.

28 Iunie 2008
contabilitateafirmei.ro
 

NOUL REGULAMENT PRIVIND AUDITUL DE CALITATE AL SERVICIILOR CONTABILE

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


Hotarare nr. 91 din 14/05/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind auditul de calitate in domeniul serviciilor contabile-Monitorul Oficial nr. 472 din 26/06/2008

 Redam in continuare cateva dintre cele mai importante elemente care fac referire la auditul de calitate in cazul serviciilor de contabilitate

Auditul de calitate desemneaza un ansamblu de masuri luate de Corp vizand analiza modalitatilor de organizare si functionare a unui cabinet, aprecierea modului de aplicare in cadrul acestuia a fiecarei norme profesionale emise de Corp si verificarea modului de respectare a obligatiilor de membru. Auditul de calitate se exercita asupra cabinetului si fiecarui profesionist contabil inscris in Tabloul Corpului.

El se exercita atat la sediul principal al cabinetului, cat si la sediile birourilor secundare, inscrise sau neinscrise in Tabloul Corpului. Auditul de calitate are drept scop asigurarea respectarii de catre toti membrii Corpului a normelor profesionale stabilite de acesta pentru fiecare activitate, serviciu contabil sau categorie de lucrari efectuate de acestia;

Cabinetul desemneaza fie un cabinet individual condus de un expert contabil sau de un contabil autorizat, membru al Corpului, fie o societate de expertiza contabila si/sau de contabilitate, recunoscuta de Corp;

Prin audit de calitate la un cabinet cu birouri secundare instalate pe teritoriul mai multor filiale ale Corpului se intelege auditul efectuat atat la sediul cabinetului, cat si la sediile biroului sau ale birourilor sale secundare;

Auditorii de calitate sunt experti contabili cu experienta formati si instruiti de Corp in domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile.

Obiectivele auditului de calitate:

a) oferirea posibilitatii ca publicul sa aiba o buna perceptie asupra calitatii serviciilor prestate si armonizarea comportamentelor profesionale ale membrilor;
b) contribuirea la buna organizare a cabinetelor si la perfectionarea metodelor de lucru;
c) aprecierea modului de aplicare a regulilor si normelor profesionale si de respectare a obligatiilor de membru;
d) dezvoltarea solidaritatii in randul profesiei, prin favorizarea contactelor dintre colegi, apropierea si respectul profesionistilor fata de organele Corpului.

Principii fundamentale privind auditul de calitate

a) universalitate: auditul se aplica tuturor cabinetelor definite ca atare si tuturor serviciilor profesionale realizate de acestea: contabilitate, audit, consultanta, expertiza etc.;
b) confidentialitate: nicio informatie privind un cabinet sau un membru al acestuia nu poate fi adusa la cunostinta tertilor;
c) adaptarea auditului: este corespunzator naturii misiunilor exercitate si marimii cabinetului;
d) colegialitate: auditul este efectuat de catre expertii contabili membri ai Corpului, anume formati si instruiti, care au calitatea de angajati ai Corpului;
e) armonizare: pe cat posibil, cabinetele care executa activitati reglementate de mai multe organisme profesionale pot face obiectul unui audit cu obiective stabilite de comun acord cu aceste organisme.

Ce cuprinde auditul de calitate.

Auditul de calitate cuprinde:
a) cunoasterea modului de organizare a cabinetului, a sistemelor si procedurilor in vigoare in cadrul acestuia (auditul structural);
b) aprecierea modului in care sunt aplicate normele profesionale, examinandu-se prin sondaj dosarele de lucru corespunzatoare misiunilor selectionate pentru audit (audit tehnic);
c) indeplinirea obligatiilor de membru al Corpului in ceea ce priveste educatia, etica, plata cotizatiilor, depunerea declaratiilor, participarea la activitatile organizate de Corp (auditul de conformitate).

In ce consta desfasurarea auditului de calitate

Pana la data de 31 ianuarie a fiecarui an filiala transmite fiecarui membru al Corpului formularul "Raport anual privind auditul de calitate", prevazut in anexa nr. 1 la prezentul regulament; fiecare membru al Corpului are obligatia de a completa "Raportul anual privind auditul de calitate" si de a-l depune la filiala de care apartine pana la data de 31 martie. Pana la data de 20 aprilie a fiecarui an directorii executivi ai filialelor transmit DUANPAC:
a) rapoartele anuale privind auditul de calitate, completate de toti membrii din raza de activitate;
b) o lista aprobata de adunarea generala, cuprinzand cabinetele pe care filiala apreciaza ca ar trebui sa le auditeze in anul urmator, cu precizarea cabinetelor care au cerut voluntar sa beneficieze de un audit de calitate.

Modalitati de audit.

Fiecare misiune de audit de calitate cuprinde 3 faze complementare: audit structural, audit tehnic si audit de conformitate. Auditul de calitate se efectueaza conform ghidului aprobat de Consiliul superior al Corpului:
- auditul structural consta intr-un diagnostic de organizare a cabinetului in scopul aprecierii daca modul de organizare asigura indeplinirea de misiuni conform normelor, regulilor si uzantelor profesionale, emise sau recunoscute de Corp, evidentiind lipsurile in ceea ce priveste metodele si procedurile existente in cabinet, existenta logisticii si a standardelor si normelor profesionale specifice fiecarei misiuni, conform obiectului de activitate al cabinetului;
- auditul tehnic consta in examinarea unui numar de dosare de lucru si permite aprecierea calitatii metodelor efectiv puse in lucru de cabinet. Alegerea dosarelor se face pe baza concluziilor si informatiilor rezultate din auditul structural. Auditul tehnic se face prin referire la standardele profesionale emise de Corp, la normele si regulile in vigoare, precum si la uzantele profesionale;
- auditul de conformitate consta in verificarea modului in care cabinetul isi indeplineste obligatiile de membru cu privire la formarea si dezvoltarea profesionala, depunerea declaratiilor anuale, plata obligatiilor financiare, aspecte etice etc.

Evaluarea rezultatelor si masuri

1. La sfarsitul misiunii desfasurate pe baza ghidului de audit, auditorul completeaza "Fisa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", prevazuta in anexa nr. 2 la prezentul regulament.
2. Numarul maxim de puncte calitative acordate cabinetului auditat, atat pe tota, cat si pe domenii ale auditului, este 100.
3. Pentru stabilirea punctelor calitative pe fiecare dintre cele 3 domenii ale auditului (structural, tehnic si de conformitate) se au in vedere rezultatele din "Fisa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", care se evalueaza astfel:
- peste 95% raspunsuri corecte - 100 de puncte;
- 80-95% raspunsuri corecte - 80 de puncte;
- 50-79% raspunsuri corecte - 60 de puncte;
- 25-49% raspunsuri corecte - 40 de puncte;
- sub 25% raspunsuri corecte - 20 de puncte.
4. La stabilirea punctelor calitative totale ce se cuvin cabinetului auditat si, respectiv, a clasei de calitate se au in vedere urmatoarele ponderi pe domenii ale auditului:
- auditul structural - 20%;
- auditul tehnic - 50%;
- auditul de conformitate - 30%.
5. In functie de rezultatele auditului de calitate, cabinetul auditat poate fi incadrat in una dintre urmatoarele clase de calitate:
- clasa A: peste 95 de puncte calitative;
- clasa B: 80-95 de puncte calitative;
- clasa C: 50-79 de puncte calitative;
- clasa D: 25-49 de puncte calitative;
- clasa E: sub 25 de puncte calitative.
6. In functie de clasa de calitate in care a fost incadrat cabinetul, se pot lua  masuri

Cabinetele care au obtinut clasa A de calitate pot solicita DUANPAC acordarea unui atestat de calitate. Procedurile de emitere a atestatului de calitate, precum si drepturile si obligatiile cabinetelor detinatoare ale acestuia se stabilesc de Biroul permanent al Consiliului superior, in termen de 90 de zile de la aprobarea prezentului regulament.

Raportarea

La sfarsitul unei misiuni de audit de calitate, auditorii intocmesc o nota de sinteza care se va trimite cabinetului auditat. Cabinetul va dispune de un termen de 30 de zile pentru a prezenta, in scris, auditorilor observatiile sale.

Raportul auditorului de calitate va fi intocmit de auditori si are ca anexe nota de sinteza si eventualele observatii ale cabinetului.

Raportul va scoate in evidenta lipsurile descoperite in cursul auditului efectuat si abaterile grave si repetate de la reglementarile profesionale. Raportul trebuie sa cuprinda propuneri de clasificare a rezultatelor controlului si masurile de remediere a deficientelor.

Raportul, „Fisa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate”, nota de sinteza si eventualele observatii ale cabinetului se vor trimite la DUANPAC, in termen de 15 zile de la expirarea perioadei in care cabinetul avea posibilitatea sa depuna observatii.

Dupa verificarea documentelor primite, DUANPAC va formula dispozitii catre filiala, inclusiv pentru valorificarea constatarilor si aplicarea de sanctiuni, iar dupa aprobarea acestora le trimite presedintelui consiliului filialei.

Presedintele si directorul executiv ai filialei pot decide in legatura cu alte modalitati de valorificare si comunicare a rezultatelor auditului de calitate, pe langa cele cuprinse in dispozitii.

Dosarul de audit, dispozitiile primite de la DUANPAC, precum si corespondenta cu cabinetul pana la remedierea deficientelor vor fi pastrate la dosarul cabinetului respectiv, existent la filiala, pana la data la care cabinetul va face obiectul unui nou audit de calitate.

In cazul unor repetari ale abaterilor constatate, presedintele consiliului filialei va sesiza comisia de disciplina a filialei Corpului.

Drepturile si obligatiile cabinetului auditat

Cabinetul programat pentru un audit de calitate este obligat sa puna la dispozitia auditorilor, la sediul sau social sau/si al biroului secundar, toate actele si documentele necesare in vederea efectuarii auditului si sa furnizeze orice explicatie utila.

Cabinetul informat despre un audit de calitate are dreptul de a recuza auditorul desemnat. Recuzarea poate fi ceruta in termen de 30 de zile de la primirea scrisorii prin care a luat cunostinta despre audit, prin scrisoare adresata presedintelui consiliului filialei. Cererea este trimisa DUANPAC, care va lua masurile ce se impun.

Un cabinet nu poate fi auditat decat la expirarea unei perioade de 5 ani de la incheierea auditului precedent, de 3 ani daca respectivul cabinet presteaza servicii pentru entitati de interes public sau la perioade mai scurte pentru a verifica modul de ducere la indeplinire a masurilor stabilite la controalele anterioare.

Durata auditului de calitate in teren se stabileste in functie de marimea cabinetului auditat, dar nu poate fi mai mare de 20 de ore.

Auditarea cabinetelor instalate in mai multe filiale

Auditul de calitate la cabinetele instalate in mai multe filiale se caracterizeaza prin separarea auditului structural si a celui de conformitate, care se desfasoara la sediul cabinetului, de auditul tehnic, realizat la nivelul birourilor secundare, pornindu-se de la sinteza auditului structural.
.

 

Categorii: control | contabilitate | declaratii fiscale

Cuvinte cheie: audit | noul regulament privind auditul | auditul de calitate

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics