13 Iulie 2004
contabilitateafirmei.ro
ACTIVITATEA DE TRANSPORT MARITIM INTERNATIONAL
|
Mentiune:
- legea 231/2004 modifica titlul OG 116/1998, astfel ca acesta va avea urmatorul
cuprins – “OG privind dezvoltarea si modernizarea parcului de nave sub pavilion
roman destinate transportului public”.
- Dispare notiunea de activitate de transport maritim international fiind
inlocuita cu transportul public cu nave sub pavilion roman (s-au abrogat prin
legea 231/2004 art.2, art.3, din OG 116/1998)
- Dispare notiunea de navlosire a unei nave, ca nava nuda fiind inlocuita cu
nava sub pavilion roman (s-au abrogat prin legea 231/2004 art.4 din OG 116/1998)
- S-au abrogat scutirile de impozite si taxe acordate companiilor de navigatie
maritima (art.6 din OG 116/1998 abrogat prin Legea 231/2004), fiind introduse
prin art.5 din OG 116/1998 modificat prin Legea 231/2004 noi facilitati fiscale
si acordat sprijin financiar.
- S-a abrogat exonerarea de plata impozitului pe dividende pentru dividendele
incasate de actionarii si asociatii persoane fizice si juridice din companiile
de navigatie (art.7 din OG 116/1998 abrogat prin Legea 231/2004).
Data intrarii in vigoare: in 60 zile de la data publicarii in MO,
incepand cu 08.08.2004
Scopul urmarit de OG 116/1998 (art.1 din OG 116/1998, modificat cu Legea
231/2004):
• acordarea unor facilitati si a unui sprijin financiar pentru modernizarea si
dezvoltarea parcului de nave sub pavilion roman;
• cresterea prestigiului pavilionului roman pe planul transportului naval
international;
• atragerea de noi venituri la bugetul de stat;
• asigurarea liberei circulatii a fortei de munca angajate in transportul naval.
Def. (art.1 alin (2) introdus cu Legea 231/2004): nava sub pavilion roman este
nava destinata transportului public care arboreaza pavilion roman si este
operata de catre o persoana juridica romana, autorizata conform legii, denumita
operator.
Facilitatile fiscale, acordate conform legislatiei in vigoare, de care
beneficiaza operatorii sunt: (art.5 alin. 4 din OG 116/1998 modificat cu
Legea 231/2004):
a) scutirea de impozit pe profit pentru un numar limitat de ani, cu conditia ca
acest profit sa fie reinvestit in achizitia de nave noi sau in modernizarea
celor existente;
b) aplicarea amortizarii accelerate la navele noi;
c) scutirea de la plata taxelor vamale pentru achizitia de nave noi, precum si
pentru echipamente si piese de schimb destinate repararii, modernizarii si
constructiei navelor;
d) acordarea regimului de marfuri de export pentru livrarile de combustibil,
lubrifianti si alte materiale consumabile utilizate de nave in voiaje
internationale.
Facilitatile fiscale acordate unui operator presupun respectarea urmatoarelor
criterii (art.14 alin.1 din OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004 ):
a) sa aiba navele in proprietate sau inchiriate in bareboat pe o perioada de cel
putin un an sau in contract de leasing cu clauza de cumparare;
b) navele prevazute la lit. a) sa arboreze pavilionul roman;
c) navele sa detina certificat de conformitate cu normele tehnice de constructie
obligatorii eliberat de Autoritatea Navala Romana sau certificatul de clasa
eliberat de o societate de clasificare agreata de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului;
d) sa detina certificatele emise de Autoritatea Navala Romana sau de catre o
organizatie cu care Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a
incheiat conventii de lucru in acest sens, care atesta conformitatea cu
prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este
parte
Urmatoarele categorii de nave beneficiaza de facilitatile fiscale (art.14
alin.2 din OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004 ):
a) nave maritime cu un tonaj brut mai mare de 500 tone, calculat conform
Conventiei internationale din 1969 asupra masurarii tonajului navelor;
b) nave de navigatie interioara cu o capacitate de incarcare pentru transport
marfa de minimum 900 tone;
c) remorchere si impingatoare de navigatie interioara cu o putere a motoarelor
de propulsie de minimum 368 kW;
d) nave de pasageri de navigatie interioara cu o capacitate de transport de cel
putin 20 de persoane;
e) nave de navigatie interioara autopropulsate cu o capacitate de incarcare de
minimum 900 tone si puterea motoarelor de propulsie de cel putin 368 kW."
Sprijinul financiar din partea statului se poate acorda pentru (art.5
alin. 4 din OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004):
• modernizarea si dezvolatarea parcului de nave care arboreaza pavilion roman,
conform unor programe de modernizare si dezvoltare elaborate de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si aprobate de Guvern pana la data
de 1 august a fiecarui an in limita de 25% din pretul de achizitie a navelor noi,
respectiv din valoarea lucrarilor de modernizare ( art.24 si art.25 din OG
116/1998 modificat cu Legea 231/2004) in urmatoarele cazuri:
- constructii de nave noi in santierele navale romanesti;
- modernizarea navelor existente, pentru aducerea acestora la standardele
tehnice ale Uniunii Europene privind siguranta navigatiei si prevenirea poluarii.
• pentru constructii noi.
Procedura de urmat de operatorii ce solicita includerea in programele de
modernizare si dezvoltare (art.29 – art.31 din OG 116/1998 modificat prin
Legegea 231/2004):
a) depun la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului o cerere
insotita de studiul de fezabilitate al navei, documentatia tehnica avizata de
Autoritatea Navala Romana, precum si dovada constituirii resurselor financiare
proprii in cuantum de minimum 75%.
b) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului are obligatia ca in
termen de 60 de zile de la data depunerii cererii sa raspunda operatorilor in
legatura cu acceptarea includerii in programe sau, dupa caz, refuzul motivat.
c) Dupa aprobarea de catre Guvern a programului de modernizare si dezvoltare si
aprobarea finantarii acestuia prin legea anuala a bugetului de stat, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului va comunica operatorilor, in
termen de 10 zile, un document in care se mentioneaza cuantumul sprijinului
financiar si conditiile de acordare a acestuia.
Pentru alocatia stabilita, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului va incheia un contract de finantare cu operatorul beneficiar.
Atentie:
a) operatorii beneficiari ai sprijinului statului prin programele de modernizare
si dezvoltare au obligatia sa pastreze sub pavilion roman, cel putin 8 ani,
navele pentru care a beneficiat de facilitatile prevazute in prezenta ordonanta
si sa le asigure corespunzator valorii pentru corp si masini pentru toata
aceasta perioada (art.34, alin 1 din OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004).
Operatorii pot gaja/ipoteca, in interiorul perioadei de 8 ani, navele pentru
care a beneficiat de sprijinul financiar al statului, numai cu acordul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. (art.34, alin 5 din
OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004).
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|