|
A. Noutate: Facilitati fiscale pentru IMM.
Prin OG 94/2004 s-a introdus ca facilitate fiscala pentru IMM restituirea
impozitului pe profit aferent profitului reinvestit incepand cu exercitiul
financiar al anului 2005.
Modalitatea de acordare (art. 261 (1) din Legea 346/2004 introdus prin OG
94/2004):
- Agentii economici (IMM) achita impozitul pe profit datorat conform
reglementarilor legale;
- ulterior acestia vor primi inapoi partea de impozit pe profit achitata
aferenta profitului reinvestit sub forma de sprijin pentru IMM.
Facilitatea se acorda pentru investitii efectuate in active reprezentand:
- echipamente tehnologice, masini, unele si instalatii, computere si echipamente
periferice ale acestora;
- brevete, drepturi de autor, licente, marci de comert sau fabrica si alte
valori similare, programe informatice
Mentiune: Facilitatea nu se aplica pentru investitii efectuate in active de
natura costructiilor.
In exercitiul financiar 2005, IMM pot beneficia de aceasta facilitate pentru
activele achizitionate dupa data de 1.10.2004 si puse in functiune pana la
sfarsitul anului. (art. 261 (2) din Legea 346/2004 introdus prin OG 94/2004)
Conditii pentru a beneficia de facilitate:
- contribuabilii nu aplica regimul de amortizare accelerata(art. 261 (3) din
Legea 346/2004 introdus prin OG 94/2004);
- ecchipamentele trebuie sa fie noi, in sensul ca nu au fost utilizate anterior
(art. 261 (4) din Legea 346/2004 introdus prin OG 94/2004);
- activele vor fi pastrate in patromoniu cel putin o perioada egala cu jumatate
din durata lor normala de utilizare. (art. 261 (5) din Legea 346/2004 introdus
prin OG 94/2004)
Facilitatea se va acorda cu respectarea prevederilor legale in domeniul
ajutorului de stat, dupa autorizarea acestora de Consiliul Concurentei.(art. 27)
B. Prevederile Legii 346/2004 privind IMM sunt:
Definitii:
Intreprinderile mici si mijlocii sunt acele intreprinderi care indeplinesc
cumulativ urmatoarele conditii (Art.3 alin.(1)):
a) au un numar mediu anual de salariati mai mic de 250;
b) realizeaza o cifra de afaceri anuala echivalenta cu pana la 8 milioane de
euro sau au un rezultat anual al bilantului contabil care nu depaseste
echivalentul in lei a 5 milioane euro;
c) respecta criteriul de independenta.
Sunt considerate independente intreprinderile mici si mijlocii care nu sunt
detinute in proportie de peste 25% din capitalul social sau din drepturile de
vot de catre o alta intreprindere ori de mai multe intreprinderi impreuna, care
nu fac parte din categoria IMM (Art.3 alin.(2)).
Indeplinirea criteriului de independenta se stabileste pe baza declaratiei pe
propria raspundere a intreprinderii interesate in atestarea incadrarii in
categoria intreprinderilor mici si mijlocii (Art.3 alin.(4)).
Clasificarea IMM se efectueaza in functie de numarul mediu anual de salariati,
astfel (Art.4 alin.(1)):
a) pana la 9 salariati - microintreprinderi;
b) intre 10 si 40 de salariati - intreprinderi mici;
c) intre 50 si 249 de salariati - intreprinderi mijlocii.
Numarul mediu de salariati corespunde numarului mediu de persoane angajate in
intreprindere in cursul anului, determinat pe baza lunara (Art.5 alin.(1)).
Numarul mediu de salariati reprezinta media aritmetica simpla rezultata din suma
efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva - inclusiv zilele de repaus
saptamanal si sarbatorile legale -, impartita la numarul total de zile
calendaristice. Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau sarbatoare legala se
vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu
exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi
(Art.5 alin.(2)).
Salariatii cu program de lucru corespunzator unei fractiuni de norma vor fi
inclusi in numarul mediu, proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul
individual de munca cu timp partial (Art.5 alin.(4).
Plafoanele cifrei de afaceri utilizate la definirea intreprinderilor mici si
mijlocii se raporteaza la cifra de afaceri reflectata de situatiile financiare
anuale (Art.6 alin.(2)).
Plafoanele referitoare la numarul mediu anual de salariati se raporteaza la
numarul mediu de salariati din anul anterior celui in care se intocmesc
declaratiile pe propria raspundere, fiind valabile intregul an in curs (Art.7
alin.(3)).
Accesul prioritar la achizitiile publice de produse, lucrari si servicii
Organele administratiei publice centrale trebuie sa incurajeze cresterea
ponderii IMM-urilor in valoarea contractelor de achizitii publice de bunuri
materiale, lucrari si servicii, urmarind ca aceasta pondere sa atinga un nivel
comparabil cu contributia acestora la realizarea produsului intern brut (Art.16
alin.(1)).
Intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de (Art.16):
- reduceri cu 50% pentru criteriile legate de cifra de afaceri, de garantia
pentru participare si de garantia de buna executie, cerute in achizitiile
publice de produse, lucrari si servicii (alin.(2));
- asistenta tehnica gratuita pentru facilitarea accesului la servicii de formare
de specialitate in domeniul achizitiilor publice prin programe gestionate de
Agentia Nationala pentru IMM si Cooperatie ;
- acces la servicii electronice de informare prin centrele Euro Info,
referitoare la legislatia in domeniu;
- servicii electronice de informare referitoare la cererile de oferte prezentate
in sistem electronic de catre ofertanti.
Programe de dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii
Guvernul, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si
autoritatile locale acorda sprijin IMM-urilor prin: ( art. 25 (3))
a) facilitarea accesului la finantare prin elaborarea si implementarea de
instrumente si scheme financiare de tipul:
- alocatii financiare nerambursabile, acordate intreprinzatorilor la infiintarea
intreprinderilor mici si mijlocii, in vederea completarii capitalului necesar
pentru initierea afacerii;
- ajutoare financiare nerambursabile, acordate intreprinderilor mici si mijlocii
pentru realizarea investitiilor in sectorul productiv si servicii;
- constituirea de fonduri de garantare, fonduri de investitii si capital de risc
in sprijinul intreprinderilor mici si mijlocii;
- scheme de creditare cu dobanda redusa;
- alte scheme si instrumente financiare;
b) imbunatatirea accesului IMM-urilor la finantare, prin acordarea de sprijin
financiar si asistenta pentru dezvoltarea sistemelor moderne de finantare,
asigurarea fundamentelor informationale necesare in vederea elaborarii de
proiecte viabile de catre intreprinzatori;
c) promovarea investitiilor straine la nivelul IMM-urilor;
d) asigurarea resurselor financiare pentru cofinantarea si utilizarea eficienta
a ajutorului financiar din partea Uniunii Europene si a altor donatori interni
si internationali, amplificarea participarii intreprinderilor mici si mijlocii
romanesti la programe comunitare pe baza principiului transparentei si
imbunatatirea ofertei de servicii pentru intreprinderile mici si mijlocii in
vederea cresterii performantelor acestora in afaceri;
e) facilitarea accesului la servicii de informare, instruire, consultanta,
consiliere si asistenta tehnica pentru potentialii intreprinzatori care initiaza
o afacere, pentru intreprinderile nou-infiintate si pentru intreprinderile mici
si mijlocii existente, potrivit nevoilor acestora;
f) imbunatatirea accesului IMM-urilor la informatii despre piata si servicii de
marketing, financiare si informatice;
g) elaborarea si publicarea de studii, anchete statistice, materiale informative
si alte lucrari necesare desfasurarii activitatii intreprinderilor mici si
mijlocii;
h) facilitarea promovarii produselor si serviciilor IMM-urilor pe piata interna
si externa, inclusiv prin ajutoare financiare pentru efectuarea de studii de
piata, realizarea de materiale informative, de reclama si publicitate,
participarea la targuri, expozitii si la alte asemenea tipuri de manifestari, in
tara sau in strainatate;
i) dezvoltarea cooperarii interne si internationale si stimularea crearii
parteneriatelor de afaceri in domenii de interes pentru intreprinderile mici si
mijlocii;
j) sprijinirea si stimularea activitatii de cercetare-dezvoltare, inovare si
transfer tehnologic;
k) stimularea accesului IMM-urilor la comertul electronic, prin sprijinirea
acestora in consolidarea capacitatii lor tehnologice informationale, in scopul
promovarii afacerilor prin intermediul mijloacelor electronice;
l) sprijinirea intreprinderilor mici si mijlocii pentru imbunatatirea calitatii
produselor si serviciilor si pentru introducerea sistemelor de standardizare si
certificare a calitatii conform normelor Uniunii Europene;
m) sprijinirea centrelor de consultanta si management al informatiilor, a
organizatiilor de reprezentare a intreprinderilor mici si mijlocii si a
organizatiilor infiintate in scopul sprijinirii dezvoltarii sectorului
intreprinderilor mici si mijlocii, la nivel regional si national, prin cresterea
potentialului lor institutional, material si uman, in vederea diversificarii,
specializarii si perfectionarii activitatilor pe care acestea le desfasoara,
pentru imbunatatirea climatului de afaceri, stimularea crearii de noi
intreprinderi mici si mijlocii si sprijinirea dezvoltarii acestora;
n) alte obiective si masuri cuprinse in programele aprobate de Guvern.
Cuantumul anual al finantarii programelor de dezvoltare si sprijinire al IMM –
0.2% din PIB (Art. 26(1))
Coordonarea politicilor si a programelor de dezvoltare a intreprinderilor
mici si mijlocii
- Oficiile teritoriale ale Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie vor alcatui o baza de date cu intreprinderile mici si
mijlocii din judetul in care isi desfasoara activitatea, care cuprinde si
prezentarea detaliata a obiectului de activitate al fiecareia.(art.31(3))