.

02 Iunie 2004
contabilitateafirmei.ro
 

Modificari Cod de procedura fiscala

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


Principalele modificari aduse de Legea 174/2004 sunt:

1. S-a completat cadrul Codului de procedura fiscala – procedura de drept comun pentru administrarea impozitelor si taxelor, contributiilor si a altor sume datorate la bugetul general consolidat.

2. S-a introdus art.21, care reglementeaza procedura de modificare si completare a Codului de procedura fiscala:
- Prin lege, promovata, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia;
- Orice modificare intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.

3. S-a introdus art.22 privind functionarea Comisiei fiscale centrale: Comisia are responsabilitatea de elaborare a deciziilor cu privire la aplicarea unitara a prezentului Cod.

4. Administratiile pot transmite informatii despre contribuabili si “in alte cazuri prevazute de lege” – art.9 alin.(2) lit.d), nou introdus.

5. Definitia organului fiscal s-a completat prin alin.(4) di (5) noi, introduse la art.15:
Organ fiscal = Agentia Nationala de Administrare Fiscala (A.N.A.F.), unitatile sale teritoriale, precum si compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale

6. Imputerniciti:
- actul de imputernicire in forma autentica nu mai trebuie inregistrat la organul fiscal de contribuabil, ci de imputernicit – art.16 alin.(2).
- in cazul in care imputernicitul este avocat, forma si continutul imputernicirii sunt cele specifice profesiei de avocat – art.16 alin.(21) nou introdus.

7. Conflictul de interese este definit de art.361 nou introdus prin Legea 174/2004
Functionarul public din cadrul organului fiscal implicat intr-o procedura de administrare se afla in conflict de interese daca:
a. in cadrul procedurii respective acesta este contribuabil, este sot/sotie al/a contribuabilului, ruda pana la gradul al 3-lea inclusiv a contribuabilului sau reprezentant ori imputernicit al contribuabilului;
b. poate dobandi un avantaj sau poate suporta un dezavantaj direct in cadrul procedurii respective;
c. exista un conflict intre el, sotul/sotia, rudele sale pana la gradul al 3-lea inclusiv si una dintre parti sau sotul/sotia, rudele partii pana la gradul al 3-lea inclusiv;
d. in alte cazuri prevazute de lege.

8. Abtinerea si recuzarea sunt introduse prin art.362 de Legea 174/2004.
Functionarul public aflat intr-o situatie de conflict de interese este obligat sa instiinteze conducatorul organului fiscal si propune abtinerea.
Contribuabilul poate solicita recuzarea functionarului public aflat in conflict de interese.
Cererea de recuzare nu suspenda procedura de administrare in derulare.

9. Actul administrativ fiscal se comunica prin art.39 lit.c):
- posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire;
- e-mail sau fax, daca se asigura transmiterea textului actului si confirmarea primirii acestuia si s-a anulat prevederea “data comunicarii va fi dovedita prin semnatura destinatarului”.

10. S-a completat art.39 alin.(3), astfel:
In cazul in care contribuabilul refuza primirea actului administrativ (adica procesul verbal de control), comunicarea se face ca si in cazul in care contribuabilul sau imputernicitul lipsesc, adica prin publicarea de catre organul fiscal, a unui anunt intr-un cotidian de larga circulatie sau cotidian local, ori in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.

11. S-a introdus art.401 privind nulitatea actului administrativ fiscal constatata la cerere sau din oficiu.

12. La cerere, Ministerul Finantelor Publice va transmite informatii si autoritatilor administratiei publice locale (art.47 alin.(3), introdus cu Legea 174/2004).

13. Organul fiscal poate retine orice documente in scopul protejarii pe o perioada de maxim 30 zile si, cu aprobarea conducatorului organului fiscal, perioada poate fi prelungita cu maxim 90 zile (art.49 alin.(3) introdus cu Legea 174/2004).

14. Atentie: contribuabilii care obtin venituri din activitati independente pentru care platile anticipate se fac prin retinere la sursa de catre platitorii de venituri definite in art.53 alin.(1) din Codul fiscal aprobat prin Legea 571/2003, sunt obligati sa depuna la organul fiscal declaratia de inregistrare fiscala (art.63 alin.(41) introdus cu Legea 174/2004).
Venituri din activitati independente impozitate prin retinere la sursa sunt (art.53 alin.(1) din Codul fiscal, aprobat prin Legea 571/2003):
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
b) venituri din vanzarea bunurilor in regim de consignatie;
c) venituri din activitati desfasurate in baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial;
d) venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil;
e) venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;
f) venitul obtinut de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil, potrivit titlului II, care nu genereaza o persoana juridica;
g) venitul obtinut de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil, potrivit titlului IV, care nu genereaza o persoana juridica.

15. Nu se mai prevede ca documentele care nu au inscris codul de identificare fiscala nu sunt valabile (este abrogat alin.(2) al art.65).

16. Termenul de eliberare a certificatului de inregistrare fiscala este de 15 zile de la depunerea cererii, nu 30 de zile (art.68 alin.(1)).

17. NOU – Contribuabilii, care timp de 12 luni nu au depus declaratii, nu au efectuat plati si nu au prezentat solicitari organului fiscal, vor fi declarati contribuabili inactivi si vor fi supusi inspectiei fiscale in maximum 3 luni de la trecerea in evidenta speciala. (art. 70 (5)-(8) introduse prin Legea 174/2004).
Pe perioada in care contribuabilul este considerat inactiv, certificatul de inregistrare fiscala se suspenda. Reactivarea are loc in cazul in care contribuabilul (art.70 alin.(8) introdus cu Legea 174/2004):
- depune o declaratie fiscala sau situatie financiara;
- efectueaza o plata voluntara;
- formuleaza o solicitare organelor fiscale;
- organul fiscal constata ca acesta desfasoara activitati supuse legii fiscale.

18. Stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale prevazute la art.75 alin.(4) nu poate fi efectuata inainte de implinirea unui termen de 15 zile de la instiintarea contribuabilului privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei fiscale.

19. Termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiei fiscale se suspenda pe perioada cuprinsa intre momentul inceperii inspectiei fiscale si momentul emiterii inceperii deciziei de impunere ca urmare a efectuarii inspectiei fiscale (art.84 alin.(2) introdus cu Legea 174/2004).\

20. Proceduri de control fiscal: Prin modificarea art.89 lit.c) cu Legea 174/2004, controlul incrucisat poate fi si inopinat!
Controlul inopinat sau incrucisat se finalizeaza prin incheierea unui proces verbal (art.84 alin.(2) introdus de Legea 174/2004).

21. Durata efectuarii inspectiei fiscale nu poate fi mai mare de 3 luni (art.951 introdus cu legea 174/2004), iar pentru marii contribuabili sau cei cu sedii secundare nu poate dura mai mult de 6 luni.

22. Contribuabilii supusi inspectiei fiscale au dreptul de a beneficia, pe perioada acesteia, de asistenta de specialitate sau juridica (art.97 (3) introdus cu Legea 174/2004

23. La incheierea inspectiei fiscale, organul fiscal va prezenta contribuabilului constatarile si consecintele lor, acordandu-i posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu exceptia cazurilor (art. 98 (2) modificat cu Legea 174/2004):
- bazele de impozitare nu au suferit modificari in urma inspectiei fiscale;
- contribuabilul a renuntat la acest drept si notifica acest fapt organelor de inspectie fiscala

24. Ordinea stingerii datoriilor
In cazul in care contribuabilul datoreaza mai multe tipuri de creante fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile, atunci se vor stinge acele datorii pe care contribuabilul le stabileste (art.104 alin.(1) modificat prin Legea 174/2004).
Ordinea in care contribuabilul trebuie sa efectueze plata in cadrul aceluiasi impozit, taxa, contributie, conform art.104 alin.(2) modificat cu Legea 174/2004, este:
a. sume datorate in contul ratelor din graficele de plata a obligatiilor fiscale, pentru care s-au aprobat esalonari si/sau amanari la plata, precum si dobanzile datorate pe perioada esalonarii si/sau amanarii la plata si calculate conform legii;
b. obligatii fiscale principale cu termene de plata in anul curent, precum si accesoriile acestora, in ordinea vechimii;
c. obligatii fiscale datorate si neachitate la data de 31 decembrie a anului precedent, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora;
d. dobanzi, penalitati de intarziere aferente obligatiilor fiscale prevazute la lit.c);
e. obligatii fiscale cu termene de plata viitoare, la solicitarea debitorului.

IMPORTANT!
1) In cazul in care contribuabilul nu efectueaza plata in ordinea mentionata la alin.(2), creditorul fiscal va stinge obligatiile fiscale in conformitate cu ordinea de plata de mai sus (alin.(2) din art.104) si va instiinta debitorul in termen de 10 zile de la data efectuarii stingerii (art.104 alin.(4) introdus prin Legea 174/2004).
2) Orice plata facuta dupa comunicarea somatiei va stinge cu prioritate obligatia fiscala stabilita in titlul executoriu (art.104 alin.(5) introdus cu Legea 174/2004).
3) Pentru creantele bugetelor locale se sting cu prioritate obligatiile stabilite ca urmare a inspectiei fiscale (art.104 alin.(3) introdus cu Legea 174/2004).

25. Compensare
• Compensarea se va efectua in conditiile art.105 alin.(3), cu respectarea ordinii din art.104 alin.(2), modificat cu Legea 174/2004.
• Organul fiscal poate efectua compensare din oficiu, ori de cate ori constata existenta unor creante reciproce (art. 105 alin.(31) introdus cu Legea 174/2004).
• Compensarea creantelor cu obligatii datorate altor bugete, stabilita prin art.105 alin.(4), nu se aplica si in cazul creantelor bugetelor locale (art.105 alin.(41) introdus cu Legea 174/2004).

26. Sumele de restituit reprezentand diferentele de impozit rezultat din regularizarea anuala a impozitului pe venit datorat de persoane fizice se restituie din oficiu in termen de maxim 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere (art.106 alin.(11) introdus cu legea 174/2004.
Noutate: Pentru depasirea termenului de restituire, contribuabilul poate solicita dobanda pentru perioada pana la care are loc restituirea (art. 113)

27. Pentru obligatiile fiscale nascute dupa data deschiderii procedurii de faliment si neachitate la termen nu se datoreaza dobanda si penalitati de intarziere (art.111 alin.(4) modificat cu Legea 174/2004).

28. Inlesniri la plata obligatiilor bugetelor locale restante, care se pot acorda la cerere de administratia publica locala (art.115 modificat cu Legea 174/2004):
a) esalonari la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, contributiilor si a altor obligatii la bugetul local;
b) amanari la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, contributiilor si a altor obligatii la bugetul local;
c) esalonari la plata dobanzilor si/sau a penalitatilor de orice fel, cu exceptia dobanzilor datorate pe perioada de esalonare;
d) amanari si/sau scutiri ori amanari si/sau reduceri de dobanzi si/sau penalitati de intarziere, cu exceptia dobanzilor datorate pe perioada de amanare;
e) scutiri sau reduceri de impozite si taxe locale, in conditiile legii.
Procedura de acordare a inlesnirilor la plata pentru creantele bugetare locale se stabileste prin acte normative speciale.
Pentru acordarea inlesnirilor la plata creditorii bugetari locali vor cere debitorilor constituirea de garantii.
Pentru obligatiile la bugetul local, datorate si neachitate dupa data de 1 iulie 2003 de catre persoanele fizice, garantia este:
a) o suma egala cu doua rate medii din esalonare, reprezentand obligatii bugetare locale esalonate si dobanzi calculate, in cazul esalonarilor la plata;
b) o suma rezultata din raportul dintre contravaloarea debitelor amanate si dobanzile calculate si numarul de luni aprobate pentru amanare la plata, in cazul amanarilor la plata;
Pentru obligatiile la bugetul local, datorate si neachitate dupa data de 1 iulie 2003 de catre persoanele juridice, garantia este de 100% din totalul creantei bugetare locale pentru care s-a acordat inlesnirea.

