04 Decembrie 2007
contabilitateafirmei.ro
NORME PRIVIND APLICAREA UNOR SCUTIRI DE TAXA PE VALOAREA ADAUGATA
|
ORDIN nr. 2067 / 2007 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. j), k), l) si m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. X si XI din Acordul dintre Romania si Statele Unite ale Americii privind statutul fortelor Statelor Unite ale Americii in Romania, semnat la Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin Legea nr. 260 / 2002- Monitorul Oficial nr.810 / 28 Noiembrie 2007
Art. 1. - (1) Se aproba Normele privind aplicarea scutirii de taxa pe
valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. j), k), l) si m) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, si la art. X si XI din Acordul dintre Romania si Statele Unite ale
Americii privind statutul fortelor Statelor Unite ale Americii in Romania,
semnat la Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin Legea nr. 260/2002,
cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Referirile la Codul fiscal din cuprinsul normelor din anexa reprezinta
trimiteri la titlul VI "Taxa pe valoarea adaugata" al Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2. - Certificatele de scutire de taxa pe valoarea adaugata emise in baza
prevederilor Ordinului ministrului economiei si finantelor nr. 616/2007 isi
pastreaza valabilitatea.
Art. 3. - Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin unitatile sale
teritoriale, va lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului economiei si finantelor nr. 616/2007 pentru aprobarea Normelor
privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143
alin. (1) lit. j), k), l) si m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, si la art. X si XI din Acordul dintre
Romania si Statele Unite ale Americii privind statutul fortelor Statelor Unite
ale Americii in Romania, semnat la Washington la 30 octombrie 2001, ratificat
prin Legea nr. 260/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 568 din 17 august 2007.
Art. 5. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare incepand cu data de intai a lunii urmatoare datei
publicarii
Norma
1. Precizari generale
Art. 1. - (1) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal,
sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri si prestarile de
servicii in favoarea misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, a
personalului acestora, precum si a cetatenilor straini cu statut diplomatic sau
consular in Romania, in conditii de reciprocitate. Cetatenii straini din Romania
avand statut diplomatic sau consular trebuie sa fie notificati la Ministerul
Afacerilor Externe pentru a beneficia de scutirea de taxa pe valoarea adaugata.
(2) In conformitate cu prevederile art. 143 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal,
sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri si prestarile de
servicii in favoarea reprezentantelor organizatiilor internationale si
interguvernamentale acreditate in Romania, precum si a membrilor acestora, in
limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare
a acestor organizatii.
(3) Potrivit art. 143 alin. (1) lit. j) si k) din Codul fiscal, sunt scutite de
taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri si prestarile de servicii in
favoarea cetatenilor straini cu statut diplomatic sau consular intr-un alt stat
membru si a reprezentantelor organizatiilor internationale si
interguvernamentale acreditate intr-un alt stat membru. Sunt asimilate
organizatiilor internationale institutiile si alte organisme ale Comunitatilor
Europene/Uniunii Europene care activeaza in alte state membre.
(4) Sunt asimilate organizatiilor internationale acreditate in Romania, in
scopul aplicarii scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143
alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, institutiile Comunitatilor Europene care
activeaza in Romania. Aceste institutii beneficiaza de scutirea de taxa pe
valoarea adaugata numai pentru achizitiile de bunuri si servicii a caror valoare
totala depaseste plafonul de 700 lei.
(5) Potrivit art. X din Acordul dintre Romania si Statele Unite ale Americii
privind statutul fortelor Statelor Unite ale Americii in Romania, semnat la
Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin Legea nr. 260/2002, si
intelegerilor ulterioare semnate in baza acestui acord, sunt scutite de taxa pe
valoarea adaugata livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru fortele
Statelor Unite ale Americii si contractantii acestora, atunci cand actioneaza
pentru sau in numele fortelor Statelor Unite ale Americii, si livrarile de
bunuri si prestarile de servicii realizate de contractanti catre fortele
Statelor Unite ale Americii, precum si cele pentru uzul personal al membrilor
fortei, personalului civil care insoteste fortele si membrilor lor de familie.
