|
ORDONANTA NR. 85 DIN 19 / 08 / 2004 (REPUBLICATA) privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta privind serviciile financiare- Monitorul Oficial nr.365 DIN 13 / 05 / 2008
Adresandu-se atat furnizorilor, cat si consumatorilor, ordonanta
reglementeaza conditiile de informare a consumatorilor in vederea incheierii si
executarii contractelor la distanta privind serviciile financiare dintre
furnizorii de servicii financiare si consumatori.
Se au in vedere situatiile in care:
(1) Este incheiat un contract privind servicii financiare, urmat de operatiuni
succesive sau de o serie de operatiuni financiare distincte, de aceeasi natura,
denumite in continuare operatiuni, executate esalonat in timp, caz in care
prevederile prezentei ordonante se aplica numai contractului.
(2) Nu exista un contract in sensul celui prevazut anterior, dar operatiuni
succesive sau serii de operatiuni distincte, de aceeasi natura, esalonate in
timp, sunt executate intre aceleasi parti contractuale, caz in care dispozitiile
referitoare la obligatiile furnizorului, anterior sau la momentul prezentarii
ofertei (art. 4) sunt aplicabile numai pentru prima operatiune.
Termeni si expresii utilizate pe parcursul ordonantei se definesc dupa cum
urmeaza:
a) contract la distanta - contractul de furnizare de servicii
financiare incheiat intre un furnizor si un consumator, in cadrul unui sistem de
vânzare la distanta sau al unui sistem de furnizare de servicii organizat de
catre furnizor care utilizeaza in mod exclusiv, inainte si la incheierea acestui
contract, una sau mai multe tehnici de comunicatie la distanta;
b) serviciu financiar - orice serviciu bancar, de credit, de
asigurare, pensii individuale, servicii de investitii financiare reglementate de
Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau orice servicii referitoare la plata in natura;
c) furnizor - orice persoana juridica sau persoana fizica,
publica sau privata, abilitata conform legii, care, in cadrul activitatilor sale
profesionale sau comerciale, are calitatea de furnizor de servicii financiare
stipulate in contractul la distanta;
d) consumator - orice persoana fizica sau grup de persoane
fizice constituite in asociatii, care, in cadrul contractelor reglementate de
prezenta ordonanta, actioneaza in scopuri din afara activitatii sale comerciale,
industriale sau de productie, artizanale ori liberale;
e) tehnica de comunicatie la distanta - orice mijloc care, fara
a necesita prezenta fizica simultana a celor doua parti, consumator si furnizor,
poate fi folosit pentru comercializarea ori promovarea la distanta a serviciilor
financiare;
f) suport durabil - orice instrument ce permite consumatorului
pastrarea informatiilor ce ii sunt comunicate si accesul la acestea pentru o
perioada de timp corespunzatoare scopului informatiei, cu posibilitatea de a fi
consultate ori de câte ori este necesar, si care sa permita reproducerea
nemodificata a continutului lor;
g) operator de comunicatie - orice persoana fizica sau juridica,
publica sau privata, a carei activitate profesionala, economica sau comerciala
consta in a pune la dispozitie furnizorului una sau mai multe tehnici de
comunicatie la distanta.
Potrivit Art. 4, obligatiile furnizorului inainte de incheierea unui contract la
distanta sau la momentul prezentarii ofertei, sunt de a informa consumatorul in
timp util, corect si complet asupra urmatoarelor elemente referitoare la
identificarea sa privind, cel putin:
a) denumirea furnizorului, forma de organizare, activitatea sa principala,
adresa sediului social sau, dupa caz, domiciliul stabil si modalitatile de
contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail, registrul comertului in care este
inregistrat si codul unic de inregistrare;
b) denumirea reprezentantului din tara unde consumatorul are resedinta,
activitatea principala, adresa sediului social sau, dupa caz, domiciliul stabil
al acestuia si modalitatile de contactare a acestuia, numarul de telefon/fax,
adresa de e-mail, registrul comertului in care este inregistrat si codul unic de
inregistrare, daca un astfel de reprezentant exista;
c) denumirea intermediarului, activitatea principala, adresa sediului social sau,
dupa caz, domiciliul stabil al acestuia si modalitatile de contactare a acestuia,
numarul de telefon/fax, adresa de e-mail, registrul comertului in care este
inregistrat si codul unic de inregistrare, atunci când consumatorul trateaza cu
un intermediar;
d) in cazul in care activitatea furnizorului necesita o autorizare speciala,
acesta este obligat sa furnizeze, complementar informatiilor prevazute la lit.
a) si b), si datele de identificare, adresa si modalitatile de contactare a
autoritatii emitente a autorizatiei, inclusiv numarul de telefon/fax si adresa
de e-mail ale acesteia.
In plus, informatiile referitoare la serviciul financiar ce urmeaza a fi prestat
trebuie sa fie oferite consumatorului de catre furnizor in timp util, corect si
complet, inainte de incheierea unui contract la distanta sau la momentul
prezentarii ofertei, asupra urmatoarelor elemente:
a) descrierea caracteristicilor esentiale ale serviciului financiar respectiv;
b) pretul total pe care consumatorul il are de platit pentru achizitionarea
serviciului financiar, inclusiv toate comisioanele, taxele, costurile
suplimentare ori cheltuielile aferente si toate tarifele, achitate direct de
catre consumator ori achitate prin intermediul furnizorului, iar in cazul in
care nu poate fi indicat un pret total precis al serviciului financiar respectiv,
furnizorul este obligat sa informeze consumatorul asupra modalitatii de calcul
necesare verificarii costului total;
c) elementele specifice anumitor operatiuni privind existenta unor riscuri
speciale asociate contractarii serviciilor financiare ori caracteristicile
specifice acestora sau referitoare la posibilitatea unei variatii a pretului
total in functie de pietele financiare ori bursiere, asupra carora furnizorul nu
are influenta si nu poate fi prezentata o estimare a evolutiei viitoare
raportata la performantele statistice precedente;
d) existenta sau posibilitatea existentei unor taxe si/sau costuri suplimentare
care nu sunt platite prin intermediul furnizorului sau impuse de acesta;
e) orice limita de timp sau data pâna la care informatiile furnizate sunt
valabile;
f) modalitatile de plata si de realizare a platii;
g) orice cost suplimentar pentru consumator, rezultat din utilizarea de catre
acesta a mijloacelor de comunicare la distanta, daca astfel de costuri
aditionale sunt facturate separat.
De asemenea, informatiile referitoare la contractul la distanta ce urmeaza a fi
incheiat trebuie sa fie oferite consumatorului de catre furnizor in timp util,
corect si complet, inainte de incheierea unui contract la distanta sau la
momentul prezentarii ofertei, asupra urmatoarelor elemente:
a) existenta sau inexistenta dreptului de denuntare unilaterala prevazut la art.
9 si, in situatia in care acest drept este stipulat, se vor preciza termenul si
conditiile in care acesta poate fi exercitat, inclusiv o precizare a
informatiilor privind plata sumelor pe care consumatorul poate fi obligat sa le
plateasca potrivit art. 13 alin. (1), precum si a consecintelor ce decurg din
neexercitarea acestui drept;
b) durata minima pentru care se incheie contractul la distanta, in cazul
prestarii unor servicii financiare cu caracter permanent sau periodic;
c) informarea privind dreptul partilor de reziliere sau de denuntare unilaterala
a contractului inainte de termen, in temeiul unei clauze contractuale, inclusiv
asupra penalitatilor impuse prin contract, dupa caz;
d) indicarea modalitatilor practice de exercitare a dreptului de denuntare
unilaterala a contractului, intre altele si indicarea adresei la care poate fi
expediata notificarea de denuntare unilaterala a contractului;
e) statul sau statele ale caror norme sunt avute in vedere de catre furnizor ca
temei juridic al raportului contractual cu consumatorul, in scopul incheierii
unui contract la distanta;
f) orice clauza contractuala prin care este indicata legea aplicabila si/sau
instanta competenta in solutionarea eventualelor litigii intre parti;
g) in ce limba sau in care dintre limbile oficiale ale unui stat sunt formulati
termenii si conditiile contractuale, informatiile prealabile prevazute de art.
4, care va fi limba sau limbile in care furnizorul a convenit de comun acord cu
consumatorul sa comunice pe durata derularii contractului la distanta.
Totodata, furnizorul este obligat sa ofere consumatorului, inainte de incheierea
unui contract la distanta sau la momentul prezentarii ofertei, informatii
privind caile de solutionare a litigiilor dintre parti, si anume:
a) posibilitatea apelarii la proceduri extrajudiciare anterioare sesizarii
instantei de judecata, de catre consumator, care are calitatea de parte
contractuala, si, de asemenea, care sunt modalitatile consumatorului de apelare
la aceste proceduri;
b) existenta unor fonduri de garantare sau a altor mecanisme de compensare,
altele decât cele prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 privind
infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul
bancar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr.
297/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si de reglementarile
privind
In situatia in care mijlocul de comunicatie la distanta este telefonul sau orice
alt mijloc ce implica vorbirea directa, la inceputul convorbirii furnizorul are
obligatia de a informa consumatorul, in mod complet, corect si precis asupra:
a) datelor sale de identificare;
b) scopului comercial al apelului.
Continuarea de catre furnizor a convorbirii telefonice este permisa numai cu
acordul explicit al consumatorului. In cazul acceptarii de catre consumator a
continuarii convorbirii telefonice, furnizorul are obligatia de a prezenta
urmatoarele informatii:
a) identitatea persoanei care a contactat consumatorul din partea furnizorului
si in ce calitate reprezinta furnizorul;
b) descrierea caracteristicilor esentiale ale serviciului financiar;
c) pretul total pe care consumatorul il are de platit pentru achizitionarea
serviciului financiar, inclusiv toate comisioanele, taxele, costurile
suplimentare ori cheltuielile aferente si toate tarifele, achitate direct de
catre consumator ori achitate prin intermediul furnizorului, iar in cazul in
care nu poate fi indicat un pret total precis al serviciului financiar respectiv,
furnizorul este obligat sa informeze consumatorul asupra modalitatii de calcul
necesare verificarii costului total;
d) existenta sau posibilitatea existentei unor taxe si/sau costuri suplimentare
care nu sunt platite prin intermediul furnizorului sau impuse de acesta;
e) existenta sau inexistenta dreptului de denuntare unilaterala prevazut la art.
9 si, in situatia in care acest drept este stipulat, se vor preciza termenul si
conditiile in care acesta poate fi exercitat, inclusiv o precizare a
informatiilor privind plata sumelor pe care consumatorul poate fi obligat sa le
plateasca potrivit art. 13 alin. (1), precum si a consecintelor ce decurg din
neexercitarea acestui drept.
Furnizorul este obligat sa informeze consumatorul despre faptul ca orice alte
informatii suplimentare sunt disponibile la cerere si, totodata, sa indice
natura acestor informatii. In toate situatiile furnizorul trebuie sa ofere
informatiile complete atunci când isi indeplineste obligatiile ce ii revin
potrivit art. 7.
Potrivit Art. 7, furnizorul va comunica consumatorului, in totalitate, termenii
si conditiile contractuale si informatiile prevazute la art. 4 si 6, in scris,
pe hârtie sau pe orice suport durabil disponibil si accesibil consumatorului, in
timp util, inainte ca acesta sa aiba obligatii rezultate din semnarea unui
contract la distanta sau din acceptarea unei oferte a unui astfel de serviciu
financiar la distanta.
Totusi, in cazul in care, la cererea expresa a consumatorului, contractul a fost
incheiat prin utilizarea unor mijloace de comunicare la distanta care nu permit
indeplinirea procedurii prealabile de informare prevazute la alin. (1),
furnizorul isi va indeplini obligatiile ce ii revin, imediat dupa incheierea
contractului la distanta.
