ANAF a emis
ordinul prin care aproba noul model si continutul formularului (300) "Decont de
taxa pe valoarea adaugata".
Decontul de taxa
pe valoarea adaugata prevazut la art. 1 se utilizeaza incepand cu declararea
obligatiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2010.
Am atasat noul
model al decontului de taxa pe valoarea adaugata, valabil incepand cu 2010, cu
mentiunea ca am colorat in rosu randurile noi, introduse pentru a satisface
nevoile generate de modificarea legislatiei in materie de TVA aplicabile de la
inceputul anului 2010.
Noul model al decontului de taxa pe valoarea adaugata - 2010
Nu am putut sa nu
remarcam aparitia unei noi rubrici, dedicata facturilor emise dupa inspectia
fiscala, cf. art. 159, (3) din Codul Fiscal. Potrivit acestuia,
(3) Persoanele
impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate si
stabilite erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind
obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea
fiscala competenta, pot emite facturi de corectie conform alin. (1) lit. b)
catre beneficiari. Pe facturile emise se va face mentiunea ca sunt emise dupa
control si vor fi inscrise intr-o rubrica separata in decontul de taxa.
Prezentam mai
jos instructiunile pentru completarea formularului (300)"Decont de taxa pe
valoarea adaugata"
Formularul (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" se completeaza de
persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul
fiscal.
Persoanele impozabile care conduc evidenta contabila, potrivit legii, pentru
operatiunile realizate pe baza de contract de asociere in participatiune declara
inclusiv datele si informatiile privind taxa pe valoarea adaugata rezultate din
astfel de operatiuni.
Formularul (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" se depune la organul
fiscal competent, la urmatoarele termene:
a) lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se
depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este luna
calendaristica, potrivit prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
b) trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmator
celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care
perioada fiscala este trimestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561
din Codul fiscal;
c) semestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din semestrul urmator
celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care
organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala semestrul calendaristic,
potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin.
(2) din Normele metodologice;
d) anual, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator celui pentru
care se depune decontul, de persoanele impozabile prevazute la pct. 80 alin. (4)
din Normele metodologice si de persoanele impozabile pentru care organul fiscal
competent a aprobat ca perioada fiscala anul calendaristic, potrivit
prevederilor art. 156 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) din
Normele metodologice;
e) pana la data de 25 a celei de-a treia luni a trimestrului calendaristic,
pentru primele doua luni ale aceluiasi trimestru calendaristic, de persoanele
impozabile care utilizeaza trimestrul ca perioada fiscala si care efectueaza o
achizitie intracomunitara taxabila in Romania, daca exigibilitatea taxei
aferente achizitiei intracomunitare intervine in a doua luna a respectivului
trimestru. Decontul se va depune pentru luna a doua a trimestrului, dar va
cuprinde si operatiunile realizate in prima luna a acestuia. In situatia in care
exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare intervine in prima sau
in a treia luna a trimestrului calendaristic, sunt aplicabile in mod
corespunzator dispozitiile lit. a) din prezentul paragraf.
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul
fiscal au obligatia prezentarii formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea
adaugata", cu codificarea informatiei prin cod de bare. Sunt exceptati de la
aceasta prevedere:
a) contribuabilii mari, pentru deconturile care se depun prin intermediul
Sistemului electronic national, conform legii;
b) contribuabilii care depun declaratiile fiscale prin mijloace electronice de
transmitere la distanta, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, portalul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Formularele se depun in format hartie, semnat si stampilat conform legii, la
organul fiscal competent. Formularul se editeaza in doua exemplare:
- un exemplar se depune la organul fiscal competent;
- un exemplar se pastreaza de catre platitor.
Formatul hartie se obtine prin utilizarea programului de asistenta (DECLMF),
elaborat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Programul de asistenta
este pus la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale sau poate
fi descarcat de pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, portalul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala.
