30 Noiembrie 2007
contabilitateafirmei.ro
SOLUTIONAREA RAMBURSARII TAXEI PE VALOAREA ADAUGATA
|
ORDIN NR. 1857 / 2007 privind aprobarea Metodologiei de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare- Monitorul Oficial nr.785 / 20 Noiembrie 2007
Art. 1. - Se aproba Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume
negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, prevazuta in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al României, Partea I,
si se aplica incepând cu deconturile aferente lunii noiembrie 2007.
Art. 3. - Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune
de rambursare aferente lunilor anterioare celei prevazute la art. 2 se
solutioneaza potrivit metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 967/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4. - Prevederile cap. III din Metodologia de solutionare a deconturilor cu
sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, referitoare
la contribuabilii mijlocii, astfel cum sunt definiti potrivit reglementarilor
legale in vigoare, se aplica incepând cu deconturile cu sume negative cu optiune
de rambursare aferente lunii ianuarie 2008.
Art. 5. - (1) Prevederile cap. III din Metodologia de solutionare a deconturilor
cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare,
referitoare la persoanele impozabile care desfasoara activitate de export, se
aplica numai pentru deconturile aferente anului 2007 depuse de aceste persoane.
(2) Prevederile cap. III din Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume
negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, referitoare la
persoanele impozabile care desfasoara activitate de export, se aplica si pentru
deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare aferente anului 2007 depuse de contribuabilii mijlocii, astfel cum
sunt definiti potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art. 6. - In intelesul prezentului ordin, prin persoana impozabila se intelege
persoana impozabila in sensul taxei pe valoarea adaugata, astfel cum este
aceasta definita la art. 1251 alin. (1) pct. 18 din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, iar prin decont de TVA
se intelege decontul de taxa, astfel cum este acesta definit la art. 1251 alin.
(1) pct. 10 din aceeasi lege.
Art. 7. - Referirile la Codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezinta
trimiteri la titlul VI "Taxa pe valoarea adaugata" al Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, iar referirile la
normele metodologice reprezinta trimiteri la normele metodologice de aplicare a
titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 44/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 8. - Prin exceptie de la prevederile art. 3, dispozitiile prezentului ordin
se aplica si deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu
optiune de rambursare depuse in perioadele anterioare de contribuabilii mari si
de persoanele impozabile care desfasoara activitati de export si ramase
nesolutionate pâna la data publicarii.
Art. 9. - Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia
generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de
inspectie fiscala, Directia generala de administrare a marilor contribuabili din
cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Directia generala de
tehnologia informatiei din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, precum
si directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
METODOLOGIE de solutionare a deconturilor cu sume negative de
taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare
CAPITOLUL I - Depunerea, inregistrarea si prelucrarea deconturilor de
TVA
A. Depunerea si inregistrarea deconturilor de TVA
1. Deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate in
scopuri de taxa pe valoarea adaugata conform art. 153 din Codul fiscal, la
organul fiscal competent, prin posta sau direct la compartimentul cu atributii
in gestionarea declaratiilor fiscale, pe suport electronic, insotite de doua
exemplare listate, precum si prin sistemul electronic national, la urmatoarele
termene:
a) lunar, pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare lunii de raportare, de
catre persoanele impozabile care au realizat in anul anterior o cifra de afaceri
mai mare de 100.000 euro;
b) trimestrial, pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare incheierii
trimestrului, de catre persoanele impozabile care au realizat in anul anterior o
cifra de afaceri de pâna la 100.000 euro inclusiv;
c) semestrial, pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare incheierii
semestrului pentru care se depune decontul de TVA de catre persoanele impozabile
pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala semestrul
calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale
pct. 80 alin. (2) din normele metodologice;
d) anual, pâna la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator celui pentru
care se depune decontul de TVA de catre persoanele impozabile pentru care
organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala anul calendaristic,
potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin.
(2) din normele metodologice.
2. Deconturile de TVA primite direct la organul fiscal se inregistreaza la
Registratura electronica si se prelucreaza imediat, in momentul primirii, in
prezenta persoanei impozabile.
Deconturile de TVA corecte se preiau in baza de date.
In cazul in care, in urma prelucrarii deconturilor de TVA, rezulta erori,
organele fiscale vor urma procedura aplicabila in cazul declaratiilor fiscale
eronate.
3. Deconturile de TVA primite prin posta se prelucreaza in ziua primirii de la
registratura. In cazul in care in urma prelucrarii rezulta erori, organele
fiscale vor urma procedura aplicabila in cazul declaratiilor fiscale eronate.
Termenul legal de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe
valoarea adaugata cu optiune de rambursare care prezinta erori se prelungeste cu
perioada cuprinsa intre data depunerii deconturilor de TVA si data corectarii
acestora.
4. Deconturile de TVA se prelucreaza si se analizeaza in ordinea cronologica a
inregistrarii lor la organul fiscal.
5. Deconturile de TVA depuse la alte termene de declarare decât cele inscrise in
vectorul fiscal nu se prelucreaza, acestea restituindu-se persoanelor impozabile.
B. Fluxul de prelucrare a deconturilor de TVA
1. Dupa primirea si procesarea deconturilor de TVA, acestea se grupeaza pe
urmatoarele categorii:
a) deconturi cu sume pozitive (cu TVA de plata);
b) deconturi cu sume negative (cu TVA de rambursat), astfel:
b1) deconturi cu sume negative cu optiune de rambursare;
b2) deconturi cu sume negative fara optiune de rambursare (sume ce se reporteaza
in decontul perioadei urmatoare).
2. Zilnic, toate deconturile de TVA prelucrate se transmit la compartimentul "Evidenta
pe platitori", pe baza "Registrului jurnal obligatii declarate la bugetul de
stat" si a "Notei de predare-primire", prevazute de reglementarile privind
organizarea evidentei pe platitori.
3. Deconturile cu sume pozitive, precum si cele cu sume negative fara optiune de
rambursare se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
4. Deconturile cu sume negative cu optiune de rambursare se inregistreaza in
evidenta pe platitor intr-o fisa separata, numita "Sume de rambursat", si se
transmit zilnic, pe baza "Notei de predare-primire", la Compartimentul de
analiza a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune
de rambursare, in vederea efectuarii analizei de risc.
5. Se supun procedurii de solutionare numai deconturile cu sume negative de taxa
pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal
de depunere.
Persoanele impozabile care depun astfel de deconturi, dupa expirarea termenului
legal de depunere, vor prelua suma negativa in decontul perioadei fiscale
urmatoare.
6. Solicitarile de rambursare se solutioneaza, in ordinea cronologica a
inregistrarii lor la organul fiscal, in termen de maximum 45 de zile
calendaristice de la data depunerii decontului cu sume negative de taxa pe
valoarea adaugata cu optiune de rambursare.
