Prin legea 130 /
2010 au fost majorate sanctiunile pentru utilizarea de practici incorecte sau
pentru nerespectarea dispozitiilor ANPC.
Asfel, utilizarea
de catre comercianti de practici comerciale incorecte este interziza, constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenzi de la 5.000 la 50.000 lei (anterior
sanctiunea era cuprinsa intre 3.000 si 30.000 lei).
De asemenea,
nerespectarea masurilor dispuse de Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la
100.000 lei (anterior sanctiunea era cuprinsa intre 6.000 si 60.000 lei).
Practicile
comerciale incorecte
O practica comerciala este incorecta daca:
a) este contrara cerintelor diligentei profesionale;
b) deformeaza sau este susceptibila sa deformeze in mod esential comportamentul
economic al consumatorului mediu la care ajunge sau caruia i se adreseaza ori al
membrului mediu al unui grup, atunci cand o practica comerciala este adresata
unui anumit grup de consumatori.
Practicile comerciale susceptibile sa deformeze in mod esential comportamentul
economic al unui anumit grup vulnerabil de consumatori, clar identificabil,
trebuie evaluate din perspectiva membrului mediu al grupului. Grupul de
consumatori este cu precadere vulnerabil la respectiva practica sau la produsul
la care aceasta se refera, din motive de infirmitate mentala sau fizica, de
varsta sau de credulitate, comportamentul economic al acestuia putand fi in mod
rezonabil prevazut de comerciant. Aceasta prevedere nu aduce atingere
practicilor publicitare obisnuite si legitime ce constau in declaratii exagerate
sau declaratii ce nu sunt destinate a fi luate ca atare.
PRACTICI
COMERCIALE considerate incorecte in orice situatie
I.Practici comerciale inselatoare
1.Afirmarea de
catre comerciant ca este parte semnatara a unui cod de conduita, in cazul in
care nu este.
2.Afisarea unui certificat, a unei marci de calitate sau a unui echivalent fara
a fi obtinut autorizatia necesara.
3.Afirmarea ca un cod de conduita a primit aprobarea unui organism public sau a
unui alt organism, in cazul in care aceasta nu a fost primita.
4.Afirmarea ca un comerciant, inclusiv practicile sale comerciale, sau ca un
produs a fost agreat, aprobat ori autorizat de un organism public sau privat, in
cazul in care nu este adevarat, ori afirmarea ca a fost agreat, aprobat sau
autorizat fara a respecta conditiile de agreare, aprobare sau autorizare.
5.Lansarea unei invitatii de a cumpara produse la un anumit pret, in cazul in
care comerciantul nu dezvaluie existenta unor motive rezonabile in baza carora
ar aprecia ca nu va putea sa furnizeze, el insusi sau prin intermediul altui
comerciant, acele produse sau produse similare la acelasi pret, pentru o
perioada si intr-o cantitate rezonabile, avandu-se in vedere produsul, amploarea
reclamei si pretul oferit.
6.Lansarea unei invitatii de a cumpara produse la un anumit pret, pentru ca apoi
comerciantul sa recurga la una dintre urmatoarele fapte:
a)refuzarea prezentarii articolului ce a facut obiectul publicitatii;
b)refuzarea luarii comenzii privind respectivul articol sau a livrarii in cadrul
unui termen rezonabil;
c)prezentarea unui esantion cu defecte, in scopul promovarii unui produs diferit.
7.Afirmarea falsa ca un produs nu va fi disponibil decat pentru o perioada
foarte limitata de timp sau ca nu va fi disponibil decat in anumite conditii,
pentru o perioada foarte limitata, in scopul obtinerii unei decizii imediate si
al lipsirii consumatorilor de alte posibilitati sau de un termen suficient
pentru a putea face o alegere in cunostinta de cauza.
8.Angajamentul comerciantului de a furniza un serviciu postvanzare catre
consumatori, fara insa a-i informa in mod clar, inainte de angajarea acestora in
tranzactie, cu privire la limba in care furnizeaza serviciul, in situatia in
care comerciantul a comunicat cu consumatorul, inaintea incheierii tranzactiei,
intr-o limba ce nu este limba oficiala a statului membru in care el este
stabilit.
9.Afirmarea sau crearea impresiei ca un produs poate fi in mod legal vandut, in
situatia in care acest lucru nu este posibil.
10.Prezentarea drepturilor oferite consumatorilor prin lege ca o caracteristica
distincta a ofertei comerciantului.
11.Utilizarea unui context editorial in mass-media, in vederea promovarii unui
produs pentru a carui reclama comerciantul a platit, fara insa ca aceasta sa se
precizeze clar fie in cuprins, fie prin imagini sau sunete usor de identificat
de catre consumator (publicitate mascata). Aceasta dispozitie nu aduce atingere
prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
12.Lansarea de afirmatii inexacte cu privire la natura si amploarea riscului
pentru securitatea personala a consumatorului sau a familiei acestuia, in
situatia in care consumatorul nu achizitioneaza produsul.
