.

13 Iulie 2004
contabilitateafirmei.ro
 

ACTIVITATEA DE TRANSPORT MARITIM INTERNATIONAL

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


Mentiune:
- legea 231/2004 modifica titlul OG 116/1998, astfel ca acesta va avea urmatorul cuprins – “OG privind dezvoltarea si modernizarea parcului de nave sub pavilion roman destinate transportului public”.
- Dispare notiunea de activitate de transport maritim international fiind inlocuita cu transportul public cu nave sub pavilion roman (s-au abrogat prin legea 231/2004 art.2, art.3, din OG 116/1998)
- Dispare notiunea de navlosire a unei nave, ca nava nuda fiind inlocuita cu nava sub pavilion roman (s-au abrogat prin legea 231/2004 art.4 din OG 116/1998)
- S-au abrogat scutirile de impozite si taxe acordate companiilor de navigatie maritima (art.6 din OG 116/1998 abrogat prin Legea 231/2004), fiind introduse prin art.5 din OG 116/1998 modificat prin Legea 231/2004 noi facilitati fiscale si acordat sprijin financiar.
- S-a abrogat exonerarea de plata impozitului pe dividende pentru dividendele incasate de actionarii si asociatii persoane fizice si juridice din companiile de navigatie (art.7 din OG 116/1998 abrogat prin Legea 231/2004).


Data intrarii in vigoare: in 60 zile de la data publicarii in MO, incepand cu 08.08.2004

Scopul urmarit de OG 116/1998 (art.1 din OG 116/1998, modificat cu Legea 231/2004):
• acordarea unor facilitati si a unui sprijin financiar pentru modernizarea si dezvoltarea parcului de nave sub pavilion roman;
• cresterea prestigiului pavilionului roman pe planul transportului naval international;
• atragerea de noi venituri la bugetul de stat;
• asigurarea liberei circulatii a fortei de munca angajate in transportul naval.

Def. (art.1 alin (2) introdus cu Legea 231/2004): nava sub pavilion roman este nava destinata transportului public care arboreaza pavilion roman si este operata de catre o persoana juridica romana, autorizata conform legii, denumita operator.

Facilitatile fiscale, acordate conform legislatiei in vigoare, de care beneficiaza operatorii sunt: (art.5 alin. 4 din OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004):
a) scutirea de impozit pe profit pentru un numar limitat de ani, cu conditia ca acest profit sa fie reinvestit in achizitia de nave noi sau in modernizarea celor existente;
b) aplicarea amortizarii accelerate la navele noi;
c) scutirea de la plata taxelor vamale pentru achizitia de nave noi, precum si pentru echipamente si piese de schimb destinate repararii, modernizarii si constructiei navelor;
d) acordarea regimului de marfuri de export pentru livrarile de combustibil, lubrifianti si alte materiale consumabile utilizate de nave in voiaje internationale.

Facilitatile fiscale acordate unui operator presupun respectarea urmatoarelor criterii (art.14 alin.1 din OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004 ):
a) sa aiba navele in proprietate sau inchiriate in bareboat pe o perioada de cel putin un an sau in contract de leasing cu clauza de cumparare;
b) navele prevazute la lit. a) sa arboreze pavilionul roman;
c) navele sa detina certificat de conformitate cu normele tehnice de constructie obligatorii eliberat de Autoritatea Navala Romana sau certificatul de clasa eliberat de o societate de clasificare agreata de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
d) sa detina certificatele emise de Autoritatea Navala Romana sau de catre o organizatie cu care Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a incheiat conventii de lucru in acest sens, care atesta conformitatea cu prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte

Urmatoarele categorii de nave beneficiaza de facilitatile fiscale (art.14 alin.2 din OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004 ):
a) nave maritime cu un tonaj brut mai mare de 500 tone, calculat conform Conventiei internationale din 1969 asupra masurarii tonajului navelor;
b) nave de navigatie interioara cu o capacitate de incarcare pentru transport marfa de minimum 900 tone;
c) remorchere si impingatoare de navigatie interioara cu o putere a motoarelor de propulsie de minimum 368 kW;
d) nave de pasageri de navigatie interioara cu o capacitate de transport de cel putin 20 de persoane;
e) nave de navigatie interioara autopropulsate cu o capacitate de incarcare de minimum 900 tone si puterea motoarelor de propulsie de cel putin 368 kW."

Sprijinul financiar din partea statului se poate acorda pentru (art.5 alin. 4 din OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004):
• modernizarea si dezvolatarea parcului de nave care arboreaza pavilion roman, conform unor programe de modernizare si dezvoltare elaborate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si aprobate de Guvern pana la data de 1 august a fiecarui an in limita de 25% din pretul de achizitie a navelor noi, respectiv din valoarea lucrarilor de modernizare ( art.24 si art.25 din OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004) in urmatoarele cazuri:
- constructii de nave noi in santierele navale romanesti;
- modernizarea navelor existente, pentru aducerea acestora la standardele tehnice ale Uniunii Europene privind siguranta navigatiei si prevenirea poluarii.
• pentru constructii noi.

Procedura de urmat de operatorii ce solicita includerea in programele de modernizare si dezvoltare (art.29 – art.31 din OG 116/1998 modificat prin Legegea 231/2004):
a) depun la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului o cerere insotita de studiul de fezabilitate al navei, documentatia tehnica avizata de Autoritatea Navala Romana, precum si dovada constituirii resurselor financiare proprii in cuantum de minimum 75%.
b) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului are obligatia ca in termen de 60 de zile de la data depunerii cererii sa raspunda operatorilor in legatura cu acceptarea includerii in programe sau, dupa caz, refuzul motivat.
c) Dupa aprobarea de catre Guvern a programului de modernizare si dezvoltare si aprobarea finantarii acestuia prin legea anuala a bugetului de stat, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va comunica operatorilor, in termen de 10 zile, un document in care se mentioneaza cuantumul sprijinului financiar si conditiile de acordare a acestuia.
Pentru alocatia stabilita, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va incheia un contract de finantare cu operatorul beneficiar.

Atentie:
a) operatorii beneficiari ai sprijinului statului prin programele de modernizare si dezvoltare au obligatia sa pastreze sub pavilion roman, cel putin 8 ani, navele pentru care a beneficiat de facilitatile prevazute in prezenta ordonanta si sa le asigure corespunzator valorii pentru corp si masini pentru toata aceasta perioada (art.34, alin 1 din OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004).

Operatorii pot gaja/ipoteca, in interiorul perioadei de 8 ani, navele pentru care a beneficiat de sprijinul financiar al statului, numai cu acordul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. (art.34, alin 5 din OG 116/1998 modificat cu Legea 231/2004).

 

 

Categorii: declaratii fiscale | contabilitate | contracte

Cuvinte cheie: activitatea de transport maritim international | categorii de nave | facilitati fiscale

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics