20 Mai 2007
contabilitateafirmei.ro
A FOST MODIFICATA METODOLOGIA DE RAMBURSARE A TAXEI PE VALOAREA ADAUGATA
|
ORDIN Nr. 102 / 2007 pentru modificarea si completarea Metodologiei de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 967 / 2005- Monitorul Oficial nr.333 / 15 Mai 2007
Art. I. - Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de
taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobata prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 967/2005, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 698 din 3 august 2005, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Capitolul III se modifica si va avea continutul prevazut in anexa nr. 1 la
prezentul ordin.
2. Dupa capitolul III se introduce un nou capitol, capitolul III1, cu urmatorul
cuprins:
"CAPITOLUL III1
Transferul datelor pentru aplicarea metodologiei de solutionare
Pentru contribuabilii care isi modifica sediul social/domiciliul fiscal se
transfera, in format electronic, toate datele necesare pentru aplicarea
procedurii prevazute de prezentul ordin, pana cel tarziu la data transferului
dosarului fiscal."
3. Anexa nr. 5 la metodologie se inlocuieste cu anexa nr. 2 la prezentul ordin.
4. Anexele nr. 10-12 la metodologie se inlocuiesc cu anexele nr. 3-5 la
prezentul ordin.
5. Dupa anexa nr. 12 la metodologie se introduc doua noi anexe, anexele nr. 13
si 14, al caror continut este prevazut in anexele nr. 6 si 7 la prezentul ordin.
Art. II. - (1) Prevederile capitolului III din Metodologia de solutionare a
deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare, referitoare la contribuabilii mijlocii, astfel cum sunt definiti
potrivit reglementarilor legale in vigoare, intra in vigoare la data de 1
ianuarie 2008.
(2) Pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea
adaugata cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mijlocii, dupa
intrarea in vigoare a prezentului ordin, se aplica prevederile capitolului II
din metodologia de solutionare aprobata prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 967/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. III. - Anexele nr. 1-7 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. IV. - In termen de 5 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a prezentului ordin, Autoritatea Nationala a Vamilor
transmite Directiei generale a tehnologiei informatiei, din cadrul Ministerului
Economiei si Finantelor, lista exportatorilor care, in anul 2006, au efectuat
operatiuni de export in valoare de minimum, echivalentul, in lei, a 1.000.000
euro.
Art. V. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si se aplica incepand cu deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea
adaugata cu optiune de rambursare depuse dupa data publicarii.
Art. VI. - Prevederile prezentului ordin se aplica si deconturilor cu sume
negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de
contribuabilii mari, astfel cum sunt definiti prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 753/2006 privind organizarea activitatii de administrare
a marilor contribuabili, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioade
anterioare si aflate in curs de solutionare la data publicarii.
Art. VII. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, se abroga:
a) capitolul C "Rambursarea TVA" din anexa la Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 1.340/2006 pentru aprobarea Procedurii de administrare si
monitorizare a contribuabililor mijlocii in vederea aplicarii Ordinului
ministrului finantelor publice nr. 1.074/2006 privind organizarea activitatii de
administrare a contribuabililor mijlocii la Directia Generala a Finantelor
Publice a Municipiului Bucuresti, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 724 din 24 august 2006;
b) capitolul C "Rambursarea TVA", primul paragraf, din anexa la Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 269/2007 pentru aprobarea Procedurii de
administrare si monitorizare a contribuabililor mijlocii in vederea aplicarii
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 266/2007 privind organizarea
activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii la administratiile
finantelor publice pentru contribuabilii mijlocii din cadrul directiilor
generale ale finantelor publice judetene, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 159 din 6 martie 2007.
Art. VIII. - Directia generala de gestiune a impozitelor si contributiilor,
Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare si Directia
de metodologie si proceduri pentru inspectia fiscala din cadrul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, Directia generala a tehnologiei informatiei
din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, Directia generala de
administrare a marilor contribuabili, precum si directiile generale ale
finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru
ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ANEXA Nr. 1
"CAPITOLUL III
Dispozitii speciale privind solutionarea solicitarilor de rambursare
A. Dispozitii generale
1.1. Pentru contribuabilii mari si mijlocii, precum si pentru persoanele
impozabile care desfasoara activitati de export rambursarea se acorda cu
inspectie fiscala ulterioara, cu exceptia cazurilor care prezinta risc fiscal
mare, cand rambursarea se acorda in urma inspectiei fiscale anticipate.
1.2. In categoria contribuabililor mari si mijlocii se cuprind contribuabilii
definiti potrivit prevederilor legale in vigoare.
1.3. In categoria persoanelor impozabile care desfasoara activitati de export
care beneficiaza de regimul special privind solutionarea solicitarilor de
rambursare se incadreaza persoanele impozabile care indeplinesc, cumulativ,
urmatoarele conditii:
a) au depus, in ultimele 12 luni, toate declaratiile fiscale;
b) au depus toate situatiile financiare cu termen de depunere in ultimele 12
luni;
c) nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat;
d) au desfasurat in anul anterior activitati de export, in nume propriu sau in
comision, in procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti
(4111), dar nu mai putin de echivalentul, in lei, a 1.000.000 euro. Volumul
exportului derulat in anul 2006 se comunica organului fiscal competent de catre
Autoritatea Nationala a Vamilor;
e) activitatea de export nu se desfasoara in domeniul:
- comertului cu bauturi alcoolice (cod 5117 «Intermedieri in comertul cu produse
alimentare, bauturi si tutun», cod 5134 «Comert cu ridicata al bauturilor», cod
5139 «Comert cu ridicata, nespecializat, de produse alimentare, bauturi si tutun»,
cod 5225 «Comert cu amanuntul al bauturilor»);
- tutunului (cod 5125 «Comert cu ridicata al tutunului neprelucrat», cod 5135 «Comert
cu ridicata al produselor din tutun», cod 5226 «Comert cu amanuntul al
produselor din tutun»);
- petrolului (cod 505 «Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule»);
- comertului cu ridicata al animalelor vii (cod 5123 «Comert cu ridicata al
animalelor vii»);
- comertului cu ridicata al deseurilor (cod 5157 «Comertul cu ridicata al
deseurilor si resturilor»);
- recuperarii deseurilor si resturilor metalice si nemetalice (cod 3710 si cod
3720);
- comertului cu ridicata al materialului lemnos si de constructii (cod 5153 «Comert
cu ridicata al materialului lemnos si de constructii»).
1.4. In categoria contribuabililor prevazuti la pct. 1.3 nu intra contribuabilii
mari si mijlocii.
2. Primul decont cu sume negative cu optiune de rambursare depus, dupa
inregistrarea investitiei potrivit legii, de catre contribuabilii care
realizeaza investitii ce se incadreaza in prevederile Legii nr. 332/2001 privind
promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie, cu
modificarile si completarile ulterioare, va fi supus inspectiei fiscale,
rambursarea fiind acordata cu control anticipat.
Solicitarile ulterioare depuse de aceasta categorie de contribuabili pe durata
derularii investitiei vor fi solutionate cu inspectie fiscala ulterioara.
Compartimentele cu atributii de inspectie fiscala vor verifica, semestrial, la
sediul contribuabilului, rambursarile acordate.
B. Procedura de aprobare a regimului special pentru persoanele impozabile care
desfasoara activitati de export
1.1. La depunerea primului decont de taxa pe valoarea adaugata de catre
persoanele impozabile care indeplinesc conditiile prevazute la lit. A pct. 1.3,
acestea vor depune la organul fiscal competent si o cerere prin care solicita
aplicarea regimului special, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 12 la
prezenta metodologie.
