15 Decembrie 2008
contabilitateafirmei.ro
Instructiuni de completare a decontului de taxa pe valoarea adaugata
|
Urmare a modificarilor aduse Codului Fiscal, cu aplicabilitate de la
data de 15 Decembrie, ANAF modifica decontul de Taxa pe Valoarea Adaugata.
Contabilitateafirmei va ofera un model proiectul ordinului ce ar urma sa impuna
utilizarea noului model de decont de TVA, incepand cu declaratia aferenta lunii
decembrie.
INSTRUCTIUNI pentru completarea formularului (300) "Decont de taxa pe
valoarea adaugata"
Formularul (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" se completeaza de
persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
denumita in continuare Codul fiscal.
Persoanele impozabile care conduc evidenta contabila, potrivit legii, pentru
operatiunile realizate pe baza de contract de asociere in participatiune declara
inclusiv datele si informatiile privind taxa pe valoarea adaugata rezultate din
astfel de operatiuni.
Formularul (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" se depune la
organul fiscal competent, la urmatoarele termene:
a) lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se
depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este luna
calendaristica, potrivit prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
b) trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmator
celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care
perioada fiscala este trimestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561
din Codul fiscal;
c) semestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din semestrul urmator
celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care
organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala semestrul calendaristic,
potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin.
(2) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VI din Codul
fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare Norme
metodologice;
d) anual, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator celui pentru
care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal
competent a aprobat ca perioada fiscala anul calendaristic, potrivit
prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) din
Normele metodologice.
Formularul (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" se depune in
format electronic, astfel:
- la registratura organului fiscal competent;
- la posta, prin scrisoare recomandata;
- prin completare pe pagina de internet a Ministerului Economiei si Finantelor
de catre contribuabilii eligibili, conform reglementarilor de utilizare a
serviciului;
- prin Sistemul electronic national (SEN), de catre marii contribuabili.
Formatul depus pe suport electronic va fi insotit de formularul editat de
persoana impozabila cu ajutorul programului de asistenta, semnat si stampilat
conform legii.
Formularul se editeaza in doua exemplare:
- un exemplar se depune la unitatea fiscala, impreuna cu suportul electronic;
- un exemplar se pastreaza de catre persoana impozabila.
Formatul electronic al formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata"
se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul
Economiei si Finantelor si se transmite organului competent pe suport
electronic.
Programul de asistenta este pus la dispozitie gratuit persoanelor impozabile de
unitatile fiscale sau poate fi descarcat de pe serverul de web al Ministerului
Economiei si Finantelor, la adresa www.mfinante.ro.
Direct pe site-ul Ministerului Economiei si Finantelor depun contribuabilii care
dispun de un certificat digital eliberat de Ministerul Economiei si Finantelor.
ATENTIE! Nu se inscriu in decont:
- taxa pe valoarea adaugata din facturile de executare silita, de catre
persoanele abilitate prin lege sa efectueze vanzarea bunurilor supuse executarii
silite;
- diferentele de taxa pe valoarea adaugata de plata constatate de organele de
inspectie fiscala, pentru care nu este reglementata includerea in decont;
- documentele neevidentiate in jurnalele pentru cumparari sau vanzari,
constatate de organele de inspectie fiscala;
- taxa pe valoarea adaugata pentru care se afla in derulare o inlesnire la plata.
Completarea formularului se face astfel:
Perioada de raportare
"Perioada de raportare" poate fi luna calendaristica, trimestrul calendaristic,
semestrul calendaristic sau anul calendaristic, in conditiile art. 1561 din
Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) din Normele metodologice.
Se inscrie cu cifre arabe numarul perioadei de raportare (de exemplu: 01 pentru
ianuarie, 03 pentru trimestrul I, 06 pentru semestrul I, 12 pentru an).
Anul pentru care se completeaza declaratia se inscrie cu cifre arabe, cu 4
caractere (de exemplu, 2008).
