A fost aprobata o
nouta procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe
valoarea adaugata cu optiune de rambursare - rambursare TVA
Important:
Solicitarile de rambursare se solutioneaza, in ordinea cronologica a
inregistrarii lor la organul fiscal, in termen de maximum 45 de zile
calendaristice de la data depunerii decontului cu sume negative de taxa pe
valoarea adaugata cu optiune de rambursare.
Procedura de solutionare a solicitarilor de rambursare
A. Solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu
optiune de rambursare
Procedura are ca scop final incadrarea fiecarei persoane impozabile intr-o
categorie de risc fiscal, in functie de comportamentul sau fiscal, precum si in
functie de riscul pe care aceasta il prezinta pentru administratia fiscala.
Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare se solutioneaza in functie de gradul de risc fiscal pe care il
prezinta fiecare persoana impozabila, astfel:
a) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic - prin emiterea Deciziei
de rambursare a TVA;
b) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mediu - cu analiza documentara;
c) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare - cu inspectie fiscala
anticipata.
NOU!
Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare prin care se
solicita rambursarea unor sume mai mici sau egale cu 10.000 lei sunt
considerate, in mod automat, cu risc fiscal mic.
Deconturi cu
sume negative de TVA cu optiune de rambursare cu risc fiscal mediu
Daca decontul cu
sume negative de TVA cu optiune de rambursare se incadreaza in categoria de risc
fiscal mediu, organul fiscal procedeaza la efectuarea analizei documentare.
Pentru efectuarea analizei documentare organul fiscal va comunica in scris
persoanei impozabile documentele care trebuie prezentate, data, ora si locul
intalnirii, precum si numele si prenumele persoanei din cadrul compartimentului
de specialitate care se ocupa de analiza. Neprezentarea in termenul stabilit de
organul fiscal a documentelor solicitate pentru efectuarea analizei documentare
atrage incadrarea in gradul de risc fiscal mare si solutionarea cu inspectie
fiscala anticipata.
Termenul legal de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data
emiterii instiintarii pentru prezentarea documentelor si data prezentarii
documentelor la organul fiscal, potrivit art. 70 alin. (2) din Codul de
procedura fiscala.
In cazuri temeinic justificate persoana impozabila poate solicita organului
fiscal amanarea termenului de prezentare a documentelor.
In cazul aprobarii amanarii, termenul legal de solutionare se prelungeste cu
perioada cuprinsa intre data emiterii instiintarii pentru prezentarea
documentelor si data prezentarii documentelor solicitate pentru efectuarea
analizei, potrivit art. 70 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
In urma efectuarii analizei documentare deconturile cu sume negative de taxa pe
valoarea adaugata cu optiune de rambursare pentru care au putut fi justificate
sumele solicitate la rambursare se aproba si se emite proiectul Deciziei de
rambursare a TVA.
Daca sumele solicitate la rambursare nu au putut fi justificate cu ocazia
analizei documentare, decontul respective se incadreaza la gradul de risc fiscal
mare si se solutioneaza cu inspectie fiscala anticipata.
Deconturi cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare cu risc fiscal mare
Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare cu risc fiscal mare se transmit la compartimentul cu atributii de
inspectie fiscala.
Dupa efectuarea inspectiei fiscale, compartimentul cu atributii in acest domeniu
intocmeste raportul de inspectie fiscala.
In cazul in care TVA deductibila sau colectata se modifica fata de sumele
inscrise in decontul de TVA, se intocmeste Decizia de impunere privind
obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, care are si rol
de Decizie de rambursare a TVA.
In cazul in care cu ocazia inspectiei fiscale nu sunt stabilite diferente fata
de suma solicitata la rambursare, se intocmeste Decizia privind nemodificarea
bazei de impunere, iar Decizia de rambursare a TVA se emite de catre
compartimentul de specialitate.
Deciziile de rambursare a TVA emise in cazul riscului fiscal mic si mediu sunt
decizii sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de
procedura fiscala.
Stabilirea
Standardului individual negativ (SIN)
Standardul individual negativ (SIN) reprezinta suma maxima a TVA ce poate fi
rambursata fara analiza documentara sau inspectie fiscala anticipata, riscul
implicat de aceasta rambursare fiind considerat acceptabil de catre
administratia fiscala.
Aceasta suma este stabilita in conditii de activitate normala si continua a
persoanei impozabile, tinandu-se cont si de comportamentul sau fiscal.
Analiza documentara
Pentru efectuarea analizei documentare, compartimentul de specialitate solicita
persoanei impozabile prezentarea de documente suplimentare, care sa justifice
diferenta in plus de suma solicitata la rambursare.
Pentru efectuarea analizei documentare compartimentul de specialitate solicita
persoanei impozabile sa prezinte:
- jurnalele de vanzari si de cumparari;
- balantele de verificare;
- contracte comerciale, facturi si documente vamale care sa ateste exportul
efectuat;
- documente care sa ateste efectuarea unei investitii, precum si alte documente
din care sa rezulte suma solicitata la rambursare;
- orice alte documente pe care organul fiscal le consider necesare pentru
justificarea rambursarii.
