Regulament din 18/11/2009 de organizare si functionare a Inspectiei Muncii
CAPITOLUL I - Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Inspectia Muncii este organul de specialitate al administratiei
publice centrale in subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale, cu sediul in municipiul Bucuresti, prin care se exercita atributii de
autoritate de stat in domeniile relatiilor de munca, securitatii si sanatatii in
munca, asistentei sociale si incluziunii sociale.
(2) Inspectia Muncii este institutie publica, cu personalitate juridica,
finantata integral de la bugetul de stat.
(3) Toate veniturile aferente activitatilor desfasurate de Inspectia Muncii se
fac venituri la bugetul de stat.
(4) In subordinea Inspectiei Muncii se organizeaza si functioneaza, in fiecare
judet si in municipiul Bucuresti, inspectorate teritoriale de munca, unitati cu
personalitate juridica.
(5) In urma reorganizarii prin reducere de posturi si absorbtia Inspectiei
Sociale, care se desfiinteaza, Inspectia Muncii functioneaza cu un numar de
3.571 de posturi, functionari publici si personal contractual.
(6) Repartizarea numarului maxim de posturi, structura organizatorica si statele
de functii pentru aparatul propriu al Inspectiei Muncii si pentru inspectoratele
teritoriale de munca se aproba prin ordin al ministrului muncii, familiei si
protectiei sociale.
Art. 2. - (1) Inspectia Muncii exercita controlul aplicarii unitare a
dispozitiilor legale in domeniile sale de competenta in unitatile din sectorul
public, mixt, privat, la autoritatile administratiei publice centrale si locale,
persoane fizice si juridice si organisme neguvernamentale, precum si la alte
categorii de angajatori.
(2) Inspectia Muncii are ca principal scop urmarirea indeplinirii obligatiilor
legale de catre angajatorii prevazuti la alin. (1) in domeniile relatiilor de
munca, conditiilor de munca, asistentei sociale si incluziunii sociale, apararii
vietii, integritatii corporale si sanatatii salariatilor si a altor participanti
la procesul de munca, in desfasurarea activitatii.
CAPITOLUL II - Atributiile Inspectiei Muncii
Art. 3. - (1) Inspectia Muncii are urmatoarele atributii:
A. Atributii generale:
a) controleaza aplicarea corecta si unitara a legilor si a altor acte normative
care reglementeaza relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca,
asistenta sociala si incluziunea sociala, precum si protectia salariatilor care
lucreaza in conditii deosebite;
b) coordoneaza, indruma metodologic si controleaza activitatea inspectoratelor
teritoriale de munca si a celorlalte unitati aflate in subordine;
c) reprezinta Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, ca organ de
specialitate, in relatiile de cooperare internationala cu institutii similare;
d) elaboreaza programele anuale de actiuni si de inspectie pentru implementarea
politicii Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale in domeniu;
e) elaboreaza metode si proceduri unitare de inspectie;
f) controleaza respectarea criteriilor de incadrare a locurilor de munca cu
conditii deosebite, evidenta acestora si modul de realizare de catre operatorul
economic a masurilor tehnico-economice pentru normalizare;
g) controleaza respectarea standardelor de calitate in acordarea serviciilor
sociale;
h) controleaza modul de stabilire, acordare si administrare a prestatiilor
sociale si a altor alocari bugetare in domeniul de competenta;
i) face propuneri de proiecte de acte normative in domeniu;
j) organizeaza si controleaza activitatea de pregatire si perfectionare a
pregatirii personalului propriu;
k) coopereaza cu ministerele, cu alte inspectii de specialitate, cu institutii
publice sau private si cu reprezentantii partenerilor sociali;
l) realizeaza venituri din prestari de servicii, calculate pe baza de tarife,
taxe, comision, si alte venituri obtinute conform prevederilor legale, care se
fac venit la bugetul de stat;
m) solutioneaza, in limita competentelor legale, reclamatiile si sesizarile
persoanelor fizice sau juridice;
n) administreaza fondurile bugetare pe care le are la dispozitie, precum si
bunurile din domeniul public sau privat al statului aflate in administrare si/sau
in folosinta;
o) elaboreaza proiectul anual de buget, pe care il supune aprobarii ministrului
muncii, familiei si protectiei sociale, si asigura exercitiul financiar-contabil
al institutiei, in conditiile legii;
p) achizitioneaza centralizat, prin aparatul propriu, autoturisme, combustibil,
echipamente IT, precum si servicii de comunicatii, paza, curatenie si
monitorizare, in conformitate cu prevederile art. 22 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a
contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de
servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu
modificarile si completarile ulterioare;
q) administreaza fondurile alocate prin bugetul aprobat si finanteaza sau
cofinanteaza proiecte, programe si investitii din domeniul sau de activitate, in
conditiile legii;
r) organizeaza sistemul informatic necesar activitatii proprii si gestioneaza
registrele electronice din domeniul de competenta.
B. Atributii specifice in domeniul stabilirii si controlului relatiilor de munca:
a) controleaza aplicarea reglementarilor legale, generale si speciale, cu
privire la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea
contractelor individuale de munca;
b) controleaza respectarea clauzelor cuprinse in contractele colective de munca
aplicabile si in contractele individuale de munca;
c) controleaza stabilirea si acordarea drepturilor cuvenite salariatilor ce
decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele
individuale de munca;
d) controleaza respectarea principiului egalitatii de tratament;
e) asigura evidenta nationala a muncii prestate in temeiul contractelor
individuale de munca;
f) controleaza utilizarea de catre angajatori a muncii nedeclarate autoritatilor
publice;
g) controleaza modul de completare a carnetelor de munca si conditiile de
pastrare a acestora la unitatile din sectorul public, privat si la alte
categorii de angajatori;
h) asigura intocmirea si completarea, in termenul prevazut de lege, a carnetelor
de munca pe care le are in pastrare, precum si evidenta acestora;
i) verifica legalitatea clauzelor inscrise in contractele individuale de munca,
controleaza respectarea lor de catre angajatori, asigura si urmareste
inregistrarea acestora in carnetele de munca;
j) controleaza daca persoanele fizice si juridice respecta prevederile legale
privind inregistrarea contractelor de munca;
k) certifica si contrasemneaza legalitatea inscrierilor efectuate in carnetele
de munca de catre angajatorii carora li s-a aprobat pastrarea si completarea
acestora la sediu;
l) tine evidenta persoanelor fizice si juridice care datoreaza comisionul
prevazut de lege pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca,
verificarea si certificarea legalitatii acestora;
m) verifica si urmareste modul in care sunt calculate sumele virate cu titlu de
comision pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca, precum si pentru
verificarea si certificarea legalitatii inregistrarilor efectuate de catre
angajatori in conditiile legii;
n) participa la activitatea de reconstituire a vechimii in munca, potrivit
prevederilor Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, cu modificarile
ulterioare;
o) gestioneaza baza de date organizata la nivel national cu registrele generale
de evidenta a salariatilor in format electronic.
C. Atributii specifice in domeniul securitatii si al sanatatii in munca:
a) controleaza aplicarea prevederilor legale referitoare la securitatea si
sanatatea in munca si a altor acte normative din domeniul de competenta;
b) cerceteaza evenimentele conform competentelor, avizeaza cercetarea,
stabileste sau confirma caracterul accidentelor, colaboreaza cu institutiile
implicate in ceea ce priveste evidenta si raportarea accidentelor de munca si a
bolilor profesionale;
c) controleaza activitatea de instruire si informare a lucratorilor si
furnizeaza informatii in vederea imbunatatirii acesteia;
d) autorizeaza functionarea din punct de vedere al securitatii si sanatatii in
munca a persoanelor juridice si fizice, prin eliberarea certificatului
constatator, in conditiile legii aplicabile;
e) abiliteaza si retrage abilitarea persoanelor fizice si juridice pentru a
presta servicii de protectie si prevenire in domeniul securitatii si sanatatii
in munca in calitate de serviciu extern de prevenire si protectie;
f) avizeaza documentatiile cu caracter tehnic de informare si instruire in
domeniul securitatii si sanatatii in munca, elaborate de persoane fizice sau
juridice;
g) controleaza conform competentelor stabilite, respectarea prevederilor legale
referitoare la introducerea pe piata a produselor din domeniul reglementat;
h) restrictioneaza comercializarea produselor neconforme;
i) colaboreaza cu autoritatile competente in toate problemele legate de
supravegherea pietei, inclusiv in ceea ce priveste notificarea clauzei de
salvgardare in cazul produselor neconforme;
j) colaboreaza cu organismele de supraveghere din Uniunea Europeana si cu