Sectiunea "Date de identificare a persoanei impozabile"
Caseta "Cod de identificare fiscala" se completeaza astfel:
- contribuabilii persoane juridice, cu exceptia comerciantilor, asociatiile sau
alte entitati fara personalitate juridica inscriu codul de inregistrare fiscala;
- comerciantii, inclusiv sucursalele comerciantilor care au sediul principal al
comertului in strainatate, inscriu codul unic de inregistrare;
- contribuabilii persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere inscriu codul de inregistrare fiscala;
- contribuabilii persoane fizice, cu exceptia persoanelor fizice care desfasoara
activitati economice in mod independent sau care exercita profesii libere,
inscriu codul de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit conform art. 153 din
Codul fiscal;
- contribuabilii persoane impozabile care nu sunt stabilite in Romania, conform
art. 1251 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, si sunt inregistrate in scopuri de
taxa pe valoarea adaugata in Romania, potrivit art. 153 din acelasi act normativ,
inscriu codul de inregistrare fiscala.
Reprezentantul fiscal desemnat de o persoana impozabila stabilita in strainatate
inscrie codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit reprezentantului fiscal
ca mandatar al persoanei impozabile, care este diferit de codul de inregistrare
in scopuri de TVA atribuit pentru activitatea proprie a acestuia.
Inscrierea cifrelor in caseta se face cu aliniere la dreapta.
Caseta "Denumire" se completeaza cu denumirea persoanei juridice, a asociatiei
sau a entitatii fara personalitate juridica ori cu numele si prenumele persoanei
fizice, dupa caz.
In cazul persoanelor impozabile stabilite in strainatate, care si-au desemnat
reprezentant fiscal, in caseta "Denumire" se inscriu informatiile de
identificare inscrise pe certificatul de inregistrare fiscala a reprezentarii (denumirea
persoanei impozabile stabilite in strainatate, reprezentata fiscal prin
reprezentantul fiscal desemnat in conditiile legii).
Caseta "Domiciliu fiscal" se completeaza cu datele privind adresa domiciliului
fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul fiscal, dupa caz) al
contribuabilului.
In cazul persoanelor impozabile stabilite in strainatate, care si-au desemnat
reprezentant fiscal, in caseta "Domiciliu fiscal" se inscrie domiciliul fiscal
al reprezentantului.
In rubrica "Pro rata de deducere" se inscrie pro rata determinata potrivit art.
147 din Codul fiscal.
Sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata"
Randul 1 - se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari*), privind
baza de impozitare pentru livrarile intracomunitare de bunuri, scutite conform
art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal, si pentru livrarile
intracomunitare de bunuri cu cod T efectuate in cadrul unei operatiuni
triunghiulare de cumparatorul revanzator, prevazute la art. 1321 alin. (5) lit.
b) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de
raportare**), inclusiv regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care
determina modificarea datelor declarate in cadrul aceluiasi trimestru
calendaristic si inclusiv sumele din facturile primite pentru incasari de
avansuri partiale pentru livrarile intracomunitare de bunuri scutite. Se inscriu,
de asemenea, reducerile de pret acordate ulterior de furnizor, intr-un alt
trimestru decat cel in care a intervenit exigibilitatea pentru livrarile
intracomunitare respective.
Randul 2 - se inscriu regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care
determina modificarea datelor declarate la rd. 1 din decont in alt trimestru,
precum: modificarea pretului de vanzare, nedeclararea din eroare a livrarii
intracomunitare in perioada in care intervine exigibilitatea etc.
Randul 3 - se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari*), privind
baza de impozitare pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii care nu
sunt impozabile in Romania pentru ca nu au locul livrarii/prestarii stabilit,
conform art. 132 si 133 din Codul fiscal, in Romania, precum si pentru livrarile
intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din
Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de
raportare**), inclusiv regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care
determina modificarea datelor declarate initial, precum: acordarea de reduceri
de pret, modificarea pretului de vanzare, nedeclararea din eroare a livrarii/prestarii
sau a livrarii intracomunitare in perioada in care intervine exigibilitatea
taxei, orice alte evenimente menite sa conduca la modificarea datelor declarate
initial, si inclusiv sumele din facturile pentru incasari de avansuri partiale
pentru livrarile intracomunitare de bunuri, scutite.