ATENTIE! Nu se inscriu in decont:
- taxa pe valoarea adaugata din facturile de executare silita, de catre
persoanele abilitate prin lege sa efectueze vanzarea bunurilor supuse executarii
silite;
- diferentele de taxa pe valoarea adaugata de plata constatate de organele de
inspectie fiscala, pentru care nu este reglementata includerea in decont;
- documentele neevidentiate in jurnalele pentru cumparari sau vanzari,
constatate de organele de inspectie fiscala;
- taxa pe valoarea adaugata pentru care se afla in derulare o inlesnire la plata.
Completarea formularului se face astfel:
Perioada de raportare
"Perioada de raportare" poate fi luna calendaristica, trimestrul calendaristic,
semestrul calendaristic sau anul calendaristic, in conditiile art. 1561 din
Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) si (4) din Normele metodologice.
Se inscrie cu cifre arabe numarul perioadei de raportare (de exemplu: 01 pentru
ianuarie, 03 pentru trimestrul I, 06 pentru semestrul I, 12 pentru an).
Anul pentru care se completeaza declaratia se inscrie cu cifre arabe, cu 4
caractere (de exemplu, 2010).
Sectiunea "Date de identificare a persoanei impozabile"
Caseta "Cod de identificare fiscala" se completeaza astfel:
- contribuabilii persoane juridice, cu exceptia comerciantilor, asociatiile sau
alte entitati fara personalitate juridica inscriu codul de inregistrare fiscala;
- comerciantii, inclusiv sucursalele comerciantilor care au sediul principal al
comertului in strainatate, inscriu codul unic de inregistrare;
- contribuabilii persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere inscriu codul de inregistrare fiscala;
- contribuabilii persoane fizice, cu exceptia persoanelor fizice care desfasoara
activitati economice in mod independent sau care exercita profesii libere,
inscriu codul de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit conform art. 153 din
Codul fiscal;
- contribuabilii persoane impozabile care nu sunt stabilite in Romania, conform
art. 1251 alin. (2) din Codul fiscal, si sunt inregistrate in scopuri de taxa pe
valoarea adaugata in Romania, potrivit art. 153 din acelasi act normativ,
inscriu codul de inregistrare in scopuri de TVA.
Reprezentantul fiscal desemnat de o persoana impozabila stabilita in strainatate
inscrie codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile
straine, care este diferit de codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit
pentru activitatea proprie a reprezentantului.
Inscrierea cifrelor in caseta se face cu aliniere la dreapta. Caseta "Denumire"
se completeaza cu denumirea persoanei juridice, a asociatiei sau a entitatii
fara personalitate juridica ori cu numele si prenumele persoanei fizice, dupa
caz. In cazul persoanelor impozabile stabilite in strainatate care si-au
desemnat reprezentant fiscal, in caseta "Denumire" se inscriu informatiile de
identificare inscrise pe certificatul de inregistrare fiscala a reprezentarii (denumirea
persoanei impozabile stabilite in strainatate, reprezentata fiscal prin
reprezentantul fiscal desemnat in conditiile legii).
Caseta "Domiciliu fiscal" se completeaza cu datele privind adresa domiciliului
fiscal al contribuabilului.
In cazul persoanelor impozabile stabilite in strainatate, inregistrate direct in
scopuri de TVA in Romania, se inscrie adresa din Romania la care pot fi
examinate evidentele si documentele ce trebuie pastrate, in conformitate cu
prevederile pct. 66 alin. (7) lit. a) din Normele metodologice.
In cazul persoanelor impozabile stabilite in strainatate, care si-au desemnat
reprezentant fiscal, in caseta "Domiciliu fiscal" se inscrie domiciliul fiscal
al reprezentantului fiscal.
In cazul persoanelor impozabile care au sediul activitatii economice in afara
Romaniei si sunt stabilite in Romania prin unul sau mai multe sedii fixe fara
personalitate juridica, conform art. 1251 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, in
caseta "Domiciliu fiscal" se inscrie domiciliul fiscal al sediului fix desemnat
sa depuna decontul de taxa si sa fie responsabil pentru toate obligatiile in
scopuri de TVA, conform pct. 66 alin. (5) din Normele metodologice.
In rubrica "Pro rata de deducere" se inscrie pro rata determinata potrivit art.
147 din Codul fiscal.
Sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata"
Randul 1 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari*), privind
baza de impozitare pentru livrarile intracomunitare de bunuri, scutite conform
art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal, si pentru livrarile
intracomunitare de bunuri cu cod T, efectuate in cadrul unei operatiuni
triunghiulare de cumparatorul revanzator, prevazute la art. 1321 alin. (5) din
Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de
raportare**), inclusiv sumele din facturile pentru incasari de avansuri partiale
pentru livrarile intracomunitare de bunuri scutite. Se inscriu, de asemenea,
ajustarile bazei de impozitare prevazute la art. 138 din Codul fiscal, atunci
cand acestea au loc ulterior, intr-o alta perioada decat cea in care a
intervenit exigibilitatea pentru livrarile intracomunitare respective.
Randul 2 - se inscriu regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care
determina modificarea datelor declarate la rd. 1 din decont in alta perioada,
precum: modificarea pretului generata de alte situatii decat cele prevazute la
art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din eroare a livrarii intracomunitare in
perioada in care intervine exigibilitatea etc.
Randul 3 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari*), privind
baza de impozitare pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii care nu
sunt impozabile in Romania pentru ca nu au locul livrarii/prestarii stabilit,
conform art. 132 si 133 din Codul fiscal, in Romania, precum si pentru livrarile
intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din
Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de
raportare**), inclusiv sumele din facturile pentru incasari de avansuri partiale
pentru livrarile intracomunitare de bunuri, scutite. De asemenea, se inscriu
orice regularizari ulterioare, cu exceptia celor referitoare la serviciile
intracomunitare care se inscriu la randurile 4 si 8.
Randul 3.1 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari*), privind
baza de impozitare pentru serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133
alin. (2) din Codul fiscal, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in
care acestea sunt impozabile, prestate catre persoane impozabile nestabilite in
Romania, dar stabilite in Comunitate, pentru care exigibilitatea intervine in
perioada de raportare.
Randul 4 - se inscriu regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care
determina modificarea datelor declarate la rd. 3.1 din decont in alta perioada,
precum: modificarea pretului generata de alte situatii decat cele prevazute la
art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din eroare a operatiunilor respective in
perioada in care intervine exigibilitatea etc.
Randul 5 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de cumparari*), privind
baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile in
Romania, precum si baza de impozitare pentru achizitiile de bunuri efectuate de
catre beneficiarul unei livrari ulterioare efectuate in cadrul unei operatiuni
triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 150
alin. (4) din Codul fiscal, si taxa pe valoarea adaugata aferenta, pentru care
exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare**), inclusiv sumele din
facturile primite pentru plati de avansuri partiale pentru achizitii
intracomunitare de bunuri. Se inscriu, de asemenea, ajustarile bazei de
impozitare prevazute la art. 138 din Codul fiscal, atunci cand acestea au loc
ulterior, intr-o alta perioada decat cea in care a intervenit exigibilitatea
pentru achizitiile intracomunitare respective.
Randul 6 - se inscriu achizitiile intracomunitare de bunuri a caror
exigibilitate a intervenit in alta perioada, dar respectiva achizitie nu a fost
declarata, regularizarile privind achizitiile intracomunitare declarate in
perioade anterioare si datorate unor evenimente care determina modificarea
datelor declarate initial, precum:
- modificarea pretului bunurilor care au fost declarate ca achizitie
intracomunitara pe baza de autofactura, in conditiile legii, ulterior factura
primita de la furnizor avand un pret mai mare sau mai mic;
- declararea achizitiei intracomunitare pe baza de autofactura, in conditiile
legii, intr-o perioada ulterioara, la primirea facturii de la furnizor,
constatandu-se ca exigibilitatea achizitiei intracomunitare intervenea intr-o
perioada anterioara;
- modificarea bazei impozabile a achizitiei intracomunitare si a taxei aferente
ca urmare a modificarii cursului valutar de referinta aplicabil, datorata unor
neconcordante intre data primirii facturii de la furnizor si data declararii
achizitiei intracomunitare;
- orice alte evenimente de natura sa modifice datele declarate initial, cu
exceptia ajustarilor bazei de impozitare prevazute la art. 138 din Codul fiscal,
atunci cand acestea au loc ulterior, intr-o alta perioada decat cea in care a
intervenit exigibilitatea pentru achizitiile intracomunitare respective.