Potrivit art. XI din acord, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile
de bunuri si prestarile de servicii destinate uzului personal al membrilor
fortei Statelor Unite ale Americii in Romania, personalului civil care insoteste
forta, precum si membrilor de familie ai acestora.
(6) Potrivit art. 143 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal, sunt scutite de taxa
pe valoarea adaugata livrarile de bunuri transportate sau expediate catre alt
stat membru NATO, destinate uzului oficial al fortelor armate ale unui stat,
altul decat statul membru de destinatie, sau al personalului civil care
insoteste fortele armate ori pentru aprovizionarea popotelor sau cantinelor,
daca fortele iau parte la efortul de aparare comun.
(7) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. l) din Codul fiscal, sunt
scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri netransportate in afara
Romaniei si/sau prestarile de servicii efectuate in Romania, destinate uzului
oficial al fortelor armate ale statelor straine membre NATO sau al personalului
civil care insoteste fortele armate ori aprovizionarii popotelor sau cantinelor,
daca fortele iau parte la efortul de aparare comun.
(8) Sunt asimilate taxei pe valoarea adaugata si intra sub incidenta
reciprocitatii impozitele si taxele generale pe consum aplicate in statele in
care sunt acreditate misiuni diplomatice si oficii consulare romane.
(9) Se considera indeplinite conditiile de reciprocitate si in cazul in care in
statele in care sunt acreditate misiuni diplomatice si oficii consulare ale
Romaniei nu sunt legiferate taxa pe valoarea adaugata sau alte impozite ori taxe
generale pe consum. Ca regula generala, recunoasterea acestei reciprocitati de
fapt va fi conditionata de incheierea unor acorduri bilaterale pentru acordarea,
in contrapartida, de facilitati.
(10) Institutiile/persoanele eligibile prevazute la alin. (1)-(7) sunt numite in
continuare persoane scutite. Persoanele scutite se considera stabilite intr-un
stat daca activeaza sau, dupa caz, sunt acreditate ori au sediul in statul
respectiv, denumit tara gazda.
(11) Prin aplicarea prezentelor norme se reglementeaza procedura de aplicare a
scutirilor de TVA pentru achizitiile efectuate in Romania de persoanele scutite
prevazute la alin. (10) si se evita situatia in care, in urma disparitiei
frontierelor dintre statele membre ale Uniunii Europene, ar disparea si
posibilitatea scutirii de la plata taxei pe valoarea adaugata la efectuarea de
achizitii intr-un alt stat membru. In cadrul scutirii de taxa pe valoarea
adaugata mentionate mai sus se vor aplica restrictiile pe care le-a stabilit
tara gazda pentru scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata pe piata
locala din acea tara. Prin tara gazda se intelege statul in care sunt stabilite
persoanele scutite mentionate la alin. (10). Tara gazda va trebui sa faca
cunoscut faptul ca, in ceea ce priveste achizitiile efectuate pe teritoriul sau
ori in alt stat membru, poate fi acordata aceasta scutire, prin autentificarea
unui certificat de scutire pe care persoana scutita trebuie sa o solicite tarii
gazda. Pentru fiecare achizitie efectuata in alt stat membru se va solicita
autentificarea unui astfel de certificat, cu exceptia institutiilor
Comunitatilor Europene si a Organizatiei Tratatului Atlanticului de Nord. Tara
gazda poate stabili totodata ca persoanele scutite mentionate la alin. (10) sa
autentifice independent certificatele de scutire pentru achizitiile destinate
uzului oficial. Pentru achizitiile destinate uzului personal, acest lucru nu
este posibil. Din cele de mai sus rezulta ca organele fiscale si operatorii
economici se pot confrunta cu certificatele respective in 3 moduri:
a) persoanele scutite stabilite in Romania pot solicita autentificarea
certificatelor de scutire pentru achizitiile din Romania, conform prevederilor
pct. 2;
b) persoanele scutite stabilite in Romania pot solicita autentificarea
certificatelor de scutire pentru efectuarea de achizitii in alte state membre
sau pentru achizitii intracomunitare de bunuri efectuate in Romania, conform
prevederilor pct. 3;
c) persoanele scutite stabilite in alte state membre se pot prezenta in Romania
cu certificate de scutire autentificate de alte state membre, conform
prevederilor pct. 4.
(12) Referirile la organele fiscale teritoriale care deservesc persoanele
scutite din cuprinsul prezentelor norme reprezinta directia generala a
finantelor publice judeteana/a municipiului Bucuresti, in a carei raza
teritoriala isi are sediul/resedinta solicitantul sau, dupa caz, isi desfasoara
activitatea ori are loc actiunea pentru care se solicita aplicarea scutirii de
taxa.
2. Scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru achizitiile efectuate in Romania
de persoanele scutite stabilite in Romania
2.1. Scutirea directa
Art. 2. - (1) Scutirea directa de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza prin
facturare fara taxa pe valoarea adaugata de catre furnizorii de bunuri si/sau
prestatorii de servicii, in favoarea persoanelor scutite stabilite in Romania,
prevazute la art. 1 alin. (1), (2), (4) si (5).
(2) Pentru aplicarea scutirii directe, persoanele scutite stabilite in Romania,
prevazute la art. 1 alin. (1), (2) si (5), trebuie sa prezinte furnizorilor/prestatorilor
originalul certificatului valabil de scutire in momentul emiterii facturilor
pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii. Prin exceptie, in cazul
livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii care se efectueaza continuu, cum
sunt: livrarile de gaze naturale, de apa, serviciile telefonice, livrarile de
energie electrica, termica, precum si pentru serviciile de inchiriere sau
leasing, certificatul de scutire este valabil pentru o perioada de 12 luni
consecutive, in limita valorii inscrise in acesta sau in formularul de comanda
anexat. In cazul depasirii valorii inscrise in certificatul de scutire pentru
aceste livrari/prestari se va solicita autentificarea unui nou certificat sau,
dupa caz, pentru diferenta respectiva se poate solicita restituirea taxei
conform procedurii descrise la pct. 2.2. Furnizorul/prestatorul are obligatia sa
pastreze originalul certificatului si, dupa caz, al formularului de comanda,
pentru justificarea scutirii de TVA pentru toate facturile privind livrari de
bunuri sau prestari de servicii care se efectueaza continuu, emise in perioada
de valabilitate a certificatului.
(3) Institutiile Comunitatilor Europene prevazute la art. 1 alin. (4)
beneficiaza de scutire directa pentru achizitiile de bunuri si servicii
efectuate pe teritoriul Romaniei a caror valoare este egala sau mai mare de 700
lei, inclusiv taxa care ar fi datorata daca respectiva operatiune nu ar fi
scutita, pe baza unui formular de comanda in care vor certifica faptul ca sunt
indreptatite sa beneficieze de scutire, pe care il transmit furnizorului/prestatorului.
Furnizorii/prestatorii nu vor aplica scutirea de TVA daca valoarea bunurilor si
serviciilor inscrise in formularul de comanda si efectiv livrate/prestate,
inscrise in factura, este mai mica de 700 lei, inclusiv taxa care ar fi datorata
daca respectiva operatiune nu ar fi scutita. In cazul livrarilor de bunuri/prestarilor
de servicii care se efectueaza continuu si al serviciilor de inchiriere sau
leasing, scutirea este aplicabila daca valoarea fiecarei facturi este egala sau
mai mare de 700 lei, inclusiv taxa care ar fi datorata daca respectiva
operatiune nu ar fi scutita. Exemplarul original al formularului de comanda se
transmite furnizorului/prestatorului pentru a justifica aplicarea scutirii de
taxa pe valoarea adaugata.
(4) Pentru inchirierea sau leasingul de bunuri imobile, prestatorii vor aplica
scutirea cu drept de deducere numai pe baza certificatului valabil de scutire
prezentat de persoanele scutite prevazute la art. 1 alin. (1), (2) si (5) si,
respectiv, pe baza formularului de comanda prezentat de persoanele prevazute la
art. 1 alin. (4), indiferent daca prestatorii au optat sau nu pentru taxarea
operatiunilor respective, conform art. 141 alin. (3) din Codul fiscal.