Randul 4 - se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de cumparari*), privind
baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile in
Romania, precum si baza de impozitare pentru achizitiile de bunuri efectuate de
catre beneficiarul unei livrari ulterioare efectuate in cadrul unei operatiuni
triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 150
alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, si taxa pe valoarea adaugata aferenta,
pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare**), inclusiv
regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care determina modificarea
datelor declarate in cadrul aceluiasi trimestru calendaristic, si inclusiv
sumele din facturile primite pentru plati de avansuri partiale pentru achizitii
intracomunitare de bunuri. Se inscriu, de asemenea, reducerile de pret acordate
ulterior de furnizor, intr-un alt trimestru decat cel in care a intervenit
exigibilitatea pentru achizitiile intracomunitare respective.
Randul 5 – se inscriu achizitiile intracomunitare de bunuri a caror
exigibilitate a intervenit in alt trimestru dar respectiva achizitie nu a fost
declarata, regularizarile privind achizitiile intracomunitare declarate in
trimestre anterioare si datorate unor evenimente care determina modificarea
datelor declarate initial, precum:
- modificarea pretului bunurilor care au fost declarate ca achizitie
intracomunitara pe baza de autofactura, in conditiile legii, ulterior factura
primita de la furnizor avand un pret mai mare sau mai mic;
- anularea totala sau partiala a unei operatiuni dupa emiterea facturii, fara ca
bunurile sa fie livrate;
- declararea achizitiei intracomunitare pe baza de autofactura, in conditiile
legii, intr-un trimestru calendaristic, ulterior, la primirea facturii de la
furnizor, constatandu-se ca exigibilitatea achizitiei intracomunitare intervenea
intr-un trimestru anterior;
- modificarea bazei impozabile a achizitiei intracomunitare si a taxei aferente
ca urmare a modificarii cursului valutar de referinta aplicabil, datorata unor
neconcordante intre data primirii facturii de la furnizor si data declararii
achizitiei intracomunitare;
- orice alte evenimente de natura sa modifice datele declarate initial, cu
exceptia reducerilor de pret acordate ulterior de furnizor, intr-un alt
trimestru decat cel in care au fost efectuate livrarile de bunuri.
Randul 6 - se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de cumparari*), privind
baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata pentru achizitiile de bunuri si
servicii pentru care beneficiarul din Romania este persoana obligata la plata
TVA conform art. 150 alin. (1) lit. b) - d), f) si g) si pentru importurile de
bunuri carora le sunt aplicabile prevederile art. 157 alin. (4) si (5) din Codul
fiscal.
Randul 7 - se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari*), pentru
operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, privind:
- baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru livrarile de
bunuri/prestarile de servicii taxabile cu cota de 19%, inclusiv pentru livrarile
de bunuri si prestarile de servicii asimilate;
- baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru operatiunile
supuse regimurilor speciale de taxa pe valoarea adaugata determinate pe baza
situatiilor de calcul intocmite in acest scop.
Randul 8 - se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari*), pentru
operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, privind
baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru livrarile de
bunuri/prestarile de servicii taxabile cu cota de 9%, inclusiv pentru livrarile
de bunuri si prestarile de servicii asimilate.
Randul 9 - se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari*), pentru
operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, privind
baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru livrarile de
bunuri taxabile cu cota de 5%.
Randul 10 - se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de cumparari*),
privind baza de impozitare si taxa colectata pentru achizitiile de bunuri si de
servicii, a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, de catre
beneficiarii care aplica masurile de simplificare prevazute la art. 160 din
Codul fiscal.
Randul 11 - se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari*), pentru
operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare sau in
perioade fiscale anterioare, privind:
- baza de impozitare pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii scutite
cu drept de deducere, prevazute la art. 143 alin. (1), art. 144 si 1441 din
Codul fiscal;
- baza de impozitare pentru operatiuni scutite de taxa, conform art. 141 alin.
