27 Decembrie 2008
contabilitateafirmei.ro
Modificarea normelor de aplicare a Codului Fiscal privind accizele si taxele speciale
|
Hotarare nr. 1618 din 04/12/2008 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004.-(M.Of. nr. 865 din 22/12/2008)
LB. Titlul VII "Accize si alte taxe speciale"
1. La punctul 2, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3),
cu urmatorul cuprins:
"(3) Prin derogare de la prevederile alin. (1), operatiunea exclusiva de
aditivare a produselor energetice in regim suspensiv poate fi realizata in
antrepozite fiscale de depozitare."
2. La punctul 21, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul
cuprins:
"(2) Prin autoritate fiscala centrala se intelege Ministerul Economiei si
Finantelor - directia cu atributii in elaborarea legislatiei in domeniul
accizelor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau Autoritatea Nationala a
Vamilor.
(3) Prin autoritate fiscala teritoriala se intelege, dupa caz, directiile
generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, Directia
generala de administrare a marilor contribuabili, directiile de specialitate din
cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor cu atributii in domeniu, directiile
judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti."
3. Punctul 51.3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"51.3 - (1) Achizitionarea produselor energetice de natura celor prevazute la
art. 175 alin. (2) din Codul fiscal, in vederea utilizarii in unul dintre
scopurile prevazute la art. 1754 alin. (1) pct. 2 lit. a), b) si e) din Codul
fiscal, se poate efectua in regim de exceptare de la plata accizelor numai de
operatorii economici care detin autorizatii de utilizator final.
(2) Autorizatiile de utilizator final se elibereaza de autoritatea fiscala
teritoriala, la cererea scrisa a operatorilor economici, modelul autorizatiilor
fiind prevazut in anexa nr. 20.
(3) Cererea pentru obtinerea autorizatiei de utilizator final se intocmeste
conform modelului prevazut in anexa nr. 30 si va fi insotita de documentele
prevazute expres in aceasta.
(4) Autoritatea fiscala competenta elibereaza autorizatia de utilizator final
daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) au fost prezentate certificatul constatator, eliberat de oficiul registrului
comertului, din care sa rezulte: capitalul social, asociatii, obiectul de
activitate, administratorii, punctele de lucru in care urmeaza a se realiza
receptia, productia si comercializarea produselor, precum si o copie de pe
certificatul de inmatriculare sau certificatul de inregistrare, dupa caz;
b) solicitantul nu are datorii inscrise in certificatul de atestare fiscala;
c) solicitantul nu are inscrise date in cazierul fiscal;
d) administratorul solicitantului nu are inscrise date in cazierul judiciar;
e) solicitantul detine utilajele, terenurile si cladirile in proprietate, in
baza contractului de inchiriere sau a contractului de leasing;
f) solicitantul depune copii ale licentelor, autorizatiilor sau avizelor cu
privire la desfasurarea activitatii, dupa caz;
g) solicitantul fundamenteaza cantitatile de produse energetice ce urmeaza a fi
achizitionate, pentru fiecare produs, identificat prin codul NC, in functie de
capacitatea de productie, de depozitare si de caracteristicile procesului de
fabricatie;
h) solicitantul a utilizat produsele energetice achizitionate anterior in scopul
pentru care a obtinut autorizatie de utilizator final.
(5) Obligatia prevazuta in cererea de autorizare privind inscrierea produselor
realizate de utilizatorul final pe coduri si pozitii tarifare intervine incepand
cu data de 1 iulie 2009.
(6) Deplasarea produselor energetice de la antrepozitul fiscal la utilizatorul
final va fi insotita de documentul administrativ de insotire, potrivit
procedurii prevazute la pct. 14 si 142.
(7) Atunci cand produsele energetice sunt achizitionate de utilizatorul final
prin operatiuni proprii de import, deplasarea acestor produse de la biroul vamal
de intrare in teritoriul comunitar va fi insotita de documentul administrativ
unic, potrivit procedurii prevazute la pct. 15.
(8) Operatorii economici care achizitioneaza produse energetice, altele decat
cele prevazute la art. 175 alin. (2) din Codul fiscal, in vederea utilizarii in
unul dintre scopurile prevazute la art. 1754 alin. (1) pct. 2 lit. a), b) si e),
se inregistreaza la autoritatea fiscala teritoriala prin depunerea unei
declaratii pe propria raspundere, in care se mentioneaza: elementele de
identificare ale operatorului economic, numele si prenumele administratorului,
cantitatile de produse energetice ce urmeaza a fi achizitionate in intervalul de
12 luni consecutive de la data inregistrarii declaratiei, codul NC al produselor
si scopul in care acestea vor fi utilizate. Declaratia pe proprie raspundere se
intocmeste in 3 exemplare, inregistrate la autoritatea fiscala teritoriala,
dintre care unul se pastreaza de catre beneficiar, altul de catre furnizor, iar
al treilea de catre autoritatea fiscala.
(9) Intra sub incidenta prevederilor alin. (1) si (8) si operatorii economici
care achizitioneaza in vederea comercializarii ca atare catre utilizatorii
finali produse energetice care in mod evident nu pot fi utilizate drept
combustibil pentru motor sau drept combustibil pentru incalzire ori sunt
achizitionate in alte ambalaje decat cele aferente circulatiei in vrac. In acest
caz, obligatia detinerii autorizatiei de utilizator final revine atat
operatorului economic comerciant, cat si utilizatorului final, iar depunerea
declaratiei pe proprie raspundere revine operatorului economic comerciant.
(10) Eliberarea autorizatiei de utilizator final este conditionata de
prezentarea de catre operatorul economic solicitant a dovezii privind
constituirea unei garantii, al carei cuantum se va stabili dupa cum urmeaza:
a) pentru produsele energetice prevazute la art. 175 alin. (3) din Codul fiscal,
garantia va reprezenta o suma echivalenta cu valoarea accizelor aferente
cantitatii de produse aprobate;
b) pentru produsele energetice prevazute la art. 175 alin. (2), altele decat
cele de la alin. (3) al aceluiasi articol, din Codul fiscal, garantia va
reprezenta o suma echivalenta cu valoarea accizelor aferente cantitatii de
produse aprobate, valoare calculata la nivelul accizei datorate pentru benzina
cu plumb.
(11) Garantia poate fi sub forma de depozit in numerar si/sau de garantii
personale, cu respectarea prevederilor pct. 20 alin. (6) si (7).
(12) Garantia poate fi deblocata, total sau partial, la solicitarea operatorului
economic, cu viza autoritatii fiscale teritoriale, pe masura ce operatorul
economic face dovada utilizarii produselor in scopul pentru care acestea au fost
achizitionate.
(13) Garantia poate fi executata atunci cand se constata ca produsele
achizitionate in regim de exceptare de la plata accizelor au fost folosite in
alt scop decat cel pentru care se acorda exceptarea si acciza aferenta acestor
produse nu a fost platita.
(14) Autorizatia de utilizator final are o valabilitate de un an de la data
emiterii. Cantitatea de produse accizabile inscrisa intr-o autorizatie de
utilizator final poate fi suplimentata in situatii bine justificate, in cadrul
aceleiasi perioade de valabilitate a autorizatiei.
(15) Operatorii economici care detin autorizatii de utilizator final au
obligatia de a transmite autoritatii fiscale emitente a autorizatiei, lunar,
pana la data de 15 a lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea, o
situatie privind achizitia si utilizarea produselor energetice, care va cuprinde
informatii, dupa caz, cu privire la: furnizorul de produse energetice,
cantitatea de produse energetice achizitionata, cantitatea utilizata/comercializata,
stocul de produse energetice la sfarsitul lunii de raportare, cantitatea de
produse finite realizate, cantitatea de produse finite expediate si destinatarul
produselor. Neprezentarea situatiei in termenul prevazut atrage revocarea
autorizatiei de utilizator final.
(16) Autoritatea fiscala teritoriala poate revoca autorizatia de utilizator
final in urmatoarele situatii:
a) operatorul economic a comis fapte repetate ce constituie contraventii la
regimul produselor accizabile, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) operatorul economic nu a justificat legal destinatia cantitatii de produse
energetice achizitionate;
c) operatorul economic a utilizat produsul energetic achizitionat altfel decat
in scopul pentru care a obtinut autorizatie de utilizator final.
(17) Decizia de revocare a autorizatiei de utilizator final se comunica
detinatorului si produce efecte de la data comunicarii sau de la o alta data
cuprinsa in aceasta.
(18) Autoritatea fiscala teritoriala poate anula autorizatia de utilizator final
atunci cand i-au fost oferite informatii inexacte sau incomplete in legatura cu
scopul pentru care operatorul economic a solicitat autorizatia de utilizator
final.
(19) Decizia de anulare a autorizatiei de utilizator final se comunica
detinatorului si produce efecte incepand de la data emiterii autorizatiei.
(20) Procedura prin care se executa garantia si cea de revocare sau de anulare a
autorizatiei se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme metodologice. Ordinul se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(21) Operatorul economic poate contesta decizia de revocare sau de anulare a
autorizatiei de utilizator final, potrivit legislatiei in vigoare.
(22) O noua cerere de obtinere a autorizatiei de utilizator final va putea fi
depusa dupa 6 luni de la data revocarii sau anularii autorizatiei si cu conditia
platii obligatiilor fiscale rezultate din aplicarea masurii de revocare sau de
anulare a autorizatiei.
(23) Atat in cazul autorizatiei de utilizator final, cat si al declaratiei pe
propria raspundere, autoritatea fiscala teritoriala atribuie si inscrie pe
aceste documente codul operatorului economic utilizator, cod similar codului de
accize.
(24) Atunci cand operatorii economici efectueaza achizitii de produse energetice
de la antrepozite fiscale din alte state membre, acestia se vor autoriza ca
operatori inregistrati sau operatori neinregistrati, carora li se va atribui cod
de accize.
(25) Autoritatile fiscale teritoriale vor tine o evidenta a operatorilor
economici prevazuti la alin. (1) si (8) prin inscrierea acestora in registre
speciale. De asemenea, vor asigura publicarea pe pagina de web a autoritatii
vamale a listei cuprinzand acesti operatori economici, lista care va fi
actualizata lunar pana la data de 15 a fiecarei luni.
(26) In intelesul prezentelor norme, prin costul unui produs se intelege suma
tuturor achizitiilor de bunuri si servicii la care se adauga cheltuielile de
personal si consumul de capital fix la nivelul unei activitati, asa cum este
definita la pct. 51.4. Acest cost este calculat ca un cost mediu pe unitate. In
intelesul prezentelor norme, prin costul energiei electrice se intelege pretul
efectiv de cumparare al energiei electrice sau costul de productie al energiei
electrice, daca este realizata in activitate.
(27) In intelesul prezentelor norme, prin procese mineralogice se intelege
procesele clasificate in nomenclatura CAEN sub codul DI 26 ?fabricarea altor
produse din minerale nemetalice?, in conformitate cu Regulamentul Consiliului
nr. 3.037/90 din 9 octombrie 1990 privind clasificarea statistica a
activitatilor economice in Comunitatea Europeana.
(28) In intelesul prezentelor norme nu se considera productie de produse
energetice operatiunile pe durata carora sunt obtinute mici cantitati de produse
energetice."
4. La punctul 6, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"6. (1) Preturile maxime de vanzare cu amanuntul pentru tigarete se stabilesc de
antrepozitarul autorizat pentru productie, de antrepozitarul autorizat pentru
depozitare care achizitioneaza din teritoriul comunitar sau din import tigarete
in vederea livrarii acestora pe piata interna, de operatorul inregistrat sau de
importatorul de astfel de produse si se notifica la Ministerul Economiei si
Finantelor - directia cu atributii in elaborarea legislatiei in domeniul
accizelor."
5. La punctul 7, dupa alineatul (13) se introduc trei noi alineate, alineatele
(14)-(16), cu urmatorul cuprins:
"(14) Antrepozitele fiscale autorizate pentru productia de produse energetice,
inclusiv pentru productia de bio-ETBE (bio etil tert butil eter), bio-TAEE (bio
tert amil etil eter) si/sau alte produse de aceeasi natura realizate pe baza de
bioetanol, pot primi in regim suspensiv bioetanol pentru prelucrare in vederea
obtinerii de bio-ETBE, bio-TAEE si/sau alte produse de aceeasi natura realizate
pe baza de bioetanol ori in vederea amestecului cu benzina.
(15) Bioetanolul reprezinta alcoolul etilic realizat in antrepozitele fiscale de
productie a alcoolului etilic, produs destinat utilizarii in productia de
produse energetice.
