16 Ianuarie 2004
contabilitateafirmei.ro
Metodologia de calcul al impozitului pe veniturile microintreprinderilor aplicabila pentru anul fiscal 2004
|
A. Prevederi referitoare la optiunea si incadrarea ca
microintreprindere:
Cine poate fi MICROINTREPRINDERE:
Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca societatile comerciale pentru
incadrarea ca microintreprindere (art.1, alin. (1) din OG 24/2001 modificat cu
Legea 111/2003) sunt urmatoarele:
a) sunt producatoare de bunuri materiale, presteaza servicii sau/si desfasoara
activitate de comert;
NU pot fi microintreprinderi entitatile care desfasoara acitivitati in domeniile
(art.1 alin.(3) din OG 24/2001 modificat cu Legea 232/31.05.2003, art.IX2,
pct.2):
- bancar;
-asigurari si reasigurari, piata de capital, cu exceptia persoanelor juridice
care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii;
-jocuri de noroc, pariuri sprotive, cazinouri
b) au de la 1 pana la 9 salariati;
c) au realizat venituri reprezentand echivaletul in lei de pana la 100 000 euro
inclusiv, in baza datelor financiar contabile din balanta de verificare pentru
una decembrie a anului anterior sau datele financiare din contul de profit si
pierderi pentru microintreprinderi;
d) au capital integral privat.
Conditia b) inseamna obligativitatea societatilor comerciale incadrate ca
microintreprinderi de a avea un salariat (cu carte de munca) conform alin (12)
din OG 24/2001 introdus prin Legea 232/2003, care trebuie indeplinita astfel:
- Societatile infiintate inainte de 31.05.2003 - data aparitiei Legii 232/2003,
trebuie sa angajeze minim 1 salariat pana la 31.12.2003;
- Societatile nou infiintate dupa 31.05.2003 - data aparitiei Legii 232/2003,
trebuie sa angajeze minim 1 salariat in termen de 60 de zile inclusiv de la data
inregistrarii la Registrul Comertului.
Conditiile trebuie indeplinite pana la data de 31.12 a anului fiscal precedent (legea
571/2003, art 103)
Conditii care trebuie indeplinite de catre persoanele juridice nou infiintate in
cursul unui an fiscal, pentru a se incadra in categoria Microintreprindere,:
- La la momentul constituirii (art.1, alin (2) din OG 24/2001 modificat cu Legea
111/2003):
a) sunt producatoare de bunuri materiale, presteaza servicii sau/si desfasoara
activitate de comert (lit.a) din Art.1 (1), Legea 111/2003);
Mentiune: NU pot fi microintreprinderi entitatile care
desfasoara acitivitati in domeniile (Legea 232/31.05.2003, art.IX2, pct.2):
- bancar;
-asigurari si reasigurari, piata de capital, cu exceptia persoanelor juridice
care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii;
-jocuri de noroc, pariuri sprotive, cazinouri
d) au capital integral privat (lit.d) din Art.1 (1), Legea 111/2003)
In termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii la Registrul
Comertului, societatile trebuie sa indeplinesca si conditia privind numarul de
salariati:
b) au de la 1 pana la 9 salariati.
Societatile comerciale pot opta pentru impozitul pe profit sau impozitul pe
venit (microintreprinderi) conform art.1 alin.(1) din OG 24/2001 modificata cu
Legea 111/2002 si Legea 232/2003.
Prin legea 571/2003, art 104 (5) se completeaza ca nu pot opta pentru sistemul
se impunere aferent microintreprinderilor persoanele juridice romane care au
capitalul social detinut de un asociat sau actionar persoana juridica cu peste
250 angajati
In anul 2004 pot opta pentru impozit pe venit societatile comerciale care
indeplinesc conditiile pana la data de 31.12.2003 si nu au mai fost platitoare
de impozit pe venitul microintreprinderilor. (legea 571/2003, art 104)
Societatile infiintate pana la 31.05.2003 pot opta impozitul pe venit din anul
2004, in functie de datele din 2003. Daca toate conditiile sunt indeplinite,
atunci societatea poate opta pentru impozitul pe venit 1.5% depunand la organul
fiscal “Declaratia de mentiuni pentru persoane juridice, asociatii familiale si
asociatii fara personalitate juridica” (cod 010) pe propria raspundere pana la
31 ianuarie 2004 (alin (11) din OG 24/2001 introdus prin Legea 232/2003).
