25 Aprilie 2007
contabilitateafirmei.ro
RESTITUIREA TVA PENTRU PERSOANE DIN COMUNITATE CARE NU AU OBLIGATIA SA SE INREGISTREZE
|
ORDIN 523/2007 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata catre persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in România, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene- Monitorul Oficial nr.255 / 17 Aprilie 2007
Art. 1. - Se aproba Procedura de solutionare a cererilor de rambursare
a taxei pe valoarea adaugata catre persoane impozabile neinregistrate si care nu
sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in România, stabilite in alt
stat membru al Uniunii Europene, prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aproba modelul si continutul formularului 308 "Cerere de rambursare
pentru persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in România,
stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene", cod MFP 14.13.03.02/8,
prevazut in anexa nr. 2.
Art. 3. - Instructiunile de completare ale formularului prevazut la art. 2 sunt
prevazute in anexa nr. 3.
Art. 4. - Caracteristicile de tiparire ale formularului prevazut la art. 2 sunt
prevazute in anexa nr. 4.
Art. 5. - Se aproba modelul si continutul formularului "Decizie de rambursare a
taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile neinregistrate si care
nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in România, stabilite in
alt stat membru al Uniunii Europene", cod MFP 14.13.02.02/08, prevazut in anexa
nr. 5.
Art. 6. - Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 8. - Directia generala de gestiune a impozitelor si contributiilor,
Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare si Directia
de metodologie si proceduri pentru inspectia fiscala din cadrul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, Directia generala a tehnologiei informatiei
din cadrul Ministerului Finantelor Publice, precum si Directia Generala a
Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la
indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ANEXA Nr. 3
INSTRUCTIUNI pentru completarea Cererii de rambursare pentru
persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in România, stabilite in
alt stat membru al Uniunii Europene
1. Cererea de rambursare se depune de catre persoanele impozabile neinregistrate
si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in România,
stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene, pentru rambursarea taxei
facturate de alte persoane impozabile si achitate de acestea pentru bunurile
mobile care le-au fost livrate sau serviciile care au fost prestate in
beneficiul lor in România, precum si a taxei achitate pentru importul bunurilor
in România pe o perioada de minimum 3 luni sau maximum un an calendaristic ori
pe o perioada mai mica de 3 luni ramasa din anul calendaristic.
Cererea se depune in termen de 6 luni de la incheierea anului calendaristic in
care taxa devine exigibila.
2.1. Cererea se depune in format electronic:
- la registratura Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului
Bucuresti,
- la posta, prin scrisoare recomandata.
2.2. Formatul electronic, depus pe suport electronic, va fi insotit de
formularul editat de solicitant cu ajutorul programului de asistenta, semnat si
stampilat, conform legii.
Formatul se editeaza in doua exemplare:
- un exemplar se depune la unitatea fiscala, impreuna cu suportul electronic;
- un exemplar se pastreaza de catre solicitant.
Formatul electronic al cererii se obtine prin folosirea programului de asistenta
elaborat de Ministerul Finantelor Publice si se transmite organului competent pe
suport electronic.
Programul de asistenta este pus la dispozitia persoanelor impozabile, gratuit,
de unitatea fiscala sau poate fi descarcat de pe serverul de web al Ministerului
Finantelor Publice, la adresa www.mfinante.ro.
MODUL DE COMPLETARE a Cererii de rambursare pentru persoanele
impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in România, stabilite in alt stat
membru al Uniunii Europene
Sectiunea 1
- anul la care se refera declaratia; se inscrie cu cifre arabe cu 4 caractere (exemplu:
2007)
- perioada aferenta operatiunilor realizate (exemplu: pentru perioada
februarie-iunie se va inscrie 02-06)
Cartusul Date de identificare a solicitantului contine:
1. Denumire/nume, prenume - se inscrie, dupa caz, denumirea sau numele si
prenumele persoanei impozabile.
2. Codul de inregistrare in scopuri de TVA - se inscrie codul primit la
inregistrarea in scopuri de TVA, inscris in certificatul de inregistrare fiscala
in tara de origine a solicitantului.
Inscrierea cifrelor in caseta se face cu aliniere la dreapta.
3. Se completeaza datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social,
sediul sau domiciliul fiscal, dupa caz) al persoanei impozabile.