Randul 7 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de cumparari*), privind
baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata pentru achizitiile de bunuri si
servicii pentru care beneficiarul din Romania este persoana obligata la plata
TVA conform art. 150 alin. (2)-(6) si pentru importurile de bunuri carora le
sunt aplicabile prevederile art. 157 alin. (4) si (5) din Codul fiscal, a caror
exigibilitate intervine in perioada de raportare. De asemenea, se inscriu orice
regularizari ulterioare, cu exceptia celor referitoare la serviciile
intracomunitare care se inscriu la randurile 4 si 8.
Randul 7.1 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de cumparari*),
privind baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata pentru achizitiile de
servicii intracomunitare pentru care beneficiarul din Romania este persoana
obligata la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal.
Randul 7.1.1 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de cumparari*),
privind baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata pentru achizitiile de
servicii intracomunitare pentru care beneficiarul din Romania este persoana
obligata la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, iar
prestatorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care
efectueaza prestarea de servicii.
Randul 8 - se inscriu regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care
determina modificarea datelor declarate la rd. 7.1 din decont in alta perioada,
precum: modificarea pretului generata de alte situatii decat cele prevazute la
art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din eroare a operatiunilor respective in
perioada in care intervine exigibilitatea etc.
Randul 9 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari*), pentru
operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, privind:
- baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru livrarile de
bunuri/prestarile de servicii taxabile cu cota de 19%, inclusiv pentru livrarile
de bunuri si prestarile de servicii asimilate;
- baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru operatiunile
supuse regimurilor speciale de taxa pe valoarea adaugata determinate pe baza
situatiilor de calcul intocmite in acest scop.
Randul 10 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari*), pentru
operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, privind
baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru livrarile de
bunuri/prestarile de servicii taxabile cu cota de 9%, inclusiv pentru livrarile
de bunuri si prestarile de servicii asimilate.
Randul 11 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari*), pentru
operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, privind
baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru livrarile de
bunuri taxabile cu cota de 5%.
Randul 12 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de cumparari*),
privind baza de impozitare si taxa colectata pentru achizitiile de bunuri si de
servicii, a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, de catre
beneficiarii care aplica masurile de simplificare prevazute la art. 160 din
Codul fiscal.
Randul 13 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari*), pentru
operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare sau in
perioade fiscale anterioare, privind:
- baza de impozitare pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii scutite
cu drept de deducere, prevazute la art. 143 alin. (1), art. 144 si 1441 din
Codul fiscal;
- baza de impozitare pentru operatiuni scutite de taxa, conform art. 141 alin.
(2) lit. a) pct. 1-5 si lit. b) din Codul fiscal, in cazul in care cumparatorul
sau clientul este stabilit in afara Uniunii Europene sau in cazul in care aceste
operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate, precum si
in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in
contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de
operatiuni;
- baza de impozitare pentru livrarile/prestarile efectuate, pentru care
furnizorii/prestatorii aplica masurile de simplificare prevazute la art. 160 din
Codul fiscal.
Randul 14 - se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari*), privind
baza de impozitare pentru livrarile de bunuri scutite fara drept de deducere,
prevazute la art. 141 din Codul fiscal.
Randul 15 - se evidentiaza sumele rezultate din corectarea informatiilor de la
rd. 9, 10, 11 si 12 din deconturile anterioare, precum si orice alte sume
rezultate din regularizarile prevazute de legislatia in vigoare datorate unor
evenimente care determina modificarea datelor declarate initial, precum:
acordarea de reduceri de pret, modificarea pretului de vanzare, nedeclararea din
eroare a operatiunii in perioada in care intervine exigibilitatea etc.
Sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata deductibila"
Randul 17 - se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 5.
Randul 18 - se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 6.
Randul 19 - se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 7.
Randul 19.1 - se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 7.1.
