03 Ianuarie 2007
contabilitateafirmei.ro
MODIFICARI ASUPRA INSTRUCTIUNILOR DE APLICARE A SCUTIRII DE TAXA PE VALOAREA ADAUGATA
|
ORDIN NR. 2421 / 2007 pentru modificarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare- Monitorul Oficial nr. 887 / 27 Decembrie 2007
Art. I. - Anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr.
2.222/2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe
valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i),
art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.043 din 29 decembrie 2006, cu modificarile ulterioare,
se modifica si se inlocuieste cu anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. II. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, si va intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2008.
INSTRUCTIUNI de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea
adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art.
143 alin. (2) si art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
CAPITOLUL I - Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prin prezentele instructiuni se reglementeaza modul de justificare
a scutirii de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere pentru operatiunile
prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Justificarea scutirilor prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143
alin. (2) si art. 1441 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, se face, de regula, in momentul in care este emisa o factura pentru
operatiunea in cauza.
Totusi, pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor
economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul
emiterii facturii, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa
se va face in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a
fost emisa factura. Daca factura nu este emisa in termenul prevazut de lege,
termenul de 90 de zile mentionat anterior va incepe din data la care a
intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.
(3) In sensul prezentelor instructiuni:
a) prin contract se intelege si comanda, urmata de executarea acesteia;
b) transportator este orice persoana impozabila care realizeaza servicii de
transport cu mijloace de transport proprii sau inchiriate;
c) casa de expeditie este orice persoana impozabila care actioneaza in nume
propriu, contractand servicii de transport cu un transportator, pe care apoi le
refactureaza beneficiarului transportului. Serviciile casei de expeditie sunt
servicii de transport;
d) prin furnizor se intelege orice persoana impozabila care realizeaza o livrare
de bunuri in sensul art. 128 alin. (1) sau alin. (2) din Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, respectiv producatorul bunurilor sau
proprietarul bunurilor ori comisionarul care actioneaza in nume propriu, dar in
contul comitentului;
e) sunt considerate livrari de bunuri, in sensul art. 143 alin. (1) lit. a) din
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, bunurile transportate
din Romania in afara Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitate,
chiar si in lipsa unei tranzactii comerciale;
f) in scopul aplicarii prezentelor instructiuni, livrarile de bunuri care sunt
transportate in afara Comunitatii, chiar si cele prevazute la lit. e), sunt
denumite exporturi, iar furnizorul mentionat la lit. d) este denumit exportator.
(4) In cazul in care nu sunt prezentate documentele de justificare a scutirii la
data efectuarii controlului, organele de inspectie fiscala au dreptul de a
suspenda inspectia fiscala pana la data prezentarii acestora.
(5) Suspendarea inspectiei fiscale nu poate depasi termenul prevazut la alin.
(2) si se va face cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(6) Daca inspectia fiscala a fost deja efectuata si, ulterior expirarii
termenului prevazut la alin. (2), fara sa depaseasca termenul legal de
prescriptie, persoana impozabila intra in posesia documentelor de justificare a
scutirii de taxa, poate solicita organelor fiscale competente reverificarea
perioadei respective, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile
ulterioare.
Art. 2. -
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, in conformitate cu prevederile
art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Comunitatii
de furnizor sau de alta persoana in contul sau. Prin persoana care expediaza sau
transporta bunuri in afara Comunitatii in contul furnizorului se intelege orice
persoana care face transportul. Scutirea se aplica numai in situatia in care,
potrivit prevederilor contractuale dintre furnizor si cumparator, transportul
bunurilor in afara Comunitatii este in sarcina furnizorului, care poate face
transportul cu mijloace proprii sau poate apela la un transportator ori la o
casa de expeditie.
(2) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal,
cu modificarile si completarile ulterioare, se justifica de catre exportator cu
urmatoarele documente:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, daca
transportul bunurilor nu presupune o tranzactie, documentele solicitate de
autoritatea vamala pentru intocmirea declaratiei vamale de export;
b) unul dintre urmatoarele documente:
1. declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din
spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama acordat
de autoritatea vamala; sau
2. documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire
din spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala; sau
3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de
biroul vamal;
c) documentul de transport care atesta ca bunurile parasesc Comunitatea si, dupa
caz, orice alt document care atesta realizarea efectiva a exportului, cum ar fi:
comanda de cumparare, de vanzare sau contractul, documentele de asigurare.
Art. 3. -
(1) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, sunt scutite de taxa pe valoarea
adaugata livrarile de bunuri expediate in afara Comunitatii de catre
cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau.
Astfel de livrari au loc in cadrul unor contracte prin care persoana obligata sa
transporte bunurile in afara Comunitatii este cumparatorul nestabilit in
Comunitate sau alta persoana in contul sau.
(2) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta la alin. (1) se justifica de
furnizorul care realizeaza livrarea, cu documentele prevazute la art. 2 alin.
(2) lit. a) si b).
(3) In cazul in care livrarea de bunuri se refera la bunuri cumparate in Romania
de calatori nestabiliti in Comunitate, care sunt transportate in bagajul
personal al calatorului, scutirea de taxa pe valoarea adaugata se aplica
potrivit procedurilor si conditiilor stabilite prin ordin distinct al
ministrului economiei si finantelor.
Art. 4. -
(1) Sunt scutite de taxa, potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. c) din
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prestarile de servicii,
inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele
prevazute la art. 141 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, legate direct de exportul de bunuri sau de bunurile plasate in
regimurile ori situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal,
cu modificarile si completarile ulterioare, pentru serviciile de transport se
justifica de transportator sau de casa de expeditie, cu urmatoarele documente:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz,
documentul specific de transport, care indeplineste conditiile prevazute la art.
155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) contractul incheiat cu exportatorul, cu beneficiarul exportului, cu titularul
unui regim mentionat la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, sau cu casa de expeditie;
c) documentele specifice de transport sau, dupa caz, copii de pe aceste
documente, in functie de tipul transportului, prevazute la alin. (4);
d) documentele din care sa rezulte ca bunurile transportate au fost exportate
sau sunt plasate in unul dintre regimurile mentionate la art. 144 alin. (1) lit.
a) din Codul fiscal, conform prevederilor alin. (4).
(3) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit c) din Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, pentru transportul bunurilor plasate in
regimurile prevazute la art. 144 alin. (1) din Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare, se acorda si in cazul in care transportul indeplineste
conditiile unui transport intracomunitar, astfel cum este definit la art. 133
alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Se considera documente specifice de transport, in functie de tipul
transportului:
a) in cazul transportului auto: copie de pe carnetul TIR sau de pe documentul de
tranzit comunitar T, in cazul unui transport intracomunitar, documentul de
transport international;
b) in cazul transportului feroviar: scrisoarea de trasura, documentul de
transport international pe caile ferate, care sa poarte stampila statiei de
expeditie, documentul de transmitere a vagonului la calea ferata vecina, care sa
confirme iesirea marfii din tara;
c) in cazul transportului multimodal cale ferata-naval: scrisoarea de trasura si
foaia de conosament;
d) in cazul transportului prin conducte, altele decat cele prin care se
transporta gazul natural, pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2)
lit. g) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare: documentul
emis de transportator, cuprinzand date referitoare la bunurile transportate.
(5) Scutirea de taxa pentru transporturile prevazute la art. 143 alin. (1) lit.
c) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica si in
cazul transporturilor combinate, pe baza documentelor specifice fiecarui tip de
transport care intra in componenta transportului combinat.
(6) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal,
cu modificarile si completarile ulterioare, pentru serviciile accesorii
transportului legat direct de exportul de bunuri sau de plasarea bunurilor in
regim de antrepozit de taxa pe valoarea adaugata, prevazut la art. 144 alin. (1)
lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sau
in unul dintre regimurile vamale suspensive, prevazute la art. 144 alin. (1)
lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
se justifica pe baza urmatoarelor documente:
a) contractul incheiat cu beneficiarul prestarii de servicii, care poate fi
exportatorul, beneficiarul exportului, titularul regimurilor mentionate la art.
144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, transportatorul sau casa de expeditie;
b) factura sau alte documente specifice;
c) documentele din care sa rezulte ca bunurile au fost exportate sau au fost
plasate in regim de antrepozit de taxa pe valoarea adaugata, prevazut la art.
144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau in unul dintre regimurile vamale suspensive, prevazute la art.
144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(7) Scutirile prevazute la alin. (6) se acorda inclusiv serviciilor accesorii
unui transport intracomunitar de bunuri, astfel cum este definit la art. 133
alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
aferent bunurilor plasate in regimurile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a)
din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(8) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal,
cu modificarile si completarile ulterioare, pentru alte prestari de servicii
legate direct de exportul de bunuri sau de plasarea bunurilor in regim de
antrepozit de taxa pe valoarea adaugata, prevazut la art. 144 alin. (1) lit. a)
pct. 8 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in unul
dintre regimurile vamale suspensive, prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a)
pct. 1-7 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se
justifica pe baza urmatoarelor documente:
a) in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate in afara Comunitatii,
contractul incheiat cu transportatorul ori cu casa de expeditie sau cu
exportatorul ori cumparatorul;
b) in cazul bunurilor plasate in regimurile mentionate la art. 144 alin. (1)
lit. a) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul
incheiat cu titularul regimului, cu transportatorul sau cu casa de expeditie;
c) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) documentele din care sa rezulte ca prestarile de servicii efectuate sunt
legate direct de exportul de bunuri sau de bunuri plasate in regimul de
antrepozit de taxa pe valoarea adaugata sau in unul dintre regimurile vamale
suspensive, mentionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Persoana impozabila care realizeaza lucrari asupra bunurilor mobile
corporale plasate in regim de perfectionare activa, prevazut la art. 144 alin.
(1) lit. a) pct. 5 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
justifica scutirea de taxa pe baza urmatoarelor documente:
a) contractul incheiat cu beneficiarul;
b) autorizatia pentru perfectionare activa;
c) factura pentru prestarea de servicii;
d) unul dintre urmatoarele documente:
1. declaratia vamala de export sau reexport, certificata de biroul vamal de
iesire din spatiul Comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de
vama acordat de autoritatea vamala; sau
2. documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire
din spatiul Comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala; sau
3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului Comunitar, transmisa de
biroul vamal; sau
4. declaratia vamala de plasare a bunurilor in alt regim vamal suspensiv, daca
regimul de perfectionare activa este inchis prin alt regim vamal suspensiv.
(10) Alte persoane impozabile, care sunt inscrise in autorizatia pentru
perfectionare activa si care efectueaza prestari de servicii constand in lucrari
asupra bunurilor mobile corporale sau orice alte prestari de servicii legate
direct de bunuri plasate in regim de perfectionare activa, justifica scutirea de
taxa cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu titularul autorizatiei pentru operatiunile de
perfectionare activa sau cu beneficiarul produselor compensatoare;
b) copie de pe autorizatia pentru operatiunile de perfectionare activa, din care
sa rezulte ca respectiva persoana este inscrisa in aceasta autorizatie ca
persoana care concura la realizarea produselor compensatoare;
c) factura pentru prestarea de servicii efectuata.
(11) Se interzice facturarea bunurilor date spre prelucrare de catre titularul
operatiunii de perfectionare activa sau de persoana careia i-a fost cesionat
regimul de perfectionare activa catre unitatile care realizeaza prelucrarea
acestora. Bunurile respective se predau spre prelucrare pe baza avizului de
insotire a marfii. Unitatile care realizeaza prelucrarea predau bunurile
titularului operatiunii de perfectionare activa sau persoanei careia i-a fost
cesionat regimul de perfectionare activa, pe baza avizului de insotire a marfii
si a facturii pentru contravaloarea prestatiei efectuate.