Reprezentare prin imputernicit - in cazul in care depunerea cererii se
realizeaza printr-un imputernicit, se bifeaza casuta corespunzatoare si se
completeaza datele referitoare la numarul si data actului de imputernicire.
Cartusul Date de identificare ale imputernicitului se completeaza doar in cazul
in care depunerea cererii se realizeaza printr-un imputernicit si contine:
1. Denumire/nume, prenume - se inscrie, dupa caz, denumirea sau numele si
prenumele imputernicitului.
2. Codul de identificare fiscala - se inscrie codul primit la inregistrare,
inscris in certificatul de inregistrare fiscala, sau codul numeric personal, in
cazul in care imputernicitul este persoana fizica.
Inscrierea cifrelor in caseta se face cu aliniere la dreapta.
3. Se completeaza cu datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social,
sediul sau domiciliul fiscal, dupa caz) al imputernicitului.
Cartusul Informatii financiare contine:
1. Suma solicitata la rambursare - se inscrie suma solicitata. Inscrierea
cifrelor in caseta se realizeaza cu aliniere la dreapta.
2. IBAN - se va inscrie codul IBAN al contului bancar in care se doreste a fi
transferata suma solicitata.
3. Titularul contului - se inscrie numele complet al titularului contului bancar.
4. Cont numarul - se inscrie numarul contului bancar in care se doreste a fi
transferata suma solicitata.
5. Codul bancii - se inscrie codul bancii la care se afla contul nominalizat mai
sus.
6. Numele bancii - se inscrie numele bancii.
7. Adresa, orasul, tara si codul postal al bancii - se inscrie adresa exacta a
bancii nominalizate pentru realizarea transferului sumei solicitate.
Contul trebuie deschis la o institutie de credit participanta la sistemul
electronic de plati din România sau la o institutie de credit din strainatate.
In aceasta situatie, institutia de credit unde se afla deschis contul in care
urmeaza a se efectua plata trebuie sa aiba un corespondent in România.
Nr. anexe - se inscrie numarul anexelor ce insotesc cererea.
Nr. facturi - se inscrie numarul facturilor ce insotesc cererea pentru a dovedi
validitatea sumei solicitate.
Nr. documente de import - se inscrie numarul documentelor de import ce insotesc
cererea pentru a dovedi validitatea sumei solicitate.
In cazul in care solicitantul a mai avut si alte cereri de rambursare anterioare,
acest lucru se specifica prin bifarea casutei corespunzatoare, precum si prin
specificarea numarului de referinta repartizat acelei cereri. In cazul in care
nu a mai avut alte cereri de rambursare anterioare, se bifeaza casuta "Nu".
Sectiunea 2
Cuprinde operatiunile ce stau la baza sumei solicitate si vor fi introduse
nominal toate achizitiile si importurile de bunuri, precum si prestarile de
servicii ce i-au fost efectuate.
Tipul - se inscrie tipul operatiunii. Se inscrie: A - pentru achizitii, I -
pentru import, S - pentru prestari de servicii.
Natura bunurilor sau a serviciilor - se inscrie natura bunurilor achizitionate
sau importate ori natura serviciilor care i-au fost prestate.
Denumirea partenerului - se inscriu numele si prenumele sau denumirea
furnizorului ori a prestatorului de servicii.
Codul de identificare fiscala al partenerului - se inscrie codul de identificare
fiscala comunicat de catre furnizor sau prestatorul de servicii.
Data facturii si numarul facturii - se inscriu data, respectiv numarul facturii
din care reiese suma solicitata spre rambursare.
Suma de taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare - se inscrie suma de
taxa pe valoarea adaugata ce reiese din factura respectiva.
Toate sumele se inscriu in lei.
PROCEDURA
1. Rambursarea taxei pe valoarea adaugata catre persoane impozabile
neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in
România, potrivit dispozitiilor art. 1472 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
coroborate cu prevederile pct. 49 din normele metodologice de aplicare a
titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare, se efectueaza potrivit prezentei proceduri.
2. Cererea, insotita de documentele prevazute la pct. 49 alin. (5) din normele
aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare, se depune direct la registratura Directiei Generale a Finantelor
Publice a Municipiului Bucuresti sau la posta, prin scrisoare recomandata.
Cererea poate fi depusa si prin imputernicit desemnat conform art. 18 din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare.
