28 Iunie 2008
contabilitateafirmei.ro
NOUL REGULAMENT PRIVIND AUDITUL DE CALITATE AL SERVICIILOR CONTABILE
|
Hotarare nr. 91 din 14/05/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind auditul de calitate in domeniul serviciilor contabile-Monitorul Oficial nr. 472 din 26/06/2008
Redam in continuare cateva dintre cele mai importante elemente care fac
referire la auditul de calitate in cazul serviciilor de contabilitate
Auditul de calitate desemneaza un ansamblu de masuri luate de Corp vizand
analiza modalitatilor de organizare si functionare a unui cabinet, aprecierea
modului de aplicare in cadrul acestuia a fiecarei norme profesionale emise de
Corp si verificarea modului de respectare a obligatiilor de membru. Auditul de
calitate se exercita asupra cabinetului si fiecarui profesionist contabil
inscris in Tabloul Corpului.
El se exercita atat la sediul principal al cabinetului, cat si la sediile
birourilor secundare, inscrise sau neinscrise in Tabloul Corpului. Auditul de
calitate are drept scop asigurarea respectarii de catre toti membrii Corpului a
normelor profesionale stabilite de acesta pentru fiecare activitate, serviciu
contabil sau categorie de lucrari efectuate de acestia;
Cabinetul desemneaza fie un cabinet individual condus de un expert contabil sau
de un contabil autorizat, membru al Corpului, fie o societate de expertiza
contabila si/sau de contabilitate, recunoscuta de Corp;
Prin audit de calitate la un cabinet cu birouri secundare instalate pe
teritoriul mai multor filiale ale Corpului se intelege auditul efectuat atat la
sediul cabinetului, cat si la sediile biroului sau ale birourilor sale secundare;
Auditorii de calitate sunt experti contabili cu experienta formati si instruiti
de Corp in domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile.
Obiectivele auditului de calitate:
a) oferirea posibilitatii ca publicul sa aiba o buna perceptie asupra calitatii
serviciilor prestate si armonizarea comportamentelor profesionale ale membrilor;
b) contribuirea la buna organizare a cabinetelor si la perfectionarea metodelor
de lucru;
c) aprecierea modului de aplicare a regulilor si normelor profesionale si de
respectare a obligatiilor de membru;
d) dezvoltarea solidaritatii in randul profesiei, prin favorizarea contactelor
dintre colegi, apropierea si respectul profesionistilor fata de organele
Corpului.
Principii fundamentale privind auditul de calitate
a) universalitate: auditul se aplica tuturor cabinetelor definite ca atare si
tuturor serviciilor profesionale realizate de acestea: contabilitate, audit,
consultanta, expertiza etc.;
b) confidentialitate: nicio informatie privind un cabinet sau un membru al
acestuia nu poate fi adusa la cunostinta tertilor;
c) adaptarea auditului: este corespunzator naturii misiunilor exercitate si
marimii cabinetului;
d) colegialitate: auditul este efectuat de catre expertii contabili membri ai
Corpului, anume formati si instruiti, care au calitatea de angajati ai Corpului;
e) armonizare: pe cat posibil, cabinetele care executa activitati reglementate
de mai multe organisme profesionale pot face obiectul unui audit cu obiective
stabilite de comun acord cu aceste organisme.
Ce cuprinde auditul de calitate.
Auditul de calitate cuprinde:
a) cunoasterea modului de organizare a cabinetului, a sistemelor si procedurilor
in vigoare in cadrul acestuia (auditul structural);
b) aprecierea modului in care sunt aplicate normele profesionale, examinandu-se
prin sondaj dosarele de lucru corespunzatoare misiunilor selectionate pentru
audit (audit tehnic);
c) indeplinirea obligatiilor de membru al Corpului in ceea ce priveste educatia,
etica, plata cotizatiilor, depunerea declaratiilor, participarea la activitatile
organizate de Corp (auditul de conformitate).
In ce consta desfasurarea auditului de calitate
Pana la data de 31 ianuarie a fiecarui an filiala transmite fiecarui membru al
Corpului formularul "Raport anual privind auditul de calitate", prevazut in
anexa nr. 1 la prezentul regulament; fiecare membru al Corpului are obligatia de
a completa "Raportul anual privind auditul de calitate" si de a-l depune la
filiala de care apartine pana la data de 31 martie. Pana la data de 20 aprilie a
fiecarui an directorii executivi ai filialelor transmit DUANPAC:
a) rapoartele anuale privind auditul de calitate, completate de toti membrii din
raza de activitate;
b) o lista aprobata de adunarea generala, cuprinzand cabinetele pe care filiala
apreciaza ca ar trebui sa le auditeze in anul urmator, cu precizarea cabinetelor
care au cerut voluntar sa beneficieze de un audit de calitate.
Modalitati de audit.
Fiecare misiune de audit de calitate cuprinde 3 faze complementare: audit
structural, audit tehnic si audit de conformitate. Auditul de calitate se
efectueaza conform ghidului aprobat de Consiliul superior al Corpului:
- auditul structural consta intr-un diagnostic de organizare a cabinetului in
scopul aprecierii daca modul de organizare asigura indeplinirea de misiuni
conform normelor, regulilor si uzantelor profesionale, emise sau recunoscute de
Corp, evidentiind lipsurile in ceea ce priveste metodele si procedurile
existente in cabinet, existenta logisticii si a standardelor si normelor
profesionale specifice fiecarei misiuni, conform obiectului de activitate al
cabinetului;
- auditul tehnic consta in examinarea unui numar de dosare de lucru si permite
aprecierea calitatii metodelor efectiv puse in lucru de cabinet. Alegerea
dosarelor se face pe baza concluziilor si informatiilor rezultate din auditul
structural. Auditul tehnic se face prin referire la standardele profesionale
emise de Corp, la normele si regulile in vigoare, precum si la uzantele
profesionale;
- auditul de conformitate consta in verificarea modului in care cabinetul isi
indeplineste obligatiile de membru cu privire la formarea si dezvoltarea
profesionala, depunerea declaratiilor anuale, plata obligatiilor financiare,
aspecte etice etc.
Evaluarea rezultatelor si masuri
1. La sfarsitul misiunii desfasurate pe baza ghidului de audit, auditorul
completeaza "Fisa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate",
prevazuta in anexa nr. 2 la prezentul regulament.
2. Numarul maxim de puncte calitative acordate cabinetului auditat, atat pe tota,
cat si pe domenii ale auditului, este 100.
3. Pentru stabilirea punctelor calitative pe fiecare dintre cele 3 domenii ale
auditului (structural, tehnic si de conformitate) se au in vedere rezultatele
din "Fisa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", care se
evalueaza astfel:
- peste 95% raspunsuri corecte - 100 de puncte;
- 80-95% raspunsuri corecte - 80 de puncte;
- 50-79% raspunsuri corecte - 60 de puncte;
- 25-49% raspunsuri corecte - 40 de puncte;
- sub 25% raspunsuri corecte - 20 de puncte.
4. La stabilirea punctelor calitative totale ce se cuvin cabinetului auditat si,
respectiv, a clasei de calitate se au in vedere urmatoarele ponderi pe domenii
ale auditului:
- auditul structural - 20%;
- auditul tehnic - 50%;
- auditul de conformitate - 30%.
5. In functie de rezultatele auditului de calitate, cabinetul auditat poate fi
incadrat in una dintre urmatoarele clase de calitate:
- clasa A: peste 95 de puncte calitative;
- clasa B: 80-95 de puncte calitative;
- clasa C: 50-79 de puncte calitative;
- clasa D: 25-49 de puncte calitative;
- clasa E: sub 25 de puncte calitative.
6. In functie de clasa de calitate in care a fost incadrat cabinetul, se pot lua
masuri
Cabinetele care au obtinut clasa A de calitate pot solicita DUANPAC acordarea
unui atestat de calitate. Procedurile de emitere a atestatului de calitate,
precum si drepturile si obligatiile cabinetelor detinatoare ale acestuia se
stabilesc de Biroul permanent al Consiliului superior, in termen de 90 de zile
de la aprobarea prezentului regulament.
Raportarea
La sfarsitul unei misiuni de audit de calitate, auditorii intocmesc o nota de
sinteza care se va trimite cabinetului auditat. Cabinetul va dispune de un
termen de 30 de zile pentru a prezenta, in scris, auditorilor observatiile sale.
Raportul auditorului de calitate va fi intocmit de auditori si are ca anexe nota
de sinteza si eventualele observatii ale cabinetului.
Raportul va scoate in evidenta lipsurile descoperite in cursul auditului
efectuat si abaterile grave si repetate de la reglementarile profesionale.
Raportul trebuie sa cuprinda propuneri de clasificare a rezultatelor controlului
si masurile de remediere a deficientelor.
Raportul, „Fisa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate”, nota de
sinteza si eventualele observatii ale cabinetului se vor trimite la DUANPAC, in
termen de 15 zile de la expirarea perioadei in care cabinetul avea posibilitatea
sa depuna observatii.
Dupa verificarea documentelor primite, DUANPAC va formula dispozitii catre
filiala, inclusiv pentru valorificarea constatarilor si aplicarea de sanctiuni,
iar dupa aprobarea acestora le trimite presedintelui consiliului filialei.
Presedintele si directorul executiv ai filialei pot decide in legatura cu alte
modalitati de valorificare si comunicare a rezultatelor auditului de calitate,
pe langa cele cuprinse in dispozitii.
Dosarul de audit, dispozitiile primite de la DUANPAC, precum si corespondenta cu
cabinetul pana la remedierea deficientelor vor fi pastrate la dosarul
cabinetului respectiv, existent la filiala, pana la data la care cabinetul va
face obiectul unui nou audit de calitate.
In cazul unor repetari ale abaterilor constatate, presedintele consiliului
filialei va sesiza comisia de disciplina a filialei Corpului.
Drepturile si obligatiile cabinetului auditat
Cabinetul programat pentru un audit de calitate este obligat sa puna la
dispozitia auditorilor, la sediul sau social sau/si al biroului secundar, toate
actele si documentele necesare in vederea efectuarii auditului si sa furnizeze
orice explicatie utila.
Cabinetul informat despre un audit de calitate are dreptul de a recuza auditorul
desemnat. Recuzarea poate fi ceruta in termen de 30 de zile de la primirea
scrisorii prin care a luat cunostinta despre audit, prin scrisoare adresata
presedintelui consiliului filialei. Cererea este trimisa DUANPAC, care va lua
masurile ce se impun.
Un cabinet nu poate fi auditat decat la expirarea unei perioade de 5 ani de la
incheierea auditului precedent, de 3 ani daca respectivul cabinet presteaza
servicii pentru entitati de interes public sau la perioade mai scurte pentru a
verifica modul de ducere la indeplinire a masurilor stabilite la controalele
anterioare.
Durata auditului de calitate in teren se stabileste in functie de marimea
cabinetului auditat, dar nu poate fi mai mare de 20 de ore.
Auditarea cabinetelor instalate in mai multe filiale
Auditul de calitate la cabinetele instalate in mai multe filiale se
caracterizeaza prin separarea auditului structural si a celui de conformitate,
care se desfasoara la sediul cabinetului, de auditul tehnic, realizat la nivelul
birourilor secundare, pornindu-se de la sinteza auditului structural.
.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|