Concluzie:
Conditia a) privind obiectul de activitate privita in perspectiva cadrului legal
se prezinta astfel::
Perioada Cadrul legal Nu pot fi MICROINTREPRINDERI entitatile care desfasoara
urmatoarele activitati:
Din 01.01.2004 Legea 232/31.05.2003 art.IX2, pct.2,
Legea 571 – art. 104 “Nu intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante
entitatile care desfasoara acitivitati in domeniile(art.1 (3) din OG 24/2001
modificat cu Legea 232/31.05.2003, art.IX2, pct.2):
- bancar;
-asigurari si reasigurari, piata de capital, cu exceptia persoanelor juridice
care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii;
-jocuri de noroc, pariuri sprotive, cazinouri”
Noutate: Pot fi microintreprinderi incepand cu anul fiscal 2004 si urmatoarele
societati comerciale infiintate inainte de 31.05.2003 :
societatile cu activitate de comert exterior ;
brokerii de asigurare si agentii de asigurare
societatile care desfasoara activitati de intermediere pe piata de capital
Legea 571/2003, art 104 (5) Noutate
Nu pot opta pentru microintreprindere persoanele juridice romane care au
capitalul social detinut de un actionar sau asociat persoana juridical cu peste
250 angajati
Observatii referitoare la conditia a):
1. Avem 2 raspunsuri legale care nu coincid in ceea ce priveste data de cand
societatile care desfasoara activitati de intermediere in asigurari pot fi
incadrate ca microintreprindere:
- Adresa MFP nr. 263723/16.06.2003 adresata Comisiei de Supraveghere a :
“Avand in vedere cele prezentate mai sus, incepand cu anul fiscal 2003 nu sunt
exclusi de la aplicarea legislatiei privind impunerea microintreprinderilor,
brokerii asigurare si agentii de asigurare, intrucat activitatea lor se
incadreaza in clasa CAEN 6720 – Activitati auxiliare ale caselor de asigurari si
de pensii, prestand servicii de intermediere in domeniul asigurarilor”
- Raspunsul Ministerului Finantelor Publice – Directia Generala de politici si
legislatie privind veniturile bugetului general consolidat (publicat in Revista
Finante – Contabilitate nr.7-8/2003):
“Care persoane juridice nu pot opta pentru incadrarea ca microintreprindere
avand in vedere obiectul lor de activitate?
a) persoanele juridice din domeniul bancar (bancile, societatile de credit
ipotecar, cooperativele de credit etc.);
b) persoanele juridice din domeniul asigurarilor (de exemplu: societatile de
asigurare-reasigurare), al pietei de capital (burse de valori sau de marfuri,
societatile de servicii de investitii financiare, societatile de registru,
societatile de depozitare), cu exceptia persoanelor juridice care desfasoara
activitati de intermediere in aceste domenii (brokerii si agentii de asigurare);
c) persoanele juridice care desfasoara activitati in domeniul jocurilor de noroc,
al pariurilor sportive si al cazinourilor;
Pentru anul fiscal 2003 persoanele juridice care desfasoara activitatile din
domeniile prevazute mai sus, cand vor iesi/intra din acest sistem de impunere?
Persoanele juridice platitoare de impozit pe venit sau pe profit care desfasoara
activutatile prevazute mai sus (la intrebarea precedenta), precum si cele care
desfasoara activitate de comert exterior isi pastreaza acelasi regim de impunere
pana la 31.12.2003”
2. La microintreprinderi se mai ridica problema interpretarii notiunii de
“activitati de comert exterior”.
Opinia Ministerului Finantelor Publice – Directia Generala de politici
si legislatie privind veniturile bugetului general consolidat (publicata in
Revista Finante – Contabilitate nr.7-8/2003) este:
“Potrivit dispozitiilor CAEN, activitatea de comert inseamna a cumpara si a
vinde in aceeasi stare sau cu modificari nesemnificative marfuri. Comert
exterior, presupune o relatie care depaseste granita Romaniei, respectiv
vanzarea marfurilor romanesti pe pietele externe, importul de marfuri, precum si
alte operatiuni de comert international (clearing, barter)”
Cadrul legal al CAEN este:
1. HG 656/6.10.1998 (M.O.301/5.11.1997);
2. Clasificarea activitatilor din economia nationala – CAEN (M.O.301 bis/5.11.1997)
3. Ordinul Insitutului National de Statistica pentru actualizarea CAEN
601/26.11.2002 (M.O.908/13.12.2002)
In acest cadru legal nu am gasit explicatia din opinia Ministerului Finantelor
Publice mentionata mai sus.
