25 Aprilie 2007
contabilitateafirmei.ro
RAMBURSAREA TVA CATRE PERSOANE NON UE FARA OBLIGATII DE INREGISTRARE
|
ORDIN Nr. 530 / 2007 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata catre persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii- Monitorul Oficial nr.267 / 20 Aprilie 2007
Art. 1. - Se aproba Procedura de solutionare a cererilor de rambursare
a taxei pe valoarea adaugata catre persoane impozabile neinregistrate si care nu
sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, stabilite in
afara Comunitatii, prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aproba modelul si continutul formularului 313 "Cerere de rambursare
pentru persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania,
stabilite in afara Comunitatii", cod MFP 14.13.03.02/13, prevazut in anexa nr.
2.
Art. 3. - Instructiunile de completare a formularului mentionat la art. 2 sunt
prevazute in anexa nr. 3.
Art. 4. - Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si pastrare
ale formularului mentionat la art. 2 sunt prevazute in anexa nr. 4.
Art. 5. - Se aproba modelul si continutul formularului "Decizie de rambursare a
taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile neinregistrate si care
nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, stabilite in
afara Comunitatii", cod MFP 14.13.02.02/13, prevazut in anexa nr. 5.
Art. 6. - Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 8. - Directia generala de gestiune a impozitelor si contributiilor,
Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare si Directia
de metodologie si proceduri pentru inspectia fiscala din cadrul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, Directia generala a tehnologiei informatiei
din cadrul Ministerului Finantelor Publice, precum si Directia Generala a
Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la
indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ANEXA Nr. 3
INSTRUCTIUNI
pentru completarea Cererii de rambursare pentru persoanele impozabile
neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii
1. Cererea de rambursare se depune de catre persoanele impozabile neinregistrate
si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania,
stabilite in afara Comunitatii, pentru rambursarea taxei facturate de alte
persoane impozabile si achitate de aceasta pentru bunurile mobile care i-au fost
livrate sau serviciile care i-au fost prestate in beneficiul sau in Romania,
precum si a taxei achitate pentru importul bunurilor in Romania pe o perioada de
minimum 3 luni sau de maximum un an calendaristic ori pe o perioada mai mica de
3 luni ramasa din anul calendaristic.
Cererea se depune in termen de 6 luni de la incheierea anului calendaristic in
care taxa devine exigibila.
2.1. Cererea se depune in format electronic la:
- registratura organului fiscal competent;
- posta, prin scrisoare recomandata.
2.2. Formatul electronic, depus pe suport electronic, va fi insotit de
formularul editat de solicitant cu ajutorul programului de asistenta elaborat de
Ministerul Finantelor Publice, semnat si stampilat, conform legii.
Formatul se editeaza in doua exemplare:
- un exemplar se depune la unitatea fiscala, impreuna cu suportul electronic;
- un exemplar se pastreaza de catre solicitant.
Formatul electronic al Cererii se obtine prin folosirea programului de asistenta
elaborat de Ministerul Finantelor Publice si se transmite organului competent pe
suport electronic.
Programul de asistenta este pus la dispozitia persoanelor impozabile, gratuit,
de unitatea fiscala sau poate fi descarcat de pe serverul de web al Ministerului
Finantelor Publice, la adresa www.mfinante.ro.
Modul de completare a Cererii de rambursare pentru persoanele impozabile
neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii
Sectiunea 1
- anul la care se refera declaratia; se inscrie cu cifre arabe cu 4 caractere (exemplu:
2007)
- perioada aferenta operatiunilor realizate (exemplu: pentru perioada
februarie-iunie se va inscrie 01-06)
Cartusul Date de identificare a solicitantului contine:
1. Denumire/nume, prenume - se inscriu, dupa caz, denumirea sau numele si
prenumele persoanei impozabile.
2. Cod de inregistrare in scopuri de TVA - se completeaza codul primit la
inregistrarea in scopuri de TVA, inscris in certificatul de inregistrare fiscala
in tara de origine a solicitantului.
3. Se completeaza cu datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social,
sediul sau domiciliul fiscal, dupa caz) al persoanei impozabile.
Cartusul Date de identificare a reprezentantului contine:
1. Denumire/nume, prenume - se inscriu, dupa caz, denumirea sau numele si
prenumele reprezentantului.
2. Cod de identificare fiscala - se completeaza codul primit la inregistrare,
inscris in certificatul de inregistrare fiscala al reprezentantului.
Inscrierea cifrelor in caseta se face cu aliniere la dreapta.
3. Se completeaza cu datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social,
sediul sau domiciliul fiscal, dupa caz) al reprezentantului.
Cartusul Informatii financiare contine:
1. Suma solicitata la rambursare: se inscrie suma solicitata. Inscrierea
cifrelor in caseta se realizeaza cu aliniere la dreapta.
2. IBAN: se inscrie codul IBAN al contului bancar in care se doreste a fi
transferata suma solicitata.
3. Titularul contului: se inscrie numele complet al titularului contului bancar.
4. Cont numarul: se inscrie numarul contului bancar in care se doreste a fi
transferata suma solicitata.
5. Codul bancii: se inscrie codul bancii la care se afla contul nominalizat mai
sus.
6. Numele bancii: se inscrie numele bancii.
7. Adresa, tara, orasul si codul postal ale bancii: se inscrie adresa exacta a
bancii nominalizate pentru realizarea transferului sumei solicitate.
Nr. anexe: se inscrie numarul anexelor ce insotesc cererea.
Nr. facturi: se inscrie numarul facturilor ce insotesc cererea pentru a dovedi
validitatea sumei solicitate.
Nr. documente de import: se inscrie numarul documentelor de import ce insotesc
cererea pentru a dovedi validitatea sumei solicitate.
In cazul in care solicitantul a mai avut si alte cereri de rambursare anterioare,
acest lucru va fi specificat prin bifarea casutei corespunzatoare, precum si
prin specificarea numarului de referinta repartizat acelei cereri. In cazul in
care nu a mai avut alte cereri de rambursare anterioare va bifa casuta "Nu".
Sectiunea a 2-a
Cuprinde operatiunile ce stau la baza sumei solicitate si vor fi introduse
nominal toate achizitiile si importurile de bunuri, precum si prestarile de
servicii ce i-au fost efectuate.
Tipul - se inscrie tipul operatiunii. Se inscrie: A - pentru achizitii, I -
pentru import, S - pentru prestari servicii.
Natura bunurilor sau a serviciilor - se inscrie natura bunurilor achizitionate
sau importate sau natura serviciilor care i-au fost prestate.
Denumirea partenerului - se inscriu numele si prenumele sau denumirea
furnizorului ori a prestatorului de servicii.
Codul de identificare fiscala al partenerului: se inscrie codul de identificare
fiscala comunicat de catre furnizor sau de catre prestatorul de servicii.
Data facturii si Numarul facturii: se inscrie data, respectiv numarul facturii
din care reiese suma solicitata spre rambursare.
Suma de taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare - se inscrie suma de
taxa pe valoarea adaugata ce reiese din factura respectiva.
Toate sumele se inscriu in lei.
Procedura din 03/04/2007
de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata catre
persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze
in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii
1. Rambursarea taxei pe valoarea adaugata catre persoane impozabile
neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in
Romania, stabilite in afara Uniunii Europene, potrivit dispozitiilor art. 1472
alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile
si completarile ulterioare, coroborate cu prevederile pct. 50 din Normele
metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul
fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare, se efectueaza potrivit prezentei proceduri.
2. Pentru a beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adaugata achitate,
persoana impozabila trebuie sa isi desemneze un reprezentant in Romania in
scopul rambursarii, potrivit pct. 50 alin. (5) din Normele metodologice de
aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare.
3. Reprezentantul solicita rambursarea taxei pe valoarea adaugata prin
completarea si depunerea formularului 313 "Cerere de rambursare pentru
persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in
afara Comunitatii", prevazut in anexa nr. 2.
4. Reprezentantul desemnat in scopul rambursarii trebuie sa inregistreze la
organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal actul de
imputernicire in forma autentica, potrivit dispozitiilor art. 18 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Continutul si limitele reprezentarii sunt cele stabilite prin lege, respectiv de
pct. 50 alin. (6) si (7) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa
pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
In vederea inregistrarii fiscale, reprezentantul desemnat depune la organul
fiscal competent declaratia de inregistrare fiscala, potrivit dispozitiilor
legale in vigoare.
Comunicarea certificatului de inregistrare fiscala se face fie la sediul
organului fiscal, prin prezentarea reprezentantului, fie prin posta prin
scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Codul de inregistrare fiscala atribuit reprezentantului va fi utilizat numai
pentru rambursarea taxei pe valoarea adaugata persoanei reprezentate, stabilita
in afara Uniunii Europene.
5. Cererea se depune la registratura organului fiscal competent sau la posta,
prin scrisoare recomandata, insotita de documentatia prevazuta la pct. 50 alin.
(7) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea
adaugata" din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, care sa evidentieze taxa a carei
rambursare se solicita.
Cererea se depune insotita si de dovada emisa de organul fiscal competent din
tara in care solicitantul este stabilit, din care sa rezulte ca, potrivit
legislatiei nationale a acelui stat, o persoana impozabila stabilita in Romania
ar avea acelasi drept de rambursare in ceea ce priveste taxa pe valoarea
adaugata sau alte impozite ori taxe similare aplicate in tara respectiva.