(2) lit. a) pct. 1 - 5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul sau clientul
este stabilit in afara Uniunii Europene sau in cazul in care aceste operatiuni
sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate, precum si in cazul
operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul
altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de
operatiuni;
- baza de impozitare pentru livrarile/prestarile efectuate, pentru care
furnizorii/prestatorii aplica masurile de simplificare prevazute la art. 160 din
Codul fiscal.
Randul 12 - se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari*), privind
baza de impozitare pentru livrarile de bunuri scutite fara drept de deducere,
prevazute la art. 141 din Codul fiscal.
Randul 13 - se evidentiaza sumele rezultate din corectarea informatiilor de la
rd. 6, 7, 8, 9 si 10 din deconturile anterioare, precum si orice alte sume
rezultate din regularizarile prevazute de legislatia in vigoare datorate unor
evenimente care determina modificarea datelor declarate initial, precum:
acordarea de reduceri de pret, modificarea pretului de vanzare, nedeclararea din
eroare a operatiunii in perioada in care intervine exigibilitatea etc.
Sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata deductibila"
Randul 15 - se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 4.
Randul 16 - se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 5.
Randul 17 - se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 6.
Randul 18 - se inscriu informatiile din Jurnalul de cumparari*), privind baza de
impozitare si taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta achizitiilor din
tara de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, precum si baza de impozitare
si taxa aferenta importurilor care nu se incadreaza in prevederile art. 157 alin.
(4) si (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine in perioada de
raportare.
Randul 19 - se inscriu informatiile din Jurnalul de cumparari*), privind baza de
impozitare si taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta achizitiilor din
tara de bunuri si servicii taxabile cu cota de 9%, precum si taxa aferenta
importurilor care nu se incadreaza in prevederile art. 157 alin. (4) si (5) din
Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine in perioada de raportare.
Randul 20 - se inscriu informatiile din Jurnalul de cumparari*), privind baza de
impozitare si taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta achizitiilor din
tara de bunuri taxabile cu cota de 5%.
Randul 21 - se inscriu informatiile din Jurnalul de cumparari*), privind:
- contravaloarea achizitiilor de bunuri si servicii a caror livrare/prestare a
fost scutita de taxa, neimpozabila sau supusa unui regim special de taxa;
- contravaloarea achizitiilor intracomunitare scutite de taxa sau neimpozabile
in Romania;
- contravaloarea importurilor scutite de taxa pe valoarea adaugata.
Nu este obligatorie inscrierea in decont a sumelor care nu sunt incluse in baza
impozabila.
Randul 23 - se inscrie taxa pe valoarea adaugata efectiv dedusa pentru
achizitiile prevazute la rd. 15 - 20:
- conform art. 145 din Codul fiscal, in cazul persoanelor care au drept de
deducere integral;
- conform art. 147 din Codul fiscal, in cazul persoanelor impozabile cu regim
mixt, respectiv taxa preluata din coloanele Jurnalului pentru cumparari*), in
functie de destinatia achizitiilor: taxa aferenta achizitiilor destinate
realizarii de operatiuni pentru care taxa se deduce integral, taxa aferenta
achizitiilor destinate realizarii de operatiuni pentru care taxa se deduce pe
baza de pro rata, iar taxa aferenta achizitiilor destinate realizarii
operatiunilor care nu dau drept de deducere nu se preia in acest rand. Totalul
rd. 23 poate fi mai mic sau egal cu totalul de la rd. 15-20.
Randul 24 - se inscriu sumele reprezentand taxa pe valoarea adaugata efectiv
restituita, in baza art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cumparatorilor
- persoane fizice care nu sunt stabilite in Comunitatea Europeana, de catre
persoanele impozabile autorizate in acest sens, inclusiv comisionul perceput
pentru activitatea de restituire a taxei.
