31 Ianuarie 2004
contabilitateafirmei.ro
CAZIERUL FISCAL
|
DATA INTRARII IN VIGOARE: 01.01.2002
1. Definitie: Cazierul fiscal reprezinta un sistem de
evidenta a persoanelor fizice sau juridice, precum si a asociatilor si
actionarilor si reprezentantilor legali ai acestora, care au savarsit fapte
sanctionate de legile financiare/fiscale si vamale sau care privesc diciplina
financiar-fiscala, denumiti contribuabili. (Art.2)
Scopul principal al organizarii cazierului fiscal il constituie prevenirea si
combaterea evaziunii fiscale, precum si intarirea administrarii impozitelor si
taxelor prin identificarea contribuabililor cu risc fiscal ridicat.
In acest sens, activitatea de control fiscal, precum si cea de colectare si
executare silita pot fi orientate cu precadere catre aceasta categorie de
contribuabili. Cazierul fiscal constituie un instrument util pentru aplicarea
legislatiei specifice in domeniul obtinerii unor inlesniri la plata obligatiilor
fata de bugetul de stat, acordari de licente, autorizatii, avize, participari la
licitatii publice etc.
2. Cazierul fiscal se organizeaza de catre MFP la nivel central si la nivelul
directiilor generale ale finantelor publice, in format electronic. (Art.3)
3. Cazierul fiscal cuprinde date privind (Art.4, 5):
- Sanctiuni aplicate contribuabililor pentru savarsirea faptelor sanctionate de
legile financiar-fiscale (sumele datorate);
- Masuri de executare silita aplicate contribuabililor in legatura cu faptele
savarsite (somatie, blocaj cont);
- Inscrisuri provizorii care cuprind date privind contribuabilii fata de care
organele competente au dispus masuri care pot fi atacate potrivit prevederilor
legale. Aceste inscrisuri se sterg din evidenta daca, timp de 10 ani, nu s-au
primit comunicari de solutionare definitiva.
- Inscrisurile provizorii se fac in baza urmatoarelor documente (Art.6):
- Extrasele de pe hotararile judecatoresti definitive transmise de instantele
judecatoresti;
- Extrasele de pe deciziile de solutionare a contestatiilor ramase definitive
prin neexercitarea cailor de atac;
- Actele intocmite de organele fiscale si vamale din subordinea MFP prin care se
consemneaza datele si informatiile inscrise in cazierul fiscal.
4. Scoaterea din evidenta a contribuabililor se face in urmatoarele situatii
(Art.7):
a) faptele care le-au savarsit nu mai sunt sanctionate de lege;
b) a intervenit reabilitarea de drept sau judecatoreasca;
c) nu mai au savarsit fapte de natura celor prevazute la art.2 intr-o perioada
de 10 ani de la data ramanerii definitive a actului prin care au fost
sanctionate aceste fapte;
d) decesul sau radierea contribuabilului;
e) in cazul achitarii datoriilor reprezentand cesionarea partilor sociale/actiunilor
la societatile comerciale cu datorii la bugetul de stat care depasesc valoarea
capitalului social.
5. Cand se solicita (Art.8):
5.1 Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie in
urmatoarele situatii:
- la infiintarea societatilor comerciale de catre asociatii actionari si
reprezentantii legali desemnati;
- la infiintarea asociatiilor si fundatiilor de catre asociati sau membri
fondatori ai acestora;
- la autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti.
Singura interdictie prevazuta de lege este interzicerea infiintarii societatilor
comerciale in cazul in care asociatii, actionarii sau reprezentantii legali
desemnati ai acestora au in cazierul fiscal inscrise fapte de natura penala.
5.2 Contribuabilii au dreptul sa solicite si sa obtina certificate de cazier
fiscal continand datele inscrise in cazierul propriu. La solicitarea expresa,
cazierul fiscal poate fi eliberat in forma simplificata, care sa ateste numai
daca acestia figureaza sau nu in cazierul fiscal;
5.3 La cererea motivata a organelor de urmarire penala si a instantelor
judecatoresti;
5.4 MFP poate furniza autoritatilor fiscale din statele partenere, in baza
acordurilor fiscale internationale, informatii din cazierul fiscal al
contribuabililor.
Important:
Persoanele fizice si juridice straine care nu sunt inregistrate fiscal in
Romania si se afla in una din situatiile de mai sus nu au obligatia sa prezinte
certificatul de cazier fiscal, fiind suficienta declaratia autentificata pe
propria raspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice,
dupacaz, din care sa rezulte ca nu au datorii fiscale (art. 8 (11) intodus prin
OG 29/2004)
6. Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face in maxim 10 zile de la
data solicitarii eliberarii si este valabil 30 de zile de la data emiterii si
numai in scopul pentru care a fost eliberat. (Art.9)
7. Rectificarea datelor din cazierul fiscal se poate face la cererea
contribuabililor, daca acestea nu corespund situatiei reale sau inregistrarea
lor nu s-a facut cu respectarea dispozitiilor legale. (Art.10)
8. In cazul respingerii cererii de rectificare, se poate introduce
contestatie in termen de 30 de zile de la comunicare. (Art.11)
9. In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare, Guvernul va aproba
norme metodologice prin care se vor stabili faptele care se vor inscrie in
cazierul fiscal. (Art.14, alin.(1))
10. Procedura de eliberare a certificatului de cazier fiscal necesar in mod
obligatoriu la infiintarea societatilor comerciale, va fi convenita prin
protocol incheiat intre MFP si Camera de Comert si Industrie a Romaniei.
(Art.14, alin.(2))
11. Modelul formularisticii necesare pentru comunicarea si solicitarea
datelor inscrise in cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare si acces la
informatiile din cazierul fiscal se regasesc in OMFP 40/17.01.2003 privind
modelul formularisticii necesare pentru solicitarea si comunicarea datelor
inscrise in cazierul fiscal (M.O.83/11.02.2003). (Art.15)
Faptele care se inscriu in cazierul fiscal sunt, in principal, fapte de evaziune
fiscala incriminate, respectiv sanctionate de legislatia financiara si vamala in
vigoare. Aceste fapte se impart in doua categorii:
- Infractiuni, unde sunt cuprinse, practic, toate faptele
savarsite in domeniul financiar, vamal si cele care privesc disciplina
financiara, sanctionate potrivit legislatiei penale, cum ar fi:
- Legea 87/18.10.1994 pentru combaterea evaziunii fiscale (M.O. 299/24.10.1994);
-Legea contabilitatii 82/24.12.1991, republicata (M.O. 629/26.08.2002);
-Legea 141/24.07.1997 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile si
completarile ulterioare (M.O. 180/01.08.1997);
-OG 158/27.11.2001 privind regimul accizelor (M.O. 767/30.11.2001) pentru
prevenirea si combaterea utilizarii sistemului financiar bancar in scopul
finantarii de acte de terorism (M.O. 802/14.12.2001).
- Contraventii, la a caror selectare s-a avut in vedere gradul de pericol social
si frecventa acestora, sanctionate de legislatia specifica si anume:
-Legea 521/17.07.2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor (M.O. 571/02.08.2002);
-OG 158/2001 privind regimul accizelor;
-Legea 87/18.10.1994 pentru combaterea evaziunii fiscale (M.O. 299/24.10.1994);
-Legea contabilitatii 82/1991, republicata;
-OG 23/11.08.1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete,
produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata (M.O. 374/23.12.1997)
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|