2) Pentru a stabili daca plafonul maxim al ajutorului si intensitatile maxime
ale acestuia sunt respectate, este luata �n considerare valoarea totala a
ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subventionat,
indiferent daca ajutorul respectiv este finantat din surse locale, regionale,
nationale sau comunitare.
(3) Ajutorul acordat �n conformitate cu prezenta schema de ajutor de stat nu va
fi cumulat cu niciun alt tip de ajutor exceptat �n temeiul Regulamentului (CE)
nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 sau cu ajutorul de minimis care
�ndeplineste conditiile prevazute de Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1998/2006
ori cu orice alte fonduri comunitare legate de aceleasi costuri eligibile - care
se suprapun partial sau integral - �n cazul �n care un astfel de cumul ar
conduce la depasirea intensitatii maxime a ajutorului sau a valorii maxime
aplicabile acestui ajutor �n conformitate cu prevederile prezentei scheme de
ajutor de stat.
XII. Modalitatea de implementare a schemei de ajutor de stat
Art. 19. - (1) Pentru a beneficia de ajutor �n baza prezentei scheme de ajutor
de stat, �n conformitate cu Ghidul solicitantului, �ntreprinderile beneficiare
trebuie sa �nainteze o cerere de finantare administratorului schemei de ajutor
de stat, �nainte de a demara proiectul pentru care solicita finantarea.
(2) Cererea de finantare va fi �nsotita de documente care sa contina:
a) date economico-financiare prin care sa se demonstreze ca beneficiarul nu este
�ntreprindere �n dificultate conform definitiei de la art. 3 litera w), precum
si o declaratie pe propria raspundere �n acest sens;
b) declaratie scrisa pe propria raspundere �nsotita, daca este cazul, de
documente corespunzatoare, �n vederea verificarii �ndeplinirii conditiilor
prevazute �n art. 8 alin. (3) lit. f) din prezenta schema de ajutor de stat;
c) sectorul/sectoarele �n care se acorda ajutorul �n cadrul prezentei scheme de
ajutor de stat;
d) activitatile si costurile eligibile aferente proiectului pentru care se
solicita ajutor de stat;
e) declaratie scrisa pe propria raspundere a beneficiarului �n vederea
certificarii efectului stimulativ, conform careia nu a demarat proiectul pentru
care solicita ajutor;
f) pentru �ntreprinderile mari, informatii care sa demonstreze efectul
stimulativ, conform cap. X din prezenta schema de ajutor de stat.
(3) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii
trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinz�nd informatii cu privire la
calificarea unei �ntreprinderi ca IMM, prevazut �n anexa nr. 1 la Legea nr.
346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) �nainte de primirea ajutorului, �ntreprinderea beneficiara trebuie sa
transmita administratorului schemei de ajutor de stat o declaratie pe propria
raspundere cu privire la ajutoarele de stat si de minimis primite pentru
aceleasi cheltuieli eligibile, �n vederea verificarii de catre acesta a
respectarii regulii privind cumulul ajutoarelor.
(5) �n cazul �n care beneficiarul este eligibil pentru a primi o alocare
specifica �n cadrul prezentei scheme de ajutor de stat si este selectat pentru
finantare �n urma procesului de evaluare si selectie, administratorul schemei de
ajutor de stat �i comunica �n scris cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi
acordat �n baza schemei de ajutor de stat.
(6) Beneficiarul �ncheie cu administratorul schemei de ajutor de stat un
contract de finantare.
(7) �n cazul �n care beneficiarul nu este eligibil sa primeasca o alocare
specifica �n cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, administratorul schemei
de ajutor de stat �i comunica �n scris acest lucru.
