|
ORDIN nr. 428 / 2007, pentru aprobarea Precizarilor privind inventarierea bunurilor din domeniul public al statului- Monitorul Oficial nr.422 / 25 Iunie 2007
Ordinul aproba Precizarile privind inventarierea bunurilor din domeniul
public al statului, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Potrivit ordinului, Ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si autoritatile publice centrale care au
in administrare bunuri din domeniul public al statului au obligatia respectarii
si punerii in aplicare a precizarilor aprobate prin prezentul ordin.
Precizare din 11/06/2007
Potrivit prevederilor art. 20 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publica si regimul juridic al acesteia, cu modificarile si completarile
ulterioare, inventarul bunurilor din domeniul public al statului se intocmeste,
dupa caz, de ministere, de celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, precum si de autoritatile publice centrale care au in
administrare asemenea bunuri, Ministerul Economiei si Finantelor avand atributii
in centralizarea acestuia si supunerea spre aprobare Guvernului.
In baza acestor precizari, ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si autoritatile publice centrale care au
in administrare bunuri din domeniul public al statului, la inventarierea acestor
bunuri, trebuie sa aiba in vedere urmatoarele:
a) la stabilirea regimului juridic al unui bun ordonatorul de credite care se
afla in posesia tuturor informatiilor, juridice si economice, referitoare la
bunul in cauza, are obligatia ca in inventar, in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare, sa mentioneze titlul de detinere a acestuia;
b) interpretarea si aplicarea corecta a dispozitiilor Legii nr. 213/1998,
referitoare la departajarea bunurilor aflate in domeniul public al statului, in
domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale, bunurile aflate in
domeniul privat al statului/unitatilor administrativ-teritoriale, precum si
bunurile aflate in proprietatea privata;
c) cuprinderea in inventare numai a bunurilor din domeniul public al statului,
nu si a investitiilor in curs;
d) respectarea de catre ordonatorii de credite a machetei stabilite de
Ministerul Economiei si Finantelor, conform anexei nr. 1g la prezentele
precizari, si a conditiilor stabilite pentru institutiile care, in baza unor
legi speciale, detin informatii cu caracter secret.
Astfel, ordonatorii principali de credite a caror activitate este organizata in
baza unor legi speciale, potrivit carora informatiile legate de acestea au
caracter secret, vor completa inventarele numai cu informatiile privind: codul
de clasificare, tipul bunului (mobil sau imobil), elemente de identificare fara
caracter secret, situatia juridica, judet, hotararea Guvernului de administrare
sau acte prin care au intrat in posesie, daca acestea nu au caracter special;
e) ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si autoritatile publice centrale care au in administrare bunuri
din domeniul public al statului au obligatia ca in hotararile Guvernului privind
transferul de bunuri din domeniul public al statului sa precizeze numarul de
identificare atribuit fiecarui bun de catre Ministerul Economiei si Finantelor,
precum si codul de identificare fiscala (CIF) al administratorului, potrivit
anexelor nr. 1a-1g la prezentele precizari.
In baza prevederilor art. 2 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 1.705/2006
pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al
statului, modificarile de orice fel intervenite in inventarul bunurilor din
domeniul public al statului se aproba numai prin acte normative adoptate in
acest sens si se opereaza in inventarul bunurilor din domeniul public al
statului de catre ordonatorii principali de credite, in termen de 10 zile de la
intrarea in vigoare a acestora.
Modificarile intervenite in inventarul bunurilor din domeniul public al statului
constau in:
A. Intrari de bunuri prin:
a) trecerea din domeniul privat al statului in domeniul public al statului, in
baza prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 213/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) trecerea din domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale in
domeniul public al statului, in baza prevederilor art. 9 alin. (2) din Legea nr.
213/1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) includerea in domeniul public al statului a bunurilor rezultate din
investitii noi puse in functiune, in conditiile legii;
d) majorarea valorii bunurilor cuprinse in inventar ca urmare a efectuarii unor
lucrari de investitii puse in functiune, in conditiile legii;
e) majorarea valorii bunurilor cuprinse in inventar ca urmare a reevaluarii
acestora in baza unor acte normative;
f) majorarea suprafetelor de teren ca urmare a efectuarii lucrarilor tehnice de
cadastru sau a revizuirii masuratorilor initiale, ca urmare a lucrarilor de
desecare si/sau a altor situatii de acest gen;
g) inregistrarea plusurilor de inventar constatate la inventarierea anuala a
patrimoniului, stabilite prin procesul-verbal de valorificare a rezultatelor
inventarierii, conform prevederilor legale in vigoare;
h) orice alte intrari potrivit prevederilor legale in vigoare pentru bunuri de
natura celor apartinand domeniului public al statului.
Potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1.705/2006,
bunurile reprezentand imobilizari finalizate, efectuate din surse bugetare si
puse in functiune, vor fi incluse in inventar cu valoarea corespunzatoare
surselor bugetare utilizate pana la data punerii in functiune.
Potrivit prevederilor art. 5 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 1.705/2006,
bunurile reprezentand imobilizari finalizate, efectuate din surse proprii de
finantare si puse in functiune, vor fi incluse in inventarul bunurilor din
domeniul public al statului dupa recuperarea amortizarii investitiei, respectiv
la expirarea duratei normale de utilizare, a contractului de concesiune sau de
inchiriere, dupa caz, potrivit prevederilor legale in vigoare.
