|
Ordin nr. 791 din 12/06/2008 privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului national multianual pe perioada 2006-2011 pentru sustinerea accesului intreprinderilor mici si mijlocii la servicii de instruire si consultanta- Monitorul Oficial nr.475 din 27/06/2008
Redam mai jos principalele elemente prevazute in PROCEDURA de
implementare a Programului national multianual pe perioada 2006-2011 pentru
sustinerea accesului intreprinderilor mici si mijlocii la servicii de instruire
si consultanta
1. Obiectivul Programului
Obiectivul Programului national multianual pe perioada 2006-2011 pentru
sustinerea accesului intreprinderilor mici si mijlocii la servicii de instruire
si consultanta, denumit in continuare Program, este constituirea unei scheme de
vouchere, in vederea afirmarii si valorificarii potentialului de productie si de
servicii al intreprinderilor mici si mijlocii, prin instruirea personalului lor
cu functii de decizie si/sau de executie si facilitarea accesului acestora la
servicii de consultanta pentru a face fata recentei integrari in Uniunea
Europeana.
Programul urmareste:
- dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoasterea si gestionarea
optima a resurselor, in vederea adaptarii rapide la rigorile determinate de
globalizarea pietelor si recenta integrare a Romaniei in Uniunea Europeana;
- imbunatatirea performantelor economice si tehnice ale intreprinderilor, prin
cresterea gradului de pregatire a personalului acestora si utilizarea
serviciilor specializate de instruire;
- promovarea investitiilor in productie si servicii prin cresterea potentialului
de accesare a surselor de finantare;
- cresterea competitivitatii, inclusiv la export;
- imbunatatirea accesului intreprinderilor romanesti la servicii de consultanta
de calitate;
- dezvoltarea pietei locale de consultanta si instruire.
Prezenta procedura instituie o schema de ajutor de minimis. Acordarea
ajutoarelor de minimis in cadrul Programului se va face numai cu respectarea
criteriilor privind ajutorul de minimis, prevazute de Regulamentul CE nr.
1.998/2006 privind aplicarea art. 87 si 88 ale Tratatului CE la ajutorul de
minimis.
3. Beneficiarii eligibili
- Societatile comerciale, beneficiari directi, cu indeplinirea
urmatoarelor conditii:
a) sunt organizate in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) sunt definite conform art. 2 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si
completarile ulterioare: au o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50
milioane euro, echivalent in lei, sau detin active totale care nu depasesc
echivalentul in lei a 43 milioane euro la finele anului fiscal anterior (prin
active totale se intelege active imobilizate plus active circulante plus
cheltuieli in avans); au un numar mediu anual de salariati cuprins intre 1 si
249 inclusiv, in anul fiscal anterior;
c) au capital social integral privat;
d) au cel putin un an de la data infiintarii, in momentul depunerii cererii de
acord de principiu pentru finantare;
e) nu au datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale;
f) au sediul, sunt inregistrate si isi desfasoara activitatea pe teritoriul
Romaniei;
g) au ca obiect de activitate productia de bunuri si/sau prestari de servicii;
h) au incheiat anul fiscal 2007 cu profit operational;
i) nu sunt in dificultate, in conformitate cu prevederile "Instructiunilor
privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in
dificultate", publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 244/2004.
- Societatile cooperative, beneficiari directi, cu indeplinirea
urmatoarelor conditii:
a) sunt organizate in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea
cooperatiei;
b) indeplinesc conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si
mijlocii, potrivit dispozitiilor Legii nr. 346/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare; realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50
milioane euro, echivalent in lei, sau detin active totale care nu depasesc
echivalentul in lei a 43 milioane euro, conform ultimei situatii financiare
aprobate. Prin active totale se intelege active imobilizate plus active
circulante plus cheltuieli in avans; au un numar mediu anual de salariati
cuprins intre 1 si 249 inclusiv, in anul fiscal anterior;
c) au capital social integral privat;
d) au cel putin un an de la infiintare in momentul depunerii cererii de acord de
principiu pentru finantare;
e) nu au datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale;
f) au sediul, sunt inregistrate si isi desfasoara activitatea pe teritoriul
Romaniei;
g) au ca obiect de activitate productia de bunuri si/sau prestari de servicii;
h) au incheiat anul fiscal 2007 cu profit operational;
i) nu sunt in dificultate, in conformitate cu prevederile "Instructiunilor
privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in
dificultate", publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 244/2004;
De asemenea, programul se aplica si beneficiarilor indirecti, adica
furnizorii de servicii de instruire si consultanta, respectiv:
- operatorii economici care au ca obiect de activitate principal activitati de
instruire, respectiv consultanta specifica, si isi desfasoara activitatea in
Romania;
- camerele de comert si industrie, organizatiile patronale sau organizatiile
neguvernamentale in care functioneaza centre de consultanta si/sau care
organizeaza cursuri de instruire si consultanta, au ca scop sustinerea mediului
de afaceri si care au inregistrate in statut, cu cel putin 6 luni inainte de
depunerea cererii de finantare de catre solicitant, activitati de instruire,
respectiv consultanta specifica, si isi desfasoara activitatea in Romania;
Tipurile de ajutor financiar
Prin Program se sustin, prin alocatie financiara nerambursabila (voucher pentru
instruire si/sau consultanta), urmatoarele:
a) instruirea personalului intreprinderilor mici si mijlocii avand functii de
decizie si/sau de executie pe tematici prioritare: management (inclusiv
managementul financiar, managementul resurselor umane), marketing, strategie si
planificare, surse si metode de finantare a investitiilor si in alte domenii
prioritare pentru desfasurarea activitatii intreprinderii;
b) participarea la cursuri de specializare/perfectionare profesionala a
personalului angajat, pentru:
- dobandirea de competente profesionale suplimentare;
- aprofundarea cunostintelor de specialitate: metode moderne de conducere;
tehnici moderne de vanzare; managementul unitatilor comerciale; managementul
calitatii marfurilor si serviciilor si alte cursuri cu tematici adecvate;
- instruirea teoretico-practica pentru dobandirea de cunostinte si deprinderi
privind utilizarea tehnicii de calcul si informatizarea activitatilor specifice
derulate de operatorul economic;
c) servicii de consultanta acordata pentru elaborarea urmatoarelor: Analiza/planul/strategia
afacerii; Analiza/planificarea/strategia proiectelor de investitii; Studiu
privind politica de preturi; Analiza/planul/strategia pozitiei pe piata/benchmarking;
Analiza/planul/strategia organizationala; Organizarea sistemului de management
al informatiilor; Analiza/planul/strategia sistemului de control; Analiza/planul/strategia
comunicarii; Analiza/planul/fluxul operatiilor, proceselor, activitatii; Analiza/planificarea/strategia
financiara; planificarea atragerii de fonduri; Evaluarea/planificarea/strategia/nevoilor
de angajare si instruire a personalului; Cercetarea pentru aplicarea si
inregistrarea de marci si brevete; Strategia de inovare.
Anexat se gaseste lista cu SERVICIILE SI CHELTUIELILE ELIGIBILE aferente care
constituie obiectul finantarii