25 Iunie 2007
contabilitateafirmei.ro
STINGEREA CREANTELOR PRIN TRECEREA IN PROPRIETATEA STATULUI A BUNURILOR MOBILE ALE DEBITORILOR
|
ORDIN nr. 486/2007, pentru aprobarea Procedurii privind stingerea creantelor reprezentand impozite, taxe si alte venituri datorate bugetului de stat si/sau a creantelor reprezentand contributii sociale administrate de Ministerul Economiei si Finantelor prin trecerea in proprietatea publica a statului a unor bunuri imobile proprietate a debitorilor- Monitorul Oficial nr.420 / 22 Iunie 2007
Art. 1. - Se aproba Procedura privind stingerea creantelor reprezentand
impozite, taxe si alte venituri datorate bugetului de stat si/sau a creantelor
reprezentand contributii sociale administrate de Ministerul Economiei si
Finantelor prin trecerea in proprietatea publica a statului a unor bunuri
imobile proprietate a debitorilor, prevazuta in anexa care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aproba modelul referatului intocmit de institutia publica
solicitanta, modelul de cerere a debitorului pentru aplicarea procedurii
prevazute prin prezentul ordin, modelul referatului intocmit de organul fiscal
competent, modelul referatului de oportunitate intocmit de directia generala a
finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, Directia
generala de administrare a marilor contribuabili sau Autoritatea Nationala a
Vamilor, dupa caz, prezentate in anexele nr. 1-4, care fac parte integranta din
procedura prevazuta la art. 1.
Art. 3. - Se aproba modelul, precum si caracteristicile de tiparire, modul de
difuzare, utilizare si pastrare ale formularului "Proces-verbal pentru trecerea
in proprietatea publica a statului a bunurilor imobile" - MEF-ANAF cod
14.13.37.99, conform anexei nr. 5, care face parte integranta din procedura
prevazuta la art. 1.
Art. 4. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga:
a) dispozitiile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 656/2004 privind
aprobarea Procedurii de stingere a creantelor reprezentand impozite, taxe si
alte venituri datorate bugetului de stat si/sau a creantelor reprezentand
contributii sociale administrate de Ministerul Finantelor Publice prin trecerea
in proprietatea publica a statului a unor bunuri imobile supuse executarii
silite, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 948 din 15 octombrie 2004;
b) dispozitiile privind modelul, precum si caracteristicile de tiparire, modul
de difuzare, utilizare si de pastrare ale formularului "Proces-verbal pentru
trecerea in proprietatea publica a statului a bunurilor imobile supuse
executarii silite - MFP-ANAF cod 14.13.37.99", cuprinse in Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 585/2005 pentru aprobarea modelelor unor formulare
utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 443 din 25 mai 2005, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 5. - Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Economiei si
Finantelor si al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Procedura din 15/06/2007
1. Creantele reprezentand impozite, taxe si alte venituri cuvenite bugetului de
stat si/sau creantele reprezentand contributii sociale administrate de
Ministerul Economiei si Finantelor, denumite in continuare creante fiscale, se
pot stinge prin dare in plata.
2. Procedura de dare in plata prevazuta la pct. 1 consta in cedarea de catre
debitorul persoana juridica, in schimbul obligatiilor sale restante fata de
creditorul fiscal, a unui bun imobil, care trece din proprietatea sa in
proprietatea publica a statului ca urmare a unei solicitari de preluare in
administrare.
3. Procedura prevazuta la pct. 2 se aplica si in situatia in care executarea
silita este suspendata, potrivit legii.
4. Debitorul persoana juridica, proprietar al unor bunuri imobile, poate cere
organului fiscal competent la care acesta este inregistrat fiscal stingerea unor
creante fiscale prin darea in plata a acestor bunuri.
5. Cererea debitorului, conform modelului din anexa nr. 2, se poate depune in
scris la organul fiscal competent, inclusiv la directia regionala vamala,
incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei, inclusiv in perioada in care s-a
inceput executarea silita asupra bunurilor imobile pentru care se solicita darea
in plata. De asemenea, cererea poate fi depusa in perioada in care poate avea
loc reluarea procedurii de valorificare in conditiile art. 163 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in perioada in care
executarea silita este suspendata ca urmare a aprobarii unei inlesniri la plata
obligatiilor fiscale.
6. Cererea debitorului va cuprinde in mod obligatoriu date referitoare la:
a) denumirea si sediul debitorului;
b) codul de inregistrare fiscala, precum si alte date de identificare a
debitorului;
c) structura capitalului social, a asociatilor ori a actionariatului, dupa caz;
d) volumul si natura creantelor fiscale, pe bugete, din care, pe debite
principale si accesorii;
e) titlurile executorii in temeiul carora sunt urmarite prin executare silita
bunurile imobile care fac obiectul cererii, daca este cazul;
f) bunurile imobile, pentru care se solicita trecerea in proprietatea publica a
statului, denumirea, datele de identificare a acestora, precum si o scurta
descriere;
g) mentiunea debitorului referitoare la taxarea sau scutirea cu/de TVA a
operatiunii de transfer al proprietatii bunului imobil prin dare in plata, in
conformitate cu art. 126 alin. (1), art. 141 alin. (2) lit. f) si alin. (3) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare;
h) mentiunea cu privire la actele doveditoare ale dreptului de proprietate
asupra bunurilor imobile respective;
i) acordul expres al debitorului privind pretul de evaluare al bunurilor imobile,
stabilit prin servicii prestate de organe sau de persoane specializate, in
conformitate cu prevederile art. 143 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) valoarea de inventar a bunurilor imobile, evidentiata in contabilitate,
reevaluata in conformitate cu ultimele reglementari legale in vigoare;
k) mentiunea debitorului ca a luat cunostinta despre prevederile legale cuprinse
in prezentul ordin, in sensul ca stingerea creantei fiscale se va face cu
valoarea determinata potrivit pct. 26;
l) mentiunea debitorului ca bunurile imobile nu sunt grevate de drepturi reale
si de alte sarcini si ca nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea
proprietatii sau al altor litigii, cu precizarea documentelor doveditoare;
m) mentiunea debitorului ca bunurile imobile nu sunt aduse ca aport in cadrul
unei asocieri in participatiune, aport la capitalul social al unei societati
comerciale si/sau nu sunt inchiriate, concesionate, arendate;
n) mentiunea debitorului ca pe numele sau nu exista cereri sau nu a fost
deschisa procedura insolventei;
o) acceptul debitorului cu privire la compensarea diferentei, potrivit legii, in
cazul in care valoarea bunului imobil, determinata potrivit pct. 26, este mai
mare decat creanta fiscala pentru care se solicita stingerea prin dare in plata;
p) semnatura reprezentantului legal al debitorului persoana juridica, precum si
stampila acestuia.
7. La cerere se anexeaza:
a) copii legalizate de pe actele care atesta dreptul de proprietate al
debitorului asupra bunurilor imobile pentru care acesta solicita trecerea in
proprietatea publica a statului;
b) extras de carte funciara, in original, emis in conditiile legii, la data
depunerii cererii, de Biroul de carte funciara din cadrul oficiului de cadastru
si publicitate imobiliara in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil, din
care sa rezulte ca acesta nu este grevat de drepturi reale si de alte sarcini;
c) raportul de evaluare intocmit de un expert privind bunurile imobile care fac
obiectul darii in plata;
d) documentul emis de institutiile abilitate, din care sa rezulte ca bunurile
imobile nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietatii sau al
altor litigii;
e) copii de pe fisa mijlocului fix si de pe balanta analitica a mijloacelor fixe;
f) certificat constatator eliberat de oficiul registrului comertului, din care
sa rezulte ca pe numele debitorului nu sunt inscrise mentiuni cu privire la
declararea starii de insolventa;
g) acordul Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse ori al
Ministerului Sanatatii Publice, dupa caz, referitor la stingerea prin dare in
plata a contributiilor sociale care se fac venit la bugetul asigurarilor sociale
de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul asigurarilor pentru
accidente de munca si boli profesionale ori bugetul Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate, dupa caz;
h) acordul Ministerului Economiei si Finantelor privind stingerea creantelor
bugetului de stat, in cazul in care bunurile imobile sunt solicitate a fi
preluate in administrare de institutii publice, altele decat Ministerul
Economiei si Finantelor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Autoritatea
Nationala a Vamilor si unitatile din subordinea acestora;
i) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca bunurile imobile nu
sunt aduse ca aport in cadrul unei asocieri in participatiune, aport la
capitalul social al unei societati comerciale si/sau nu sunt inchiriate ori
concesionate, inchiriate, arendate;
j) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca pe numele debitorului
nu exista cereri sau nu a fost deschisa procedura insolventei;
k) declaratie pe propria raspundere, potrivit careia bunurile imobile nu sunt
grevate de drepturi reale si de alte sarcini si ca nu fac obiectul unor cereri
privind retrocedarea proprietatii;
l) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca la data depunerii
cererii bunurile imobile care fac obiectul solicitarii de dare in plata sunt
proprietate a debitorului.
