14 Ianuarie 2004
contabilitateafirmei.ro
Prevederi referitoare la Codul de Procedura Fiscala
|
Sfera de aplicare a Codului de procedura fiscala (art.1):
- cuprinde prevederi care reglementeaza drepturile si obligatiile partilor din
raporturile juridice fiscale privind administrarea impozitelor si taxelor
datorate la bugetul de stat si bugetele locale, prevazute in Codul fiscal;
- constituie procedura de drept comun pentru administrarea impozitelor si
taxelor si se completeaza cu prevederile Codului de procedura civila.
Partile Raportului juridic fiscal (art.15):
- contribuabilul;
- statul, unitatile administrative teritoriale.
Statul este reprezentat de MFP prin AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA si
organele fiscale.
Ordonanta privind Codul de procedura fiscala contine urmatoarele titluri:
Titlul I – Dispozitii generale
Titlul II – Dispozitii generale privind raportul de drept materiale fiscal
Titlul III – Dispozitii procedurale generale
Titlul IV – Inregistrarea fiscala si evidenta contabila si fiscala
Titlul V – Declaratia fiscala
Titlul VI – Stabilirea impozitelor si taxelor
Titlul VII – Inspectia fiscala
Titlul VIII – Colectarea creantelor fiscale (acest titlu este tratat in tema
separata)
Titlul IX – Solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor
administrative fiscale
Tiltlul X – Sanctiuni
Titlul XI – Dispozitii tranzitorii si finale
Titlul I – Dispozitii generale
Principii generale de conduita in administrarea taxelor si impozitelor:
1. organul fiscal este obligat sa aplice unitar legislatia fiscala;
2. organul fiscal trebuie sa instiinteze contribuabilul asupra drepturilor si
obligatiilor ce ii revin in desfasurarea procedurii;
3. organul fiscal, inainte de a incheia procesul verbal, de a lua decizia, este
obligat sa asigure posibilitatea contribuabilului de a-si exprima punctul de
vedere;
4. contribuabilul este obligat sa procure mijloacele doveditoar necesare pentru
prezentarea faptelor;
5. functionarii publici trebuie sa pastreze secretul asupra informatiilor pe
care le detin;
6. relatiile dintre contribuabil si organele fiscale trebuie sa fie fundamentate
pe buna credinta;
Capitolul III
Aplicarea prevederilor legislatiei fiscale
Interpretarea legii (art.11): “Interpretarea reglementarilor fiscale trebuie sa
respecte vointa legiuitorului asa cum este exprimata in lege.”
Imputernicitii, reprezentarea contribuabililor (art.16)
In relatiile cu organul fiscal, contribuabilul poate fi reprezentat printr-un
IMPUTERNICIT numit prin ACTUL DE IMPUTERNICIRE care trebuie sa se inregistreze
la organul fiscal.
IMPUTERNICITUL este si REPREZENTANTUL FISCAL desemnat potrivit Codului fiscal.
Definitii:
CURATOR FISCAL (art.17)
Este un imputernicit desemnat de instanta de judecata la solicitarea organului
fiscal in conditiile in care contribuabilul nu este prezent si nu are
imputernicit.
Obligatiile reprezentantilor legali (art.18):
- indeplinirea obligatiilor fiscale ale persoanelor reprezentate, in numele si
din averea acestora;
- raspunderea solidara pentru indeplinirea obligatiilor fiscale ale asocierilor
fara personalitate juridica in situatia in care acestea nu sunt achitate.
Titlul II – Dispozitii generale privind raportul de drept material fiscal
Definitii (art.19):
CREANTELE FISCALE PRINCIPALE
Reprezinta dreptul la perceperea impozitelor si taxelor, dreptul la rambursarea
impozitelor si taxelor, dreptul la restituirea impozitelor si taxelor.
CREANTELE FISCALE ACCESORII
Reprezinta dreptul la perceperea dobanzilor si penalitatilor de intarziere, in
conditiile legii.
