|
ORDIN NR. 858 din 19 / 03 / 2008 privind depunerea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta- Monitorul Oficial nr. 242 DIN 28 / 03 / 2008
Ministerul Finantelor reia "discutia" privind depunerea declaratiilor
prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Urmatoarele declaratii fiscale pot fi depuse prin mijloace electronice
de transmitere la distanta:
- Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cod 14.13.01.99/bs;
- Declaratia privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si
fondurilor speciale, cod 14.13.01.40;
- Declaratia privind accizele, cod 14.13.01.03/a;
- Declaratia rectificativa, cod 14.13.01.00/r;
- Declaratia privind impozitul pe profit, cod 14.13.01.04;
- Decontul de taxa pe valoarea adaugata, cod 14.13.01.02;
- Decontul special de taxa pe valoarea adaugata, cod 14.13.01.02/s;
- Decontul privind accizele, cod 14.13.01.03;
- Decontul privind impozitul la titeiul din productia interna, cod 14.13.01.05.
Platitorii de impozite, taxe si contributii pot utiliza metoda de depunere a
declaratiilor prevazute la alin. (1) prin mijloace electronice de transmitere la
distanta, ca metoda alternativa de depunere a declaratiilor fiscale.
Pentru depunerea prin mijloace electronice de transmitere la distanta a
declaratiilor fiscale, contribuabilii utilizeaza serviciul "Depunere declaratii
on-line" existent pe site-ul Ministerului Economiei si Finantelor, portalul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
Completarea si transmiterea declaratiilor fiscale prevazute anterior se
efectueaza in conformitate cu instructiunile de utilizare a serviciului "Depunere
declaratii on-line", utilizandu-se formularele de declaratii fiscale existente
pe site-ul Ministerului Economiei si Finantelor, portalul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala.
Data depunerii declaratiei fiscale este data inregistrarii
acesteia pe site-ul de internet al Ministerului Economiei si Finantelor,
portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, astfel cum a fost
comunicata contribuabilului prin mesajul electronic de confirmare transmis ca
urmare a primirii declaratiei.
Atentie: Pentru declararea unei obligatii de plata, pentru
aceeasi perioada de raportare, nu se utilizeaza simultan mai multe metode de
depunere a declaratiilor fiscale.
In situatia in care platitorul de impozite, taxe si contributii a utilizat
pentru aceeasi obligatie bugetara si aceeasi perioada de raportare mai multe cai
de transmitere a declaratiei fiscale, va fi inregistrata prima declaratie depusa,
conform legii. Orice corectie ulterioara a unei sume declarate se face prin
depunerea unei declaratii fiscale rectificative, in conditiile legii.
Declaratia depusa prin mijloace electronice de transmitere la distanta se
prezuma a fi semnata de catre persoana imputernicita pentru semnarea
declaratiilor fiscale, a carei semnatura a fost atasata declaratiei, conform
certificatului digital utilizat.
Semnarea declaratiilor fiscale poate fi efectuata prin
utilizarea certificatului digital emis de Agentia Nationala de Administrare
Fiscala sau prin utilizarea certificatului digital calificat emis de un furnizor
de servicii de certificare, acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind
semnatura electronica.
Solicitarea certificatelor digitale emise de Agentia Nationala de
Administrare Fiscala
Pentru utilizarea metodei de depunere a declaratiilor fiscale prin mijloace
electronice de transmitere la distanta, contribuabilii pot solicita un
certificat digital emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin
inregistrarea persoanei imputernicite pentru semnarea declaratiilor ca
utilizator al serviciului "Depunere declaratii on-line" si depunerea
formularului 140 "Cerere pentru obtinerea certificatului digital", aflat pe
site-ul Ministerului Economiei si Finantelor, portalul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala.
Puteti vizualiza Modelul si continutul formularului 140 "Cerere pentru obtinerea
certificatului digital".
Cererea pentru obtinerea certificatului digital se completeaza, se transmite
electronic si se listeaza prin functionalitatile puse la dispozitie de serviciul
"Depunere declaratii on-line". Exemplarul listat, semnat si stampilat de catre
contribuabil, conform legii, se depune de catre persoana imputernicita pentru
semnarea declaratiilor fiscale, intr-un interval de 30 de zile lucratoare de la
transmiterea electronica a cererii, la directia generala a finantelor publice
judeteana sau, dupa caz, la Directia Generala a Finantelor Publice a
Municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala contribuabilul isi are
domiciliul fiscal.
Foarte important: Cererea in format hartie va fi insotita de
urmatoarele documente:
-documentul de identitate a solicitantului, in original si in copie;
-documentul eliberat de contribuabil, din care rezulta dreptul solicitantului de
a semna declaratiile fiscale pentru contribuabil.
Important: Certificatul digital emis de Agentia Nationala de
Administrare Fiscala este valabil pe o perioada de un an.
In cazul in care se doreste revocarea certificatului digital se solicita de
titularul acestuia prin completarea si transmiterea formularului 141 "Cerere
pentru revocarea certificatului digital", aflat pe site-ul Ministerului
Economiei si Finantelor, portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Cererea pentru revocarea certificatului digital se transmite prin mijloace
electronice de transmitere la distanta, prin functionalitatile puse la
dispozitie de serviciul "Depunere declaratii on-line".