8. (1) Organul fiscal competent, inclusiv directia regionala vamala, va analiza
documentatia prezentata si va asigura existenta in dosar a tuturor documentelor
prevazute de lege, precum si a corelatiilor dintre datele cuprinse in aceasta.
(2) Dupa verificarea documentatiei, organul fiscal competent, inclusiv directia
regionala vamala, va transmite directiei generale a finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili sau Autoritatii Nationale a Vamilor, dupa caz, cererea impreuna cu
documentatia in sustinerea acesteia, depuse de debitor, insotite de urmatoarele
documente:
a) inscrisul prin care, de comun acord cu debitorul, s-a stabilit valoarea,
determinata potrivit pct. 26, la care se va realiza darea in plata;
b) solicitarea privind preluarea in administrare a imobilului respectiv, avizata
de ordonatorul principal de credite, insotita de un referat intocmit de
institutia publica solicitanta, potrivit modelului din anexa nr. 1, in cazul in
care aceasta a fost depusa la organul fiscal competent, inclusiv la directia
regionala vamala. In cazul in care solicitantul preluarii in administrare a
bunurilor imobile este un consiliu local, solicitarea va fi avizata de
Ministerul Internelor si Reformei Administrative;
c) copiile certificate de pe titlurile executorii si, daca este cazul, de pe
celelalte acte de executare silita privind bunurile imobile care fac obiectul
cererii;
d) raportul de evaluare intocmit de organe si persoane specializate, in
conformitate cu art. 143 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
e) referatul organului fiscal competent sau al directiei regionale vamale, dupa
caz, conform modelului din anexa nr. 3, care sa cuprinda informatiile
referitoare la debitor si la bunurile imobile care pot face obiectul darii in
plata, cuprinse in cererea debitorului si in documentatia in sustinere depusa de
acesta, suma obligatiilor fiscale restante la data intocmirii referatului,
actualizate cu nivelul accesoriilor aferente si, daca este cazul, al
cheltuielilor de executare silita, propunerile privind aplicarea procedurii de
dare in plata, precum si eficienta acestei modalitati de stingere a creantelor
fiscale;
f) alte acte necesare, potrivit legii, in sustinerea cererii.
9. In cazul cererilor privind stingerea unor creante reprezentand contributii
sociale administrate de Ministerul Economiei si Finantelor, prin trecerea in
proprietatea publica a statului a unor bunuri imobile, solicitate de alte
institutii publice, debitorul va prezenta si acordul Ministerului Muncii,
Familiei si Egalitatii de Sanse ori al Ministerului Sanatatii Publice, dupa caz,
referitor la stingerea prin aceasta modalitate. In situatia in care bunurile
imobile sunt solicitate a fi preluate in administrare de institutii publice,
altele decat Ministerul Economiei si Finantelor, Agentia Nationala de
Administrare Fiscala, Autoritatea Nationala a Vamilor si unitatile din
subordinea acestora, debitorul va prezenta, pentru stingerea creantelor
bugetului de stat, si acordul Ministerului Economiei si Finantelor.
10. Directia generala a finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului
Bucuresti, Directia generala de administrare a marilor contribuabili sau
Autoritatea Nationala a Vamilor, dupa caz, va completa documentatia primita de
la organul fiscal competent ori de la directia regionala vamala, dupa caz, cu
solicitarea privind preluarea in administrare a bunului imobil, impreuna cu
referatul intocmit de institutia publica solicitanta, conform modelului prevazut
in anexa nr. 1, daca acestea nu au fost depuse la organul fiscal competent, si
va intocmi un referat de oportunitate, conform modelului din anexa nr. 4, care
va cuprinde elementele prevazute la pct. 8 alin. (2) lit. e), precum si:
a) punctul de vedere asupra solicitarii debitorului si propunerea privind
aplicarea procedurii de dare in plata;
b) mentiunea ca valoarea de inventar evidentiata in cererea debitorului este cea
specificata in fisa mijlocului fix si in balanta analitica a mijloacelor fixe si
este reevaluata in conformitate cu ultimele reglementari legale in vigoare;
c) eficienta preluarii bunului imobil, determinata prin compararea creantelor
fiscale stinse, la care se adauga si cheltuielile de transformare si amenajare,
cu cheltuielile necesare unei noi constructii sau achizitii ori cu cele aferente
platii de chirii, astfel cum au fost estimate de catre institutia publica
solicitanta. Se va mentiona, de asemenea, si sursa de acoperire suplimentara
prevazuta pentru amenajarea spatiului.
11. Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, Directia generala de administrare a marilor
contribuabili ori Autoritatea Nationala a Vamilor, dupa caz, tin evidenta
solicitarilor de bunuri imobile in registre de evidenta deschise in acest scop.
12. Intreaga documentatie analizata si verificata conform prevederilor prezentei
proceduri, insotita de referatul de oportunitate, avizata de compartimentul
juridic al directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, al Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili ori al Autoritatii Nationale a Vamilor, dupa caz, va fi transmisa,
sub semnatura conducatorului acesteia sau sub semnatura inlocuitorului acestuia,
comisiei constituie in cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, prin
directia de specialitate din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
13. Componenta comisiei si regulamentul de organizare si functionare al acesteia
se stabilesc prin ordin al ministrului economiei si finantelor.
14. Directia de specialitate din cadrul Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala va restitui directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, ori Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili sau Autoritatii Nationale a Vamilor, dupa caz, cererea debitorului
insotita de intreaga documentatie aferenta, fara a fi necesare prezentarea si
analizarea acestora in cadrul comisiei in urmatoarele situatii:
a) documentatia transmisa de directia generala a finantelor publice judeteana,
respectiv a municipiului Bucuresti, ori de Directia generala de administrare a
marilor contribuabili sau de Autoritatea Nationala a Vamilor, dupa caz, nu
cuprinde documentele conform prevederilor legale in materie;
b) cererea si/sau documentatia nu au fost completate, in termen de 30 de zile de
la comunicarea solicitarii privind transmiterea unor date si documente,
solicitate de catre directiile de specialitate din cadrul Ministerului Economiei
si Finantelor si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
c) debitorul renunta la cerere sau nu exista o solicitare de preluare in
administrare a acestor bunuri ori organul fiscal competent comunica, prin
directia generala a finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului
Bucuresti, ori prin Directia generala de administrare a marilor contribuabili
sau prin Autoritatea Nationala a Vamilor, dupa caz, ca cererea debitorului
ramane fara obiect din orice alte motive.
15. Comisia va analiza si va decide asupra fiecarei cereri, avand in vedere
urmatoarele elemente:
a) documentele prezentate de debitor, care atesta dreptul de proprietate asupra
bunurilor imobile pentru care acesta solicita trecerea in proprietatea publica a
statului, precum si dovada ca acestea nu sunt grevate de drepturi reale si de
alte sarcini;
b) existenta solicitarilor pentru obtinerea in administrare a bunurilor imobile
pentru care urmeaza sa se analizeze oportunitatea trecerii in proprietatea
publica a statului;
c) respectarea reglementarilor legale in vigoare referitoare la aplicarea
procedurii de executare silita a creantelor fiscale, daca este cazul;
d) inexistenta unor cereri privind retrocedarea proprietatii, a unor cereri
privind deschiderea procedurii insolventei, precum si inexistenta unor contracte
de inchiriere sau concesiune, arendare ori cand bunurile imobile au fost aduse
ca aport in cadrul unei asocieri in participatiune, aport la capitalul social al
unei societati comerciale ori inexistenta altor litigii, in masura in care
aceasta poate fi prevazuta;
e) propunerile organului fiscal competent ori ale directiei regionale vamale,
dupa caz, precum si punctul de vedere al directiei generale a finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, ori al Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili sau al Autoritatii Nationale a Vamilor,
dupa caz;
f) punctele de vedere ale directiilor de specialitate din cadrul Ministerului
Economiei si Finantelor si al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
g) cheltuielile necesare, estimate de catre solicitantul bunurilor imobile ce
urmeaza sa fie trecute in proprietatea publica a statului, pentru transformarea
acestora in sedii sau in spatii corespunzatoare desfasurarii obiectului
activitatii ori in alte spatii de uz sau de interes public, precum si sursa de
acoperire a acestora;
h) eficienta trecerii bunurilor imobile in proprietatea publica a statului;
i) orice alte elemente necesare solutionarii cererii.
16. Comisia din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor aproba sau respinge,
prin decizie, dupa caz, cererile privind stingerea unor creante prevazute la
pct. 1 prin trecerea in proprietatea publica a statului si darea in administrare
a unor bunuri imobile corespunzatoare unor sedii sau spatii necesare
desfasurarii obiectului activitatii ori alte spatii de uz sau de interes public,
Ministerului Economiei si Finantelor, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Autoritatii Nationale a Vamilor, Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de
Sanse ori Ministerului Sanatatii Publice, a unitatilor din subordinea sau sub
autoritatea acestora, precum si a celor necesare altor autoritati publice
centrale ori locale sau unitatilor din subordinea sau sub autoritatea acestora,
dupa caz.
17. In situatia in care bunurile imobile nu sunt de uz sau de interes public,
comisia din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor poate respinge cererea
privind stingerea creantelor fiscale prin dare in plata.
18. Deciziile emise potrivit pct. 16, 38, 45 si 50 se intocmesc in 4 exemplare
cu valoare de original si se comunica de catre directia de specialitate din
cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala debitorului si, prin directia
generala a finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, ori
prin Directia generala de administrare a marilor contribuabili sau Autoritatea
Nationala a Vamilor, dupa caz, organului fiscal competent, inclusiv directiei
regionale vamale, si institutiei publice solicitante. Un exemplar al deciziei se
arhiveaza de catre directia de specialitate din cadrul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala.
19. In cazul in care comisia decide stingerea creantelor fiscale, conform pct.
26, prin trecerea bunurilor imobile in proprietatea publica a statului, organul
fiscal competent, inclusiv directia regionala vamala, dupa primirea deciziei de
aprobare, intocmeste procesul-verbal pentru trecerea in proprietatea publica a
statului a bunului imobil, conform modelului din anexa nr. 5.
20. Incheierea procesului-verbal si stingerea creantelor fiscale prin procedura
de dare in plata sunt conditionate de depunerea de catre debitor, la organul
fiscal competent, inclusiv la directia regionala vamala, la data incheierii
procesului-verbal de dare in plata, a urmatoarelor acte:
a) un nou extras de carte funciara, in original, emis de Biroul de carte
funciara, care sa ateste ca bunul imobil nu este grevat de drepturi reale si de
alte sarcini;
b) o noua declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca pe numele sau
nu s-a deschis procedura insolventei, ca bunurile imobile sunt proprietatea sa,
ca nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea ori al altor litigii si nu
sunt aduse ca aport in cadrul unei asocieri in participatiune, aport la
capitalul social al unei societati comerciale si/sau nu sunt inchiriate,
concesionate, arendate;
c) un nou certificat constatator eliberat de oficiul registrului comertului, din
care sa rezulte ca pe numele debitorului nu sunt inscrise mentiuni cu privire la
declararea starii de insolventa.
21. In cazul in care se constata ca bunul imobil este grevat de drepturi reale
si de alte sarcini ori face obiectul unor litigii, cereri sau contracte de felul
celor prevazute la pct. 20 lit. b), organul fiscal competent, inclusiv directia
regionala vamala, instiinteaza comisia, care analizeaza si care poate proceda la
revocarea deciziei. Despre aceasta este instiintat si debitorul.
22. Procesul-verbal pentru trecerea in proprietatea publica a statului se
intocmeste in 3 exemplare cu valoare de original, dintre care un exemplar se
inainteaza debitorului, un alt exemplar se inainteaza, prin directia generala a
finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, ori prin
Directia generala de administrare a marilor contribuabili sau Autoritatea
Nationala a Vamilor, dupa caz, impreuna cu un exemplar al deciziei,
solicitantului pentru obtinerea bunului imobil, in administrare, iar al treilea
exemplar ramane la organul fiscal competent, inclusiv la directia regionala
vamala.
23. La data intocmirii procesului-verbal pentru trecerea in proprietatea publica
a statului a bunului imobil, organul fiscal competent, inclusiv directia
regionala vamala, va actualiza nivelul creantelor fiscale restante, precum si,
daca este cazul, nivelul accesoriilor aferente acestora si al cheltuielilor de
executare pana la aceasta data.
24. La data intocmirii procesului-verbal pentru trecerea in proprietatea publica
a statului a bunului imobil, in cazul bunului imobil sechestrat, inceteaza
masura de indisponibilizare a acestuia, precum si, daca este cazul, calitatea de
administrator-sechestru a persoanelor desemnate, conform legii.