CAPITOLUL II - Procedura de solutionare a solicitarilor de rambursare
A. Solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu
optiune de rambursare
1. Compartimentul de analiza de risc, denumit in continuare compartiment de
specialitate, va analiza solicitarile de rambursare, in vederea solutionarii.
Procedura are ca scop final incadrarea fiecarei persoane impozabile intr-o
categorie de risc fiscal, in functie de comportamentul sau fiscal, precum si in
functie de riscul pe care aceasta il prezinta pentru administratia fiscala.
2. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare se solutioneaza, in functie de gradul de risc fiscal pe care il
prezinta fiecare persoana impozabila, astfel:
a) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic - prin emiterea deciziei de
rambursare a TVA;
b) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mediu - cu analiza documentara;
c) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare - cu inspectie fiscala
anticipata.
3. Deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare cu risc fiscal mic
3.1. In cazul deconturilor care prezinta un risc fiscal mic, sistemul va genera
in mod automat proiectul deciziei de rambursare a TVA.
3.2. Proiectul deciziei se intocmeste in doua exemplare, se verifica si se
vizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza, spre
aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
4. Deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare cu risc fiscal
mediu
4.1. Daca decontul cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se
incadreaza in categoria de risc fiscal mediu, organul fiscal va proceda la
efectuarea analizei documentare.
4.2. Pentru efectuarea analizei documentare, organul fiscal va comunica in scris
persoanei impozabile documentele care trebuie prezentate, data, ora si locul
intâlnirii, precum si numele si prenumele persoanei din cadrul compartimentului
de specialitate, care se ocupa de analiza.
Neprezentarea, in termenul stabilit de organul fiscal, a documentelor solicitate
pentru efectuarea analizei documentare atrage incadrarea in gradul de risc
fiscal mare si solutionarea cu inspectie fiscala anticipata.
Termenul legal de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data
emiterii instiintarii pentru prezentarea documentelor si data prezentarii
documentelor la organul fiscal, potrivit art. 70 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de
procedura fiscala.
4.3. In cazuri temeinic justificate persoana impozabila poate solicita organului
fiscal amânarea termenului de prezentare a documentelor.
In cazul aprobarii amânarii, termenul legal de solutionare se prelungeste cu
perioada cuprinsa intre data emiterii instiintarii pentru prezentarea
documentelor si data prezentarii documentelor solicitate pentru efectuarea
analizei, potrivit art. 70 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
4.4. In urma efectuarii analizei documentare, deconturile cu sume negative de
taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare pentru care au putut fi
justificate sumele solicitate la rambursare se aproba si se emite proiectul
deciziei de rambursare a TVA.
4.5. Daca sumele solicitate la rambursare nu au putut fi justificate cu ocazia
analizei documentare, decontul respectiv se incadreaza la gradul de risc fiscal
mare si se solutioneaza cu inspectie fiscala anticipata.
5. Deconturi cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare cu risc fiscal mare
5.1. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare cu risc fiscal mare se transmit la compartimentul cu atributii de
inspectie fiscala.
5.2. Dupa efectuarea inspectiei fiscale compartimentul cu atributii in acest
domeniu intocmeste raportul de inspectie fiscala.
5.3. In cazul in care TVA deductibila sau colectata se modifica fata de sumele
inscrise in decontul de TVA, se intocmeste decizia de impunere privind
obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, care are si rol
de decizie de rambursare a TVA.
5.4. In cazul in care cu ocazia inspectiei fiscale nu sunt stabilite diferente
fata de suma solicitata la rambursare, se intocmeste decizia privind
nemodificarea bazei de impunere, iar decizia de rambursare a TVA se emite de
catre compartimentul de specialitate.
6. Deciziile de rambursare a TVA emise in cazul riscului fiscal mic si mediu
sunt decizii sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de
procedura fiscala.
B. Procedura de stabilire a gradului de risc fiscal in cazul rambursarilor de
taxa pe valoarea adaugata
Procedura prevazuta in acest capitol se aplica pentru solutionarea deconturilor
cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de
persoane impozabile, cu exceptia cazurilor prevazute la cap. III "Dispozitii
speciale privind solutionarea solicitarilor de rambursare".
B1. Stabilirea Standardului individual negativ (SIN)
1. Standardul individual negativ (SIN) reprezinta suma maxima a TVA ce poate fi
rambursata fara analiza documentara sau inspectie fiscala anticipata, riscul
implicat de aceasta rambursare fiind considerat acceptabil de catre
administratia fiscala.
Aceasta suma este stabilita in conditii de activitate normala si continua a
persoanei impozabile, tinând cont si de comportamentul sau fiscal.
2. SIN-ul se stabileste semestrial, având in vedere raportarile contabile,
deconturile de TVA si modul de indeplinire a obligatiilor fiscale in perioada de
referinta, potrivit prevederilor pct. 3 din prezenta sectiune.
3.1. La data de 5 a lunii februarie se stabileste SIN-ul pentru semestrul I,
avându-se in vedere:
a) perioada de referinta pentru deconturi de TVA si modul de indeplinire a
obligatiilor fiscale - cea aferenta lunilor ianuarie decembrie din anul
precedent (depuse in februarie anul precedent - ianuarie anul curent);
b) raportarea contabila semestriala din anul precedent.
3.2. La data de 5 a lunii august se stabileste SIN-ul pentru semestrul II,
avându-se in vedere:
a) perioada de referinta pentru deconturi de TVA si modul de indeplinire a
obligatiilor fiscale - cea aferenta lunilor iulie din anul precedent - iunie din
anul curent (depuse in august anul precedent - iulie anul curent);
b) bilantul contabil si contul de profit si pierdere pentru anul precedent.
4. Inainte de stabilirea SIN-ului semestrial, compartimentul de specialitate va
solicita in scris compartimentelor de specialitate implicate confirmarea
actualizarii la zi a tuturor bazelor de date care furnizeaza informatii
utilizate in aplicarea procedurii.
5. SIN se stabileste prin completarea Fisei de calcul al Standardului individual
negativ, prevazuta in anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
6. SIN se stabileste astfel:
6.1. SIN-ul se stabileste la valoarea de o (1) unitate si rambursarea se
efectueaza numai in urma inspectiei fiscale, in urmatoarele cazuri:
a) pentru persoanele impozabile care au inscrise fapte in cazierul fiscal;
b)*) pentru persoanele impozabile care au ca obiect principal de activitate si
isi desfasoara efectiv activitatea in domeniul:
b.1) productiei si/sau comertului cu ridicata de bauturi alcoolice (cod 159 "Fabricarea
bauturilor" si cod 5134 "Comertul cu ridicata al bauturilor");
b.2) tutunului (cod 16 "Fabricarea produselor din tutun", cod 5125 "Comert cu
ridicata al tutunului neprelucrat", cod 5135 "Comert cu ridicata al produselor
din tutun", cod 5226 "Comert cu amanuntul al produselor din tutun");
b.3) petrolului (cod 232 "Fabricarea produselor obtinute din prelucrarea
titeiului", cod 505 "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule";
b.4) comertului cu ridicata al animalelor vii (cod 5123 "Comert cu ridicata al
animalelor vii");
___________
*)Incepând cu data de 1 ianuarie 2008, potrivit Ordinului presedintelui
Institutului National de Statistica nr. 337/2007, clasificarea activitatilor
prevazute la lit. b) se actualizeaza dupa cum urmeaza:
b.1) productiei si/sau comertului cu ridicata de bauturi alcoolice (cod 110 "Fabricarea
bauturilor" si cod 4634 "Comertul cu ridicata al bauturilor");
b.2) tutunului (cod 1200 "Fabricarea produselor din tutun", cod 4621 "Comert cu
ridicata al cerealelor, semintelor, furajelor si tutunului neprelucrat", cod
4635 "Comert cu ridicata al produselor din tutun", cod 4726 "Comert cu amanuntul
al produselor din tutun, in magazine specializate");
b.3) petrolului (cod 1920 "Fabricarea produselor obtinute din prelucrarea
titeiului", cod 4730 "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule
in magazine specializate";
b.4) comertului cu ridicata al animalelor vii (cod 4623 "Comert cu ridicata al
animalelor vii").
c) pentru persoanele impozabile nou-infiintate;
d) pentru persoanele impozabile pentru care nu exista toate datele necesare
intocmirii Fisei de calcul al Standardului individual negativ;
e) pentru persoanele impozabile pentru care SIN-ul este negativ (suma TVA
colectata este mai mare decât suma TVA deductibila in perioada de referinta);
f) pentru persoanele impozabile care, in decurs de 6 luni, au renuntat de cel
putin doua ori la optiunea de rambursare, dupa incadrarea la categoria de risc
mediu sau mare;
g) pentru persoanele impozabile care nu au niciun salariat;
h) pentru persoanele impozabile care nu au bunuri imobile sau mobile in
patrimoniu;
i) pentru persoanele impozabile despre care activitatea de inspectie fiscala
detine informatii ca prezinta un risc fiscal mare;
j) pentru persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat
ca perioada fiscala semestrul sau anul calendaristic, potrivit prevederilor art.
1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) din normele
metodologice.
6.2. Persoanele impozabile nou-infiintate sunt acele persoane impozabile
inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata in cadrul perioadei de
referinta si care nu prezinta, la data calcularii SIN-ului, 12 perioade de
raportare, in cazul celor cu obligatii declarative lunare, si 4 perioade de
raportare, in cazul celor cu obligatii declarative trimestriale.
Pentru persoanele impozabile nou-infiintate, care prezinta 3 perioade fiscale
consecutive deconturi negative cu optiune de rambursare, solutionate cu control
anticipat si la care au fost stabilite diferente de taxa mai mici de 5% cu
ocazia acestor controale, SIN-ul se stabileste ca medie aritmetica a sumelor
aprobate la rambursare prin deconturile respective.
6.3. Pentru celelalte persoane impozabile, SIN-ul este stabilit in doua etape:
a1) prima etapa: stabilirea SIN-ului brut
SIN-ul brut se stabileste ca diferenta intre media TVA-ului deductibil si media
TVA-ului colectat din perioada de referinta.
Pentru persoanele impozabile pentru care perioada fiscala la TVA este luna sau
trimestrul, SIN-ul brut se stabileste pe luna, respectiv pe trimestru.
a2) a doua etapa: SIN-ul brut se corecteaza cu indicele de inflatie si se
ajusteaza in functie de comportamentul fiscal al fiecarei persoane impozabile.
SIN-ul stabilit potrivit pct. 3.1 se ajusteaza cu jumatate din indicele de
inflatie realizat la 31 decembrie din anul precedent si jumatate din indicele de
inflatie prognozat pentru anul curent.
SIN-ul stabilit potrivit pct. 3.2 se ajusteaza cu indicele de inflatie prognozat
pentru anul curent.
a2.1) Comportamentul fiscal se stabileste pe baza unor indicatori relevanti, cum
ar fi: marimea persoanei impozabile, gradul de conformare fiscala voluntara.
a2.2) SIN-ul final se stabileste prin corectarea SIN-ului brut cu indicele de
inflatie si prin ajustarea sumei astfel stabilite, in functie de punctajul
obtinut pe baza indicatorilor, astfel:
-majorare cu 30%, pentru cei care realizeaza un punctaj cuprins intre 0 - 155
puncte;
-majorare cu 20%, pentru cei care realizeaza un punctaj cuprins intre 156 - 200
puncte;
-majorare cu 10%, pentru cei care realizeaza un punctaj cuprins intre 201 - 250
puncte;
-0% pentru cei care realizeaza un punctaj mai mare de 251 puncte.
7. Cazuri de actualizare lunara a SIN-ului
7.1. SIN-ul semestrial stabilit potrivit pct. 3 se actualizeaza lunar conform
pct. 6, pâna la data de 5 a fiecarei luni, numai pentru persoanele impozabile
care se afla in una dintre urmatoarele situatii:
-li se inscriu fapte in cazierul fiscal;
-prezinta cel putin doua renuntari la optiunea de rambursare in ultimele 6 luni;
-sunt persoane impozabile nou-infiintate si au beneficiat 3 perioade de
raportare consecutive de rambursari cu inspectie fiscala anticipata si la care
au fost stabilite diferente de taxa mai mici de 5%;
-pe baza informatiilor detinute, activitatea de inspectie fiscala le stabileste
risc fiscal mare.
7.2. Stabilirea riscului fiscal mare al unei persoane impozabile se realizeaza
de catre compartimentul de specialitate, pe baza informatiilor primite de la
organele de inspectie fiscala pentru persoana impozabila respectiva.
Astfel, compartimentul de specialitate va fi instiintat de catre organul de
inspectie fiscala cu privire la persoanele impozabile despre care acesta are
informatii ca prezinta un risc ridicat pentru administratia fiscala.
Instiintarea va fi transmisa lunar, sub forma unui referat motivat, aprobat de
coordonatorul activitatii de inspectie fiscala, pâna la data de 5 a lunii
urmatoare celei in care organul de inspectie fiscala detine astfel de informatii.
Referatul va cuprinde toate persoanele impozabile in cauza, care vor fi inscrise
de catre compartimentul de specialitate intr-o baza de date speciala.
Schimbarea incadrarii din categoria de risc fiscal mare si radierea din baza de
date speciala se fac tot la propunerea organului de inspectie fiscala, prin
referat motivat transmis compartimentului de specialitate pâna la data de 5 a
fiecarei luni.
7.3. In baza datelor primite de la Oficiul National al Registrului Comertului si
a decontului cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare, se va actualiza baza de date care contine informatiile referitoare
la obiectul de activitate (cod CAEN).
B2. Fluxul de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de
rambursare in cadrul compartimentului de specialitate
1. Compartimentul de specialitate inregistreaza deconturile de TVA intr-o
evidenta speciala, care se conduce informatizat, organizata potrivit anexei nr.
2 la prezenta metodologie.
2. Dupa inregistrarea in evidenta, deconturile cu sume negative de taxa pe
valoarea adaugata cu optiune de rambursare vor fi supuse analizei de risc, in
vederea solutionarii, etapa urmând sa fie finalizata in termen de maximum 15
zile calendaristice de la data depunerii decontului de TVA.
3. In prima faza a analizei se editeaza fisele de calcul al SIN si se selecteaza
deconturile negative care prezinta SIN = 1, considerate cu risc fiscal mare, si
se transmit a doua zi compartimentului cu atributii in domeniul inspectiei
fiscale, pe baza de borderou.
4. Pentru deconturile de TVA la care SIN este mai mare decât 1, se calculeaza
Fisa indicatorilor de inspectie fiscala, prevazuta in anexa nr. 3 la prezenta
metodologie.
4.1. In cazul in care punctajul obtinut la Fisa indicatorilor de inspectie
fiscala este mai mare sau egal cu 60 de puncte, decontul de TVA prezinta risc
fiscal mare si se transmite a doua zi compartimentului cu atributii in domeniul
inspectiei fiscale, pe baza de borderou.
4.2. In cazul in care punctajul obtinut la fisa indicatorilor de inspectie
fiscala este mai mic de 60 de puncte, se compara suma solicitata la rambursare
cu SIN-ul.
5. Daca suma solicitata la rambursare este mai mica sau egala cu SIN-ul,
decontul de TVA este considerat cu risc fiscal mic si sistemul va genera in mod
automat proiectul Deciziei de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta
in anexa nr. 4 la prezenta metodologie.
6. Daca suma solicitata la rambursare este mai mare decât SIN-ul final,
programul informatic semnaleaza acest aspect si genereaza lista platitorilor
care se afla in aceasta situatie, in vederea efectuarii analizei individuale.
Daca suma solicitata la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de
raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale, se abandoneaza
reconstituirea sumei, decontul de TVA fiind considerat cu risc fiscal mare, si
se transmite a doua zi compartimentului cu atributii in domeniul inspectiei
fiscale, pe baza de borderou.
7. Analiza individuala se efectueaza pentru fiecare perioada de raportare din
care a rezultat suma solicitata la rambursare, intocmind Fisa de analiza de risc,
prevazuta in anexa nr. 5 la prezenta metodologie, conform Instructiunilor de
completare, prevazute in anexa nr. 6 la prezenta metodologie.
8. Daca toate sumele negative inscrise in coloana "Sume negative" se incadreaza,
fiecare in parte, in SIN, se considera ca decontul de TVA prezinta risc mic, nu
se va completa cartusul de "Indicatori de analiza" si se va genera proiectul
deciziei de rambursare a TVA.
9. Cartusul de "Indicatori de analiza" se completeaza pentru fiecare perioada de
raportare in care suma negativa de taxa pe valoarea adaugata este mai mare decât
SIN-ul.
10. Dupa completarea fisei de analiza de risc si acordarea punctajului,
deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare se clasifica in:
a) deconturi de TVA cu risc fiscal mediu, daca se obtine un punctaj intre 0 si
50, pentru fiecare dintre perioadele din care provine suma negativa solicitata
la rambursare - acestea se supun analizei documentare;
b) deconturi de TVA cu risc fiscal mare, daca se obtine un punctaj intre 51 si
140, pentru cel putin una dintre perioadele din care provine suma solicitata la
rambursare - acestea se transmit a doua zi compartimentului cu atributii de
inspectie fiscala.
B3. Analiza documentara
1. Pentru efectuarea analizei documentare, compartimentul de specialitate
solicita persoanei impozabile prezentarea de documente suplimentare, care sa
justifice diferenta in plus de suma solicitata la rambursare.
2. Solicitarea documentatiei se face in scris, mentionându-se documentele care
trebuie prezentate, data si locul intâlnirii, precum si numele si prenumele
persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care se ocupa de analiza.
Modelul instiintarii este prevazut in anexa nr. 7 la prezenta metodologie.
3. Pentru efectuarea analizei documentare, compartimentul de specialitate
solicita persoanei impozabile sa prezinte:
-jurnalele de vânzari si de cumparari;
-balantele de verificare;
-contracte comerciale, facturi si documente vamale care sa ateste exportul
efectuat;
-documente care sa ateste efectuarea unei investitii, precum si alte documente
din care sa rezulte suma solicitata la rambursare;
-orice alte documente pe care organul fiscal le considera necesare pentru
justificarea rambursarii.
Documentele vor fi prezentate in original si in copie si trebuie sa se refere la
perioada din care provine suma negativa de taxa pe valoarea adaugata.
4. La efectuarea analizei documentare se vor avea in vedere si indicatorii
stabiliti prin fisa de calcul al SIN-ului, fisa indicatorilor de inspectie
fiscala si fisa de analiza de risc.
5. Pentru toate deconturile de TVA care se incadreaza in categoria de risc mediu
se intocmeste Referatul pentru analiza documentara, in doua exemplare, potrivit
modelului din anexa nr. 8 la prezenta metodologie.
6. Referatul pentru analiza documentara se inainteaza, impreuna cu decontul de
TVA, fisa de calcul al SIN-ului, fisa indicatorilor de inspectie fiscala si fisa
de analiza de risc, conducatorului compartimentului, pentru avizare.
7. In cazul in care prin referat se propune rambursarea sumei solicitate, se
intocmeste proiectul deciziei de rambursare a TVA. Referatul pentru analiza
documentara impreuna cu decontul de TVA, fisa de calcul al SIN-ului, fisa
indicatorilor de inspectie fiscala, fisa de analiza de risc si proiectul
deciziei de rambursare a TVA se transmit conducatorului unitatii fiscale, pentru
aprobare.
8. In cazul in care prin referat se propune efectuarea inspectiei fiscale
anticipate, acesta se inainteaza, impreuna cu dosarul solicitarii, spre avizare
conducatorului compartimentului, apoi spre aprobare conducatorului unitatii
fiscale.