13.Promovarea, cu intentia de a induce in eroare consumatorul, a unui produs
care se aseamana cu un alt produs fabricat de un anumit producator, astfel incat
consumatorul sa creada ca produsul este fabricat de acest producator.
14.Crearea, operarea sau promovarea unui sistem promotional piramidal, pe care
un consumator il ia in considerare datorita posibilitatii de a primi remuneratie,
ce provine in special ca urmare a introducerii unui alt consumator in sistem
decat ca urmare a vanzarii sau consumului produselor.
15.Afirmarea de catre un comerciant ca isi inceteaza activitatea sau se
stabileste in alta parte, atunci cand acest lucru nu este adevarat.
16.Afirmarea ca un produs poate facilita castiguri la jocurile de noroc.
17.Falsa afirmatie ca produsul poate vindeca boli, disfunctii sau malformatii.
18.Transmiterea de informatii inexacte cu privire la conditiile oferite de piata
sau la posibilitatea achizitionarii produsului, cu intentia de a determina
consumatorul sa cumpere produsul in conditii mai putin favorabile decat in
conditiile normale ale pietei.
19.Afirmarea, in cadrul unei practici comerciale, ca se va organiza un concurs
sau se va oferi un premiu in scopuri promotionale, fara insa a acorda premiul
promis sau un echivalent rezonabil.
20.Descrierea unui produs ca fiind "gratis", "fara costuri" sau intr-un mod
similar, in cazul in care consumatorul trebuie sa suporte alte costuri, in afara
de costurile inevitabile ce rezulta din raspunsul la practica comerciala si din
plata pentru livrarea sau ridicarea produsului.
21.Includerea in materialele publicitare a unei facturi sau a unui document
similar referitor la plata, prin care se da consumatorului impresia ca acesta a
comandat deja produsul promovat, cand, de fapt, acesta nu l-a comandat.
22.Afirmarea falsa sau crearea impresiei ca actiunile comerciantului nu sunt
legate de activitatile sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale
ori liberale, sau falsa prezentare a calitatii sale de consumator.
23.Crearea impresiei false ca service-ul postvanzare cu privire la un produs
este disponibil intr-un stat membru, altul decat cel in care produsul este
vandut.
II.Practici comerciale agresive
1.Crearea impresiei consumatorului ca nu poate parasi sediul comerciantului pana
cand nu se intocmeste un contract.
2.Efectuarea personala de vizite la locuinta consumatorului, ignorand
solicitarea acestuia de a pleca sau de a nu se intoarce, cu exceptia situatiilor
legitime si in masura justificata, conform legislatiei nationale, pentru punerea
in aplicare a unei obligatii contractuale.
3.Solicitarea persistenta si nedorita, prin intermediul telefonului, faxului, e-mailului
sau prin alte mijloace de comunicare la distanta, cu exceptia situatiilor
legitime si in masura justificata, conform legislatiei nationale, pentru punerea
in aplicare a unei obligatii contractuale. Dispozitiile prezentului punct se pun
in aplicare fara a incalca prevederile art. 15 si 16 din Ordonanta Guvernului
nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea
contractelor la distanta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
51/2003, ale art. 12 alin. (1) din Legea nr. 677/2001 pentru protectia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera
circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
art. 9 alin. (1)-(3) din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu
caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor
electronice, cu completarile ulterioare.
4.Solicitarea de la un consumator care doreste sa execute o polita de asigurare
de a aduce documente care nu pot fi considerate in mod rezonabil relevante,
pentru a stabili daca pretentia este valida, sau lipsa sistematica a raspunsului
la corespondenta pertinenta, cu scopul de a determina un consumator sa renunte
la exercitarea drepturilor sale contractuale.
5.Includerea intr-o reclama a unui indemn direct adresat copiilor sa cumpere
produsele promovate sau sa isi convinga parintii ori alti adulti sa cumpere
produsele promovate. Dispozitiile acestui punct se aplica fara a incalca
prevederile art. 33 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
6.Solicitarea unei plati imediate sau ulterioare pentru returnarea ori pastrarea
in conditii sigure a produsului furnizat de comerciant, dar nesolicitat de
consumator, cu exceptia cazului in care produsul este un inlocuitor furnizat in
conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
130/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 51/2003.
7.Informarea explicita a consumatorului ca, in cazul in care acesta nu cumpara
produsul sau serviciul, comerciantul risca sa isi piarda serviciul ori
mijloacele de trai.
8.Crearea falsei impresii consumatorului ca a castigat deja, va castiga sau ca,
daca va face un anumit lucru, va castiga un premiu sau un alt beneficiu
echivalent, cand, in realitate, este valabila una dintre urmatoarele situatii:
a)nu exista niciun premiu sau un alt beneficiu echivalent;
b)intrarea in posesia premiului sau a altui beneficiu echivalent este
conditionata de plata unei sume de bani ori de suportarea unui cost de catre
consumator.