Art. 20. - (1) Procedura de implementare si derulare a schemei de ajutor de stat
se desfasoara dupa cum urmeaza:
a) lansarea schemei de ajutor de stat si a Ghidului solicitantului aferent;
b) primirea si �nregistrarea cererilor de finantare si a documentelor-suport;
c) verificarea administrativa (verificarea conformitatii cererilor de finantare
si a documentelor-suport) - numai cererile de finantare care trec de aceasta
etapa vor putea face obiectul etapei urmatoare;
d) verificarea eligibilitatii solicitantului, partenerilor si proiectului
(inclusiv efectul stimulativ) - numai cererile de finantare care trec de aceasta
etapa vor putea face obiectul etapei urmatoare;
e) selectia cererilor de finantare;
f) �ntocmirea si semnarea contractelor de finantare;
g) depunerea cererii de prefinantare �nsotite de documentele justificative;
h) acordarea prefinantarii, �n conformitate cu prevederile legale �n vigoare;
i) depunerea cererilor de rambursare �nsotite de documentele justificative;
j) acordarea finantarii nerambursabile, dupa verificarea eligibilitatii
cheltuielilor;
k) monitorizarea implementarii cererilor de finantare conform prevederilor
contractului de finantare.
(2) AMPOSDRU/OIPOSDRU care administreaza schema de ajutor de stat verifica
�ndeplinirea criteriilor de eligibilitate ale solicitantului, partenerilor si
proiectelor, �n conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat
si ale Ghidului solicitantului.
XIII. Durata schemei de ajutor de stat
Art. 21. - Prezenta schema de ajutor de stat se aplica de la data lansarii p�na
la 31 decembrie 2010, �n limita fondurilor alocate pentru aceasta.
XIV. Bugetul schemei de ajutor de stat
Art. 22. - Sursa de finantare pentru prezenta schema de ajutor de stat este
Programul operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", dupa
cum urmeaza:
1. �n cazul ajutoarelor acordate �n cadrul domeniului major de interventie 2.1
"Tranzitia de la scoala la viata activa", valoarea totala estimata a ajutorului
de stat care va fi acordat �n cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe
�ntreaga durata de aplicare a acesteia, este 9.053.213 lei (echivalent a
2.446.814 euro), defalcata dupa cum urmeaza:
+------------------------------------------------------------------------------+
� An � 2009 � 2010 � TOTAL �
+---------------+--------------------+-------------------+---------------------�
� Lei � 4.205.001 � 4.848.212 � 9.053.213 �
+------------------------------------------------------------------------------+
Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 87,86%,
diferenta de 12,14% fiind din contributia publica nationala.
2. �n cazul ajutoarelor acordate �n cadrul domeniului major de interventie 2.3
"Acces si participare la FPC", valoarea totala estimata a ajutorului de stat
care va fi acordat �n cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe �ntreaga
durata de aplicare a acesteia, este 143.544.205 lei (echivalent a 38.795.731
euro), defalcata dupa cum urmeaza:
+------------------------------------------------------------------------------+
� An � 2009 � 2010 � TOTAL �
+-------------------+--------------------+-------------------+-----------------�
� Lei � 66.672.839 � 76.871.366 � 143.544.205 �
+------------------------------------------------------------------------------+
Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 97%, diferenta
de 3% fiind din contributia publica nationala.
3. �n cazul ajutoarelor acordate �n cadrul domeniului major de interventie 3.2
"Formare si sprijin pentru �ntreprinderi si angajati pentru promovarea
adaptabilitatii", valoarea totala estimata a ajutorului de stat care va fi
acordat �n cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe �ntreaga durata de
aplicare a acesteia, este de aproximativ 55.500.000 lei (echivalent a 15.000.000
euro):
+------------------------------------------------------------------------------+
� An � 2009 � 2010 � TOTAL �
+------------------+--------------------+-------------------+------------------�
� Lei � 30.000.000 � 25.500.000 � 55.500.000 �
+------------------------------------------------------------------------------+
Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 85%, diferenta
de 15% fiind din contributia publica nationala.
XV. Efecte si beneficii
Art. 23. - Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de stat se vor obtine
urmatoarele efecte si beneficii:
a) cresterea numarului de tineri absolventi asistati �n tranzitia de la scoala
la viata activa;
b) cresterea numarului de cursanti certificati pentru actualizarea si
�mbunatatirea competentelor;
c) cresterea numarului de angajati participanti la cursuri de
calificare/recalificare/specializare/perfectionare.
