|
Ordonanta de urgenta nr. 79 din 18/06/2008 privind masuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici- Monitorul Oficial nr.465 din 23/06/2008
Referitor la conducerea operatorilor economici, actualul cadru legal a
creat premisele functionarii īn paralel a doua sisteme de conducere . Este vorba
in primul rand de sistemul de conducere aplicabil societatilor comerciale,
īn general, instituit de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, cu modificarile şi completarile ulterioare. Potrivit legii,
administrarea executiva este delegata directorilor care īşi exercita atributiile
īn temeiul unui contract de mandat.
In al doilea rand insa, este vorba de regiile autonome, societatile şi
companiilor nationale, precum şi societatile la care statul sau o autoritate
administrativa este actionar majoritar. Cadrul legal care stabileste modalitatea
de conducere a acestora din urma este instituit de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 79/2001 privind īntarirea disciplinei economico-financiare şi
alte dispozitii cu caracter financiar, aprobata cu modificari prin Legea nr.
59/2002, cu completarile ulterioare,
conform caruia atributiile de conducere sunt exercitate de conducatori īn baza
unui contract de performanta, anexa la contractul individual de munca.
Insa, existenta unui regim diferentiat pentru o anumita categorie de operatori
economici nu se justifica, ci, dimpotriva, este de natura a crea
disfunctionalitati īn derularea activitatii societatilor cu capital integral sau
majoritar de stat,
Aceste aspecte au stat la baza aparitiei prezentei ordonante de urgenta.
Cui se aplica prevederile prezentei ordonante de urgenta?
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica regiilor autonome,
societatilor şi companiilor nationale şi societatilor comerciale la care statul
sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic sau majoritar, precum
şi filialelor acestora. In cuprinsul ordonantei, vor fi denumite īn continuare
operatori economici.
Cea mai importanta prevedere se refera faptul ca, pentru operatorii economici
enumerati anterior, directorii generali/directorii asigura conducerea īn baza
unui contract de mandat īncheiat īn conditiile Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata, cu modificarile şi completarile ulterioare,
şi ale prezentei ordonante de urgenta.
Contractul de mandat este acordul de vointa īncheiat īntre operatorul economic,
reprezentat de consiliul de administratie, şi directorul general/directorul
operatorului economic, care are ca obiect īndeplinirea unor obiective şi
criterii de performanta aprobate de actionari.
In plus, la nivelul operatorului economic, īn contractul de mandat, alaturi de
criteriile de performanta specifice, se prevad īn mod obligatoriu obiective
cuantificate privind reducerea creantelor şi platilor restante, a pierderilor, a
cheltuielii la 1.000 lei venituri, precum şi creşterea productivitatii muncii,
calculata potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Criteriile şi obiectivele īnscrise īn contractul de mandat se actualizeaza anual,
īn termen de 30 de zile de la data aprobarii bugetului de venituri şi cheltuieli.
Sanctiuni ale directorilor operatorilor economici
Remuneratia lunara a directorului general/directorului se diminueaza
proportional cu gradul global de neīndeplinire a obiectivelor şi criteriilor de
performanta stabilite prin contractul de mandat, dar nu mai mult de 30% din
nivelul acesteia.
Beneficii ale directorilor operatorilor economici
Dupa aprobarea situatiilor financiare anuale, conducatorului operatorului
economic i se poate acorda un premiu anual de cel mult 12 remuneratii brute
lunare, proportional cu gradul global de depaşire a obiectivelor şi criteriilor
de performanta stabilite prin contractul de mandat.
Conducatorii ministerelor, Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului,
organelor administratiei publice centrale sau ale administratiei publice locale,
dupa caz, precum şi ai altor institutii publice care au īn subordine, autoritate,
coordonare sau īn portofoliu operatori economici au urmatoarele obligatii:
a) sa aprobe sau sa supuna aprobarii, dupa caz, bugetele de venituri şi
cheltuieli, potrivit prevederilor legale īn vigoare;
b) sa dispuna masuri pentru urmarirea lunara a executiei contractelor de mandat
şi pentru aplicarea prevederilor art. 4 alin. (1) din prezenta ordonanta de
urgenta;
c) sa aprobe acordarea premiilor anuale īn limita şi īn conditiile prevazute
prin contractul de mandat şi prin prevederile art. 4 alin. (2) din prezenta
ordonanta de urgenta.
Urmare a aplicarii prevederilor prezentei Ordonante de Urgentra, contractele de
performanta īncheiate īn baza dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 79/2001 privind īntarirea disciplinei economico-financiare şi alte
dispozitii cu caracter financiar, aprobata cu modificari prin Legea nr. 59/2002,
cu completarile ulterioare, precum şi contractele de mandat īncheiate pāna la
data intrarii īn vigoare a prezentei ordonante de urgenta īnceteaza sau se
modifica, dupa caz.
Totodata, la data intrarii īn vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2001 privind īntarirea disciplinei
economico-financiare şi alte dispozitii cu caracter financiar, publicata īn
Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 297 din 7 iunie 2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 59/2002, cu completarile ulterioare, precum şi orice
alte dispozitii contrare.