OBLIGATIILE FISCALE (art.20) sunt:
a) obligatia de a declara bunurile si veniturile impozabile sau impozitele si
taxele datorate;
b) obligatia de a calcula si de a inregistra in evidentele contabile si fiscale
impozitele si taxele;
c) obligatia de a plati la termenele legale impozitul si taxa datorata;
d) obligatia de a plati dobanzile si penalitatile de intarziere, aferente
impozitelor si taxelor, denumite obligatii de plata accesorii
ATENTIE:
NU apare si obligatia de a calcula dobanzile si penalitatile de intarziere, ci
doar de a plati.
e) obligatia de a calcula, de a retine si de a inregistra in evidentele
contabile si de plata impozitele care se realizeaza prin stopaj la sursa;
f) orice alte obligatii care revin contrabuabililor persoane fizice sau juridice,
in aplicarea legilor fiscale.
Cand iau nastere Creantele fiscale:
In general, creantele fiscale si obligatiile fiscale iau nastere in momentul
cand se constituie baza de impunere care le genereaza daca legea nu prevede
altfel.
Definitii (art.23):
CREDITORII sunt persoanele titulare ale unor drepturi de creanta fiscala.
DEBITORII sunt acele persoane care, potrivit legii, au obligatia
corelativa de plata a acestor drepturi.
In cazul in care obligatia de plata nu a fost indeplinita de debitor, pot
deveni debitori, in conditiile legii, urmatorii:
a) mostenitorul care a acceptat succesiunea contribuabilului debitor;
b) cel care preia, total sau partial, drepturile si obligatiile deitorului supus
divizarii fuziunii ori reorganizarii judiciare;
c) persoana careia i s-a stabilit raspunderea in conformitate cu prevederile
legale referitoare la faliment;
d) persoana care isi asuma obligatia de plata a debitorului, printr-un
angajament de plata sau printr-un alt act incheiat in forma autentica, cu
asigurarea unei garantii reale la nivelul obligatiei de plata;
e) alte persoane.
PLATITORUL (art.24) este debitorul sau persoana care, in numele
debitorului, are obligatia de a plati sau de a retine si de a plati impozite,
taxe, contributii, amenzi si alte venituri bugetare.
Pentru persoanele juridice cu sediul in Romania, care au sedii secundare,
platitor de obligatii fiscale este persoana juridica, cu exceptia impozitului pe
venitul din salarii, pentru care plata impozitului se face de catre sediile
secundare ale persoanei juridice (art.24(2)).
RASPUNDEREA SOLIDARA apare in cazul cand debitorul este declarat
insolvabil. Persoanele care pot raspunde solidar sunt urmatoarele:
a) persoanele fizice sau juridice care, in cei 3 ani anteriori datei declararii
insolvabilitatii, cu rea credinta dobandesc in orice mod active de la debitorii
care isi provoaca astfel insolvabilitatea;
b) administratorii, asociatii, actionarii si orice alte persoane care au
provocat insolvabilitatea persoanei juridice debitoare prin instrainarea sau
ascunderea cu rea credinta, sub orice forma, a bunurilor mobile si imobile
proprietatea acesteia.
Definitii (art.29):
DOMICILIU FISCAL reprezinta:
a) pentru persoanele fizice, adresa unde isi au domiciliul, potrivit legii,
sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de
domiciliu;
b) pentru persoanele juridice, sediul social sau locul unde se exercita
gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor, in cazul in care
acstea nu se realizeaza la sediul social declarat.
c) Pentru asocierile si alte entitati fara personalitate juridica adresa
persoanei care reprezinta asocierea sau entitatea, iar in lipsa unei asemenea
persoane, adresa domiciliului fiscal al oricaruia dintre asociati.
ADRESA UNDE LOCUIESC EFECTIV reprezinta adresa locuintei pe care o
persoana o foloseste in mod continuu peste 183 de zile intr-un an calendaristic,
intreruperile de scurta durata nefiind luate in considerare. Daca sederea are un
scop exclusiv de vizita, concediu, tratament sau alte scopuri particulare
asemanatoare si nu depaseste perioada unui an, nu se considera adresa unde
locuiesc efectiv.
Important: in situatia in care domiciliul fiscal nu se poate stabili, domiciliul
fiscal este locul in care se afla majoritatea activelor.
Titlul III – Dispozitii procedurale generale
Capitolul II Acte emise de organul fiscal
Definitie (art.37):
ACTUL ADMINISTRATIV FISCAL este actul emis de organul fiscal competent in
aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor
si obligatiilor fiscale.
Continutul si motivarea actului administrativ fiscal (art.38):
a) denumirea organului fiscal emitent;
b) data la care a fost emis si data de la care isi produce efectele;
c) obiectul actului administrativ fiscal;
d) motivele de fapt;
e) temeiul de drept;
f) numele si semnatura persoanelor imputernicite, potrivit legii;
g) stampila organului fiscal emitent;
h) posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si
organul de solutionare competent;
i) mentiuni privind audierea contribuabilului.
IMPORTANT: ACTUL ADMINISTRATIV FISCAL emis prin intermediul tehnicii de
calcul este valabil si in cazul in care nu poarta semnatura persoanei
indreptatite potrivit legii si stampila organului emitent, daca indeplineste
cerintele legale aplicabile in materie.
Comunicarea actului administrativ fiscal (art.39):
- prin prezentarea contribuabilului la sediul organului fiscal emitent si
primirea actului administrativ fiscal de catre acesta sub semnatura;
- prin persoanele imputernicite ale organului fiscal, potrivit legii (reprezentantul
organului fiscal);
- prin posta;
- in lipsa contribuabilului sau imputernicitului, prin publicarea unui anunt
intr-un cotidian national de larga circulatie si intr-un cotidian local sau in
MO Partea a IV a. Data comunicarii se considera in a 5 a zi de la data
publicarii anuntului.
Pentru determinarea starii de fapt fiscale, organul fiscal:
-administreaza mijloacele de proba (art.43):
- solicita informatii de orice fel din partea contribuabililor si a aaltor
persoane;
- foloseste inscrisuri;
- solicita expertize;
- efectueaza cercetari la fata locului.
-Poate solicita informatii si lamuriri de la contribuabil la sediul organului
fiscal;
-Poate solicita informatii de la alte persoane pe care le admit daca sunt
confirmate si de alte mijloace de proba;
-Poate apela la serviciile unui expert pentru intocmirea unei expertize.
Forta probanta a documentelor justificative si evidentelor contabile (art.57):
Documentele justificative si evidentele contabile ale contribuabilului
constituie probe la stabilirea bazei de impunere.
Contribuabilul poate sa numeasca un expert pe cheltuiala proprie (art.48 (2)).
IMPORTANT (art.47): Bancile sunt obligate sa comunice organelor fiscale
lista titularilor persoane fizice sau juridice care deschid sau inchid conturi.
Dreptul de a refuza furnizarea de dovezi (informatii, inscrisuri)
Persoanele care pot refuza furnizarea de informatii, efectuarea de expertize si
prezentarea unor inscrisuri (art.51):
- Sotul/sotia
- Rudele contribuabilului pana la gradul al 3 lea inclusiv;
- Alte persoane (art.52 (1)): preoti, avocati, notari publici, consultanti
fiscali, executori judecatoresti, auditori, experti contabili, medici si
psigoterapeuti;
- Persoane asimilate (art.52 (2)): asistenti, persoane care participa la
activitatea profesionala a acestora.
Aceste persoane (cu exceptia preotilor) pot furniza informatii cu acordul
contribuabilului.
Organul fiscal poate estima baza de impunere si aceasta consta in identificarea
acelor elemente care sunt cele mai apropriate situatiei de fapt fiscale
(art.60).
Titlul IV – Inregistrarea fiscala si evidenta contabila si fiscala
Definitii (art.63):
CODUL DE IDENTIFICARE FISCALA este un cod atribuit contribuabilului prin
care se identifica intr-un raport juridic, astfel:
- Pentru persoane juridice: COD DE INREGISTRARE FISCALA;
- Pentru persoane fizice: COD NUMERIC PERSONAL;
- Pentru persoane fizice care nu au cod numeric personal (persoane straine):
NUMAR DE IDENTIFICARE FISCALA;
- Pentru persoane fizice platitoare de TVA” COD DE INREGISTRARE FISCALA
- Pentru comercianti, sucursalele comerciantilor: COD UNIC DE INREGISTRARE
atribuit potrivit legilor speciale.
Inregistrarea si scoaterea din evidenta a platitorilor de TVA (art.64)
Inregistrarea ca platitor de TVA in urmatoarele situatii (art.64(1)):
a) la infiintare, daca declara ca doreste sa opteze pentru aplicarea regimului
normal de TVA.
b) Ulterior infiintarii, daca cifra de afaceri realizata este sub plafonul de
scutire prevazut de dispozitiile Codului Fiscal provitoare la TVA, dar doreste
sa opezepentru aplicarea regimului normal de TVA;
c) Dupa infiintare, in mod obligatoriu, daca doreste plafonul de scutire
prevazut de dispozitiile Codului fiscal privitoare la TVA, in termen de 10 zile
de la sfarsitul lunii in care a depasit acest plafon.
Persoanele care trebuie sa se inregistreze ca platitori de TVA sunt cele care
realizeaza operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere.
Scoaterea din evidenta ca platitori de TVA (art.64(6)):
- Persoana care realizeaza exclusiv operatiuni care nu dau drept de deducere
trebuie sa solicite scoaterea din evidenta ca platitor de TVA in termen de 10
zile de la sfarsitul lunii in care realizeaza exclusiv astfel de operatiuni.
- In termen de 15 zile de la data actului in care se consemneaza incetarea
activitatii.
IMPORTANT: orice document trebuie sa contina codul de identificare
fiscala propriu.
Documentele care nu au inscris Codul de identificare fiscala a emitentului nu
sunt valabile ca documente fiscale.
Codul de identificare fiscala este inscris in Certificatul de inregistrare
fiscala care se elibereaza pe baza declaratiei pentru sediu principal si pentru
sediile secundare.
IMPORTANT: Contribuabilii care realizeaza activitati din comert sau
prestari servicii catre populatie sunt obligati sa afiseze Certificatul de
inregistrare fiscala in locurile unde se desfasoara activitatea.
Registrul contribuabililor (art.70)
Definitie:
VECTOR FISCAL este registrul care cuprinde date cu privire la identificarea
contribuabilului, categoriile de obligatii fiscale de plata, alte informatii
necesare administrarii obligatiilor fiscale.
Datele din registru pot fi modificate de organul fiscal din oficiu daca se
constata ca nu mai corespund starii de fapt reale, pe baza de constatare prin
decizia emisa de organul fiscal competent, dupa ascultarea prealabila a
contribuabilului (art.70(4)).
Obligatia de a conduce evidenta fiscala (art.71)
Contribuabilii sunt obligati sa conduca evidente fiscale, potrivit actelor
normative in vigoare.
IMPORTANT: Art.72(3): in cazul in care evidentele contabile si fiscale
sunt tinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe langa datele
arhivate in format electronic contribuabilul este obligat sa pastreze si sa
prezinte aplicatiile informatice cu ajutorul carora le-a generat.
Art.72(5): contribuabilii sunt obligati sa utilizeze pentru activitatea
desfasurata documentele primare si de evidenta contabila stabilite prin lege,
achizitionate numai de la unitatile stabilite prin norme legale in vigoare si sa
completeze integral rubricile formularelor, corespunzator operatiunilor
inregistrate.
Depunerea declaratiilor fiscale (art.75)
Declariile fiscale se depun (art.75(1)):
- la registratura organului fiscal competent sau
- la posta prin scrisoare recomandata
- prin mijloace electronice sau prin sistem de transmitere la distanta.
Declaratiile fiscale pot fi corectate de catre contribuabil prin proprie
intiatiava.
Titlul VI – Stabilirea impozitelor si taxelor
Stabilirea impozitelor si taxelor (art.77):
Impozitele si taxele se stabilesc:
- prin declaratie fiscala;
- prin decizie emisa de organul fiscal.
Decizia de impunere (art.78)
• se emite de organul fiscal competent ori de cate ori acesta modifica baza de
impunere;
• se emite daca este necesar si in cazul in care nu s-a emis decizie referitoare
la baza de impunere;
• declaratia fiscala este asimilata cu o decizie de impunere sub rezerva unei
verificari ulterioare.
Decizia de impunere (art.79)
Definiti: este un act emis de organul fiscal care trebuie sa contina informatii
mentionate la actul administrativ si categoria de impozit, baza de impunere,
cuantumul impozitului pentru fiecare persoana impozabila in parte.
Sunt asimilate deciziei de impunere:
- decizia privind rambursareade TVA;
- decizia privind bazele de impunere;
- decizia privind obligatiile de plata accesorii.
Prescpriptia dreptului de a stabili obligatii fiscale
Termenul de prescriptie (art.83)
Def.: dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in
termen de 5 ani, daca legea nu prevede altfel.
Termenul de prescriptie incepe sa curga de la data de 1 ianuarie anul urmator
celui in care s-a nascut creanta fiscala.
In cazul obligatiilor fiscale rezultate din savarsirea unei fapte penale,
dreptul de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 10 ani ,
incepand cu data savarsirii facptei ce constituie insfractiune sanctionata
printr-o hotarare judecatoreasca definitiva
Termenele de prescriptie se intrerup si se suspenda in cazurile si in conditiile
stabilite de lege pentru intreruperea si suspendarea termenului de prescriptie a
dreptului la actiune potrivit dreptului comun. (art.84)
Dupa implinirea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiei
fiscale organul fiscal va proceda la incetarea procedurii de emitere a titlului
de creanta fiscala. (art.84)
TITLUL VII – Inspectia fiscala
Atributiile inspectiei fiscale (art. 86(2)) :
a) constatarea si investigarea fiscala a tuturor actelor si faptelor rezultand
din activitatea contribuabilului supus inspectiei sau altor persoane privind
legalitatea si conformitatea declaratiilor fiscale, corectitudinea si
exactitatea indeplinirii obligatiilor fiscale, in vederea descoperirii de
elemente noi relevante pentru aplicarea legii fiscale;
b) analiza si evaluarea informatiilor fiscale, in vederea confruntarii
declaratiilor fiscale cu informatiile proprii sau din alte surse;
c) sanctionarea potrivit legii a faptelor constatate si dispunerea de masuri
pentru prevenirea si combaterea abaterilor de la prevederile legislatiei fiscale.
Formele de inspectie fiscala sunt (art.88 (1)):
a) inspectia fiscala generala, care reprezinta activitatea de verificare a
tuturor obligatiilor fiscale ale unui contribuabil, pentru o perioada de timp
determinata;
b) inspectia fiscala partiala, care reprezinta activitatea de verificare a uneia
sau mai multor obligatii fiscale, pentru o perioada de timp determinata.
Procedurile de control fiscal sunt ( art. 89):
a) controlul prin sondaj, care consta in activitatea de verificare selectiva a
documentelor si operatiunilor semnificative in care sunt reflectate, modul de
calcul, de evidentiere si de plata a obligatiilor fiscale datorate bugetului de
stat;
b) controlul inopinat, care consta in activitatea de verificare faptica si
documentara, in principal, ca urmare a unei sesizari cu privire la existenta
unor fapte de incalcare a legislatiei fiscale, fara anuntarea in prealabil a
contribuabilului;
c) controlul incrucisat, care consta in verificarea documentelor si
operatiunilor impozabile ale contribuabilului in corelatie cu cele detinute de
alte persoane.
Inspectia fiscala se efectueaza in cadrul termenului de prescriptie a
dreptului de a stabili obligatii fiscale astfel: (art. 90)
- La contribuabilii mari perioada supusa inspectiei fiscale incepe de la
momentul finalizarii controlului anterior,
- La celelalte categorii de contribuabili inspectia fiscala se efectueaza asupra
creantelor nascute in ultimii 3 ani fiscali pentru care exista obligatia
depunerii declaratiilor fiscale.
Organul competent de exercitare a inspectiei fiscale : Agentia Nationala de
Administrare Fiscala (art. 91 (1)).
Desfasurarea inspectiei fiscale va fi anuntata contribuabilului prin
transmiterea unui AVIZ DE INSPECTIE FISCALA (art. 93(1) si 94):
a) cu 30 de zile inainte pentru marii contribuabili;
b) cu 15 zile inainte pentru ceilalti contribuabili.
Definitie:
AVIZUL DE INSPECTIE FISCALA este documentul prin care se comunica:
a) temeiul juridic al inspectiei fiscale;
b) data de incepere a inspectiei fiscale;
c) obligatiile fiscale si perioadele ce urmeaza a fi supuse inspectiei fiscale;
d) posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a inspectiei fiscale.
Amanarea datei de incepere a inspectiei fiscale se poate solicita, o singura
data, pentru motive justificate.
Locul si timpul desfasurarii inspectiei fiscale: in spatiile de lucru ale
contribuabilului, si, de regula, in timpul programului de lucru al
contribuabilului (art. 95).
EXCEPTIE: Inspectia fiscala se poate desfasura si in afara programului de
lucru al contribuabilului, cu acordul scris al acestuia si cu aprobarea
conducatorului organului fiscal. (Art. 95 (40)
Reguli privind inspectia fiscala ( Art. 96)
- va avea in vedere examinarea tuturor starilor de fapt si raporturile juridice
care sunt relevante pentru impunere.