Comisia Europeana in desfasurarea programelor comunitare de supraveghere a
pietei;
k) preleveaza probe si efectueaza testari in vederea stabilirii produselor
neconforme;
l) colaboreaza cu autoritatile responsabile cu controalele la frontiere in
vederea schimbului de informatii cu privire la produsele ce prezinta riscuri
grave;
m) verifica modul de organizare si functionare a comitetelor de securitate si
sanatate in munca;
n) controleaza modul de aplicare a masurilor medicale preventive privind
asigurarea starii de sanatate a salariatilor expusi la noxe;
o) controleaza respectarea legislatiei privind examenul medical la angajare,
adaptabilitatea in munca si controlul medical periodic;
p) controleaza respectarea prevederilor legale in domeniul medicinei muncii;
q) controleaza respectarea principiilor de ergonomie a muncii si impune luarea
de masuri tehnice si organizatorice de imbunatatire progresiva a conditiilor de
munca si de reducere a efortului fizic si psihic;
r) controleaza modul in care este pregatit personalul pentru a acorda primul
ajutor in caz de accidentare, precum si organizarea si dotarea echipelor de
salvatori, pentru situatiile impuse de specificul activitatii sau prevazute de
lege.
D. Atributii specifice in domeniul prestatiilor sociale:
a) inspecteaza modul in care sunt respectate prevederile legale privind
stabilirea, acordarea si promovarea drepturilor sociale ale cetatenilor de catre
autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si de catre alte
persoane juridice de drept public sau privat si de catre unele persoane fizice;
b) inspecteaza modul in care sunt respectate prevederile legale referitoare la
administrarea fondurilor pentru plata drepturilor sociale, precum si a celor
alocate pentru sustinerea si dezvoltarea serviciilor sociale, a proiectelor,
programelor si politicilor din domeniu;
c) constata savarsirea faptelor prin care se incalca prevederile legale din
domeniul asistentei sociale si, dupa caz, sesizeaza organele de urmarire penala
competente in situatia in care faptele respective intrunesc elementele
constitutive ale unei infractiuni;
d) constata contraventii si, dupa caz, aplica sanctiunile prevazute de lege;
e) asigura in instanta de contencios administrativ si in instanta de judecata
apararea si reprezentarea intereselor proprii in cazul contestatiilor formulate
impotriva masurilor de sanctionare dispuse sau in cazul intentarii unor actiuni
pe cale judecatoreasca.
E. Atributii specifice in domeniul serviciilor sociale:
a) desfasoara activitati de investigare sociala derivate din rezultatele
controlului si formuleaza propuneri de imbunatatire a activitatii, organizarii
si a metodei de acordare a prestatiilor si serviciilor sociale;
b) inspecteaza furnizorii de servicii sociale publici si privati din punct de
vedere al eficientei si performantei acestora in indeplinirea obiectivelor
stabilite in conformitate cu standardele de calitate si de cost, conform
reglementarilor in vigoare;
c) constata contraventii si, dupa caz, aplica sanctiunile prevazute de lege;
d) inregistreaza, centralizeaza si sintetizeaza informatiile referitoare la
furnizorii de servicii sociale si la serviciile sociale acordate de catre
acestia si gestioneaza Registrul electronic unic al serviciilor sociale;
e) controleaza, evalueaza si monitorizeaza respectarea prevederilor legale in
ceea ce priveste indeplinirea conditiilor de acordare a acreditarii furnizorilor
de servicii sociale si serviciilor furnizate de acestea.
F. Atributii specifice in domeniul incluziunii sociale:
a) urmareste aplicarea si respectarea politicilor in domeniul incluziunii
sociale;
b) controleaza modul de administrare, gestionare si realizare a tuturor
programelor si proiectelor din domeniul incluziunii sociale;
c) evalueaza impactul politicilor si procedurilor publice implementate in
domeniul incluziunii sociale, in vederea stabilirii de diagnostice si elaborarii
de propuneri si recomandari de imbunatatire a cadrului legal si institutional,
precum si de eficientizare a alocarilor bugetare necesare promovarii incluziunii
sociale.