25. Bunurile imobile pentru care s-a solicitat trecerea in proprietatea publica
a statului vor fi evaluate conform art. 143 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
26. Stingerea creantelor fiscale se va face la valoarea cea mai mica dintre
valoarea stabilita prin evaluare, conform pct. 25, si valoarea de inventar
evidentiata in contabilitatea persoanei juridice debitoare.
27. In cazul in care operatiunea de transfer al proprietatii bunului imobil prin
dare in plata este taxabila conform art. 141 alin. (2) lit. f) sau alin. (3) din
Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se datoreaza TVA
corespunzator cotei standard de 19% aplicate la valoarea stabilita potrivit pct.
26.
28. Cu valoarea stabilita potrivit pct. 26 plus TVA, daca este cazul, se stinge
TVA aferenta operatiunii de dare in plata daca operatiunea este taxabila si
total sau partial creantele fiscale pentru care se solicita stingerea,
accesoriile aferente acestora si, daca este cazul, cheltuielile de executare,
actualizate la data stingerii, respectiv la data intocmirii procesului-verbal de
trecere in proprietatea publica a statului a bunului imobil aprobat, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
29. In cazul in care suma care reprezinta valoarea bunului imobil pentru care
s-a aprobat trecerea in proprietatea publica a statului, plus TVA colectata,
daca este cazul, este mai mica decat TVA aferenta operatiunii de dare in plata
plus creantele fiscale, la care se adauga accesoriile aferente acestora si, daca
este cazul, cheltuielile de executare silita, actualizate, diferenta urmeaza sa
fie stinsa prin aplicarea celorlalte modalitati de stingere prevazute de
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
30. In cazul in care suma care reprezinta atat TVA aferenta operatiunii de dare
in plata, cat si creantele fiscale si accesoriile aferente acestora si, daca
este cazul, cheltuielile de executare, actualizate, este mai mica decat valoarea
bunului imobil pentru care s-a aprobat trecerea in proprietatea publica a
statului, inclusiv TVA colectata, daca este cazul, cu aceasta diferenta se va
proceda la compensare, potrivit legii.
31. Conform art. 155 si 156 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, debitorul are obligatia sa emita factura si sa
inregistreze in evidenta proprie operatiunea de livrare a bunului imobil,
inclusiv TVA colectata aferenta.
32. TVA colectata pentru livrarea bunului imobil prin trecerea acestuia in
proprietatea publica a statului se evidentiaza la randul de regularizari din
decontul de TVA prevazut la art. 1562 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, cu semnul minus, pe baza procesului-verbal pentru
trecerea in proprietatea publica a statului a bunului imobil.
33. Cheltuielile necesare pentru transformarea si amenajarea bunurilor imobile
trecute in proprietatea publica a statului, in sedii sau spatii corespunzatoare
desfasurarii obiectului de activitate ori in spatii de uz ori de interes public,
sunt suportate de institutia publica care a solicitat preluarea in administrare
a acestora.
34. In cazul bunurilor imobile care au incorporate in structura bunuri mobile
sau dotari specifice activitatii, a caror valoare nu este cuprinsa in valoarea
acestor bunuri imobile, cheltuielile cu lucrarile privind dezafectarea,
dezmembrarea, inlaturarea acestora ori altele asemenea, dupa caz, sunt suportate
de catre debitor.
35. Darea in administrare se va efectua prin hotarare a Guvernului, initiata de
autoritatile publice centrale solicitante sau de Ministerul Economiei si
Finantelor, Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, Ministerul
Sanatatii Publice, Ministerul Internelor si Reformei Administrative, dupa caz.
36. Operatiunile legate de stingerea creantelor fiscale prin preluarea de la
debitori a bunurilor imobile si trecerea lor in proprietatea publica a statului
se reflecta in evidenta analitica pe platitori deschisa la nivelul unitatilor
teritoriale subordonate Ministerului Economiei si Finantelor ori la nivelul
directiei regionale vamale, dupa caz, in a caror raza teritoriala isi au
domiciliul fiscal debitorii respectivi, precum si in evidenta contabila a
debitorilor.