- va fi efectuata in asa fel incat sa afecteze cat mai putin activitatea curenta
a contribuabililor si sa utilizeze eficient timpul destinat inspectiei fiscale.
- se efectueaza o singura data pentru fiecare impozit sau taxa si pentru fiecare
perioada supusa impozitarii. Exceptie: conducatorul inspectiei fiscale competent
poate decide reverificarea unei anumite perioade daca, de la data incheierii
inspectiei fiscale si pana la data implinirii termenului de prescriptie, apar
date suplimentare necunoscute inspectorilor fiscali la data efectuarii
verificarilor sau erori de calcul care influenteaza rezultatele acestora.
- are la baza principiile independentei, unicitatii, autonomiei, ierarhizarii,
teritorialitatii si descentralizarii.
- La inceperea inspectiei fiscale, inspectorul este obligat sa prezinte
contribuabilului legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu si sa
consemneze inceputul in registrul unic de control.
- La finalizarea inspectiei fiscale, contribuabilul este obligat sa dea o
declaratie scrisa pe propria raspundere din care sa rezulte ca au fost puse la
dispozitie toate documentele si informatiile relevante pentru inspectia fiscala.
Drepturile si obligatiile contribuabilului:
- La inceperea inspectiei fiscale, contribuabilul va fi informat ca poate numi
persoane care sa dea informatii. (art. 98 (2))
- La incheierea inspectiei fiscale, organul fiscal va purta o discutie finala cu
contribuabilul asupra constatarilor si consecintelor lor fiscale.(art.98 (2))
- Contribuabilul are dreptul sa prezinte, in scris, punctul de vedere cu privire
la constatarile inspectiei fiscale (art.98 (4))
Organele fiscale vor sesiza organele de urmarire penala in legatura cu
constatarile efectuate cu ocazia inspectiei fiscale si care ar putea intruni
elemente constitutive ale unei infractiuni, in conditiile prevazute de legea
penala si vor intocmi proces-verbal semnat de organul de inspectie si de catre
contribuabilul supus inspectiei, cu sau fara explicatii ori obiectiuni din
partea contribuabilului. (art. 99)
In raportul privind rezultatul inspectiei fiscale se vor prezenta constatarile
inspectiei, din punct de vedere faptic si legal. Acesta va sta la baza emiterii
deciziei de impunere daca, ca urmare a inspectiei, se modifica baza de impunere.
In cazul in care baza de impunere nu se modifica, acest fapt va fi comunicat in
scris contribuabilului. (art. 100)
TITLUL VIII Colectarea creantelor fiscale (vezi tema “Colectarea
creantelor bugetare 036/2004”).
TITLUL IX Solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor
administrative fiscale
Contestatia se poate formula impotriva titlului de creanta fiscala si impotriva
altor acte administrative fiscale, potrivit legii. (art. 169 (1))
Dreptul la contestatie: il are numai cel care considera ca a fost lezat in
drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia.
(Art. 169 (2))
Atentie:
Baza de impunere si impozitul sau taxa stabilite prin decizie de impunere se
contesta numai impreună. (Art. 169 (3))
In cazul in care bazele de impunere sunt constatate separat intr-o decizie
referitoare la baza de impunere, acestea pot fi atacate numai prin contestarea
acestei decizii. (Art. 169 (4))
Elementele obligatorii ale contestatiei:
Contestatia se formuleaza in scris si cuprinde urmatoarele elemente: (Art. 170
(1))
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul contestatiei;
c) motivele de fapt si de drept;
d) dovezile pe care se intemeiaza;
e) semnatura contestatorului sau a imputernicitului acestuia, precum si stampila
in cazul persoanelor juridice.
Unde se depune la organul fiscal al carui act administrativ este atacat . (Art.
170 (1)):
Contestatia nu este supusa taxelor de timbru.
Termen de depunere al contestatiei este de 30 de zile de la data comunicarii
actului administrativ fiscal, sub sanctiunea decaderii. (Art. 171 (1))
- In cazul in care competenta de solutionare nu apartine organului emitent al
actului administrativ fiscal atacat, contestatia va fi inaintata de catre acesta,
in termen de 5 zile de la inregistrare, organului de solutionare competent.
- In cazul in care contestatia este depusa la un organ fiscal necompetent,
aceasta va fi inaintata, in termen de 5 zile de la data primirii, organului
fiscal emitent al actului administrativ atacat.
Exceptie:
Daca actul administrativ fiscal nu contine posibilitatea de a fi contestat,
termenul de depunere a contestatiei si organul de solutionare competent, atunci
termenul de depunere este de 3 luni de la data comunicarii actului administrativ
fiscal.(Art. 171(4))
Retragerea contestatiei (art. 172)
Contestatia poate fi retrasa de contestator pana la solutionarea acesteia., fara
a se se pierde dreptul de a se inainta o noua contestatie in interiorul
termenului general de depunere a acesteia.
Cine solutioneaza contestatiile (art. 173):
SUMELE CONTESTATE (HG 1.296/29.12.2001) ORGANUL CARE SOLUTIONEAZA
sub 5 MILIARDE LEI D.G.F.P.C.F.S judetene sau ale Municipiului Bucuresti
peste 5 MILIARDE LEI si toate actele intocmite de organele de control din
aparatul central al Ministerului Finantelor Publice MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE
Decizia de solutionare
- este definitiva in sistemul cailor administrative de atac (art. 174 (2))
- se emite in forma scrisa si va cuprinde: preambulul, considerentele si
dispozitivul. (art. 175 (1))
- se semneaza de catre conducatorul directiei generale, directorul general al
organului competent constituit la nivel central, conducatorul organului fiscal
emitent al actului administrativ atacat sau de inlocuitorii acestora, dupa caz
(art. 175 (5))
Organul de solutionare competent poate introduce, din oficiu sau la cerere, in
solutionarea contestatiei, dupa caz, alte persoane ale caror interese juridice
de natura fiscala sunt afectate in urma emiterii deciziei de solutionare a
contestatiei (art. 176 (1))
Solutionarea contestatiei (art. 177)
In solutionarea contestatiei organul competent va verifica motivele de fapt si
de drept care au stat la baza emiterii actului administrativ fiscal. Analiza
contestatiei se face in raport de sustinerile partilor, de dispozitiile legale
invocate de acestea si de documentele existente la dosarul cauzei. Solutionarea
contestatiei se face in limitele sesizarii.
Suspendarea procedurii de solutionare se poate efectua de organul competent
in urmatoarele cazuri (art. 178):
a) organul care a efectuat activitatea de control a sesizat organele in drept cu
privire la existenta indiciilor savarsirii unei infractiuni a carei constatare
ar avea o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in
procedura administrativa;
b) solutionarea cauzei depinde, in tot sau in parte, de existenta sau
inexistenta unui drept care face obiectul unei alte judecati.
IMPORTANT (Art.181(1)): Contestatia va fi respinsa fara a se proceda la
analiza pe fond a cauzei, daca organul de solutionare competent constata
neindeplinirea unei conditii procedurale.
IMPORTANT (Art.182(2)): Deciziile emise in solutionarea contestatiilor pot fi
atacate la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta.
TITLUL X – Contraventii si sanctiuni
Contraventie Sanctiune Cadrul legal
Persoane fizice Persoane juridice
Nedepunerea declaratiilor de inregistrare fiscala sau de mentiuni la termenele
prevazute de lege. 500.000- 15.000.000 lei 5 – 100 milioane lei Art.183(1) lit.
a)
• Nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor fiscale, chiar si
in urmatoarele cazuri:
- a fost efectuata plata obligatiei fiscale;
- obligatia fiscala respectiva este scutita la plata, conform reglementarilor
legale;
- organul fiscal a stabilit din oficiu baza de impunere si obligatia fiscala.
• Neaprobarea, de catre organul fiscal competent, la cererea contribuabilului, a
altor termene sau conditii de depunere a declaratiilor fiscale, in caz de
inactivitate temporara sau in cazul obligatiilor de declarare a unor venituri
care, potrivit legii, sunt scutite la plata impozitului pe venit. Art.73
Refuzul contribuabilului de a pune la dispozitia organului fiscal registre,
evidente, documente de afaceri si orice alte inscrisuri, in vederea stabilirii
starii de fapt fiscale, fie la sediul organului fiscal, fie la domiciliul fiscal
al persoanei obligate sa le prezinte. 15 – 30 milioane lei 50 – 100 milioane lei
Art.49
Nerespectarea obligatiei de a permite functionarilor imputerniciti de organul
fiscal sau a expertilor pentru a efectua o cercetare la fata locului, pentru a
patrunde in incinte si in incaperi cu scopul de a face constatari in interes
fiscal. Art.50(2)
Nedeclararea in scris, pe propria raspundere, de catre contribuabil, la
sfarsitul inspectiei, ca au fost puse la dispozitia organului fiscal toate
documentele si informatiile relevante pentru inspectia fiscala. 500.000 –
5.000.000 lei 5.000.000- 25.000.000 lei Art.96(7)
Neindeplinirea de catre contribuabil a masurilor prevazute in actul intocmit cu
ocazia inspectiei fiscale, in termenele si conditiile stabilite de organele de
inspectie fiscala. 5 – 15 milioane lei 25 – 50 milioane lei Art.96(8)
Nerespectarea de catre platitorii de impozite si taxe de a mentiona pe facturi,
scrisori, oferte, comenzi sau orice alte documente emise codul de identificare
fiscala propriu. 500.000- 15.000.000 lei 5 – 100 milioane lei Art.65(1)
Nerespectarea de catre platitorii de salarii si venituri asimilate salariilor a
obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale. Art.183(1) lit.
g)
Netransmiterea la organul fiscal competent sau, dupa caz, la terte persoane, a
formularelor si documentelor prevazute de legea fiscala, altele decat
declaratiile fiscale si declaratiile de inregistrare fiscala sau de mentiuni.
Art.183(1) lit. h)
Nerespectarea de catre banci a obligatiilor privind furnizarea informatiilor si
a obligatiilor de decontare prevazute de Codul fiscal. Art.183(1) lit. i)
Nerespectarea obligatiilor ce-i revin tertului poprit, potrivit Codului fiscal.
Art.183(1) lit. j)
Nerespectarea de catre Biroul de carte funciara a obligatiei de a comunica
organelor de executare, la cererea acestora, celelalte drepturi reale si sarcini
care greveaza imobilul urmarit, precum si titularii acestora, care trebuie
instiintati de catre organul de executare si chemati la termenele fixate pentru
vanzarea bunului imobil si distribuirea pretului. Art.143(9)
Actualizarea sumei amenzilor (Art.185)
Limitele amenzilor contraventionale prevazute in prezentul cod pot fi
actualizate anual, in functie de evolutia ratei inflatiei, prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice.
TITLUL XI – Dispozitii tranzitorii si finale
Inscrierea creantelor la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare
(Art.190)
Pentru creantele bugetare administrate de Ministerul Finantelor Publice, acesta
este autorizat ca operator care, prin unitatile sale teritoriale ca agenti
imputerniciti, sa inscrie creantele cuprinse in titluri executorii la Arhiva
Electronica de Garantii Reale Mobiliare.
Dispozitii privind termenele (Art.191(1))
Cererile depuse de catre contribuabil potrivit prezentului cod se solutioneaza
de catre organul fiscal, in termen de 45 de zile de la inregistrare, cu exceptia
cazurilor in care prin lege se prevede altfel.
Dispozitii tranzitorii privind inregistrarea fiscala (Art.193(3))
Persoanele inregistrate in registrul contribuabililor la data intrarii in
vigoare a Codului fiscal, al caror domiciliu fiscal difera de sediul social, in
cazul persoanelor juridice, sau de domiciliu, in cazul persoanelor fizice, dupa
caz, au obligatia de a depune declaratia de inregistrare fiscala in termen de 90
de zile de la intrarea in vigoare a Codului fiscal. In caz contrar se considera
valabil ca domiciliu fiscal ultimul domiciliu sau sediu declarat.
Abrogari (Art.200)
La data intrarii în vigoare a Codului de procedura fiscala se abroga:
a) OG 82/1998 privind inregistrarea fiscala a platitorilor de impozite si taxe,
republicata în MO 712/1.10.2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) OG 68/1997 privind procedura de intocmire si depunere a declaratiilor de
impozite si taxe, republicata în MO 121/24.03.1999, cu modificarile si
completarile ulterioare;
c) OG 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata in MO
582/14.08.2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art.
152;
d) OG 70/1997 privind controlul fiscal, publicata in MO 227/30.08.1997, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 64/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare;
e) OUG 13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse
prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului
Finantelor Publice, publicata in MO 62/6.02.2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 506/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) OG 39/2003 privind procedurile de administrare a creantelor bugetelor locale,
publicata in MO66/2.02.2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
358/2003.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|