Art. 5. -
(1) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal,
cu modificarile si completarile ulterioare, pentru prestarile de servicii de
transport direct legate de importul de bunuri, daca valoarea acestora este
inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul
fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in functie de tipul
transportului, se justifica de transportator sau de casele de expeditie astfel:
a) in cazul transportului auto, cu urmatoarele documente: contractul incheiat cu
importatorul sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu furnizorul din
strainatate, copie de pe carnetul TIR si, dupa caz, de pe documentul de tranzit
comunitar T, orice document din care sa rezulte ca transportul bunurilor a avut
punctul de plecare intr-un teritoriu tert sau copie de pe acesta, in cazul
caselor de expeditie;
b) in cazul transportului prin conducte, altele decat cele prin care se
transporta gazul natural, care sunt prevazute la art. 133 alin. (2) lit. g) din
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu urmatoarele
documente: contractul incheiat cu importatorul sau, dupa caz, cu casa de
expeditie ori cu furnizorul, documentul emis de transportator, cuprinzand date
referitoare la bunurile transportate si, dupa caz, copie de pe documentul de
tranzit comunitar T;
c) in cazul transporturilor fluviale, maritime, aeriene, precum si in cazul
transporturilor combinate, cu urmatoarele documente: contractul incheiat cu
importatorul sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu furnizorul din afara
Comunitatii, documentul specific de transport, cuprinzand date referitoare la
bunurile transportate si, dupa caz, copie de pe documentul de tranzit comunitar
T;
d) in cazul transportului feroviar, cu urmatoarele documente: contractul
incheiat cu importatorul sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu furnizorul
sau comenzile acestora, scrisoarea de trasura sau copia acesteia, pentru casele
de expeditie, documentul de transport international pe caile ferate, care sa
poarte stampila statiei de expeditie, sau copia acestuia, pentru casele de
expeditie, documentul de transmitere a vagonului la calea ferata vecina, care sa
confirme pentru transportator intrarea marfii in tara si, dupa caz, copie de pe
documentul de tranzit comunitar T;
e) in cazul transporturilor maritime sau fluviale care se continua cu
transportul pe cale ferata pana la primul loc de destinatie, care figureaza pe
documentul de transport care insoteste bunurile la intrarea in tara, cu
urmatoarele documente: pentru partea de transport maritim sau fluvial, cu
documentele mentionate la lit. c), iar pentru partea de transport intern
efectuat pe caile ferate, cu contractul incheiat cu persoana care angajeaza
transportul sau comanda acesteia, in care sa fie specificat locul de destinatie
al marfurilor importate, scrisoarea de trasura din care sa rezulte ca bunurile
transportate provin din import si, dupa caz, copie de pe documentul de tranzit
comunitar T.
(2) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal,
cu modificarile si completarile ulterioare, pentru prestarile de servicii
accesorii transportului si alte prestari de servicii, direct legate de importul
de bunuri, daca valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a bunurilor
importate potrivit art. 139 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, se justifica de prestator cu urmatoarele documente: contractul
incheiat cu transportatorul sau cu casa de expeditie ori cu importatorul sau cu
furnizorul bunurilor si documente din care sa rezulte ca prestarile de servicii
respective sunt accesorii transportului bunurilor importate sau sunt aferente
importului de bunuri.
Art. 6. -
(1) Sunt scutite de taxa, potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. e) din
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prestarile de servicii
efectuate in Romania asupra bunurilor mobile achizitionate sau importate in
vederea prelucrarii in Romania si care ulterior sunt transportate in afara
Comunitatii de catre prestatorul serviciilor sau de catre client, daca acesta nu
este stabilit in Romania, ori de alta persoana in numele oricaruia dintre
acestia. Scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta la art. 143 alin. (1)
lit. e) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica
prestarilor de servicii de prelucrare si in cazul in care prestatorul de
servicii care efectueaza aceste servicii in baza unui contract incheiat cu un
client nestabilit in Romania achizitioneaza sau importa bunuri in vederea
incorporarii in produsul prelucrat sau in vederea utilizarii in legatura directa
cu produsele prelucrate. Orice bun incorporat in produsul prelucrat, ambalajele
sau alte bunuri utilizate in legatura directa cu produsul prelucrat reprezinta
livrari accesorii serviciilor realizate si nu vor fi tratate ca livrari de
bunuri, ci ca fiind parte a serviciului prestat. Scutirea de taxa pe valoarea
adaugata se justifica cu documentele prevazute la alin. (2) sau alin. (5), dupa
caz.
(2) In cazul prestarilor de servicii de prelucrare a bunurilor mobile corporale
achizitionate din Romania sau din alte state membre de catre clientul care nu
este stabilit in Romania, prestatorul de servicii justifica scutirea de taxa pe
valoarea adaugata cu:
a) contractul incheiat cu clientul care nu este stabilit in Romania;
b) factura pentru serviciile de prelucrare efectuate, care trebuie sa contina
informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificarile
si completarile ulterioare;
c) copie de pe unul dintre urmatoarele documente:
1. declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din
spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama acordat
de autoritatea vamala; sau
2. documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire
din spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala; sau
3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de
biroul vamal;
d) documentul de transport care atesta ca bunurile rezultate in urma prelucrarii
parasesc Comunitatea, daca transportul bunurilor in afara Comunitatii intra in
sarcina prestatorului de servicii, sau, dupa caz, copie de pe acest document,
daca transportul bunurilor in afara Comunitatii intra in sarcina clientului
nestabilit in Romania.
(3) In cazul bunurilor importate in Romania in vederea prelucrarii, calitatea de
importator o poate avea, conform prevederilor pct. 59 din Normele de aplicare a
titlului VI din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile ulterioare, fie
proprietarul bunurilor, fie persoana impozabila inregistrata conform art. 153
din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, care importa
bunuri in Romania in regimul vamal de perfectionare activa prevazut la art. 114
paragraful 1 lit. (b) din Regulamentul Consiliului nr. 2.913/92 de instituire a
Codului vamal comunitar, in vederea prelucrarii, cu conditia ca bunurile
rezultate ca urmare a acestor operatiuni sa fie reexportate in afara Comunitatii
sau achizitionate de catre persoana impozabila respectiva. In situatia in care
bunurile rezultate in urma prelucrarii nu sunt reexportate in afara Comunitatii,
prestatorul de servicii care a importat bunurile in Romania in vederea
prelucrarii pierde dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta
importului, cu exceptia cazului in care achizitioneaza bunurile rezultate in
urma prelucrarii. Daca bunurile rezultate in urma prelucrarii nu sunt
reexportate in afara Comunitatii, prestarile de servicii de prelucrare nu sunt
scutite de taxa pe valoarea adaugata.
