12 Decembrie 2007
contabilitateafirmei.ro
MODIFICAREA NORMELOR DE APLICARE A LEGII PENSIILOR
|
ORDIN nr. 1019/2007 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001- Monitorul Oficial nr.831 / 05 Decembrie 2007
Se modifica asadar Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului
muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 237 din 10 mai 2001, cu modificarile si completarile
ulterioare. Surprindem aspectele importante ale modificarilor:
Evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata
"1. Asigurarea evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plata
catre bugetul asigurarilor sociale de stat se realizeaza pe baza Declaratiei
privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre
bugetul asigurarilor sociale de stat, denumita in continuare Declaratia nominala,
conform modelului prezentat in anexele nr. 1.1-1.4.
Obligatia de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat este reprezentata
de contributia de asigurari sociale, denumita in continuare contributie.
Declaratii rectificative
In situatia in care se constata erori in cuprinsul declaratiilor nominale,
indiferent de motivele care au cauzat producerea acestora, si/sau modificari ale
datelor pe baza carora se determina stagiul de cotizare si punctajul mediu anual
ale asiguratului, angajatorii, precum si institutiile care efectueaza plata
drepturilor de somaj pentru someri au obligatia sa depuna o declaratie
rectificativa privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de
plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, denumita in continuare
declaratie rectificativa, la casa teritoriala de pensii unde a fost depusa si
declaratia nominala pe care o modifica.
Declaratia nominala si declaratia rectificativa au regimul juridic al unor
declaratii pe propria raspundere.
Pentru perioadele ulterioare datei de 1 august 2007, se pot depune declaratii
rectificative numai in urmatoarele situatii:
a) au intervenit modificari cu privire la elementele de identificare a
asiguratului: nume, prenume, cod numeric personal;
b) au intervenit modificari ale datelor pe baza carora se determina stagiul de
cotizare si punctajul asiguratului, cum ar fi: numarul zilelor lucrate in cadrul
lunii de referinta; numarul zilelor de indemnizatii;
c) a fost omisa inscrierea unui/unor asigurat/asigurati;
d) asiguratul/asiguratii a/au fost inregistrat/inregistrati fara temei si este
necesara anularea respectivei inregistrari.
Pentru situatiile in care au intervenit modificari cu privire la veniturile
inscrise in declaratia nominala, prin acordarea retroactiva a unor drepturi
banesti asupra carora se datoreaza contributie, nu se depune declaratie
rectificativa. Aceste venituri se includ in baza de calcul a lunii in care
aceste drepturi se achita. Fac exceptie situatiile in care drepturile banesti in
cauza au fost acordate in baza unor hotarari judecatoresti definitive si
irevocabile, precum si situatiile in care prin astfel de hotarari se dispune
reincadrarea in munca a unor persoane, cazuri pentru care se intocmesc
declaratii rectificative corespunzatoare fiecarei luni.
Important! Necesar la depunerea declaratiilor rectificative.
La depunerea la casa teritoriala de pensii a declaratiilor rectificative,
acestea vor fi insotite de o nota justificativa intocmita de angajator, semnata
de conducatorul unitatii, prin care se motiveaza necesitatea efectuarii
rectificarilor, si de copia documentului legal care sta la baza acestora."
Obligatii ale beneficiarilor de venituri
"6. Persoanele care la data de 1 ianuarie 2008 realizeaza venituri brute care nu
sunt incasate ca urmare a incadrarii in una dintre situatiile de la art. 5 alin.
(1) pct. I sau II din lege au obligatia ca pana la data de 1 februarie 2008 sa
declare unitatii de la care obtin astfel de venituri daca, in acelasi timp, la
alta unitate, se afla si in una dintre situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I
sau II din lege.
Persoanele care dupa data de 1 ianuarie 2008 vor obtine astfel de venituri fac
aceasta declaratie la inceputul derularii respectivei activitati.
In situatia in care se constata ca declarantul nu se afla in niciuna dintre
situatiile enumerate, unitatea de la care se obtin veniturile nu calculeaza
contributia de asigurari sociale, deoarece aceasta nu se datoreaza."
