12 Iulie 2004
contabilitateafirmei.ro
Codul Consumatorului
|
Data intrarii in vigoare: 1.01.2007
- Definitie:
Codul consumului are ca obiect reglementarea raporturilor juridice
create intre agentii economici si consumatori, cu privire la achizitionarea de
produse si servicii, inclusiv a serviciilor financiare, asigurand cadrul necesar
accesului la produse si servicii, informarii lor complete si corecte despre
caracteristicile esentiale ale acestora, apararii si asigurarii drepturilor si
intereselor legitime ale consumatorilor impotriva unor practici abuzive,
participarii acestora la fundamentarea si luarea deciziilor ce ii intereseaza in
calitate de consumatori (Art.1).
- Aplicabilitate:
Prevederile prezentului Cod se aplica (Art.2):
• comercializarii produselor noi, folosite sau reconditionate, si a serviciilor,
inclusiv a serviciilor financiare, destinate consumatorilor,
• contractelor incheiate cu consumatorii,
• regulilor privind publicitatea produselor si serviciilor, cu exceptia
produselor si serviciilor care sunt reglementate prin legi speciale, a
produselor care se comercializeaza ca antichitati si a produselor necesar a fi
reparate sau reconditionate pentru a fi utilizate, cu conditia ca agentul
economic sa informeze consumatorul despre aceasta.
- Drepturile consumatorilor
Consumatorii beneficiaza de urmatoarele drepturi (Art.27):
a) de a fi protejati impotriva riscului de a achizitiona un produs sau de a li
se presta un serviciu care ar putea sa le prejudicieze viata, sanatatea sau
securitatea ori sa le aduca atingere drepturilor si intereselor legitime;
b) de a fi informati complet, corect si precis, asupra caracteristicilor
esentiale ale produselor si serviciilor, astfel incat decizia pe care o adopta
in legatura cu acestea sa corespunda cat mai bine nevoilor lor, precum si de a
fi educati in calitatea lor de consumatori;
c) de a avea acces la piete care le asigura o gama variata de produse si
servicii de calitate;
d) de a fi despagubiti in mod real si corespunzator pentru pagubele generate de
calitatea necorespunzatoare a produselor si serviciilor, folosind in acest scop
mijloace prevazute de lege;
e) de a se organiza in asociatii ale consumatorilor, in scopul apararii
drepturilor si intereselor lor;
f) de a refuza incheierea contractelor care cuprind clauze abuzive, conform
prevederilor legale in vigoare;
g) de a nu li se interzice de catre un agent economic sa obtina un beneficiu
prevazut in mod expres de lege.
Atentie!
Se interzice refuzul vanzarii unui produs sau prestarii unui serviciu catre un
consumator fara un motiv justificat conform prevederilor legale in vigoare
(Art.28).
- Cadrul general privind obligativitatea informarii si educarii
consumatorilor
Statul trebuie sa realizeze si sa incurajeze folosirea de programe menite sa
asigure consumatorilor o informare si o educare corespunzatoare (Art.37).
Programele de educare si informare a consumatorilor pot sa cuprinda, ca aspecte
importante ale protectiei acestora (Art.40):
a) legislatia referitoare la protectia consumatorilor, agentii si organizatii
ale consumatorilor;
b) sanatatea, alimentatia, prevenirea imbolnavirilor si prevenirea
achizitionarii de produse alimentare falsificate;
c) riscurile produselor;
d) interesele economice ale consumatorilor la achizitionarea de servicii,
inclusiv a celor financiare;
e) etichetarea produselor, cu precizarea informatiilor necesare consumatorilor;
f) informatii despre dificultati si masuri de rezolvare a acestora, preturi,
calitate, conditii de creditare;
g) protectia mediului, dupa caz.
- Drepturile consumatorilor la incheierea contractelor (Cap.IX)
• Orice contract incheiat intre comercianti si consumatori, pentru vanzarea de
bunuri sau prestarea de servicii, va cuprinde clauze contractuale clare, fara
echivoc, pentru intelegerea carora nu sunt necesare cunostinte de specialitate;
• Orice informatii privind pachetele de servicii turistice, preturile acestora,
contractele de credit pentru consum si toate celelalte conditii aplicabile
contractului trebuie sa contina indicatii corecte si clare, care sa nu permita
interpretari echivoce ale acestora.
• In caz de dubiu asupra interpretarii unor clauze contractuale, acestea vor fi
interpretate in favoarea consumatorului.
• Se interzice comerciantilor stipularea de clauze abuzive in contractele
incheiate cu consumatorii.
• O clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu
consumatorul, daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitatea
consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele preformulate sau
conditiile generale de vanzare practicate de comercianti pe piata produsului sau
serviciului respectiv.
Atentie!
Contractele nu mai pot fi preformulate! Trebuie sa existe campuri care se
completeaza.
• Comerciantul este obligat sa remita consumatorului un exemplar din contractul
incheiat si sa poata proba acest lucru in fata organelor de control.
Atentie!
Pe exemplarul comerciantului consumatorul trebuie sa semneze ca a luat un
exemplar.
Contraventii (Art.86):
Autoritatea cu atributii de protectie a consumatorilor, in toate cazurile in
care constata nerespectarea actelor normative in domeniul protectiei
consumatorilor, este imputernicita sa aplice sanctiuni contraventionale
principale, complementare, sa dispuna masuri complementare si sa sesizeze
organele de cercetare penala in cazul in care faptele constatate pot constitui
infractiuni.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|