(16) Pentru aplicarea prevederilor alin. (14) si (15), la solicitarea
antrepozitarului autorizat, autorizatia de antrepozit fiscal se va completa in
mod corespunzator, dupa cum urmeaza:
a) pentru productia de alcool etilic, cu productie de bioetanol;
b) pentru productia de produse energetice, cu:
b1) productie de bio-ETBE, bio-TAEE si/sau alte produse de aceeasi natura
realizate pe baza de bioetanol; si/sau
b2) depozitare de bioetanol denaturat sau nedenaturat in vederea prelucrarii sau
a amestecului cu benzina."
6. La punctul 8, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Cererea privind acordarea autorizatiei de antrepozit fiscal trebuie sa fie
intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr. 6 si sa fie insotita de
documentele specificate in aceasta anexa. In cazul activitatii de productie,
cererea va fi insotita si de manualul de procedura, care va cuprinde fluxurile
operationale, precum si randamentul utilajelor si instalatiilor."
7. La punctul 91, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Locurile destinate productiei de alcool etilic si distilate, ca materie
prima, trebuie sa fie dotate cu un sistem de supraveghere prin camere video a
punctelor unde sunt amplasate contoarele si rezervoarele de alcool si distilate,
precum si a cailor de acces in antrepozitul fiscal. Stocarea imaginilor culese
prin intermediul camerelor video se face pe casete video sau in memoria
sistemului, durata de stocare a imaginilor inregistrate fiind de minimum 30 de
zile. Sistemul de supraveghere trebuie sa functioneze permanent, inclusiv in
perioadele de nefunctionare a antrepozitului, chiar si in conditiile
intreruperii alimentarii cu energie electrica de la reteaua de distributie. Nu
intra sub incidenta acestor prevederi micile distilerii."
8. La punctul 91, dupa alineatul (10) se introduce un nou alineat, alineatul
(101), cu urmatorul cuprins:
"(101) Obligativitatea calibrarii rezervoarelor plutitoare pentru depozitarea
produselor energetice intervine potrivit reglementarilor specifice ale Biroului
Roman de Metrologie Legala."
9. La punctul 91, alineatul (14) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(14) Un antrepozit vamal in care sunt plasate produse supuse accizelor
armonizate, provenite din import, poate fi autorizat si ca antrepozit fiscal, la
cererea operatorului economic importator, intocmita potrivit modelului prevazut
in anexa nr. 6 si depusa la comisia instituita in cadrul autoritatii fiscale
centrale. In aceasta situatie nivelul garantiei va fi actualizat cu garantia
aferenta produselor accizabile, stabilita potrivit procedurii de la pct. 20."
10. La punctul 10, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul
(31), cu urmatorul cuprins:
"(31) In cazul antrepozitelor fiscale de productie, in baza documentatiei depuse
de antrepozitarul autorizat, in autorizatia aferenta antrepozitului fiscal vor
fi inscrise atat materiile prime accizabile care pot fi achizitionate in regim
suspensiv, cat si produsele finite ce se realizeaza in antrepozitul fiscal."
11. La punctul 121, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul
(51), cu urmatorul cuprins:
"(51) Incetarea suspendarii autorizatiei pentru un antrepozit fiscal - cu
exceptia cazului prevazut la alin. (4) - va fi dispusa de comisia instituita in
cadrul autoritatii fiscale centrale, in baza referatului emis in acest sens de
Directia tehnici de vamuire si tarif vamal din cadrul Autoritatii Nationale a
Vamilor."
12. La punctul 123, alineatul (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(8) Autorizatia de operator neinregistrat se emite pentru fiecare operatiune de
achizitionare de produse accizabile in regim suspensiv, potrivit prevederilor
alin. (1), inclusiv in situatia in care operatiunea de transport se realizeaza
prin intermediul mai multor mijloace de transport. Autoritatea fiscala emitenta
atribuie si inscrie in aceasta autorizatie un cod similar codului de acciza."
13. Punctul 181 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"181. - (1) Pentru produsele supuse accizelor armonizate, returnate in
antrepozitele fiscale de productie in vederea reciclarii, reconditionarii sau
distrugerii, accizele platite ca urmare a eliberarii in consum a acestor produse
pot fi restituite la cererea antrepozitarului autorizat care a eliberat pentru
consum produsele respective.
(2) Antrepozitarul autorizat care solicita restituirea accizei va depune cererea
de restituire la autoritatea fiscala teritoriala unde este inregistrat ca
platitor de impozite si taxe, inainte ca produsele accizabile sa fie returnate
in antrepozitul fiscal de productie.
(3) Cererea de restituire va fi insotita de urmatoarele documente, vizate de
autoritatea vamala teritoriala:
a) o nota justificativa privind cauzele si cantitatile de produse accizabile
care fac obiectul returului in antrepozitul fiscal de productie;
b) documentele care justifica faptul ca produsele respective au fost realizate
de antrepozitul fiscal de productie;
c) documentul care atesta ca accizele au fost platite de antrepozitul fiscal
care solicita restituirea accizelor.
(4) Autoritatea fiscala teritoriala va analiza cererea si documentatia depusa de
antrepozitul fiscal si va decide asupra restituirii accizelor.
(5) Pentru produsele accizabile eliberate pentru consum in Romania de un
antrepozit fiscal, un operator inregistrat sau un operator neinregistrat si
returnate antrepozitului fiscal din alt stat membru, de unde au fost
achizitionate, accizele pot fi restituite la cererea acestuia, cerere care se va
depune la autoritatea fiscala teritoriala unde este inregistrat ca platitor de
impozite si taxe, inainte ca produsele accizabile sa fie returnate.
(6) In situatia prevazuta la alin. (5) cererea de restituire va fi insotita de
urmatoarele documente, vizate de autoritatea vamala teritoriala:
a) o nota justificativa privind cauzele si cantitatile de produse accizabile
care fac obiectul returului;
b) documentele care justifica faptul ca produsele respective au fost
achizitionate de la antrepozitul fiscal din statul membru in care urmeaza sa fie
returnate produsele;
c) documentul care atesta ca accizele au fost platite in Romania.
(7) Pentru produsele accizabile provenite din operatiuni de import, ce urmeaza a
fi returnate furnizorului extern, operatorul economic importator poate beneficia
de restituirea accizelor, cu indeplinirea urmatoarelor cerinte:
a) sa depuna cererea de restituire la autoritatea fiscala teritoriala unde este
inregistrat ca platitor de impozite si taxe, inainte ca produsele accizabile sa
fie returnate furnizorului extern;
b) cererea de restituire, vizata de autoritatea vamala teritoriala, sa fie
insotita de:
1. o nota justificativa privind cauzele si cantitatile de produse accizabile
care fac obiectul returului;
2. documentul care atesta ca accizele au fost platite de importator.
(8) In cazul produselor supuse marcarii prin banderole sau timbre, operatorul
economic care solicita restituirea accizelor este obligat sa intocmeasca un
registru care sa contina urmatoarele informatii:
a) cantitatea produselor accizabile eliberate pentru consum care fac obiectul
restituirii accizelor;
b) data la care produsele au fost eliberate in consum;
c) seria si numarul de identificare ale banderolelor sau timbrelor;
d) valoarea accizelor platite pentru produsele eliberate in consum;
e) metoda care urmeaza a fi aplicata produselor care fac obiectul restituirii
accizelor (reciclare, reconditionare, distrugere).
(9) Restituirea accizelor va fi efectuata potrivit prevederilor Codului de
procedura fiscala.
(10) Produsele supuse accizelor, eliberate pentru consum sau importate in
Romania, care fac obiectul returului catre furnizorul extern, atunci cand
urmeaza a fi distruse, pot fi supuse operatiunii de distrugere in Romania.
(11) Responsabilitatea distrugerii o are antrepozitul fiscal, operatorul
inregistrat, operatorul neinregistrat sau operatorul economic importator care a
eliberat produsele accizabile pentru consum in Romania.
(12) Distrugerea produselor accizabile poate fi efectuata la cererea
operatorului economic, in baza aprobarii date de directia de specialitate din
cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor cu atributii in domeniu ori de directia
judeteana pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti.
(13) Cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
a) un memoriu in care sa se justifice cauzele si cantitatile de produse
accizabile care fac obiectul distrugerii;
b) documentele justificative care confirma cauzele care determina distrugerea
produselor;
c) documentul care atesta ca accizele au fost platite de operatorul economic
care solicita restituirea accizelor.
(14) Pentru produsele accizabile marcate cu timbre sau banderole, returnate in
antrepozitul fiscal de productie din Romania, in vederea reciclarii sau
reconditionarii, dezlipirea marcajelor se va efectua sub supraveghere fiscala si
vor fi consemnate intr-un proces-verbal. O copie a procesului-verbal va insoti
marcajele care vor fi expediate pentru distrugere Companiei Nationale ?Imprimeria
Nationala? - S.A., operatiunea de distrugere efectuandu-se pe cheltuiala
antrepozitului fiscal.
(15) In cazul produselor accizabile marcate cu timbre sau banderole, inainte de
returnarea produselor in antrepozitul fiscal de productie din alt stat membru
ori producatorului dintr-o tara terta, se va efectua dezlipirea marcajelor sub
supraveghere fiscala si vor fi consemnate intr-un proces-verbal. O copie a
procesului-verbal va insoti marcajele care vor fi expediate pentru distrugere
Companiei Nationale ?Imprimeria Nationala? - S.A., operatiunea de distrugere
efectuandu-se pe cheltuiala operatorului economic care returneaza marcajele.
(16) Nu intra sub incidenta prevederilor alin. (1), (5) si (7) produsele supuse
accizelor care au fost eliberate pentru consum cu mai mult de 2 ani inainte de
data depunerii cererii."
14. La punctul 184, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul
cuprins:
"184. (1) Comerciantul expeditor care doreste sa solicite restituirea accizelor
pentru produsele ce urmeaza a fi expediate pentru consum intr-un alt stat membru
trebuie sa depuna la autoritatea fiscala teritoriala unde este inregistrat ca
platitor de impozite si taxe, inainte de expedierea produselor, o cerere de
restituire, al carei model este prevazut in anexa nr. 11, si sa faca dovada ca
pentru acele produse accizele au fost platite.
(2) Dupa receptia produselor de catre destinatar si plata accizei in statul
membru de destinatie, comerciantul expeditor va depune la autoritatea fiscala
teritoriala unde este inregistrat ca platitor de impozite si taxe, in vederea
restituirii accizelor, documentele prevazute la art. 1926 alin. (1) lit. c) din
Codul fiscal."
15. La punctul 20, dupa alineatul (15) se introduce un nou alineat, alineatul
(151), cu urmatorul cuprins:
"(151) Garantia poate fi executata atunci cand se constata ca antrepozitarul
autorizat sau operatorul inregistrat nu si-a respectat obligatiile legale
privind plata accizei. Executarea garantiei atrage suspendarea autorizatiei pana
la momentul reintregirii acesteia. Procedura prin care se executa garantia si
cea de suspendare a autorizatiei pentru neplata accizei se stabilesc prin ordin
al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice. Ordinul se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
16. La punctul 20, dupa alineatul (18) se introduce un nou alineat, alineatul
(181), cu urmatorul cuprins:
"(181) Pentru actualizarea garantiei prevazute la alin. (18) se utilizeaza
cursul de schimb leu/euro valabil pentru calculul accizelor la momentul
efectuarii actualizarii."
17. La punctul 21, dupa subpunctul 21.4 se introduce un nou subpunct, subpunctul
21.5, cu urmatorul cuprins:
"21.5. Scutirea de la plata accizelor prevazuta la art. 199 alin. (1) lit. d)
din Codul fiscal, precum si scutirea de la plata accizelor in cazul
carburantilor achizitionati prin statiile de distributie, pentru care
solicitantul beneficiaza si de scutire de taxa pe valoarea adaugata, se acorda
potrivit procedurii prevazute pentru scutirea de taxa pe valoarea adaugata."
18. La punctul 22, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul
(41), cu urmatorul cuprins:
"(41) Operatorii economici utilizatori de alcool partial denaturat, care au
primit avizul laboratorului vamal pentru utilizarea unei substante de denaturare
a alcoolului etilic, alta decat cele prevazute la alin. (3), pot efectua
achizitii de alcool etilic astfel denaturat si de la antrepozite fiscale din
alte state membre."
19. La punctul 22, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Denaturarea alcoolului etilic se realizeaza numai in antrepozite fiscale,
sub supravegherea autoritatii fiscale."
20. La punctul 22, alineatul (13) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(13) Scutirea se acorda direct:
a) in situatiile prevazute la art. 200 alin. (1) lit. d), f) si g) din Codul
fiscal;
b) in situatiile prevazute la art. 200 alin. (1) lit. a), b), c) si e) din Codul
fiscal, pentru antrepozitarii autorizati care functioneaza in sistem integrat.
Prin sistem integrat se intelege utilizarea alcoolului etilic si a altor produse
alcoolice de catre antrepozitar, pentru realizarea de produse finite destinate a
fi consumate ca atare, fara a mai fi supuse vreunei modificari."
21. La punctul 22, alineatul (15) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(15) Autorizatia de utilizator final se emite de catre autoritatea fiscala
teritoriala in a carei raza isi are sediul solicitantul. Autoritatea fiscala
atribuie si inscrie in autorizatie codul operatorului economic utilizator, cod
similar codului de acciza."
22. La punctul 22, alineatul (18) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(18) Autorizatia de utilizator final se elibereaza la cererea scrisa a
beneficiarului. Cererea va fi intocmita conform modelului prevazut in anexa nr.
30."
23. La punctul 22, alineatul (24) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(24) In cazul scutirilor directe, daca in termen de 45 de zile lucratoare de la
expedierea produsului antrepozitul fiscal expeditor nu primeste copia
documentului administrativ de insotire certificat, va instiinta despre acest
fapt autoritatea fiscala emitenta a autorizatiei, in termen de 5 zile.
Autoritatea fiscala emitenta va verifica in urmatoarele 3 zile realitatea
informatiei si, in cazul in care aceasta se va dovedi reala, va analiza motivele
care au generat acest fapt si va decide asupra obligatiei de plata a accizelor,
dupa caz."
24. La punctul 22, dupa alineatul (26) se introduce un nou alineat, alineatul
(261), cu urmatorul cuprins:
"(261) Autoritatea fiscala teritoriala emitenta poate anula autorizatia de
utilizator final in urmatoarele situatii:
a) operatorul economic a comis fapte repetate ce constituie contraventii la
regimul produselor accizabile, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) operatorul economic nu a justificat legal destinatia cantitatii de alcool si
produse alcoolice achizitionate;
c) operatorul economic a utilizat alcoolul sau produsul alcoolic achizitionat
altfel decat in scopul pentru care a obtinut autorizatie de utilizator final."
25. La punctul 22, alineatul (28) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(28) Neprezentarea in termen a situatiei prevazute la alin. (27) atrage
revocarea autorizatiei de utilizator final si odata cu aceasta plata accizelor
aferente atat cantitatilor achizitionate si/sau utilizate in perioada de
raportare, cat si cantitatilor aflate in stoc la data la care decizia de
revocare produce efecte."
26. La punctul 22, dupa alineatul 30 se introduc trei noi alineate, alineatele
(301)-(303), cu urmatorul cuprins:
"(301) Decizia de revocare a autorizatiei de utilizator final se comunica
detinatorului si produce efecte de la data comunicarii sau de la o alta data
cuprinsa in aceasta.
(302) Operatorul economic poate contesta decizia de revocare sau de anulare a
autorizatiei de utilizator final, potrivit legislatiei in vigoare.
(303) O noua cerere de obtinere a autorizatiei de utilizator final va putea fi
depusa dupa 6 luni de la data revocarii sau anularii autorizatiei si cu conditia
platii obligatiilor fiscale rezultate din aplicarea masurii de revocare sau de
anulare a autorizatiei."
27. La punctul 22, alineatul (32) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(32) Autorizatia de utilizator final are valabilitate 12 luni consecutive de la
data emiterii."
28. La subpunctul 23.1, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (31), cu urmatorul cuprins:
"(31) Intra sub incidenta prevederilor alin. (2) lit. b) si livrarile de produse
energetice destinate a fi utilizate drept combustibil pentru motor de catre
aeronavele aflate sub pavilionul altor state membre, pentru altfel de zboruri
decat cele turistice in scop privat, fara a fi necesara prezentarea de
certificate eliberate de autoritatile aeronautice civile din statele
respective."
29. La subpunctul 23.1, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat,
alineatul (51), cu urmatorul cuprins:
"(51) Deplasarea produselor energetice destinate utilizarii drept combustibil
pentru motor pentru aeronave, aflate pe alte aeroporturi decat cele situate in
apropierea antrepozitului fiscal care asigura alimentarea aeronavelor, trebuie
sa fie insotita de documentul administrativ de insotire. La rubrica ?Primitor?
se vor completa tot datele expeditorului. La destinatie, documentul
administrativ de insotire va fi certificat in mod corespunzator de autoritatea
fiscala in a carei raza teritoriala este situat aeroportul pe care se efectueaza
operatiunea de alimentare a aeronavei."
30. La subpunctul 23.1, dupa alineatul (15) se introduc doua noi alineate,
alineatele (16) si (17), cu urmatorul cuprins:
"(16) Scutirea de la plata accizelor prevazuta la art. 201 alin. (1) lit. a) din
Codul fiscal se acorda si in cazul in care:
a) combustibilul pentru aviatie este livrat de un antrepozit fiscal in scopul
alimentarii aeronavelor prin intermediul unui antrepozit fiscal autorizat pentru
depozitare de produse energetice, care alimenteaza efectiv aeronavele. In
aceasta situatie, deplasarea combustibilului pentru aviatie de la antrepozitul
fiscal de depozitare catre aeronave va fi insotita de avizul de insotire. Dovada
care sta la baza acordarii scutirii pentru cantitatea cu care a fost alimentata
aeronava o reprezinta certificatul de livrare semnat de comandantul aeronavei
sau de reprezentantul companiei aeriene a carei aeronava a fost alimentata.
Certificatul de livrare se intocmeste de antrepozitul fiscal care a efectuat
alimentarea aeronavei, un exemplar al acestui certificat urmand a fi transmis si
antrepozitului fiscal in numele caruia se intocmeste factura catre aeronave.
Antrepozitul fiscal in numele caruia se emit facturile catre aeronave va intocmi
jurnalul prevazut in anexa nr. 21. Antrepozitul fiscal care face alimentarea
aeronavei va intocmi jurnalul prevazut in anexa nr. 22, o copie a acestui jurnal
fiind transmisa primului antrepozit fiscal;
b) combustibilul pentru aviatie este facturat de un antrepozit fiscal de produse
energetice catre un intermediar care administreaza contracte cu companii aeriene
si care emite, la randul lui, facturi catre acestea, dupa alimentarea
aeronavelor in aceleasi conditii cu cele prevazute la lit. a), fara a avea loc
un transfer fizic al produsului de la antrepozitul fiscal catre intermediar.
