24 Noiembrie 2008
contabilitateafirmei.ro
Republicare - Ordonanta de urgenta nr. 28 din 25/03/1999
|
Ordonanta de urgenta nr. 28 din 25/03/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Art. 1. - (1) Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu
amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati
sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare
utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat
electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor,
utilizatorii vor elibera acestora si factura fiscala.
(3) Aparatele de marcat electronice fiscale sunt livrate prin distribuitori
autorizati. In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin distribuitor
autorizat se intelege agentul economic pe numele caruia a fost eliberat avizul
prevazut la art. 5 alin. (2). Distribuitorul autorizat are dreptul de a
comercializa aparatele de marcat electronice fiscale, inclusiv produsele
complementare acestora, pentru care a obtinut avizul, precum si obligatia sa
asigure service la aceste aparate atat in mod direct, cat si prin alti operatori
economici acreditati de catre acesta, denumiti in continuare unitati acreditate
pentru comercializare si/sau service. Distribuitor autorizat nu poate fi decat
producatorul sau importatorul aparatului respectiv. In situatia defectarii
aparatelor de marcat electronice fiscale utilizatorii sunt obligati ca in
momentul constatarii defectiunii sa anunte distribuitorul autorizat care a
livrat aparatul sau, dupa caz, unitatea de service acreditata a acestui
distribuitor autorizat.
(4) Pana la repunerea in functiune a aparatelor de marcat electronice fiscale,
operatorii economici utilizatori sunt obligati sa inregistreze intr-un registru,
special intocmit in acest sens, toate operatiunile efectuate si sa emita facturi
fiscale pentru respectivele operatiuni, la cererea clientului.
Art. 2. - Se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1):
a) comertul ocazional cu produse agricole autohtone efectuat de catre
producatorii agricoli individuali detinatori de autorizatie in piete, targuri,
oboare sau in alte locuri publice autorizate, livrarile de bunuri efectuate prin
automatele comerciale, serviciile de parcari auto a caror contravaloare se
incaseaza prin automate, precum si activitatile de jocuri de noroc desfasurate
cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote
sau monede;
b) serviciile de alimentatie publica efectuate in mijloace de transport public
de calatori;
c) Abrogat;
d) vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
e) transportul public de calatori pe baza de bilete sau abonamente tiparite
conform legii, precum si cu metroul;
f) activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu
valoare fixa tiparite conform legii bilete de acces la spectacole, muzee,
expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci,
locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc
si altele similare;
g) activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de
intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt
exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar
pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de
schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor
institutii, precum si cele efectuate prin intermediul automatelor de schimb
valutar;
h) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare
care nu implica crearea unei societati comerciale;
i) vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile
de cult;
k) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu
exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de
alimentatie publica, pe baza de comanda;
l) serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la
domiciliul clientului;
m) vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de
catre agentiile de turism, definite potrivit legii;
n) furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice si termice, a
gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie
mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu,
de Internet;
o) efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de
locuinte;
p) serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de munca al
clientului;
Art. 3. - (1) In sensul dispozitiilor art. 1 alin. (1), aparate de marcat
electronice fiscale sunt: casele de marcat, precum si alte sisteme ce includ
dispozitive cu functii de case de marcat, care inglobeaza constructiv un modul
fiscal, prin intermediul caruia controleaza memoria fiscala, dispozitivul de
imprimare si afisajul client.
(2) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa indeplineasca cumulativ
cel putin urmatoarele functii esentiale:
a) conservarea datelor prin acumulari progresive;
b) imprimarea si emiterea de: bonuri fiscale, role jurnal, rapoarte fiscale de
inchidere zilnica, rapoarte fiscale periodice;
c) inregistrarea in memoria fiscala a datelor de sinteza cu caracter fiscal
provenite din rapoartele fiscale de inchidere zilnica si a oricaror modificari
de parametri care afecteaza interpretarea datelor stocate si evenimente care
afecteaza continuitatea inregistrarii datelor;
d) blocarea automata a functionarii aparatului, cand sunt inactive memoria
fiscala, dispozitivul de imprimare sau afisajul client;
e) asigurarea continuitatii functionarii si inregistrarii datelor, coerentei
structurii de date si a documentelor emise, precum si asigurarea procedurilor de
recuperare din stari de eroare generate de manipulari gresite sau de erori de
sistem.
(3) Memoria fiscala este un dispozitiv unic inscriptibil din modulul fiscal,
care trebuie sa permita obligatoriu acumulari progresive ale datelor fara ca
acestea sa poata fi modificate sau sterse, precum si conservarea in timp a
acestora pe o perioada de minimum 10 ani.
(4) In memoria fiscala se vor stoca urmatoarele date: denumirea si codul fiscal
al emitentului, adresa de la locul de instalare a aparatului, logotipul si seria
fiscala ale aparatului, precum si datele prevazute la alin. (2) lit. c).
(5) Aparatele de marcat electronice fiscale vor fi sigilate prin aplicarea unui
sigiliu fiscal de catre persoane autorizate in acest scop de Ministerul
Finantelor Publice.
Art. 4. - (1) Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic
fiscal, care trebuie sa cuprinda cel putin: denumirea si codul fiscal ale
agentului economic emitent; adresa de la locul de instalare a aparatului de
marcat electronic fiscal; logotipul si seria fiscala ale aparatului; numarul de
ordine; data si ora emiterii; denumirea fiecarui bun livrat sau serviciu prestat;
pretul sau tariful unitar; cantitatea; valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv
taxa pe valoarea adaugata, cu indicarea cotei de taxa; valoarea totala a bonului,
inclusiv taxa pe valoarea adaugata; valoarea totala a taxei pe valoarea adaugata
pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota; valoarea totala a operatiunilor
scutite de taxa pe valoarea adaugata, precum si valoarea altor taxe care nu se
cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, daca este cazul.
(2) Rola-jurnal este documentul pe care se inscriu toate datele din bonurile
fiscale si se pastreaza in arhiva operatorilor economici timp de 2 ani de la
data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia a fost intocmit.
(3) Raportul fiscal de inchidere zilnica este documentul care contine: denumirea
si codul fiscal ale agentului economic emitent; adresa de la locul de instalare
a aparatului de marcat electronic fiscal; logotipul si seria fiscala ale
aparatului; numarul de ordine numerotat progresiv; data si ora emiterii; numarul
bonurilor emise in ziua respectiva; valoarea totala a operatiunilor efectuate si
totalul taxei pe valoarea adaugata, cu precizarea nivelului cotei, valoarea
totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata, precum si valoarea
taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.
(4) Registrul special prevazut la art. 1 alin. (4) si raportul fiscal de
inchidere zilnica sunt documente avute in vedere de catre organele fiscale cu
ocazia verificarii veniturilor care stau la baza determinarii impozitelor si
taxelor datorate bugetului de stat. Registrul special prevazut la art. 1 alin.
(4) se arhiveaza si se pastreaza pe o perioada de 10 ani, iar raportul fiscal de
inchidere zilnica, pe o perioada de 5 ani.
(5) Operatorii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale,
la umplerea memoriei fiscale, atunci cand aceasta trebuie inlocuita ca urmare a
defectarii, ori cand nu mai poate fi folosita de catre utilizatori din diverse
motive, precum si in cazul in care acestia isi inceteaza activitatea, sunt
obligati ca, dupa citirea memoriei si preluarea rolei pe care sunt inregistrate
datele din aceasta de catre organul fiscal teritorial, sa predea memoria fiscala
spre pastrare si arhivare directiilor generale ale finantelor publice judetene
sau a municipiului Bucuresti, dupa caz. Pastrarea si arhivarea memoriilor
fiscale se asigura pentru o perioada de minimum 10 ani.
(6) Utilizatorii de aparate de marcat electronice fiscale sunt obligati:
a) sa foloseasca numai consumabile de tipul si cu caracteristicile tehnice
prevazute in manualul de utilizare a aparatului respectiv;
b) sa foloseasca numai consumabile care asigura mentinerea lizibilitatii datelor
pe perioada de arhivare prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta;
c) sa solicite distribuitorului autorizat de la care a cumparat aparatul sau
unitatii acreditate de catre acesta completarea manualului de utilizare cu
informatii privind tipul si caracteristicile tehnice ale consumabilelor, daca
manualul de utilizare a aparatului respectiv nu contine astfel de informatii;
d) sa incheie cu furnizorii consumabilelor contracte ferme continand clauze de
livrare numai a consumabilelor de tipul si cu caracteristicile tehnice prevazute
in manualul de utilizare, care sa asigure mentinerea lizibilitatii datelor pe
perioada de arhivare prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta, precum si
clauze privind daunele la care sunt indreptatiti utilizatorii in cazul
nerespectarii clauzelor contractuale de catre furnizori;
e) Abrogat.
(7) Distribuitorii autorizati sunt obligati ca, in mod direct sau prin unitatile
acreditate de catre acestia, sa completeze, la cererea utilizatorilor, manualul
de utilizare cu informatii privind tipul si caracteristicile tehnice ale
consumabilelor, daca manualul de utilizare a aparatului respectiv nu contine
astfel de informatii.
(8) Furnizorii consumabilelor destinate aparatelor de marcat electronice fiscale,
operatori economici producatori, importatori sau comercianti, sunt obligati sa
livreze utilizatorilor numai consumabilele prevazute in contractele ferme
incheiate conform alin. (6) lit. d).
(9) Utilizatorii si furnizorii consumabilelor raspund solidar pentru
nerespectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta referitoare la tipul
si caracteristicile tehnice ale consumabilelor folosite si, respectiv, furnizate,
precum si la conditia privind mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de
arhivare stabilita.
Art. 5. - (1) In vederea avizarii modelelor de aparate de marcat electronice
fiscale, autorizarii distribuitorilor si inregistrarii unitatilor de distributie
si/sau service acreditate de catre acestia se constituie, sub autoritatea
Ministerului Finantelor Publice, Comisia de avizare a distribuitorilor si a
aparatelor de marcat electronice fiscale.
(2) Comercializarea sau utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale pe
teritoriul Romaniei este permisa numai daca pentru respectivele aparate s-a
obtinut avizul comisiei prevazute la alin. (1) si in conditiile stipulate in
acest aviz.
(3) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa fie dotate de catre
distribuitor cu manual de utilizare a acestora, precum si cu o brosura cu pagini
numerotate, care contine evolutia exploatarii aparatului, denumita carte de
interventii. Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale sunt obligati
sa pastreze cartea de interventii, iar impreuna cu unitatile de service
acreditate raspund de completarea si de actualizarea acesteia cu datele
referitoare la identitatea utilizatorului si la interventiile service efectuate.
(4) Sunt admisi la procedura de avizare numai operatorii economici care
comercializeaza aparate de marcat electronice fiscale ce se incadreaza in
prevederile art. 3, asigura service pentru perioada de garantie, post garantie
si piese de schimb.
(5) Distribuitorii autorizati prin unitatile de service acreditate sunt obligati
sa asigure, in termen de maximum 72 de ore de la solicitarea utilizatorului,
instalarea aparatului nou, precum si inlocuirea memoriei fiscale defecte ori a
carei capacitate de stocare a fost epuizata.
Art. 6. - Obligatia operatorilor economici prevazuti la art. 1 de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale ia nastere de la data inceperii
activitatilor comerciale desfasurate in fiecare locatie.