37. In cazul in care bunurile imobile trecute in proprietatea publica a statului
ca urmare a aplicarii procedurii de dare in plata au fost revendicate si
restituite, potrivit legii, de catre terte persoane, organul fiscal competent,
inclusiv directia regionala vamala, va proceda la redebitarea acestuia cu sumele
reprezentand creantele fiscale pentru care s-a solicitat stingerea, la data la
care bunurile imobile au fost restituite tertelor persoane, exclusiv TVA
aferenta operatiunii de transfer al proprietatii bunului imobil prin dare in
plata.
38. Comisia poate fi sesizata, in cadrul termenului de prescriptie a dreptului
de a cere executarea silita a creantelor fiscale, asupra unor aspecte privind
bunurile imobile, necunoscute la data analizarii cererii de dare in plata a
debitorului, constatate sau sesizate dupa emiterea deciziei comisiei din cadrul
Ministerului Economiei si Finantelor de aprobare a cererii debitorului, si poate
decide, pe baza documentelor prezentate si a altor informatii sau documente
solicitate de comisie, revocarea, in tot sau in parte, a deciziei prin care s-a
aprobat stingerea unor creante fiscale prin trecerea bunurilor imobile in
proprietatea publica a statului, in urmatoarele situatii:
a) se constata vicii ascunse, totale sau partiale, ale bunurilor imobile date in
plata;
b) bunurile imobile supuse procedurii de dare in plata erau la data aprobarii
cererii aduse ca aport in cadrul unei asocieri in participatiune, aport la
capitalul social al unei societati comerciale sau inchiriate ori concesionate
sau arendate;
c) bunurile imobile erau grevate de drepturi reale sau de alte sarcini la data
aprobarii cererii, iar acest fapt nu a fost adus la cunostinta comisiei la data
aprobarii cererii;
d) debitorul a furnizat pana la data aprobarii cererii de dare in plata ori pana
la data incheierii procesului-verbal de trecere in proprietatea publica a
statului a bunului imobil, inclusiv, date si informatii incomplete si/sau
nereale care afecteaza in orice mod dreptul de proprietate publica a statului
asupra bunurilor imobile;
e) alte aspecte necunoscute la data aprobarii cererii de dare in plata.
39. Dupa emiterea deciziei de revocare, organele fiscale competente vor lua
masurile necesare pentru desfiintarea actelor administrative intocmite ulterior
deciziei de aprobare a cererii de dare in plata.
40. In situatia in care titularul dreptului de administrare asupra bunului
imobil trecut in proprietatea publica a statului a efectuat cheltuieli utile,
acestea vor fi suportate de debitor.
41. Dupa emiterea deciziei de revocare, organul fiscal competent, inclusiv
directia regionala vamala, va repune in sarcina debitorului sumele reprezentand
creante fiscale pentru care s-a solicitat stingerea, la data la care bunurile
imobile au fost restituite tertelor persoane, exclusiv TVA aferenta operatiunii
de transfer al proprietatii bunului imobil prin dare in plata.
42. Orice persoana care se considera lezata in drepturile sale prin emiterea,
potrivit pct. 16 si 38, a deciziilor comisiei din cadrul Ministerului Economiei
si Finantelor, poate face contestatie impotriva acestora, in conditiile art. 179
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
43. Contestatia se depune la comisia constituita in cadrul Ministerului
Economiei si Finantelor, prin directia de specialitate din cadrul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile de la data
comunicarii deciziei, sub sanctiunea decaderii, si nu este supusa taxelor de
timbru.
44. Contestatia impotriva deciziilor emise potrivit pct. 16 si 38 se
solutioneaza in conformitate cu dispozitiile privind solutionarea pe cale
administrativa a contestatiilor formulate impotriva actelor administrative
fiscale, de catre comisia constituita in cadrul Ministerului Economiei si
Finantelor in temeiul art. 1711 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen de 45 de zile
de la inregistrare.
45. In solutionarea contestatiei, comisia constituita in cadrul Ministerului
Economiei si Finantelor se pronunta prin decizie.
46. Decizia emisa potrivit pct. 45 este definitiva in sistemul cailor
administrative de atac, in sensul ca asupra ei comisia nu mai poate reveni, cu
exceptia situatiilor privind indreptarea erorilor materiale, potrivit legii.
47. Decizia emisa in solutionarea contestatiei poate fi atacata la instanta
judecatoreasca de contencios administrativ competenta.