Prestatorii care nu au optat pentru taxarea operatiunilor de inchiriere sau
leasing cu bunuri imobile si nu primesc un certificat valabil de scutire de la
persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), (2) si (5) si, respectiv, un formular
de comanda de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (4) vor aplica scutirea
fara drept de deducere prevazuta la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal.
(5) Formularul certificatului care trebuie completat de persoanele scutite
prevazute la art. 1 alin. (1), (2) si (5) va fi solicitat de la autoritatile
fiscale teritoriale care le deservesc. Certificatul de scutire si, dupa caz,
formularul de comanda anexat la acesta se completeaza in 3 exemplare sau, dupa
caz, in 4 exemplare de catre contractantii fortelor Statelor Unite ale Americii,
pe fiecare furnizor/prestator de la care persoanele scutite urmeaza sa efectueze
cumparari. Un exemplar al certificatului si, dupa caz, al formularului de
comanda se retine de furnizor/prestator, un exemplar se retine de fortele
Statelor Unite ale Americii in cazul contractantilor acestora, un exemplar
ramane la emitent si un alt exemplar va fi pastrat de autoritatea fiscala care
le deserveste. Modelul certificatului de scutire pentru persoanele scutite
prevazute la art. 1 alin. (1) si (2) este prezentat in anexa nr. 1, iar pentru
persoanele scutite prevazute la art. 1 alin. (5), modelul certificatului de
scutire este prezentat in anexa nr. 2.
(6) Certificatul de scutire si, dupa caz, formularul de comanda care se anexeaza
la acesta sunt valabile daca sunt autentificate prin semnare si stampilare de
autoritatile competente din Romania. Autoritatile fiscale teritoriale vor aplica
certificatului un numar de ordine. Autoritatile competente din Romania sa
autentifice certificatele de scutire si, dupa caz, formularele de comanda sunt:
a) in cazul persoanelor scutite prevazute la art. 1 alin. (1) si (2),
autoritatea fiscala teritoriala din Romania care le deserveste;
b) in cazul persoanelor scutite prevazute la art. 1 alin. (5), fortele Statelor
Unite ale Americii si autoritatea fiscala teritoriala care le deserveste.
(7) In vederea autentificarii certificatelor de scutire, persoanele scutite
prevazute la art. 1 alin. (1) si (2) vor solicita avizul in scris privind
conditiile de reciprocitate din partea Directiei protocol din cadrul
Ministerului Afacerilor Externe, ori de cate ori este cazul. Avizul va fi
prezentat autoritatii fiscale teritoriale competente.
(8) Incepand cu 1 ianuarie 2008, raspunderea pentru verificarea respectarii
conditiilor de reciprocitate revine autoritatilor fiscale teritoriale care
deservesc persoanele scutite, in baza avizului prezentat de persoanele scutite,
conform prevederilor alin. (7). In cursul anului 2007, raspunderea pentru
verificarea respectarii conditiilor de reciprocitate revine Directiei protocol
din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
(9) Scutirea directa nu se poate aplica pentru livrarile de bunuri si/sau
prestarile de servicii efectuate in mod global pentru nevoile unui imobil cu mai
multe apartamente in care persoanele scutite ocupa o parte cu titlu de
proprietar sau de chirias, precum si pentru livrarile de carburanti auto
efectuate de statiile de distributie, pentru care se emit bonuri fiscale conform
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor
economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(10) Incepand cu data de 1 ianuarie 2008, procedura de aplicare a scutirii
directe valabila pentru persoanele scutite mentionate la art. 1 alin. (1) si (2)
se va aplica si pentru persoanele mentionate la art. 1 alin. (7), modelul
certificatului de scutire fiind cel prevazut in anexa nr. 1.
2.2. Scutirea prin restituire
Art. 3. - (1) Restituirea catre persoanele scutite prevazute la art. 1 alin.