Art. 8. - (1) Distribuitorii autorizati care inceteaza activitatea de
comercializare a aparatelor de marcat electronice fiscale, precum si cei carora
li s-a retras avizul de distributie si utilizare a aparatelor de marcat
electronice fiscale raman raspunzatori in continuare pentru obligatiile ce le
revin conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, pentru aparatele
livrate.
(2) In cazul in care utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale isi
inceteaza activitatea, precum si in cazul aparatelor de marcat electronice
fiscale confiscate potrivit legii ori preluate spre valorificare de societatile
bancare ca urmare a neachitarii imprumutului contractat pentru achizitionarea
acestor aparate, valorificarea lor se va realiza numai prin distribuitorii
autorizati.
Art. 9. - (1) Clientii vor solicita si vor pastra bonurile fiscale asupra lor
pana la parasirea unitatii de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor
in vederea prezentarii lor la un eventual control, pentru justificarea
provenientei acestora.
(2) Utilizatorii sunt obligati sa afiseze la loc vizibil anunturi de atentionare
a clientilor cu privire la obligatia acestora de a respecta dispozitiile
prevazute la alin. (1).
Art. 10. - Constituie contraventii urmatoarele fapte daca, potrivit legii penale,
nu sunt considerate infractiuni:
a) comercializarea de catre operatorii economici a aparatelor de marcat
electronice fiscale fara avizul Comisiei de avizare a distribuitorilor si a
aparatelor de marcat electronice fiscale ori nerespectarea conditiilor stipulate
in aviz, altele decat cele definite ca fiind contraventii in prezentul articol;
b) neindeplinirea obligatiei operatorilor economici de a se dota si de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale avizate conform art. 5 alin. (2), la
termenele stabilite la art. 6, cu exceptia prevazuta la art. 1 alin. (4),
neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate
ori emiterea de bonuri cu o valoare inferioara celei reale, precum si
nereintroducerea datelor inscrise pe rola jurnal privind tranzactiile efectuate
de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei operative;
c) emiterea bonului fiscal continand date eronate sau fara ca acesta sa contina
toate datele prevazute la art. 4 alin. (1);
d) nepredarea bonului fiscal clientului de catre operatorul aparatului de marcat
electronic fiscal;
e) neindeplinirea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale
a obligatiei de a afisa anunturile de atentionare prevazute la art. 9 alin. (2);
f) neindeplinirea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale
a obligatiei de a preda raportul memoriei fiscale, conform dispozitiilor art. 4
alin. (10);
g) nerespectarea de catre utilizatori a obligatiei de a anunta unitatea de
service desemnata de distribuitorul autorizat ori, dupa caz, distribuitorul sau
reprezentantul acestuia in momentul constatarii defectarii aparatelor de marcat
electronice fiscale;
h) incalcarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a
dispozitiilor art. 4 alin. (6) lit. a)-d), precum si incalcarea de catre
furnizorii consumabilelor destinate aparatelor de marcat electronice fiscale a
dispozitiilor art. 4 alin. (8);
h1) nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale
a obligatiilor prevazute la art. 4 alin. (6) lit. e);
i) incalcarea de catre distribuitorii autorizati si de catre unitatile
acreditate de acestia a dispozitiilor art. 4 alin. (7);
j) nerespectarea obligatiilor ce revin distribuitorilor autorizati, prin
unitatile de service acreditate, de a instala aparatul de marcat electronic
fiscal nou si de a inlocui memoria fiscala defecta ori a carei capacitate de
stocare a fost epuizata, in termenul prevazut la art. 5 alin. (5);
k) nerespectarea de catre distribuitorii autorizati care inceteaza activitatea
de comercializare a aparatelor de marcat electronice fiscale, precum si de cei
carora li s-a retras avizul de distributie si utilizare a aparatelor de marcat
electronice fiscale a obligatiilor ce le revin potrivit prezentei ordonante de
urgenta, pentru aparatele livrate;
l) nerespectarea obligatiei de a pastra si arhiva rola jurnal, raportul fiscal
de inchidere zilnica si registrul special prevazut la art. 1 alin. (4), cu
exceptia activitatii de transport in regim de taxi;
m) nerespectarea obligatiei de a pastra, de a completa si de a actualiza cartea
de interventii prevazuta la art. 5 alin. (3), precum si nerespectarea
prevederilor art. 1 alin. (4);
n) nerespectarea obligatiei de a preda spre pastrare si arhivare memoria fiscala,
conform prevederilor art. 4 alin. (5);
o) comercializarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt
sigilate potrivit dispozitiilor art. 3 alin. (5), nerespectarea prevederilor
art. 8 alin. (2), precum si nerespectarea prevederilor normelor prevazute la
art. 15.