1.2. Cererea va fi insotita de balanta de verificare la data de 31 decembrie
2006 si fisa contului 4111, din care sa rezulte ca volumul exportului scutit,
efectuat in anul anterior, in nume propriu sau in comision, a reprezentat
minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti (4111), dar nu mai putin
de echivalentul, in lei, a 1.000.000 euro, precum si de o declaratie pe propria
raspundere ca nu a desfasurat activitati de export in domeniile prevazute la
lit. A pct. 1.3 lit. e). Contribuabilii care isi desfasoara activitatea in
domeniul comertului cu ridicata al materialului lemnos si de constructii (cod
CAEN 5153) vor inscrie in declaratia pe propria raspundere si faptul ca respecta
conditia prevazuta la lit. A pct. 1.4.
2. Pentru solutionarea cererii, compartimentul de specialitate:
- analizeaza documentatia depusa de persoana impozabila;
- verifica lista transmisa de Autoritatea Nationala a Vamilor;
- verifica indeplinirea obligatiilor declarative si de plata in evidentele
fiscale si intocmeste Referatul privind indeplinirea conditiilor pentru
aplicarea regimului special, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 13 la
prezenta metodologie.
3.1. Daca se constata ca sunt indeplinite, cumulativ, conditiile prevazute la
lit. A pct. 1.3, compartimentul de specialitate propune aprobarea aplicarii
regimului special si intocmeste proiectul Deciziei privind aplicarea regimului
special de rambursare a taxei pe valoarea adaugata.
3.2. Decizia se intocmeste si in cazurile in care se propune respingerea
solicitarii de aprobare a regimului special.
3.3. Decizia privind aplicarea regimului special pentru rambursarea taxei pe
valoarea adaugata se intocmeste in doua exemplare, potrivit modelului prevazut
in anexa nr. 14 la prezenta metodologie.
3.4. Decizia poate fi contestata, in termen de 30 de zile de la data comunicarii,
sub conditia decaderii, la organul fiscal emitent.
4. Referatul privind indeplinirea conditiilor pentru aplicarea regimului
special, impreuna cu proiectul Deciziei privind aplicarea regimului special de
rambursare a taxei pe valoarea adaugata, vizate de seful compartimentului de
specialitate, se inainteaza, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
5. Decizia privind aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea
adaugata se comunica persoanei impozabile, in conformitate cu prevederile art.
44 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
6. La depunerea unui decont de taxa pe valoarea adaugata cu sume pozitive,
precum si daca din analiza evidentelor fiscale sau in urma inspectiei fiscale
efectuate se constata ca persoana impozabila nu indeplineste conditiile
prevazute la lit. A pct. 1.3., organul fiscal dispune, prin decizie, incetarea
aplicarii regimului special.
C. Fluxul de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea
adaugata cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mari si mijlocii,
precum si de persoanele impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de
rambursare potrivit lit. B
1. Compartimentul de analiza de risc, denumit in continuare compartiment de
specialitate, inregistreaza deconturile intr-o evidenta, care se conduce
informatizat, organizata potrivit anexei nr. 3 la prezenta metodologie.
2. Dupa inregistrarea in evidenta, deconturile cu sume negative de TVA cu
optiune de rambursare sunt supuse analizei, in vederea solutionarii, in ordinea
cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.
3.1. Deconturile se verifica din punctul de vedere al corectitudinii completarii
urmarindu-se si corelarea soldului sumei negative solicitate la rambursare cu
suma inregistrata in evidentele fiscale.
3.2. Daca se constata erori materiale, compartimentul de specialitate notifica
contribuabilul pentru corectarea erorilor materiale si aplica procedura speciala
in domeniu.
3.3. Termenul legal de solutionare a solicitarii de rambursare se prelungeste cu
perioada de timp cuprinsa intre data emiterii notificarii si data emiterii
Deciziei de corectare a erorilor materiale, potrivit art. 681 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare.
4. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se incadreaza in
categoria de risc fiscal mare, daca este indeplinita oricare dintre urmatoarele
conditii:
a) contribuabilul respectiv are fapte inscrise in cazierul fiscal;
b) deconturile depuse de contribuabili contin neconcordante care nu pot fi
indreptate conform procedurii de corectare a erorilor materiale;
c) pentru contribuabilul respectiv a fost deschisa procedura de insolventa;
d) pentru contribuabilul respectiv, organele cu atributii de control din cadrul
Ministerului Economiei si Finantelor au transmis, in ultimii 3 ani, organelor de
cercetare penala sesizari in legatura cu constatarile efectuate cu ocazia
inspectiei fiscale, care cuprind fapte ce ar putea intruni elementele
constitutive ale infractiunii si pentru care a fost inceputa urmarirea penala;
e) pentru contribuabilul respectiv au fost primite, din partea organelor de
cercetare penala, solicitari de efectuare a inspectiei fiscale.