(1), (2), (5) si (7) a taxei pe valoarea adaugata achitate, aferenta bunurilor
si serviciilor achizitionate in Romania, se aplica in cazul in care nu s-a
aplicat scutirea directa prevazuta la art. 2, precum si in orice alte situatii
in care nu se poate aplica scutirea directa.
(2) In anul 2007, persoanele scutite prevazute la art. 1 alin. (7) beneficiaza,
potrivit legii, de scutirea de taxa pe valoarea adaugata numai prin restituire.
(3) Restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza de catre autoritatea
fiscala care deserveste persoanele scutite. In vederea restituirii taxei,
solicitantii trebuie sa prezinte urmatoarele documente:
a) o cerere de restituire, conform modelului prevazut in anexa nr. 3, si avizul
in scris privind conditiile de reciprocitate din partea Directiei protocol din
cadrul Ministerului Afacerilor Externe;
b) un borderou care sa cuprinda pentru fiecare achizitie urmatoarele informatii:
denumirea, numarul si data documentului, valoarea fara TVA, valoarea TVA,
valoarea inclusiv TVA, denumirea, numarul si data documentului de plata
corespunzator si suma achitata;
c) copii de pe facturile in care sunt consemnate bunurile si serviciile
achizitionate in cursul trimestrului pentru care se solicita restituirea;
d) copii de pe bonurile fiscale emise in cursul trimestrului pentru care se face
restituirea, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, stampilate si avand inscrise
denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare al autovehiculului, in
cazul achizitiilor de carburanti auto de la statiile de distributie;
e) copii de pe documentele care atesta achitarea contravalorii bunurilor/serviciilor
si a taxei pe valoarea adaugata aferente, pana la data depunerii cererilor;
f) pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate in mod
global pentru nevoile unui imobil cu mai multe apartamente, in care institutiile/persoanele
eligibile prevazute la art. 1 ocupa o parte cu titlu de proprietar sau de
chirias, in locul documentelor prevazute la lit. c), se va prezenta decontul
cuprinzand cheltuielile comune si taxa pe valoarea adaugata, intocmit de
administratorul imobilului, cu indicarea cotei-parti pe care colocatarul este
obligat sa o plateasca, potrivit normelor legale privind repartizarea
cheltuielilor comune pe locatari.
(4) Persoanele scutite pot solicita rambursarea taxei pe valoarea adaugata
facturate si achitate de acestea pentru bunuri ce le-au fost livrate sau
servicii care le-au fost prestate in beneficiul lor in Romania, trimestrial, cel
mai tarziu pana la finele lunii urmatoare incheierii trimestrului pentru care se
solicita restituirea, incepand cu data de 1 ianuarie 2008.
(5) Prin derogare de la termenele de depunere a cererilor de restituire a taxei
pe valoarea adaugata, prevazute la alin. (4), misiunile diplomatice si oficiile
consulare ale statelor in care exercitiul bugetar se incheie la data de 30
septembrie pot solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata pentru trimestrul
III in doua transe, prin depunerea cererii de restituire si a documentelor
justificative, separat pentru lunile iulie si august, pana la finele lunii
septembrie, si separat pentru luna septembrie, pana cel tarziu la finele lunii
octombrie.
(6) Nedepunerea in termenul prevazut la alin. (4) a cererilor de restituire si/sau
a documentatiei aferente atrage pierderea dreptului de restituire a taxei pe
valoarea adaugata.
(7) Prin derogare de la prevederile alin. (6), in cazuri temeinic justificate,
la solicitarea persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1), (2), (5) si (7),
ministrul economiei si finantelor poate aproba efectuarea restituirii taxei pe
valoarea adaugata in situatia in care cererea de restituire si/sau documentatia
aferenta nu au fost depuse in termenul prevazut la alin. (4).
(8) Pentru cumpararile din anul 2007, pentru care nu s-a solicitat restituirea
taxei pe valoarea adaugata pana la data intrarii in vigoare a prezentelor norme,
persoanele scutite mentionate la art. 1 alin. (1), (2), (5) si (7) vor depune,
in vederea restituirii taxei, documentatia prevazuta la alin. (3) pana la data
de 31 ianuarie 2008 inclusiv.
