06 Februarie 2004
contabilitateafirmei.ro
Strategia nationala in domeniul proprietatii intelectuale (2003-2007)
|
PROPRIETATEA INTELECTUALA a carei finalitate este protejarea
produsului inteligentei umane si garantarea beneficiului consumatorilor de a se
folosi de acest produs are doua componente:
a) Proprietatea industriala a carei protectie este asigurata de Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci (OSIM)
b) Drepturile de autor si drepturi conexe a caror protectie este asigurata de
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA).
SCOPUL Strategiei nationale in domeniul proprietatii
intelectuale este de a compatibiliza si armoniza sistemul proprietatii
intelectuale din Romania cu mecanismele existente la nivelul UE.
OBIECTIVELE strategice in domeniul proprietatii intelectuale
sunt urmatoarele:
a) Armonizarea legislatiei nationaledin domeniul proprietatii intelectuale cu
normele de drept comunitar si cu prevederile acordurilor internationale la care
Romania este parte;
b) Imbunatatirea aplicarii in Romania a legislatiei din domeniul proprietatii
intelectuale;
c) Constituirea unei infrastructuri administrative corespunzatoare in cadrul
institutiilor nationale implicate in asigurarea protectiei proprietatii
intelectuale;
d) Formarea resurselor uman specializate in domeniul proprietatii intelectuale;
e) Realizarea unei cooperari transparente intre institutiile si organismele
nationale implicate in asigurarea protectiei proprietatii intelectuale;
f) Sensibilizarea, educarea si constientizarea publicului cu privire la domeniul
si importanta drepturilor de proprietate intelectuala.
Institutiile implicate in ELABORAREA Strategiei nationale in
domeniul proprietatii intelectuale sunt:
- OSIM
- ORDA
- Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
- Ministerul Educatiei, Cercetarii si tineretului
- Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
(ANIMMC), care are atributii de elaborare a strategiei si politicilor de
stimulare a dezvoltarii IMM – urilor, de elaborare implementare si monitorizare
de programe pentru sectorul IMM, de elaborare a legislatiei in domeniu.
- Autoritatea Nationala a Vamilor
- Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor
- Ministerul Justitiei
- Ministerul Integrarii Europene
- Ministerul Afacerilor Externe
- Ministerul Economiei si Comertului
- Camera Nationala a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania
- Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Mun.Bucuresti
ANIMMC s-a orientat spre dezvoltarea de programe nationale
multianuale ce vizeaza pentru sectorul IMM – urilor cresterea competitivitatii
intr-o piata concurentiala in care este vitala orientarea pe piata, cunoasterea
concurentei si perfectionarea abilitatilor si capacitatilor manageriale.
Programele nationale multianuale dezvoltate de ANIMMC pe
perioada 2002 – 2007 in derulare sunt:
- Programul national multianual de sustinere a investitiilor realizate de catre
intreprinderi nou-infiintate si microintreprinderi, precum si a investitiilor de
modernizare/retehnologizare a IMM;
- Programul national multianual pentru sustinerea accesului IMM la servicii de
instruire si consultanta;
- Programul national multianula de sprijinire a IMM in dezvoltarea exportului;
- Programul national multianual pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale
– EMPRETEC;
- Programul pentru ORGANIZAREA Targului pentru IMM.
Stimulentele in sprijinul dezvoltarii proprietatii intelectuale constau
in:
• O serie de reduceri de taxe pentru procedurile legale de protectie a
obiectivelor de proprietate industriala, in functie de venitul mediu brut lunar
pe ultimel 12 luni al persoanei fizice solicitante sau titulare a protectiei (OG
41/1998 privind taxele in domeniul proprietatii industriale si regimul de
utilizare a acestora);
• “profitul sau venitul obtinut prin aplicarea efectiva in tara de catre titular
sau, dupa caz, de catre licentiatii acestuia a unei inventii brevetate in
Romania, incluzand fabricarea produsului sau, dupa caz, aplicarea procedeului,
este scutit de impozit in primii 5 ani de la prima aplicare, calculati de la
data inceperii aplicarii si cuprinsi in perioada de valabilitate a brevetului” (Legea
64/1991), prevedere de care beneficiaza titularul brevetului aplicat sau
persoanele care exploateaza brevetul iar Venitul obtinut de titularul brevetului
prin cesionare este scutit de impozit;
• prin Planul national pentru cercetare, dezvoltare si inovare (PNCDI) coordonat
de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului ce cuprinde programe de
cercetare – dezvoltare si inovare. Dintre acestea Programul INVENT este destinat
valorificarii rapide in economie a inventiilor, in special a celor din domeniile
tehnice avansate, realizarii si testarii modelelor demonstrative sau a
prototipurilor pentru produsele, tehnologiile ori serviciile noi sau cu
imbunatatiri semnificative, bazate pe brevete ale inventatorilor romani.
• Planuri sectoriale (planuri de cercetare ale autoritatilor administratiei
publice centrale) – programe si proiecte de interes prioritar pentru diferite
domenii;
• Prin OG 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica,
aprobata cu modificari si completari prin Legea 324/2003, daca agentii economici
cofinanteaza 50% din valoarea unei lucrari de cercetare dezvoltare in scopul
aplicarii rezultatelor ei, pot beneficia in totalitate de rezultatele cercetarii,
cu acordul autoritatii de stat pentru cercetare – dezvoltare;
• “agentii economici pot prelua cu titlu gratuit, pe baza de contract cu clauze
asiguratorii in vederea transferului tehnologic, clauze privind proprietatea
industriala si neinstrainarea rezultatelor cercetarii preluate, rezultatele
cercetarii, cu exceptia brevetelor de inventie, certificatelor de inregistrare a
desenelor si modelelor industriale si altele asemenea, si pot primi din fonduri
publice, in regim de cofinantare, o suma de pana la 20% din cheltuielile totale
aferente aplicarii rezultatelor selectate.”