(2) Atributiile prevazute la alin. (1) pot fi detaliate prin regulamentul
propriu de organizare al Inspectiei Muncii, aprobat prin ordin al ministrului
muncii, familiei si protectiei sociale.
Art. 4. - (1) Inspectia Muncii, prin personalul propriu, poate presta la cererea
celor interesati urmatoarele servicii:
a) eliberarea de certificate/adeverinte in baza documentelor existente in
arhivele inspectoratelor teritoriale de munca, la cererea persoanelor fizice,
juridice sau a oricaror entitati care au dreptul legal de a solicita si a obtine
aceste informatii, conform prevederilor Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996,
cu modificarile si completarile ulterioare;
b) eliberarea de certificate cu informatii extrase din registrele generale de
evidenta a salariatilor depuse de angajatori;
c) participarea inspectorilor de munca la efectuarea determinarilor de noxe,
respectiv participarea la activitatile pentru acordarea unor drepturi prevazute
de legislatia in vigoare, potrivit prevederilor art. 2 din Hotararea Guvernului
nr. 246/2007 privind metodologia de reinnoire a avizelor de incadrare a
locurilor de munca in conditii deosebite, cu modificarile si completarile
ulterioare;
d) analiza documentatiei si expertizarea unitatilor in vederea eliberarii
autorizatiei de detinere a materialelor explozive;
e) expertiza si analiza in vederea eliberarii autorizatiei de depozitare a
materiilor explozive;
f) expertiza si analiza documentatiei in vederea acordarii vizei anuale a
autorizatiei de detinere de materii explozive;
g) analiza documentatiei si efectuarea expertizarii in vederea acordarii vizei
anuale a autorizatiei de functionare a depozitelor de materii explozive;
h) examinarea artificierilor si pirotehnistilor in vederea autorizarii acestora
si asistenta tehnica la pregatirea activitatilor pentru autorizarea si
reautorizarea artificierilor;
i) eliberarea de certificate/adeverinte in baza documentelor existente in
arhivele inspectoratelor teritoriale de munca, la cererea persoanelor fizice,
juridice sau a oricaror entitati care au dreptul legal de a solicita si a obtine
aceste informatii;
j) eliberarea de copii in baza documentelor existente in arhivele
inspectoratelor teritoriale de munca, la cererea persoanelor fizice, juridice
sau a oricaror entitati care au dreptul legal de a solicita si a obtine aceste
informatii;
k) eliberarea de certificate cu informatii extrase din baza de date organizata
la nivelul Inspectiei Muncii cu registrele generale de evidenta a salariatilor
depuse de angajatori;
l) furnizarea datelor din Registrul general de evidenta a salariatilor pentru
refacerea continutului sau la angajator, prin preluarea informatiilor din baza
de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii.
(2) Contravaloarea prestatiilor prevazute la alin. (1) se suporta de beneficiari
si se face venit la bugetul de stat.
(3) Pentru prestarile de servicii se percep tarife aprobate prin ordin al
ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, la propunerea Inspectiei
Muncii.
Art. 5. - (1) Inspectia Muncii poate infiinta, in conditiile prevazute la art. 3
din Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii,
republicata, unitati cu personalitate juridica care efectueaza prestatii in
domeniul sau de competenta, pentru:
a) pregatirea si perfectionarea pregatirii profesionale a personalului propriu
al Inspectiei Muncii;
b) pregatirea si perfectionarea personalului care isi desfasoara activitatea in
domeniile securitatii si sanatatii in munca, relatiilor de munca, asistentei
sociale si incluziunii sociale;
c) alte tipuri de prestatii legate de specificul activitatii.
(2) Contravaloarea prestatiilor prevazute la alin. (1) se suporta de
beneficiarii serviciilor.
CAPITOLUL III - Organizarea si functionarea Inspectiei Muncii
Art. 6. - (1) Inspectia Muncii este condusa de un inspector general de stat.
(2) In exercitarea atributiilor de conducere, inspectorul general de stat are in
subordine 2 inspectori generali de stat adjuncti.
(3) Functiile de inspector general de stat si inspector general de stat adjunct
sunt functii publice de conducere specifice, asimilate din punct de vedere al
drepturilor salariale cu directorul general si directorul general adjunct din
minister.
(4) Inspectorul general de stat si inspectorii generali de stat adjuncti sunt
numiti prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, in
conditiile legii.
(5) Inspectorul general de stat este ordonator secundar de credite.
(6) Directorii coordonatori ai inspectoratelor teritoriale de munca sunt
ordonatori tertiari de credite.
(7) Atributiile inspectorului general de stat si ale inspectorilor generali de
stat adjuncti sunt stabilite prin regulamentul propriu de organizare al
Inspectiei Muncii, aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei si
protectiei sociale.
(8) Inspectorul general de stat si inspectorii generali de stat adjuncti pot
exercita activitati de inspectie pe intreg teritoriul tarii.
(9) In vederea cercetarii faptelor care constituie obiect al sesizarilor privind
incalcarea prevederilor legale, precum si a regulamentelor, metodologiilor ori a
altor norme interne de lucru de catre inspectorii de munca si inspectorii
sociali, in cadrul Inspectiei Muncii se organizeaza Corpul de control al
calitatii inspectiei, ale carui atributii se stabilesc prin regulamentul de
organizare propriu al Inspectiei Muncii, aprobat prin ordin al ministrului
muncii, familiei si protectiei sociale.
Art. 7. - Inspectorul general de stat poate delega competente si atributii
inspectorilor generali de stat adjuncti.
Art. 8. - (1) In cadrul Inspectiei Muncii se organizeaza si functioneaza
Colegiul Inspectiei Muncii, organ consultativ in domeniul de activitate.
(2) Componenta si competentele Colegiului Inspectiei Muncii se stabilesc de
catre inspectorul general de stat.
(3) Colegiul Inspectiei Muncii se intruneste periodic sub conducerea
inspectorului general de stat pentru stabilirea strategiei si dezbaterea
problemelor deosebite.
Art. 9. - (1) Atributiile compartimentelor functionale ale Inspectiei Muncii se
stabilesc prin regulament propriu de organizare, aprobat prin ordin al
ministrului muncii, familiei si protectiei sociale.
(2) Atributiile personalului Inspectiei Muncii se stabilesc prin fisa postului.
Art. 10. - (1) Inspectoratele teritoriale de munca sunt conduse de un director
coordonator.
(2) In exercitarea atributiilor de conducere, directorul coordonator are in
subordine 2 directori coordonatori adjuncti.
(3) Directorul coordonator si directorii coordonatori adjuncti sunt numiti, in
conditiile legii, prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei
sociale si indeplinesc atributiile prevazute de prezenta hotarare si de alte
reglementari legale aplicabile in domeniu.
Art. 11. - (1) Personalul Inspectiei Muncii si al inspectoratelor teritoriale de
munca este alcatuit din inspectori de munca, inspectori sociali, functionari
publici si alte categorii de personal.
(2) Functiile de inspector de munca si inspector social sunt functii publice in
cadrul categoriei functiilor publice specifice, cu statut special. Inspectorul
general de stat si inspectorii generali de stat adjuncti sunt inspectori de
munca, respectiv inspectori sociali.
(3) Functionarii publici prevazuti la alin. (1) beneficiaza de stabilitate in
functie si independenta fata de orice schimbare guvernamentala si influenta
neprevazuta din afara.
(4) Selectarea, recrutarea, pregatirea si numirea in functii a inspectorilor de
munca si a inspectorilor sociali se fac potrivit legislatiei din domeniul
functiei publice.
(5) Drepturile, indatoririle si incompatibilitatile specifice ale personalului
Inspectiei Muncii se stabilesc prin statut special, care se aproba prin lege.
(6) In exercitarea atributiilor legale, inspectorii de munca si inspectorii
sociali sunt investiti cu exercitiul autoritatii publice, beneficiind de
protectie in conditiile legii.
(7) Pot fi inspectori de munca si inspectori sociali persoanele cu studii
universitare de licenta absolvite cu diploma, respectiv studii superioare de
lunga durata absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta in domeniile
fundamentale: stiinte ingineresti, stiinte agricole si silvice, stiinte juridice,
stiinte economice sau in urmatoarele specializari: sociologie, psihologie,
medicina si administratie publica.
(8) Perioada in care persoanele care ocupa functia de inspector de munca sau
inspector social isi desfasoara activitatea in Inspectia Muncii sau
inspectoratele teritoriale de munca este considerata vechime in specialitatea
studiilor absolvite, cu conditia ca in fisa postului sa existe ca atributii
desfasurarea unor activitati din domeniul in care au absolvit.
(9) Personalul Inspectiei Muncii si al inspectoratelor teritoriale de munca
beneficiaza de masuri speciale de protectie impotriva amenintarilor, violentelor
sau a oricaror fapte care ii pun in pericol pe ei, familiile si/sau bunurile lor,
precum si de sprijin financiar din partea institutiei, prin suportarea integrala
a sumelor necesare asigurarii asistentei juridice, in cazurile in care actele si
faptele indeplinite in timpul exercitarii atributiilor de serviciu, in limitele
si cu respectarea prevederilor legale, fac obiectul unor proceduri judiciare.
(10) Masurile speciale de protectie, conditiile si modul de realizare a acestora,
precum si modalitatea de acordare a sprijinului financiar, prevazute la alin.
(6), se stabilesc prin regulamentul de organizare propriu al Inspectiei Muncii,
aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale.
Modificat de Hotarare nr. 1522 din 02/12/2009 Articolul 1
Art. 12. - Drepturile salariale ale personalului incadrat la Inspectia Muncii se
acorda dupa cum urmeaza:
a) pentru Inspectia Muncii, potrivit prevederilor legale aplicabile aparatului
propriu al Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale;
b) pentru inspectoratele teritoriale de munca, potrivit prevederilor legale
aplicabile serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor.
Art. 13. - In realizarea functiilor si atributiilor sale, Inspectia Muncii
coopereaza, pe plan national si international, pe baza de protocoale, acorduri
si memorandumuri, cu ministere, alte institutii ale administratiei publice
centrale si locale, organisme private, reprezentanti ai partenerilor sociali si,
dupa caz, poate contracta, in conditiile legii, serviciile unor experti sau ale
unor organisme specializate.
CAPITOLUL IV - Inspectorul de munca si inspectorul social
Art. 14. - Inspectorii de munca au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa nu aiba niciun interes, direct sau indirect, de orice natura ar fi acesta,
in unitatile care se afla sub incidenta controlului lor;
b) sa nu detina calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere,
administrare sau control la persoanele fizice sau juridice, publice ori private,
supuse controlului;
c) sa nu dezvaluie secretele de fabricatie sau de comert si, in general,
procedeele de exploatare de care iau cunostinta in exercitarea functiilor lor,
atat pe durata existentei raporturilor de serviciu, cat si timp de 2 ani dupa
data incetarii acestora;
d) sa pastreze confidentialitatea asupra identitatii persoanei care semnaleaza
nerespectarea prevederilor legale in domeniul reglementat de prezenta hotarare
si sa nu dezvaluie angajatorului ori prepusilor sai faptul ca activitatea de
control este efectuata ca urmare a unei sesizari;
e) sa respecte regulile deontologice ale functiei publice.