(4) Prestatorul de servicii justifica scutirea de taxa pe valoarea adaugata
pentru serviciile de prelucrare a bunurilor importate in Romania de catre
clientul nestabilit in Romania cu documentele prevazute la alin. (2).
(5) In cazul prestarilor de servicii de prelucrare a bunurilor mobile corporale
importate in Romania de catre prestatorul de servicii inregistrat in scopuri de
TVA conform art. 153 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, scutirea de taxa pe valoarea adaugata se justifica cu:
a) contractul incheiat cu clientul care nu este stabilit in Romania;
b) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) autorizatia de perfectionare activa;
d) declaratia vamala pentru regimul vamal de perfectionare activa cu restituirea
drepturilor de import;
e) dovada exportului bunurilor rezultate in urma prelucrarii, reprezentata de
unul dintre urmatoarele documente:
1. declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din
spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama acordat
de autoritatea vamala; sau
2. documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire
din spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala; sau
3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de
biroul vamal;
f) documentul de transport care atesta ca bunurile rezultate in urma prelucrarii
parasesc Comunitatea, daca transportul bunurilor in afara Comunitatii intra in
sarcina prestatorului de servicii, sau, dupa caz, copie de pe acest document,
daca transportul bunurilor in afara Comunitatii intra in sarcina clientului
nestabilit in Romania.
Art. 7. -
(1) Partea din transportul international de persoane pentru care se aplica
scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, este transportul pentru care locul
prestarii se considera a fi in Romania, potrivit art. 133 alin. (2) lit. b) din
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal,
cu modificarile si completarile ulterioare, pentru transportul international de
persoane cu mijloace auto se justifica cu urmatoarele documente:
a) licenta de transport;
b) caietul de sarcini al licentei de traseu, dupa caz;
c) foaia de parcurs sau alte documente din care sa rezulte data de iesire/intrare
din/in tara, vizate, dupa caz, de organul vamal. In lipsa vizei organului vamal,
pentru transporturile internationale din teritorii necomunitare spre Romania si
din Romania spre teritorii necomunitare, se va accepta o declaratie pe propria
raspundere a reprezentantului legal al transportatorului sau a casei de
expeditie;
d) diagrama biletelor de calatorie sau, dupa caz, facturile fiscale, in cazul
curselor ocazionale;
e) factura pentru contravaloarea biletelor vandute, in situatia in care vanzarea
biletelor se face prin intermediari.
(3) Scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal,
cu modificarile si completarile ulterioare, pentru transportul international
aerian, fluvial, maritim, feroviar, de persoane si justificarea scutirii de taxa
se fac de catre transportatori cu:
a) documentele specifice de transport, din care sa rezulte traseul transportului,
data de iesire/intrare din/in tara, dupa caz;
b) factura, in situatia in care biletele de calatorie au fost vandute prin
intermediari;
c) borderoul/diagrama biletelor de calatorie vandute sau, dupa caz, facturile,
in cazul curselor ocazionale.
Art. 8. -
(1) Conform art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare, sunt scutite de taxa, in cazul navelor destinate
navigatiei maritime, utilizate pentru transportul international de persoane si/sau
de bunuri, pentru pescuit ori alta activitate economica sau pentru salvare ori
asistenta pe mare, urmatoarele operatiuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, intretinerea, navlosirea, leasingul si
inchirierea de nave, precum si livrarea, leasingul, inchirierea, repararea si
intretinerea de echipamente incorporate sau utilizate pe nave, inclusiv
echipamente de pescuit;
2. livrarea de carburanti si provizii destinate a fi utilizate pe nave, dar
inclusiv pentru navele de razboi incadrate in nomenclatura combinata (NC) cod
8906 10 00 care parasesc tara si se indreapta spre porturi straine, unde vor fi
ancorate, cu exceptia, in cazul navelor folosite pentru pescuitul de coasta, a
proviziilor;
3. prestarile de servicii, altele decat cele prevazute la pct. 1, efectuate
pentru nevoile directe ale navelor si/sau pentru incarcatura acestora.
(2) Livrarile de bunuri si prestarile de servicii prevazute la art. 143 alin.
(1) lit. h) pct. 1 si 3 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, cuprind, printre altele, operatiuni precum:
a) livrarea de echipamente incorporate in nave sau utilizate pe acestea;
b) modernizarea, renovarea, revizia si repararea navelor, respectiv orice
lucrari necesare pentru utilarea ori reutilarea acestora sau readucerea la
starea lor initiala, inclusiv operatiuni precum vopsirea, refacerea
instalatiilor, lucrari de tamplarie, instalarea materialelor termoizolatoare si
electrice;
c) serviciile necesare pentru mentinerea navelor, a echipamentelor si sistemelor
acestora in perfecta stare de functionare, inclusiv intretinerea, masurile de
prevenire a incendiilor, decontaminarea;
d) serviciile expertilor, prestate in cadrul lucrarilor de reparatii si al
lucrarilor de reparare, renovare si intretinere a navelor si a sistemelor si
echipamentelor acestora. Aceste servicii includ si inspectiile pentru
constatarea respectarii masurilor de siguranta, inspectia navelor, inspectia
tehnica a echipamentelor, investigatiile legate de incendii sau alte calamitati
survenite la bord;
e) lucrarile de reparatii si intretinere a bunurilor ce sunt integrate in nave
sau direct utilizate pentru exploatarea acestora, cum ar fi containerele
utilizate pentru depozitarea bagajelor, alimentelor, in cazul navelor de
pasageri;
f) navlosirea, leasingul si inchirierea navelor;
g) serviciile necesare pentru exploatarea navelor si a incarcaturii acestora
inainte, in timpul si dupa efectuarea unei calatorii, la sosirea in porturi, la
stationarea si la plecarea din porturi, inclusiv:
1. serviciile asigurate de piloti pentru facilitarea intrarii si iesirii din
porturi, servicii constand in remorcare, impingere, protejare, curatenie;
2. utilizarea porturilor, respectiv utilizarea macaralelor, cheiurilor,
debarcaderelor, serviciilor de telecomunicatii si utilizarea instalatiilor
radar;
3. serviciile administrative si serviciile de comunicatii;
h) serviciile asigurate pentru nevoile directe ale pasagerilor si echipajului si/sau
incarcaturii transportate de navele scutite, incluzand:
1. asistenta necesara pasagerilor si echipajului asigurata in contul armatorului
cu ocazia transportului maritim, cum ar fi intocmirea documentelor de calatorie,
servicii de cazare si alimentatie asigurate pasagerilor, in cazul in care aceste
servicii trebuie asigurate prin contractul de transport;
2. serviciile aferente bunurilor transportate de navele scutite, cum ar fi
serviciile necesare pentru manipularea, protejarea si conservarea bunurilor
transportate, inclusiv serviciile specialistilor in "daune" sau pentru
protejarea apelor si zonelor inconjuratoare, pentru prevenirea poluarii ori
contaminarii acestor ape si zone.
(3) In sensul art. 143 alin. (1) lit. h) pct. 2 din Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, prin provizii se intelege bunurile
necesare aprovizionarii navelor. Bunurile pentru aprovizionare si alimentare cu
combustibil cuprind, printre altele:
a) aprovizionarea la bord: bunuri care sunt exclusiv utilizate pentru consumul
la bord de catre membrii echipajului si pasagerii vasului, cum ar fi mancarea si
bauturile;
b) combustibili si lubrifianti, in stare solida, lichida sau gazoasa. Aceste
bunuri sunt necesare pentru functionarea corespunzatoare a motoarelor si a altor
utilaje si echipamente aflate la bord;
c) consumabilele, aparatele si proviziile de obicei utilizate la bord de echipaj
si pasageri, cum ar fi: tacamurile, aparatele de gatit, fetele de masa,
instrumentele si produsele de curatare, instrumentele pentru lucrarile de
reparatii si intretinere si bunurile consumabile utilizate pentru conservarea,
tratarea sau prepararea la bord a marfurilor transportate, cum ar fi, de exemplu,
gheata si sarea pentru conservarea pestelui pe un vas de pescuit.
(4) Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza pe baza
documentelor care atesta ca livrarile de bunuri si prestarile de servicii sunt
destinate scopurilor prevazute de lege. Scutirea prevazuta la art. 143 alin. (1)
lit. h) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica
atat pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii realizate in beneficiul
direct al armatorilor de nave, cat si in situatia in care intre furnizori/prestatori
si armator se interpune un agent de nava.
(5) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata nu se acorda pentru livrarile de
bunuri sau prestarile de servicii destinate construirii navelor prevazute la
art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare. Livrarile de bunuri destinate construirii navelor prevazute la art.
143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau pentru orice alt tip de nave pot fi scutite de taxa pe valoarea
adaugata, conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, daca livrarea respectiva se incadreaza
intr-o masura de simplificare prevazuta in Instructiunile de aplicare a
masurilor de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind
operatiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrari asupra bunurilor
mobile corporale, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr.
1.823/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 770 din 14
noiembrie 2007.
(6) Referirile la transportul international din cuprinsul art. 143 alin. (1)
lit. h) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, includ si
transportul intracomunitar. Scutirea prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. h)
pct. 3 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nu include
scutirea pentru transportul intracomunitar de bunuri, dar include, printre
altele, scutirea de taxa pentru serviciile accesorii transportului
intracomunitar de bunuri efectuat cu navele prevazute la art. 143 alin. (1) lit.
h) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 9. -
(1) Conform art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare, sunt scutite de taxa, in cazul aeronavelor utilizate de
companiile aeriene, in principal pentru transportul international de persoane si/sau
de marfuri efectuat cu plata, urmatoarele operatiuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, intretinerea, leasingul si inchirierea
aeronavelor, precum si livrarea, leasingul, inchirierea, repararea si
intretinerea echipamentelor incorporate sau utilizate pe aceste aeronave;
2. livrarea de carburanti si provizii destinate a fi utilizate pe aeronave;
3. prestarea de servicii, altele decat cele prevazute la pct. 1 sau la art. 1441
din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate pentru
nevoile directe ale aeronavelor si/sau pentru incarcatura acestora.
(2) O companie aeriana este orice persoana impozabila ale carei activitati
includ transportul, pe calea aerului, de pasageri sau de marfa in regim de
inchiriere sau cu plata. Aceasta include toate liniile aeriene internationale ce
asigura transporturi internationale regulate de pasageri si/sau de bunuri si
toate companiile ce efectueaza transporturi internationale charter de pasageri
si/sau de marfa. Incarcatura reprezinta orice bunuri ce pot fi transportate pe
calea aerului, inclusiv corespondenta si animalele.
(3) Livrarile de bunuri si prestarile de servicii prevazute la art. 143 alin.
(1) lit. i) pct. 1 si 3 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, cuprind, printre altele, operatiuni precum:
a) livrarea de echipamente incorporate in aeronave sau utilizate pe acestea;
b) modernizarea, renovarea, revizia si repararea aeronavelor, respectiv orice
lucrari necesare pentru utilarea sau reutilarea acestora sau readucerea la
starea lor initiala, inclusiv operatiuni precum vopsirea, refacerea
instalatiilor, lucrari de tamplarie, instalarea materialelor termoizolatoare si
electrice;
c) serviciile necesare pentru mentinerea aeronavelor, a echipamentelor si
sistemelor acestora in perfecta stare de functionare, inclusiv intretinerea,
masurile de prevenire a incendiilor, decontaminarea;
d) serviciile expertilor, prestate in cadrul lucrarilor de reparatii si al
lucrarilor pe care le presupun repararea, renovarea si intretinerea aeronavelor
si a sistemelor si echipamentelor acestora. Aceste servicii includ si
inspectiile pentru constatarea respectarii masurilor de siguranta, inspectia
aeronavelor, inspectia tehnica a echipamentelor, investigatiile legate de
incendii sau alte calamitati survenite la bord;
e) lucrari de reparatii si intretinere a bunurilor integrate in aeronave sau
care sunt direct si permanent utilizate pentru exploatare, cum ar fi
containerele, facute la comanda, utilizate in aeronave pentru depozitarea
bagajelor, alimentelor;
f) leasingul si inchirierea aeronavelor;
g) serviciile necesare pentru exploatarea aeronavelor si a incarcaturii acestora
inainte, in timpul si dupa o calatorie, la sosirea in aeroporturi, la
stationarea si la plecarea din aeroporturi, incluzand:
1. servicii necesare pentru aterizare, decolare sau stationare in aeroporturi,
inclusiv servicii constand in remorcare, impingere, protectie, curatenie;
2. utilizarea aeroporturilor si, mai concret, utilizarea pistelor, serviciilor
de telecomunicatii si utilizarea instalatiilor radar;
3. serviciile administrative si serviciile de comunicatii;
h) servicii asigurate pentru nevoile directe ale pasagerilor si echipajului si/sau
ale incarcaturii transportate de aeronavele scutite, inclusiv:
1. asistenta necesara pasagerilor si echipajului asigurata pe seama operatorului
aerian cu ocazia transportului aerian, cum ar fi intocmirea documentelor de
calatorie si cazarea, masa si bautura asigurate pasagerilor, in cazul in care
aceste servicii trebuie asigurate in baza contractului de transport;
2. serviciile referitoare la bunurile transportate de aeronave scutite, cum ar
fi serviciile necesare pentru manipularea, protejarea si conservarea bunurilor
transportate, inclusiv serviciile asigurate de specialistii in "daune" sau
pentru protejarea mediului inconjurator, respectiv pentru prevenirea poluarii
ori contaminarii acestor zone.
(4) In sensul art. 143 alin. (1) lit. i) pct. 2 din Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, prin provizii se intelege bunurile
necesare aprovizionarii aeronavelor. Bunurile pentru aprovizionare si alimentare
cu combustibil cuprind, printre altele:
a) bunuri care sunt exclusiv utilizate pentru consumul la bord de catre membrii
echipajului si pasagerii aeronavei, cum ar fi mancarea si bauturile;
b) combustibili si lubrifianti, in stare solida, lichida sau gazoasa. Aceste
bunuri sunt necesare pentru functionarea corespunzatoare a motoarelor si a altor
utilaje si echipamente aflate la bord;
c) consumabile, aparate si proviziile utilizate de obicei la bord de echipaj si
pasageri, cum ar fi tacamurile, aparatele de gatit, fetele de masa,
instrumentele si produsele de curatare, uneltele pentru lucrarile de reparatii
si intretinere si bunurile consumabile utilizate pentru conservarea, tratarea
sau prepararea la bord a marfurilor transportate.
(5) Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza pe baza
documentelor care atesta ca livrarile de bunuri si prestarile de servicii sunt
destinate scopurilor prevazute de lege.
(6) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata nu se acorda pentru livrarile de
bunuri sau prestarile de servicii destinate construirii aeronavelor prevazute la
art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare. Livrarile de bunuri destinate construirii aeronavelor prevazute la
art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau pentru orice alt tip de aeronave pot fi scutite de taxa pe
valoarea adaugata conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul
fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca livrarea respectiva se
incadreaza intr-o masura de simplificare prevazuta in Instructiunile de aplicare
a masurilor de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind
operatiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrari asupra bunurilor
mobile corporale, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr.
1.823/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 770 din 14
noiembrie 2007.
(7) Referirile la transportul international din cuprinsul art. 143 alin. (1)
lit. i) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, includ si
transportul intracomunitar. Scutirea prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. i)
pct. 3 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nu include
scutirea pentru transportul intracomunitar de bunuri, dar include, printre
altele, scutirea de taxa pentru serviciile accesorii transportului
intracomunitar de bunuri efectuat cu aeronave.
Art. 10. -
(1) Scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la
art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere a), se
justifica pe baza urmatoarelor documente:
a) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si in care sa fie
mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt
stat membru;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt
stat membru;
si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare,
documentele de asigurare.
(2) In cazul livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi catre un
cumparator care nu comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in
scopuri de TVA, prevazute la art. 143 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, scutirea de taxa se justifica prin:
a) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, daca
furnizorul nu este o persoana impozabila, prin contractul de vanzare/cumparare;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt
stat membru sau, dupa caz, prin dovada inmatricularii mijlocului de transport
nou in statul membru de destinatie.
(3) In cazul livrarilor intracomunitare de produse accizabile prevazute la art.
143 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere c), catre o
persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care nu ii
comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul
in care transportul de bunuri este efectuat conform art. 7 alin. (4) si (5) ori
art. 16 din Directiva Consiliului 92/12/CEE din 25 februarie 1992 privind
regimul general al produselor supuse accizelor si detinerea, circulatia si
controlul acestor produse, scutirea de taxa se justifica prin:
a) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, mai putin codul de
inregistrare in scopuri de TVA al cumparatorului in alt stat membru;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt
stat membru; si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare,
documentele de asigurare.
(4) In cazul livrarilor intracomunitare asimilate de bunuri prevazute la art.
128 alin. (10) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
respectiv transferurile de bunuri, scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin.
(2) lit. d) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se
justifica, cu exceptiile prevazute la acelasi alineat, pe baza urmatoarelor
documente:
a) autofactura prevazuta la art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, cu modificarile
si completarile ulterioare, in care sa fie mentionat codul de inregistrare in
scopuri de TVA atribuit in alt stat membru al persoanei care realizeaza
transferul din Romania;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt
stat membru.
Art. 11. -
(1) Conform art. 1441 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, sunt scutite de taxa serviciile prestate de intermediarii care
actioneaza in numele si in contul altei persoane, in cazul in care aceste
servicii sunt prestate in legatura cu operatiunile scutite prevazute la art. 143
si 144 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia
operatiunilor prevazute la art. 143 alin. (1) lit. f) si la art. 143 alin. (2)
din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Justificarea scutirii de taxa se realizeaza pe baza facturii de comision si
a documentelor care atesta ca serviciile sunt prestate in legatura cu
operatiunile scutite mentionate la alin. (1).
CAPITOLUL II
Dispozitii tranzitorii
Art. 12. -
(1) Pentru exportul sau livrarile intracomunitare realizate prin comisionari
care actioneaza in nume propriu, dar in contul unui comitent din tara, scutirea
de taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile realizate de comitent catre
comisionar pana la data de 31 decembrie 2006 ramane definitiva, daca bunurile
vor fi transportate de catre comisionar din Romania in afara Comunitatii sau in
alt stat membru, dupa data de 1 ianuarie 2007 inclusiv. Scutirea pentru
livrarile realizate de comitent catre comisionar se justifica astfel:
a) in cazul in care bunurile sunt exportate de catre comisionar, cu urmatoarele
documente:
1. contractul incheiat cu comisionarul, din care sa rezulte cantitatile de
bunuri, precum si data la care trebuie efectuat exportul;
2. unul dintre urmatoarele documente, in copie:
2.1. declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din
spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama acordat
de autoritatea vamala; sau
2.2. documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de
iesire din spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de
vama acordat de autoritatea vamala; sau
2.3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de
biroul vamal;
3. copie de pe lista-anexa la declaratia vamala sau la documentul de insotire la
export, in care comisionarul a inscris denumirea comitentului;
4. factura emisa de comitent catre comisionar pentru livrari realizate pana la
data de 31 decembrie 2006 inclusiv;
b) in cazul in care bunurile sunt livrate intracomunitar de catre comisionar, cu
urmatoarele documente:
1. contractul incheiat cu comisionarul, din care sa rezulte cantitatile de
bunuri, precum si data la care trebuia efectuat exportul, care a devenit livrare
intracomunitara, daca bunurile sunt transportate intr-un stat membru dupa 1
ianuarie 2007;
2. copie de pe documentele prevazute la art. 10, emise de comisionar;
3. factura emisa de comitent catre comisionar, pentru livrari realizate pana la
data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
(2) Pentru exportul sau livrarile intracomunitare realizate prin comisionari
care actioneaza in nume propriu, dar in contul unui comitent din tara, livrarile
de bunuri realizate dupa data de 1 ianuarie 2007 de catre comitenti catre
comisionari nu beneficiaza de scutirea de taxa, acordata in regim tranzitoriu
potrivit alin. (1).
Art. 13. -
(1) In situatia in care beneficiarul stabilit in strainatate, in vederea
obtinerii unui produs final, a contractat livrari de bunuri si/sau prestari de
servicii, constand in prelucrari sau expertize asupra bunurilor mobile corporale,
cu fiecare unitate care concura la realizarea produsului final, scutirile de
taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii
realizate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv raman definitive si se
aplica de fiecare unitate potrivit prevederilor prezentului articol, daca
produsul final este exportat sau livrat intracomunitar dupa data de 1 ianuarie
2007 inclusiv.
(2) Exportul bunurilor sau livrarea intracomunitara de bunuri, dupa caz, poate
fi efectuat/efectuata de oricare dintre unitatile care au participat la
realizarea produsului final, precum si de catre un intermediar.
(3) Unitatile care au efectuat livrari de bunuri care sunt incorporate in
produsul final, inclusiv ambalajele, pana la data de 31 decembrie 2006 justifica
scutirea cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu beneficiarul extern, din care sa rezulte cantitatile
de bunuri si unitatile la care se face predarea acestora, precum si termenul
pentru justificarea exportului sau, dupa caz, a livrarii intracomunitare;
b) in cazul in care bunurile sunt exportate, unul dintre urmatoarele documente,
in copie:
1. declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din
spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama acordat
de autoritatea vamala; sau
2. documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire
din spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala; sau
3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar transmisa de
biroul vamal;
c) documentele prevazute la art. 10, daca bunurile sunt livrate intracomunitar
dupa data aderarii;
d) factura emisa catre beneficiarul extern pentru livrari de bunuri realizate
pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
(4) Unitatile care au efectuat prestari de servicii care concura la realizarea
produsului final justifica scutirea de taxa pentru serviciile realizate pana la
data de 31 decembrie 2006 inclusiv cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu partenerul extern, din care sa rezulte prestarile de
servicii efectuate si termenul pentru efectuarea exportului sau, dupa caz, a
livrarii intracomunitare;
b) in cazul in care bunurile sunt exportate, cu unul dintre urmatoarele
documente, in copie:
1. declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din
spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama acordat
de autoritatea vamala; sau
2. documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire
din spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala; sau
3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar transmisa de
biroul vamal;
c) documentele prevazute la art. 10, in cazul in care produsul final este livrat
intracomunitar;
d) factura emisa catre beneficiarul extern pentru prestarile de servicii
realizate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
Art. 14. -
(1) Scutirea de taxa pentru prestarile de servicii asupra bunurilor plasate in
regim de perfectionare activa, inclusiv in cazul bunurilor de origine comunitara,
precum si pentru livrarile de bunuri contractate cu beneficiarul stabilit in
strainatate de catre alte unitati decat titularul autorizatiei de perfectionare
activa si care sunt incorporate in produsele compensatoare, realizate pana la
data de 31 decembrie 2006 inclusiv, ramane definitiva daca produsele
compensatoare sunt exportate sau sunt plasate in alt regim vamal suspensiv ori
sunt transportate in alt stat membru din Comunitate dupa data de 1 ianuarie 2007
inclusiv.
(2) Unitatile care au contractat cu beneficiarul stabilit in strainatate livrari
de bunuri care sunt incorporate in produsele compensatoare si care au fost
livrate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv justifica scutirea de taxa pe
valoarea adaugata cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu beneficiarul extern, din care sa rezulte cantitatile
de bunuri si unitatile la care se face predarea acestora, precum si termenul
pentru justificarea exportului sau a plasarii in alt regim vamal suspensiv;
b) in cazul in care produsele compensatoare sunt exportate, unul dintre
urmatoarele documente, in copie:
1. declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din
spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama acordat
de autoritatea vamala; sau
2. documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire
din spatiul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala; sau
3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar transmisa de
biroul vamal;
c) daca produsele compensatoare sunt transportate in alt stat membru din
Comunitate, se va prezenta copie de pe declaratia vamala de tranzit;
d) factura emisa catre beneficiarul extern.
(3) Titularii autorizatiilor de perfectionare activa care realizeaza exportul
sau reexportul produselor compensatoare ori care transporta produsele
compensatoare in alt stat membru al Comunitatii sau le plaseaza in alt regim
vamal suspensiv, dupa data de 1 ianuarie 2007 inclusiv, vor proceda astfel:
a) daca produsele compensatoare sunt exportate sau reexportate, vor justifica
scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru serviciile realizate inainte si
dupa data aderarii pe baza documentelor prevazute la art. 6 alin. (2);
b) daca produsele compensatoare sunt plasate in alt regim vamal suspensiv, vor
justifica scutirea de taxa pentru serviciile realizate inainte si dupa data
aderarii pe baza urmatoarelor documente:
1. contractul incheiat cu beneficiarul din strainatate;
2. autorizatia pentru perfectionare activa;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. declaratia vamala de plasare in alt regim vamal suspensiv;
c) daca produsele compensatoare sunt transportate intr-un stat membru din
Comunitate, vor justifica scutirea de taxa pentru prestarile de servicii
realizate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pe baza urmatoarelor
documente:
1. contractul incheiat cu beneficiarul din strainatate;
2. autorizatia pentru perfectionare activa;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. declaratia vamala de tranzit in alt stat membru al Comunitatii al produselor
compensatoare.
(4) Alte persoane impozabile, care sunt inscrise in autorizatia pentru
perfectionare activa si care efectueaza prestari de servicii constand in lucrari
asupra bunurilor mobile corporale sau orice alte prestari de servicii legate
direct de bunuri plasate in regim de perfectionarea activa, daca produsele
compensatoare sunt exportate sau reexportate ori transportate in alt stat membru
al Comunitatii sau sunt plasate in alt regim vamal suspensiv, dupa data de 1
ianuarie 2007 inclusiv, vor proceda astfel:
a) daca produsele compensatoare sunt exportate sau reexportate, vor justifica
scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru serviciile realizate inainte si
dupa data aderarii pe baza documentelor prevazute la art. 6 alin. (3);
b) daca produsele compensatoare sunt plasate in alt regim vamal suspensiv, vor
justifica scutirea de taxa pentru serviciile realizate inainte si dupa data
aderarii pe baza urmatoarelor documente:
1. contractul incheiat cu beneficiarul din strainatate sau cu titularul
autorizatiei de perfectionare activa;
2. copia de pe autorizatia pentru perfectionare activa;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. copia de pe declaratia vamala de plasare in alt regim vamal suspensiv al
produselor compensatoare;
c) daca produsele compensatoare sunt transportate intr-un stat membru din
Comunitate, vor justifica scutirea de taxa pentru prestarile de servicii
realizate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pe baza urmatoarelor
documente:
1. contractul incheiat cu beneficiarul din strainatate sau cu titularul
autorizatiei de perfectionare activa;
2. copia de pe autorizatia pentru perfectionare activa;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. copia de pe declaratia vamala de tranzit in alt stat membru al Comunitatii al
produselor compensatoare.
(5) Incheierea regimului de perfectionare activa cu suspendarea drepturilor de
import al marfurilor de origine comunitara plasate in acest regim pe teritoriul
Romaniei inainte de aderare si care sunt transportate dupa aderare in alt stat
membru se efectueaza potrivit legislatiei vamale in vigoare, inclusiv daca
produsele compensatoare incorporeaza si bunuri de origine comunitara provenind
din Romania sau care au fost transportate din alt stat membru in Romania dupa
data aderarii. Aceste produse compensatoare sunt numite in continuare produse
compensatoare mixte. Persoanele impozabile care realizeaza prelucrarea bunurilor
aflate in acest regim vor mentiona in registrul bunurilor primite numai bunurile
de origine comunitara provenind din Romania sau care au fost transportate din
alt stat membru in Romania dupa data aderarii, iar la data incheierii regimului
vamal vor descarca registrul bunurilor primite pe baza documentelor vamale.
Transportul produselor compensatoare mixte in alt stat membru nu va fi
considerat o livrare intracomunitara de bunuri sau un transfer, respectiv o
operatiune asimilata livrarii intracomunitare de bunuri, fiind supus unei
operatiuni vamale, respectiv tranzitul in alt stat membru, pentru care se
intocmeste documentul T1 sau TIR si fisa de informatii INF 1, potrivit
legislatiei vamale.
(6) Prevederile alin. (5) se aplica si pentru bunurile de origine necomunitara
plasate in Romania inainte de data aderarii in regimul de perfectionare activa
cu suspendarea drepturilor de import si care sunt transportate dupa aderare in
alt stat membru.
(7) In situatiile prevazute la alin. (5) si (6), transportul produselor
compensatoare mixte din Romania in alt stat membru, realizat de proprietarul
acestora, este scutit de taxa in conformitate cu prevederile art. 144 alin. (1)
lit. b) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent
daca are loc sau nu o livrare in sensul art. 128 alin. (1) din Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|