12 Mai 2004
contabilitateafirmei.ro
Obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
|
!IMPORTANT:
Modificari aduse de Legea 116/2004 valabile de la 22.04.2004:
1. Agentii economici care nu au obligatia sa emita facturi nu mai sunt obligati
sa utilizeze case de marcat electronice fiscale (art.1 alin. (1) si (2) din OG
28/1999 republicata, modificat cu Legea 116/2004)
2. Agentii economici care au obligatia utilizarii caselor de marcat (denumiti
utilizatori) sunt agentii economici care efectueaza livrari de bunuri cu
amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie;
3. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si facturi
fiscale (art.1 alin. (1) si (2) din OG 28/1999 republicata, modificat cu Legea
116/2004);
4. Distribuitor autorizat nu poate fi decat unitatea producatoare sau
importatoare, persoana juridica romana. Conform Legii 116/2004 de la 22.04.2004
agentul economic comerciant nu mai poate fi distribuitor autorizat (art.1 alin.
(4) din OG 28/1999 republicata, modificat cu Legea 116/2004).
5. Activitatile pentru care nu este obligatorie utilizarea caselor de marcat
sunt: (art.2 alin. (1) din OG 28/1999 republicata, modificat cu Legea 116/2004):
6.
Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure, prin comenzi de
la tastatura, realizarea in mod cumulativ a minimum urmatoarelor functii (Art.
33):
A. in regim de programare:
a) fiscalizarea memoriei fiscale - identificarea memoriei fiscale si a
utilizatorului prin datele inscrise in aceasta, respectiv seria fiscala a
aparatului, antetul bonului fiscal, data si ora la care se activeaza memoria.
Operatiunea de fiscalizare se efectueaza in momentul instalarii aparatului la
utilizator.
b) programarea antetului bonului fiscal
Antetul bonului fiscal contine minimum 18 caractere pe fiecare rand, se
tipareste pe toate documentele emise cu aparatul de marcat electronic fiscal si
contine:
-denumirea utilizatorului;
-codul fiscal/codul unic de inregistrare;
-adresa de la locul de instalare a aparatului/mentiunea de “comert ambulant” sau
“taxi”.
-Antetul bonului fiscal, in cazul aparatelor de taximetrie sau celor destinate
schimbului valutar, mai contine:
-numarul de inmatriculare a taxiului;
-numarul autorizatiei taxi;
-numarul certificatului aprobarii metrologice de model emis pentru taximetru;
-numarul de telefon si fax al operatorului de transport/al taximetrului
independent;
-codul statistic atribuit de BNR la punctele de schimb valutar.
c) programarea cotelor de TVA, (minimum 4 niveluri de cota, exceptand aparatele
de marcat electronice fiscale taximetrice, pentru schimb valutar si de
comercializare a marfurilor in regim de duty-free, la care se programeaza o
singura cota de TVA).
d) programarea asocierii articol – cota de TVA;
e) programarea datei;
f) programarea coeficientului “K” al taximetrului si a seturilor de tarife de
lucru, pentru aparatele de marcat electronice fiscale taximetrice.
Un set de tarife de lucru contine:
-tariful de pornire;
-tariful de km parcurs;
-tariful pe ora/minut de stationare.
Aparatele de marcat electronice fiscale destinate activitatilor de taximetrie
lucreaza cu minimum doua seturi de tarife: de zi (care se aplica intre orele
6,00 – 22,00) si de noapte (se aplica intre orele 22,00 – 6,00).
g) programarea comisionului si a cursului de schimb valutar pentru vanzarea si
cumpararea de valuta, in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale pentru
schimb valutar.
B. in regim de inregistrare:
a) inregistrarea livrarii de bunuri sau prestari de servicii, concomitent cu
calculul TVA-ului aferent;
b) imprimarea bonurilor fiscale conform prevederilor cadrului legal;
c) posibilitatea de corectie a erorilor numai inainte de emiterea bonului
fiscal.
d) tiparirea mesajelor in limba romana.
C. in regim de raportare:
a) emiterea raportului fiscal “Z” de inchidere zilnica, pe baza totalizatoarelor
zilnice din memoria de date proprie, insotit de inscrierea datelor cu caracter
fiscal si urmat de operatiunea efectiva de golire zilnica, adica stergere a
totalizatoarelor si a contoarelor zilnice.
Atunci cand capacitatea de inregistrare libera a memoriei fiscale scade sub
minimum 60 de inregistrari de golire zilnica, in fiecare raport Z se tipareste
numarul de inchideri zilnice ramase pana la umplerea memoriei fiscale.
b) emiterea raportului nefiscal “X” - o vizualizare a valorilor curente cumulate
in totalizatoarele zilnice, de la ultimul raport Z pana in momentul tiparirii
acestuia.
Bonul fiscal este documentul emis numai de aparatul de marcat electronic fiscal
cu ocazia efectuarii livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii si
cuprinde detalierea datelor referitoare la acestea, in functie de specificul
activitatii desfasurate (Art. 54).
Tiparirea bonului fiscal se efectueaza in urmatoarea structura (Art. 54):
a) antet;
b) continut;
c) parte finala.
