20 Septembrie 2008
contabilitateafirmei.ro
Controlul in domeniul relatiilor de munca, al securitatii si sanatatii in munca
|
Ordinul ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control nr. 245/16.06.2004-
Inspectia Muncii exercita atributii de control in domeniul relatiilor
de munca, al securitatii si sanatatii in munca si controleaza aplicarea unitara
a dispozitiilor legale in aria sa de competenta.
(Sursa: www.inspectmun.ro)
Prin Ordinul ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control nr.
245/16.06.2004 s-a aprobat Ghidul Controlului care reprezinta un ansamblu de
reglementari si norme tehnica care stabilesc tipurile propriu-zise de control,
specifice atat Autoritatii Nationale de Control (ANC) cat si autoritatilor sau
institutiilor aflate in subordinea sau in coordonarea ministrului delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control, obiectivele si scopul activitatii de
control, modul de exercitare a controlului si limitele acestuia, documentele in
care se concretizeaza actiunile de control, masurile ce pot fi luate de
personalul cu atributii de control si procedurile de contestare a actiunilor de
control.
In raport cu etapele in care se deruleaza controlul, Ghidul stabileste
coordonatele generale ale acestuia, pentru fiecare din autoritatile si
institutiile aflate in subordinarea Autoritatii Nationale de Control sau in
coordonarea ministrului delegat si integreaza metodologii unitare in activitatea
de control. Particularitatile specifice sunt cuprinse in reglementarile proprii
fiecarei autoritati si institutii si in anexele corespunzatoare.
Art. 13 (1) INSPECTIA MUNCII exercita atributii in domeniul
relatiilor de munca, al securitatii si sanatatii in munca si controleaza
aplicarea unitara a dispozitiilor legale in aria sa de competenta.
(2) Activitatea de control a Inspectiei Muncii are ca scop asigurarea
respectarii si prevenirea incalcarii dispozitiilor legale referitoare la
relatiile de munca, securitate si sanatate in munca, protectia salariatilor care
lucreaza in conditii deosebite, precum si cele referitoare la asigurarile
sociale.
(3) In domeniul relatiilor de munca, controalele pot fi de fond, tematice sau
tip campanie; aceste tipuri de controale au urmatoarele caracteristici:
(a) controalele de fond au ca obiectiv verificarea modului in care angajatorii
aplica prevederile legislatiei muncii si a clauzelor contractelor colective de
munca, precum si realizarea unei analize de ansamblu a activitatii in domeniul
relatiilor de munca si al evidentei muncii, in vederea eliminarii deficientelor
constatate si constientizarii angajatorului pentru respectarea legislatiei
muncii;
(b) controalele tematice acopera un numar limitat de domenii din cele
reglementate de legislatia muncii si se desfasoara intr-o perioada scurta de
timp; aceste tipuri de controale ofera o imagine partiala a modului de
organizare si desfasurare a activitatii angajatorului, concludenta insa asupra
problemei care constituie tema controlului;
(c) controalele tip campanie constau in verificare inopinata a unui aspect sau a
unui numar limitat de aspecte reglementate de legislatia muncii si se desfasoara
pe domenii de activitate, fie la nivel national, fie pe zone geografice.
(4) In domeniul relatiilor de munca, activitatea de control se finalizeaza prin:
(a) procese verbale de control, in care se consemneaza constatarile privind
nerespectarea prevederilor legale si prin care inspectorii de munca impun ca
abaterile constatate in domeniul relatiilor de munca sa fie remediate pe loc sau
intr-un timp limitat, dispunand masuri obligatorii, cu termene concrete de
realizare. Procesul verbal de control este act oficial de la data incheierii lui,
angajatorul avand obligatia de a indeplini masurile dispuse prin acesta. Prin
acelasi proces verbal de control, angajatorul este instintat cu privire la
obligatia de a informa, in scris, inspectoratul teritorial de munca cu privire
la modalitatea de indeplinire a masurilor stabilite;
(b) procese verbale de constatare a contraventiilor, prin care sunt sanctionate
abaterile savarsite de catre angajator prin incalcarea prevederilor legislatiei
muncii; exista situatii in care prin aceeasi neconformitate constatata, se
dispun masuri obligatorii si totodata se aplica sanctiuni contraventionale.
(5) Finalizarea masurilor stabilite prin procesele verbale de control se asigura
prin verificarea punctuala a realizarii masurilor dispuse, inspectorii de munca
efectuand controale ulterioare cu caracter operativ.