Deplasarea combustibilului pentru aviatie de la antrepozitul fiscal de
depozitare catre aeronave va fi insotita de avizul de insotire. Dovada care sta
la baza acordarii scutirii pentru cantitatea cu care a fost alimentata aeronava
o reprezinta certificatul de livrare semnat de comandantul aeronavei sau de
reprezentantul companiei aeriene a carei aeronava a fost alimentata.
Certificatul de livrare se intocmeste de catre antrepozitul fiscal care a
efectuat alimentarea aeronavei. Primul antrepozit fiscal va intocmi jurnalul
prevazut in anexa nr. 21. Antrepozitul fiscal care face alimentarea aeronavei va
intocmi jurnalul prevazut in anexa nr. 22.
(17) Potrivit prevederilor art. 23 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997
privind transportul maritim si pe caile navigabile interioare, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, instalatiile plutitoare de tipul
macaralelor, cu sau fara propulsie, sunt considerate nave."
31. La subpunctul 23.2, alineatul (17) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(17) Neprezentarea in termen a situatiei prevazute la alin. (16) atrage
revocarea autorizatiei de utilizator final si odata cu aceasta plata accizelor
aferente atat cantitatilor achizitionate si/sau utilizate in perioada de
raportare, cat si cantitatilor aflate in stoc la data la care decizia de
revocare produce efecte."
32. La subpunctul 23.3, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Autorizatiile de utilizator final se emit de autoritatea fiscala
teritoriala si au o valabilitate de 12 luni consecutive de la data emiterii.
Modelul autorizatiei este prevazut in anexa nr. 20."
33. La subpunctul 23.3, alineatul (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(11) Neprezentarea in termen a situatiei prevazute la alin. (10) atrage
revocarea autorizatiei de utilizator final si odata cu aceasta plata accizelor
aferente atat cantitatilor achizitionate si/sau utilizate in perioada de
raportare, cat si cantitatilor aflate in stoc la data la care decizia de
revocare produce efecte."
34. La subpunctul 23.7, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) Autorizatiile de utilizator final se emit de autoritatea fiscala
teritoriala si au o valabilitate de 12 luni consecutive de la data emiterii.
Modelul autorizatiei este prevazut in anexa nr. 20."
35. La subpunctul 23.7, alineatul (15) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(15) Neprezentarea in termen a situatiei prevazute la alin. (14) atrage
revocarea autorizatiei de utilizator final si odata cu aceasta plata accizelor
aferente atat cantitatilor achizitionate si/sau utilizate in perioada de
raportare, cat si cantitatilor aflate in stoc la data la care decizia de
revocare produce efecte."
36. Subpunctul 23.8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"23.8. (1) In situatia prevazuta la art. 201 alin. (1) lit. l) din Codul fiscal,
atunci cand produsele energetice utilizate drept combustibil pentru incalzire
sunt produse in totalitate din biomase, denumite in continuare biocombustibili,
scutirea este totala.
(2) In situatia prevazuta la art. 201 alin. (1) lit. l) din Codul fiscal, atunci
cand produsele energetice utilizate drept combustibil pentru motor sunt produse
in totalitate din biomase, denumite in continuare biocarburanti, scutirea este
totala.
(3) Prin biomasa se intelege fractiunea biodegradabila a produselor, deseurilor
si reziduurilor provenite din agricultura inclusiv substante vegetale si animale
-, silvicultura si industriile conexe, precum si fractiunea biodegradabila a
deseurilor industriale si urbane.
(4) Atunci cand produsele energetice utilizate drept combustibil pentru
incalzire contin un procent de minimum 5% in volum produse obtinute din biomasa,
se practica o acciza redusa. Acciza redusa care se va aplica amestecului va
reprezenta acciza aferenta combustibilului pentru incalzire echivalent al
amestecului, diminuat cu 5%.
(5) Pentru produsele energetice care contin un procent de minimum 4% in volum
produse obtinute din biomasa, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr.
1.844/2005 privind promovarea utilizarii biocarburantilor si a altor carburanti
regenerabili pentru transport, cu modificarile si completarile ulterioare, se
practica o acciza redusa. Acciza redusa care se va aplica amestecului va
reprezenta acciza aferenta combustibilului pentru motor echivalent al
amestecului, diminuat cu 4%.
(6) Amestecul in vrac dintre biocarburanti si carburantii traditionali, in
conformitate cu legislatia specifica, se poate realiza in regim suspensiv numai
in antrepozite fiscale, sub supraveghere fiscala.
(7) Amestecul in vrac dintre biocombustibili si combustibilii traditionali se
poate realiza in regim suspensiv numai in antrepozite fiscale, sub supraveghere
fiscala.
(8) Prin derogare de la prevederile pct. 2 alin. (1), operatiunea exclusiva de
amestec in vrac intre biocarburanti si carburantii traditionali si intre
biocombustibili si combustibilii traditionali se poate realiza in regim
suspensiv numai in antrepozite fiscale de depozitare, sub supraveghere fiscala.
(9) Atunci cand statiile de distributie comercializeaza produse energetice
utilizate drept carburant, realizate in totalitate din biomasa, acestea trebuie
sa se asigure ca sunt respectate conditiile prevazute la art. 1754 alin. (2)
lit. c) din Codul fiscal. Statiile de distributie vor afisa in acest sens
avertismente in atentia clientilor."
37. Punctul 23.11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"23.11. (1) In toate situatiile de acordare a scutirii directe, autorizatia de
utilizator final se elibereaza la cererea scrisa a beneficiarului, intocmita
potrivit modelului prevazut in anexa nr. 30.
(2) In toate situatiile in care se acorda autorizatie de utilizator final,
autoritatea fiscala teritoriala emitenta poate anula autorizatia de utilizator
final in urmatoarele cazuri:
a) operatorul economic a comis fapte repetate ce constituie contraventii la
regimul produselor accizabile, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) operatorul economic nu a justificat legal destinatia cantitatii de produse
energetice achizitionate;
c) operatorul economic a utilizat produsul energetic achizitionat altfel decat
in scopul pentru care a obtinut autorizatie de utilizator final.
(3) Decizia de anulare a autorizatiei de utilizator final se comunica
detinatorului si produce efecte incepand cu data emiterii autorizatiei.
(4) In toate situatiile in care se emite decizie de revocare, aceasta se
comunica detinatorului si produce efecte de la data comunicarii sau de la o alta
data cuprinsa in decizie.
(5) Operatorul economic poate contesta decizia de revocare sau de anulare a
autorizatiei de utilizator final, potrivit legislatiei in vigoare.
(6) O noua cerere de obtinere a autorizatiei de utilizator final va putea fi
depusa dupa 6 luni de la data revocarii sau anularii autorizatiei si cu conditia
platii obligatiilor fiscale rezultate din aplicarea masurii de revocare sau de
anulare a autorizatiei.
(7) Autoritatea fiscala atribuie si inscrie in autorizatia de utilizator final
codul operatorului economic utilizator, cod similar codului de acciza.
(8) Autoritatile fiscale teritoriale vor tine o evidenta stricta a acestor
operatori economici prin inscrierea in registrele speciale a autorizatiilor de
utilizator final eliberate in domeniul produselor energetice. De asemenea, vor
asigura publicarea pe pagina de web a autoritatii vamale a listei cuprinzand
acesti operatori economici, lista care va fi actualizata lunar pana la data de
15 a fiecarei luni.
(9) Cantitatea de produse accizabile inscrisa intr-o autorizatie de utilizator
final de produse energetice poate fi suplimentata in situatii bine justificate
in cadrul aceleiasi perioade de valabilitate a autorizatiei."
38. La punctele 22 si 23, expresia cerere de scutire de accize se inlocuieste cu
expresia cerere de restituire de accize.
39. La punctul 26, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul
(61), cu urmatorul cuprins:
"(61) In situatia in care dimensiunea sistemului de inchidere a buteliilor,
cutiilor tetra pak sau tetra brik nu permite aplicarea banderolelor in forma de
?U?, acestea se vor aplica in forma de ?L?, astfel incat prin deschiderea
buteliilor sau a cutiilor sa se asigure distrugerea banderolelor."
40. La punctul 28, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"28. (1) Pentru fiecare solicitare de marcaje, antrepozitarul autorizat pentru
productie sau depozitare, operatorul inregistrat, operatorul neinregistrat si
importatorul autorizat depun nota de comanda la directia de specialitate cu
atributii in domeniu din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor sau la
directiile judetene pentru accize si operatiuni vamale ori a municipiului
Bucuresti."
41. La punctul 28 alineatul (3), litera c) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"c) garantia stabilita la autorizare, in cazul bauturilor alcoolice supuse
marcarii, care trebuie sa acopere valoarea accizelor aferente cantitatilor de
produse pentru care s-au comandat banderole. Pentru antrepozitarul autorizat si
operatorul inregistrat, nivelul garantiei stabilite la autorizare este cel
determinat potrivit pct. 20 alin. (8), (11) si (12), iar pentru importatorul
autorizat, nivelul garantiei stabilite la autorizare este cel determinat
potrivit pct. 27 alin. (21). Valoarea accizelor care trebuie sa fie acoperita de
garantie reprezinta valoarea accizelor care se fac venit la bugetul de stat,
determinata potrivit prevederilor pct. 1 alin. (4). Atunci cand valoarea acestor
accize depaseste garantia stabilita la autorizare, nota de comanda poate fi
aprobata integral numai cu conditia constituirii de catre solicitantul
banderolelor a unei garantii suplimentare care sa acopere diferenta de accize.
In cazul antrepozitarilor autorizati carora li s-a acordat reducerea nivelului
garantiei potrivit pct. 20, aceeasi cota de reducere se va aplica si asupra
diferentei de accize pentru care trebuie constituita garantie suplimentara."
42. La punctul 28, dupa alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul
(81), cu urmatorul cuprins:
"(81) In sensul prevederilor alin. (8), prin utilizarea marcajelor se intelege
aplicarea efectiva a acestora pe ambalajul produsului accizabil. In cazul
importatorilor de produse accizabile, dovada marcajelor utilizate este
reprezentata de o scrisoare de confirmare din partea producatorului extern
transmisa importatorului, care va fi anexata semestrial la situatia privind
evidenta marcajelor achizitionate, utilizate si returnate, fara ca termenul de
restituire a marcajelor neutilizate sa depaseasca 12 luni consecutive."
43. Dupa punctul 301 se introduce un nou punct, punctul 301.1, cu urmatorul
cuprins:
"Codul fiscal:
Nivelul si calculul accizei
Art. 208
[...]
(7) In cazul produselor prevazute la alin. (2), (3) si (5), accizele preced taxa
pe valoarea adaugata si se calculeaza o singura data prin aplicarea cotelor
procentuale prevazute de lege asupra bazei de impozitare, care reprezinta:
a) pentru produsele provenite din productia interna pretul de livrare al
producatorului, mai putin acciza;
b) pentru produsele provenite din teritoriul comunitar preturile de achizitie;
c) pentru produsele provenite din afara teritoriului comunitar - valoarea in
vama, stabilita potrivit legii, la care se adauga taxele vamale si alte taxe
speciale, dupa caz.
Norme metodologice:
301.1. - (1) Pentru produsele din productia interna, baza de impozitare este
reprezentata de pretul de livrare, respectiv pretul de vanzare al produselor
practicat de producator, mai putin acciza.
(2) In cazul produselor supuse accizelor nearmonizate pentru care acciza este
stabilita in cota procentuala, provenite din achizitii intracomunitare,
transformarea in lei a preturilor de achizitie exprimate in diverse valute - ca
baza de impozitare pentru accize - se efectueaza la cursul de schimb valutar
comunicat de Banca Nationala a Romaniei, utilizat la inregistrarea in
contabilitate, si anume cursul de schimb valabil la data receptiei produselor
achizitionate."
44. La punctul 302, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"302. (1) Operatorul economic - persoana fizica sau juridica autorizata -, in
exercitarea activitatii acestuia, poate achizitiona din alte state membre ale
Uniunii Europene produse supuse accizelor de natura celor prevazute la art. 207
din Codul fiscal, cu conditia detinerii unei autorizatii pentru achizitii
intracomunitare de astfel de produse emise de autoritatea fiscala teritoriala."
45. La punctul 31, dupa alineatul (12) se introduc sapte noi alineate,
alineatele (13)-(19), cu urmatorul cuprins:
"(13) Produsele supuse accizelor nearmonizate prevazute la art. 207 lit. d)-j)
din Codul fiscal, provenite din productie interna, livrate direct de catre
producator in alt stat membru, nu intra sub incidenta accizelor.
(14) Operatorii economici care achizitioneaza direct de la producator produse
supuse accizelor nearmonizate prevazute la art. 207 lit. d)-j) din Codul fiscal,
provenite din productie interna si care sunt ulterior exportate sau livrate in
alt stat membru, fara a suporta vreo modificare, pot beneficia la cerere de
restituirea accizelor.
(15) Cererea de restituire se depune la autoritatea fiscala la care solicitantul
este inregistrat ca platitor de impozite si taxe, in intervalul de pana la 3
luni de la data efectuarii livrarii catre un alt stat membru sau a operatiunii
de export catre o tara terta.
(16) Cererea prevazuta la alin. (15) va contine obligatoriu informatii privind
cantitatea produselor expediate, statul membru de destinatie sau tara terta,
valoarea totala a facturii si fundamentarea sumelor reprezentand accizele de
restituit.
(17) In cazul exportului, odata cu cererea de restituire solicitantul trebuie sa
depuna:
a) copia documentului care atesta achizitia produsului de la producator;
b) unul dintre urmatoarele documente:
1. declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din
teritoriul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala;
2. documentul de insotire de export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire
din teritoriul comunitar, si/sau, dupa caz, sa fie certificat liberul de vama
acordat de autoritatea vamala;
3. confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de
biroul vamal de iesire.
(18) In cazul livrarii catre alt stat membru, odata cu cererea de restituire
solicitantul trebuie sa depuna:
a) copia documentului care atesta achizitia de la producator;
b) copia facturii catre cumparatorul din statul membru de destinatie.
(19) In toate situatiile de restituire prevazute la acest punct, nedepunerea
cererii in termenul legal atrage pierderea dreptului de a beneficia de
restituire."
46. La punctul 33, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul
(11), cu urmatorul cuprins:
"(11) Nu intra sub incidenta obligatiei prevazute la art. 219 alin. (2) din
Codul fiscal operatorii economici care importa sau care achizitioneaza din alte
state membre produse supuse accizelor, pentru care exigibilitatea accizelor a
intervenit la momentul intocmirii formalitatilor vamale de import si, respectiv,
la momentul receptiei produselor, iar accizele au fost platite conform
termenelor legale."
47. La punctul 36, alineatul (2) se abroga.
48. Dupa punctul 66 se introduc patru noi puncte, punctele 67-70, cu urmatorul
cuprins:
"67. (1) Antrepozitarii autorizati pentru productia de produse accizabile din
grupele prevazute la art. 169-173 din Codul fiscal, care detin autorizatii
valabile, eliberate inainte de 1 ianuarie 2008, si care nu s-au incadrat in
prevederile pct. 66, au obligatia de a depune la Autoritatea Nationala a Vamilor,
pana la data de 31 ianuarie 2009 inclusiv, in vederea obtinerii clasificarii
tarifare, urmatoarele documente:
a) lista tipurilor de produse finite realizate in antrepozitul fiscal;
b) specificatia tehnica sau alte documente certificate pentru conformitate, din
care sa rezulte compozitia cantitativa pentru fiecare produs, lista cantitativa
completa a materiilor prime utilizate, natura si compozitia fiecarei materii
prime, procesul tehnologic de fabricatie a produsului;
c) certificate de analiza emise conform prevederilor legale in vigoare, care sa
contina determinarile necesare stabilirii clasificarii tarifare, sau, pana la
obtinerea acestor certificate de analiza, dovada solicitarii analizelor de
laborator asupra probelor de produse.
(2) Antrepozitarii autorizati au obligatia de a depune rezultatele analizelor de
laborator la Autoritatea Nationala a Vamilor, in termen de 15 zile de la data
primirii acestora.
(3) Antrepozitarii autorizati care nu respecta termenele prevazute la alin. (1)
si (2) se sanctioneaza cu revocarea autorizatiei, in conformitate cu prevederile
art. 183 alin. (1) lit. l) si art. 185 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal.
(4) Autoritatile vamale teritoriale vor verifica informatiile privind incadrarea
tarifara si nivelul accizelor corespunzator produselor accizabile rezultate, in
baza analizelor de laborator, comparativ cu informatiile inscrise in autorizatia
de antrepozit fiscal.
(5) Atunci cand in urma verificarii rezulta o alta incadrare tarifara si/sau un
alt nivel de acciza, autoritatea vamala va instiinta Comisia de autorizare
pentru modificarea corespunzatoare a elementelor din autorizatia de antrepozit
fiscal, respectiv cea de antrepozitar autorizat.
68. Autorizatiile de utilizator final emise potrivit prevederilor pct. 23.3, cu
valabilitate de 3 ani, vor fi prezentate autoritatii fiscale emitente in vederea
preschimbarii pana la data de 31 martie 2009. Dupa aceasta data, autorizatiile
respective isi pierd valabilitatea.
69. Operatorii economici care detin autorizatii de utilizator final potrivit
prevederilor pct. 51.3 sunt obligati sa constituie garantia aferenta cantitatii
de produse accizabile ramase de achizitionat sau de utilizat din cantitatea
aprobata, in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentelor norme
metodologice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
70. (1) Antrepozitarii autorizati care detin autorizatii valabile au obligatia
ca pana la data de 31 martie 2009 sa actualizeze documentatia potrivit
prevederilor pct. 8 alin. (3), dupa caz.
(2) Toti antrepozitarii autorizati pentru productie de produse accizabile, care
detin autorizatii valabile, au obligatia de a prezenta aceste autorizatii la
autoritatea competenta privind emiterea lor, pana la 31 martie 2009, in vederea
completarii autorizatiilor cu materiile prime accizabile care se achizitioneaza
in regim suspensiv si sunt necesare desfasurarii activitatii de productie de
produse accizabile, dupa caz.
(3) Antrepozitarii autorizati care nu respecta termenul prevazut la alin. (1) si
(2) se sanctioneaza cu revocarea autorizatiei, in conformitate cu prevederile
art. 183 alin. (1) lit. l) si art. 185 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal."
49. Anexa nr. 20 la normele metodologice de aplicare a titlului VII din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
inlocuieste cu anexa nr. 1, care face parte integranta din prezenta hotarare.
50. Dupa anexa nr. 29 la normele metodologice de aplicare a titlului VII din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce o noua anexa,
anexa nr. 30, al carei continut este prevazut in anexa nr. 2, care face parte
integranta din prezenta hotarare.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|