|
HOTARARE NR. 38 / 2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier- Monitorul Oficial nr. NR. 49 / 22 IANUARIE 2008
Generalitati
Hotararea stabileste regulile privind organizarea timpului de munca al
persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier, in vederea
imbunatatirii sanatatii si protectiei acestora, pentru cresterea sigurantei
rutiere, precum si in vederea armonizarii conditiilor de concurenta loiala intre
transportatorii rutieri.
Prevederile ei se aplica persoanelor care efectueaza activitati mobile de
transport rutier care fac obiectul Regulamentului Parlamentului European si al
Consiliului (CE) nr. 561/2006 de armonizare a anumitor dispozitii din domeniul
social privind transportul rutier si amendare a Regulamentului Consiliului (CEE)
nr. 3.821/85 si Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.135/98 si abrogare a
Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.820/85 sau activitati de transport rutier
care fac obiectul Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor
care efectueaza transporturi rutiere internationale (AETR), denumit in
continuare Acordul AETR.
Exceptie: Prin derogare de la prevederile alin. (1), prevederile prezentei
hotarari se aplica conducatorilor auto independenti incepand cu data de 23
martie 2009.
Definitii ale unor termeni:
a) timp de munca al lucratorului mobil - perioada de la inceputul pana la
sfarsitul timpului de lucru, in cursul careia lucratorul mobil se afla la postul
sau de lucru, la dispozitia angajatorului si in exercitiul functiilor sau
activitatilor sale, adica:
- perioada dedicata tuturor activitatilor de transport rutier. Aceste activitati
sunt, cu precadere, urmatoarele:
(i) conducerea autovehiculului;
(ii) incarcarea si descarcarea;
(iii) ajutorul acordat pasagerilor la urcarea si coborarea din vehicul;
(iv) curatenia si intretinerea tehnica;
(v) toate celelalte activitati vizand asigurarea sigurantei vehiculului, a
incarcaturii sale si a pasagerilor sau indeplinirea obligatiilor legale ori de
reglementare direct legate de operatiunea de transport aflata in desfasurare,
inclusiv supravegherea incarcarii si descarcarii, formalitatile administrative
legate de politie, vama, serviciul de imigrare etc.;
- perioadele de timp in care lucratorul mobil nu poate dispune liber de timpul
sau si i se cere sa fie la postul sau de lucru, gata sa intreprinda activitatea
sa normala, indeplinind anumite sarcini asociate serviciului, in special in
timpul perioadelor cand asteapta sa se faca incarcarea sau descarcarea, daca
durata previzibila a acestora nu este cunoscuta dinainte, si anume fie inaintea
plecarii, fie chiar inaintea inceperii efective a perioadei in cauza, fie in
conditiile generale negociate intre partenerii sociali;
b) timp de munca al conducatorului auto independent - perioada de la inceputul
pana la sfarsitul timpului de lucru, in cursul careia conducatorul auto
independent se afla la postul sau de lucru, la dispozitia clientului sau
exercitandu-si functiile ori activitatile, altele decat activitatea
administrativa generala care nu este direct legata de operatiunea de transport
rutier aflata in curs de desfasurare;
c) perioada de disponibilitate - orice perioada, care nu este nici pauza, nici
perioada de odihna, in cursul careia lucratorul mobil/conducatorul auto
independent nu este nevoit sa ramana la locul sau de munca, dar trebuie sa fie
disponibil pentru a raspunde oricaror eventuale solicitari de a relua lucrul.
Aceste perioade de disponibilitate includ perioadele in care lucratorul mobil/conducatorul
auto independent insoteste vehiculul in timpul transportului cu feribotul sau cu
trenul, precum si perioadele de asteptare in punctele de trecere a frontierei si
cele impuse de restrictiile de circulatie. Perioadele de disponibilitate si
durata lor preconizata trebuie sa fie cunoscute dinainte de catre lucratorul
mobil/conducatorul auto independent, fie inainte de plecarea in cursa, fie
inainte de inceperea perioadei in cauza. In cazul celor care conduc un vehicul
in echipa, perioada petrecuta stand langa sofer sau in cuseta in timp ce
vehiculul este in miscare este considerata perioada de disponibilitate;
d) loc de munca al lucratorului mobil/conducatorului auto independent - locul de
la sediul principal al intreprinderii sau de la sediile secundare ale acesteia,
unde lucratorul mobil/conducatorul auto independent isi indeplineste atributiile,
ori vehiculul pe care il utilizeaza in exercitarea atributiilor sale sau orice
alt loc unde acesta desfasoara activitati de transport;
e) lucrator mobil - orice angajat al unei intreprinderi care efectueaza
transporturi rutiere publice si/sau in cont propriu si face parte din personalul
implicat efectiv in operatiuni de transport rutier. Cursantii si stagiarii
implicati efectiv in operatiuni de transport rutier sunt considerati lucratori
mobili;
f) conducator auto independent - conducator auto a carui ocupatie principala
consta in transportul rutier public de marfuri sau de persoane, conform
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind
transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
102/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu este intr-un
raport de munca cu un angajator, care este liber sa-si organizeze singur
activitatea, al carui venit depinde direct de profitul realizat si care poate
avea, individual sau impreuna cu alti conducatori auto independenti, relatii
comerciale cu mai multi clienti. Conducatorii auto care nu indeplinesc aceste
criterii vor avea aceleasi drepturi si obligatii ca cele prevazute de prezenta
hotarare pentru lucratorii mobili;
g) persoana care efectueaza activitati mobile de transport rutier - lucratorul
mobil sau conducatorul auto independent care efectueaza astfel de activitati;
h) saptamana - perioada cuprinsa intre ora 00,00 a zilei de luni si ora 24,00 a
zilei de duminica;
i) timp de noapte - o perioada de cel putin 4 ore, cuprinsa intre orele 00,00 si
07,00;
j) munca de noapte - orice munca efectuata pe timp de noapte, asa cum este
acesta definit la lit. i).
