17 Iulie 2008
contabilitateafirmei.ro
CUNOASTEREA CLIENTELEI IN SCOPUL PREVENIRII SPALARII BANILOR
|
Regulament nr. 9 din 03/07/2008 privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului- Monitorul Oficial nr.527 din 14 / 07 / 2008
In data de 15 Iunie 2008, contabilitateafirmei.ro publica articolul
“Aplicarea masurilor pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor”. In
cuprinsul sau toate persoanele carora le revin obligatii privind adoptarea de
masuri de prevenire a spalarii banilor au obligatia de a aplica masuri standard
de cunoastere a clientelei, in situatiile enumerate atunci (vezi articolul)
Prezentul regulament al BNR, aplicabil institutiilor de credit, persoane
juridice romane, si institutiilor financiare nebancare, persoane juridice romane,
inscrise in Registrul special tinut de Banca Nationala a Romaniei, reglementeaza
standardele minime pentru elaborarea de catre acestea a normelor de cunoastere a
clientelei ca parte esentiala a administrarii riscului de spalare a banilor si
de finantare a terorismului si aspecte legate de implementarea acestora.
Pentru fiecare dintre noi, cei interesati, acest regulament poate constutui un
model.
In principiu, normele de cunoastere a clientelei, elaborate de fiecare
institutie, trebuie sa corespunda naturii, volumului, complexitatii si
intinderii activitatii acesteia si sa fie adaptate la gradul de risc asociat
categoriilor de clienti pentru care aceasta presteaza servicii financiar-bancare
si la gradul de risc al produselor/serviciilor oferite.
Normele de cunoastere a clientelei trebuie sa includa cel putin
urmatoarele elemente:
a) o politica de acceptare a clientilor, prin care sa se stabileasca cel putin
categoriile de clientela pe care institutia isi propune sa le atraga,
procedurile graduale de acceptare si nivelul ierarhic de aprobare a acceptarii
clientilor in functie de gradul de risc asociat categoriei in care sunt
incadrati, tipurile de produse si servicii care pot fi furnizate fiecarei
categorii de clientela;
b) proceduri de identificare si de monitorizare permanenta a clientilor pentru
incadrarea acestora in categoria de clientela corespunzatoare, respectiv pentru
trecerea dintr-o categorie de clientela in alta;
c) continutul masurilor-standard, masurilor simplificate si masurilor
suplimentare de cunoastere a clientelei pentru fiecare dintre categoriile de
clientela si de produse ori tranzactii supuse acestor masuri;
d) proceduri de monitorizare permanenta a operatiunilor derulate de clienti in
scopul detectarii tranzactiilor neobisnuite si tranzactiilor suspecte;
e) modalitati de abordare a tranzactiilor si a clientilor in si/sau din
jurisdictiile care nu impun aplicarea de proceduri de cunoastere a clientelei si
de pastrare a evidentelor referitoare la aceasta, echivalente cu cele prevazute
in Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si in
Hotararea Guvernului nr. 594/2008, si in care aplicarea acestora nu este
supravegheata de o maniera echivalenta celei reglementate prin legislatia
precizata;
f) modalitati de intocmire si pastrare a evidentelor corespunzatoare, precum si
stabilirea accesului la acestea;
g) proceduri si masuri de verificare a modului de implementare a normelor
elaborate si de evaluare a eficientei acestora, inclusiv prin intermediul
auditului extern;
h) standardele pentru angajare si programe de pregatire a personalului in
domeniul cunoasterii clientelei;
i) procedurile de raportare interna si catre autoritatile competente.
Normele de cunoastere a clientelei trebuie sa fie aprobate la nivelul organelor
de conducere ale institutiei si supuse revizuirii ori de cate ori este necesar,
dar cel putin annual si trebuie sa fie cunoscute de intregul personal cu
responsabilitati in domeniul cunoasterii clientelei, in scopul prevenirii
spalarii banilor si finantarii terorismului.
Dispozitii privind masurile-standard de cunoastere a clientelei
dentificarea clientilor persoane fizice are in vedere obtinerea cel putin a
urmatoarelor informatii:
a) numele si prenumele si, dupa caz, pseudonimul;
b) data si locul nasterii;
c) codul numeric personal sau, daca este cazul, un alt element unic de
identificare similar;
d) domiciliul si, daca este cazul, resedinta;
e) numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
f) nationalitatea;
g) ocupatia si, dupa caz, numele angajatorului ori natura activitatii proprii;
h) functia publica importanta detinuta, daca este cazul;
i) numele beneficiarului real.
(1) Identificarea clientilor entitati persoane juridice sau fara
personalitate juridica are in vedere obtinerea cel putin a urmatoarelor
informatii:
a) denumirea;
b) forma juridica;
c) sediul social si, daca este cazul, sediul unde se situeaza centrul de
conducere si de gestiune a activitatii statutare;
d) numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
e) tipul si natura activitatii desfasurate;
f) identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive si/sau hotararii
organelor statutare, sunt investite cu competenta de a conduce si reprezenta
entitatea, precum si puterile acestora de angajare a entitatii;
g) numele beneficiarului real sau, in situatia prevazuta la art. 22 alin. (2)
lit. b) pct. 2 din Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, informatii despre grupul de persoane care constituie beneficiarul
real;
h) identitatea persoanei care actioneaza in numele clientului, precum si
informatii pentru a se stabili ca aceasta este autorizata/imputernicita in acest
sens.
Institutiile au obligatia de a verifica existenta legala a entitatii, respectiv
daca aceasta este inregistrata in registrul comertului sau, dupa caz, intr-un
alt registru public, precum si informatiile si documentele corespunzatoare cu
privire la identitatea persoanei care actioneaza in numele clientului si cele
referitoare la natura si limitele imputernicirii.
Acolo unde se impune, sunt necesare masuri suplimentare de cunoastere a
clientelei
De asemenea, acolo unde se permite, este posibila aplicarea de masuri
simplificate de cunoastere a clientelei
Dispozitii procedurale
Institutiile au obligatia de a pastra cel putin copii ale documentelor de
identitate ale clientilor persoane fizice si copii ale documentelor de
constituire in cazul clientilor persoane juridice ori entitati fara
personalitate juridica, ca de exemplu actul constitutiv si certificatul de
inmatriculare ori inregistrare.
Institutiile trebuie sa impuna standarde ridicate la angajarea personalului,
inclusiv referitoare la reputatie si onorabilitate, si sa verifice informatiile
puse la dispozitie de candidati.
Institutiile trebuie sa asigure pregatirea continua a personalului, astfel incat
persoanele cu responsabilitati in domeniul cunoasterii clientelei in scopul
prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului sa fie pregatite in mod
adecvat. Programul de pregatire va cuprinde informatii legate de cerintele
legislatiei in acest domeniu, precum si de aspectele practice distinctive, in
special pentru a permite personalului recunoasterea tranzactiilor suspecte de a
fi in legatura cu operatiuni de spalare a banilor si finantare a terorismului,
precum si intreprinderea de masuri adecvate. Personalul va fi instruit si
verificat periodic pentru a se asigura faptul ca acesta cunoaste
responsabilitatile care ii revin si pentru a fi informat in legatura cu
noutatile in domeniu.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|