Documentele vor fi prezentate in original si in copie si trebuie sa se refere la
perioada din care provine suma negativa de taxa pe valoarea adaugata. Persoana
impozabila poate depune orice alte documente pe care le considera relevante
pentru solutionarea cererii sale, chiar daca acestea nu au fost cuprinse in
instiintarea transmisa.
Fluxul operatiunilor in cazul deconturilor cu sume negative de TVA
solutionate cu inspectie fiscala anticipata
Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare care au fost incadrate in categoria de risc mare se transmit, zilnic,
impreuna cu documentatia aferenta, compartimentului cu atributii de inspectie
fiscala in vederea efectuarii verificarii.
Dupa finalizarea controlului fiscal, compartimentul cu atributii in domeniul
inspectiei fiscale va intocmi Raportul de inspectie fiscala.
Daca in urma inspectiei fiscale se stabilesc diferente care afecteaza suma
solicitata la rambursare, compartimentul cu atributii in domeniul inspectiei
fiscale emite Decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare
stabilite de inspectia fiscala, care are si rol de Decizie de rambursare a TVA,
pe care o comunica persoanei impozabile.
Daca in urma inspectiei fiscale nu se stabilesc diferente fata de suma
solicitata la rambursare, se intocmeste Decizia privind nemodificarea bazei de
impunere, pe baza careia compartimentul de specialitate emite proiectul Deciziei
de rambursare.
In maximum 35 de zile calendaristice de la data depunerii decontului de TVA,
compartimentul cu atributii de inspectie fiscala transmite compartimentului de
specialitate dosarul solicitarii, impreuna cu Raportul de inspectie fiscala,
precum si, dupa caz, Decizia de impunere privind obligatiile fiscale
suplimentare stabilite de inspectia fiscala sau Decizia privind nemodificarea
bazei de impunere.
Prelungirea termenului de solutionare se realizeaza pentru intreaga suma
solicitata la rambursare si nu poate opera pentru sume partiale.
Daca in urma inspectiei fiscale nu au fost stabilite diferente fata de suma
solicitata la rambursare, cel mai tarziu in ziua urmatoare primirii dosarului
solicitarii compartimentul de specialitate intocmeste proiectul Deciziei de
rambursare a TVA, in doua exemplare. Decizia va fi semnata de seful
compartimentului si aprobata de conducatorul unitatii fiscale.
Dispozitii speciale privind solutionarea solicitarilor de rambursare
Pentru contribuabilii mari si mijlocii, precum si pentru persoanele impozabile
care desfasoara activitati de export si/sau livrari intracomunitare de bunuri
scutite de taxa pe valoarea adaugata, denumite in continuare exportatori,
rambursarea se acorda cu inspectie fiscala ulterioara, cu exceptia cazurilor
care prezinta risc fiscal mare, cand rambursarea se acorda in urma inspectiei
fiscale anticipate.
Primul decont cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare depus, dupa inregistrarea investitiei, potrivit legii, de catre
persoanele impozabile care realizeaza investitii ce se incadreaza in prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2008 privind stimularea investitiilor,
aprobata prin Legea nr. 78/2009, va fi supus inspectiei fiscale, rambursarea
fiind acordata cu inspectie fiscal anticipata.
Solicitarile ulterioare depuse de aceasta categorie de persoane impozabile pe
durata derularii investitiei vor fi solutionate cu inspectie fiscala ulterioara.
Compartimentele cu atributii de inspectie fiscala vor verifica semestrial, la
sediul persoanei impozabile, rambursarile acordate.
Solutionarea solicitarilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata
Sumele negative de TVA mai mici de 5.000 lei cuprinse in deconturile cu sume
negative de TVA depuse de persoanele impozabile care solicita anularea codului
de inregistrare in scopuri de TVA sau pentru care organele fiscale anuleaza din
oficiu codul de inregistrare in scopuri de TVA se restituie, potrivit procedurii
generale de restituire, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor
de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru
sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal, numai in urma
efectuarii inspectiei fiscale
Deconturile cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile declarate
inactive fiscal pe parcursul procedurii de solutionare.
Daca in cursul solutionarii decontului cu sume negative de TVA cu optiune de
rambursare persoana impozabila este declarata inactiva fiscal, potrivit
prevederilor Codului de procedura fiscala, procedura se incheie, iar sumele
negative cuprinse in respectivul decont se pot cuprinde in primul decont de TVA
care va fi depus dupa reactivarea contribuabilului, potrivit prevederilor
Codului de procedura fiscala.
Compartimentul investit cu solutionarea decontului la momentul declararii
inactivitatii fiscale intocmeste un referat prin care propune incheierea
procedurii. Referatul se aproba de conducatorul unitatii fiscale si se transmite
compartimentului de specialitate.
Compartimentul de specialitate emite o decizie prin care comunica persoanei
impozabile incheierea procedurii de solutionare a decontului aflat in curs de
solutionare la data declararii inactivitatii fiscale. Decizia se comunica de
organul fiscal competent, potrivit prevederilor art. 44 din Codul de procedura
fiscala.
Dupa comunicarea deciziei, organul fiscal transfer sumele negative, aferente
decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare a carui procedura de
solutionare s-a incheiat, din evidenta separata in evidenta pe platitori.