In situatia in care revocarea certificatului digital se solicita de o persoana
diferita de persoana pentru care acesta a fost eliberat, cererea pentru
revocarea certificatului digital se depune in format hartie, semnat si stampilat,
de catre contribuabil, conform legii, la directia generala a finantelor publice
judeteana sau, dupa caz, la Directia Generala a Finantelor Publice a
Municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala contribuabilul isi are
domiciliul fiscal.
Cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
-documentul de identitate a persoanei care solicita revocarea certificatului
digital, in original si in copie;
-documentul eliberat de contribuabil, din care rezulta dreptul persoanei
solicitante de a revoca certificatul digital.
Utilizarea certificatelor digitale calificate, emise in conditiile Legii
nr. 455/2001
In vederea depunerii declaratiilor fiscale, prevazute la art. 1, prin mijloace
electronice de transmitere la distanta, acestea pot fi semnate si de persoane
care detin certificate digitale calificate, eliberate de furnizorii de servicii
de certificare, acreditati in conditiile Legii nr. 455/2001.
Pentru utilizarea serviciului "Depunere declaratii on-line" existent pe site-ul
Ministerului Economiei si Finantelor, portalul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, de catre persoanele prevazute la art. 6, se vor efectua
urmatoarele operatiuni:
a) inregistrarea persoanei care detine certificat digital calificat,
imputernicita de catre contribuabil pentru semnarea declaratiilor fiscale, ca
utilizator al serviciului "Depunere declaratii on-line" existent pe site-ul
Ministerului Economiei si Finantelor, portalul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala;
b) depunerea formularului 150 "Cerere pentru utilizarea unui certificat digital
calificat", insotit de documentul de confirmare a certificatului digital
calificat, existente pe site-ul Ministerului Economiei si Finantelor, portalul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Documentul de confirmare se depune
in format electronic, semnat digital de catre solicitant si confirmat prin
semnatura electronica a autoritatii de certificare.
Cererea pentru utilizarea unui certificat digital calificat se completeaza, se
transmite electronic si se listeaza prin functionalitatile puse la dispozitie de
serviciul "Depunere declaratii on-line".
Exemplarul listat, semnat si stampilat de catre contribuabil, conform legii, se
depune de catre persoana imputernicita pentru semnarea declaratiilor fiscale, la
directia generala a finantelor publice judeteana sau, dupa caz, la Directia
Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, in a carei raza
teritoriala contribuabilul isi are domiciliul fiscal.
Cererea in format hartie va fi insotita de urmatoarele documente:
-documentul de identitate a solicitantului, in original si in copie;
-documentul eliberat de contribuabil, din care rezulta dreptul solicitantului de
a semna declaratiile fiscale pentru contribuabil.
Pe baza documentelor depuse, organul fiscal verifica realitatea datelor inscrise
in cerere, iar copia documentului de identitate a solicitantului si documentul
privind dreptul solicitantului de a semna declaratiile fiscale se anexeaza la
cerere.
Confirmarea dreptului de utilizare a serviciului "Depunere declaratii on-line",
existent pe site-ul Ministerului Economiei si Finantelor, portalul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, semnata electronic prin utilizarea unui
certificat digital calificat, emis de catre un furnizor de servicii de
certificare acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001, se transmite persoanei
solicitante, prin posta electronica, la adresa mentionata in cerere.
Revocarea dreptului de utilizare a serviciului "Depunere declaratii on-line"
existent pe site-ul Ministerului Economiei si Finantelor, portalul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, se solicita de titularul certificatului
calificat, prin completarea si transmiterea formularului 151 "Cerere pentru
revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaratii on-line",
aflat pe site-ul Ministerului Economiei si Finantelor, portalul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala. Cererea pentru revocarea dreptului de
utilizare a serviciului "Depunere declaratii on-line" se transmite prin mijloace
electronice de transmitere la distanta, prin functionalitatile puse la
dispozitie de serviciul "Depunere declaratii on-line".
In situatia in care revocarea dreptului de utilizare a serviciului "Depunere
declaratii on-line" se solicita de o persoana diferita de persoana
pentru care acest drept a fost obtinut, "Cererea pentru revocarea dreptului de
utilizare a serviciului Depunere declaratii on-line" se depune in format hartie,
semnat si stampilat, de catre contribuabil, conform legii, la directia generala
a finantelor publice judeteana sau, dupa caz, la Directia Generala a Finantelor
Publice a Municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala contribuabilul isi
are domiciliul fiscal.
Cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
-documentul de identitate a persoanei care solicita revocarea certificatului
digital, in original si in copie;
-documentul eliberat de contribuabil, din care rezulta dreptul persoanei
solicitante de a revoca dreptul de utilizare a serviciului "Depunere declaratii
on-line".
Important: Dispozitiile cap. II "Solicitarea certificatelor
digitale emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala" isi inceteaza
aplicabilitatea incepand cu data de 1 mai 2008. Incepand cu data de 1 mai 2008,
certificatele digitale vor putea fi solicitate numai de la furnizorii de
servicii de certificare acreditati in conditiile Legii nr. 455/2001.
Dispozitiile cap. III "Utilizarea certificatelor digitale calificate, emise in
conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica" se aplica incepand
cu data de 1 aprilie 2008.