Dupa aprobare se transmite compartimentului de inspectie fiscala dosarul
solicitarii, cuprinzând urmatoarele documente:
-decontul cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare;
-fisa de calcul al SIN-ului;
-fisa indicatorilor de inspectie fiscala;
-fisa de analiza de risc;
-referatul pentru analiza documentara.
C. Fluxul operatiunilor in cazul deconturilor cu sume negative de taxa pe
valoarea adaugata cu optiune de rambursare solutionate cu inspectie fiscala
anticipata
1. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare, care au fost incadrate in categoria de risc mare, se transmit zilnic,
impreuna cu documentatia aferenta, compartimentului cu atributii de inspectie
fiscala in vederea efectuarii verificarii.
2. Dupa finalizarea controlului fiscal, compartimentul cu atributii in domeniul
inspectiei fiscale va intocmi raportul de inspectie fiscala.
3. Daca in urma inspectiei fiscale se stabilesc diferente care afecteaza suma
solicitata la rambursare, compartimentul cu atributii in domeniul inspectiei
fiscale emite decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare
stabilite de inspectia fiscala, care are si rol de decizie de rambursare a TVA,
pe care o comunica persoanei impozabile.
4. Daca in urma inspectiei fiscale nu se stabilesc diferente fata de suma
solicitata la rambursare, se intocmeste decizia privind nemodificarea bazei de
impunere, iar decizia de rambursare se emite de compartimentul de specialitate.
5. In maximum 35 de zile calendaristice de la data depunerii decontului de TVA,
compartimentul cu atributii de inspectie fiscala transmite compartimentului de
specialitate dosarul solicitarii, impreuna cu raportul de inspectie fiscala,
precum si, dupa caz, decizia de impunere privind obligatiile fiscale
suplimentare stabilite de inspectia fiscala sau decizia privind nemodificarea
bazei de impunere.
6. In situatiile in care, pentru solutionarea solicitarii de rambursare, organul
de inspectie fiscala considera ca sunt necesare informatii suplimentare,
termenul de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data
solicitarii si data primirii informatiilor respective, potrivit art. 70 alin.
(2) din Codul de procedura fiscala.
Prelungirea termenului de solutionare se realizeaza pentru intreaga solicitare
de rambursare, nu pentru sume partiale.
7. Daca in urma inspectiei fiscale nu au fost stabilite diferente fata de suma
solicitata la rambursare, cel mai târziu in ziua urmatoare primirii dosarului
solicitarii, compartimentul de specialitate intocmeste proiectul deciziei de
rambursare a TVA, in doua exemplare. Decizia va fi semnata de seful
compartimentului si aprobata de conducatorul unitatii fiscale.
D. Fluxul operatiunilor in cadrul compartimentului de colectare
1. La sfârsitul fiecarei zile compartimentul de specialitate transmite
compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau restituirii, atât
deciziile de rambursare a TVA, aprobate, cât si deciziile de impunere privind
obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, aprobate.
2. Compartimentul de colectare, in baza datelor din evidenta analitica pe
platitor, a deciziei de rambursare a TVA sau, dupa caz, a deciziei de impunere
privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala,
intocmeste nota de compensare si/sau nota de restituire/rambursare, conform
formularelor aprobate.
Nota se intocmeste in 3 exemplare, se semneaza de seful compartimentului de
colectare si se aproba de conducatorul unitatii fiscale/directorul coordonator.
Nota aprobata se transmite cel mai târziu a doua zi, pe baza de borderou,
compartimentului de trezorerie in vederea efectuarii compensarii si/sau
restituirii.
3. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii, compartimentul de trezorerie
va transmite compartimentului de colectare doua exemplare din nota de compensare
si/sau nota de restituire/rambursare cuprinzând si data la care s-a efectuat
operatiunea de compensare si/sau de restituire, cel târziu a doua zi de la
efectuarea compensarii si/sau restituirii.
E. Finalizarea procedurii si arhivarea documentelor
1. Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate, cel
mai târziu a doua zi, ambele exemplare din nota, un exemplar pentru a fi
comunicat persoanei impozabile si un exemplar in vederea arhivarii.
2. Dupa operarea datelor privind solutionarea decontului cu sume negative de
taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare in evidenta speciala,
compartimentul de specialitate transmite dosarul solicitarii compartimentului de
gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
Dosarul solicitarii cuprinde:
-decontul cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare;
-fisa de calcul al SIN-ului;
-fisa indicatorilor de inspectie fiscala;
-fisa de analiza de risc;
-referatul pentru analiza documentara si/sau raportul de inspectie fiscala, dupa
caz;
-decizia de rambursare a TVA, emisa de compartimentul de specialitate, sau
decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de
inspectia fiscala ori decizia privind nemodificarea bazei de impunere, emise de
compartimentul cu atributii de inspectie fiscala, dupa caz, insotite de raportul
de inspectie fiscala;
-nota de compensare si/sau nota de restituire/rambursare, cuprinzând data la
care s-a efectuat operatiunea de compensare si/sau de restituire.
3. In cel mult o zi de la primirea notei de compensare si/sau a notei de
restituire/rambursare de la compartimentul de colectare, compartimentul de
specialitate instiinteaza persoana impozabila despre modul de solutionare a
optiunii de rambursare, prin transmiterea notei de compensare si/sau a notei de
restituire/rambursare, insotite de decizia de rambursare a TVA emisa de
compartimentul de specialitate.
4. Compartimentul de specialitate transmite compartimentului de inspectie
fiscala, pâna la data de 1 a lunii urmatoare, un extras al registrului de
evidenta speciala, cuprinzând deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea
adaugata cu optiune de rambursare, solutionate cu inspectie fiscala ulterioara,
in luna anterioara, pentru cuprinderea in programul de inspectie fiscala.
5. Inspectia fiscala ulterioara se efectueaza in maximum 2 ani de la aprobarea
rambursarii.
CAPITOLUL III - Dispozitii speciale privind solutionarea solicitarilor
de rambursare
A. Dispozitii generale
1.1. Pentru contribuabilii mari si mijlocii, precum si pentru persoanele
impozabile care desfasoara activitati de export, rambursarea se acorda cu
inspectie fiscala ulterioara, cu exceptia cazurilor care prezinta risc fiscal
mare, când rambursarea se acorda in urma inspectiei fiscale anticipate.
1.2. In categoria contribuabililor mari si mijlocii se cuprind contribuabilii
definiti potrivit prevederilor legale in vigoare.
1.3. In categoria persoanelor impozabile care desfasoara activitati de export
care beneficiaza de regimul special privind solutionarea solicitarilor de
rambursare se incadreaza persoanele impozabile care indeplinesc, cumulativ,
urmatoarele conditii:
a) au depus, in ultimele 12 luni, toate declaratiile fiscale, precum si
declaratiile informative 390 (VIES) "Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile
intracomunitare de bunuri" si 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile
si achizitiile efectuate pe teritoriul national" pentru care persoanele
impozabile aveau obligatia transmiterii catre organul fiscal;
b) au depus toate situatiile financiare, cu termen de depunere in ultimele 12
luni;
c) nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat;
d) au desfasurat in anul anterior activitati de export, in nume propriu sau in
comision, in procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti
(4111), dar nu mai putin de echivalentul in lei a 1.000.000 euro. Volumul
exportului derulat in anul 2006 se comunica organului fiscal competent de catre
Autoritatea Nationala a Vamilor. Conditia privind desfasurarea de activitati de
export, in procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti
(4111), trebuie indeplinita pâna la data depunerii cererii pentru aprobarea
regimului special, in conditiile prevazute la lit. B;
e)*) activitatea de export nu se desfasoara in domeniul:
e1) comertului cu bauturi alcoolice (cod 5117 "Intermedieri in comertul cu
produse alimentare, bauturi si tutun", cod 5134 "Comert cu ridicata al
bauturilor", cod 5139 "Comert cu ridicata, nespecializat, de produse alimentare,
bauturi si tutun", cod 5225 "Comert cu amanuntul al bauturilor");
e2) tutunului (cod 5125 "Comert cu ridicata al tutunului neprelucrat", cod 5135
"Comert cu ridicata al produselor din tutun", cod 5226 "Comert cu amanuntul al
produselor din tutun");
e3) petrolului (cod 505 "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru
autovehicule");
e4) comertului cu ridicata al animalelor vii (cod 5123 "Comert cu ridicata al
animalelor vii");
e5) comertului cu ridicata al deseurilor (cod 5157 "Comertul cu ridicata al
deseurilor si resturilor");
e6) recuperarii deseurilor si resturilor metalice si nemetalice (cod 3710 "Recuperarea
deseurilor si resturilor metalice reciclabile" si cod 3720 "Recuperarea
deseurilor si resturilor nemetalice reciclabile");
e7) comertului cu ridicata al materialului lemnos si de constructii (cod 5153 "Comert
cu ridicata al materialului lemnos si de constructie").
___________
*)Incepând cu data de 1 ianuarie 2008, potrivit Ordinului presedintelui
Institutului National de Statistica nr. 337/2007, clasificarea activitatilor
prevazute la lit. e) se actualizeaza dupa cum urmeaza:
e1) comertului cu bauturi alcoolice (cod 4617 "Intermedieri in comertul cu
produse alimentare, bauturi si tutun", cod 4634 "Comert cu ridicata al
bauturilor", cod 4639 "Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare,
bauturi si tutun", cod 4725 "Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine
specializate");
e2) tutunului (cod 4621 "Comert cu ridicata al cerealelor, semintelor, furajelor
si tutunului neprelucrat", cod 4635 "Comert cu ridicata al produselor din tutun",
cod 4726 "Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in magazine specializate");
e3) petrolului (cod 4730 "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru
autovehicule in magazine specializate"),
e4) comertului cu ridicata al animalelor vii (cod 4623 "Comert cu ridicata al
animalelor vii");,
e5) comertului cu ridicata al deseurilor (cod 4677 "Comertul cu ridicata al
deseurilor si resturilor");,
e6) demontarii (dezasamblarii) masinilor si a echipamentelor scoase din uz
pentru recuperarea materialelor (cod 3831 "Demontarea (dezasamblarea) masinilor
si a echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor"), recuperarii
materialelor reciclabile sortate (cod 3832 "Recuperarea materialelor reciclabile
sortate");
e7) comertului cu ridicata al materialului lemnos si de constructii (cod 4673 "Comert
cu ridicata al materialului lemnos si al materialelor de constructie si
echipamentelor sanitare").
1.4. In categoria persoanelor impozabile prevazute la pct. 1.3 nu intra
contribuabilii mari si mijlocii.
2. Primul decont cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare depus, dupa inregistrarea investitiei potrivit legii, de catre
persoanele impozabile care realizeaza investitii ce se incadreaza in prevederile
Legii nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact
semnificativ in economie, cu modificarile si completarile ulterioare, va fi
supus inspectiei fiscale, rambursarea fiind acordata cu inspectie fiscala
anticipata.
Solicitarile ulterioare, depuse de aceasta categorie de persoane impozabile pe
durata derularii investitiei, vor fi solutionate cu inspectie fiscala ulterioara.
Compartimentele cu atributii de inspectie fiscala vor verifica, semestrial, la
sediul persoanei impozabile, rambursarile acordate.
3. In sensul prezentului capitol, prin conducatorul unitatii fiscale se intelege,
dupa caz:
-directorul general al Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili;
-directorul executiv al Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului
Bucuresti;
-seful administratiei finantelor publice a municipiului, orasului sau comunei,
seful administratiei finantelor publice a sectoarelor municipiului Bucuresti sau
seful administratiei finantelor publice pentru contribuabili mijlocii.
B. Procedura de aprobare a regimului special pentru persoanele impozabile care
desfasoara activitati de export
1.1. La depunerea primului decont de TVA de catre persoanele impozabile care
indeplinesc conditiile prevazute la lit. A pct. 1.3, acestea depun la organul
fiscal competent si o cerere prin care solicita aplicarea regimului special de
rambursare a taxei pe valoarea adaugata, potrivit modelului prevazut in anexa
nr. 11 la prezenta metodologie.
1.2. Cererea va fi insotita de balanta de verificare la data de 31 decembrie
2006 si fisa contului 4111, din care sa rezulte ca volumul exportului scutit,
efectuat in anul anterior, in nume propriu sau in comision, a reprezentat
minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti (4111), dar nu mai putin
de echivalentul in lei a 1.000.000 euro. De asemenea, cererea va fi insotita de
o declaratie pe propria raspundere ca nu a desfasurat activitati de export in
domeniile prevazute la lit. A pct. 1.3 lit. e), precum si ca pâna la data
depunerii cererii persoana impozabila a desfasurat activitati de export sau
livrari intracomunitare, in nume propriu sau in comision, in procent de minimum
80% din rulajul debitor al contului de clienti (4111).
2. Pentru solutionarea cererii, compartimentul de specialitate:
-analizeaza documentatia depusa de persoana impozabila;
-verifica lista transmisa de Autoritatea Nationala a Vamilor;
-verifica indeplinirea obligatiilor declarative si de plata in evidentele
fiscale si intocmeste Referatul privind indeplinirea conditiilor pentru
aplicarea regimului special, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 12 la
prezenta metodologie.