Pe bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate
activitatilor de comercializare a marfurilor in regim de duty-free, in functie
de tipul magazinului, se tipareste si:
a) sintagma “DUTY-FREE EXPORT”, in cazul magazinelor duty-free;
b) textul “Marfuri numai pentru uzul reprezentantelor diplomatice si al
personalului acestora”, in limbile romana si engleza, in cazul magazinelor
duty-free diplomatice.
Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in
judet sau in municipiul Bucuresti, se intocmeste de catre directiile generale
ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti. Utilizatorii
aparatelor de marcat electronice fiscale vor solicita directiei generale a
finantelor publice in a carei raza se va instala aparatul, pe baza de cerere,
atribuirea numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat
electronice. Directiile generale ale finantelor publice au obligatia ca, in
termen de 5 zile de la data primirii cererii, sa comunice utilizatorului numarul
de ordine atribuit pentru fiecare aparat (Art. 60).
Utilizatorii care desfasoara activitati cu caracter ambulant solicita atribuirea
numarului de ordine directiei generale a finantelor publice in a carei raza isi
au sediul social/domiciliul (Art. 60).
Cererea de atribuire a numarului de ordine din registru va fi insotita de
urmatoarele documente (Art.61):
a) copia facturii si a documentului de plata care atesta achizitionarea
aparatului de marcat electronic fiscal sau, dupa caz, copia contractului de
leasing financiar incheiat cu clauza expresa privind asumarea obligatiei
partilor ca la expirarea contractului de leasing se transfera utilizatorului
dreptul de proprietate asupra aparatului;
b) copia procesului-verbal de sigilare a memoriei fiscale si a aparatului de
marcat electronic fiscal;
c) copia procesului-verbal de aducere a aparatelor de marcat electronice fiscale
la parametrii specifici tipului si modelului de aparat avizat, pentru
distribuitorii autorizati;
d) declaratie pe propria raspundere privind adresa de la locul unde va fi
instalat aparatul de marcat electronic fiscal, sau, dupa caz, declaratie privind
desfasurarea activitatii in regim ambulant ori in regim de taxi.
e) alte documente pe care directiile generale ale finantelor publice le pot
solicita.
In cazul incetarii activitatilor de livrari de bunuri si prestari de servicii
direct catre populatie, utilizatorii vor solicita in scris directiilor generale
ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, anularea
numarului de ordine atribuit din Registrul aparatelor de marcat electronice
fiscale instalate, anexand la cerere documente probatoare ale motivelor
incetarii activitatii, respectiv inchiderea punctului de lucru, instrainarea
aparatului, lichidarea, fuziunea, divizarea sau altele, dupa caz, precum si
dovada predarii memoriei fiscale la organul fiscal teritorial (Art. 62). La fel
se va proceda si in cazul transferarii unui aparat de marcat electronic fiscal
instalat de la un punct de lucru la altul situate in judete diferite, ambele
puncte de lucru apartinand aceluiasi utilizator (Art. 62).
In raportul Z, cu exceptia celui emis cu aparatele de marcat electronice
fiscale destinate activitatilor de schimb valutar si de taximetrie, se inscriu
urmatoarele date (Art. 64):
a) antetul bonului fiscal;
b) numarul de ordine al raportului Z, care va fi numai crescator si care se
inregistreaza in contorul Z;
c) data emiterii raportului Z, respectiv ora, ziua, luna si anul;
d) numarul avariilor care determina stergerea memoriei RAM si ora producerii
acestora. In cazul stergerii memoriei RAM utilizatorul are obligatia de a
reintroduce datele inscrise pe rola-jurnal privind tranzactiile efectuate de la
ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei RAM;
e) numarul bonurilor fiscale emise in ziua raportata;
f) logotipul si seria fiscala ale aparatului;
g) valoarea totala zilnica a operatiunilor si totalul TVA-ului;
h) valoarea totala zilnica a operatiunilor si TVA defalcata pe cote ale acesteia,
cu indicarea nivelului de cota;
i)valoarea totala zilnica a operatiunilor scutite de TVA;
j) valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a TVA
Eliberarea avizului privind distribuirea si utilizarea aparatelor de marcat
electronice fiscale se poate solicita de catre agentii economici care
indeplinesc urmatoarele conditii (Art. 79):
a) detin avizul tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului
aparatului de marcat electronic fiscal, eliberat de Ministerul Industriei si
Resurselor;
b) au prevazuta in obiectul lor de activitate comercializarea cu ridicata si cu
amanuntul a aparatelor de marcat electronice fiscale si a tehnicii de calcul –
cod CAEN 5184/5186 si 5248;
c) nu au datorii fiscale restante la bugetul de stat;
d) asigura in judetele si in municipiul Bucuresti, in care distribuie aparate de
marcat electronice fiscale, asistenta tehnica si intretinerea aparatelor prin
cel putin doua unitati specializate de service;
e) asigura piesele de schimb pentru perioada de garantie si postgarantie pe
perioda normala de functionare a aparatelor de marcat electronice fiscale
(conform Legii 15/1994);
f) asigura materialele consumabile care corespund prevederilor cadrului
legislativ.