48. Decizia privind solutionarea contestatiei se comunica contestatorului,
potrivit dispozitiilor referitoare la comunicarea actului administrativ fiscal
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
49. Erorile materiale din cuprinsul deciziilor emise de comisie se pot indrepta,
din oficiu sau la cererea debitorului, a organului fiscal competent, inclusiv a
directiei regionale vamale, ori a institutiei publice solicitante pentru
preluarea in administrare a bunurilor imobile, dupa caz, conform procedurii
privind indreptarea erorilor materiale din cuprinsul actului administrativ.
50. In cazul in care indreptarea erorilor materiale prevazute la pct. 49 nu se
poate efectua direct pe decizie, datorita constatarii sau sesizarii unor
omisiuni in cuprinsul acesteia, se emite o decizie rectificativa.
51. Procedura privind stingerea creantelor reprezentand impozite, taxe si alte
venituri datorate bugetului de stat si/sau a creantelor reprezentand contributii
sociale administrate de Ministerul Economiei si Finantelor prin dare in plata se
aplica, in cazul debitorilor persoane juridice la care s-a instituit
administrarea speciala in perioada de privatizare, numai cu avizul
administratorului special.
52. In cazul debitorilor persoane juridice pentru care s-a deschis procedura
insolventei, stingerea creantelor fiscale administrate de Ministerul Economiei
si Finantelor prin dare in plata se poate realiza in urmatoarele conditii:
a) pentru debitor a fost pronuntata o incheiere sau o sentinta judecatoreasca de
deschidere a procedurii insolventei de catre judecatorul-sindic;
b) toti membrii adunarii creditorilor au fost de acord, fie ca o masura in
cadrul planului de reorganizare judiciara, fie ca o modalitate de atribuire a
unui bun in contul creantei in cadrul lichidarii, cu trecerea in proprietatea
publica a statului a unor bunuri imobile libere de sarcini in contul creantelor
fiscale administrate de Ministerul Economiei si Finantelor - Agentia Nationala
de Administrare Fiscala inscrise in tabloul creditorilor;
c) existenta unor solicitari de preluare in administrare, potrivit legii, a
bunurilor imobile respective;
d) existenta dreptului de proprietate al debitorului asupra bunurilor imobile
care fac obiectul darii in plata;
e) bunurile imobile nu fac obiectul unor cereri de revendicare si restituire,
potrivit legii.
53. Documentatia in sustinerea masurii de dare in plata va fi transmisa de catre
administratorul sau lichidatorul judiciar, in functie de stadiul procedurii,
organului fiscal competent ori directiei regionale vamale, dupa caz, si va
cuprinde:
a) incheierea sau sentinta judecatoreasca de deschidere a procedurii insolventei,
dupa caz;
b) procesul-verbal al sedintei adunarii creditorilor prin care toti membrii
adunarii creditorilor au fost de acord cu darea in plata;
c) raportul de evaluare a bunurilor imobile, intocmit de catre un expert
evaluator, potrivit dispozitiilor art. 115 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolventei, cu modificarile ulterioare;
d) o scurta descriere a bunurilor imobile propuse pentru masura darii in plata,
denumirea si datele de identificare a acestora;
e) mentiunea privind taxarea sau scutirea de TVA a operatiunii de transfer al
proprietatii bunului imobil prin dare in plata, in conformitate cu art. 126 alin.(1),
art. 141 alin. (2) lit. f) si alin. (3) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile
si completarile ulterioare;
f) avizul administratorului sau al lichidatorului judiciar, dupa caz, asupra
existentei dreptului de proprietate al debitorului asupra bunurilor imobile,
precum si pentru inexistenta unor cereri de revendicare si restituire, potrivit
legii;
g) extras de carte funciara in original, la zi.
54. Organul fiscal competent, inclusiv directia regionala vamala, va transmite
intreaga documentatie directiei generale a finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili ori Autoritatii Nationale a Vamilor, dupa caz, care va proceda
conform pct. 10 si 12.
55. Stingerea creantelor fiscale in cazul aprobarii darii in plata a bunurilor
imobile proprietate a debitorilor persoane juridice pentru care s-a deschis
procedura insolventei se va face la valoarea de evaluare stabilita potrivit art.
115 din Legea nr. 85/2006, cu modificarile ulterioare.
56. In cazul in care livrarea bunului imobil prin dare in plata este taxabila,
conform art. 141 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile
ulterioare, TVA se colecteaza prin aplicarea cotei de 19% la pretul stabilit
potrivit art. 115 din Legea nr. 85/2006.
57. Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezenta procedura.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|