Randul 25 - se evidentiaza sumele rezultate din corectarea informatiilor, precum
si orice alte sume rezultate din regularizari prevazute de legislatia in vigoare
datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial,
precum: reducerile de pret acordate de furnizori/prestatori, modificarea
pretului, nedeclararea operatiunii in perioada in care intervine exigibilitatea,
pentru informatiile de la rd. 17, 18, 19, 20 din deconturile anterioare de taxa
depuse la organele fiscale.
Randul 26 - se inscriu diferentele de taxa pe valoarea adaugata rezultate ca
urmare a ajustarii anuale pe baza de pro rata definitiva, prevazute la art. 147
din Codul fiscal, precum si diferentele de taxa pe valoarea adaugata rezultate
ca urmare a ajustarii taxei deductibile pentru bunurile de capital prevazute la
art. 149 si la art. 161 din Codul fiscal, cu semnul plus sau minus, dupa caz.
Sectiunea "Regularizari conform art. 1473 din Codul fiscal"
Randul 30 - se preia suma prevazuta la rd. 34 din decontul perioadei precedente
celei de raportare, din care se scad sumele achitate pana la data depunerii
decontului. Pentru primul decont de taxa pe valoarea adaugata, depus dupa
publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentelor
instructiuni, se preia suma prevazuta la rd. 32 din decontul perioadei
precedente, din care se scad sumele achitate.
Randul 32 - se preia suma prevazuta la rd. 35 din decontul perioadei precedente
celei de raportare, pentru care nu s-a solicitat rambursarea, prin bifarea
casetei corespunzatoare din decontul anterior. Pentru primul decont de taxa pe
valoarea adaugata, depus dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a prezentelor instructiuni, se preia suma prevazuta la rd. 33 din
decontul perioadei precedente, pentru care nu s-a solicitat rambursarea.
Campul "Nr. de evidenta a platii" nu se completeaza, in conditiile prevazute de
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2235/2006 privind suspendarea si
modificarea unor ordine ale ministrului finantelor publice in domeniul
administrarii fiscale si de Ordinul ministrului economiei si finantelor nr.
2489/2007 pentru prorogarea termenului prevazut de Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea si modificarea unor ordine
ale ministrului finantelor publice in domeniul activitatii fiscale.
Nu se admit intocmirea si depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea
datelor din deconturile anterioare.
In ce priveste achizitiile intracomunitare de bunuri, pe langa legislatia
nationala organele fiscale si contribuabilii vor tine cont de art. 21 din
Regulamentul (CE) nr. 1777/2005 al Consiliului, de stabilire a masurilor de
punere in aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun de taxa pe
valoarea adaugata.
------------
*) Prin jurnale de vanzari si jurnale de cumparari se intelege orice jurnale,
registre, evidente sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au
obligatia sa le intocmeasca in conformitate cu prevederile art. 156 din Codul
fiscal si ale pct. 79 din Normele metodologice de aplicare a titlului VI „Taxa
pe valoarea adaugata” din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr.44/2004 cu modificarile si completarile ulterioare. Prin ordin al ministrului
economiei si finantelor se propun modele de jurnale de vanzari si cumparari,
utilizarea acestor modele de catre persoanele impozabile fiind optionala.
**) Pentru a evita orice neconcordanta intre livrarile intracomunitare de bunuri,
scutite de TVA, care se includ in decontul de TVA si in declaratia
recapitulativa pentru astfel de livrari in statul membru de origine, si
achizitiile intracomunitare evidentiate in decontul de TVA si in declaratia
recapitulativa pentru achizitii intracomunitare, in statul membru de destinatie,
momentul exigibilitatii taxei pentru achizitiile intracomunitare intervine:
- in a cincisprezecea zi a lunii urmatoare celei in care a avut loc faptul
generator, respectiv livrarea
sau
- la data emiterii facturii pentru livrarea respectiva catre persoana care
cumpara bunurile, inclusiv in cazul facturilor pentru incasarea de avansuri
partiale, daca factura este emisa inainte de data de 15 a lunii urmatoare lunii
in care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|