Art. 11. - (1) Amenzile pentru contraventiile prevazute la art. 10 se aplica
operatorilor economici, cu exceptia celor prevazute la art. 10 lit. d), astfel:
a) faptele prevazute la art. 10 lit. c), e), f), g) si o) se sanctioneaza cu
amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei;
b) faptele prevazute la art. 10 lit. a), b), h1), i), j), l) si m) se
sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 40.000 lei;
c) faptele prevazute la art. 10 lit. h), k) si n) se sanctioneaza cu amenda de
la 40.000 lei la 100.000 lei.
(2) Contraventiile prevazute la art. 10 lit. d), aplicabile persoanelor fizice,
se sanctioneaza cu amenda de la 800 lei la 4.000 lei.
(3) Sumele gasite la punctele de vanzare a bunurilor sau de prestare a
serviciilor apartinand operatorilor economici prevazuti la art. 1 alin. (1),
care nu pot fi justificate prin datele inscrise in documentele emise cu aparate
de marcat electronice fiscale, in registrul special, mentionat la art. 1 alin.
(4), ori prin facturi fiscale, dupa caz, sunt considerate fara provenienta si se
confisca, facandu-se venit la bugetul de stat. De asemenea, se confisca sumele
incasate din livrarea de bunuri ori prestarea de servicii dupa suspendarea
activitatii operatorilor economici, potrivit art. 14.
Art. 12. - (1) Constatarea contraventiilor, precum si aplicarea sanctiunilor se
fac de catre organele de specialitate din Ministerul Finantelor Publice si din
unitatile sale teritoriale, precum si de catre comisarii Garzii Financiare.
(2) Impotriva proceselor-verbale de constatare a contraventiei si de aplicare a
sanctiunii se poate face plangere in conditiile prevazute de Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(3) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor*).
Art. 13. - (1) In cazul repetarii faptei prevazute la art. 10 lit. j), o data cu
aplicarea amenzii contraventionale organele de control vor propune comisiei
prevazute la art. 5 alin. (1) si retragerea avizului eliberat distribuitorului
pentru distributia si comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale.
(2) Incalcarea dispozitiilor art. 10 lit. a), referitoare la comercializarea
aparatelor de marcat electronice fiscale neavizate de comisia prevazuta la art.
5 alin. (1), atrage si confiscarea incasarilor obtinute de agentul economic din
aceasta activitate, sumele facandu-se venit la bugetul de stat.
Art. 14. - (1) Neindeplinirea obligatiei operatorilor economici prevazuti la
art. 1 de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale la termenele
prevazute la art. 6 atrage si suspendarea activitatii unitatii pana la momentul
inlaturarii cauzelor care au generat aceasta.
(2) Nerespectarea de catre operatorii economici a prevederilor art. 10 lit. b),
referitoare la neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, neemiterea
bonurilor fiscale pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate,
emiterea de bonuri cu o valoare inferioara celei reale si nereintroducerea
datelor inscrise pe rola-jurnal privind tranzactiile efectuate de la ultima
inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei operative, atrage si
suspendarea activitatii unitatii pe o perioada de 3 luni.
Art. 15. - In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de
urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Finantelor
Publice va elabora norme metodologice de aplicare care se vor aproba prin
hotarare a Guvernului. "
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|