Randul 19.1.1 - se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 7.1.1.
Randul 20 - se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 8.
Randul 21 - se inscriu informatiile din jurnalul de cumparari*), privind baza de
impozitare si taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta achizitiilor din
tara de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, precum si baza de impozitare
si taxa aferenta importurilor care nu se incadreaza in prevederile art. 157 alin.
(4) si (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine in perioada de
raportare.
Randul 22 - se inscriu informatiile din jurnalul de cumparari*), privind baza de
impozitare si taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta achizitiilor din
tara de bunuri si servicii taxabile cu cota de 9%, precum si taxa aferenta
importurilor care nu se incadreaza in prevederile art. 157 alin. (4) si (5) din
Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine in perioada de raportare.
Randul 23 - se inscriu informatiile din jurnalul de cumparari*), privind baza de
impozitare si taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta achizitiilor din
tara de bunuri taxabile cu cota de 5%.
Randul 24 - se inscriu informatiile din jurnalul de cumparari*), privind:
- contravaloarea achizitiilor de bunuri si servicii a caror livrare/prestare a
fost scutita de taxa, neimpozabila sau supusa unui regim special de taxa;
- contravaloarea achizitiilor de bunuri si servicii din alte state membre pentru
care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania;
- contravaloarea achizitiilor intracomunitare de bunuri scutite de taxa sau
neimpozabile in Romania;
- contravaloarea achizitiilor de servicii intracomunitare scutite de taxa pe
valoarea adaugata;
- contravaloarea importurilor scutite de taxa pe valoarea adaugata.
Nu este obligatorie inscrierea in decont a sumelor care nu sunt incluse in baza
impozabila.
Randul 24.1 - se inscriu informatiile din jurnalul de cumparari*), privind
achizitiile de servicii intracomunitare scutite de taxa pe valoarea adaugata.
Randul 26 - se inscrie taxa pe valoarea adaugata efectiv dedusa pentru
achizitiile prevazute la rd. 17-23:
- conform art. 145 si 1451 din Codul fiscal, in cazul persoanelor care
efectueaza numai operatiuni cu drept de deducere. Nu se preia in acest rand taxa
pentru care nu se permite exercitarea dreptului de deducere conform art. 1451
din Codul fiscal;
- conform art. 1451 si 147 din Codul fiscal, in cazul persoanelor impozabile cu
regim mixt, respectiv taxa preluata din coloanele jurnalului pentru cumparari*),
in functie de destinatia achizitiilor, astfel:
- taxa aferenta achizitiilor destinate realizarii de operatiuni cu drept de
deducere, cu exceptia achizitiilor pentru care nu se permite exercitarea
dreptului de deducere conform art. 1451 din Codul fiscal;
- taxa dedusa conform pro rata pentru achizitiile destinate realizarii atat de
operatiuni cu drept de deducere, cat si de operatiuni fara drept de deducere, cu
exceptia achizitiilor pentru care nu se permite exercitarea dreptului de
deducere conform art. 1451 din Codul fiscal;
- taxa aferenta achizitiilor destinate realizarii operatiunilor care nu dau
drept de deducere nu se preia in acest rand.
Totalul rd. 26 poate fi mai mic sau egal cu totalul de la rd. 17-23, cu exceptia
celor de la rd. 17.1, 19.1 si 19.1.1.
Randul 27 - se inscriu sumele reprezentand taxa pe valoarea adaugata efectiv
restituita, in baza art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cumparatorilor
persoane fizice care nu sunt stabilite in Comunitatea Europeana, de catre
persoanele impozabile autorizate in acest sens, inclusiv comisionul perceput
pentru activitatea de restituire a taxei.
Randul 28 - se evidentiaza sumele rezultate din corectarea informatiilor, precum
si orice alte sume rezultate din regularizari prevazute de legislatia in vigoare
datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial,
precum: reducerile de pret acordate de furnizori/prestatori, modificarea
pretului, nedeclararea operatiunii in perioada in care intervine exigibilitatea,
pentru informatiile de la rd. 21, 22, 23 din deconturile anterioare de taxa
depuse la organele fiscale.
Randul 29 - se inscriu diferentele de taxa pe valoarea adaugata rezultate ca
urmare a ajustarii anuale pe baza de pro rata definitiva, prevazute la art. 147
din Codul fiscal, diferentele de taxa pe valoarea adaugata rezultate ca urmare a
regularizarii erorilor constatate ulterior in calculul pro rata definitiva,
conform pct. 47 alin. (5) din Normele metodologice, precum si diferentele de
taxa pe valoarea adaugata rezultate ca urmare a ajustarii taxei deductibile
pentru bunurile de capital prevazute la art. 149 si 161 din Codul fiscal, cu
semnul plus sau minus, dupa caz.
Sectiunea "Regularizari conform art. 1473 din Codul fiscal"
Randul 33 - se preia suma prevazuta la rd. 37 din decontul perioadei precedente
celei de raportare, din care se scad sumele achitate pana la data depunerii
decontului. Pentru primul decont de taxa pe valoarea adaugata, depus dupa
publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentelor
instructiuni, se preia suma prevazuta la rd. 34 din decontul perioadei
precedente, din care se scad sumele achitate.
Randul 35 - se preia suma prevazuta la rd. 38 din decontul perioadei precedente
celei de raportare, pentru care nu s-a solicitat rambursarea, prin bifarea
casetei corespunzatoare din decontul anterior. Pentru primul decont de taxa pe
valoarea adaugata, depus dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a prezentelor instructiuni, se preia suma prevazuta la rd. 35 din
decontul perioadei precedente, pentru care nu s-a solicitat rambursarea.
Sectiunea "Facturi emise dupa inspectia fiscala, conform art. 159 alin. (3) din
Codul fiscal"
Se completeaza cu informatiile preluate din facturile de corectie emise catre
beneficiari in urma inspectiei fiscale, astfel cum este prevazut la art. 159
alin. (3) din Codul fiscal, facturi care se evidentiaza intr-o rubrica separata
din jurnalul pentru vanzari, conform pct. 811 alin. (4) din Normele metodologice.
Campul "Nr. de evidenta a platii" nu se completeaza, in conditiile prevazute de
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea si
modificarea unor ordine ale ministrului finantelor publice in domeniul
administrarii fiscale, cu modificarile ulterioare, si de Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 3.421/2009 pentru prorogarea termenului prevazut de
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea si
modificarea unor ordine ale ministrului finantelor publice in domeniul
activitatii fiscale.
Nu se admit intocmirea si depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea
datelor din deconturile anterioare.
In ceea ce priveste achizitiile intracomunitare de bunuri, pe langa legislatia
nationala, organele fiscale si contribuabilii vor tine cont de art. 21 din
Regulamentul (CE) nr. 1.777/2005 al Consiliului din 17 octombrie 2005 de
stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 77/388/CEE privind
sistemul comun de taxa pe valoarea adaugata.
___________
*) Prin jurnale de vanzari si jurnale de cumparari se intelege orice jurnale,
registre, evidente sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au
obligatia sa le intocmeasca in conformitate cu prevederile art. 156 din Codul
fiscal si ale pct. 79 din Normele metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa
pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Prin ordin al
ministrului finantelor publice se propun modele de jurnale de vanzari si
cumparari, utilizarea acestor modele de catre persoanele impozabile fiind
optionala.
**) Pentru a evita orice neconcordanta intre livrarile intracomunitare de bunuri,
scutite de TVA, care se includ in decontul de TVA si in declaratia
recapitulativa pentru astfel de livrari in statul membru de origine, si
achizitiile intracomunitare evidentiate in decontul de TVA si in declaratia
recapitulativa pentru achizitii intracomunitare, in statul membru de destinatie,
momentul exigibilitatii taxei pentru achizitiile intracomunitare intervine:
- in a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a avut loc faptul generator,
respectiv livrarea;
- la data emiterii facturii pentru livrarea respectiva catre persoana care
cumpara bunurile, inclusiv in cazul facturilor pentru incasarea de avansuri
partiale, daca factura este emisa inainte de data de 15 a lunii urmatoare lunii
in care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea.