In continuare, pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe
valoarea adaugata cu optiune de rambursare se are in vedere principiul
reglementat prin Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de
taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobata prin Ordinul
ministrului economiei si finantelor nr. 1.857/2007, potrivit caruia
solicitarile de rambursare se solutioneaza, in ordinea cronologica a
inregistrarii lor la organul fiscal, in termenul prevazut de lege.
Prevederile noului Ordin emis de Presedintele Administratiei Nationale de
Administrare Fiscala aduc o serie de noi precizari, respectiv:
In cazul in care, pentru obtinerea informatiilor suplimentare, organul fiscal
competent cu solutionarea decontului cu sume negative de taxa pe valoarea
adaugata cu optiune de rambursare solicita altor organe fiscale efectuarea unui
control incrucisat , organul fiscal competent pentru efectuarea acestui control
transmite rezultatele controlului in termen de 45 de zile de la solicitare,
termen ce se poate prelungi, in cazuri justificate, cu 45 de zile de catre
directia coordonatoare din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Controlul incrucisat in vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de
taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare poate fi efectuat si de catre
comisarii Garzii Financiare, in cazuri temeinic justificate, cu aprobarea
presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Rambursarea
In cazul in care contribuabilul pentru care s-a emis o decizie de rambursare
a taxei pe valoarea adaugata inregistreaza obligatii fiscale restante, organul
fiscal competent efectueaza de indata compensarea acestora.
In situatia in care suma aprobata la rambursare, inscrisa in decizia de
rambursare a taxei pe valoarea adaugata, este mai mare decat cuantumul
obligatiilor fiscale compensate, restituirea diferentei se efectueaza in
termenul prevazut de lege.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Codul de procedura
fiscala, creantele principale sau accesorii privind drepturi de rambursare sau
de restituire ale contribuabililor pot fi cesionate numai dupa stabilirea lor
potrivit legii.
Cesiunea produce efecte fata de organul fiscal competent in administrarea
cedentului numai de la data la care aceasta a fost notificata de catre cesionar,
potrivit prevederilor art. 30 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
Platile efectuate intre organul fiscal si contribuabilul cedent pana la
notificarea cesiunii sunt valabile. Dupa notificare, organul fiscal devine
debitorul cesionarului, cedentul nemaiavand un drept de creanta asupra bugetului
pentru sumele inscrise in decizia de rambursare si care au facut obiectul
cesiunii.
Potrivit dispozitiilor art. 117 din Codul de procedura fiscala, operatiunea
de restituire de sume de la buget se realizeaza numai dupa compensarea
eventualelor obligatii fiscale inregistrate de catre contribuabil, astfel ca
obiect al cesiunii pot reprezenta numai sumele efectiv de restituit
contribuabilului cedent.