08 Martie 2008
contabilitateafirmei.ro
INCHEIEREA SI EXECUTAREA CONTRACTELOR LA DISTANTA
|
ORDONANTA NR. 130 din 31 August 2000 (REPUBLICATA) privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta- Monitorul Oficial nr. 177 / 07 MARTIE 2008
A fost republicata Ordonanta nr. 130 din 31 august 2000, privind
protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta.
Dispozitii generale
Art. 1. Prezenta ordonanta reglementeaza conditiile incheierii si executarii
contractelor comerciale la distanta intre comerciantii care furnizeaza produse
sau servicii si consumatori.
Art. 2. (1) In sensul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) contract la distanta - contractul de furnizare de produse sau servicii
incheiat intre un comerciant si un consumator, in cadrul unui sistem de vanzare
organizat de catre comerciant, care utilizeaza in mod exclusiv, inainte si la
incheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicatie la
distanta;
b) consumator - orice persoana fizica sau grup de persoane constituite in
asociatii, care, in executarea contractelor care intra sub incidenta prezentei
ordonante, actioneaza in scopuri din afara activitatii sale comerciale,
industriale sau de productie, artizanale ori liberale;
c) comerciant - orice persoana fizica sau juridica care, in executarea
contractelor care intra sub incidenta prezentei ordonante, actioneaza in cadrul
activitatii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori
liberale, precum si orice persoana care actioneaza in acelasi scop, in numele
sau pe seama acesteia;
d) tehnica de comunicatie la distanta - orice mijloc ce poate fi utilizat pentru
incheierea unui contract intre comerciant si consumator si care nu necesita
prezenta fizica simultana a celor doua parti;
e) operator de comunicatie - orice persoana fizica sau juridica a carei
activitate profesionala consta in a pune la dispozitie comerciantului una sau
mai multe tehnici de comunicatie la distanta.
(2) Tehnicile de comunicatie la distanta sunt prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta ordonanta.
Art. 3. (1) Inainte de incheierea contractului la distanta comerciantul trebuie
sa informeze consumatorul in timp util, corect si complet asupra urmatoarelor
elemente:
a) identitatea comerciantului si, in cazul contractelor care prevad plata
anticipata, adresa si modalitatile de contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail
si codul unic de inregistrare;
b) caracteristicile esentiale ale produsului sau serviciului;
c) pretul de vanzare cu amanuntul al produsului sau tariful serviciului si
taxele aplicabile;
d) cheltuielile de livrare, daca este cazul;
e) modalitatile de plata, de livrare sau de prestare;
f) dreptul de denuntare unilaterala a contractului, cu exceptia cazurilor
prevazute in prezenta ordonanta;
g) costul utilizarii tehnicii de comunicatie la distanta, in cazul in care
acesta este calculat altfel decat conform tarifului de baza;
h) perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
i) durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea
curenta sau periodica a unui produs sau serviciu;
j) termenul limita de executare a obligatiilor rezultand din contract.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1), al caror scop comercial trebuie sa
rezulte fara echivoc, vor fi comunicate in mod clar, usor de inteles de catre
consumator, prin orice mijloc adaptat tehnicii de comunicatie la distanta
utilizate, tinandu-se seama de principiile de buna practica comerciala in
tranzactii si de principiile care guverneaza protectia minorilor si a altor
persoane lipsite de capacitate de exercitiu, precum si de principiile
referitoare la bunele moravuri.
(3) In cazul comunicarilor telefonice, la inceputul oricarei conversatii cu
consumatorul comerciantul are obligatia de a-si declina identitatea, precum si
de a indica in mod explicit scopul comercial al apelului.
Art. 4. (1) Comerciantul trebuie sa transmita consumatorului, in scris sau pe un
alt suport de informatii durabil, la dispozitia sau accesibil acestuia, in timp
util, in perioada executarii contractului, urmatoarele:
a) confirmarea informatiilor mentionate la art. 3 alin. (1), daca acestea nu au
fost transmise, in conditiile prevazute la alin. (1), inainte de incheierea
contractului;
b) conditiile si modalitatile de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala,
pentru cazurile prevazute in prezenta ordonanta, sub forma clauzei urmatoare: "Consumatorul
are dreptul sa notifice in scris comerciantului ca renunta la cumparare, fara
penalitati si fara invocarea unui motiv, in termen de 10 zile lucratoare de la
primirea produsului sau, in cazul prestarilor de servicii, de la incheierea
contractului", redactata cu caractere ingrosate. In cazul omiterii acestei
clauze, produsul sau serviciul este considerat livrat fara cerere de comanda din
partea consumatorului, conform prevederilor art. 14;
c) sediul, numarul de telefon/fax, precum si adresa de e-mail ale comerciantului,
la care consumatorul poate sa-si prezinte reclamatiile;
d) informatiile privind service-ul postvanzare si garantiile oferite;
e) conditiile de denuntare unilaterala a contractului, atunci cand acesta are o
durata nedeterminata sau o durata mai mare de un an.
(2) Dispozitiile prevazute la alin. (1) lit. a), b), d) si e) nu se aplica in
cazul serviciilor a caror executie este realizata cu ajutorul unei tehnici de
comunicatie la distanta, daca aceste servicii sunt furnizate o singura data si
facturarea lor este efectuata de operatorul de comunicatie.
Art. 5. Daca partile nu au convenit altfel, momentul incheierii contractului la
distanta il constituie momentul primirii mesajului de confirmare de catre
consumator, referitor la comanda sa.
Art. 6. Dispozitiile prezentei ordonante nu se aplica:
a) contractelor la distanta privind serviciile financiare, reglementate prin
Ordonanta Guvernului nr. 85/2004 privind protectia consumatorilor la incheierea
si executarea contractelor la distanta privind serviciile financiare, aprobata
prin Legea nr. 399/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) contractelor incheiate prin intermediul distribuitoarelor automate sau in
localurile comerciale automatizate;
c) contractelor incheiate cu operatorii de telecomunicatii in scopul utilizarii
telefoanelor publice;
d) contractelor incheiate pentru construirea si vanzarea de bunuri imobiliare
sau care se refera la alte drepturi privind bunuri imobiliare, cu exceptia
contractelor de inchiriere;
e) contractelor incheiate in cadrul vanzarilor la licitatie.
Dreptul de denuntare unilaterala a contractului
Art. 7. (1) Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul la
distanta, in termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea
vreunui motiv. Singurele costuri care pot cadea in sarcina consumatorului sunt
cheltuielile directe de returnare a produselor. Termenul de 10 zile prevazut
pentru exercitarea acestui drept incepe sa curga:
a) pentru produse, de la data primirii lor de catre consumator, daca au fost
indeplinite prevederile art. 4;
b) pentru servicii, din ziua incheierii contractului sau dupa incheierea
contractului, din ziua in care obligatiile prevazute la art. 4 au fost
indeplinite, cu conditia ca intarzierea sa nu depaseasca 90 de zile.
(2) In cazul in care comerciantul a omis sa transmita consumatorului
informatiile prevazute la art. 4, termenul pentru denuntarea unilaterala a
contractului este de 90 de zile si incepe sa curga:
a) pentru produse, de la data primirii lor de catre consumator;
b) pentru servicii, de la data incheierii contractului.
(3) Daca in perioada celor 90 de zile informatiile prevazute la art. 4 sunt
furnizate consumatorului, termenul de 10 zile lucratoare pentru denuntarea
unilaterala a contractului incepe sa curga din acel moment.
Art. 8. In cazul exercitarii dreptului de denuntare unilaterala a contractului
de catre consumator in conditiile art. 7, comerciantul are obligatia sa
ramburseze sumele platite de consumator fara a-i solicita acestuia cheltuielile
aferente rambursarii sumelor. Rambursarea sumelor se va face in cel mult 30 de
zile de la data denuntarii contractului de catre consumator.
Art. 9. In cazul in care, pentru produsul sau serviciul ce face obiectul
contractului la distanta, comerciantul crediteaza consumatorul, direct sau in
baza unui acord incheiat de comerciant cu un tert, odata cu denuntarea
unilaterala a contractului la distanta inceteaza de drept si contractul de
acordare a creditului, fara penalitati pentru consumator.
Art. 10. Consumatorul nu poate denunta unilateral urmatoarele tipuri de
contracte, cu exceptia cazurilor in care partile au convenit altfel:
a) contracte de furnizare de servicii a caror executie a inceput, cu acordul
consumatorului, inaintea expirarii termenului de 10 zile lucratoare prevazut la
art. 7 alin. (1);
b) contracte de furnizare de produse sau servicii al caror pret depinde de
fluctuatiile cursurilor pietei financiare care nu pot fi controlate de
comerciant;
c) contracte de furnizare a unor produse executate dupa specificatiile
consumatorului sau a unor produse distinct personalizate, precum si a acelora
care, prin natura lor, nu pot fi returnate sau care se pot degrada ori deteriora
rapid;
d) contracte de furnizare a inregistrarilor audio, video sau a programelor
informatice, in cazul in care au fost desigilate de catre consumator;
e) contracte de furnizare a ziarelor, periodicelor, jurnalelormagazin;
f) contracte de servicii de pariuri sau loterii.
Executarea contractului la distanta
Art. 11. (1) Comerciantul trebuie sa isi indeplineasca obligatiile contractuale
in termen de cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis
comanda, cu exceptia cazului in care partile au convenit altfel.
(2) Comerciantul, in cazul in care nu poate executa contractul din cauza ca
produsul sau serviciul nu este disponibil, trebuie sa informeze consumatorul
despre aceasta indisponibilitate, iar sumele pe care acesta le-a varsat ca plata
trebuie rambursate de comerciant in termen de maximum 30 de zile.
(3) Comerciantul poate livra consumatorului un produs sau serviciu de o calitate
si la un pret echivalente cu cele solicitate numai daca acest lucru a fost
prevazut inainte de incheierea contractului si/sau in contract, astfel incat
consumatorul sa fie informat in mod clar despre aceasta posibilitate. In caz
contrar, furnizarea unor produse sau servicii similare celor solicitate va fi
asimilata cu livrarea fara comanda, astfel cum se prevede la art. 14.
Cheltuielile de returnare a produselor, in situatia exercitarii dreptului de
denuntare unilaterala a contractului, sunt in acest caz in sarcina
comerciantului, element asupra caruia consumatorul trebuie sa fie informat.
Art. 12. Dispozitiile art. 3, 4, ale art. 7-10 si ale art. 11 alin. (1) nu se
aplica contractelor privind:
a) vanzarea de produse alimentare, de bauturi sau de produse de uz curent
utilizate in gospodarie, livrate cu regularitate de catre comerciant la
domiciliul, resedinta sau la locul de munca al consumatorului;
b) furnizarea de servicii de cazare, de transport, de furnizare de preparate
culinare, de agrement, atunci cand comerciantul se angajeaza prin contractul
incheiat sa efectueze aceste prestatii la o data precisa sau intr-o perioada
specificata; in mod exceptional, in cazul activitatilor de agrement organizate
in aer liber, comerciantul isi poate rezerva dreptul de a nu respecta
prevederile art. 11 alin. (2), in circumstante specifice.
Art. 13. In cazul in care cartea de credit a unui consumator se dovedeste ca a
fost utilizata in mod fraudulos pentru achitarea pretului unui contract la
distanta, sumele varsate ca plata vor fi recreditate sau restituite
consumatorului potrivit reglementarilor specifice acestor sisteme de plata.
Art. 14. In cazul livrarilor pentru care nu exista o comanda prealabila,
consumatorul este exonerat de orice contraprestatie, lipsa raspunsului neavand
valoare de consimtamant.
Limitari privind utilizarea anumitor tehnici de comunicatie la distanta
Art. 15. Urmatoarele tehnici de comunicatie la distanta necesita acordul
prealabil al consumatorului:
a) sistem automatizat de apel fara interventie umana (automat de apel);
b) telecopiator (fax);
c) adresa la posta electronica (e-mail).
Art. 16. Utilizarea altor tehnici de comunicatie individuala la distanta, in
afara celor prevazute la art. 15, nu este permisa daca exista un refuz
manifestat de consumator.
Sanctiuni
Art. 17. Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiune, incalcarea prevederilor
art. 8 si 11, referitoare la nerespectarea termenelor de rambursare, precum si
ale art. 14 si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 4.000 lei.
Art. 18. Constituie contraventie incalcarea prevederilor art. 16 si se
sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei.
Art. 19. Sanctiunile prevazute la art. 17 si 18 vor fi aplicate si persoanelor
juridice.
Art. 20. Limitele minime si maxime ale amenzilor prevazute la art. 17 si 18 vor
fi actualizate prin hotarare a Guvernului, in functie de indicele de inflatie.
Art. 21. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
17 si 18 se fac la sesizarea consumatorilor sau din oficiu de catre
reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor.
Art. 22. Contraventiilor prevazute la art. 17 si 18 le sunt aplicabile
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29.
Dispozitii finale
Art. 23. Prevederile privind comercializarea produselor si a serviciilor in
conditiile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile legale privind
protectia consumatorilor, in masura in care nu contravin reglementarilor din
prezenta ordonanta.
Art. 24. In caz de litigiu sarcina dovedirii obligatiilor prevazute la art. 4, a
respectarii termenelor si a existentei acordului consumatorului, prevazute la
art. 5, art. 11 alin. (1) si art. 15, revine comerciantului. Instanta competenta
este cea de la domiciliul consumatorului.
Art. 25. Anexa va fi actualizata prin hotarare a Guvernului.
Art. 26. Consumatorul nu poate fi lipsit de drepturile sale conferite prin
prezenta ordonanta.
Art. 27. In cazul in care partile contractante aleg ca lege aplicabila
contractului la distanta legea unui stat ce nu face parte din Uniunea Europeana,
iar contractul are o stransa legatura cu teritoriul Romaniei sau cu al altor
state membre ale Uniunii Europene si in cazul in care prezenta ordonanta are
prevederi mai favorabile pentru consumator, se vor aplica acestea din urma.
Art. 28. Prezenta ordonanta intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, si se pune in aplicare la 30 de zile de la data
publicarii ei.
Prezenta ordonanta transpune prevederile Directivei 97/7/CE a Parlamentului
European si a Consiliului din 20 mai 1997 privind protectia consumatorilor in
cadrul contractelor la distanta, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene (JOCE) nr. L 144 din 4 iunie 1997, cu modificarile ulterioare.
ANEXA - LISTA cuprinzand tehnicile de comunicatie la distanta
a) imprimat neadresat;
b) imprimat adresat;
c) scrisoare tipizata;
d) publicitate tiparita cu bon de comanda;
e) catalog;
f) telefon cu interventie umana;
g) telefon fara interventie umana (automat de apel, audiotext);
h) radio;
i) videofon (telefon cu imagine);
j) videotext (microordinator, ecran Tv cu tastatura sau ecran tactil);
k) posta electronica (e-mail);
l) telecopiator (fax);
m) televiziune (teleshopping).
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|