Legea 111/2003 aduce ca noutate eliminarea obtinerii dovezii privind
indeplinirea conditiei privind numarul de salariati de la directiile de munca si
solidaritate sociala judetene sau ale municipiului Bucuresti (Art.1, alin. (4),
(5) din OG 24/2001 modificat cu Legea 111/2003)
Daca in cursul anului fiscal una dintre conditiile impuse nu mai este
indeplinita, contribuabilul are obligatia de a pastra pentru anul fiscal
respectiv regimul de impozitare stabilit de prezenta ordonanta, fara
posibilitatea de a reveni din anul urmator la acest mod de impunere, chiar daca
ulterior indeplineste conditiile mai sus mentionate (Art.1, alin. (6)).
B. Prevederi privind organizarea contabilitatii si determinarea bazei
impozabile
- Microintreprinderile platitoare de impozit pe venit organizeaza si conduc
contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile simplificate, armonizate cu
directivele europene, aprobate prin OMFP 306/2002. (Art. I pct.1 din
Instructiuni)
- Baza impozabila asupra careia se aplica cota de 1,5% este totalul veniturilor
trimestriale care sunt inregistrate in creditul conturilor din clasa a 7-a
“Conturi de venituri”, cu exceptia celor inregistrate in (Art. I pct.2 din
Instructiuni):
-contul 711 “Variatia stocurilor”;
-contul 721 “Venituri din productia de imobilizari necorporale”;
- contul 722 “Venituri din productia de imobilizari corporale”;
-contul 758 “Alte venituri din exploatare” analitic reprezentand veniturile din
cota-parte a subventiilor guvernamentale si altor resurse similare pentru
finantarea investitiilor;
- venituri rezultate din anularea datoriilor si majorarilor datorate bugetului
de stat care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil
-conturile 781 “Venituri din provizioane privind activitatea de exploatare” si
786 “Venituri financiare din provizioane”.
Diferentele favorabile de curs valutar rezultate in urma evaluarii creantelor si
datoriilor in valuta existente la data de 31 decembrie 2002, inregistrate in
contabilitate in contul 117 “Rezultatul reportat” ca urmare a aplicarii
prevederilor OMFP 306/2002 pentru aprobarea Reglementarilor contabile
simplificate, armonizate cu directivele europene, sunt venituri impozabile pe
masura incasarii creantelor sau platii datoriilor. (Art. I pct.2 din
Instructiuni)
Incepand cu anul 2004 prin legea 571/2003, art 108 se completeaza veniturile
carora nu li se aplica cota de 1.5%:
- venituri realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru
pagubele produse la activele corporale proprii
- Numarul de salariati reprezinta numarul de persoane angajate cu contract
individual de munca, potrivit dispozitiilor Codului muncii, indiferent de durata
timpului de munca, inscrise lunar in statele de plata si/sau in registrul
general de evidenta a salariatilor. (Art. I pct.3 din Instructiuni)
- Pentru incadrarea in conditia privind nivelul veniturilor realizate in anul
precedent, se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza
impozabila, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este
cel de la inchiderea aceluiasi exercitiu financiar. (Art. I pct.4 din
Instructiuni)
- Daca in cursul anului fiscal una dintre conditiile impuse nu mai este
indeplinita, contribuabilul este obligat ca, incepand cu anul fiscal urmator sa
nu mai aplice impozitul pe venit, chiar daca ulterior indeplineste criteriile de
incadrare(Art. I pct.5 din Instructiuni)
- Daca se achizitioneaza case de marcat, cota de impozit se aplica asupra bazei
impozabile din care se scade valoarea caselor de marcat, in conformitate cu
documentul justificativ, in luna punerii in functiune. (Art. I pct.6 din
Instructiuni)
- Termen de plata: plata impozitului se face in lei, trimestrial, pana la data
de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmator (Art.8, alin. (1)). Pentru
neplata la termen a impozitului se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere
stabilite conform OG 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare.
- Comunicare: impozitul calculat se inscrie in formularul MF cod 14.13.01.01
“Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”,– “Impozit pe
veniturile microintrepinderilor” (Art.8, alin. (2) din OG 24/2001 modificat cu
Legea 111/2003).
- Controlul fiscal se va efectua nu mai devreme de 2 ani de la data controlului
fiscal anterior sau de la data intrarii in vigoare a ordonantei, cu exceptia
cazurilor de evaziune fiscala (Art.10).
- Persoanele juridice platitoare de impozit pe venit sunt obligate sa
evidentieze contabil cheltuielile de amortizare (legea 571/2003, art 112)
- In cazul unei asocieri fara personalitate juridica dintre o microintreprindere
platitoare de impozit pe venit si o persoana fizica rezidenta sau nerezidenta,
microintreprinderea are obligatia de a calcula, retine si varsa la bugetul de
stat impozitul datorat de persoana fizica. Acest impozit se calculeaza prin
aplicarea cotei de 1.5% asupra veniturilor ce ii revin din asociere (legea
571/2003, art 111)
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|