Art. 24. - Numarul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat pentru formare
este:
1. 1.222 �ntreprinderi - �n cazul ajutoarelor acordate �n cadrul domeniului
major de interventie 2.1 "Tranzitia de la scoala la viata activa";
2. 2.025 �ntreprinderi - �n cazul ajutoarelor acordate �n cadrul domeniului
major de interventie 2.3 "Acces si participare la FPC";
3. 300 �ntreprinderi - �n cazul ajutoarelor acordate �n cadrul domeniului major
de interventie 3.2 "Formare si sprijin pentru �ntreprinderi si angajati pentru
promovarea adaptabilitatii".
XVI. Reguli privind raportarea si monitorizarea ajutorului de stat
Art. 25. - Raportarea si monitorizarea ajutoarelor de stat acordate �n baza
prezentei scheme de ajutor de stat se va realiza �n conformitate cu legislatia
comunitara si cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare
a ajutoarelor de stat, pus �n aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr. 175/2007, publicat �n Monitorul Oficial al Rom�niei, Partea I,
nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 26. - Furnizorul de ajutor de stat pastreaza evidenta detaliata a
ajutoarelor acordate �n baza prezentei scheme de ajutor de stat pe o durata de
cel putin 10 ani de la data la care ultima alocare specifica a fost acordata �n
baza schemei de ajutor de stat. Aceasta evidenta trebuie sa contina toate
informatiile necesare pentru a demonstra respectarea conditiilor de exceptare
impuse de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, inclusiv
informatii despre statutul oricarei �ntreprinderi al carei drept de a beneficia
de ajutor sau de un bonus depinde de statutul sau de IMM, informatii privind
efectul stimulativ al acordarii ajutorului si informatii care fac posibila
stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile.
Art. 27. - (1) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a supraveghea
permanent ajutoarele de stat acordate, aflate �n derulare, si de a dispune
masurile care se impun �n cazul �ncalcarii conditiilor impuse prin prezenta
schema de ajutor de stat sau prin legislatia nationala ori comunitara aplicabila
la momentul respectiv.
(2) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a transmite Consiliului
Concurentei, �n formatul si �n termenul prevazute de Regulamentul privind
procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus �n aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, toate datele si informatiile
necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national.
(3) �n cazul �n care exista �ndoieli serioase cu privire la datele transmise de
catre furnizor, Consiliul Concurentei poate sa solicite date si informatii
suplimentare si, dupa caz, sa faca verificari la fata locului.
(4) �n cazul �n care furnizorul nu are date definitive privind valoarea
ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative Consiliului
Concurentei.
(5) Erorile constatate de furnizor si corectiile legale, anularile,
recalcularile, recuperarile, rambursarile se raporteaza Consiliului Concurentei
p�na la data de 31 martie a anului urmator anului de raportare.
Art. 28. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite
Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurentei, �n termen de 20 de
zile lucratoare sau �n termenul fixat �n cerere, toate informatiile pe care
Comisia Europeana le considera necesare pentru evaluarea respectarii
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
Art. 29. - Administratorul prezentei scheme de ajutor de stat are obligatia de a
pune la dispozitia furnizorului de ajutor de stat, �n formatul si �n termenul
solicitate de acesta, toate datele si informatiile necesare �n vederea
�ndeplinirii procedurilor de raportare si monitorizare ce cad �n sarcina
furnizorului conform art. 25-28.
XVII. Dispozitii finale
Art. 30. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurentei o
fisa de informatii referitoare la prezenta schema de ajutor de stat, �n forma
prevazuta �n anexa III la Regulamentul nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august
2008, �n vederea transmiterii catre Comisia Europeana, �n termen de 20 de zile
lucratoare de la intrarea �n vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat.
Aceste informatii vor fi publicate �n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe
pagina de internet a Comisiei Europene. Schema de ajutor de stat si Ghidul
solicitantului se publica integral pe pagina de internet a furnizorului de
ajutor de stat, http://www.fseromania.ro, precum si pe pagina de internet a
administratorului prezentei scheme de ajutor de stat.
|
|
|
|
. |
Ultimele discutii in forum
|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
.. |
|
|
|