3. Documentele justificative, certificatul emis de statul membru in care
persoana impozabila este stabilita, precum si declaratiile in limba straina vor
fi insotite de traduceri in limba româna certificate de traducatori autorizati,
potrivit prevederilor art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
4.1. De la registratura, cererea, insotita de documentatie, se repartizeaza
Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenti din cadrul
Activitatii de metodologie si administrare a veniturilor statului, denumit in
continuare compartiment de specialitate, care inregistreaza cererile in
Registrul de evidenta a cererilor de rambursare, organizat potrivit anexei nr.
1a).
4.2. Numarul de inregistrare in Registrul de evidenta se utilizeaza ca numar de
referinta si se inscrie pe toate documentele referitoare la modul de solutionare
a cererii de rambursare respective.
5. Toate documentele anexate cererii de rambursare se scaneaza si se arhiveaza
in format electronic.
6. La depunerea unei cereri de rambursare, compartimentul de specialitate
verifica in evidentele proprii daca respectiva persoana este inregistrata ca
platitor de impozite, taxe sau contributii, potrivit legilor speciale care
prevad inregistrarea directa.
7. Compartimentul de specialitate analizeaza documentatia depusa de persoana
impozabila, verificând respectarea conditiilor impuse pentru rambursare,
potrivit pct. 49 alin. (1)-(9) din normele aprobate prin Hotarârea Guvernului
nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Rezultatul analizei se consemneaza intr-un referat intocmit conform modelului
din anexa nr. 1b).
8. In cazul in care exista suspiciuni cu privire la unele facturi,
compartimentul de specialitate poate solicita, cu avizul directorului executiv
adjunct coordonator, efectuarea unei cercetari la fata locului, potrivit art. 56
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, la persoana impozabila stabilita in România care a emis
factura respectiva.
9. Pe baza constatarilor cuprinse in referatul de analiza si, dupa caz, in
procesul-verbal intocmit ca urmare a cercetarii la fata locului, compartimentul
de specialitate intocmeste Decizia de rambursare a taxei pe valoarea adaugata
pentru persoanele impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se
inregistreze in scopuri de TVA in România, stabilite in alt stat membru al
Uniunii Europene, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5 la ordin.
Decizia se intocmeste in doua exemplare, se verifica si se vizeaza de seful
compartimentului de specialitate si se inainteaza, impreuna cu documentatia,
referatul de analiza si, dupa caz, procesul-verbal, spre aprobare directorului
executiv adjunct coordonator.
Deciziile de rambursare a TVA emise sunt decizii sub rezerva verificarii
ulterioare, potrivit art. 88 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare.
10. In baza datelor din evidenta analitica pe platitor si a Deciziei de
rambursare a taxei pe valoarea adaugata, compartimentul de specialitate
intocmeste Nota privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind
restituirea/rambursarea unor sume, conform formularelor aprobate.
Nota privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea
unor sume se intocmeste in 3 exemplare, se semneaza de seful compartimentului de
specialitate si se aproba de directorul executiv adjunct coordonator.
Nota privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea
unor sume, aprobata, se transmite, pe baza de borderou, compartimentului de
trezorerie, in vederea efectuarii compensarii si/sau restituirii.
11. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii, compartimentul de trezorerie
transmite Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenti doua
exemplare ale Notei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau ale Notei
privind restituirea/rambursarea unor sume, cuprinzând si data la care s-a
efectuat operatiunea de compensare si/sau de rambursare.
12. Dupa operarea datelor privind solutionarea cererii de rambursare in evidenta
speciala, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenti arhiveaza
dosarul solicitarii.
Dosarul solicitarii cuprinde:
- Cererea solicitantului;
- Referatul de analiza;
- Procesul-verbal privind rezultatul cercetarii la fata locului, dupa caz;
- Decizia de rambursare;
- Nota privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea
unor sume, cuprinzând data la care s-a efectuat operatiunea de compensare si/sau
de rambursare.
13. Dupa primirea Notei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei
privind restituirea/rambursarea unor sume de la compartimentul de trezorerie,
Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenti il instiinteaza pe
solicitant despre modul de solutionare a cererii, prin transmiterea Deciziei de
rambursare a TVA, a Notei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a
Notei privind restituirea/rambursarea unor sume, precum si a documentatiei care
evidentiaza taxa a carei rambursare a fost solicitata.
Toate documentele se stampileaza de catre compartimentul de specialitate, pentru
a nu fi folosite pentru cereri viitoare de rambursare ale respectivei persoane
impozabile.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|