Asiguratii sistemului public de pensii
"7. In sistemul public de pensii se pot asigura, prin contract de asigurare
sociala, persoanele care doresc sa-si completeze venitul asigurat si care se
regasesc in situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I, II si III din lege,
respectiv:
a) desfasoara activitate pe baza de contract individual de munca;
b) sunt functionari publici;
c) desfasoara activitate intr-o functie electiva;
d) sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti;
e) sunt membri cooperatori intr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti;
f) beneficiaza de drepturi banesti ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru
somaj.
De asemenea, in sistemul public de pensii se pot asigura, pe baza de contract de
asigurare sociala, in conditiile legii, orice alte persoane care nu se regasesc
in situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) din lege, inclusiv persoane care nu
realizeaza venituri din activitati profesionale."
Contractul de asigurare sociala
"8. Contractul de asigurare sociala se incheie intre persoana interesata sau,
dupa caz, mandatarul acesteia, desemnat prin procura speciala, si casa
teritoriala de pensii din raza de domiciliu sau resedinta a persoanei interesate.
Contractul de asigurare sociala se incheie in forma scrisa si produce efecte
numai pentru viitor, de la data inregistrarii acestuia la casa teritoriala de
pensii.
Asiguratii pe baza de declaratie de asigurare care fac dovada ca in anul fiscal
precedent nu au realizat venituri nu datoreaza contributie de asigurari sociale
pentru perioada respectiva. Anul fiscal este anul calendaristic. Dovedirea
nerealizarii veniturilor se face de catre asigurati cu documentele contabile
prevazute de legislatia in materie sau cu adeverinte eliberate de organele
fiscale competente. In situatia in care s-au achitat contributii de asigurari
sociale pentru perioade in care nu au fost realizate venituri, acestea nu se
restituie, fiind luate in calcul la stabilirea stagiului de cotizare si la
stabilirea punctajului pentru pensionare.
Declaratia si contractul de asigurare sociala constituie titluri de creanta si
devin titluri executorii la data la care creanta bugetara este scadenta conform
legii.
Colectarea contributiilor de asigurari sociale datorate in baza declaratiei sau
a contractului de asigurare sociala, precum si evidenta asiguratilor pe baza
acestor documente se fac de catre casele teritoriale de pensii in evidenta
carora acestia se afla.
Venitul asigurat inscris in declaratia sau contractul de asigurare sociala poate
fi modificat prin depunerea unei comunicari de modificare a declaratiei de
asigurare sau, dupa caz, prin incheierea unui act aditional la contractul de
asigurare sociala.
Actul aditional la declaratia sau contractul de asigurare sociala produce efecte
pentru viitor, de la data inregistrarii acestuia la casa teritoriala de pensii."
Obligati la depunerea declaratiilor
"10. Sunt obligate sa depuna declaratie de asigurare persoanele care realizeaza
venituri ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute
la art. 5 alin. (1) pct. IV din lege, indiferent de nivelul veniturilor
realizate anual."
Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale
"18. Baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale o
constituie venitul brut realizat lunar de catre asiguratii care se regasesc in
situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege. Constituie baza lunara
de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale si veniturile brute
realizate de persoanele care nu se mai regasesc in aceste situatii, dar
incaseaza venituri ca urmare a faptului ca au detinut una din calitatile de la
art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege.
In cazul persoanelor care se regasesc in situatia prevazuta la art. 5 alin. (1)
pct. III din lege, pentru care legea dispune ca se datoreaza contributie de
asigurari sociale, baza de calcul al acesteia o constituie respectivele drepturi
banesti achitate din bugetul asigurarilor pentru somaj."
Venitul brut realizat
"19. Prin sintagma venitul brut realizat lunar se intelege totalitatea
veniturilor in bani sau in natura, indiferent de fondurile din care acestea se
achita, realizate de asiguratii care se afla in una sau mai multe dintre
situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege. In venitul brut
realizat de aceste categorii de persoane sunt incluse si acele venituri in bani
sau in natura care sunt obtinute ca urmare a desfasurarii unor activitati
remunerate, in folosul unor entitati, altele decat angajatorul/angajatorii la
care se deruleaza activitatea de baza."
Sume ce nu se includ in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale
"20. Potrivit art. 26 din lege, contributia de asigurari sociale nu se datoreaza
pentru sumele reprezentand:
a) prestatii suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv cele
acordate pentru accidente de munca si boli profesionale;
b) diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si
transfer, precum si drepturi de autor;
c) participarea salariatilor la profit."
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|