Bunurile reprezentand imobilizari finalizate, efectuate atat din fonduri
bugetare, cat si din surse proprii de finantare, vor fi cuprinse in inventarul
bunurilor din domeniul public al statului, la data punerii in functiune, cu
valoarea corespunzatoare surselor bugetare utilizate, urmand ca aceasta sa fie
reintregita dupa recuperarea amortizarii investitiei efectuate din surse proprii
de finantare, respectiv la expirarea duratei normale de utilizare, a
contractului de concesiune sau de inchiriere, potrivit prevederilor legale in
vigoare.
In baza prevederilor mentionate, in inventarul bunurilor din domeniul public al
statului nu sunt cuprinse bunurile si valorile aferente, efectuate din surse
proprii de finantare, decat dupa recuperarea amortizarii investitiei, astfel:
- investitiile efectuate din surse proprii de finantare la bunurile date in
concesiune, cu chirie, sau date in folosinta gratuita;
- investitiile efectuate din surse proprii la bunurile din domeniul public al
statului, date in concesiune sau atribuite sub orice forma societatilor/companiilor
nationale ori societatilor comerciale, dupa caz;
- investitiile efectuate din surse proprii la bunurile din domeniul public al
statului, date in administrare regiilor autonome;
- orice alte investitii din surse proprii efectuate la bunurile din domeniul
public al statului, conform prevederilor legale in vigoare.
B. Iesiri de bunuri, prin:
a) trecerea din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitati
administrativ-teritoriale, in baza prevederilor art. 9 alin. (1) din Legea nr.
213/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
Atribuirea bunurilor din domeniul public al statului in administrarea unitatilor
administrativ-teritoriale nu se poate face fara schimbarea regimului juridic al
acestora, respectiv trecerea bunurilor din domeniul public al statului in
domeniul public de interes judetean sau local;
b) trecerea din domeniul public al statului in domeniul privat al statului, in
baza prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare;
c) scoaterea din domeniul public al statului ca urmare a retrocedarilor de
bunuri, in conditiile legii;
d) trecerea din domeniul public al statului in domeniul privat al statului in
vederea scoaterii din inventar a bunurilor iesite din functiune, in vederea
valorificarii si, dupa caz, casarii, in conditiile legii.
In acest caz trebuie avute in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr.
112/2000 pentru reglementarea procesului de scoatere din functiune, casare si
valorificare a activelor corporale care alcatuiesc domeniul public al statului
si al unitatilor administrativ-teritoriale, aprobata prin Legea nr. 246/2001;
e) operarea diferentelor constatate in minus la inventarierea anuala a
patrimoniului, stabilite prin procesul-verbal de valorificare a rezultatelor
inventarierii, precum si a scoaterilor din inventar a bunurilor constatate ca
lipsuri prin acte emise in acest sens de catre organele in drept, in conditiile
legii, conform prevederilor legale in vigoare;
f) orice alte iesiri potrivit prevederilor legale in vigoare.
C. Schimbarea administratorului in cadrul aceluiasi ordonator, in baza
prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 213/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare
D. Transferul bunurilor in cadrul domeniului public al statului intre ministere,
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si
autoritatile publice centrale
Modificarile intervenite in urma acestor transferuri, aprobate prin acte
normative, se opereaza la Ministerul Economiei si Finantelor, la aceeasi data,
de catre ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, precum si de autoritatile publice centrale implicate.
In aceasta situatie, initiativa operarii in inventarul bunurilor din domeniul
public al statului apartine institutiei de la care se transfera integral sau
partial bunul/bunurile din domeniul public al statului, prin depunerea la
Ministerul Economiei si Finantelor a unei adrese, prin care sa se solicite
efectuarea modificarilor intervenite, adresa care va fi semnata de catre
initiator si de catre celelalte institutii implicate.
E. Alte modificari, astfel:
a) corectarea unor erori si/sau omisiuni referitoare la caracteristicile
bunurilor;
b) corectarea unor date inscrise eronat de catre reprezentantul ordonatorului
principal de credite sau omise a fi inscrise in inventar (valoare, baza legala,
adresa, desfasurarea unor suprafete etc.);
c) operarea modificarilor intervenite ca urmare a restructurarilor si
reorganizarilor intervenite in cadrul administratiei publice centrale.
In acest caz, modificarile se opereaza in inventar in baza actului normativ de
aprobare a restructurarii/reorganizarii, respectiv a protocoalelor de
predare-primire incheiate intre parti.
Modificarile intervenite in baza protocoalelor de predare-primire incheiate
intre parti se opereaza la Ministerul Economiei si Finantelor, la aceeasi data,
de catre ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, precum si de autoritatile publice centrale implicate,
d) orice alte modificari in conditiile legii.
La efectuarea modificarilor intervenite in inventarul bunurilor din domeniul
public al statului, potrivit lit. A-E, ministerele, organele de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si autoritatile publice centrale, in
calitate de ordonatori principali de credite, vor intocmi, dupa caz, anexele nr.
1a-1g, anexe care vor insoti adresa prin care se solicita efectuarea
modificarilor intervenite.