• Prin HG 442/2003 privind aprobarea unor masuri pentru atragerea, pregatirea si
stabilizarea tinerilor in cercetare, se stabileste ca, pentru promovarea
activitatii de transfer tehnologic, Ministerul Educatiei, Cercetarii si
Tineretului poate sustine finantarea proiectelor de valorificare si transfer
tehnologic in economie al rezultatelor cercetarii obtinute in domenii
tehnologice de varf, in limita a 30% din suma alocata annual in bugetul acestui
minister cu aceasta destinatie.
• Pe baza contractului de intermediere se acorda persoanei fizice de catre
unitatea de cercetare o suma de max.5% din valoarea negociata pentru transferul
rezultatului cercetarii, dupa incasarea c/valorii acestui contract, in termen de
15 zile. Transferul rezultatelor cercetarii se efectueaza cu conditia ca in
contractul de intermediere sa existe clauze asiguratorii privind
confidentialitatea, proprietatea industriala si neinstrainarea rezultatelor
cercetarii preluate, precum si obligatia aplicarii.
• Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului poate sustine financiar din
bugetul propriu, in limita a 10% din suma alocata finantarii proiectelor de
valorificare si transfer tehnologic, o parte din costurile pentru aplicarea unor
rezultate ale cercetarii, cu carcater inovativ, promovate de tineri de pana la
35 ani, prin firmele proprii, care reprezinta cofinantarea cu o suma de pana la
20% a cheltuielilor totale aferente aplicarii rezultatelor activitatii de
cercetare.
MASURILE strategice in domeniul proprietatii intelectuale sunt
urmatoarele:
I. Masuri strategice privind armonizarea legislatiei nationale in
domeniul proprietatii intelectuale cu normele de drept comunitar si cu
prevederile acordurilor internationale la care Romania este parte:
a) continuarea procesului de armonizare a legislatiei in domeniul
proprietatii industriale prin transpunerea acquisului comunitar si alinierea
reglementarilor nationale la acordurile internationale la care Romania este
parte;
b) asigurarea cadrului juridic corespunzator prin armonizarea continua cu
normele internationale in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe;
c) adaptarea sistemului de cercetare, dezvoltare si inovare la cerintele de
integrare in UE.
II. Masuri strategice privind imbunatatirea aplicarii in Romania a
legislatiei in domeniul proprietatii intelectuale:
a) imbunatatirea aplicarii legislatiei in domeniul dreptului de autor si al
drepturilor conexe;
b) asigurarea aplicarii legislatiei privind protectia drepturilor de proprietate
intelectuala la frontiera;
c) adoptarea unor masuri de protectie a consumatorilor impotriva riscului de a
achizitiona produse sau de a li se presta servicii care ar putea sa le afecteze
viata, sanatatea, securitatea sau interesele economice;
d) intensificarea interventiei parchetelor din cadrul Ministerului Public in
combaterea fenomenelor contrafacerii si pirateriei, a incalcarii dispozitiilor
legale privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala;
e) intensificarea activitatii unitatilor de politie
III. Masuri strategice privind constituirea unei infrastructuri
administrative corespunzatoare in cadrul institutiilor nationale implicate in
asigurarea protectiei proprietatii intelectuale:
a) dezvolatrea sistemului informatic si modernizarea echipamentelor folosite in
indeplinirea procedurilor de acordare a protectiei drepturilor de proprietate
industriala de catre OSIM;
b) constituirea unei infrastructuri administrative corespunzatoare a ORDA;
c) diseminarea informatiei referitoare la problemele de proprietate intelectuala;
d) imbunatatirea sistemului de proprietate intelectuala in vederea cresterii
competitivitatii unitatilor de cercetare si dezvolatre si a IMM, precum si a
entitatilor din infrastructura de inovare si transfer tehnologic;
e) promovarea produselor, serviciilor si a transferului tehnologic, precum si
dezvoltarea serviciilor de consiliere a entitatilor din infrastructura de ITT si
a IMM;
f) includerea unor elemente de proprietate intelectuala in procesul de
informatizare a sistemului judiciar.
IV. Masuri strategice pivind formarea resurselor umane specializate:
a) dezvoltarea unui program de pregatire a specialistilor implicati in procesul
de asigurare a protectiei proprietatii intelectuale;
b) dezvoltarea unei stranse colaborari intre Academia Mondiala OMPI si
institutele de formare a tineretului din Romania (nivel universal,
postniversitar etc)
c) perfectionarea magistratilor si a politistilor in domeniul protectiei
drepturilor de proprietate intelectuala;
V. Masuri strategice privind realizarea unei cooperari transparente
intre institutiile si organismele nationale implicate in asigurarea protectiei
proprietatii intelectuale;
VI. Masuri strategice privind sensibilizarea, educarea si constientizarea
publicului cu privire la rolul si importanta drepturilor de proprietate
intelectuala.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|