Art. 15. - (1) Inspectorii de munca care poarta asupra lor legitimatia care
atesta functia pe care o indeplinesc in exercitarea atributiilor stabilite prin
lege au urmatoarele drepturi:
a) sa aiba acces liber, permanent si fara instiintare prealabila, la orice ora
din zi si din noapte, in sediul oricarui angajator, persoana fizica sau juridica,
si in orice loc unde au motive temeinice sa efectueze controlul sau cercetarea
de evenimente;
b) sa identifice, pe baza actelor care dovedesc identitatea, persoanele aflate
in locurile de munca sau in alte locuri supuse controlului sau cercetarii
evenimentelor;
c) sa solicite angajatorului sau reprezentantului legal, precum si lucratorilor,
singuri sau in prezenta martorilor, documentele, registrele, evidentele si
informatiile necesare pentru realizarea controlului sau pentru efectuarea
cercetarii evenimentelor;
d) sa ridice de la entitatea controlata orice document care are legatura cu
controlul efectuat sau cu cercetarea evenimentului, eliberand o dovada in acest
sens;
e) sa constate existenta unui contract individual de munca deghizat sub forma
unui alt tip de contract;
f) sa faca fotografii, sa inregistreze audiovideo, sa ia declaratii scrise,
singuri sau in prezenta martorilor, lucratorilor, angajatorilor si/sau, dupa caz,
a reprezentantilor legali ai acestora, precum si a altor persoane care pot da
informatii cu privire la obiectul controlului efectuat sau al evenimentului
cercetat;
g) sa preleveze si sa ridice, in vederea efectuarii de analize in laboratoare
specializate sau administrarii de probe, mostre de produse, materiale ori
substante fabricate, utilizate, depozitate, manipulate si sa instiinteze
detinatorul sau angajatorul despre aceasta;
h) sa dispuna angajatorului masuri in vederea remedierii intr-un timp determinat
a neconformitatilor constatate;
i) sa dispuna sistarea imediata a proceselor de productie si/sau oprirea
echipamentelor de munca, atunci cand constata ca prin nerespectarea cerintelor
legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca sunt puse in pericol viata,
sanatatea si securitatea lucratorului;
j) sa dispuna angajatorului efectuarea de studii si expertize tehnice pentru
clarificarea unor evenimente sau situatii de pericol, precum si verificarea,
prin organisme abilitate, a incadrarii nivelului noxelor profesionale in limite
admisibile la locurile de munca;
k) sa beneficieze, la solicitare, de sprijinul organelor de politie si/sau al
jandarmeriei.
(2) Cheltuielile necesare aplicarii prevederilor alin. (1) lit. g) si j) sunt
suportate de angajator.
Art. 16. - (1) Constatarile rezultate in urma controalelor si a cercetarii
evenimentelor, precum si masurile dispuse de catre inspectorii de munca si
inspectorii sociali sunt consemnate de catre acestia in procese-verbale al caror
model se aproba prin decizie a inspectorului general de stat.
(2) Contestatiile formulate impotriva proceselor-verbale incheiate de
inspectorii de munca si inspectorii sociali sunt solutionate de instanta
competenta, potrivit legii.
Art. 17. - Inspectorii sociali au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa nu aiba interese directe sau indirecte, de orice natura ar fi acestea,
fata de autoritatile administratiei publice centrale si locale ori fata de
persoanele fizice sau juridice, publice ori private, supuse controlului;
b) sa nu detina calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere,
administrare sau control la persoanele fizice sau juridice, publice ori private,
supuse controlului;
c) sa pastreze, in afara raporturilor de serviciu, confidentialitatea, discretia
profesionala si sa respecte regulile deontologice ale functiei publice;
d) sa instiinteze fara intarziere autoritatile si institutiile competente daca,
in perioada derularii misiunii de inspectie, constata delicte ori abateri grave
in respectarea legii, care atrag raspunderea juridica, si sa ia masuri imediate
conform competentelor proprii.