29. Cine solutioneaza contestatiile:
- Contestatiile formulate de marii contribuabili impotriva deciziilor de impunere, actelor administratiilor fiscale, decizii de supunere in vama, taxe, al caror cuantum este sub 5 miliarde lei, se solutioneaza de catre organele competente constituite in cadrul respectivelor directii generale de administrare a marilor contribuabili (art.173 alin.1 lit.a1 introdusa cu Legea 174/2004);
- Contestatiile formulate de cei care se considera lezati de refuzul nejustificat de emitere a actului administrativ fiscal se solutioneaza de catre organul ierarhic superior organului fiscal competent sa emita acel act (art.173 alin.21 introdus cu Legea 174/2004);
- Contestatiile formulate impotriva actelor administrative fiscale emise de autoritatile administrative publice locale se solutioneaza de catre acestea (art.173 alin.22 introdus cu Legea 174/2004).

30. Important: S-a introdus un nou art.1821 “Infractiuni”:
Sustragerea, substituirea, degradarea sau instrainarea de catre debitor sau terte persoane a bunurilor sechestrate in conformitate cu prevederile prezentului cod se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei (art.1821 alin.(1) introdus cu Legea 174/2004).

Retinerea si nevarsarea de catre platitorii obligatiilor fiscale a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa, in cel mult 30 de zile de la scadenta, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei (art.1821 alin.(2) introdus cu Legea 174/2004).

31. Contraventia introdusa prin lit.l) la art.183 alin.(1) “refuzul debitorului supus executarii silite de a preda bunurile organului de executare spre a fi sechestrate sau de a le pune la dispozitia acestuia pentru a fi identificate si evaluate”, se sanctioneaza cu art.183 alin.(2) lit.d), astfel:
- amenda de la 500.000 lei la 15.000.000 lei pentru persoanele fizice;

32. S-a introdus art.1831 cu contraventii si sanctiuni la regimul produselor accizabile.

33. Nou: In cazul aplicarii sanctiunii amenzii potrivit art.183 si 1831, contribuabilul are posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii prevazute in prezentul cod, agentul constatator facand mentiune depsre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare si sanctionare contraventionala (art.184 alin. (3) si (4), modificat cu Legea 174/2004).

34. Dispozitii privind regimul vamal: Neplata la termenul legal a impozitelor, taxelor sau a altor sume ce se datoreaza, potrivit legii, in vama, atrage interzicerea efectuarii altor operatiuni de vamuire pana la stingerea integrala a acestora.(art1861 alin.).
35. Abrogari noi: art.3 din Legea 87/1994 privind combaterea evaziunii fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.545/ 29.07.2003, (art.200 lit.h).)
Prevederile art.3 din Legea 87/1994: “In termen de 5 zile de la inregistrare, contribuabilii au obligatia sa declare la organul fiscal pe a carui raza teritoriala isi au sediul, datele in legatura cu subunitatile constituite in sucursale, filiale, puncte de lucru, depozite, magazine si cu oricare alte locuri in care se desfasoara activitati producatoare de venituri, bancile si conturile bancare in lei si in valuta, indiferent de locul unde functioneaza, in tara sau strainatate. De asemenea, au obligatia sa declare organului de control bunurile sau valorile impozabile depozitate in alte locuri decat cele prezentate mai sus. Orice schimbare intervenita in legatura cu aceste date se va comunica organelor fiscale competente, in termen de 15 zile de la data cand a avut loc”.

Declararea filialelor si a sediilor secundare se face in baza art.66 din Codul de procedura fiscala in termen de 30 de zile de la infiintarea filialelor sau sucursalelor.
 

 

Categorii: BNR | fiscalitate | contabilitate

Cuvinte cheie: modificari cod de procedura fiscala | dispozitii privind regimul vamal | ordinea stingerii datoriilor

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics