Data intrarii in vigoare: 16/12/2010
Prezenta ordonanta reglementeaza controlul intern/managerial, inclusiv controlul
financiar preventiv la entitatile publice, cu privire la utilizarea fondurilor
publice si administrarea patrimoniului public cu eficienta, eficacitate si
economicitate. (art 1)
In ceea ce priveste obligatiile conducatorului institutiei publice in domeniul
controlului intern se introduc urmatoarele:
- Conducatorul entitatii publice elaboreaza anual un raport asupra sistemului de
control intern/managerial, care se prezinta ca anexa la situatia financiara a
exercitiului bugetar incheiat. (art 4 alin (3))
- Instructiunile privind intocmirea, aprobarea si prezentarea raportului
conducatorului entitatii publice asupra sistemului de control intern/managerial
prevazut la alin. (3) se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
(art 4 alin (4))
- Ministerul Finantelor Publice prezinta Guvernului, pana la sfarsitul
semestrului I al anului curent, pentru anul precedent, un raport privind stadiul
implementarii sistemului de control intern/managerial la nivelul institutiilor
publice la care se exercita functia de ordonator principal de credite al
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si al bugetului
oricarui fond special. (art 4 alin (5))
- Referitor la buna gestiune financiara, se infiinteaza Unitatea centrala de
armonizare a sistemelor de management financiar si control, organizata ca
directie generala si condusa de un controlor financiar-sef si de adjunctii
acestuia, in conditiile prevazute de prezenta ordonanta. (art 5 alin (3))
Este introdusa o fapta noua in categoria celor care constituie contraventii,
daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit
legii penale, infractiuni, si anume neindeplinirea de catre ordonatorul de
credite a obligatiei de a elabora si prezenta raportul anual asupra sistemului
de control intern/managerial. (art 27 lit j)
In tot cuprinsul ordonantei, sintagma "control intern" se inlocuieste cu
sintagma "control intern/managerial.