5. In cazul contribuabililor mijlocii, deconturile cu sume negative de TVA cu
optiune de rambursare se incadreaza in categoria de risc fiscal mare si daca
persoana impozabila:
a) nu a depus, in ultimele 12 luni, toate declaratiile fiscale;
b) nu a depus situatiile financiare cu termen de depunere in ultimele 12 luni;
c) au ca obiect principal de activitate sau isi desfasoara efectiv activitatea
in domeniile prevazute la cap. II «Procedura de solutionare a solicitarilor de
rambursare» lit. B1 «Stabilirea Standardului Individual Negativ (SIN)»,
subpunctul 6.1.
6.1. Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii deconturilor cu sume
negative de TVA depuse de contribuabilii mari sau de persoanele impozabile,
pentru care a fost aprobat regimul special de rambursare potrivit lit. B din
prezentul capitol, se consemneaza in Referatul privind analiza Decontului cu
sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de marii contribuabili/de
persoanele impozabile care desfasoara activitati de export, potrivit modelului
prevazut in anexa nr. 10 la prezenta metodologie.
6.2. Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii deconturilor cu sume
negative de TVA depuse de contribuabilii mijlocii se consemneaza in Referatul
privind analiza Decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare
depus de contribuabilii mijlocii, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11 la
prezenta metodologie.
7. Informatiile prevazute la pct. 4 vor fi transmise, la solicitarea
compartimentului de specialitate, in termen de doua zile, de catre:
- compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii cazierului fiscal, pentru
situatia prevazuta la lit. a);
- compartimentul cu atributii de colectare, pentru situatia prevazuta la lit.
c);
- compartimentele cu atributii de control ale Ministerului Economiei si
Finantelor: inspectie fiscala si Garda financiara, pentru situatiile prevazute
la lit. d) si e).
Informatiile se transmit compartimentului de specialitate, de indata ce
compartimentele responsabile le detin.
8. Informatiile prevazute la pct. 5 vor fi transmise, la solicitarea
compartimentului de specialitate, in termen de doua zile, de catre:
- compartimentul cu atributii de colectare, pentru situatia prevazuta la lit.
a);
- compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii declaratiilor fiscale,
pentru situatiile prevazute la lit. b) si c).
9.1. Daca decontul supus analizei se incadreaza in una dintre situatiile
prevazute la pct. 4 si, dupa caz, pct. 5, se solutioneaza cu inspectie fiscala
anticipata.
9.2. Rambursarea cu inspectie fiscala anticipata se solutioneaza potrivit
prevederilor cap. 2 lit. C «Fluxul operatiunilor in cazul deconturilor cu sume
negative de TVA cu optiune de rambursare solutionate cu inspectie fiscala
anticipata».
10.1. Daca decontul supus analizei nu se incadreaza in conditiile prevazute la
pct. 4 si, dupa caz, pct. 5, se considera cu risc fiscal mic, se solutioneaza cu
inspectie fiscala ulterioara si se emite decizie de rambursare.
10.2. Decizia de rambursare emisa pentru deconturile cu risc fiscal mic este
decizie sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 88 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
D. Termenul de efectuare a inspectiei fiscale ulterioare
1. In cazul contribuabililor mari si mijlocii, inspectia fiscala ulterioara a
rambursarilor se efectueaza in termen de maximum un an de la aprobare.
2. In cazul persoanelor impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de
rambursare potrivit lit. B din prezentul capitol, inspectia fiscala ulterioara a
rambursarilor se efectueaza in termen de maximum 6 luni de la aprobare."
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|