3.1. Daca se constata ca sunt indeplinite, cumulativ, conditiile prevazute la
lit. A pct. 1.3, compartimentul de specialitate propune aprobarea aplicarii
regimului special si intocmeste proiectul deciziei privind aplicarea regimului
special pentru rambursarea taxei pe valoarea adaugata.
3.2. Decizia se intocmeste si in cazurile in care se propune respingerea
solicitarii de aprobare a regimului special.
3.3. Decizia privind aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe
valoarea adaugata se intocmeste in doua exemplare, potrivit modelului prevazut
in anexa nr. 13 la prezenta metodologie.
3.4. Decizia poate fi contestata in termen de 30 de zile de la data comunicarii,
sub sanctiunea decaderii, la organul fiscal emitent.
4. Referatul privind indeplinirea conditiilor pentru aplicarea regimului
special, impreuna cu proiectul deciziei privind aplicarea regimului special
pentru rambursarea taxei pe valoarea adaugata, vizate de seful compartimentului
de specialitate, se inainteaza, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
5. Decizia privind aplicarea regimului special pentru rambursarea taxei pe
valoarea adaugata se comunica persoanei impozabile, in conformitate cu
prevederile art. 44 din Codul de procedura fiscala.
6. La depunerea unui decont de TVA cu sume pozitive, precum si daca din analiza
evidentelor fiscale sau in urma inspectiei fiscale efectuate se constata ca
persoana impozabila nu mai indeplineste conditiile prevazute la lit. A pct. 1.3,
organul fiscal dispune, prin decizie, incetarea aplicarii regimului special.
C. Fluxul de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea
adaugata cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mari si mijlocii,
precum si de persoanele impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de
rambursare potrivit lit. B
1. Compartimentul de specialitate inregistreaza deconturile intr-o evidenta
speciala, care se conduce informatizat, organizata potrivit anexei nr. 2 la
prezenta metodologie.
2. Dupa inregistrarea in evidenta, deconturile cu sume negative de taxa pe
valoarea adaugata cu optiune de rambursare sunt supuse analizei, in vederea
solutionarii, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.
3.1. Deconturile de TVA se verifica din punctul de vedere al corectitudinii
completarii, urmarindu-se daca soldul sumei negative de taxa pe valoarea
adaugata solicitate la rambursare coincide cu suma inregistrata in evidentele
fiscale.
3.2. Daca se constata diferente intre suma negativa de taxa pe valoarea adaugata
solicitata la rambursare si suma inregistrata in evidentele organului fiscal,
care pot fi corectate potrivit procedurii de corectie a erorilor materiale,
compartimentul de specialitate notifica contribuabilul si aplica procedura
speciala in domeniu.
In acest caz, termenul legal de solutionare a solicitarii de rambursare se
prelungeste cu perioada de timp cuprinsa intre data emiterii notificarii si data
corectarii diferentelor intre suma negativa de taxa pe valoarea adaugata
solicitata la rambursare si suma inregistrata in evidentele fiscale, potrivit
art. 70 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
4. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de
rambursare depuse de contribuabilii mari si exportatori se incadreaza in
categoria de risc fiscal mare daca este indeplinita oricare dintre urmatoarele
conditii:
a) contribuabilul respectiv are fapte, de natura infractiunilor, inscrise in
cazierul fiscal;
b) pentru contribuabilul respectiv a fost deschisa procedura de insolventa sau a
fost declansata procedura de lichidare voluntara;
c) pentru contribuabilul respectiv a fost stabilit gradul de risc fiscal mare,
atât pe baza informatiilor primite de la Serviciul/Biroul/Compartimentul
coordonare, programare, analiza si indrumare pentru activitatea de inspectie
fiscala, cât si pe baza informatiilor proprii ale compartimentului de
specialitate.
5. In cazul contribuabililor mijlocii, deconturile cu sume negative de taxa pe
valoarea adaugata cu optiune de rambursare se incadreaza in categoria de risc
fiscal mare daca persoana impozabila indeplineste oricare din urmatoarele
conditii:
a) contribuabilul respectiv are fapte, de natura infractiunilor, inscrise in
cazierul fiscal;
b) pentru contribuabilul respectiv a fost deschisa procedura de insolventa sau a
fost declansata procedura de lichidare voluntara;
c) pentru contribuabilul respectiv a fost stabilit gradul de risc fiscal mare,
atât pe baza informatiilor primite de la Serviciul/Biroul/Compartimentul
coordonare, programare, analiza si indrumare pentru activitatea de inspectie
fiscala, cât si pe baza informatiilor proprii ale compartimentului de
specialitate;
d) nu a depus, in ultimele 12 luni, toate declaratiile fiscale, precum si
declaratiile informative 390 (VIES) "Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile
intracomunitare de bunuri" si 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile
si achizitiile efectuate pe teritoriul national", pentru care persoanele
impozabile aveau obligatia transmiterii catre organul fiscal;
e) nu a depus situatiile financiare cu termen de depunere in ultimele 12 luni;
f) au ca obiect principal de activitate sau isi desfasoara efectiv activitatea
in domeniile prevazute la cap. II "Procedura de solutionare a solicitarilor de
rambursare", lit. B1 "Stabilirea Standardului individual negativ (SIN)" pct.
6.1.
6.1. Compartimentul de specialitate organizeaza o baza de date cuprinzând
persoanele impozabile ale caror deconturi se incadreaza in categoria de risc
fiscal mare, pe baza informatiilor primite sau detinute in conditiile
prezentului punct.
6.2. Pentru primul decont de TVA cu sume negative cu optiune de rambursare supus
solutionarii dupa data intrarii in vigoare a prezentului ordin, compartimentul
de specialitate solicita, in scris, informatii despre respectiva persoana
impozabila, astfel:
a) compartimentului cu atributii de colectare si compartimentului juridic,
informatii privind indeplinirea conditiilor prevazute la pct. 4 lit. b) si pct.
5 lit. b);
b) Serviciului/Biroului/Compartimentului coordonare, programare, analiza si
indrumare pentru activitatea de inspectie fiscala, informatii privind
indeplinirea conditiei prevazute la pct. 4 lit. c) si pct. 5 lit. c).
6.3. Stabilirea gradului de risc fiscal mare, in sensul pct. 4 lit. b) si c) si
pct. 5 lit. b) si c), se realizeaza, dupa caz, astfel:
-prin referat motivat intocmit de compartimentul cu atributii de colectare sau
de compartimentul juridic, aprobat de directorul coordonator;
-prin referat motivat intocmit de Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare,
programare, analiza si indrumare pentru activitatea de inspectie fiscala,
aprobat de coordonatorul activitatii de inspectie fiscala sau de directorul
general al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, dupa caz,
pe baza informatiilor rezultate din activitatea proprie despre respectivul
contribuabil;
-prin referat motivat intocmit de compartimentul de specialitate si aprobat de
directorul coordonator, pe baza informatiilor proprii privind comportamentul
fiscal al contribuabilului in ultimele 12 luni.
6.4. Informatiile primite sau detinute privind incadrarea in categoria de risc
fiscal mare, in temeiul referatelor motivate intocmite potrivit pct. 6.3 si
transmise compartimentului de specialitate in termen de 2 zile de la data
solicitarii, se inscriu in baza de date organizata potrivit pct. 6.1.
6.5. Ori de câte ori compartimentele prevazute la pct. 6.2 constata ca o
persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA indeplineste conditiile
mentionate la pct. 4 lit. b) si c) sau pct. 5 lit. b) si c), acestea propun
incadrarea in categoria de risc fiscal mare, pe baza de referat motivat, pe care
il transmit, de indata, compartimentului de specialitate in vederea includerii
in baza de date.
6.6. Compartimentele care au propus incadrarea in categoria de risc fiscal mare
au obligatia instiintarii, de indata, a compartimentului de specialitate cu
privire la incetarea conditiilor care au determinat incadrarea in categoria de
risc fiscal mare, pe baza de referat motivat privind schimbarea din categoria de
risc si scoaterea din baza de date.
7.1. Pentru verificarea indeplinirii celorlalte conditii prevazute la pct. 4 si
5, pentru toate deconturile de TVA cu sume negative cu optiune de rambursare
depuse, compartimentul de specialitate solicita compartimentului cu atributii in
domeniul gestionarii cazierului fiscal informatii privind indeplinirea conditiei
prevazute la pct. 4 lit. a) si pct. 5 lit. a), respectiv compartimentului cu
atributii in domeniul gestionarii declaratiilor fiscale informatii privind
indeplinirea conditiilor prevazute la pct. 5 lit. d), e) si f), pentru
respectivul contribuabil.
7.2. Compartimentele prevazute la pct. 7.1 vor transmite compartimentului de
specialitate informatiile solicitate in termen de doua zile de la primirea
solicitarii.
8.1. Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii deconturilor cu sume
negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de marii
contribuabili sau de persoanele impozabile pentru care a fost aprobat regimul
special de rambursare potrivit lit. B se consemneaza in Referatul privind
analiza decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de
marii contribuabili/de persoanele impozabile care desfasoara activitati de
export, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 9 la prezenta metodologie.
8.2. Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii deconturilor cu sume
negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de
contribuabilii mijlocii se consemneaza in Referatul privind analiza decontului
cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de contribuabilii
mijlocii, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 10 la prezenta metodologie.
9.1. Daca decontul de TVA supus analizei se incadreaza in una dintre situatiile
prevazute la pct. 4 si, dupa caz, la pct. 5, se solutioneaza cu inspectie
fiscala anticipata.
9.2. Rambursarea cu inspectie fiscala anticipata se solutioneaza potrivit
prevederilor cap. II lit. C "Fluxul operatiunilor in cazul deconturilor cu sume
negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare solutionate cu
inspectie fiscala anticipata".
10.1. Daca decontul de TVA supus analizei nu se incadreaza in conditiile
prevazute la pct. 4 si, dupa caz, la pct. 5, se considera cu risc fiscal mic, se
solutioneaza cu inspectie fiscala ulterioara si se emite proiectul deciziei de
rambursare a TVA, in doua exemplare, care se vizeaza de conducatorul
compartimentului de specialitate si se inainteaza, spre aprobare, conducatorului
unitatii fiscale.
10.2. Decizia de rambursare emisa pentru deconturile de TVA cu risc fiscal mic
este decizie sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de
procedura fiscala.
11. Prevederile cap. II lit. D privind fluxul operatiunilor in cadrul
compartimentului de colectare, precum si prevederile cap. II lit. E privind
finalizarea procedurii si arhivarea documentelor se aplica in mod corespunzator.
D. Termenul de efectuare a inspectiei fiscale ulterioare
1. In cazul contribuabililor mari si mijlocii, inspectia fiscala ulterioara a
rambursarilor se efectueaza in termen de maximum 2 ani de la aprobare.
2. In cazul persoanelor impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de
rambursare potrivit lit. B, inspectia fiscala ulterioara a rambursarilor se
efectueaza in termen de maximum 6 luni de la aprobare.
3. Prin exceptie de la prevederile pct. 1 si 2, inspectia fiscala ulterioara
pentru rambursarile cu risc fiscal mic aprobate se efectueaza in termen de 30 de
zile de la data incadrarii ulterioare a respectivului contribuabil in gradul de
risc fiscal mare, de catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala.
CAPITOLUL IV - Transferul datelor pentru aplicarea metodologiei de
solutionare
Pentru contribuabilii care isi modifica sediul social/domiciliul fiscal se
transfera, in format electronic, toate datele necesare pentru aplicarea
procedurii prevazute de prezentul ordin, pâna cel târziu la data transferului
dosarului fiscal.
CAPITOLUL V - Raportarea modului de solutionare
Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti,
Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili din Municipiul
Bucuresti si din judetul Ilfov vor raporta lunar Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala situatia rambursarilor efectuate, potrivit modelului
aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
CAPITOLUL VI - Solutionarea solicitarilor de restituire a taxei pe
valoarea adaugata
1. Restituirea sumelor negative de taxa pe valoarea adaugata mai mici de 5.000
lei, cuprinse in deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu
optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care solicita scoaterea
din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, in conditiile legii, se
face numai in urma efectuarii controlului fiscal.
2. Pentru restituirea acestor sume se aplica procedura comuna aplicabila pentru
restituirea impozitelor si taxelor.
Se gasesc anexate urmatoarele:
1. Fisa de calcul a standardului individual negativ
2. Evidenta deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare
3. Fisa indicatorilor de inspectie fiscala
4. Decizie de rambursare a taxei pe valoarea adaugata
5. Fisa de analiza de risc
6. Instiintare contribuabil
7. Referat pentru analiza documentara
8. Referat privind analiza decontului cu optiune de rambursare depus de
contribuabilii cu activitati de export
9. Referat privind analiza decontului cu optiune de rambursare depus de
contribuabilii mijlocii
10. Cerere de aplicare a regi,mului special de rambursare a taxei pe valoarea
adaugata
11. Referat privind indeplinirea conditiilor pentru aplicarea regimului special
12. Decizie privind aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe
valoarea adaugata
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|