Art. 18. - Inspectorii sociali care poarta asupra lor legitimatia care atesta
functia pe care o indeplinesc in exercitarea atributiilor stabilite prin lege au
urmatoarele drepturi:
a) sa aiba acces liber, permanent si fara instiintare prealabila, la orice ora
din zi si din noapte, in sediul autoritatilor administratiei publice centrale si
locale ori al persoanei fizice sau juridice, publice ori private, cu atributii
in domeniu, si/sau in orice alt loc in care acestia isi desfasoara activitatea,
pentru exercitarea misiunii de inspectie;
b) sa solicite autoritatilor administratiei publice centrale si locale ori
persoanei fizice sau juridice, publice ori private, toate documentele si
informatiile necesare pentru realizarea controlului;
c) sa aiba acces la bazele de date informatice ale organismelor controlate, in
conditiile legii;
d) sa ceara informatii de la orice persoana si despre orice problema care
constituie obiectul controlului si sa solicite orice documentatie pe care o
considera necesara pentru realizarea rapoartelor de control, in conditiile legii;
e) sa constate contraventii si sa aplice masurile de sanctionare prevazute de
legislatia in vigoare;
f) sa dispuna masuri in vederea remedierii intr-un timp determinat a
neconformitatilor constatate;
g) sa sesizeze organele de urmarire penala cu privire la cazurile sau la
situatiile de incalcare a dispozitiilor legale in domeniu, care intrunesc
elementele constitutive ale infractiunii;
h) sa solicite autoritatilor competente sau organismelor abilitate prin lege
aplicarea masurilor constand in incetarea sau suspendarea activitatii unitatilor
care acorda servicii sociale ori, dupa caz, retragerea acreditarii furnizorilor
de servicii sociale, in conditiile legii;
i) sa ridice de la entitatea controlata orice document care are legatura cu
controlul efectuat sau cu cercetarea evenimentului, eliberand o dovada in acest
sens;
j) sa dispuna suspendarea platii prestatiilor sociale in cazul constatarii
acordarii de drepturi necuvenite;
k) sa faca fotografii, sa inregistreze audiovideo, sa ia declaratii scrise,
singuri sau in prezenta martorilor, reprezentantilor entitatilor controlate,
beneficiarilor, precum si a altor persoane care pot da informatii cu privire la
obiectul controalelor efectuate;
l) sa dispuna ridicarea acreditarii furnizorilor de servicii sociale care nu
respecta standardele generale si specifice, afectand drepturile beneficiarilor,
si sa solicite suspendarea/incetarea activitatii acestora cel putin pana la
remedierea deficientelor;
m) sa solicite autoritatilor competente sau organismelor abilitate prin lege
masuri de sanctionare a persoanelor vinovate, conform legii, in cazul faptelor
grave care pun in pericol viata si siguranta beneficiarilor de servicii sociale;
n) sa beneficieze, la solicitare, de sprijinul organelor de politie si/sau al
jandarmeriei.
Art. 19. - Constatarile rezultate in urma activitatilor de inspectie sociala,
precum si masurile dispuse de inspectorii sociali sunt consemnate de acestia in
rapoartele de control sau in procesele-verbale de contraventie, dupa caz.
Art. 20. - Persoanele fizice sau juridice, publice ori private, controlate au
obligatia de a pune la dispozitia inspectorilor de munca si inspectorilor
sociali documentele, registrele, evidentele si informatiile solicitate de
acestia, necesare controlului sau cercetarii evenimentului.
Art. 21. - Inspectorii de munca si inspectorii sociali din cadrul unui
inspectorat teritorial de munca isi pot desfasura activitatea de control pe raza
teritoriala a altor inspectorate, altele decat cel in care isi desfasoara
activitatea in mod curent, in baza deciziei emise de inspectorul general de
stat.
CAPITOLUL V - Conducerea pe niveluri ierarhice a Inspectiei Muncii
Art. 22. - In exercitarea atributiilor sale, inspectorul general de stat emite
decizii, metodologii si instructiuni.
Art. 23. - Inspectorul general de stat are, in principal, urmatoarele atributii:
a) conduce activitatea Inspectiei Muncii;
b) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor
legale;
c) exercita atributiile delegate de ministrul muncii, familiei si protectiei
sociale;
d) urmareste realizarea obiectivelor principale ale Inspectiei Muncii la nivel
national si teritorial;
e) analizeaza periodic si ori de cate ori este nevoie, impreuna cu directorii
coordonatori, activitatea inspectoratelor teritoriale de munca;
f) stabileste masurile necesare pentru realizarea obiectivelor institutiei si
pentru aplicarea ordinelor ministrului muncii, familiei si protectiei sociale;
g) organizeaza actiuni de importanta nationala in domeniul de competenta;
h) elaboreaza anual proiectul de buget de venituri si cheltuieli al Inspectiei
Muncii;
i) aproba bugetele de venituri si cheltuieli pentru inspectoratele teritoriale
de munca si pentru celelalte unitati subordonate;
j) organizeaza si coordoneaza elaborarea metodologiilor de aplicare unitara a
legislatiei specifice domeniilor de activitate;
k) indeplineste atributiile ce ii revin din actele normative in vigoare si orice
alte atributii stabilite de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.