Ordinul aproba
Procedura de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata
formulate de catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in
Romania, stabilite in afara Comunitatii
De asemenea, aproba modelul si continutul formularului
313 "Cerere de rambursare pentru persoanele impozabile neinregistrate in scopuri
de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii", cod MFP 14.13.03.02/13
Pe scurt, PROCEDURA de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea
adaugata formulate de catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA
in Romania, stabilite in afara Comunitatii
Pentru a beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adaugata achitate, persoana
impozabila trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la pct. 50 alin. (1)
din normele metodologice si sa isi desemneze un reprezentant in Romania in
scopul rambursarii
Reprezentantul solicita rambursarea taxei pe valoarea adaugata prin completarea
si depunerea formularului 313 "Cerere de rambursare pentru persoanele impozabile
neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii",
cod MFP 14.13.03.02/13, prevazut in anexa nr. II la ordin.
Reprezentantul desemnat in scopul rambursarii trebuie sa inregistreze la organul
fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal actul de
imputernicire in forma autentica, potrivit dispozitiilor art. 18 din Codul de
procedura fiscala.
In vederea inregistrarii fiscale, reprezentantul desemnat depune la organul
fiscal competent declaratia de inregistrare fiscala, potrivit dispozitiilor
legale in vigoare.
Comunicarea certificatului de inregistrare fiscala se face fie la sediul
organului fiscal, prin prezentarea reprezentantului, fie prin posta, cu
scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Codul de inregistrare fiscala atribuit reprezentantului va fi utilizat numai
pentru rambursarea taxei pe valoarea adaugata persoanei reprezentate, stabilita
in afara Uniunii Europene.
Cererea se depune la registratura organului fiscal competent sau la posta, prin
scrisoare recomandata, insotita de documentatia prevazuta la pct. 50 alin. (7)
din normele metodologice, care sa evidentieze taxa a carei rambursare se
solicita.
Documentele justificative, documentele din care rezulta ca persoana este
angajata intr-o activitate economica ce ar face-o sa fie considerata persoana
impozabila in conditiile art. 127 din Codul fiscal, daca ar fi stabilita in
Romania, precum si declaratiile in limba straina vor fi insotite de traduceri in
limba romana certificate de traducatori autorizati, conform prevederilor art. 8
alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
De la registratura, cererea insotita de documentatie se repartizeaza
Compartimentului de analiza de risc, denumit in continuare compartiment de
specialitate, care inregistreaza cererile in Registrul de evidenta a cererilor
de rambursare a TVA, organizat potrivit anexei nr. 1 la prezenta procedura.
Toate documentele anexate la cererea de rambursare se scaneaza si se arhiveaza
in format electronic.
Compartimentul de specialitate analizeaza documentatia depusa, verificand
respectarea conditiilor impuse pentru rambursare, potrivit pct. 50 alin.
(1)-(11) din normele metodologice.
De asemenea, acesta verifica pe pagina de internet a Ministerului Finantelor
Publice existenta acordurilor/declaratiilor de reciprocitate in ceea ce priveste
rambursarea TVA intre Romania si tara solicitantului.
Rezultatul analizei se consemneaza intr-un referat pentru analiza documentara,
intocmit conform modelului prevazut in anexa nr. 2 la prezenta procedura.
In cazul in care exista suspiciuni cu privire la unele facturi, compartimentul
de specialitate poate solicita, cu avizul conducatorului organului fiscal
competent, efectuarea unei cercetari la fata locului, potrivit art. 57 din Codul
de procedura fiscala, la persoana impozabila stabilita in Romania care a emis
factura respectiva, precum si la reprezentant.
Pe baza constatarilor cuprinse in referatul de analiza si, dupa caz, in
procesul-verbal intocmit ca urmare a cercetarii la fata locului, compartimentul
de specialitate intocmeste "Decizia de rambursare a taxei pe valoarea adaugata
pentru persoanele impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se
inregistreze in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii"
(Decizie de rambursare a taxei pe valoarea adaugata), potrivit modelului
prevazut in anexa nr. V la ordin.
Decizia prevazuta la pct. 11 se intocmeste in 3 exemplare, se verifica si se
vizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza, impreuna cu
documentatia, referatul de analiza si, dupa caz, procesul-verbal, spre aprobare
conducatorului unitatii fiscale.
Deciziile de rambursare a TVA emise sunt decizii sub rezerva verificarii
ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de procedura fiscala.
Pentru solutionarea cererii, organul fiscal are dreptul de a cere
reprezentantului orice alte documente pe care le considera necesare.
Termenul de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data
solicitarii documentelor si data prezentarii acestora, potrivit art. 70 alin.
(2) din Codul de procedura fiscala.
Decizia de rambursare, aprobata de conducatorul unitatii fiscale, se transmite
compartimentului de colectare in vederea compensarii si/sau restituirii, in
conformitate cu prevederile art. 117 din Codul de procedura fiscala.
Compartimentul de colectare, dupa efectuarea operatiunilor de stingere a
creantelor fiscale, transmite compartimentului de specialitate ambele exemplare
din documentele intocmite, un exemplar pentru a fi comunicat persoanei
impozabile si un exemplar in vederea arhivarii, precum si decizia de rambursare
a TVA.
Restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in lei, in contul indicat
de reprezentantul persoanei impozabile, deschis la o institutie de credit din
Romania. Comisioanele bancare se suporta de catre persoana impozabila.
Dupa operarea datelor privind solutionarea cererii de rambursare in evidenta
speciala, compartimentul de specialitate va transmite dosarul solicitarii
compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
Dosarul solicitarii va cuprinde:
a) cererea solicitantului;
b) referatul de analiza;
c) procesul-verbal privind rezultatul cercetarii la fata locului, dupa caz;
d) Decizia de rambursare a taxei pe valoarea adaugata;
e) Nota privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind
restituirea/rambursarea unor sume, cuprinzand data la care s-a efectuat
operatiunea de compensare si/sau de rambursare.
Dupa primirea Notei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei
privind restituirea/rambursarea unor sume de la compartimentul de colectare,
compartimentul de specialitate il instiinteaza pe solicitant despre modul de
solutionare a cererii, prin transmiterea deciziei de rambursare a taxei pe
valoarea adaugata, a Notei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a
Notei privind restituirea/rambursarea unor sume, precum si a documentatiei care
evidentia taxa pe valoarea adaugata a carei rambursare a fost solicitata.
Toate documentele se stampileaza de catre compartimentul de specialitate, pentru
a nu fi folosite pentru cereri viitoare de rambursare ale respectivei persoane
impozabile.
Solicitarile de rambursare se solutioneaza in termen de 6 luni de la data la
care cererea, insotita de documentele necesare, se primeste de organele fiscale
competente, potrivit pct. 50 alin. (12) din normele metodologice.