Pauzele si perioadele de odihna precum si perioadele de disponibilitate nu fac
parte din timpul de lucru.
Timpul de munca
In cursul unei saptamani, timpul total de lucru al persoanelor care efectueaza
activitati mobile de transport rutier poate fi de cel mult 48 de ore. Durata
maxima a timpului de lucru saptamanal poate fi prelungita pana la maximum 60 de
ore, cu conditia ca, pentru orice perioada de 4 luni consecutive, media timpului
de lucru saptamanal sa nu depaseasca 48 de ore.
In cazul lucratorilor mobili care muncesc pentru mai multi angajatori, timpul de
lucru este suma orelor lucrate de persoana respectiva pentru toti angajatorii.
Angajatorul va cere lucratorului mobil in cauza o evidenta in scris a timpului
lucrat pentru alt/alti angajator/angajatori. Lucratorul mobil va furniza in
scris aceasta informatie.
Persoanele care efectueaza activitati mobile de transport rutier pot lucra cel
mult 6 ore consecutive fara pauza. Timpul de lucru va fi intrerupt de pauze de
cel putin 30 de minute daca timpul total de lucru este de 6 pana la 9 ore si,
respectiv, de cel putin 45 de minute daca timpul total de lucru depaseste 9 ore.
Pauzele pot fi impartite in perioade de minimum 15 minute fiecare.
In cazul cursantilor si stagiarilor se aplica, in ceea ce priveste pauzele si
perioadele de odihna, prevederile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 561/2006
sau ale Acordului AETR, dupa caz.
Timpul de munca zilnic nu va depasi 10 ore intr-un interval de 24 de ore daca
lucratorul mobil/conducatorul auto independent efectueaza munca de noapte. Munca
de noapte se va compensa in conformitate cu prevederile legale in vigoare sau cu
conditiile generale negociate de partenerii sociali, astfel incat sa nu fie pusa
in pericol siguranta rutiera.
Obligatiile intreprinderilor si ale persoanelor care efectueaza activitati
mobile de transport rutier
Angajatorii din domeniul transportului rutier au urmatoarele obligatii:
- sa informeze lucratorii mobili cu privire la reglementarile nationale,
regulamentele interne ale intreprinderii si prevederile contractelor colective
de munca, aplicabile in acest domeniu;
- sa angajeze transporturile si sa intocmeasca programul de executare a
transporturilor, astfel incat sa fie respectate prevederile prezentei hotarari
privind timpul de lucru;
- sa tina evidenta timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati
mobile de transport rutier si sa pastreze aceste evidente pentru o perioada de
cel putin 2 ani de la desfasurarea activitatilor supuse prezentei hotarari;
- sa elibereze lucratorilor mobili, la cerere, copii ale evidentelor cu privire
la timpul de munca;
- sa prezinte organelor de control, la solicitarea acestora, evidentele privind
timpul de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport
rutier pentru o perioada de 2 ani.
Lucratorii mobili/conducatorii auto independenti au urmatoarele
obligatii:
- sa respecte timpul de munca, asa cum este stabilit prin prezenta hotarare;
- in cazul lucratorilor mobili care lucreaza pentru mai multi angajatori, sa
furnizeze in scris informatii corecte angajatorilor cu privire la timpul de
munca lucrat.
Controlul privind respectarea timpului de munca si de odihna
Controlul privind respectarea timpului de munca si de odihna are ca obiectiv
prioritar verificarea conditiilor de munca ale lucratorilor mobili/conducatorilor
auto independenti si respectarea principiilor concurentei loiale dintre
transportatorii rutieri.
Controlul respectarii prevederilor prezentei hotarari se efectueaza la sediile
intreprinderilor si operatorilor de transport rutier de catre personalul cu
atributii de control din cadrul Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. si/sau de
catre personalul cu atributii de control din cadrul Inspectiei Muncii, din
subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse.
Sanctiuni
Nerespectarea prevederilor acestei hotarari poate atrage dupa sine contraventii
si sanctiuni ce variaza intre 1500 si 4000 lei, aplicabile intreprinderii /
operatorului de transport rutier.