(6) In domeniul securitatii si sanatatii in munca, Inspectia Muncii pe baza
principiilor de organizare a inspectiilor in domeniu, utilizeaza urmatoarele
metode de inspectie:
a) metoda de inspectie sistem;
b) metoda de inspectie prin control tematic propriu-zis;
c) metoda de inspectie prin impunerea de masuri cu directie speciala;
d) metoda de inspectie prin sondaj;
e) metoda de inspectie tip campanie;
(7) In functie de scopul si obiectivele stabilite, controalele pot fi:
(a) control cu caracter operativ, in cadrul caruia se aplica metoda de inspectie
prin sondaj iar obiectivele concrete urmarite sunt: verificarea punctuala a
realizarii masurilor dispuse pentru prevenirea unui risc major si/sau a celor cu
termene scadente, verificarea conditiilor de pericol iminenet in cazul opririi
lucrului de catre un angajat, verificarea mentinerii sistarii activitatii si/sau
opririi din functiune a unor echipamente tehnice pana la punerea lor in
conformitate, precum si alte verificari dispuse de seful ierarhic;
(b) controlul cu caracter inopinant, in cadrul caruia se utilizeaza metoda de
inspectie prin sondaj, iar obiectivele concrete urmarite sunt: verificarea
semnalarilor provenite din reclamatii, plangeri sau sesizari, verificarea
existentei corespondentei intre continutul si limitele autorizatiei de
functionare, acordului, permisului, ori licentei, dupa caz, si activitatea
propriu zisa a entitatii controlate precum si alte verificari punctuale dispuse
de seful ierarhic;
(c) control cu caracter tematic, care se executa in baza Programului cadru anual
de actiuni al Inspectiei Muncii, a Programului anual de actiuni al fiecarui
Inspectorat Teritorial de Munca, a graficelor de control a inspectorilor de
munca si a unor necesitati ce pot rezulta din analiza evolutiei indicatorilor
privind morbiditatea profesionala. In functie de obiectivele urmarite, de
amploarea si sfera controlului, precum si de numarul de entitati programate in
control, metodele de inspectie ce pot fi utilizate sunt: metoda de inspectie
sistem, metoda de inspectie prin control temetic propriu-zis, metoda de
inspectie prin impunerea de masuri cu directie speciala, metoda de inspectie tip
campanie.
(8) In situatia in care se realizeaza controale cu caracter operativ si /sau
controale cu caracter inopinat, schema actului de control se realizeaza ad-hoc,
in functie de obiectivele controlului si cuprinde in mod obligatiriu urmatoarele:
prezentarea la conducerea entitatii controlate si/sau la persoana cu rangul cel
mai inalt in ierarhia entitatii controlate prezentata in unitate, careia i se
aduc la cunostinta scopul si obiectivele conrolului, concluziile controlului
propriu-zis, cu evaluarea respectarii legislatiei, masurile ce se impun si
nominalizarea acestora in documente scrise.
(9) In situatia in care se realizeaza controale tematice, in functie de
obiectivele controlului, de metoda de control selectata, de numarul de entitati
cuprinse in control, de numarul de angajati, de specificul, localizarea si
complexitatea formei de organizare a acestora, in etapa de planificare a
controlului, se dimensioneaza corespunzator etapele ulterioare, atat in ceea ce
priveste perioada de timp, cat si resursele umane si logistica alocata. Schema
actului de control parcurge in mod obligatoriu etapele nominalizate la alin.
(8).
(10) Activitatea de control in domeniul securitatii si sanatatii in munca se
materializeaza in:
a) procese-verbale de control;
b) procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor dupa caz;
c) procese-verbale de sistare partiala/totala a activitatii sau de oprire din
functionare a echipamentelor tehnice, dupa caz, cand se constata o stare de
pericol iminent de accidentare sau de imbolnavire profesionala.
(11) Ca urmare a constatarilor rezultate din activitatea de control, Inspectia
Muncii poate dispune:
a) retragerea autorizatiei de functionare, din punct de vedere al protectiei
muncii;
b) sesizarea organelor de urmarire penala, atunci cand exista indicii privind
savarsirea unor infractiuni;
c) solicitarea radierii persoanei juridice din Registrul Comertului, in cazul
savarsirii repetate de catre angajatori a unor abateri grave de la prevederile
legislatiei muncii sau de la normele de securitate si sanatate in munca.
(12) Conceptia privind activitatea de control a Inspectiei Muncii, cadrul
normativ aplicabil, precum si masurile care pot fi luate sunt prevazute in
Anexele:
-Anexa nr. 4 (Schema actului de control tematic)
-Anexa nr.4.1(Fisele actului de control in domeniul sanatatii si securitatii
in munca)
- Anexa nr.4.2 (Documentele ce pot fi solicitate de inspectorii de munca in
timpul controalelor - securitate si sanatate in munca)
-Anexa nr.4.3 (Fisele actului de control in domeniul relatiilor de munca).
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|