De mentionat este faptul ca pe toata durata derularii contractului, consumatorul
are dreptul sa solicite comunicarea conditiilor si prevederilor contractuale
potrivit alin. (1), pe suport hârtie. Complementar, consumatorul are dreptul de
a schimba mijlocul de comunicatie folosit, exceptând situatia in care mijlocul
ales este incompatibil cu contractul incheiat sau cu natura serviciului
financiar furnizat.
Foarte important: Daca partile nu au convenit altfel, momentul
incheierii contractului la distanta privind serviciile financiare il constituie
momentul primirii mesajului de confirmare de catre consumator, referitor la
comanda sa.
Foarte important: Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral
contractul la distanta, in termen de 14 zile calendaristice, fara penalitati si
fara a fi necesara invocarea vreunui motiv. In cazul contractelor la distanta
care au ca obiect asigurarile de viata si contractele referitoare la operatiuni
privind pensiile individuale, termenul in care consumatorul isi poate exercita
dreptul de denuntare unilaterala este de 30 de zile calendaristice.
Termenul prevazut anterior incepe sa curga:
a) din ziua incheierii contractului la distanta, cu exceptia cazurilor
referitoare la contractul care are ca obiect asigurarea de viata mentionata la
art. 9 si pentru care acesta va incepe sa curga de la data când consumatorul
este informat ca s-a incheiat contractul la distanta; sau
b) din ziua in care consumatorul primeste termenii si conditiile contractuale si
informatiile in conditiile prevazute de art. 7 alin. (1) sau (2), daca aceasta
data este ulterioara datei la care se face referire la lit. a).
Dreptul de denuntare unilaterala a contractului nu se aplica in cazul
serviciilor financiare al caror pret depinde de fluctuatiile pietei financiare
si care nu poate fi influentat de furnizor, care pot aparea in perioada de
denuntare unilaterala a contractului, cum ar fi serviciile referitoare la:
a) operatiuni de schimb valutar;
b) instrumente ale pietei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenta mai
mica de un an si certificate de depozit;
c) valori mobiliare;
d) titluri de participare la organisme de plasament colectiv;
e) contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare finala
in fonduri;
f) contracte forward pe rata dobânzii - FRA;
g) swapuri pe rata dobânzii, curs de schimb si actiuni;
h) optiuni pe orice instrument financiar prevazut la lit. b)-e), inclusiv
contracte similare de decontare finala in fonduri; aceasta categorie include si
optiuni pe curs de schimb si rata dobânzii.
De asemenea, dreptul de denuntare unilaterala a contractului nu se aplica:
a) politelor de asigurare de calatorie si pentru bagaje sau altor polite de
asigurare pe termen scurt cu o durata de cel mult o luna calendaristica;
b) contractelor executate integral de ambele parti la cererea expresa a
consumatorului, formulata inainte ca acesta sa-si exercite dreptul de denuntare
unilaterala a contractului;
c) contractelor de credit pentru dobândirea sau pastrarea dreptului de
proprietate asupra terenului ori asupra unei constructii existente sau
proiectate ori pentru renovarea sau imbunatatirea unei constructii;
d) contractelor de credit garantate printr-o ipoteca asupra unui bun imobil sau
asupra unui drept bazat pe proprietatea unui bun imobil;
e) declaratiei consumatorului care foloseste serviciile unui notar sau ale altei
institutii oficiale, sub conditia ca aceasta sa confirme ca dreptul prevazut la
art. 7 alin. (1) a fost asigurat consumatorului.
Necesita acordul prealabil al consumatorului, exprimat in mod expres,
urmatoarele tehnici de comunicatie la distanta:
a) sistem automatizat de apel fara interventie umana de tipul automatelor de
apel;
b) telecopiator sau fax.
Contraventii
(1) Constituie contraventie incalcarea prevederilor referitoare la nerespectarea
obligatiei de informare, si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 3.000
lei.
(2) Constituie contraventie incalcarea prevederilor privind nerespectarea
termenelor de rambursare, precum si ale art. 16 si se sanctioneaza cu amenda de
la 1.000 lei la 4.000 lei.
Constituie contraventie incalcarea prevederilor art. 17 si se sanctioneaza cu
amenda de la 500 lei la 1.000 lei.
Ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul
Oficial al României, Partea I.