6. Documentele justificative, documentele din care rezulta ca persoana este
angajata intr-o activitate economica ce ar face-o sa fie considerata persoana
impozabila in conditiile art. 127 din Legea nr. 571 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, daca ar fi stabilita in Romania, precum
si declaratiile in limba straina vor fi insotite de traduceri in limba romana
certificate de traducatori autorizati, potrivit prevederilor art. 8 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
7. De la registratura, cererea insotita de documentatie se repartizeaza
Compartimentului de analiza de risc, denumit in continuare compartiment de
specialitate, care inregistreaza cererile in Registrul de evidenta a cererilor
de rambursare, organizat potrivit anexei nr. 1a) la prezenta procedura.
8. Toate documentele anexate la cererea de rambursare se scaneaza si se
arhiveaza in format electronic.
9. Compartimentul de specialitate analizeaza documentatia depusa, verificand
respectarea conditiilor impuse pentru rambursare, potrivit pct. 50 alin.
(1)-(11) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea
adaugata" din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Rezultatul analizei se consemneaza intr-un referat, intocmit conform modelului
prevazut in anexa nr. 1b) la prezenta procedura.
10. In cazul in care exista suspiciuni cu privire la unele facturi,
compartimentul de specialitate poate solicita, cu avizul conducatorului
organului fiscal competent, efectuarea unei cercetari la fata locului, potrivit
art. 56 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, la persoana impozabila stabilita in Romania, care a
emis factura respectiva, precum si la reprezentant.
11. Pe baza constatarilor cuprinse in referatul de analiza si, dupa caz, in
procesul-verbal intocmit ca urmare a cercetarii la fata locului, compartimentul
de specialitate intocmeste "Decizia de rambursare a taxei pe valoarea adaugata
pentru persoanele impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se
inregistreze in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii",
potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5 la ordin.
12. Decizia prevazuta la pct. 11 se intocmeste in 3 exemplare, se verifica si se
vizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza, impreuna cu
documentatia, referatul de analiza si, dupa caz, procesul-verbal, spre aprobare
conducatorului unitatii fiscale sau directorului coordonator, dupa caz.
Deciziile de rambursare a TVA emise sunt decizii sub rezerva verificarii
ulterioare, potrivit art. 88 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare.
13. Pentru solutionarea cererii, organul fiscal are dreptul de a cere
reprezentantului orice alte documente pe care le considera necesare.
Termenul legal de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data
emiterii instiintarii privind documentele solicitate si data limita stabilita
pentru prezentarea acestora, potrivit art. 681 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
14. Decizia de rambursare, aprobata de directorul executiv adjunct coordonator,
se transmite compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau
restituirii, in conformitate cu prevederile art. 113 din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
15. Compartimentul de colectare, in baza datelor din evidenta analitica pe
platitor si a Deciziei de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, intocmeste
Nota privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea
unor sume, conform formularelor aprobate.
Nota privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea
unor sume se intocmeste in 4 exemplare, se semneaza de seful compartimentului de
colectare si se aproba de directorul executiv adjunct coordonator.
Nota aprobata se transmite, pe baza de borderou, compartimentului de trezorerie
in vederea efectuarii compensarii si/sau restituirii.
16. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii, compartimentul de trezorerie
transmite compartimentului de colectare 3 exemplare ale Notei privind
compensarea obligatiilor fiscale si/sau Notei privind restituirea/rambursarea
unor sume, cuprinzand si data la care s-a efectuat operatiunea de compensare si/sau
de rambursare.
17. Compartimentul de colectare retine Decizia de rambursare a taxei pe valoarea
adaugata si un exemplar al Notei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau
Notei privind restituirea/rambursarea unor sume si transmite compartimentului de
specialitate doua exemplare ale notei, un exemplar pentru a fi comunicat
solicitantului si un exemplar in vederea arhivarii.
18. Restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in lei, in contul
indicat de reprezentantul persoanei impozabile, deschis la o institutie de
credit din Romania.
Comisioanele bancare se suporta de catre persoana impozabila.
19. Dupa operarea datelor privind solutionarea cererii de rambursare in evidenta
speciala, compartimentul de specialitate va transmite dosarul solicitarii
compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
Dosarul solicitarii va cuprinde:
a) cererea solicitantului;
b) referatul de analiza;
c) procesul-verbal privind rezultatul cercetarii la fata locului, dupa caz;
d) Decizia de rambursare a taxei pe valoarea adaugata;
e) Nota privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea
unor sume, cuprinzand data la care s-a efectuat operatiunea de compensare si/sau
de rambursare.
20. Dupa primirea Notei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Notei
privind restituirea/rambursarea unor sume de la compartimentul de colectare,
compartimentul de specialitate il instiinteaza pe solicitant despre modul de
solutionare a cererii, prin transmiterea Deciziei de rambursare a taxei pe
valoarea adaugata, a Notei de compensare si/sau de rambursare, precum si a
documentatiei care evidentia taxa pe valoarea adaugata a carei rambursare a fost
solicitata.
Toate documentele se stampileaza de catre compartimentul de specialitate, pentru
a nu fi folosite pentru cereri viitoare de rambursare ale respectivei persoane
impozabile.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|