Agentii economici care pana la data intrarii in vigoare a prezentelor norme
metodologice au obtinut avizul privind distribuirea si utilizarea aparatelor de
marcat electronice fiscale vor solicita, in termen de 18 luni de la aceasta
data, reconfirmarea avizului, care se va face esalonat, prin prezentarea
urmatoarelor documente, conform graficului stabilit prin decizie a comisiei
(Art. 90, 91, 95):
a) declaratia de conformitate emisa de producatorul hartiei destinate aparatului
respectiv, care atesta indeplinirea conditiilor de mentinere a lizibilitatii
datelor pe perioada de arhivare impusa de OG, tradusa si legalizata, in cazul
hartiei din import, insotita de o mostra de referinta a rolei de hartie,
certificata de producatorul acesteia si personalizata cu datele de identificare
a distribuitorului autorizat;
b) originalul adeverintei eliberate de organul fiscal teritorial, din care sa
rezulte ca agentul economic nu are datorii fiscale restante la bugetul de stat –
pentru distribuitor si pentru unitatile propuse la acreditare pentru
comercializare, daca este cazul. Sumele pentru care agentii economici au obtinut
inlesnire la plata potrivit legii, precum si sumele stabilite in urma
controalelor efectuate de organele fiscale si care se afla in diferite stadii de
contestare sau judecata nu se considera obligatii fiscale la bugetul de stat.
c) copiile contractelor ferme incheiate intre distribuitor si unitatile pentru
care se propune acreditarea pentru comercializare si/sau service, cu clauza
expresa privind judetele in care se vor desfasura aceste activitati;
d) certificatul de cazier judiciar pentru tehnicienii de service, in original
sau, dupa caz, copie legalizata, atunci cand in cadrul termenului de
valabilitate a acestuia se solicita acreditarea tehnicianului respectiv pentru
efectuarea de service la mai multe tipuri de aparate de marcat electronice
fiscale;
e) copia autorizatiei de fabricatie sau de import de taximetre, emisa de Biroul
Roman de Metrologie Legala – pentru distribuitorii de aparate de marcat
electronice fiscale destinate activitatii de taximetrie;
f) copiile autorizatiilor pentru activitatile de comercializare si, respectiv,
de reparare a taximetrelor, emise de Biroul Roman de Metrologie Legala – pentru
unitatile propuse la acreditare pentru comercializare si/sau service de aparate
de marcat electronice fiscale destinate activitatii de taximetrie;
g) un document datat, emis sub semnatura si stampila unitatilor acreditate
anterior, din care sa rezulte: denumirea, adresa sediului social, codul fiscal
sau, dupa caz, codul unic de inregistrare, numarul de telefon/fax, lista
tehnicienilor de service acreditati care vor efectua service la noul tip de
aparat si elementele de identificare a acestora.
-Alte obligatii ale distribuitorilor autorizati, ale unitatilor acreditate si
ale utilizatorilor (Art. 101):
a) sa livreze numai aparate de marcat electronice fiscale conforme cu modelul
avizat;
b) sa emita certificate de garantie pentru aparatele de marcat electronice
fiscale distribuite;
c) sa asigure suportul hard/soft necesar, in cazul in care aparatul de marcat
electronic fiscal urmeaza sa fie integrat ca parte a unui sistem de gestiune,
iar prin personalul din reteaua de service acreditata sa verifice integrarea
corecta a aparatului in sistem;
d) sa notifice in scris secretariatului tehnic al comisiei, cu minimum 30 de
zile inainte de incheierea contractului, intentia achizitionarii rolelor de
hartie de la un alt producator decat cel indicat in cererea de eliberare a
avizului privind distribuirea si utilizarea aparatelor de marcat electronice
fiscale. Notificarea va fi insotita de declaratia de conformitate si de o mostra
de referinta a rolei de hartie, certificata de producatorul acesteia si
personalizata cu datele de identificare a distribuitorului autorizat;
e) sa furnizeze, la cererea organelor de control si a comisiei, toate
informatiile privitoare la activitatile de comercializare si service pentru
aceste aparate.
Distribuitorul autorizat are obligatia sa furnizeze o data cu aparatul de marcat
electronic fiscal si manualul de utilizare in limba romana, precum si cartea de
interventii (Art.102).
Bonurile emise in timpul operatiunilor de proba si de initiere, precum si
rapoartele de inchidere zilnica emise in faza de instalare a aparatului de
marcat electronic fiscal poarta inscriptia “proba” si se pastreaza de utilizator.
Dupa instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se intocmeste “Declaratia
de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale” in patru exemplare,
semnata de utilizatorul aparatului de marcat, de tehnicianul de service care a
efectuat instalarea si de reprezentantul organului fiscal (Art. 104).
Originalul declaratiei se depune de utilizatorul aparatului de marcat electronic
fiscal la organul fiscal in a carui raza este instalat aparatul, a doua zi dupa
instalare, in vederea luarii in evidenta a acestuia, o copie ramane la
utilizator si doua copii la unitatea de service (Art. 104).
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|