(9) Institutiile Comunitatilor Europene stabilite in Romania pot solicita pana
pe data de 31 ianuarie 2008 inclusiv restituirea taxei pentru cumpararile
efectuate in anul 2007, pentru care taxa a fost platita furnizorilor/prestatorilor,
pe baza documentatiei prevazute la alin. (3), daca valoarea fiecarei facturi
este egala sau mai mare de 700 lei, inclusiv taxa pe valoarea adaugata. In cazul
cumpararilor pentru care furnizorii/prestatorii au emis facturi cu TVA in cursul
anului 2007 catre institutiile Comunitatilor Europene stabilite in Romania si
taxa nu a fost achitata de beneficiar, daca valoarea fiecarei facturi este egala
sau mai mare de 700 lei, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, este permisa
aplicarea scutirii directe prin corectarea facturilor emise cu TVA in baza
formularului de comanda prezentat de beneficiar. Corectarea se realizeaza
conform prevederilor art. 159 din Codul fiscal.
3. Scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru achizitiile efectuate in alte
state membre de persoanele scutite stabilite in Romania si pentru achizitiile
intracomunitare realizate in Romania de catre aceste persoane scutite
Art. 4. - (1) Pentru fiecare achizitie din alt stat membru, persoanele scutite
stabilite in Romania pot solicita autentificarea unui certificat de scutire la
autoritatea fiscala teritoriala care le deserveste, din care sa reiasa ca
persoana in cauza poate face obiectul scutirii, conform art. 15 alin. 10 din
Directiva 77/388/CEE a Consiliului din 17 mai 1977 privind armonizarea
legislatiilor statelor membre referitoare la impozitul pe cifra de afaceri -
sistemul comun privind taxa pe valoarea adaugata: baza unitara de stabilire, cu
modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 151 alin. (1) din
Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata.
Certificatul serveste de asemenea si pentru scutirea de taxa pe valoarea
adaugata pentru achizitia intracomunitara realizata in Romania, conform art.
1321 alin. (1) din Codul fiscal, de catre persoanele scutite stabilite in
Romania.
(2) Certificatul de scutire este prevazut in Regulamentul Comisiei nr. 36/1996,
modelul in limba romana fiind prezentat in anexa nr. 4.
(3) Certificatul de scutire si, dupa caz, formularul de comanda se completeaza
in 3 exemplare, pe fiecare furnizor/prestator din alt stat membru de la care
persoanele scutite efectueaza cumparari. Un exemplar al certificatului si, dupa
caz, al formularului de comanda se predau furnizorului/prestatorului, un
exemplar ramane la emitent si un alt exemplar va fi pastrat de autoritatea
fiscala care deserveste persoanele scutite.
(4) Certificatul de scutire si, dupa caz, formularul de comanda vor fi
autentificate prin semnare si stampilare de autoritatile competente din Romania
care vor aplica un numar de ordine. Certificatul poate fi autentificat daca se
respecta conditiile valabile pentru persoanele scutite respective in cazul
scutirii interne, cu exceptia conditiilor de reciprocitate.
(5) In cazul in care pentru persoana scutita este valabila o limita exprimata in
lei si pretul este mentionat in valuta, la convertire se va lua in considerare
ultimul curs de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data
solicitarii autentificarii certificatului.
(6) Indiferent de sistemul ales de statul membru din care se efectueaza
cumpararile, cu certificatul respectiv se poate obtine scutire directa in
momentul achizitiei sau se poate solicita la autoritatile fiscale din
strainatate restituirea taxei pe valoarea adaugata platite in respectivul stat
membru. In primul caz, certificatul va fi pastrat de catre furnizorul/prestatorul
strain in contabilitatea sa, in cel de-al doilea caz, certificatul va fi retinut
de catre autoritatea fiscala straina.
(7) Autoritatea fiscala teritoriala din Romania va pastra o copie a fiecarui
certificat emis, in vederea solutionarii unor eventuale cereri de transmitere de
informatii venite din partea statului in care a avut loc achizitia.
4. Scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata pentru achizitiile efectuate
in Romania de catre persoane scutite stabilite in alte state membre
4.1. Scutirea directa
Art. 5. - (1) Scutirea directa de la plata taxei pe valoarea adaugata pentru
achizitiile efectuate din Romania de catre persoanele scutite, mentionate la
art. 1 alin. (3) si (6), stabilite in alte state membre, se realizeaza prin
facturarea fara taxa pe valoarea adaugata de catre furnizori/prestatori.
(2) In cazul persoanelor mentionate la art. 1 alin. (6), scutirea se aplica
numai pentru bunurile transportate sau expediate catre alt stat membru NATO,
destinate uzului oficial al fortelor armate ale unui stat, altul decat statul
membru de destinatie, sau al personalului civil care insoteste fortele armate
ori pentru aprovizionarea popotelor sau cantinelor, daca fortele iau parte la
efortul de aparare comun.
(3) Pentru aplicarea scutirii directe trebuie respectate urmatoarele conditii:
a) persoana scutita va pune la dispozitia furnizorului/ prestatorului un
certificat in original autentificat de tara gazda, din care sa reiasa ca
persoana in cauza poate face obiectul scutirii, conform art. 15 alin. 10 din
Directiva 77/388/CEE, respectiv art. 151 alin. (1) din Directiva 2006/112/CE.
Documentul care urmeaza sa fie folosit este intocmit la nivel comunitar in
oricare dintre limbile oficiale ale Uniunii Europene. Versiunea in limba romana
a acestui certificat de scutire este prezentata in anexa nr. 4. In cazul in care
certificatul este intocmit in alta limba decat limba romana, se va anexa o
traducere in limba romana a rubricilor completate;
b) furnizorul/prestatorul va mentiona pe factura o declaratie semnata de el cu
privire la faptul ca plata perceputa nu contine taxa pe valoarea adaugata.
(4) In cazul institutiilor Comunitatilor Europene furnizorii/prestatorii nu vor
aplica scutirea de TVA daca valoarea bunurilor si serviciilor inscrise in
certificatul de scutire sau in formularul de comanda anexat si efectiv livrate/prestate
este mai mica de 700 lei.
(5) Daca o tara gazda a stabilit ca anumite organizatii internationale, inclusiv
bazele NATO, pot autentifica ele insele certificatele cu privire la serviciile
destinate uzului oficial, aceste documente vor fi asimilate certificatelor
valabile daca se anexeaza o copie a deciziei tarii gazda in baza careia
institutia respectiva poate autentifica certificatele in mod independent.
Aceasta copie va trebui sa fie pastrata, alaturi de certificat, de catre
furnizorul/prestatorul respectiv. Atata vreme cat decizia respectiva isi
pastreaza valabilitatea, in cazul comenzilor ulterioare va fi necesara doar
mentionarea datei si a numarului deciziei.
(6) Certificatele autentificate independent de catre organizatii internationale,
inclusiv de bazele NATO, care se refera la bunuri sau servicii destinate uzului
personal, nu pot fi acceptate ca certificate de scutire. Aceste certificate
trebuie autentificate de tara gazda inainte ca scutirea sa fie posibila.
Bunurile livrate si serviciile prestate in Romania personalului bazelor NATO
stationate in alte state membre vor fi considerate, in ceea ce priveste
autentificarea independenta a certificatelor, bunuri/servicii destinate uzului
oficial pentru baza NATO respectiva. In ceea ce priveste acest personal NATO,
pot fi acceptate certificate care sunt autentificate de baza NATO. Certificatele
autentificate de catre membrii personalului organizatiilor internationale sau
bazelor NATO in nume personal nu sunt valabile.
Art. 6. - Prin derogare de la prevederile art. 5, NATO beneficiaza de scutire
directa pentru achizitiile de bunuri si servicii efectuate din Romania, pe baza
unui formular de comanda in care va certifica faptul ca este indreptatita sa
beneficieze de scutire, pe care il transmite furnizorului/prestatorului.
4.2. Scutirea prin restituire
Art. 7. - (1) Daca nu a fost aplicata scutirea directa prevazuta la pct. 4.1,
restituirea taxei pe valoarea adaugata platita in Romania de catre persoanele
scutite mentionate la art. 1 alin. (3) si (6), stabilite in alt stat membru, se
va solicita la Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti,
cu mentionarea denumirii bancii si a numarului contului bancar in care poate fi
transferata taxa.
(2) Pentru restituirea taxei platite in Romania, solicitantii vor depune
urmatoarele documente:
a) cererea de restituire prevazuta in anexa nr. 3;
b) certificatul de scutire in original, completat corect si integral, eliberat
de tara gazda; documentul care urmeaza sa fie folosit este intocmit la nivel
comunitar in oricare dintre limbile oficiale ale Uniunii Europene; versiunea in
limba romana a acestui certificat este prezentata in anexa nr. 4; in cazul in
care certificatul este intocmit in alta limba decat limba romana se va anexa o
traducere in limba romana a rubricilor completate;
c) facturi in care sunt consemnate bunurile si serviciile achizitionate pentru
care se solicita restituirea si copii de pe acestea;
d) documentele care atesta achitarea contravalorii bunurilor/serviciilor si a
taxei pe valoarea adaugata aferente, pana la data depunerii cererilor, si copii
de pe acestea.
(3) Restituirea taxei pe valoarea adaugata va fi posibila daca datele de pe
factura si dovada de plata corespund cu datele de pe certificat.
(4) In cazul institutiilor Comunitatilor Europene restituirea taxei se
efectueaza numai daca valoarea bunurilor si serviciilor inscrise in certificatul
de scutire sau in formularul de comanda anexat si efectiv livrate/prestate este
mai mare sau egala cu 700 lei.
(5) Factura si dovada de plata vor fi reexpediate, dupa restituire, persoanei
scutite, dupa ce au fost marcate pentru a nu fi utilizate si pentru alta
restituire, iar certificatul va fi pastrat de autoritatea fiscala.
(6) Daca o tara gazda a stabilit ca anumite organizatii internationale, inclusiv
bazele NATO, pot autentifica ele insele certificatele cu privire la serviciile
destinate uzului oficial, aceste documente vor fi asimilate certificatelor
valabile daca se anexeaza o copie a deciziei tarii gazda in baza careia
institutia respectiva poate autentifica certificatele in mod independent. Atata
vreme cat decizia respectiva isi pastreaza valabilitatea, in cazul comenzilor
ulterioare va fi necesara doar mentionarea datei si a numarului deciziei.
(7) Certificatele autentificate independent de catre anumite organizatii
internationale, inclusiv bazele NATO, care se refera la servicii destinate
uzului personal, nu pot fi acceptate ca certificate de scutire. Aceste
certificate trebuie autentificate de tara gazda inainte ca scutirea sa fie
posibila. Bunurile livrate si serviciile prestate in Romania personalului
bazelor NATO stationate in alte state membre vor fi considerate, in ceea ce
priveste autentificarea independenta a certificatelor, bunuri/servicii destinate
uzului oficial pentru baza NATO respectiva. In ceea ce priveste acest personal
NATO, pot fi acceptate certificate care sunt autentificate de baza NATO.
Certificatele autentificate de catre membrii personalului organizatiilor
internationale sau bazelor NATO, in nume personal, nu sunt valabile.
Art. 8. - In cazul in care nu a fost aplicata scutirea directa prevazuta la art.
6, NATO poate solicita rambursarea taxei pe valoarea adaugata pentru achizitiile
de bunuri si servicii efectuate din Romania, conform procedurii prevazute la
art. 7, cu exceptia certificatului de scutire, in locul caruia va prezenta un
formular de comanda in care va certifica in mod independent ca este indreptatita
sa beneficieze de scutire.
5. Dispozitii finale
Art. 9. - (1) Solutionarea cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata
se realizeaza conform procedurii aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala.
(2) Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezentele norme.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|